Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, 118 12 Praha 1 Čj.: MSMT-6358/2021-1 Počet listů: 5 ROZHODNUTÍ o zvláštních oprávněních veřejných a soukromých vysokých škol při mimořádné situaci Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, se sídlem Karmelitská 529/5, 118 12 Praha 1, rozhodlo podle § 95a odst. 1 písm. b), § 95b odst. 1 písm. b), § 95c odst. 1 a § 95d zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění zákona č. 495/2020 Sb., v řízení, jehož účastníkem je Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, se sídlem Okružní 517/10, PSČ 370 01 České Budějovice (dále také „účastník řízení“), ve věci umožnění využít zvláštní oprávnění vysoké školy při mimořádných situacích podle části sedmnácté zákona o vysokých školách takto: I. Tímto rozhodnutím se účastníku řízení umožňuje, jsou-li splněny další zákonné podmínky podle části sedmnácté zákona o vysokých školách, a) využívat oprávnění vysoké školy nebo fakulty podle § 95a zákona o vysokých školách upravit vyhlášené podmínky přijetí ke studiu podle § 49 zákona o vysokých školách, stanovit jiný termín a způsob ověřování splnění podmínek přijetí ke studiu, popřípadě jinou formu, rámcový obsah anebo kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky, b) využívat oprávnění vysoké školy nebo fakulty podle § 95b zákona o vysokých školách rozhodnout společně s rozhodnutím o přijetí ke studiu o odložení prokázání splnění podmínky dosažení předchozího vzdělání podle § 48 zákona o vysokých školách, a to až do 90 dnů ode dne zápisu do studia, 2 c) využívat oprávnění vysoké školy podle § 95c zákona o vysokých školách 1. zkrátit nebo prodloužit akademický rok, 2. využívat při výuce, kontrole studia nebo zkouškách nástroje distančního způsobu komunikace bez ohledu na formu studia studijního programu, 3. využívat při státní zkoušce nástroje distančního způsobu komunikace a konat ji bez přítomnosti veřejnosti za předpokladu, že z jejího průběhu pořídí audiovizuální záznam, který uchová po dobu 5 let. II. Oprávnění podle výroku I. je možné využívat v době ode dne 1. dubna 2021 do 30. září 2021. III. Toto rozhodnutí je vykonatelné ode dne 1. dubna 2021. ODŮVODNĚNÍ V souladu s ustanoveními § 95a až 95c zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, mohou vysoké školy využívat zvláštní oprávnění při mimořádných situacích. Zvláštní oprávnění je možné využít pouze za předpokladu, že jsou splněny zároveň tyto dvě podmínky: První podmínkou je naplnění těchto předpokladů u jednotlivých oprávnění: - v případě § 95a zákona o vysokých školách, že z důvodu krizového nebo mimořádného opatření je omezena možnost konání ověřování splnění podmínek přijetí ke studiu vyhlášených podle § 49, - v případě § 95b zákona o vysokých školách, že z důvodu krizového nebo mimořádného opatření je ztížena možnost uchazečů prokázat splnění podmínky dosažení předchozího vzdělání podle § 48 a - v případě § 95c zákona o vysokých školách, že z důvodu krizového nebo mimořádného opatření není možná nebo je omezena osobní přítomnost studentů na vzdělávání nebo zkouškách anebo účastníků na státní rigorózní zkoušce. Druhou podmínkou pro využití ustanovení o zvláštních oprávněních vysokou školou je vydání rozhodnutí příslušného ministerstva [tj. Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jde-li o veřejnou nebo soukromou vysokou školu, Ministerstva vnitra, jde-li o policejní vysokou školu, nebo Ministerstva obrany, jde-li o vojenskou vysokou školu], které postup podle zvláštního režimu popsaného v § 95a až 95c zákona o vysokých školách umožní a určí, kterých vysokých škol (nebo které vysoké školy) se rozhodnutí (a možnost využít zvláštní oprávnění vysoké školy při mimořádných situacích podle § 95a až 95c) týká. Přičemž příslušné ministerstvo je dle § 95d zákona o vysokých školách též oprávněno v rozhodnutí určit dobu, ve které lze oprávnění využít. 3 Rozhodnutí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále také „ministerstvo“) je tedy pouze předpokladem pro možnost využití zvláštních oprávnění, ale nikoliv jedinou podmínkou. Ministerstvo se z moci úřední zabývalo existujícím skutkovým a právním stavem a dle svého správního uvážení shledalo, že v souvislosti s epidemií onemocnění COVID-19 na území České republiky jsou dány důvody, aby svým rozhodnutím (jehož vydání je podle § 95d zákona o vysokých školách prvním úkonem v řízení) účastníku řízení umožnilo využít zvláštní oprávnění vysoké školy při mimořádných situacích v plném rozsahu. Ministerstvo totiž shledalo, že: a) Jsou dány důvody umožnit účastníku řízení využívat oprávnění vysoké školy nebo fakulty podle § 95a zákona o vysokých školách (tj. upravit vyhlášené podmínky přijetí ke studiu podle § 49 zákona o vysokých školách, stanovit jiný termín a způsob ověřování splnění podmínek přijetí ke studiu, popřípadě jinou formu, rámcový obsah anebo kritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky). V době vydání tohoto rozhodnutí ministerstva je totiž obecně všem vysokým školám v České republice omezena možnost konání ověřování splnění podmínek přijetí ke studiu (ve studijních programech) podle § 49 odst. 1 a 3 zákona o vysokých školách, vyhlašovaných podle § 49 zákona o vysokých školách. A to zejm. krizovým opatřením přijatým usnesením vlády ČR ze dne 26. února 2021 č. 200 podle § 5 písm. b) až e) a § 6 odst. 1 písm. b) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášeným pod č. 100/2021 Sb., které neumožňuje konat prezenčně přijímací zkoušky na vysoké školy v počtu účastníků vyšším než deset. Zmíněné omezení je účinné do 21. března 2021, přičemž nelze vyloučit, že účinnost citovaného opatření bude prodloužena nebo že budou vládou ČR v průběhu navazujícího období přijata jiná krizová opatření (nebo Ministerstvem zdravotnictví nařízena jiná mimořádná opatření), omezující nebo zakazující v obdobné nebo modifikované (přísnější, nebo mírnější) podobě konání přijímacích zkoušek na vysokých školách, a to adekvátně příslušné aktuální epidemiologické situaci. Je tedy žádoucí veřejným a soukromým vysokým školám a jejich fakultám umožnit využít oprávnění uvedené v § 95a zákona o vysokých školách. Využít jej však vysoká škola nebo její fakulty mohou pouze za předpokladu, že je z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zákona nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona omezena možnost konání ověřování splnění podmínek přijetí ke studiu vyhlášených podle § 49 zákona o vysokých školách. b) Jsou dány důvody umožnit účastníku řízení využívat oprávnění vysoké školy nebo fakulty podle § 95b zákona o vysokých školách (tj. rozhodnout společně s rozhodnutím o přijetí ke studiu o odložení prokázání splnění podmínky dosažení předchozího vzdělání podle § 48 zákona o vysokých školách, a to až do 90 dnů ode dne zápisu do studia), neboť je ztížena možnost uchazečů prokázat splnění podmínky dosažení předchozího vzdělání podle § 48 zákona o vysokých školách. A to zejména s ohledem na následky krizových opatření vlády omezujících provoz škol, v nichž budoucí uchazeči o přijetí ke studiu v bakalářském, magisterském nebo doktorském studijním programu získávají předchozí vzdělání vyžadované pro přijetí, viz např. usnesení vlády ČR ze dne 26. února 2021 č. 200, vyhlášené pod č. 100/2021 Sb., nebo omezujících konání zkoušek (potřebných například pro nostrifikaci přechozího vzdělání), viz např. 4 usnesení vlády ČR ze dne 26. února 2021 č. 217, vyhlášené pod č. 114/2021 Sb., bod I/3/c). c) Jsou dány důvody umožnit účastníku řízení využívat oprávnění vysoké školy podle § 95c zákona o vysokých školách (tj. zkrátit nebo prodloužit akademický rok, využívat při výuce, kontrole studia nebo zkouškách nástroje distančního způsobu komunikace bez ohledu na formu studia studijního programu a využívat při státní zkoušce nástroje distančního způsobu komunikace a konat ji bez přítomnosti veřejnosti za předpokladu, že z jejího průběhu pořídí audiovizuální záznam, který uchová po dobu 5 let), neboť v době vydání tohoto rozhodnutí ministerstva není možná nebo je omezena osobní přítomnost studentů na vzdělávání a zkouškách a účastníků na státní rigorózní zkoušce. A to mj. z důvodu krizového opatření přijatého usnesením vlády ČR ze dne 26. února 2021 č. 200 podle § 5 písm. b) až e) a § 6 odst. 1 písm. b) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášeného pod č. 100/2021 Sb., (kterým byl s účinností ode dne 27. února 2021 od 00:00 hod. do dne 21. března 2021 do 23:59 hod. mj. omezen provoz vysokých škol podle zákona o vysokých školách tak, že byla zakázána osobní přítomnost studentů na výuce a zkouškách, účastní-li se v jeden čas zkoušky více než 10 osob, při studiu na vysoké škole a účastníků kurzů celoživotního vzdělávání; zákaz osobní přítomnosti studentů se nevztahuje mj. na účast na klinické a praktické výuce a praxi studentů studijních programů všeobecné lékařství, zubní lékařství, farmacie a dalších zdravotnických studijních programů a studentů vykonávajících pedagogickou praktickou výuku a praxi v mateřských, základních a středních školách nebo školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy). Zmíněné omezení je účinné do 21. března 2021, přičemž nelze vyloučit, že účinnost citovaného opatření bude prodloužena nebo že budou vládou ČR v průběhu navazujícího období přijata jiná krizová opatření (nebo Ministerstvem zdravotnictví nařízena jiná mimořádná opatření), omezující nebo zakazující v obdobné nebo modifikované (přísnější, nebo mírnější) podobě možnost prezenční výuky či konání zkoušek, a to adekvátně příslušné aktuální epidemiologické situaci. Je tedy žádoucí veřejným a soukromým vysokým školám a jejich fakultám umožnit využít oprávnění uvedená v § 95c zákona o vysokých školách. Jednotlivá zvláštní oprávnění podle § 95a až 95c zákona o vysokých školách ministerstvo rozhodnutím umožňuje využívat (za splnění příslušných podmínek podle zákona o vysokých školách) v maximálním rozsahu (obdobně jako to činí jinými rozhodnutími ve vztahu ke všem ostatním veřejným vysokým školám existujícím v době vydání tohoto rozhodnutí i všem existujícím soukromým vysokým školám (právnickým osobám majícím státní souhlas působit jako soukromá vysoká škola), neboť epidemie onemocnění COVID-19 ohrožuje zdraví a životy obyvatel na celém území České republiky a omezení či zákazy podle výše zmiňovaných opatření se vztahují na všechny vysoké školy v České republice. Není tedy důvod některé z veřejných či soukromých vysokých škol z možnosti využití zvláštních oprávnění vylučovat. Tedy ani účastníka řízení, který je veřejnou vysokou školou podle § 5 odst. 1 zákona o vysokých školách. Veřejné a soukromé vysoké školy tak budou moci v případě potřeby bezprostředně reagovat na aktuálně přijímaná krizová opatření vlády nebo mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví a využívat zvláštní oprávnění podle § 95a až 95c zákona o vysokých školách. Možnost využívat všech zvláštních oprávnění podle části sedmnácté zákona o vysokých školách je stanovena pro období počínající dnem 1. dubna 2021, a to z důvodu navázání na 5 končící působnost rozhodnutí ze dne 4. ledna 2021, jehož účinnost byla stanovena do 31. března 2021. Konec účinnosti rozhodnutí je stanoven k datu 30. září 2021 z toho důvodu, že vývoj epidemie a na to navazující opatření příslušných orgánů se nedají zcela přesně předpovídat a je pravděpodobné, že omezení budou v tomto období pokračovat. Současně prodloužení do této doby zohledňuje modifikaci maturitních zkoušek, jejichž praktické části se mohou v souladu s opatřením obecné povahy (ze dne 29. ledna 2021, č.j. MSMT-3267/2021-1) konat do 27. srpna 2021. Z tohoto důvodu bude třeba, aby vysoké školy měly právní nástroj pro úpravu podmínek přijímacího řízení a doložení předchozího vzdělání v pozdějším termínu, který jim bude poskytnut prostřednictvím zvláštních oprávnění. Tímto vymezením účinnosti rozhodnutí se stanoví pouze časový rámec. Pro využití oprávnění vysoké školy nebo fakulty je vždy nutné, aby v jednotlivých případech byly naplněny další zákonné předpoklady stanovené v části sedmnácté zákona o vysokých školách, zejména v § 95a odst. 1 písm. a), v § 95b odst. 1 písm. a) a v § 95c odst. 1 úvodní části ustanovení. Ministerstvo v dalším období vyhodnotí, zda i po 30. září 2021 bude potřebné umožnit vysokým školám využívat tato mimořádná oprávnění. Poučení Proti tomuto rozhodnutí není možné (podle § 95d zákona o vysokých školách) podat rozklad. V Praze, březen 2021 PhDr. Pavel Doleček, Ph.D. náměstek pro řízení sekce vysokého školství, vědy a výzkumu Účastník řízení: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, se sídlem Okružní 517/10, PSČ 370 01 České Budějovice