Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Barbora Černá 2023 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 4. 12. 2023 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................2 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................3 2.1 Logistika, řízení zásob .................................................................................................3 2.2 Strategické řízení, plánování........................................................................................3 2.3 Personální činnost ........................................................................................................4 2.4 Finance a účetnictví......................................................................................................4 2.5 Marketing.....................................................................................................................4 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................6 4 Závěr....................................................................................................................................7 Přílohy.........................................................................................................................................8 2 1 Úvod 15. ženijní pluk je určen k plnění úkolů ženijní podpory všech druhů činností a operací Armády České republiky a jeho základna se nachází přibližně 5 kilometrů od města Bechyně. Vznikl 1. prosince 2013 z původní 15. ženijní brigády. V současné době je pluk tvořen třemi prapory - 151., 152. a 153. praporem, který má jako jediný sídlo v Olomouci. Konkrétně 152. ženijní prapor, na kterém pracuji, vznikl 1. ledna 2020 rozdělením 151. a 153. praporu. Je předurčen k poskytování všeobecné ženijní podpory a také pomoci IZS při záchranných a likvidačních operacích. Jednotky umožňují podporu zejména k uchování bojeschopnosti, výstavby a udržování dočasných i stálých zařízení pro ubytování a pracovní činnost, cest, stálých objektů, zařízení letišť, k zabezpečení volnosti pohybu stavbou mostů a úpravou komunikací nebo likvidací výbušného materiálu. 152. ženijní prapor má ve struktuře pontonovou rotu a pontonovou rotu aktivní zálohy, které jsou určeny ke zřizování přepravišť přes vodní překážky. Dále 1. a 2. rotu všeobecné ženijní podpory, které mají za úkol poskytovat všeobecnou podporu – například provádění zemních a dalších stavebních prací při výstavbě, opravách a údržbě základen, dočasných táborů, polních zařízeních, zásobovacích cest apod. Další ve struktuře je rota EOD, jejíž úkol je provádění pyrotechnického průzkumu, likvidace nevybuchlé munice a provádění pyrotechnické asanace objektů a prostorů. Nedílnou součástí je také rota logistiky se zabezpečením technických a materiálních služeb, které jsou nezbytné pro fungování praporu – například doplňování munice, zajišťování proviantu, zásobování vodou a pohonnými hmotami nebo vedení skladové evidence. Nejvýše ve struktuře je velení a štáb, jejichž úkolem je především plánování a koordinace činností praporu, logistika, organizace výcviku a v neposlední řadě kontrolní a administrativní činnost. Obrázek 1 Znak 152. ženijního praporu Zdroj: https://152zpr.army.cz/ 3 2 Náplň a průběh praxe Můj služební poměr na tomto vojenském útvaru začal 1. ledna 2021 a stále trvá. Pracuji jako logistik na štábu 152. ženijního praporu na služebním místě mladší pracovník štábu. Konkrétně jako majetkový manažer pro majetkové uskupení 1.0 (proviant), 2.1 (výstroj) a 2.5 (zdravotní materiál), to zahrnuje veškerou agendu spojenou se zabezpečením tohoto materiálu včetně nákupů a pořizování, řešení ztrát či škod, oprav nebo uskladňování. Kromě materiálu máme jako logistika na starost zabezpečování vojenských výcviků, kontrolní činnost a pomoc s organizací veškerých akcí, včetně těch na veřejnosti. 2.1 Logistika, řízení zásob Co se týče materiálu, mám na starosti jeho pořizování, pravidelné kontroly nejen uložení a zabezpečení materiálu, ale také vedení skladové dokumentace nebo úklidu a dodržování zásad požární ochrany a BOZP ve skladových prostorách. Pořizování materiálu začíná obdržením požadavku z podřízených jednotek, který je nejprve třeba zpracovat v informačním systému logistiky. Pokud je materiál dostupný v rámci AČR, je pořízen z centrálních skladů, pokud ne, je třeba připravit podklady k nákupu z civilního sektoru – to zahrnuje online průzkum trhu (popř. i oslovení firem o zaslání nabídky), zpracování podrobné specifikace a výběr vhodných dodavatelů. Další oblastí je řešení škod na majetku. Při ztrátě nebo poškození materiálu obdržím od jednotek žádost o zpracování specifikace škody a mým úkolem pak je zjistit okolnosti vzniku škody a vyčíslit ji. Dalším z hlavních úkolů je organizace a plánování vojenských výcviků v oblasti logistiky. Před samotným výcvikem musíme provádět rekognoskaci prostor a v plánování pak zohlednit všechny faktory, které by mohly ovlivnit fungování jednotek. Dále to obnáší jednání se správou vojenských újezdů a výcvikových prostor, přípravu dokumentace, rozdělování úkolů podřízeným jednotkám a v neposlední řadě samotná organizace a dohled nad průběhem výcviku. 2.2 Strategické řízení, plánování Z mé pracovní pozice se podílím na pravidelném vyhodnocování (čtvrtletní a roční) a také se účastním porad k tvorbě ročního plánu a stanovení cílů na nadcházející období. Do plánování by se také dalo zahrnout sestavování plánu nákupu na příslušný rok. Takto se plánuje například pořizování nábytku nebo specifického kancelářského vybavení. Obdržené požadavky od jednotek roztřídíme a ty, které schválíme, následně zapracuji do plánu pořizování 4 majetku, kde jsou rozčleněny na jednotlivá čtvrtletí následujícího roku. Plán také obsahuje přibližný rozpočet potřebný na pořízení materiálu. 2.3 Personální činnost V rámci personální činnosti se účastním vzdělávání zaměstnanců a to především přípravou vzdělávacích materiálů, testových materiálů a jejich vyhodnocováním, na základě výsledků pak plánování dalšího vzdělávání v dané oblasti. Seznamování s důležitými informacemi, změnami a novinkami v oblastech, kterým se věnuji, probíhá také formou přednášek na shromážděních, kterých se účastní nejen noví příslušníci, ale také velitelé nebo jiní zástupci podřízených jednotek. Dále se mě týká pomoc při adaptaci nových zaměstnanců, zejména seznámení s platnou legislativou, poskytováním informací a pomocí při řešení problémů, v rámci výstroje také například zařízením vystrojení nových příslušníků. V rámci vojenského útvaru neprobíhají klasické vstupní pohovory, nicméně pokud k nám na skupinu logistiky chce přejít voják z jiné jednotky, tak s ním děláme interní pohovor, abychom si ujasnili, co od pozice čeká on a naopak, jaké budou nároky na něj. Také se podílím na hodnocení zaměstnanců, které probíhá jednou ročně písemnou formou a následně ústím pohovorem. 2.4 Finance a účetnictví Během vojenských výcviků mám na starosti zejména oblast stravování a s tím spojené náležitosti, jako je sestavování rozpočtu na základě počtu cvičících (ve spolupráci s kuchaři), zaznamenávání faktur od dodavatelů potravin, sledování výdajů a vyhodnocování celkových nákladů na stravu při výcviku. Pokud požadujeme zabezpečení nějakých služeb od jiných útvarů či vojenských zařízení, tak obdržím účetní větu, která obsahuje informace o účelu použití finančních prostředků, identifikaci organizace, celkovou částku atd. Po kontrole ji předávám na finanční oddělení jako podklad pro převedení finančních prostředků. 2.5 Marketing Jelikož nepracuji v podniku, který něco vyrábí nebo prodává, tak nemám zkušenosti s klasickým marketingovým mixem, nicméně i v rámci AČR se můžu setkat s některými činnostmi souvisejícími s marketingem. Zařadila bych sem například organizaci akcí na veřejnosti (například dětské dny, program na dětských táborech, ukázky techniky apod.) 5 a s tím související přípravu různých propagačních materiálů, které pomohou zvýšit povědomí o AČR. 6 3 Zhodnocení praxe studentem Práce na vojenském útvaru, konkrétně na skupině logistiky, mě velmi baví a jsem opravdu vděčná za všechny zkušenosti, které jsem doposud na své pracovní pozici získala. Není to pro mě jen zaměstnání, ale také taková každodenní výzva. Přestože nepracuji v „klasickém“ podniku, tak věřím, že mám možnost z mé pozice získat dovednosti v mnoha oblastech, které souvisí s mým studiem. Má pracovní náplň je opravdu pestrá a umožňuje mi získávat nové znalosti a rozvíjet se. Nejde jen o praktické dovednosti v oblasti materiálu a jeho skladování, ale také mi umožňuje porozumět logistickým procesům v prostředí ozbrojených sil, neustále mě učí strategickému rozhodování i jeho dopadům na další činnosti. Dále díky této praxi také neustále musím zlepšovat schopnost týmové spolupráce a komunikace - během vykonávání pracovních činností je pro mě velmi důležitá nejen spolupráce v rámci logistiky, ale také s ostatními odděleními (finanční, personální, skupina plánování, operační skupina). 7 4 Závěr Mé zaměstnání mi nejen pomáhá získat řadu praktických zkušeností, ale také mi poskytuje prostor pro osobní rozvoj a profesní růst. Získané zkušenosti mě nejen posilují v odborných znalostech, ale také mi pomáhají pochopit důležitost logistických procesů a jejich efektivního řízení. V rámci mé pracovní pozice mám možnost se zapojit do procesů nejen ve sféře logistiky, ale také v oblastech jako je strategické řízení, plánování, personální činnost a částečně také účetnictví nebo marketing. Na závěr bych jen chtěla vyjádřit, jak jsem vděčná za všechny možnosti, které mi mé zaměstnání poskytuje, a také za to, jak mě neustále nutí vystupovat z komfortní zóny a posouvat se dál. 8 Přílohy Příloha 1 Formulář pro vkládání požadavku do informačního systému logistiky