VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky program: Podniková ekonomika SZZ: Podniková ekonomika VŠTE IČO: 75081431 Okružní 517/10 DIČ: CZ75081431 370 01 České Budějovice www.VSTECB.cz Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky Program: nMgr. Podniková ekonomika Název SZZ: Podniková ekonomika Prerekvizity: 1. Nauka o podniku - pro magisterské studium 2. Marketing management 3. Řízení lidských zdrojů – pro magisterské studium 4. Finance podniku – pro magisterské studium 5. Strategický management – pro magisterské studium Vypracoval: prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. Ing. Simona Hašková, Ph.D. Ing. Petra Martíšková, Ph.D. Podpis: Schválil garant programu prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. Podpis: Datum vydání 9. 3. 2020 Platnost od: pro nástup ZS 2019 Platnost do: Odvolání VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky program: Podniková ekonomika SZZ: Podniková ekonomika VŠTE IČO: 75081431 Okružní 517/10 DIČ: CZ75081431 370 01 České Budějovice www.VSTECB.cz Tematické okruhy 1. Podniky infrastruktury. 2. Bankovní podniky. 3. Ekonomika neziskových organizací. 4. Zemědělské a lesní podniky. 5. Strategické marketingové řízení a marketingový plán. Využití marketing managementu při tvorbě business modelů. 6. Proces STP. Osobnost spotřebitele, nákupní chování konečných spotřebitelů a organizací. 7. Brand management. Positioning a hodnota značky. 8. Společenská zodpovědnost a etika v marketingu – a nové trendy v podnikání. Online marketingové strategie. 9. Význam, cíle a specifika a trendy řízení lidských zdrojů v organizaci. 10. Získávání, výběr, přijímání a adaptace pracovníků. 11. Řízení, motivace, odměňování a hodnocení výkonu zaměstnanců. 12. Trénink a rozvoj pracovníků, jeho metody a hodnocení, tvorba a rozvoj organizační kultury. 13. Akcie a metody jejich ocenění. Dluhopisy a metody jejich ocenění. Kupní opce, prodejní opce. 14. Riziko a alternativní náklady na vlastní kapitál. Systematické riziko. Prémie za riziko. Řízení rizik. 15. Dluhová politika podniku. Úvěrové riziko a význam zadlužení. Financování podniku z interních zdrojů. 16. Řízení hodnoty podniku s ukazatelem EVA Entity. Řízení hodnoty podniku s ukazatelem EVA Equity. 17. Vývoj strategického řízení. 18. Teorie strategického řízení. 19. Leadership. 20. Tvorba hodnoty (vytváření hodnotové nabídky). VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky program: Podniková ekonomika SZZ: Podniková ekonomika VŠTE IČO: 75081431 Okružní 517/10 DIČ: CZ75081431 370 01 České Budějovice www.VSTECB.cz Doporučená literatura 1. Nauka o podniku - pro magisterské studium DUŠEK, J., 2017. Elektronická evidence tržeb v přehledech. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9662-3. MULAČOVÁ, V. et al., 2013. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4780-4. SYNEK, M. et al., 2015. Podniková ekonomika. 6. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-274- 8. VOCHOZKA, M. et al., 2012. Podniková ekonomika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4372-1. ČESKO, 2012. Zákon č. 89 ze dne 3. února 2012, občanský zákoník. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 33. ČESKO, 1992. Zákon č. 21 ze dne 20. prosince 1991 o bankách. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 5. ČESKO, 2004. Zákon č. 235 ze dne 1. dubna 2004 o dani z přidané hodnoty. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 78, s. 4946-5004. BARTUNEK, J. a V. VALA, 2014. Ekonomika lesního hospodářství. Brno: Mendelova univerzita v Brně. OCHRANA, F. et al., 2010. Veřejný sektor a veřejné finance. Financování nepodnikatelských a podnikatelských aktivit. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3228-2. ŠEDIVÝ, M. a O. MEDLÍKOVÁ, 2017. Úspěšné neziskové organizace. 3. aktual. a rozšíř. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9261-8. 2. Marketing management KARLÍČEK, M. et al., 2016. Marketingová komunikace: Jak komunikovat na našem trhu. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-8027190645. KOTLER, P. a K. L. KELLER, 2013. Marketing management. 14. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4150-5. KOZEL, R., L. MYNÁŘOVÁ a H. SVOBODOVÁ, 2011. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3527-6. (s. 221-293) KOTLER, P. et al., 2007. Moderní marketing. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1545-2. KELLER, K. L., 2007. Strategické řízení značky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1481-3. KOTLER, P. a G. ARMSTRONG, 2007. Marketing. Praha: Grada. ISBN 80-247-0513-3. ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR, 2015. Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy. 13. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5258-7. BOUČKOVÁ J., et al., 2007. Základy marketingu. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1169-6. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky program: Podniková ekonomika SZZ: Podniková ekonomika VŠTE IČO: 75081431 Okružní 517/10 DIČ: CZ75081431 370 01 České Budějovice www.VSTECB.cz BLAŽKOVÁ, M., 2007. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Praha: Grada. ISBN 978-80- 247-1535-3. DEDOUCHOVÁ, M., 2011. Strategie podniku. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-603-4. HANZELKOVÁ, A. et al., 2009. Strategický marketing. Teorie pro praxi. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400- 120-8. HESKOVÁ, M. et al., 2005. Marketingová komunikace a přímý marketing. Jindřichův Hradec: Oeconomica. ISBN 80-245-0995-4. HOMMEROVÁ, D., 2012. CRM v podnikových procesech. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4388-2. CHLEBOVSKÝ, V., 2017. Management zákaznických řešení: jak efektivně tvořit a spravovat individualizovaná řešení zákaznických potřeb. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0559-5. JAKUBÍKOVÁ, D., 2008. Strategický marketing. Strategie a trendy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2690-8. JAKUBÍKOVÁ, D., 2012. Marketing v cestovním ruchu Jak uspět v domácí i světové konkurenci - 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4209-0. KELLER, K. L., 2013. Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. Harlow: Pearson. ISBN 978-0-13-266425-7. KOTLER, P. a K. L. KELLER, 2007. Marketing management. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1359-5. MACHKOVÁ, H., 2015. Mezinárodní marketing. Strategické trendy a příklady z praxe. 4. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5366-9. MULAČOVÁ, V. et al., 2013. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80247-4780-4. PELSMACKER, P. et al., 2009. Marketingová komunikace. Praha: Grada. ISBN 80-247-0254-1. SVĚTLÍK, J., 2005 Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 80-86898- 48-2. WESTWOOD, J., 2016. How to Write a Marketing Plan. London: Kogan Page. ISBN 978-0-7494-7571-0. LOŠŤÁKOVÁ, H. et al., 2009. Diferencované řízení vztahů se zákazníky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3155- 1. MULAČOVÁ, V. et al., 2013. Obchodní podnikání. Praha: Grada. ISBN 978-80247-4780-4. OSTERWALDER, A. a Y. PIGNEUR, 2012. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0025-4. (s. 12-44, 55-119, 127-133) PÍCHA, K., 2012. Společenská odpovědnost podniku v aktuálních trendech a souvislostech. Praha: Alfa Nakladatelství. Ekonomie studium. ISBN 978-80-87197-55-4. ŠTENSOVÁ, A., 2013. Značky regionálnych produktov na Slovensku v kontexte rozvoja regiónu. DETURROPE. In: Central European Journal of Regional Development and Tourism. 5(2), 37-59 ISSN 1821-2506. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky program: Podniková ekonomika SZZ: Podniková ekonomika VŠTE IČO: 75081431 Okružní 517/10 DIČ: CZ75081431 370 01 České Budějovice www.VSTECB.cz 3. Řízení lidských zdrojů – pro magisterské studium CAHA, Z. et al., 2017. Management lidských zdrojů. Lüdenscheid: Ram-Verlag. ISBN 978-3-942303-52-1. CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. Etické řízení organizace. Od etického kodexu k etickému řízení. Lüdenscheid: RAMVerlag. ISBN 978-3-942303-53-8. URBAN, J. 2013. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. 2. rozš. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-925-8. URBAN, J., 2014. Firemní kultura a identita. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-05-6. URBAN, J., 2014. Případové studie z managementu lidských zdrojů. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978- 80-87974-03-2. URBAN, J., 2017. Motivace a odměňování pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0227-3. ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR, 2014. Armstrong's handbook of human resource management practice. 13th ed. Philadelphia: Kogan Page Ltd. ISBN 978-0-7494-6964-1. ARMSTRONG, M., 2013. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. ISBN 80-247-0469-0. CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. A code of ethics as an organizational management tool and its use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM Verlag. ISBN 978-3-942303-50-7. SEKNIČKA, P. a A. PUTNOVÁ, 2016. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5545-8. ŠAJGLÍKOVÁ, H. a Ľ. BAJZÍKOVÁ, 2014. Organizácia a kultúra. Bratislava: Ofprint. ISBN 978-80-89037-26-1. URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-15-5. VÍTEK, J., 2012. Odpovědnost statutárních orgánů obchodních společností. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978- 80-7357-862-6. 4. Finance podniku – pro magisterské studium BREALEY, R. A., S. C. MYERS a F. ALLEN, 2014. Teorie a praxe firemních financí. 2., aktualiz. vyd. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0028-5. KISLINGEROVÁ, E., 2010. Manažerské finance. 3., přeprac. a rozš. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400- 194-9. MAREK, P., 2009. Studijní průvodce financemi podniku. Praha: Ekopress. ISBN 978-80-86929-49-1. MAŘÍK, M., 2011. Metody oceňování podniku: proces ocenění - základní metody a postupy. 3., upr. a rozš. vyd. Praha: Ekopress. ISBN 978-80-86929-67-5. VOCHOZKA, M., 2011. Metody komplexního hodnocení podniku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3647-1. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky program: Podniková ekonomika SZZ: Podniková ekonomika VŠTE IČO: 75081431 Okružní 517/10 DIČ: CZ75081431 370 01 České Budějovice www.VSTECB.cz KALOUDA, F., 2017. Finanční analýza a řízení podniku. 3. rozš. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. ISBN 978-80-7380-646-0. SCHOLLEOVÁ, H. a P. ŠTAMFESTOVÁ, 2015. Finance podniku. Sbírka řešených příkladů a otázek. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-55441. 5. Strategický management – pro magisterské studium CLEGG, S. et al., 2011. Strategy. Theory and Practice. London: SAGE Publications Ltd. ISBN 978-1-84920-452- 0. DOZ, Y. a M. KOSONEN, 2011. Dynamická strategie. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-227-7. FOTR, J. et al., 2012. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3985-4. HRON, J. a A. TRAXLER, 2017. Teorie řízení organizačních systémů. Praha: ČZU. ISBN 978-80-213-2768-9. JAROŠOVÁ, E. et al., 2015. Vyvážený leadership. Dynamika manažerských dovedností. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-289-5. KIM, W. CH. a R. MAURBORGNE, 2012. Strategie modrého oceánu. Praha: Management Press. ISBN 978-80- 7261-128-7. KONEČNÝ, M. a M. GREGUŠOVÁ, 2012. Strategický management. Ostrava: VŠB. ISBN 978-80-248-2791-9. MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-251-2. SOUČEK, Z., 2015. Strategie úspěšného podniku. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-572-5. TICHÁ, I. a J. HRON, 2016. Strategické řízení. Praha: ČZU. ISBN 978-80-213-0922-7. ZUZÁK, R., 2011. Strategické řízení podniku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4008-9. ZUZÁK, R., 2012. Strategický management. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu. ISBN 978-80- 86730-82-0. ARMSTRONG, M. a T. STEPHENS, 2008. Management a leadership. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2177-4. KEŘKOVSKÝ, M. a O. VYKYPĚL, 2006. Strategické řízení. Teorie pro praxi. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-453- 8.