Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Adam Marek 2023 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 16.7. 2022 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod. 1 2 Náplň a průběh praxe. 2 3 Zhodnocení praxe studentem.. 3 4 Závěr 4 Přílohy. 5 1 Úvod Společnost ISAL byla založena v roce 1980 jako první organizace nabízející soukromé vysokoškolské vzdělání v oblasti managementu a administrativy cestovního ruchu na ostrově Madeira. Nachází se v hlavním městě Funchalu. V roce 1990 získal licenci na výuku kurzů obchodní administrativy. O čtyři roky později, v roce 2004, získal také licenci na výuku kurzů financí a účetnictví. Rok 2005 byl pro ISAL přelomový, protože získal povolení vyučovat vysokoškolské kurzy v cestovním ruchu. Vznikl tak první univerzitní kurz zaměřený na cestovní ruch v autonomní oblasti Madeira. V roce 2006 začala nabízet pregraduální studium zaměřené na potřeby regionu. V roce 2013 byla založena výzkumná skupina ISAL. V roce 2015 získal povolení k výuce předmětů technických oborů na vyšší odborné škole. V roce 2017 byla zřízena vědecko-výzkumná laboratoř a vnitřní systém zajišťování kvality. V roce 2019 bylo založeno výzkumné centrum. Hlavní vizí ISAL je poskytovat vzdělání, které odpovídá ekonomickým a sociálním potřebám regionu. Za tímto účelem bylo vytvořeno Středisko zaměstnanosti, které propojuje ekonomickou a obchodní síť regionu se studenty. ISAL zaměstnává 14 lidí včetně generálního ředitele. Mezi strategická opatření společnosti patří velké investice do dalšího vzdělávání a do budoucna plánuje otevření magisterského programu. Obrázek 1. - logo Isal 1 Náplň a průběh praxe Během svého pobytu na ostrově Madeira jsem absolvoval stáž na soukromé univerzitě ISAL. Tato vzdělávací instituce byla založena v roce 1989. Pro zahraniční stáž jsem se rozhodl, abych zvýšil své povědomí o tom, jak fungují zahraniční firmy a také proto, že mě zajímá výuka cizích jazyků. Myslím si, že komunikace v angličtině je pro mou budoucí kariéru důležitá. Pracoval jsem zde společně ještě s jedním stážistou z České republiky. Naším úkolem bylo začlenit příchozí Erasmus studenty do týmu a při práci na ISALu jsme měli možnost navštívit všechna oddělení. V úvodní fázi administrativní činnosti jsem se podílel na evidenci příchozích Erasmus studentů do evidence, kopírování jejich občanských průkazů pro účely pojištění a tisku dokumentů pro studenty. Připravila jsem také materiály pro studenty, kteří se chtěli zúčastnit kurzů portugalštiny, a pomáhala jsem jim v hodinách. Dále jsem zpracoval dotazník pro zaměstnance objektu ISAL, jehož účelem bylo zjistit jejich spokojenost s pracovním prostředím, možnými změnami a zjistit slabá místa jednotlivých oddělení. Výsledky průzkumu ukázaly, že zaměstnanci jsou celkově spokojeni s činností organizace a jejich práce je naplňuje. Každý zaměstnanec však našel prostor pro zlepšení. V marketingovém oddělení jsem se podílel na pořizování fotek, souvisejících s Erasmus studentskými akcemi a Erasmovými mobilitami zaměstnanců univerzity které byly následně umístěny na sociální sítě. Poznal jsem práci celého oddělení a spolupracoval se všemi členy týmu. Další část mé práce v marketingovém oddělení zahrnovala průzkum mezi Erasmovými studenty. Účelem dotazníku bylo zjistit jejich spokojenost s programem Erasmus, vzdělávací institucí a místem pobytu v průběhu programu Erasmus. Vytvořili jsme také dotazník pro veřejnost, zejména obyvatele Portugalska, o jejich spokojenosti s místem, kde žijí. V rámci marketingových aktivit bych zařadil prezentace zahraničních profesorů představující společnost. Tyto prezentace poskytly informace o ostrově Madeira a samotné univerzitě ISAL. Podílel jsem se také na propagaci firmy u potenciálních středoškoláků. Studentům byly představeny jednotlivé studijní programy a byly upřesněny jejich ceny. Bylo zajímavé pozorovat reakce studentů a zjišťovat jejich zájmy. Obecně o techniky nebyl velký zájem, protože účastníků bylo méně, než se očekávalo. Studenti technických vysokých škol se často chtějí po ukončení studia uplatnit na trhu práce, místo aby pokračovali ve studiu. Naopak o střední školy byl jednoznačně větší zájem, studenti se během prezentace i po ní aktivně ptali. Všechny tyto akce byly zdokumentovány a fotografie byly později použity pro tvorbu článků na sociálních sítích. 2 Zhodnocení praxe studentem Jako hlavní výhodu této stáže vidím to, že jsem měl jedinečnou možnost poznat činnost organizace sídlící v jiné zemi na ostrově Madeira. Související výhodou bylo zlepšení mé jazykové úrovně, protože veškerá komunikace s koordinátorem, pracovníky vzdělávací instituce a ostatními Erasmus studenty probíhala v angličtině. Dalším přínosem, který jsem z této stáže v ISAL získal, byla možnost pracovat v různých odděleních, jako je marketingové oddělení nebo účetní a finanční oddělení. Pomáhal jsem koordinátorce s administrativními úkony a měl tak možnost uplatnit teoretické znalosti získané během studia v praxi. Díky organizaci programu pro Erasmus studenty jsem si společně s dalším stážistou zlepšil své komunikační a organizační schopnosti. Celkově hodnotím tuto stáž na ISAL velmi kladně a doporučuji ji dalším studentům, kteří váhají se zahraniční praxí. I když občas došlo k nedorozuměním, vždy se s koordinátorem rychle vyřešila. 3 Závěr Závěrem chci ještě jednou zdůraznit, že jsem si díky zahraniční stáži výrazně zlepšil své komunikační a organizační schopnosti v angličtině, což si myslím, že bude velmi užitečné v mém budoucím pracovním i soukromém životě. Měl jsem možnost studovat a učit se, jak funguje jednotlivá oddělení zařízení ISAL a aktivně jsem se podílel na různých činnostech včetně administrativních úkonů, HR, marketingu a také jsem získala znalosti v účetní oblasti. Rád bych také poděkoval své koordinátorce ISAL, Claudii, za její neustálou podporu a pomoc při zajišťování hladkého průběhu mé stáže.