Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky Program: Řízení lidských zdrojů Název SZZ: Podniková ekonomika Prerekvizity: 1. Ekonomická teorie I || Mikroekonomie – pro bakalářské studium 2. Ekonomická teorie II || Makroekonomie – pro bakalářské studium 3. Podniková ekonomika 4. Podnikové řízení Vypracoval: prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D. Mgr. Petr Šuleř, PhD. Podpis: Schválil garant programu doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc. Podpis: Datum vydání 8. 3. 2021 Platnost od: pro nástup ZS 2020 Platnost do: Odvolání Tematické okruhy Ekonomická teorie I || Mikroekonomie – pro bakalářské studium 1. Základní ekonomické pojmy, utváření trhu, dělba práce. Základní prvky trhu, nabídka, poptávka, elasticita poptávky, tržní rovnováha, konkurence. 2. Chování spotřebitele a formování poptávky na trhu výrobků a služeb. 3. Chování firmy a vytvoření nabídky. Elasticita nabídky. 4. Produkční funkce a izokvantová metoda. 5. Firma v podmínkách dokonalé konkurence. 6. Nedokonalá konkurence a chování firmy na nedokonale konkurenčním trhu – monopolistická konkurence. 7. Nedokonalá konkurence a chování firmy na nedokonale konkurenčním trhu – oligopol. 8. Nedokonalá konkurence a chování firmy na nedokonale konkurenčním trhu – monopol. 9. Zisk a alternativní cíle firmy. 10. Trh výrobních faktorů. Utváření tržní ceny výrobních faktorů. 11. Trh půdy. Trh kapitálu. 12. Trh práce. 13. Rozdělování příjmů a bohatství. 14. Všeobecná rovnováha. 15. Mikroekonomická politika státu, tržní selhání. Ekonomická teorie II || Makroekonomie – pro bakalářské studium 1. Měření výkonnosti ekonomiky, produkt, důchod, vč. matematického popisu relevantních veličin. 2. Agregátní nabídka, vč. grafického popisu. 3. Agregátní poptávka, vč. grafického popisu, a složky AD, vč. matematického popisu relevantních veličin. 4. Modely makroekonomické rovnováhy a její poruchy, vč. grafického popisu. 5. Ekonomický růst, vč. matematického popisu relevantních veličin. 6. Hospodářské cykly, vč. grafického popisu. 7. Inflace a cenové indexy, vč. matematického popisu relevantních veličin. 8. Nezaměstnanost a trh práce, vč. matematického popisu relevantních veličin. 9. Peněžní agregáty, rovnováha peněžního trhu, mezinárodní trh peněz, vč. grafického popisu. 10. Hospodářská politika státu, její cíle a účinnost, vč. grafického popisu. 11. Monetární politika, vč. grafického popisu. 12. Fiskální a důchodová politika, vč. grafického popisu. 13. Vnější ekonomická rovnováha, platební bilance. 14. Makroekonomická úloha státu, protekcionismus a integrace. 15. Dějiny ekonomického myšlení. Podniková ekonomika 1. Teorie firmy, bod zvratu, bod uzavření firmy, životní cyklus podniku. 2. Úloha státu v podnikání, podnikatelské prostředí, právní formy podnikání, právní znaky podnikání, cíle podnikání, trvalá udržitelnost a společensky zodpovědné podnikání. 3. Majetková struktura podniku: hodnota a ocenění podniku, členění majetku, faktory ovlivňující majetkovou strukturu, optimalizace majetkové struktury. 4. Kapitálová struktura podniku: finanční struktura podniku, vlastní a cizí kapitál, faktory ovlivňující finanční strukturu, optimalizace kapitálové struktury. 5. Investiční rozhodování a finanční řízení: náklady, výnosy, tržby, zisk, hospodářský výsledek v hospodaření podniku, nákladové modely v ekonomických propočtech, strategické a taktické financování podniku. 6. Typologie podniků, postavení malých a středních podniků, odvětvová klasifikace ekonomických činností, organizace zdrojů (práce a kapitálu), organizační struktury, procesní řízení organizace. 7. Výrobní činnosti: plánování výroby, řízení výroby, typy výroby, management kvality. 8. Nevýrobní činnosti a funkce podniku: správní činnosti podniku, facility management, inovace v podniku, životní cyklus výrobku. 9. Marketing: moderní pojetí marketingu, podstata marketingové koncepce podnikání a nástroje její realizace, marketingový výzkum. 10. Řízení lidských zdrojů: metody v HR, outsourcing a insourcing, mzda a mzdový systém, činnosti a plánování HR, problematika diskriminace a ochrana práv zaměstnanců. Podnikové řízení 1. Vymezení pojmu management. Vývojové směry managementu. Řízení a vedení lidí. 2. Podnik, podnikání, podnikavost, podnikové funkce a jejich charakteristika. 3. Teorie podnikového řízení (systémové vymezení podniku, řízení jako informační působení, jako činnost a jako proces). 4. Postavení, profil a osobnost manažera, vznik profese manažera. 5. Styly řídící práce, manažerská mřížka a její využití v podnikové praxi. 6. Základní manažerské funkce a jejich stručná charakteristika. 7. Charakteristika jednotlivých složek podnikového prostředí včetně uvedení příkladů konkrétních faktorů a základních metod pro jejich hodnocení. 8. Plánování jako manažerská funkce (druhy plánů z hlediska času a řídících úrovní v podniku včetně charakteristiky jednotlivých plánovacích kategorií). 9. Organizování jako manažerská funkce – charakteristika stupně a rozsahu řízení včetně vazeb a vztahů z hlediska koordinace. 10. Kategorizace organizačních struktur – podle stupňů a rozsahu řízení, vycházející z dělby pravomocí, vycházející z činností nebo jejich výsledků. 11. Charakteristika „moderních“ organizačních struktur, trendy ve vývoji organizačních struktur. 12. Vedení lidí, motivace, stimulace a motivační teorie. 13. Rozhodování jako manažerská funkce, struktura rozhodovacího procesu včetně klasifikace rozhodování z pohledu povahy rozhodovacích problémů a vývoje vnějšího prostředí. 14. Komunikace jako manažerská funkce, formy a toky komunikace v podniku, charakteristika komunikačního procesu. 15. Kontrola jako manažerská funkce, fáze kontrolního procesu, funkce kontrole a druhy podnikové kontroly. Doporučená literatura 1. Ekonomická teorie I || Mikroekonomie – pro bakalářské studium HOLMAN, R., 2016. Ekonomie. 6. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-807400-278-6. JUREČKA, V., 2013. Mikroekonomie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4385-1. COWEN, T. a A. TABARROK, 2015. Modern principles: microeconomics. Third edition. New York: Worth Publishers. ISBN 9781429278416. MANKIW, N. G., 2018. Principles of microeconomics. Eighth edition. Boston: Cengage Learning. ISBN 978-1305971493. HAŠKOVÁ, S., L. KUČERA a V. TRACHTA, 2014. Mikroekonomie. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-065-6. MACÁKOVÁ, L., 2010. Mikroekonomie: základní kurs. 11. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 978-80-86175-70-6. 2. Ekonomická teorie II || Makroekonomie – pro bakalářské studium HOLMAN, R., 2016. Ekonomie. 6. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-278-6. JUREČKA, V., 2017. Makroekonomie. 3. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0251-8. BURDA, M. a Ch. WYPLOSZ, 2009. Macroeconomics: A EuropeanText. 5 edit. [s. l.]: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-923682-4. PAVELKA, T., 2007. Makroekonomie: základní kurz. 3. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 978-80-86175-58-4. 3. Podniková ekonomika VOCHOZKA, M. a P. MULAČ, 2012. Podniková ekonomika. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4372-1. SYNEK, M. et al., 2006. Podniková ekonomika. 4. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-892-4. MULAČ, P. a V. MULAČOVÁ, 2007. Podniková ekonomika. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 80-903888-0-2. SYNEK, M., 2011. Manažerská ekonomika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3494-1. TAUŠL PROCHÁZKOVÁ, P. a E. JELÍNKOVÁ, 2018. Podniková ekonomika – klíčové oblasti. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0689-9. JANOVSKÁ, K., I. VOZŇÁKOVÁ a E. ŠVECOVÁ, 2015. Ekonomika podniku. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. ISBN 978-80-248-3723-9. NENADÁL, J., 2018 Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-561-2. KOTLER, P. a K. L. Keller, 2013. Marketing management. 14. vyd., Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4150-5. TAHAL, R. et al., 2017. Marketingový výzkum. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0206-8. 4. Podnikové řízení VEBER, J., 2009. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. ISBN 978-80-7261-200-0. STRAKOVÁ, J., J. VÁCHAL a P. PÁRTLOVÁ, 2016. Podnikové řízení. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-113-4. VÁCHAL, J. et al., 2013. Podnikové řízení. Praha: Grada. ISBN 978-80- 247-4642-5. O'Mahoney, J., 2010. Management consultancy. Nex York: New York Oxford University Press. ISBN 978-0-19-957718-7. ALVESSON, M. T. BRIDGMAN and H. WILLMOTT, 2011. The Oxford handbook of critical management studies. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-959568-6. VEBER, J. et al., 2016. Management inovací. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-423-3. ŠTRACH, P., 2009. Mezinárodní management. Praha: Grada. ISBN 978- 80-247-2987-9. ROBBINS, S. P. a M. COULTER, 2004. Management. Praha: Grada. ISBN 80-247-0495-1. ŘEZÁČ, J., 2009. Moderní management. Brno: Computer Press. ISBN 978- 80-251-1959-4. TRUNEČEK, J., 2004. Management znalostí. In: C. H. Beck pro praxi. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-884-3. Vysvětlivky: || NEBO