ŽÁDOST O PŘIDĚLENÍ PODPORY V INTERNÍ VÝZKUMNÉ SOUTĚŽI PRO EKONOMICKÉ ÚSTAVY Identifikace projektu Název projektu Význam kvality a inovačních přínosů na tvorbu a zvyšování přidané hodnoty v podnikových procesech Identifikační číslo projektu Vyplní správce soutěže Hlavní řešitel Ing. Jaroslav Kollmann (koordinace řešení a gesce za publikační činnosti) Spoluřešitelé Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. (gestor za problematiku inovace), MBA; Mgr. Yaroslava Kostiuk (gestor za problematiku kvalita), Mgr. Veronika Mayerová · Bude participovat na přípravě recenzovaných odborných článků, inovačních manuálů, závěrečných zpráv projektu. · Její role bude spočívat především v přípravě literárních rešerší a jazykové, stylistické a typografické korektuře jednotlivých výstupů. prof. Ing. Jan Váchal, CSc. (tutor hlavního řešitele, metodická pomoc za publikační výstupy), 1 nový student DSP a 2 PVS. Skupina předmětů Inovace a kvalita Projekt je předkládán za pracoviště Ústav podnikové strategie Projekt Cíl projektu Hlavním cílem řešení je s využitím dekompozice podnikových procesů analyzovat parametry kvality u jednotlivých podnikových procesů z hlediska vlivu na tvorbu přidané hodnoty. Na základě zjištěných reálií navrhnout inovační procesy vedoucí ke zlepšení současného stavu. Soubor bude zahrnovat MSP a podniky velké kategorie s odvětvovou diferenciací na strojírenské podniky, stavební podniky a podniky služeb. Analýzy bude cílena na efektivnost investičních vstupů do jednotlivých podnikových procesů a dle získaných výstupů bude stanovena mezní míra efektivnosti investic a v návaznosti pak inovační proces zajišťující zvýšení podnikové marže res. ziskovosti. Dílčí cíle řešení: • zpracování podrobné literární rešerše o řešení problematice zejména z externích zdrojů, • zajištění testovacích souborů pro jednotlivé kategorie a zvolená odvětví nejméně v rozsahu 50-60 podniků za každou kategorii, • zajištění potřebné datové základny za jednotlivé kategorie a její matematicko-statistické zpracování včetně optimalizačních modelů z hlediska mezní hodnoty investičních vstupů u podnikových procesů v kontextu očekávané efektivnosti a tvorby marže, • navržení obecných inovačních modelů kvality pro každou testovací kategorie s výpočtem očekávaných přínosů, • vypracování tří případových studií pro modelové podniky (pro zvolená odvětví) s praktickými výstupy z hlediska jakosti podnikových procesů a konkrétního inovačního procesů pro modelový podnik, • inovační proces bude zpracovaným formou implementačního manuálu. Způsob řešení Testovací soubor bude tvořen: MSP s akcentem na střední podniky se zastoupením odvětví strojírenského, stavebnictví a odvětví služeb. Za každou kategorii je nezbytné zajistit min. 50–60 podniků (konzultováno se statistikem). Dotazníkové šetření je zaměřené na význam kvality podnikových procesů na tvorbu přidané hodnoty. Dotazníky budou obsahovat identifikační část společně s kvantitativními a kvalitativními metody mapující hodnototvorné podnikové činnosti. Vedle testovacího souboru bude vybráno 9 modelových podniků (jeden za každou velikostní kategorii a každé odvětví) a na těchto bude zpracována případová studie, která bude zaručovat pravdivost získaných dat. Vytvořená datová základna bude zpracována prostřednictví matematicko-statistických metod včetně matematického modelování jejichž výsledkem budou vzorové modely investičních vstupů a očekávaných přínosů pro příslušné odvětví. To umožní stanovení mezní míry investování do příslušných procesů podniků přinášející ještě pozitivní odezvu v oblasti výkonosti a efektivnosti podniků. Druhou zásadní částí výstupů budou vypracované vzorové inovační postupy pro oblasti jakosti podnikových procesů zpracované do forem praktických manuálů. Součástí těchto manuálů bude i plán implementace pro příslušná odvětví s personifikací jednotlivých etap. Výstupy projektu a) publikační · publikační aktivity: 12 Jimp zařazené v databázi Scopus nebo WoS. · odpovědnost za publikační výstupy projektu bude mít Ing. Kollmann, · za jednotlivé publikační výstupy v podobě recenzovaných odborných článků bude mít odpovědnost vždy první autor v níže uvedené tabulce. b) výzkumné · vzorové investiční a výkonnostní modely (IVM) pro zvolená odvětví a kategorie, · inovační manuály pro zvolená odvětví a kategorie respektující obecné IVM, · případové studie za modelové podniky, · odpovědnost za výzkumné výstupy projektu bude mít prof. Váchal společně s Ing. Kollmannem. c) administrativní · závěrečná zpráva projektu, · přínosy pro pedagogickou oblast jako přenos nových poznatků do výuky studentů (implementace výstupů do nových a inovovaných předmětů bakalářského a navazujícího magisterského programu Podniková ekonomika, specializace: Ekonom výroby v praktických cvičeních a přednáškách předmětů: Řízení inovací, Řízení rizik a krizový management, Řízení podnikových projektů v procesu navrhování témat kvalifikačních prací (bakalářských a diplomových) a odborných prací pro SVOČ, · zdroj možné zakázkové činnosti (Nabídka možností vzdělávání prostřednictvím kurzů a školení či celoživotního vzdělávání poskytovaná Ústavem podnikové strategie v součinnosti s ostatními katedrami určená pro podnikovou sféru, odbornou i laickou veřejnost, · odpovědnost za administrativní výstupy projektu bude mít Mgr. Mayerová společně s Ing. Vaníčkovou, Ph.D., Mgr. Kostiuk a Ing. Kollmannem. d) poradenská a konzultační činnost pro uživatelskou sféru. · odpovědnost za poradenskou a konzultační činnost pro uživatelskou sféru bude mít prof. Váchal společně s Ing. Vaníčková, Ph.D. a Ing. Kollmannem. Mezinárodní spoluautorství bude navázáno s výše uvedenou univerzitou Politechnika Częstochowska a ISAL na základě již započaté spolupráce, která bude nadále prohlubována Vazba výzkumu na oblast vyučovaných předmětů Projekt je navržen v souladu s profilací 2. skupiny KM ÚPS. Mezi dominující předměty této skupiny jsou: Kvalita – Inovace – Řízení změn – Procesní management, Uvedené předměty jsou plně zaimplementovány do navrženého projektu jako základní výzkumné problematiky obsahově i metodicky. Za navazující předměty skupiny lze považovat: Řízení podnikových projektů – Analýza podnikových rizik – Projekt – Znalostní management, Z těchto předmětů budou využity oblasti, které podporují naplnění předmětů profilujících a rovněž budou využity pro vytvoření případových studií. Při návrhu projektu byla respektována zásada zapojení každého člena skupiny se svými předměty na řešení projektu. Je skutečností, že v souladu s koncepcí rozvoje katedry se předpokládá personální dobudování skupiny (zkvalitnění i personální posílení) už v průběhu řešení projektu. Vazba na Strategický záměr VŠTE 2021-2025 Projekt a jeho výstupy odpovídají Strategickému záměru VŠTE 2021-2025, při kterém budou implementovány cíle v oblasti Vzdělávání na základě profilace 2. skupiny KM ÚPS a v oblasti Vědy a výzkumu v rámci publikačních a výzkumných výstupů. V oblasti Vzdělávání je projekt navržen v návaznosti na Operační cíl 1: A-B, plnění projektu bude poskytovat zvyšování kvality vzdělávání akreditovaných studijních programů podle potřeb podnikové praxe a současné generace studentů. Dále bude docházet k rozšíření nabídky krátkodobých vzdělávacích kurzů podle potřeb podnikové praxe a uchazečů o studium. V oblasti Věda a Výzkum je projekt navržen v návaznosti na Operační cíl 2: A, C a D, plnění projektu bude zvyšovat kvalitu a množství VaVal výstupů hodnocených dle metodiky 17+. Dále bude docházet k rozvíjení spolupráce se strategickými partnery v oblasti VaV. Posílení internacionalizace VaV bude plněno v závislosti na vybrané konzultanty z Polska a Portugalska. Vazba strategického záměru VŠTE a cíle ústavu budou plněna prostřednictvím uvedených výstupů projektu. Vazba na cíle ústavu v oblasti VaV Očekávané přínosy projektu – oblasti: • teoretická (nová poznání pro příslušné AP školy s přenosem na studenty prostřednictví příslušných předmětů); - nové poznání v oblasti vlivu jakosti podnikových procesů na jeho výkonnost, efektivnost a tvorbu podnikové marže, - poznání zákonitostí mezi výší investičních vstupů do jednotlivých podnikových procesů a jejich odezva na straně výkonnosti, efektivnosti, rentability v podobě tvorby podnikové marže. • praktická (předpoklad pro zvýšení praktických dovedností u studentů implementací nových poznatků do výuku příslušných předmětů; • Rozšíření možnosti nabídky pro útvar CVV prostřednictvím kurzů, školení apod.; • Rozšířený rádius v poskytování poradenské a konzultační činnosti pro uživatelskou sféru; - vytvoření zásad pro inovační procesy v oblasti jakosti podnikových procesů, - implementace poznatků do teoretické praxe v prostředí profesně orientované vysoké školy. • praktické: rozvoj a inovace podnikových procesů v manažerské praxi v součinnosti s cílovými skupinami a zainteresovanými partnerskými subjekty VŠTE; • vědecko-výzkumné: rozvoj a inovace vědeckovýzkumné činnosti; • ostatní. Uplatnitelnost výstupů v praxi Stanovené výstupy budou využity v řadě oblastí, mezi hlavní lze řadit: • podnikatelskou praxi, která považuje kvalitu svých procesů za jeden z hlavních nástrojů své konkurenceschopnosti, inovaci svých procesů z pohledu kvalitativních parametrů za prostředek vedoucí k úspoře finančních, personálních i technických vstupů, což umožní nastavení konkurenčních cen pro příslušný segment trhu; • podnikatelskou praxi v oblasti vzdělávání manažerů podniků (na všech úrovních), kdy byla v této problematice katedrovým výzkumem zjištěna nedostatečnost manažerské gramotnosti, • orgány a instituce působící v této oblasti jako HK ČR s příslušnými pobočkami, JVTP, AMSP a další profesní organizace, • oblast pedagogickou jako prostředek inovace učebních textů pro přednášky a příslušné semináře, • graduační proces studentů DSP, • nástroj pro posílení účasti studentů na tvůrčí činnosti školy a to na základě přímého zapojení studentů na řešení (formou PVS), volbou klasifikačních témat, seminárních prací apod. Zahraniční spolupráce (bonifikace) Přímé zapojení zahraničních řešitelů do projektu se nepředpokládá. Předpokládají se konzultace výstupů s kolegy z tuzemských vysokých škol a vybraných vysokých škol ze zahraničí (Polsko, Portugalsko). Konkrétně se jedná o zapojení do řešení a konzultací fakultu managementu Politechnika Częstochowska a ISAL, která bude zapojena do řešení a konzultace v oblasti výzkumu konkurenceschopnosti, inovace a podnikání, cílem bude strukturálně zhodnotit různé aspekty řízení, jejich vývoj v kontextu strategie stanovené na organizační úrovni, zjištění jejich dopadů v souvisejících oblastech se silným vlivem na hodnocení výkonnosti. Společenská poptávka Na základě katedrového výzkumu v letech 2016-2019 byla problematika kvality a inovačního procesu souborem podniků (cca 460 podniků) označena za velmi potřebnou a nezbytnou urychleně řešit. Důvodem je názor manažerů, že problematika kvality a inovací náleží mezi zásadní pro řízení rozhodování manažerů. Z výše uvedeného vyplývá vysoký stupeň společenské poptávky. Jako zdůvodnění lze použít konstatování a významnosti problematiky pro podnikovou praxi (viz výše), tedy kvalita a inovace jako nástroj konkurenceschopnosti podniků. Vše je navíc umocněno nastupující digitalizací procesů, které vyžaduje ten nejvyšší stupeň kvality. Metody Matematicko-statistické metody včetně matematického modelování. • datová základna o souboru 50-60 podniků MSP v odvětví strojírenství, stavebnictví a služeb, • zpracovány vzorové modely investičních vstupů a očekávaných přínosů pro příslušné odvětví, • zpracovány vzorové inovační postupy do forem praktických manuálů. Popis projektu Projekt respektuje obecně platnou premisu řešení spočívající v reálném poznání, že kvalita procesů v podniku je jedním z rozhodujících faktorů při uspokojování potřeb zákazníků, naplňování podnikového portfolia resp. dosahovaní požadované přidané hodnoty, marže. Výzkumnou hypotézou je předpoklad, že k výkonnosti podniku a jeho konkurenceschopnosti výrazně přispívají investiční vstupy jak do primárních, tak do podpůrných procesů, které je však potřebné nastavit tak, aby přinášeli odpovídající přínosy finanční. Harmonogram Začátek realizace projektu 17.1.2022 Ukončení realizace projektu 31.12.2022 Etapy projektu 1. etapa: příprava literární rešerše a vymezení výzkumných hypotéz: leden–únor 2022, - příprava a odeslání 1 článku (WoS a Scopus) 2. etapa: příprav dotazníkového šetření, výběr testovacího souboru podniků a podniků pro případové studie: únor 2022, - příprava a odeslání 1 článku (WoS a Scopus) 3. etapa: vytvoření vstupní datové základny pro vlastní výzkumné aktivity: březen 2020, - příprava a odeslání 1 článku (WoS a Scopus) 4. etapa: statistické zpracování dat, vytvoření modelů a zahájení prací na případových studiích: březen 2022, - příprava a odeslání 1článku (WoS a Scopus) 5. etapa: projekce obecných inovačních modelů kvality pro příslušné kategorie a jejich intepretace pro podnikovou praxi: červen 2022, - příprava a odeslání 2 článků (WoS a Scopus) 6. etapa: zpracování tří případových studií pro modelové podniky s praktickými komentáři s využitím v podnikové praxi: červenec 2022, - příprava a odeslání 2 článků (WoS a Scopus) 7. etapa: zpracování implementačních manuálů k obecným inovačním modelům kvality: srpen 2022, - příprava a odeslání 2 článků (WoS a Scopus) 8. etapa: zpracování prezentace k případovým studiím: srpen 2022, - příprava a odeslání 1 článku (WoS a Scopus) 9. etapa: vypracování závěrečné zprávy za výzkumný projekt: září–říjen 2022. - příprava a odeslání 1 článku (WoS a Scopus) Rozpočet a finanční přínosy Rozpočet Popište a zdůvodněte jednotlivé položky rozpočtu. Je možné vložit, jako přílohu projektu. Osobní náklady: 2 189 100,- Kč Ostatní přímé náklady: 316 000,- Kč Investice: 0,- Režijní náklady: 125 255,- Kč Rozpočet celkem: 2 630 355,- Kč Náklady PVS: 501 120,- Kč (rentabilita 50 %) Finanční přínosy projektu ve výši 100 % nákladů. Popište finanční přínosy projektu v podobě: 1. Publikačních aktivit podle platného číselníku ETMS (uveďte počet publikačních výstupů, jejich zařazení do číselníku ETMS, očekávaný výnos a odpovědného autora výstupu, tedy prvního uváděného autora budoucí publikace). WOS (AIS) Druh výsledku podle ETMS Počet výstupů ETMS výnos z výstupů Odpovědný autor [1.230] Článek ve sborníku hodnocený v RIV [1.701] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v prvním decilu oboru [1.702] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 1. kvartilu oboru [1.703] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 2. kvartilu oboru 4 1 624 572,- Váchal (3); Vaníčková; Kollmann; [1.704] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 3. kvartilu oboru 3 456 014,- Kollmann; Vaníčková; Váchal; [1.705] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 4. kvartilu oboru 2 251 280,- Kollmann; Kostiuk; Mayerová [1.706] Recenzovaný odborný článek v odb. periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS, který nelze zařadit do kvartilu (časopisy bez IF čekající na jeho přidělení) Scopus (SJR) Druh výsledku podle ETMS Počet výstupů ETMS výnos z výstupů Odpovědný autor [1.230] Článek ve sborníku hodnocený v RIV [1.801] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v prvním decilu oboru [1.802] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 1. kvartilu oboru [1.803] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 2. kvartilu oboru 2 460 621,- Vaníčková; Kollmann; Mayerová [1.804] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 3. kvartilu oboru 1 137 264,- Kostiuk; Kollmann; DPS/PVS [1.805] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 4. kvartilu oboru [1.706] Recenzovaný odborný článek v odb. periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS, který nelze zařadit do kvartilu (časopisy bez IF čekající na jeho přidělení) Celkem 2 929 752,29 Kč 2. Další výstupy generující příjmy (popište další očekávané finanční přínosy projektu). Prohlašuji, že: · rozpočet projektu byl sestaven s ohledem na principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti. V Českých Budějovicích dne 11.1.2022 Jaroslav Kollmann ……………………………….. Předkladatel Příloha 1 Ukázka z literární rešerše: Zavedení nebo zdokonalení managementu jakosti může umožnit výrobním organizacím poskytovat kvalitní výrobky a služby na světové úrovni, potřebné pro spokojenost zákazníků, aby tak získali konkurenční výhodu a větší podíl na trhu (Aziz, Sumantoro & Maria, 2019). Ve finančně zdravém podniku se zdravou podnikovou kulturou jsou všechny transakce a procesy prováděny správně a vztahy mezi všemi zúčastněnými účastníky (zaměstnanci, dodavateli a zákazníky) jsou úspěšné. Pro ostatní firmy je nezbytné zavést kroky pro zajištění kvality a postupovat podle nich (Fernandes at all, 2017), aby se přiblížily ke koncepci průmyslu 4.0, protože v průmyslu 4.0 by zákazníci měli mít kontrolu nad tím, co nakupují, nad množstvím zakoupených produktů a schopností měnit objednávky kdykoli během výroby bez dalších nákladů (Kannan, Garad, 2020), není překvapivé, že se průmysl 4.0 dosud nezdá být cestou ke zvýšení kvality v malých a středních podnicích (Moeuf, at all, 2018). V budoucnu bude vylepšené profesionální řízení kvality vnímáno jako ústřední strategická role zdokonalení podnikového procesu, protože organizace hledají nové způsoby a inovace pro vytvářeni hodnot pro zákazníka (Keim, La Londe, 2017; Kannan, Garad, 2020). Nové přístupy k vytváření konkurenčních výhod podniku jsou určeny volbou orientace konkurenční obchodní strategie organizace, kterou je cenová konkurence (Denis a Pasco, 2015), která je založena na snižování nákladů na úroveň zajišťující kvalitu výrobků a služeb určených pro konečného zákazníka (Cheng a Liu, 2017). Bereznoy (2019) uvádí, že pro konkurenční diferenciaci je typický mechanismus konkurenční výhody obchodního modelu založený na zvyšování kvality výrobků a služeb nabízených na určité cenové úrovni ve větší míře než konkurenční výrobky nebo služby (Hwang, Choi a Shin, 2020), (Shigemoto, 2020) a (Tham a Huang, 2019). Konkurence založená na moderních inovačních aktivitách simulujících zlepšení kvality života podniku generuje přidanou hodnotu pro podnikatelské subjekty týkající se zákazníků (Princes, 2019) a (Vaidyanathan, Vaidyanathan a Wadhwa, 2019), zisků podniku, zdrojů i klíčových a dílčích procesů (Alberti a Varon Garrido, 2017; Haseeb, et al., 2019). Mnoho firem se snaží převést firemní strategii do řešení s přidanou hodnotou pro zákazníky prostřednictvím integrace produktů a služeb (Dadashnejad a Valmohammadi, 2018; Carvalho, Carvalho a Silva, 2019; Coreynen et al., 2020; Lodding a Koch, 2020). Klíčové prvky nejen globálního obchodního modelu zahrnují návrhy na zvýšení hodnoty pro zákazníky a získání podílu na této hodnotě, metody řízení, nasazení a využití kritických zdrojů a integrované procesy, které přinášejí hodnotu cílovým zákazníkům (Tallman, Luo, and Buckley, 2018; Sahi, Gupta a Lonial, 2018). Hodnota zboží pro zákazníka má vliv nejen na jeho nákupní rozhodnutí, ale je také velkou výzvou pro řízení podnikání (Luo, Chen and Kai, 2018; Wang et al., 2020). Hodnotová nabídka pro zákazníka hraje klíčovou roli při sdělování toho, jak chce společnost poskytovat hodnotu zákazníkům. Manažeři a vědci stále častěji přistupují k určování hodnoty pro zákazníka, přesto je tento koncept stále nedostatečně pochopen a uplatňován; vzhledem k velké šíři zkoumání konceptu hodnoty bylo na toto téma publikováno poměrně málo výzkumů (Payne, Frow and Eggert, 2017).