ŽÁDOST O PŘIDĚLENÍ PODPORY V INTERNÍ VÝZKUMNÉ SOUTĚŽI PRO EKONOMICKÉ ÚSTAVY Identifikace projektu Název projektu Nový přístup v generování podnikové (obchodní) strategie na bázi parametrizace podnikových procesů Identifikační číslo projektu Vyplní správce soutěže Hlavní řešitel doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D.; Spoluřešitelé Bc. Milan Talíř, Bc. Lucie Roučková, Ing. Tsolmon Jambal, Ph.D.; doc. Ing. Ján Dobrovič, PhD.; Mgr. Veronika Mayerová; 2 PVS. Skupina předmětů Řízení a strategie podniku Projekt je předkládán za pracoviště Ústav podnikové strategie Projekt Cíl projektu Cílem projektu je navrhnout a ověřit nový přístup v generování podnikové (obchodní) strategie s využitím parametrizace podnikových procesů. Je reálnou skutečností a panuje názorová shoda mezi manažery podniků (výrobních i v oblasti služeb) v České republice, že manažeři podniků napříč odvětvími i příslušnými velikostními skupinami vnímají podnikovou strategii jako strategii obchodní. Toto je základní atribut řešitelského týmu při návrhu cíle i postupu řešení projektu. Současný stav i vývoj národní ekonomiky se posunul z trajektorie silného ekonomického růstu do fáze ekonomického poklesu, v některých odvětvích lze již hovořit o ekonomické recesi. Navrhovaný cíl projektu je v souladu jak s poptávkou uživatelské sféry, tak s novými teoretickými poznatky v oblasti generování podnikové strategie, postupů její implementace v konkrétním podnikovém prostředí, zejména v zahraničí. Lze konstatovat, že obdobná problematika není v širším měřítku řešena na vysokých školách v České republice na rozdíl od zahraničních výzkumných organizacích, kde je toto téma již řadu let zahrnuto do výzkumných aktivit. Výstupem z řešení hlavního cíle bude manuál zaměřený na generování podnikové obchodní) strategie v nových ekonomických podmínkách. Dílčí cíle projektu: · vypracovat podrobnou literární rešerši zejména ze zahraničních zdrojů (databáze Scopus a WOS), · provést analýzu zahraničních případových studií z hlediska odborného (teoretického) i aplikačního, · vydefinovat nové teoretické vymezení podnikové (obchodní) strategie v kontextu 21. století, · na zvolených odvětvích a velikostních kategorií (strojírenství, doprava a služby v kategoriích malé, střední a velké podniky) zajistit soubor podniků min. v rozsahu 50-60 za každou kategorii, · na kategoriích střední a velké podniky zpracovat 2 případové studie s ověřením nového postupu implementace podnikové (obchodní) strategie s využitím parametrizace hodnotových podnikových procesů. Způsob řešení · Před zahájením vlastního řešení bude zpracován hlavní řešitelkou harmonogram řešení (časová i obsahová specifikace) včetně konkretizace osobní zodpovědnosti členů řešitelského týmu za jednotlivé etapy i plánované výstupy. · V průběhu řešení budou nastaveny kontrolní dny postupu řešení. · Analytická část literární rešerše a zahraničních případových studií – výstupy budou základem pro nové teoretické vymezení podnikové strategie · Vytvoření zdrojové databáze (akcent na strojírenství, dopravu a služby v kategoriích malé, střední a velké podniky), soubor podniků min. v rozsahu 50-60 podniků za každou kategorii, · Využití matematicko-statistických metod včetně matematického modelování pro zpracování zdrojové základny. · Zpracování vzorových postupů generování podnikové (obchodní) strategie vystavěné na parametrizaci podnikových procesů na jedné straně a obchodním portfoliem na straně druhé. · Zpracování implementačních vzorových studií v textové i grafické podobě. · Ve spolupráci s velkým vzorovým modelovým podnikem bude připraven algoritmus pro vypracování softwaru ke generování podnikové (obchodní) strategie. · Získané poznatky budou průběžně publikovány v odborných vědeckých časopisech (WoS a Scopus). Výstupy projektu a) Výzkumné: · analýza provedené rešerše a případových studií, · vzorové postupy generování podnikové (obchodní) strategie za MSP a velké podniky za odvětví výroby a služby sestávající se z obecné části (platné pro všechny velikostní kategorie a testovaná odvětví) a části specifické (charakterizující velikostní kategorie a charakter odvětví), · případové studie v textovém a grafickém provedení, · algoritmus pro vypracování softwaru ke generování podnikové (obchodní) strategie. b) Publikační: · celkem je plánováno 12 odborných vědeckých článků zařazených v databázi WoS nebo Scopus. c) Pedagogická: · využití v pedagogické činnosti u všech předmětů pracovní skupiny. d) Administrativní · závěrečná zpráva projektu. . e) Možné využití výstupy v poradenské a konzultační činnosti pro uživatelskou sféru i pro vzdělávací kurzy CCV. Vazba výzkumu na oblast vyučovaných předmětů Výzkum má přímou návaznost na vyučované předměty v rámci první pracovní skupiny Řízení a strategie podniků: Podnikové řízení; Strategický řízení/ Strategický management; Manažerské dovednosti; Analýza hodnotového řetězce a Operační management. Vazba na Strategický záměr VŠTE 2021-2025 Výstupy z projektu reflektují „Strategický záměr VŠTE 2021-2025“, kde je plněna: · Osa „Vzdělávání“ formou naplnění operačních cílů 1. a), b) a 2. a), b), c). · Oblast „Vědy a výzkumu“, kde projekt v plném rozsahu naplňuje hlavní prioritní cíle 3 a 4 a jejich dílčí operační cíle. · Oblast pedagogická – požadavek na inovace obsahu vyučovaných předmětů v souladu s potřebou uživatelské praxe a nově získaných poznatků. · Osa internacionalizace – spolupráce a konzultace se zahraničními partnery. Osa „Třetí role“ reakce na společenskou poptávku regionu z celé České republiky. . Vazba na cíle ústavu v oblasti VaV Výstupy z interního výzkumného projektu přispějí k naplnění cílů ÚPS, resp. Katedry managementu, a to zejména v oblasti: · rozvíjení výzkumného směru jak katedrového, tak dané pracovní skupiny, · implementace získaných poznatků do vzdělávacího procesu, · internacionalizace výzkumu jak v pedagogické, tak výzkumné oblasti, · transfer poznatků do podnikové praxe – naplněna je zvyšující se poptávka uživatelské praxe po řešení této problematiky, · poskytování poradenské a konzultační činnosti pro uživatelskou sféru, · nabídky vzdělávacích kurzů pro útvar CVV, · rozvoj zakázkové činnosti, · zapojení studentů do řešení výzkumných aktivit katedry, resp. první pracovní skupiny. Uplatnitelnost výstupů v praxi Využitelnost výstupů v praxi je dána již zmíněnou narůstající poptávkou po řešení této problematiky. Z hlediska objektivity je potřebné uvést, že některé podniky zejména největší velikostní kategorie se snaží nalézt vlastní cestu řešení. Za hlavní oblasti využití výstupů z řešení je možné považovat: · oblast teoretického poznání, jedná se o nové pojetí jak ve vymezení podnikové strategie, resp. strategie obchodní, tak o zcela nový přístup jejího generování a implementace; · podnikatelskou praxi, která považuje strategii podniku současně za strategii obchodní, podle které je nezbytné nastavit obchodní portfolio. Zejména v této ekonomické fázi podniky považují podnikovou strategii za hlavní nástroj své konkurenceschopnosti a ziskovosti; · podnikatelskou praxi v oblasti vzdělávání manažerů podniků, kdy byla v této problematice katedrovým výzkumem zjištěna nedostatečnost manažerské gramotnosti; · pedagogickou oblast z hlediska zvýšení teoretických poznatků a praktických dovedností absolventů školy, tím se zvýší jejich hodnota na trhu práce, poptávka po absolventech školy zejména pak jejich uplatnitelnost, · státní, krajské i obecní orgány a instituce působící v uživatelské sféře jako JVTP, HK ČR s příslušnými pobočkami, AMSP a další profesní organizace. Zahraniční spolupráce (bonifikace) Využity budou již navázané (nebo v budoucnu) uzavřené zahraniční vztahy Katedry managementu se zahraničními partnery. Zejména se jedná v současnosti o Polsko a Portugalsko, výhledově Španělsko a Německo. Do řešení bude aktivně zapojen i jeden zahraniční stážista z Portugalska, který přijíždí na Katedru managementu v lednu tohoto roku v trvání 5 měsíců. Dalším spolupracujícím partnerem bude Fakulta managementu Politechnika Częstochowska a ISAL, které budou zapojeny do řešení a konzultace v oblasti metodické. Společenská poptávka Existenci i intenzitu společenské poptávky lze dokumentovat a specifikovat ve dvou dimenzích. a) První lze vymezit z pohledu potřeb podnikatelské praxe v kontextu měnícího se vnějšího prostředí (mezoprostředí a makroprostředí). Počátkem 21. století vrcholí disparity vyplývající z paradigmatu managementu, tedy reálně nastaveného vnitřního prostředí podniků a měnících se ekonomických cyklů. Tato podnikatelská realita je důsledkem zákonitého střídaní ekonomických cyklů, současně umocněna covidovou pandemií. Synergie obou těchto hlavních atributů současného vývoje světové i domácí ekonomiky zintenzivnila již tak existující poptávku po nových přístupech, principech a postupech při nastavení podnikové (obchodní) strategie. Podniková, resp. obchodní strategie se stala základním nástrojem při zajištění podnikové konkurenceschopnosti, dosahování marže a celkové ziskovosti. Řešitelé spolupracují s podniky (střední a velké), které se již uvedený princip v důsledku svého pragmatického poznání snaží implementovat jako hlavní nástroj řízení svého podniku. b) Společenskou poptávku lze opřít i o vlastní data vyplývající z katedrového výzkumu z let 2016-2019, nadále je zajištěno jeho pokračování. Výzkum jednoznačně prokázal, že: - více jak 85 % podnikatelských subjektů již odmítá používat metody „Strategické situační analýzy“ (metody pro vnitřní a vnější hodnocení podnikového prostředí), neboť jim nezaručuje nastavení podnikové strategie na úrovni odpovídající novým ekonomickým podmínkám; - základní manažerská gramotnost z oblasti tvorby podnikové strategie nečiní více jak 65 % z testovaného souboru 456 podnikatelských subjektů; - zejména v kategorii MSP jich víc jak 75 % požadují vypracování nových postupů a přístupů v projekci podnikové, resp. obchodní strategie. c) Současné metody, vyučované na všech vysokých školách v oblasti generování podnikové strategie (metody Strategické situační analýzy) zásadním způsobem selhávají v podnikové sféře. Předpokládané výstupy z řešení by zajistily inovaci předmětů v první pracovní skupině, současně by byl získán zásadní podklad pro stanovení nové specializace v rámci navazujícího magisterského SP Ekonomika podniku. Metody Vyjma: · vytvoření zdrojové datové základny, · výběru modelových podniků pro případové studie, · řízené osobní rozhovory s manažery podniků, · dotazníkového šetření, · analýzy a syntézy, budou uplatněny: · matematicko-statistické metody včetně matematického modelování (meritem implementace těchto metod bude pomocí regrese a korelace sestavit matematický aparát s determinací časových řad řešených v MATLABu s podporou Deep learningových nástrojů a sofistikovaných nástrojů z problematiky analytických nástrojů Big Data. S využitím matematického modelování pak budou parametrizovány základní vztahy nezbytné při projekci podnikové, resp. obchodní strategie a odpovídajícího obchodního portfolia). Popis projektu Nosná problematika projektu je návrh „Nového přístupu v generování podnikové (obchodní) strategie s využitím parametrizace podnikových procesů“. Při rezonanci shody mezi podnikovými manažery i stále se rozšiřující vědeckou obcí zejména v zahraničí a mezi strategií podniku a obchodní strategií lze konstatovat, že se jedná o celospolečensky potřebnou, požadovanou a zásadní problematiku. Z vědeckého hlediska půjde o první aproximaci dané problematiky v podnikatelském prostředí, kdy získané výstupy bude potřebné ověřit v široké podnikové praxi. Základní výzkumnou hypotézou je konstatování, že stávající metody Strategické situační analýzy nezaručují získání podkladů nezbytných pro nastavení jedinečné a konkurenceschopné podnikové (obchodní) strategie. Vytvořena bude zdrojová datová základna zahrnující MSP a velké podniky z odvětví strojírenství a služeb. Pro analýzu dat budou využity matematicko-statistické metody včetně matematického modelování. Parametrizací vztahu mezi hodnotou podnikových procesů a procesů podpůrných a příslušným obchodním portfoliem umožní nastavit obecná pravidla pro projekci a implementaci podnikové (obchodní) strategie. Výstupem bude pracovní manuál k projekci podnikové (obchodní) strategie a navržen bude algoritmus pro tvorbu softwaru, který by tento proces umožnil automatizovat při zachování jedinečnosti každého výstupu z něho získaného. Harmonogram Začátek realizace projektu 3.1.2022 Ukončení realizace projektu 31.12.2022 Etapy projektu 1. etapa: Zpracování literární rešerše, nastavení vymezených hypotéz, sestavení harmonogramu řešení s osobní zodpovědností AP za konkrétní výstupy. leden–únor 2022 - příprava a odeslání 1 článku (WoS a Scopus) 2. etapa: Vytvoření zdrojového souboru z testovacího souboru podniků, výběr podniků pro případové studie, leden-únor 2022 - příprava a odeslání 2 článků (WoS a Scopus) 3. etapa: Analýza dat s využitím matematicko-statistických metod a matematického modelování. březen-duben 2020 - příprava a odeslání 2 článků (WoS a Scopus) 4. etapa: Zpracování výstupů z pohledu formulace nového postupu při formulaci strategie podniku – obchodní strategie, zahájení zpracování případových studií. duben-květen 2022, - příprava a odeslání 2 článků (WoS a Scopus) 5. etapa: Konzultace a oponentura s podnikovou praxí – navržení zásad pro generování podnikové (obchodní) strategie podniku, zpracování případových studií. červen, červenec, srpen 2022 - příprava a odeslání 2 článků (WoS a Scopus) 6. etapa: Dokončení případových studií, první čtení postupu projekce generování podnikové (obchodní) strategie, zahájení prací na algoritmu softwaru pro projekci podnikové (obchodní) strategie. Září-říjen 2022 - příprava a odeslání 3 článků (WoS a Scopus) 7. etapa: Zpracování pracovního manuálu k projekci podnikové (obchodní) strategie, dokončení případových studií, dokončení algoritmu pro projektový software ke generování podnikové (obchodní) strategie. listopad 2022 - příprava a odeslání 1 článku (WoS a Skibus) 8. etapa: Vypracování závěrečné zprávy za výzkumný projekt. prosinec 2022 Rozpočet a finanční přínosy Rozpočet Popište a zdůvodněte jednotlivé položky rozpočtu. Je možné vložit, jako přílohu projektu. Osobní náklady: 1 882 000,- Kč Ostatní přímé náklady: 339 000,- Kč Investice: 0,- Režijní náklady: 111 050,- Kč Rozpočet celkem: 2 332 050,- Kč Náklady na PVS: 501 120,- Kč Finanční přínosy projektu ve výši 100 % nákladů. Popište finanční přínosy projektu v podobě: 1. Publikačních aktivit podle platného číselníku ETMS (uveďte počet publikačních výstupů, jejich zařazení do číselníku ETMS, očekávaný výnos a odpovědného autora výstupu, tedy prvního uváděného autora budoucí publikace). WOS (AIS) Druh výsledku podle ETMS Počet výstupů ETMS výnos z výstupů Odpovědný autor [1.230] Článek ve sborníku hodnocený v RIV [1.701] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v prvním decilu oboru [1.702] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 1. kvartilu oboru [1.703] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 2. kvartilu oboru 6 1 664 355,- Straková, Talíř, Mayerová X Dobrovič, Straková, Talíř x Straková, Talíř, Roučková X Talíř, Straková, Jambal X Talíř, Jambal, Mayerová [1.704] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 3. kvartilu oboru 2 264 660,- Straková, Talíř, Mayerová X Dobrovič, Straková, Talíř [1.705] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 4. kvartilu oboru [1.706] Recenzovaný odborný článek v odb. periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS, který nelze zařadit do kvartilu (časopisy bez IF čekající na jeho přidělení) Scopus (SJR) Druh výsledku podle ETMS Počet výstupů ETMS výnos z výstupů Odpovědný autor [1.230] Článek ve sborníku hodnocený v RIV [1.801] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v prvním decilu oboru [1.802] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 1. kvartilu oboru [1.803] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 2. kvartilu oboru 2 378 962,- Straková, Talíř, Roučková x Dobrovič, Straková, Talíř [1.804] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 3. kvartilu oboru 3 320 178,- Talíř, Straková, PVS X Jambal, Mayerová, PVS [1.805] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 4. kvartilu oboru [1.706] Recenzovaný odborný článek v odb. periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS, který nelze zařadit do kvartilu (časopisy bez IF čekající na jeho přidělení) Celkem 2 628 155,- Kč 2. Další výstupy generující příjmy (popište další očekávané finanční přínosy projektu). Prohlašuji, že: · rozpočet projektu byl sestaven s ohledem na principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti. V Českých Budějovicích dne ……………………………….. Předkladatel