II. Návrh VYHLÁŠKA ze dne ……. 2025 o rámci kvalifikací vysokoškolského vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 87 odst. 1 písm. g) bodu 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění zákona č. 137/2016 Sb. a zákona č. …/2025 Sb.: [DEL: :DEL] § 1 Rámec kvalifikací vysokoškolského vzdělávání Rámec kvalifikací vysokoškolského vzdělávání je stanoven v příloze k této vyhlášce. § 2 Účinnost Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2025. Příloha k vyhlášce č. … /.... Sb. Rámec kvalifikací vysokoškolského vzdělávání Označení úrovně kvalifikace I. II. III. Typ studijního programu Bakalářský studijní program Magisterský studijní program Doktorský studijní program Vztah k zastřešujícím rámcům kvalifikací – uvedení kvalifikace odpovídající úrovně EQF 6 7 8 QF-EHEA první cyklus druhý cyklus třetí cyklus Kreditová hodnota (ECTS) 180–240 kreditů 60–180 kreditů (v případě studijního programu navazujícího na bakalářský studijní program) 300–360 kreditů (v případě studijního programu nenavazujícího na bakalářský studijní program) 180 kreditů (položka s kreditovou hodnotou zde platí pouze v případě, že je pro hodnocení studia využíván kreditový systém) [DEL: :DEL] Odborné znalosti Absolventi studia ve studijním programu mají: a) jde-li o bakalářský studijní program: · široké znalosti a porozumění předmětu a rozsahu daného oboru · široké znalosti teorií, konceptů a metod oboru · porozumění možnostem, podmínkám a omezením využití teorií, konceptů a metod oboru v praxi b) jde-li o magisterský studijní program: · široké a hluboké znalosti a porozumění předmětu a rozsahu oboru odpovídající soudobému stavu poznání · široké a hluboké znalosti a porozumění teoriím, konceptům a metodám odpovídající soudobému stavu poznání v oboru · porozumění možnostem, podmínkám a omezením využití poznatků souvisejících oborů c) jde-li o doktorský studijní program: · hluboké a systematické znalosti a porozumění předmětu a rozsahu oboru odpovídající soudobému stavu poznání · hluboké a systematické znalosti a porozumění teoriím, konceptům a metodám, které jsou v popředí poznání oboru na mezinárodní úrovni · porozumění systému věd a výzkumným nebo uměleckým problémům na pomezí oborů Odborné dovednosti Absolventi studia ve studijním programu umí: a) jde-li o bakalářský studijní program: · s využitím odborných znalostí na základě rámcově vymezeného úkolu řešit problémy v oboru · vyhledat, utřídit a interpretovat informace relevantní pro řešení vymezeného problému · použít některé základní výzkumné nebo umělecké postupy oboru v rozsahu potřebném pro řešení problémů v oboru b) jde-li o magisterský studijní program: · s využitím odborných znalostí samostatně vymezit a tvůrčím způsobem řešit teoretický a praktický problém v oboru · samostatně a tvůrčím způsobem řešit komplexní problém s použitím vybraných teorií, konceptů a metod oboru · použít některé z pokročilých výzkumných nebo uměleckých postupů v oboru způsobem umožňujícím získávat nové původní informace c) jde-li o doktorský studijní program: · navrhovat a používat pokročilé výzkumné nebo umělecké postupy v oboru způsobem umožňujícím rozšiřovat poznání oboru původním výzkumem · rozvíjet a vyhodnocovat teorie, koncepty a metody oboru včetně vymezení oborů nebo jejich zařazení do širší oblasti Obecné způsobilosti Absolventi studia ve studijním programu jsou schopni: a) jde-li o bakalářský studijní program: · samostatně a odpovědně se rozhodovat v jen částečně známých souvislostech na základě rámcového zadání · dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinovat činnost týmu a nést odpovědnost za jeho výsledky · do řešení problémů zahrnout úvahu o jejich etickém rozměru · srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení · srozumitelně shrnout názory ostatních členů týmu · jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v alespoň jednom cizím jazyce · samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru b) jde-li o magisterský studijní program: · samostatně a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům rozhodování, včetně vlivu na životní prostředí · dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je, a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky · samostatně řešit etický problém · srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory · jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v alespoň jednom cizím jazyce · plánovat, podporovat a řídit s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu c) jde-li o doktorský studijní program: · vyhodnocovat nové poznatky a ideje s přihlédnutím k dlouhodobým společenským důsledkům jejich využívání, včetně vlivu na životní prostředí · plánovat rozsáhlé činnosti tvůrčí povahy a získávat a plánovat zdroje pro jejich uskutečnění · samostatně řešit složitý etický problém při tvůrčí činnosti nebo využívání jejích výsledků · srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní poznatky v oboru ostatním členům vědecké komunity na mezinárodní úrovni i široké veřejnosti · jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v alespoň jednom cizím jazyce, včetně ústní a písemné prezentace výsledků tvůrčí činnosti · získávat nové odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti vlastní tvůrčí činností a ovlivňovat podmínky a souvislostí vzdělávání ostatních Studenti jsou jako plnohodnotní členové akademické obce ovlivňováni její svobodnou, nezávislou a demokratickou kulturou a také svým přímým či nepřímým podílem na dalších činnostech a rolích vysoké školy nad rámec vzdělávací činnosti. Studium na vysoké škole má proto pro studenty i přínosy v následujících oblastech: · vztahy a propojení se studenty jak vlastního oboru, tak různých oborů, vedoucí k širšímu pohledu jak na vlastní odbornou, tak i všeobecnou společenskou problematiku, které jsou rovněž využitelné v profesním uplatnění i mimo něj · osvojení specifických kulturních hodnot spojených s akademickým prostředím založených na svobodě, demokracii a otevřenosti · internacionalizace umožněná jak mezinárodním prostředím na domácí vysoké škole tak zahraničními studijními či výzkumnými návštěvami a pobyty, která podporuje otevřený a tolerantní přístup a napomáhá mezinárodnímu uplatnění jednotlivce [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL] [DEL: :DEL]