Tematické okruhy pro Státní závěrečné zkoušky Obor: Ekonomika podniku Název SZZ: Čínské trhy Prerekvizity: Čína – geografie, historie, kultura; Marketing a management na čínských trzích; Etika a obchodní jednání na čínských trzích; Postavení Číny v mezinárodním obchodu Vypracoval: Ing. Marie Slabá, Ph.D. Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D. Ing. Petra Solarová, Ph.D. Ing. Roman Švec, Ph.D. Podpis: Schválil garant oboru Doc. Ing. Xenie Lukoszová, Ph.D. Podpis: Datum vydání Platnost od: AR 2016/2017 Tematické okruhy 1. Základní informace o Čínské lidové republice, geografie, klima, biogeografie a hydrologie, zemědělství a ochrana přírody Čínské lidové republiky. 2. Demografie Čínské lidové republiky. 3. Čínská filozofie a kultura, místní zvyklosti a vztahy v Čínské lidové republice 4. Hierarchie a struktura čínské společnosti. Specifika neverbální komunikace čínské kultury. 5. Dějiny Číny. 6. Obchodní jednání a profesní etiketa v Čínské lidové republice. 7. Mezikulturní komunikace a její specifika v obchodních vztazích s Čínskou lidovou republikou. Specifika vyjednávání s čínskými partnery. 8. Doprava a průmysl v Čínské lidové republice. 9. Marketingové prostředí a specifika marketingu na čínských trzích. 10. Marketingový výzkum a čínské trhy. Marketingový mix na čínských trzích. 11. Kupní chování spotřebitelů, faktory ovlivňující spotřební chování na čínských trzích. 12. Produkt na čínských trzích. Značka a brand management na čínských trzích. 13. Komunikační mix na čínských trzích. Reklama a reklamní trh Čínské lidové republiky. 14. Specifika managementu a řízení lidských zdrojů na čínských trzích. 15. Logistika v mezinárodním obchodu, vliv informačních a komunikačních technologií na logistiku v mezinárodním obchodu a čínských trzích. Clo a celní řízení, celní řízení při importu zboží z Čínské lidové republiky. 16. Postavení Čínské lidové republiky v mezinárodním obchodu - komoditní a teritoriální struktura, zahraničně-obchodní politika Čínské lidové republiky a její nástroje. 17. Obchodní politika zemí EU, vztah trhů států EU k trhům Čínské lidové republiky, vývoj obchodních vztahů mezi Českou republikou a Čínskou lidovou republikou. Specifické problémy mezinárodního obchodu a rizika podnikání v Čínské lidové republice z mezinárodního pohledu. 18. Trh Čínské lidové republiky – historický vývoj a aktuální stav. Podnikatelské prostředí na trzích Čínské lidové republiky. 19. Formy vstupu na zahraniční trhy a jejich aplikace při vstupu na trh Čínské lidové republiky. 20. Podstata, význam a východiska mezinárodního obchodu, členství Čínské lidové republiky v mezinárodních institucích. Obchodní význam tzv. Hedvábné stezky (Silk Road). Doporučená literatura AMBLER, Tim, Witzel MORGEN a Chao XI. Doing Business in China. New York: Routledge, 2000. ISBN 978-0-203-13215-9 FAIRBANK, John King, Martin HÁLA, Jana HOLLANOVÁ a Olga LOMOVÁ. Dějiny Číny. Nakladatelství Lidové noviny, 2010. 665 s. ISBN 80-7422-007-9. HORÁLEK, Adam a Pavel PTÁČEK. Vybraná témata z geografie současné Číny. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 195 s. ISBN 978-80-210-6647-2. JING, Wang. Brand New China : Advertising, Media, and Commercial Culture. London: Harvard University Press, 2008. ISBN 978-0-674-02680-3 KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. KOTLER, Philip, Kevin Lane KELLER a Lu TAIHONG. Marketing Management in China. Docklands: Pearson Ed Asia, 2008. ISBN 978-0-674-02680-3. LIŽBETINOVÁ, Lenka a Qi. HUDEČKOVÁ. Etika a obchodní jednání na čínských trzích. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2015. 98 s. ISBN 978-80-7468-094-6. MIDLER, Paul. Made in Čína: pohled do zákulisí čínské velkovýroby. Přeložil Ondřej HORECKÝ. Praha: Práh, 2015. ISBN 978-80-7252-577-5. MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada, 2013. Finanční řízení. ISBN 978-80-247-4780-4. SELIGMAN, Scott D. Čínská obchodní etiketa : průvodce protokolem, společenským chováním a kulturou v Číně. 1. vyd. Praha: BB art, 2007. 269 s. ISBN 978-80-7381-127-3. SLABÁ, Marie, Roman ŠVEC, Qi HUDEČKOVÁ a Lukáš KUČERA. Postavení Číny v mezinárodním obchodě: vysokoškolská učebnice. 2. rozšířené vydání. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2015. ISBN 978-80-7468-091-5. TOOHEY, Lisa, Colin PICKER a Jonathan GREENACRE. China in the new international economic order: new directions and changing paradigms. New York, NY: Cambridge University Press, 2015. ISBN 9781107062016. Chinese culture, organizational behavior, and international business management. edited by Ilan Alon; Foreword by Oded Shenkar. Westport, CT: Praeger, 2003. 270 s. ISBN 1-56720-546-1. ----- CRI online (Čínský portál ve Vašem jazyce). Čínská encyklopedie: China ABC [online]. Dostupné z: http://czech.cri.cn/chinaabc/index.htm. Coface. China: Major macro economic indicators, Risk assessment [online]. Dostupné z: http://www.coface.com/Economic-Studies-and-Country-Risks/China.