Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Tomáš Trubka 2023 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 10.6. 2023 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1. Úvod............................................................................................... ......................................... 4 2. Náplň a průběh praxe.............................................................................................. ................ 5 3. Zhodnocení praxe studentem.......................................................................................... ........ 6 4. Závěr.............................................................................................. .......................................... 7 1. Úvod Vysoká škola ISAL byla založena v roce 1980 a stala se tak první vysokou školou na Madeiře, škola sídlí v hlavním městě Funchalu a je zaměřena na jazyky, cestovní ruch a řízení. Škola v roce 1990 získala aprobaci pro výuku kurzů podnikového managementu a v roce 2004 aprobaci pro výuku kurzů financí a účetnictví. V roce 2005 získal ISAL oprávnění pro výuku bakalářského kurzu v Turismu, což bylo první takové oprávnění na Madeiře. V roce 2013 byla založena výzkumná skupina ISAL. V roce 2017 byla zrealizována vědecko-výzkumná laboratoř a také byl implementován vnitřní systém zajišťování kvality. V roce 2019 získal ISAL výzkumné centrum. Vize školy je spjata s nabídkou zaměřenou na ekonomické a sociální potřeby regionu, jelikož Madeira je vysoce turisticky frekventovanou oblastí. ISAL má 14 zaměstnanců včetně generálního ředitele společnosti. Škola se plánuje v budoucnu zaměřit na získaní oprávnění pro Obrázek 2 magisterské studium. Obrázek 1: Logo 2. Náplň a průběh praxe Pro svou praxi jsem si zvolil stáž na zahraniční univerzitě. Přesněji ISAL na portugalském ostrově Madeira. ISAL je soukromá univerzita a byla založena v roce 1980. Zahraniční praxe mě lákala především možností zdokonalení angličtiny a lepšího poznání fungování školy. Školu jsem v letním semestru 2022 navštívil jako student a měl jsem tak možnost poznat školu i z druhé strany. Jako další stážista se mnou byl na instituci i můj spolužák z VŠTE. Naším úkolem bylo stát se pomocníky pro Erasmus studenty, jelikož jsme již měli zkušenosti z loňského roku, tak jsme jim mohli být dobrými průvodci a rádci. Naším úkolem bylo také stmelit kolektiv. Další náplní stáže byla administrativa. Staral jsem se o výpomoc s agendou spojenou s Erasmus studenty. Jako například zanášení dat do systému a zakládání jejich složek. Mimo jiné bylo náplní i třídění dokumentů z loňských let a přepis dat z tištěných dokumentů do Excelu. Taková práce vyžadovala především soustředění a pečlivost, aby nedošlo ke zbytečným překlepům. Dále byla náplní práce také příprava podkladů pro zájemce o kurz portugalštiny. Prací v marketingovém oddělení byla příprava brožur, letáků a upomínkových předmětů pro potenciální studenty a zájemce o studium. Dále také výpomoc s pořizováním a následným tříděním fotografií a jejich publikace na sociální sítě, dále také propagace školy na středních školách. Co se týče strategického managementu, tak jsem tvořil SWOT analýzu instituce, dále analýzu konkurenčních sil - Porterův model. Dále jsem také sestavil finanční plán marketingového oddělení na nadcházející rok, vytvořený plán jsem následně konzultoval s vedoucími. Z pohledu financí jsem pomáhal připravit rozpočet BIP projektu, který instituce pořádala, a následně jsem pomáhal s konečným zúčtováním. 3. Zhodnocení praxe studentem Největší přínos této praxe je pro mě osobně v možnosti získání zkušeností ze zahraničí, především fungování zahraniční organizace. S tím souvisí další velký přínos a tím je to, že veškerá komunikace probíhala v anglickém jazyce, nebojím se tedy říci, že mé zlepšení v mluveném projevu je více než značné. Mohl jsem si také projít všechna oddělení, a tak získat kompletní přehled o fungování instituce. Vypomáhal jsem s administrativou, což mi pomohlo zlepšit si organizační dovednosti. Velký přínos pro mě také měly pravidelné prezentace, díky tomu jsem získal při prezentaci větší sebevědomí a jsem tak lépe schopen přednášet. Praxi osobně hodnotím jako velmi přínosnou, jelikož vše bylo o něco náročnější než doma. A díky zahraničí jsem se mohl více osamostatnit a získat plno důležitých znalostí a dovedností, které se mi budou hodit do budoucího života a to nejen do toho pracovního. Praxi v zahraničí bych tak rád doporučil i dalším studentům. 4. Závěr Závěrem bych rád zmínil, že praxe v zahraničí mi přinesla možnost pracovat v angličtině a poznat pracovní kulturu v jiné zemi. Využití anglického jazyka je velmi důležitou zkušeností, jelikož se mi bude jistě hodit do budoucího profesního života a je to pro mě tak jedním z největších přínosů celé stáže. Zjistil jsem také, jak funguje vysoká škola a její jednotlivé instituce. Další velmi cennou zkušeností byla možnost podílet se na organizace programu BIP, kdy jsem vypomáhal s agendou a přípravou programu a v neposlední řadě také asistence zahraničním studentům. Tímto také děkuji koordinátorce Claudii, která mi byla dobrou mentorkou a vždy mi ráda pomohla.