ŽÁDOST O PŘIDĚLENÍ PODPORY V INTERNÍ VÝZKUMNÉ SOUTĚŽI PRO EKONOMICKÉ ÚSTAVY Identifikace projektu Název projektu Získávání kompetencí jako základ udržení se na trhu a dalšího trvalého rozvoje MSP Identifikační číslo projektu Vyplní správce soutěže Hlavní řešitel Ing. Iveta Kmecová, PhD., garant související skupiny předmětů na KŘLZ Spoluřešitelé prof. RNDR. Jozef Hvorecký, PhD., člen související skupiny předmětů na KŘLZ Mgr. Michal Beňo, PhD., člen první skupiny na KŘLZ Mgr. Bc. Tomáš Mrhálek, PhD. , člen související skupiny předmětů na KŘLZ PVS Skupina předmětů KŘLZ – 2. skupina předmětů (Manažerské dovednosti pro řízení lidských zdrojů, Time management a další) Projekt je předkládán za pracoviště Ústav podnikové strategie Projekt Cíl projektu Cílem projektu je identifikovat klíčové, podnikatelské a manažerské kompetence a další důležité faktory nezbytné pro úspěšné prosazení se nově založených podniků na trhu, a v souvislosti s tím pak stanovit i nejúčinnější metody vedoucí k jejich získání a posilování v rámci daného segmentu firem prostřednictvím nástrojů koučingu, mentoringu a dalších forem vzdělávání. Zároveň vytvořit závěry (rámec) na podporu rozvoje klíčových, podnikatelských a manažerských kompetencí formou koučingu a mentoringu. Způsob řešení 1 etapa projektu: V této etapě proběhne dotazníkové šetření za účelem zjištění ekonomických údajů/postavení MSP a na základě získaných dat se identifikují podniky pro polostrukturované rozhovory. Identifikace a analýza klíčových, podnikatelských a manažerských kompetencí nezbytných pro prosazení se a úspěšné přežití na trhu[DEL: :DEL] z pohledu kritického rozboru vlastních zkušeností úspěšných MSP. Sestavení polostrukturovaného rozhovoru zaměřeného na výše uvedené téma, především pak ty kompetence, kterými se úspěšné MSP odlišují od těch méně úspěšných.[DEL: :DEL] Provedení polostrukturovaných rozhovorů s vlastníky a manažery vytipovaných firem a jejich vyhodnocení. 2. etapa projektu: V této fázi projektu se budou realizovat testovací běhy koučingu, mentoringu, během kterých se ověří nejvhodnější formy komunikace s frekventanty. Podle zjištěných poznatků se metodika zdokonalí tak aby plně vyhovovala vědeckým potřebám výzkumné skupiny. 3. etapa projektu: Publikování pět příspěvků (časopisy obsaženy ve WoS nebo Scopus, 1x WoS, 2. kvartil, 1x WoS, 3.kvartil, 2x WoS,2. kvartil, 1x 4. kvartil Scopus – článek s PVS) a 1 příspěvek na domácí nebo mezinárodní konferenci. Klíčové aktivity projektu: 1. Analýza cílů a metod zdokonalování klíčových, podnikatelských a manažerských kompetencí z pohledu MSP a výběr nejaktuálnějších témat uplatnitelných v podmínkách ČR. 2. Vytvoření polostrukturovaného rozhovoru, jeho aplikace a využití. 3. Vytipování reprezentativního vzorku respondentů z řad podnikatelů a manažerů. 4. Zpracovaní zjištění. 5. Náčrt obsahu a formy koučingových a mentoringových strategií pro manažéry, jejich rozpracování do etap, případových studií a příkladů dobré praxe. 6. Ověření koučingových a mentoringových strategií testovacím během. V souladu s kontrolními termíny budou vypracovávány průběžná hodnocení a závěrečná zpráva. Výstupy projektu Vytvoření metodiky rozvoje klíčových, podnikatelských a manažerských kompetencí formou koučingu a mentoringu. V souladu s cíli projektu bude vytvořeno pět vědeckých článků (předpokládá se 2., 3. kvartil v databázi WoS nebo Scopus a 4. kvartil Scopus, které budu mít jak teoretický, tak praktický přinos pro řešení dané problematiky a stanou se výchozí základnou pro externí výzkum. Vsouhrn – souhrnná výzkumná zpráva D – stať ve sborníku; (WoS konference 1 článek) Výstupem tohoto projektu bude také jeden konferenční článek pro domácí nebo mezinárodní konferenci. Vazba výzkumu na oblast vyučovaných předmětů Řešené oblasti tvoří jádro následujících předmětů v rámci bakalářských a magisterských SP: Manažerské dovednosti pro řízení lidských zdrojů (ŘLZ) Time management (BA) Motivace a odměňování zaměstnanců (ŘLZ) Psychologicko-podnikatelské kompetence (volitelný) (PEBc.) Vzdělávání zaměstnanců a rozvoj zaměstnanců (ŘLZ) Vazba na Strategický záměr VŠTE 2021-2025 V rámci strategického záměru VŠTE 2021-2025 bude projekt přínosem především v oblasti Vědy a Výzkumu (VaV): · Rozvíjet spolupráci se strategickými partnery v oblasti VaV · Posílit konkurenceschopnost MSP Jihočeského kraje · Zvýšení podílu smluvního výzkumu a zakázek na rozpočtu školy · Vytváření samostatných výzkumných skupin · Zajištění kvalitní výzkumné aktivity v souladu s profilací školy. · Zvyšovat kvalitu a množství VaVaI výstupů hodnocených dle Metodiky 17+ · Zvýšit využívání distanční metod a dalších flexibilních forem výuky Vazba na cíle ústavu v oblasti VaV · Prostředky čerpání z ÚTČ na TČ. · Stanovení primárního výzkumného tématu každému AP a VP na UPS (již v rámci konkrétního projektu). Spolupráce ve VaVaI (Univerzity, Výzkumné ústavy, partnerské instituce apod.) na národní úrovni (JAJP) Uplatnitelnost výstupů v praxi Koučingová a mentoringová činnost zviditelní VŠTE, přispěje k její spolupráci s praxí a k získání kontaktů pro další aktivity a projekty. Vytvořené osobní kontakty během výcviku zintenzivní spolupráci s praxí a podpoří i případnou konzultační činnost v MSP. Publikované výsledky přispějí i hodnocení kvality vědecké a pedagogické práce na VŠTE. Zahraniční spolupráce (bonifikace) V rámci projektu nedojde k zapojení zahraničního partnera. Společenská poptávka Velké procento firem a SZČO se často uspokojí s dosaženými výsledky a se stávajícím podílem na trhu. Ztrácí časem motivaci ke zdokonalování a začínají stagnovat. Tohle ustrnutí dříve nebo později vede k jejich úpadku, protože konkurence nespí. Výsledkem může být pokles firmy, případně i její bankrot. Řešením je trvalé sebezdokonalování, přesvědčení, že nelze zastat neboť „kdo chvíli stál, už stojí opodál“. Mnohé majitelé a manažéry firem nikdo nikdy neupozornil na potřebu systematického přístupu, vedoucího k neustálému (sebe)zdokonalování. To se musí projevovat v osobním rastu, ale taky v zdokonalování pracovních výsledků (výrobků, resp. služeb) a mít permanentní charakter. To se dá nejlépe demonstrovat na příkladech dobré praxe a na hledání analogií mezi nimi a zaměřením daného pracovníka/pracoviště pod vedením mentora. Tím si pracovníci MSP a OSZČ vytvoří potřebné návyky a schopnosti, které budou schopni následně rozvíjet. Rozvoj klíčových, podnikatelských a manažerských kompetencí je přínosný pro MSP zejména: · Odpovídá požadavkům vedení MSP na zkvalitnění jejich řízení a uplatnění na trhu, a to zejména v kontextu sílící globalizace. · Zvýšení image MSP a budování reputace, posílení důvěry ve vlastní schopnosti řešit kritické situace a přijímat rozhodnutí. · Lepší poznání potřeb stakeholderů a možnost rozvíjet kvalitnější spolupráci s nimi. · Možnost nových podnikatelských příležitostí v rámci místních partnerství. · Spokojenost a věrnost zákazníků a z toho plynoucí dlouhodobé vazby. · Vytváření potřebného zázemí k úspěšnému fungování a dlouhodobé udržitelnosti MSP. Zvyšování hodnoty podniků. Metody · Polostrukturované rozhovory · Dotazníkové šetření · Neformální diskuze · Statistické vyhodnocení dat Prostřednictvím dotazníkového šetření budou osloveni představitelé alespoň 120 MSP. Šetření prostřednictvím polostrukturovaného rozhovorů budou v rozsahu nejméně 30 představitelů MSP. Data budou zpracované statisticky. Následné neformální diskuze budou sloužit na ověření hypotéz iniciovaných výsledky šetření s pokryvem nejméně 10 osob (nezúčastněných v prvním šetření). Vědecké výsledky budou publikovány na v oborném periodiku, časopise indexovaném ve WoS nebo Scopus (plán časopisy ve 2., 3. kvartilu a 4. kvartilu) a na konferenci, domáci nebo zahraniční se sborníkem téže úrovně. Popis projektu Na vrcholu Maslowovy hierarchie hodnot se nacházejí Seberealizace a Potřeba uznání. K těmto cílům lze dopracovat pouze vlastním úsilím, postupným rozvojem kompetencí, které si po čase začne všímat (a respektovat) i okolí. Pro malé a střední podniky je nezbytné, aby se kompetentnost stala jádrem jejich strategie. Pokud se zároveň posiluje flexibilita, taková organizace snadněji přežije i turbulentní časy. Během pandemie jsme toho byli mnohokrát svědky, například při přechodu na elektronické formy komunikace se zákazníky a obchodními partnery. Platí, kdo inovuje a je v této oblasti na špičce svého oboru, nemá se proč bát o budoucnost. V první etapě by se projekt orientoval na mapování nejčastějších problémů, se kterými se malé a střední podniky setkávají - především v oblasti inovací a efektivní komunikace se zákazníky. Na základě zjištění potřeb firem by v druhé etapě vznikla série případových studií (case studies) a následováníhodných příkladů (good practices). Každá ukázka by pokračovala zadáním, při řešení kterého by příští "student" aplikoval/modifikoval daný poznatek pro vlastní firmu. Tato činnost bude probíhat ve spolupráci s pedagogem využívajícím navrženou strategii. Komunikace může probíhat i v online prostředí. V této fázi projektu se budou realizovat i testovací běhy školení, během kterých se ověří jednak "lekce" a jednak nejvhodnější formy komunikace s frekventanty. Podle zjištěných poznatků se metody rozvoje kompetencí budou zdokonalovat. Harmonogram Začátek realizace projektu 17.1.2022 Ukončení realizace projektu 30.1.2022 Etapy projektu Projekt bude realizován v rámci následujících etap: 1 etapa (leden – duben 2022): Analýza metod rozvoje kompetencí z pohledu MSP a výběr nejaktuálnějších témat uplatnitelných v podmínkách ČR. Zpracování literární rešerše pro články. Vytvoření dotazníků, jeho distribuce a vyhodnocení. Sestavení otázek do strukturalizovaného rozhovoru, jeho distribuce a vyhodnocení. Polostrukturované rozhovory s manažéry a jejich vyhodnocení. 2. etapa (květen – září 2022): Náčrt rámcové strategie pro manažéry, jeho rozpracování do etap, případových studií a příkladů dobré praxe. Ověření účinnosti navržených metod. 3. etapa (září -prosinec 2022): Vytvoření rámce metodiky rozvoje klíčových, podnikatelských a manažerských kompetencí formou koučingu a mentoringu. Tvorba a odeslání 2 článků k recenzního řízení (časopis indexován ve WoS nebo Scopus, 2. kvartil) a 1 konferenčního článku. Rozpočet a finanční přínosy Rozpočet Popište a zdůvodněte jednotlivé položky rozpočtu. Je možné vložit, jako přílohu projektu. Osobní náklady (Projektový tým): 716 700,00 Kč Režijní náklady (Náklady spojení s publikační činností): Náklady spojení s publikační činností Cena Počet jednotek Náklady celkem Poplatky za články 17 000,00 Kč 4,00 68,000 Kč 68 000,00 Kč Sběr dat 20 000,00 Kč 1,00 20,000 Kč 20 000,00 Kč Statistika 18 000,00 Kč 1,00 18,000 Kč 18 000,00 Kč Rešerše 10 000,00 Kč 1,00 10 000 Kč 10 000,00 Kč Překlady a korektury 6 000,00 Kč 5,00 30 000 Kč 30 000,00 Kč Očekávané výnosy ETMS minimálně AP 909 000,00 Kč Náklady PVS 125 280, 00 Kč Výnosy ETMS za PVS 62 640,00 Kč Realizační tým + další náklady 863 300,00 Kč Další náklady (rezerva) 45 700,00 Kč Rozpočet projektu celkem 909 000,00 Kč Finanční přínosy projektu ve výši 100 % nákladů. Popište finanční přínosy projektu v podobě: 1. Publikačních aktivit podle platného číselníku ETMS (uveďte počet publikačních výstupů, jejich zařazení do číselníku ETMS, očekávaný výnos a odpovědného autora výstupu, tedy prvního uváděného autora budoucí publikace). WOS (AIS) Druh výsledku podle ETMS Počet výstupů ETMS výnos z výstupů Odpovědný autor [1.230] Článek ve sborníku hodnocený v RIV 1 21 680,00 Kč Kmecová, Hvorecký [1.701] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v prvním decilu oboru [1.702] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 1. kvartilu oboru [1.703] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 2. kvartilu oboru 1 283 783,68 Kč Beňo,Kmecová, Hvorecký [1.704] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 3. kvartilu oboru 1 156 081, 02 Kč Hvorecký, Kmecová, Beňo [1.705] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 4. kvartilu oboru [1.706] Recenzovaný odborný článek v odb. periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS, který nelze zařadit do kvartilu (časopisy bez IF čekající na jeho přidělení) Scopus (SJR) Druh výsledku podle ETMS Počet výstupů ETMS výnos z výstupů Odpovědný autor [1.230] Článek ve sborníku hodnocený v RIV [1.801] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v prvním decilu oboru [1.802] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 1. kvartilu oboru [1.803] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 2. kvartilu oboru 2 472 972,80 Kč Kmecová, Hvorecký, Beňo [1.804] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 3. kvartilu oboru [1.805] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 4. kvartilu oboru 1 68 364,00 Kč Článek s PVS, Kmecová [1.706] Recenzovaný odborný článek v odb. periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS, který nelze zařadit do kvartilu (časopisy bez IF čekající na jeho přidělení) 2. Další výstupy generující příjmy (popište další očekávané finanční přínosy projektu). Prohlašuji, že: · rozpočet projektu byl sestaven s ohledem na principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti. V Českých Budějovicích dne 15.12. 2021 Iveta Kmecová ……………………………….. Předkladatel