Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Kateřina Vincíková 2023 Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................1 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................2 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................4 4 Závěr....................................................................................................................................5 Přílohy.........................................................................................................................................6 1 1 Úvod Malá rodinná firma Josef Vincík, IČO: 09452974, DIČ: CZ7612311630, vznikla 26. 8. 2020. Jejím hlavním zaměřením je velkoobchod a maloobchod s domácími spotřebiči a jejich instalace. Sídlo firmy včetně skladu se nachází v obci Češnovice 62, 373 41 Pištín a showroom s kuchyňským studiem v Písku. Původně měla firma fungovat jako typická kamenná prodejna s elektrospotřebiči a e-shopem. V roce 2019 chtěl pan Vincík převzít jednu nejmenovanou společnost v Českých Budějovicích zabývající se tímto sortimentem. Původní plán na převzetí společnosti byl však poznamenán covidovou pandemií, což vedlo k přehodnocení podnikatelského směřování. Pan Vincík vsadil na profesionalitu, individuální přístup, spolehlivost a perfektní zákaznický servis, čímž se snaží odlišit od konkurence, která je v tomto odvětví velice silná. Jelikož se v oboru pohybuje skoro třicet let, vybudoval si za tu dobu silnou klientskou základnu, kterou tvoří nejen koncoví zákazníci, ale i společnosti, se kterými se podílí na větších projektech. 2 2 Náplň a průběh praxe Ve firmě Josef Vincík jsem začala pracovat od ledna 2021 na pozici obchodní referentka. Nebylo to pro mě úplně až tak nové, předtím jsem pracovala několik let na podobné pozici ve firmě Elekro Voráček spol. s r.o. Ze začátku pro nás bylo nejdůležitější rozdělení jednotlivých pracovních aktivit. Technické záležitosti, dopravu, záměry, realizace zakázek obstarává převážně pan Vincík a já zajišťuji níže uvedené činnosti. Často na některé práce využíváme externí pracovníky. Účetnictví nám zastřešuje společnost ÚDO spol. s r.o. 1.1 Strategické řízení • Příprava podkladů pro jednání s obchodními partnery • Organizace a účast na obchodních jednáních (výstupy z učení: student rozumí zásadám a principům strategického řízení a rozhodování, rozumí zásadám strategické situační analýzy, umí aplikovat základní metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího podnikového prostředí). 1.2 Marketing • Přímý prodej, prezentace produktového portfolia a poskytovaných služeb • Komunikace se zákazníky, udržování a rozvíjení vztahů se stávajícími zákazníky a aktivní vyhledávání nových obchodních příležitostí, • Komunikace s dodavateli • Zpracování a cenová kalkulace nabídek • Objednávání, příjem, výdej zboží, kontrola jeho kvality • Zajištění likvidace elektroodpadu (výstupy z učení: student analyzuje základní nástroje marketingového mixu, aplikuje marketing ve vybraných oblastech marketingového mixu, orientuje se v nástrojích marketingového mixu, chápe významnost marketingového výzkumu v rámci marketingového rozhodování firmy) 1.3 Personální management • Koordinace odbytu a dopravy, zajišťování externích pracovníků • Zajišťování, realizace, evidence zakázek, kontrola plnění termínů 3 • Hodnocení realizovaných zakázek, návrhy na případné zlepšení • Řešení reklamací, zabezpečování servisu • Účast na produktových školeních (výstupy z učení: student řídí proces přijímání a adaptace pracovníků, aplikuje v praxi vhodné a účinné zásady řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců a principy motivace, dokáže plánovat, organizovat i hodnotit podnikové vzdělávání, a to na základě znalosti předpokladů pro efektivní vzdělávání, je schopen kontrolovat personální náklady a rozumí ukazatelům personálního controllingu) 1.4 Finanční účetnictví a finance podniku • Práce v programu Money S3, Office • Příprava podkladů pro daňovou evidenci, vystavení faktur, opravných daňových dokladů, vnitřních dokladů, kontrola správnosti a jejich evidence • Příjem a výdej peněz do/z pokladny, kontrola plateb • Spolupráce s účetní firmou ohledně ekonomického a daňového poradenství • Zásoby, inventura (výstupy z učení: student se umí orientovat v základních účetních předpisech, umí zaznamenat hospodářské operace v účetních výkazech, umí posoudit hospodářskou situaci podniku z údajů, které získá v účetnictví, umí definovat základní účetní kategorie a účetní prvky, umí sestavit rozvahu, výkaz zisku a ztráty včetně přílohy, vysvětlí, proč je pravidlo největší čisté současné hodnoty lepší než jiná, v praxi často užívaná rozhodovací pravidla, rozumí finanční podstatě rozvojových projektů firmy a jejich dopadům na hodnotu firmy). 4 3 Zhodnocení praxe studentem Celkově lze konstatovat, že práce ve firmě Josef Vincík je pro mě přínosem. Účastí na produktových školeních jsem si prohloubila své odborné znalosti. Naučila jsem se efektivněji řešit reklamace. Nečekané situace a práce pod tlakem mi pomohly rychleji reagovat na nepředvídatelné události a zároveň získat stresovou odolnost. 5 4 Závěr Součástí mé práce v naší firmě je nejen péče o zákazníky, ale i aktivity spojené s jejím chodem a fungováním. Připravuji podklady pro jednání s obchodními partnery a podílím se na jejich organizaci. Dále se účastním přímého prodeje, kde prezentuji naše produktové portfolio a aktivně komunikuji se zákazníky. Kromě toho zpracovávám cenové kalkulace a spolupracuji s našimi dodavateli. K dalším úkolům mé práce patří koordinace odbytu a dopravy, kde zajišťuji dodržení stanovených termínů. Hodnotím realizované zakázky, řeším reklamace a zajišťuji potřebné externí pracovníky pro vykonávání různých prací. Dále objednávám, přijímám a vydávám zboží včetně kontroly jeho kvality. Pro naši firmu je důležité neustále se vzdělávat a sledovat nové trendy, proto se často účastníme produktových školení. Pomáhají nám prohloubit odborné znalosti a být v obraze ohledně novinek v oboru. V oblasti financí se též podílím na správě finančních toků naší firmy. Připravuji podklady pro daňovou evidenci, zabezpečuji fakturaci a opravné daňové doklady. Průběžně monitoruji správnost a evidenci těchto dokumentů a úzce spolupracuji s účetní firmou ÚDO spol. s r.o. ohledně ekonomického a daňového poradenství. Důležitou součástí mých úkolů jsou kontrola příjmů a výdajů peněz z a do pokladny, a také kontrola plateb. Jednou ročně provádíme inventuru. Myslím si, že odbornou praxí ve firmě Josef Vincík jsem naplnila očekávané výstupy a věřím, že moje pracovní snaha je přínosem pro rozvoj naší firmy. 6 Přílohy Příloha 1: Název přílohy