Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky Program: Business analytik Název SZZ: Ekonomika a management Prerekvizity: 1. Podnikové hospodářství 2. Mikroekonomie - pro bakalářské studium 3. Teorie managementu a procesní řízení 4. Makroekonomie – pro bakalářské studium 5. Marketing Vypracoval: prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. Ing. Pavel Rousek, Ph.D. doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D. Ing. Radim Dušek, Ph.D. Podpis: Schválil garant programu doc. Ing. Ján Dobrovič, PhD. Podpis: Datum vydání Platnost od: pro nástup od ZS 2021 Platnost do: Odvolání Tematické okruhy Podnikové hospodářství 1. Založení podniku, zakladatelský projekt, podnikání, systémové pojetí podniku. 2. Primární funkce podniku – nákup a řízení zásob. 3. Primární funkce podniku – výroba a obchodní činnost. 4. Primární funkce podniku – řízení lidských zdrojů a investiční činnost. 5. Sekundární funkce podniku – účetnictví, controlling, výzkum a vývoj. Mikroekonomie - pro bakalářské studium 1. Základní ekonomické pojmy, utváření trhu, dělba práce. Základní prvky trhu, nabídka, poptávka, elasticita poptávky, tržní rovnováha, konkurence. 2. Chování spotřebitele a formování poptávky na trhu výrobků a služeb. 3. Chování firmy a vytvoření nabídky. Elasticita nabídky. 4. Produkční funkce a izokvantová metoda. 5. Firma v podmínkách dokonalé konkurence. 6. Nedokonalá konkurence a chování firmy na nedokonale konkurenčním trhu – monopolistická konkurence. 7. Nedokonalá konkurence a chování firmy na nedokonale konkurenčním trhu – oligopol. 8. Nedokonalá konkurence a chování firmy na nedokonale konkurenčním trhu – monopol. 9. Zisk a alternativní cíle firmy. 10. Trh výrobních faktorů. Utváření tržní ceny výrobních faktorů. 11. Trh půdy. Trh kapitálu. 12. Trh práce. 13. Rozdělování příjmů a bohatství. 14. Všeobecná rovnováha. 15. Mikroekonomická politika státu, tržní selhání. Teorie managementu a procesní řízení 1. Systémové vymezení podniku. 2. Podnikové prostředí (mikroprostředí, mezoprostředí a obecné makroprostředí). 3. Osobnost a role manažera, styly řídicí práce. 4. Manažerské funkce. 5. Vymezení procesního řízení, přechod z funkčního na procesní řízení, principy a zásady procesního řízení. Makroekonomie – pro bakalářské studium 1. Měření výkonnosti ekonomiky, produkt, důchod, vč. matematického popisu relevantních veličin. 2. Agregátní nabídka, vč. grafického popisu. 3. Agregátní poptávka, vč. grafického popisu, a složky AD, vč. matematického popisu relevantních veličin. 4. Modely makroekonomické rovnováhy a její poruchy, vč. grafického popisu. 5. Ekonomický růst, vč. matematického popisu relevantních veličin. 6. Hospodářské cykly, vč. grafického popisu. 7. Inflace a cenové indexy, vč. matematického popisu relevantních veličin. 8. Nezaměstnanost a trh práce, vč. matematického popisu relevantních veličin. 9. Peněžní agregáty, rovnováha peněžního trhu, mezinárodní trh peněz, vč. grafického popisu. 10. Hospodářská politika státu, její cíle a účinnost, vč. grafického popisu. 11. Monetární politika, vč. grafického popisu. 12. Fiskální a důchodová politika, vč. grafického popisu. 13. Vnější ekonomická rovnováha, platební bilance. 14. Makroekonomická úloha státu, protekcionismus a integrace. 15. Dějiny ekonomického myšlení. Marketing 1. Marketing a marketingový mix. 2. Marketingový výzkum. 3. Proces STP (segmentace, targeting, positioning). 4. Marketingová komunikace a komunikační mix. 5. Nákupní chování spotřebitele. Doporučená literatura 1. Podnikové hospodářství VOCHOZKA, M. et al., 2012. Podniková ekonomika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4372-1. SYNEK M. et al., 2015. Podniková ekonomika. 6. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-274-8. MANKIW, N., M. TAYLOR and A. ASHWIN, 2019. Business Economics. 3. vyd. [s. l.]: Cengage Learning EMEA. ISBN978-1-4737-6277-0. STIMPSON, P. and A. SMITH, 2017. Business Management for the IB Diploma Coursebook with Cambridge Elevate Enhanced Edition. 2nd edit. [s. l.]: Cambridge University Press. ISBN 978-1-316-64637-3. MULHEARN, CH. and H. VANE, 2015. Economics for business. [s. l.]: Macmillan Education UK. ISBN 9781137429223. VEBER J. et al., 2018. Digitalizace ekonomiky a společnosti: výhody, rizika, příležitosti. Praha: Management Press. ISBN978-80-7261-554-4. MIKOVCOVÁ H. a H. SCHOLLEOVÁ, 2006. Praktikum podniková ekonomika pro bakalářské studium. 2. uprav. vyd.Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-209-7. SYNEK, M. et al., 2011. Manažerská ekonomika. 5. aktual. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3494-1. VEBER, J. et al., 2007. Management: základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-029-7. ČERVENÝ, H. et al., 2013. Strategie nákupu. Praha: C. H. Beck. 155 s. ISBN 978-80-7400-414-8. VÁCHAL, J. et al., 2013. Podnikové řízení. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4642-5. 2. Mikroekonomie - pro bakalářské studium HOLMAN, R., 2016. Ekonomie. 6. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-807400-278-6. JUREČKA, V., 2013. Mikroekonomie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4385-1. COWEN, T. a A. TABARROK, 2015. Modern principles: microeconomics. Third edition. New York: Worth Publishers. ISBN 9781429278416. MANKIW, N. G., 2018. Principles of microeconomics. Eighth edition. Boston: Cengage Learning. ISBN 978-1305971493. HAŠKOVÁ, S., L. KUČERA a V. TRACHTA, 2014. Mikroekonomie. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-065-6. MACÁKOVÁ, L., 2010. Mikroekonomie: základní kurs. 11. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 978-8086175-70-6. 3. Makroekonomie – pro bakalářské studium HOLMAN, R., 2016. Ekonomie. 6. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-278-6. JUREČKA, V., 2017. Makroekonomie. 3. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-02518. BURDA, M. a Ch. WYPLOSZ, 2009. Macroeconomics: A EuropeanText. 5 edit. [s. l.]: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-923682-4. PAVELKA, T., 2007. Makroekonomie: základní kurz. 3. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 978-8086175-58-4. 4. Teorie managementu a procesní řízení STRAKOVÁ, J., J. VÁCHAL a P. PÁRTLOVÁ, 2016. Podnikové řízení. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-113-4. VÁCHAL, J., J. DOBROVIČ a J. KMEC, 2018. Management of Production Processes. Poland: Wydawnictwo Sztafeta ISBN 978-83-63767-35-8. HRON, J. a A. TRAXLER, 2017. Teorie řízení organizačních systémů. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze. ISBN978-80-213-2768-9. DOCKERY, D. and L. KNUDSEN, 2017. Modern Business Management. [s. l.]: APress. ISBN 9781484232606. STRAKOVÁ, J., 2019. Podnikové prostředí. Základ pro strategické řízení a rozhodování. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-755-9. VEBER, J. et al., 2016. Management inovací. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-423-3. MAGRETTA, J., 2013. What Management Is: How it Works and Why it's Everyone's Business. London: Profile Books. ISBN 9781781251478. EICHHORN, P. and I. TOWERS, 2018. Principles of Management: Efficiency and Effectiveness in the Private and Public Sector. [s. l.]: Springer International Publishing. ISBN 978-3-319-70901-7. BAYE, M. R. and J. PRINCE, 2014. Managerial economics and bussiness strategy. 8th edit. New York: McGraw-Hill Irwin. ISBN 9780073523224 5. Marketing KOTLER, P. a K. L. KELLER. 2013. Marketing management. 14. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4150-5. KARLÍČEK, M. et al., 2018. Základy marketingu. 2., přeprac. a roz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5869-5. PŘIKRYLOVÁ, J. et al., 2019. Moderní marketingová komunikace. 2., zcela přeprac. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0787-2. KOTLER, P. and G. ARMSTRONG, 2018. Principles of marketing. 17th edit. Hoboken: Pearson Higher Education. ISBN978-0134492513. KOTLER, P. and K. L. KELLER. 2016. Marketing management. 15 [edit.]. Boston: Pearson,. ISBN 978-0133856460. MACHKOVÁ, H., 2015. Mezinárodní marketing: [strategické trendy a příklady z praxe]. 4. vyd. Praha: Grada. ISBN978-80-247-5366-9.