Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky Program: Řízení lidských zdrojů Název SZZ: Management, marketing a účetnictví Prerekvizity: 1. Strategické řízení || Podniková strategie 2. HR Marketing 3. Finanční a mzdové účetnictví 4. Řízení změn Vypracoval: doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D. prof. Ing. Jan Váchal, CSc. Ing. Miluše Balková, Ph.D. Ing. Jakub Horák, MBA, PhD. Podpis: Schválil garant programu doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc. Podpis: Datum vydání Platnost od: pro nástup ZS 2020 Platnost do: Odvolání Tematické okruhy Strategické řízení || Podniková strategie 1. Vývoj strategického managementu jako samostatné vědní disciplíny. 2. Proces strategického řízení. 3. Strategie, hierarchie strategie, typologie strategií. 4. Strategická situační analýza. 5. Rozdíly mezi strategickým, taktickým a operativním řízením, strategické myšlení a rozhodování, manažer – stratég. HR Marketing 1. Externí HR marketing. 2. Interní HR marketing. 3. HR oblasti a jejich vazba na marketingový mix. 4. Současné trendy HR marketingu (využívání sociálních sítí, nové technologie v HR marketingu, internetová prezentace a sociální média). 5. Komunikace v HR, kariérní web. Finanční a mzdové účetnictví 1. Účetní doklady a závěrky – rozvaha, výkaz zisků a ztrát. 2. Rozvaha – majetek podniku a jeho charakteristika, členění a účtování krátkodobého i dlouhodobého majetku. 3. Výkaz zisků a ztrát – náklady, výnosy a výsledek hospodaření – charakteristika, dělení a základy účtování. 4. Výpočet a účtování mezd – hrubá a čistá mzda, včetně odvodu na zdravotní a sociální zabezpečení. 5. Výpočet a účtování daně z příjmů fyzických osob a DPH. Řízení změn 1. Teoretické základy a koncepce řízení změn v podniku, procesní změny v systémovém pojetí podniku, nezbytnost podnikových změn a jejich projekce a řízení v současných řídicích systémech podniku. 2. Řízení změn v podmínkách normativních a deskriptivních podnikových modelů, podniková architektura, její vymezení a funkce z hlediska její připravenosti na procesní změny a praktické příklady. 3. Predikce podnikových změn a jejich využití pro stabilitu podniku, chápání a "využívání krizí" a ostatních vývojových tlaků k získání konkurenční výhody, změny myšlení, postojů, chování a rozhodování manažerů v turbulentní a diskontinuální době z hlediska řízení změn. 4. Proces změny v podniku, politika řízení změn v podnikové praxi na bázi holistického přístupu formy podnikových změn a jejich charakteristika, radikální a evoluční změny, Metamorphing a jeho význam pro řízení změn v podniku. 5. Institucionální zázemí pro řízení změn v podniku z hlediska podnikového prostředí, možnost eliminace změn v jeho jednotlivých složkách, VTP, podnikatelské klastry, podnikatelské inkubátory, agentury CzechInvest, Czech Trade, OPPI, PIC apod. Doporučená literatura 1. Strategické řízení || Podniková strategie STRAKOVÁ, J., J. VÁCHAL, J. a P. PÁRTLOVÁ, 2017. Strategický management. 4. uprav. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-106-6. VÁCHAL, J. et al., Podnikové řízení. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4642-5. STRAKOVÁ, J., 2019. Podnikové prostředí. Základ pro strategické řízení a rozhodování. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 978- 80-7380-755-9. CLEGG, S. et al., 2012. Strategy: Theory & Practice. London: SAGE Publications Ltd. ISBN 978-1-84920-452-0. MELLAHI, K. a J. G. FRYNAS, 2011. Global strategic management. Nex York: New York Oxford University Press. ISBN 978-0-19-954393-9. 2. HR Marketing KOTLER, P. a K. L. KELLER, 2013. Marketing management. 14. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4150-5. KARLÍČEK, M. et al., 2013. Základy marketingu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4208-3. FORET, M., 2016. Marketing pro začátečníky. Praha: Edika, Albatros Media a.s. ISBN 978-80-2660-260-6. KOTLER, P. a G. ARMSTROG, 2004. Marketing. 6. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0513-3. MYSLIVCOVÁ, S., K. MARŠÍKOVÁ, P. ŠVERMOVÁ a V. MACHÁČKOVÁ, 2017. Personální marketing a budování značky zaměstnavatele. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-382-9. KOTLER, P. a G. ARMSTRONG, 2010. Principles of Marketing. London: Pearson Education Ltd. ISBN 978-01-370-0669-4. KOTLER, P. et al., 2013. Moderní marketing. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1545-2. WALTER, B. a D. KREMMEL, 2016. Employer Brand Management. Berlin: Springer. ISBN 978-36-5806-937-7. KUCHAŘ. P., 2007. Trh práce: Sociologická analýza. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-2461-383-3. BEDNÁŘ, V., 2013. Sociální vztahy v organizaci a jejich management. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4211-3. BOE, A., 2000. Úspěšný networking: zábavné a prosperující obchodní vztahy. Brno: J. Alman. ISBN 80-86135-10-1. SÁLOVÁ, A. et al., 2015. Copywriting, pište texty, které prodávají. Brno: Computer press. ISBN 978-80-251-4589-0. KOZEL, R., 2011. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-3527-6. SMITH, R. D., 2017. Strategic Planning for Public. [s. l.]: Taylor & Francis. ISBN 978-13-51983-3-89. 3. Finanční a mzdové účetnictví RYNEŠ, P., 2017. Podvojné účetnictví a účetní závěrka 2017. Olomouc: Anag. ISBN 978-80-7554-061-4. ŠUBRT, B. et al., 2019. Abeceda mzdové účetní 2019. Olomouc: Anag. ISBN 978-80-7554-189-5. 4. Řízení změn KUBÍČKOVÁ, L. a K. RAIS, 2012. Řízení změn ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4564-0. OCHRANA, F. a M. PŮČEK, 2011. Efektivní zavádění a řízení změn ve veřejné správě: smart administration. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7357-667-7. SVOZILOVÁ, A., 2011. Zlepšování podnikových procesů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3938-0. TOMAN, M., 2005. Řízení změn. Praha: Alfa Publishing. ISBN 80-86851-13-3. Vysvětlivky: || NEBO