PRŮBĚŽNÁ KONTROLNÍ ZPRÁVA PROJEKTŮ REALIZOVANÝCH V INTERNÍ VÝZKUMNÉ SOUTĚŽI PRO EKONOMICKÉ ÚSTAVY Identifikace projektu Název projektu Udržitelný rozvoj a společenská odpovědnost jako klíčové faktory budování reputace a identity Identifikační číslo projektu IVSUPS2305 Hlavní řešitel Michal Konečný, Mgr. Z pozice vedoucího skupiny předmětů Marketing koordinuje činnost řešitelů za celý projekt. Podílí se na řešení projektu jako celku. Řešitel úspěšně absolvoval disertační zkoušku a je aktuálně ve třetím a zároveň závěrečným roce svého doktorského studia. Téma disertační práce přímo souvisí s tématem předkládaného projektu. Provázanost na předměty: Marketing, Podnikové informační systémy, Business Activities. Spoluřešitelé František Pollák, doc., PhDr., PhD. Jako zástupce hlavního řešitele a zároveň odborný garant zkoumaného tématu spolu-koordinuje odborní stránku implementace projektu. Podílí se na řešení projektu jako celku. Je popředním středoevropským odborníkem na problematiku řízení reputace v online prostředí. Zástupce Hlavního řešitele habilitoval v rámci oboru Ekonomika a management podniku, kde obhájil habilitační práci s názvem: Vybrané aspekty řízení reputace v prostředí internetu. Provázanost na předměty: Marketing, Marketing management. Petra Pártlová, doc., Ing., PhD. Dlouhodobě zaměřuje své výzkumné a pedagogické aktivity zejména so oblastí: stabilizace a rozvoj malých a středních podniků ve venkovském prostoru, na strategický rozvoj územních celků, úloha aktérů působících v územních celcích (podniky, obce, společenské organizace a občané) a jejich synergický vliv při plánování rozvoje a navazujících rozvojových aktivit, ale i na problematiku podnikové (firemní) mobility v kontextu řešení dopravní politiky v relaci obec – ekonomické subjekty s cílem zvyšovat udržitelnost firemní, resp. městské mobility. V oblasti teoretického výzkumu je její činnost směřována na stanovení podnikatelského potenciálu pro daná území z pohledu identifikace endogenních a exogenních faktorů a jejich vliv na udržitelný rozvoj území. Provázanost na předmět: Environmentální management, Regionalistika a regionální politika, Státní a veřejná správa. Radim Dušek, Ing., Ph.D. Výzkumné aktivity řešitele budou zaměřeny na analýzu a komparaci jednotlivých přístupů k řízení reputace v prostředí online marketingové komunikace z pohledu všeobecného marketingu. Zároveň bude řešitel aktivně participovat na procesech analýzy vybraných skupin subjektů pro vyspecifikování signifikantních faktorů úspěšnosti marketingové komunikace v prostředí různorodých sociálních sítí. Provázanost na předmět: Marketing, Marketing Management, Public Relations. Nikola Sagapova, Ing. et Ing. Spoluřešitelka se podílí na výstupech tohoto projektu. Úspěšně absolvovala doktorskou SSZ a téma její disertační práce souvisí s nízkouhlíkovou ekonomikou, konkrétně bioekonomikou, která je považována za jeden z mainstreamových konceptů udržitelného rozvoje. Téma projektu tak integruje nejen její know-how v oblasti udržitelnosti, ale také marketingu, kterému se dlouhodobě věnuje na VŠTE. Provázanost na předmět: Obchodní činnost, Business activities, CRM systémy, Marketing, South Bohemian Region. Alena Srbová, Ing., Bc., PhD. Výzkumné aktivity řešitelky budou zaměřeny na analýzu a komparaci jednotlivých přístupů k řízení reputace především u retailerů z pohledu udržitelného rozvoje. S tím souvisí také aktivity jako je sběr dat a analýza základních kvalitativních a kvantitativních dat. Provázanost na předmět: Státní a veřejná správa, Obchodní činnosti. Michal Ruschak, Ing., MBA Podílí se na řešení dílčích aktivit projektu z pozice člena skupiny Marketing a ředitele Ústavu podnikové strategie, aktuálně je studentem doktorského studijního programu, kdy téma disertační práce je v souladu se zaměřením skupiny a projektu, tedy „vliv zavedení CSR a nastavení komunikace na hodnotu podniku a vnímání podniku z pohledu zákazníka“. V rámci výzkumu se věnuje vlivům na reputaci, hodnotu podniku a Customer perceived value. Provázanost na předměty: Marketing. Kristína Korená, Bc. Vědecký asistent Katedry cestovního ruchu a marketingu, Ústavu podnikové strategie na VŠTE. Skupina předmětů Skupina Marketing, Skupina Regionální rozvoj a cestovní ruch Projekt je realizován za pracoviště Ústav podnikové strategie Projekt Cíl projektu V návaznosti na projekt IVSUPS005 Řízení marketingové komunikace pro budování, udržování a ochranu identity a reputace v prostředí internetu byla rozvinuta poznatková báze problematiky za účelem sbližování tématu směrem k prioritním osám významných evropských grantových schémat. S cílem dekompozice problematiky byli poznatky extrahovány na základě analýz ve více fázích. Prvotní fáze byla přitom zohledňovat poznatky naakumulované i mimo zvolenou oblast (průřezové oblasti marketingu a oblasti udržitelného rozvoje, jako zelená ekonomika, cirkulární ekonomika, bioekonomika a také fair trade), a to za účelem identifikace dominantních reputačních determinantů a také aplikovatelných metodik pro kvantifikaci reputace. Jak již bylo zmíněno, předkládaný projekt je realizován s hlavním cílem rozvinout poznatkovou bázi o zkoumané problematice. Použity byli kvalitativní a kvantitativní metody zpracování. Způsob řešení Projekt je z hlediska úrovně zaměřen na základní výzkum, v němž se jednak jedná o rozvoj teoretické poznatkové báze v oblasti problematiky reputačního managementu, jakož i o vymezení a identifikaci dalších podpůrných indikátorů a faktorů determinujících proces budování a ochrany značky subjektů nízkouhlíkové a sdílené ekonomiky. Řešení projektu v intencích vymezeného problémového okruhu se opírá o systémový přístup a další vybrané podpůrné metody jako abstrakce, komparace, statistické metody a formalizaci procesů s následující posloupností: • Systémová analýza a dekompozice stavu poznání. • Syntéza, souvztažnost, synergie. • Stanovení indikátorů a faktorů. • Identifikování a návrh metodiky. • Doporučení postupů zavedení teoretických poznatků pro praxi. Z pohledu empirického materiálu byli zpracovávány jak primární, tak sekundární údaje. Primární data měli dominantně podobu expertních odhadů. Sekundární data byla získávána z internetových databází, také unifikováním vybraných ukazatelů online reputace vycházejících z identifikovaných metodologických rámců, stejně jako z metodologie analýzy sentimentu. Pro výpočet komplexních reputačních parametrů a ukazatelů byli využity sofistikované postupy analýzy reputace obsažené v metodice TOR. Metodika TOR (výpočet celkové úrovně online reputace subjektu) byla vypracována hlavním řešitelem projektu IVSUPS005 v roce 2015 precizováním postupů založených na zpracování přirozeného jazyka (natural language processing). Výstupy projektu Ruschak, M.; Caha, Z.; Talíř, M.; Konečný, M. 2023. The application of CSR in marketing communication and its potential impact on customer perceived value, Entrepreneurship and Sustainability Issues 10(4): 223-244. https://doi.org/10.9770/jesi.2023.10.4(14) – IDUPS23001 POLLÁK, František, Petr MARKOVIČ, Róbert VILÁGI, Kristián KALAMEN a Michal KONEČNÝ. Issue of Online Reputation of Electric Vehicles - Selected Views and Perspectives in the Context of Interyear Development. 1. vyd. Maribor, Slovinsko: University of Maribor, University Press, 2023. s. 901-918. ISBN 978-961-286-722-5. – IDUPS23002 Srbová, A.; Sagapova, N. 2023. Fairtrade products in retail chains: Case study in the Czech Republic, Entrepreneurship and Sustainability Issues 10(4): 105-117. https://doi.org/10.9770/jesi.2023.10.4(7) – IDUPS23003 Ambicí předkladatelů projektu je publikovat výsledky tvůrčí činnosti autorů směřující k precizování postupů a optimalizaci metodiky komplexních a účinných opatření pro účely zlepšení platformy řízení e-marketingové komunikace v procesu budování a ochrany identity a reputace. Rozšířením metodiky, vyprecizováním empirického modelu a jejich následné diseminaci formou vědeckých textů jsou vytvořeny předpoklady pro přímou aplikaci poznatků vyprodukovaných během implementace projektu přímo do podnikové praxe. Předpokládaná aplikace poznatků probíhá formou osvěty představitelů odborné veřejnosti z řad praktiků, čerpajících poznatky v relevantní a aktuální odborné literatuře. Zahraniční spolupráce (bonifikace) Předkládaný projekt je realizován ve spolupráci s Fakultou podnikového managementu Ekonomické univerzity v Bratislavě, a to jako navazující projekt, který vzešel z aktuálně implementovaného výzkumného projektu VEGA 1/0140/21 s názvem: „Výzkum ekonomicky významných faktorů podnikové reputace v kontextu udržitelného průmyslu a nízkouhlíkové ekonomiky.“ Návaznost na projekt je přímá, komplementární, přičemž jde zejména o to, aby se spoluprací připravily publikační výstupy vyšší kvality, než by tomu bylo bez spolupráce. Zapojením dvou různých kolektivů zároveň získávají oba projekty významný synergický faktor na úrovni přímé mezinárodní spolupráce, což přispěje k vyšší průraznosti publikačních výstupů směrem k mezinárodním žurnálům. Metody Základním metodologickým aparátem byla systémová analýza a syntéza. Pro dosažení primárního cíle v jeho úvodní fázi byli využity dominantně sekundární informační zdroje mající formu referenčních studií renomovaných autorů publikujících ve zkoumané problematice. Dekompozicí poznatků byla vytvořena báze pro další zkoumání. Stejně tak bylo vyspecifikováno portfolio využitelných metodických postupů a reputačních indikátorů, které byli podrobeny empirické analýze kvalitativního charakteru. Chronologicky byl aplikován metodologický aparát vybraných postupů identifikovaných v rámci sekundárních informačních zdrojů, stejně jako i analýzy sentimentu (AS), rozšířené analýzy sentimentu (ASA) a komplexního ukazatele TOR (Celková úroveň online reputace). Indikátory byli doplněny o vlastní poznatky na základě předchozího projektu IVS, stejně tak bylo navázáno na téměř 10 let trvajícího zkoumání problematiky ORM (online reputačního managementu). Na syntézu indikátorů a vlastních výsledků navázalo primární testování širokého spektra subjektů, čímž vznikl empirický materiál, který tvoří základ pro naplnění hlavního cíle z pohledu finálního produktu. Popis projektu V první analytické fází projektu byla přezkoumána poznatková základna zkoumané problematiky a využívané metodologické rámce pro kvantifikaci reputace v online prostředí. V rámci druhé empirické fáze byla realizována analýza a testování na různorodých vzorcích, tvořených digitální přítomností vybraných subjektů v online prostředí. Všichni členové řešitelského týmu se na všech fázích projektu podíleli stejným dílem. Harmonogram Začátek realizace projektu 1.1.2023 Ukončení realizace projektu 31.12.2023 Etapy projektu Projekt je realizován dle schváleného harmonogramu. Rozpočet a finanční přínosy Rozpočet Uveďte přehled doposud čerpaných položek rozpočtu (popis, částka). Finanční přínosy projektu ve výši 100 % nákladů. Uveďte doposud dosažené výsledky přispívající k naplnění plánovaných finančních přínosů projektu v podobě: 1. Publikačních aktivit podle platného číselníku ETMS (uveďte počet doposud dosažených publikačních výstupů a jejich zařazení do číselníku ETMS). (Vyplňte hodnotu článku evidovaného do ETMS, pokud je článek publikován, ale zatím neindexován, doplňte jeho budoucí hodnotu po zapsání do ETMS. V případě, že je článek dokončen, ale zatím nepublikován, doplňte také jeho budoucí hodnotu po zapsání do ETMS.) WOS (AIS) Druh výsledku podle ETMS Počet výstupů Výnos z výsledků zaevidovaných v ETMS Očekávaný výnos publikovaných výsledků Očekávaný výnos dokončených článků [1.230] Článek ve sborníku hodnocený v RIV 6 11 920 Kč 88 606,67 Kč [1.701] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v prvním decilu oboru [1.702] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 1. kvartilu oboru 1 401 000 Kč [1.703] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 2. kvartilu oboru 2 460 600 Kč [1.704] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 3. kvartilu oboru 4 129 030 Kč 165 825 Kč [1.705] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS – časopis v 4. kvartilu oboru [1.706] Recenzovaný odborný článek v odb. periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS, který nelze zařadit do kvartilu (časopisy bez IF čekající na jeho přidělení) Scopus (SJR) Druh výsledku podle ETMS Počet výstupů Finanční přínos z výsledků zaevidovaných v ETMS Očekávaný finanční přínos publikovaných výsledků Očekávaný finanční přínos dokončených článků [1.230] Článek ve sborníku hodnocený v RIV [1.801] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v prvním decilu oboru [1.802] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 1. kvartilu oboru 1 238 400 Kč [1.803] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 2. kvartilu oboru 1 252 000 Kč [1.804] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 3. kvartilu oboru [1.805] Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve SCOPUS – časopis v 4. kvartilu oboru [1.706] Recenzovaný odborný článek v odb. periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS, který nelze zařadit do kvartilu (časopisy bez IF čekající na jeho přidělení) 2. Další výstupy generující příjmy (popište další doposud dosažené finanční přínosy projektu). V Českých Budějovicích dne: 14. 7. 2023 ………………………………….. Hlavní řešitel projektu