Aktualizace strategického záměru pro rok 2023 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích 2 Obsah POSLÁNÍ A VIZE 3 POSLÁNÍ 3 VIZE 3 PRIORITNÍ CÍL 1: POSKYTOVAT PLNOHODNOTNÉ A UPLATNITELNÉ VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ ... 4 OPERAČNÍ CÍL 1: A) ZVYŠOVAT KVALITU VZDĚLÁVÁNÍ AKREDITOVANÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ PODLE POTŘEB … 4 OPERAČNÍ CÍL 1: B) ROZŠIŘOVAT NABÍDKU KRÁTKODOBÝCH VZDĚLÁVACÍCH KURZŮ PODLE POTŘEB PODNIKOVÉ PRAXE A … 6 OPERAČNÍ CÍL 1: C) POSILOVAT MEZINÁRODNÍ DIMENZI V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ 8 PRIORITNÍ CÍL 2: IMPLEMENTOVAT MODERNÍ FORMY A METODY VÝUKY ZOHLEDŇUJÍCÍ SOUČASNOU … 10 OPERAČNÍ CÍL 2: A) ZVÝŠIT VYUŽÍVÁNÍ DISTANČNÍ METOD A DALŠÍCH FLEXIBILNÍCH FOREM VÝUKY 10 OPERAČNÍ CÍL 2: B) ROZVÍJET KLÍČOVÉ KOMPETENCE STUDENTŮ A AKADEMICKÝCH PRACOVNÍKŮ ZKVALITŇUJÍCÍ VÝUKOVÝ … 12 OPERAČNÍ CÍL 2: C) BUDOVAT INFRASTRUKTURU PRO ZAJIŠTĚNÍ KVALITNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ A ZAVÁDĚNÍ NOVÝCH METOD … 14 PRIORITNÍ CÍL 3: BÝT UZNÁVANOU VĚDECKO-VÝZKUMNOU INSTITUCÍ PROSTŘEDNICTVÍM … 16 OPERAČNÍ CÍL 3: A) ZVYŠOVAT KVALITU A MNOŽSTVÍ VAVAI VÝSTUPŮ HODNOCENÝCH DLE METODIKY 17+ 16 OPERAČNÍ CÍL 3: B) VYTVÁŘET PODMÍNKY PRO VZNIK SAMOSTATNÝCH VÝZKUMNÝCH PRACOVIŠŤ 18 OPERAČNÍ CÍL 3: C) ROZVÍJET SPOLUPRÁCI SE STRATEGICKÝMI PARTNERY V OBLASTI VAV 20 OPERAČNÍ CÍL 3: D) POSILOVAT INTERNACIONALIZACI VAV 22 PRIORITNÍ CÍL 4: BÝT FLEXIBILNÍ VYSOKOU ŠKOLOU S MODERNÍ VÝZKUMNOU INFRASTRUKTUROU … 23 OPERAČNÍ CÍL 4: A) ZAJIŠŤOVAT ROZVOJ VÝZKUMNÉ INFRASTRUKTURY A PERSONÁLNÍCH KAPACIT 23 OPERAČNÍ CÍL 4: B) ZVÝŠENÍ PODÍLU SMLUVNÍHO VÝZKUMU A ZAKÁZEK NA ROZPOČTU ŠKOLY 25 PRIORITNÍ CÍL 5: ROZVÍJET A KULTIVOVAT JIHOČESKÝ REGION S CÍLEM PŘISPÍVAT K ROZVOJI A … 27 OPERAČNÍ CÍL 5: A) ROZVÍJET SPOLEČENSKOU ÚLOHU INSTITUCE V REGIONU A UPEVŇOVAT JEJÍ POSTAVENÍ 27 OPERAČNÍ CÍL 5: B) POPULARIZACE VĚDY A VÝSLEDKŮ TVŮRČÍ ČINNOSTI 29 OPERAČNÍ CÍL 5: C) PODÍLET SE NA DISKUSI O LEGISLATIVNÍCH ZMĚNÁCH A ENVIRONMENTÁLNÍCH AKTIVITÁCH 30 POUŽITÉ ZKRATKY 31 ODKAZY NA POUŽITÉ DOKUMENTY 32 3 Poslání a vize Poslání VŠTE je otevřenou, profesně orientovanou institucí poskytující kvalitní vysokoškolské vzdělání v akreditovaných technických a ekonomických studijních programech, které reflektují potřeby podnikové a společenské praxe. Realizuje výzkum a vývoj v oblastech s vysokým aplikačním potenciálem a implementuje tyto poznatky do výukového procesu současně s transferem do podnikové sféry. Přispívá k rozvoji vzdělanosti a společenského života zejména v rámci jihočeského regionu. Vize Vizí školy v následujících pěti letech jsou následující oblasti: VZDĚLÁVÁNÍ 1. Poskytovat plnohodnotné a uplatnitelné vysokoškolské vzdělávání reflektující měnící se potřeby společnosti v oblasti technických a ekonomických studijních programů. 2. Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu. VĚDA A VÝZKUM 3. Být uznávanou vědecko-výzkumnou institucí prostřednictvím specializovaných expertních týmů zajišťujících kvalitní výzkumné aktivity v oblastech interdisciplinárních vědních oborů v souladu s profilací školy. 4. Být flexibilní vysokou školou s moderní výzkumnou infrastrukturou a efektivními vnitřními mechanismy personálního rozvoje se schopností reagovat na potřeby podnikové praxe, správních a řídicích orgánů a institucí. TŘETÍ ROLE 5. Rozvíjet a kultivovat Jihočeský region s cílem přispívat k rozvoji a vzdělanosti regionu a státu. 4 Prioritní cíl 1: Poskytovat plnohodnotné a uplatnitelné vysokoškolské vzdělávání reflektující měnící se potřeby společnosti v oblasti technických a ekonomických studijních programů Operační cíl 1: A) Zvyšovat kvalitu vzdělávání akreditovaných studijních programů podle potřeb podnikové praxe a současné generace studentů Změny, kterých chceme dosáhnout o Posílit zapojení externích poradců a odborníků z podnikové a společenské praxe do výukového procesu a přípravy nových studijních programů. o Rozšířit stávající nabídku akreditovaných studijních programů s ohledem na potřeby podnikové praxe v 21. století. – Příprava studijního programu Průmysl 4.0 o Revidovat rozsah a účelnost opatření věnující se zvýšené pozornosti individuálním potřebám studentů s ohledem na propustnost – vyvážení systému. o Eliminovat negativní faktory vedoucí k ukončení nebo prodlužování doby studia. – Relevantnější předmětová anketa, aktualizace šablon evaluačních zpráv, realizace opatření ze zpětné vazby od studentů i zaměstnanců o Zvýšit počet uchazečů o studium na VŠTE s předpokladem ukončení jejich studia v řádném termínu. Indikátory plnění o Aktivní zapojení odborníků z praxe u více jak 50 % předmětů profilujícího základu vyučovaných v jednotlivých profesně orientovaných studijních programech. o Aktivní zapojení významných podniků a institucí při přípravě nových studijních programů a krátkodobých kurzů v rámci CŽV, tak i podílejících se na zajištění realizace stávajících studijních programů (zadávání témat bakalářských a diplomových prací, praxe studentů aj.). o Zvýšení prostupnosti studia nad 50 %. o Růst počtu přihlášek ke studiu o 10 % meziročně. Plánovaná opatření o Monitoring trhu práce a jeho průběžné hodnocení z hlediska obsahu a potřeb studijních programů a jejich následné inovace. – Přenos zpětné vazby z úseku vnějších vztahů ke garantům studijních programů. o Cílená spolupráce s podnikovou praxí s diferenciací na jednotlivé studijní programy, soubor externích poradců a odborníků z podnikové praxe za účelem jejich přímé účasti jak ve výukovém procesu, tak i podílejících se na organizaci studia a skladbě profilu absolventa. 5 o Spolupráce s uživatelskou sférou při zajištění průběhu semestrálních studijních praxí v souladu s inovací předmětu Praxe, jak z hlediska jeho obsahu, formy zabezpečení, tak i vlastního procesu kontroly z hlediska získaných odborných i praktických kompetencí studentů a jejich následná evaluace u všech studijních programů. o Přizpůsobení nabídky studijních programů výsledkům průběžných analýz potřeb trhu práce zejména v Jihočeském regionu se zohledněním narůstajícího trendu digitalizace, robotizace a automatizace. o Vyrovnání rozdílných vstupních znalostí nově přijatých studentů pomocí volitelných předmětů (např. volitelná matematika, nebo specializované předměty jako CAD systémy apod.). o Cílená a systematická práce s talentovanými studenty, jejich zapojení do soutěží, projektů, smluvních zakázek atp. s možností poskytnout těmto vybraným studentům individuální studijní plán, na jehož sestavení by se studenti mohli aktivně podílet. o Rozšíření nabídky služeb pro studující se specifickými vzdělávacími potřebami – specializace centra na konkrétní problémové oblasti. o Analýza a hodnocení úspěšnosti studentů při naplňování požadovaných výstupů v rámci nastaveného studijního programu se zvýšeným akcentem na prostupnost studentů a dodržení standardní doby studia. V případě potřeby poskytnout studentům nezbytnou poradenskou a konzultační činnost prostřednictvím studijního oddělení školy a Kariérního centra. o Tvorba a realizace konkrétní formy spolupráce se středními školami odpovídající profilaci VŠTE s diferenciací na oblast vzdělávání, tvůrčí a společenskou činnost. o Zvyšování informovanosti studentů o systému vysoké školy formou informačních brožur, videí a specializovaných workshopů pořádaných ve spolupráci se Studentskou unií. Soulad opatření o SZ MŠMT 1. B, C, D, E; 2. A; 3. D a III. Další významná témata ve VŠ; o RIS3 JčK A. 1. 1, A. 1. 2. Odpovědnost o Prorektor pro studium a informatiku Zdroje financování, zejména o Národní plán obnovy, o vlastní zdroje, o strukturální fondy – OP JAK, o MŠMT: - příspěvky a dotace – kapitola 333, - PPSŘ, - CRP. 6 Operační cíl 1: B) Rozšiřovat nabídku krátkodobých vzdělávacích kurzů podle potřeb podnikové praxe a uchazečů o studium Změny, kterých chceme dosáhnout o Akcentovat funkční a systematický monitoring trhu práce. o Rozšířit nabídku krátkodobých vzdělávacích kurzů CŽV zaměřených na výkon povolání. o Zachovat nabídku kurzů pro uchazeče o studium na VŠ. o Poskytovat studentům i veřejnosti dodatečné certifikované rozšiřující nebo zájmové kurzy nad rámec akreditovaných studijních programů. o Rozšiřovat U3V pro podporu aktivního života seniorů. Indikátory plnění o Monitoring trhu práce a poptávky po kurzech. o Nabídka CŽV obsahující minimálně 20 kurzů zaměřených na výkon povolání a 5 kurzů pro uchazeče o studium na VŠ. o Nabídka minimálně 5-ti rozšiřujících certifikovaných kurzů pro studenty a veřejnost. o Minimálně 700 dalších účastníků zapojených do kurzů CŽV. o 50 aktivních účastníků zapsaných do kurzů U3V do roku 2025. Plánovaná opatření o Monitoring trhu práce se zaměřením na analýzu potřeb odborných a speciálních kurzů v rámci zvyšování profesní kvalifikace pro příslušné profese s cílem zpracovat nabídku krátkodobých vzdělávacích kurzů. o Získávání autorizace pro provádění zkoušek v rámci Národní soustavy kvalifikací, pouze kvalifikační úroveň 5 až 8. – 6 zkoušek o Zapojení do tvorby profesních kvalifikací, a to jako členové Sektorových rad nebo jako stvrzovatelé profesních kvalifikací (pouze kvalifikační úroveň 5 až 8). o Harmonizace nabídky Centra celoživotního vzdělávání s potřebami uživatelské praxe především z Jihočeského regionu. o Uzpůsobení nabídky kurzů U3V cílové skupině seniorů. o Ve spolupráci s profesními svazy nabízet samostatné profesní certifikáty. Soulad opatření o SZ MŠMT 2. B, F, G a III. Další významná témata ve VŠ; o RIS3 JčK A. 1. 1, A. 1. 2. Odpovědnost o Prorektor pro studium a informatiku 7 Zdroje financování, zejména o Národní plán obnovy, o příjmy z kurzů CŽV, o vlastní zdroje, o strukturální fondy: - OP JAK, o MŠMT: - příspěvky a dotace – kapitola 333, - PPSŘ, - CRP. 8 Operační cíl 1: C) Posilovat mezinárodní dimenzi v oblasti vzdělávání Změny, kterých chceme dosáhnout o Rozšířit spolupráci s vysokými školami v Severní a Jižní Americe. o Nabízet kurzy CŽV v zahraničí za účelem získání samoplátců. o Udržet počet mezinárodních mobilit pro studenty i zaměstnance. o Navýšit počet samoplátců. o Udržet počet přijíždějících studentů ze zahraničí. o Zjednodušení současné administrativy spojené s organizací mobilit. Indikátory plnění o Minimálně 10 účastníků zapsaných v kurzech CŽV s mezinárodním. o Minimálně 25 samoplátců v akreditovaných studijních programech. o Mezinárodní mobility v počtu 100 studentů a 50 akademických pracovníků. o Minimálně 3 uskutečněných kurzů v zahraničí za účelem získání samoplátců. o Implementace požadavků iniciativy European Student Card. o Postupná digitalizace administrace zahraničních mobilit. Plánovaná opatření o Zajištění mezinárodních mobilit studentů a akademických pracovníků specializovaným úsekem školy. o Realizace vstupu kurzů celoživotního vzdělávání na mezinárodní trh v on-line podobě – tvorba prostředí, materiálů (videa a další interaktivní materiály). o Účast na programech CEEPUS a ERASMUS +. o Poskytování jazykových a adaptačních kurzů pro zahraniční zaměstnance i studenty. o Zvyšování počtu odborných předmětů vyučovaných v cizích jazycích dostupných pro české studenty. o Propojování výuky ve studijních programech vyučovaných v českém a anglickém jazyce, propojování studijních skupin, realizace společných projektů, využití potenciálu zahraničních studentů. o Odstraňování překážek znevýhodněným zahraničním účastníkům v rámci, např. studentům se specifickými vzdělávacími potřebami či socioekonomický znevýhodněným studentům. o Průběžné sledování a vyhodnocování poptávky zahraničních studentů po konkrétních studijních programech vyučovaných v anglickém jazyce. o Reflektovat zahraniční studijní pobyty (včetně virtuálních a kombinovaných forem) ve studijních plánech tak, aby byla studentům umožněna účast na dlouhodobé mobilitě bez ohrožení dokončení studia ve standardní době (v souladu s doporučeními MŠMT a NAÚ). 9 o Podpora procesu přeměny VŠTE na dvojjazyčnou instituci na všech úrovních, včetně technické a materiální podpory této výuky. o Vytvoření nabídky nových typů mobilit pro přijíždějící studenty, zavést a podporovat virtuální, kombinované (blended) mobility či krátkodobé mobility (v návaznosti na plánované aktivity Erasmus+ 2021-2027). o Podílet se na procesu automatického uznávání studia v zahraničí a zavést transparentní kritéria uznávání, která jsou jednotně uplatňována. o Poskytování poradenské, podpůrné a propagační činnosti v oblasti zahraničního studia. o Navýšení počtu studijních programů zabezpečovaných v cizím jazyce. o Podpora činnosti Studentské sekce ESN (European students network). o Aplikace nástrojů pro elektronickou výměnu informací o studiu, implementace opatření evropských inciativ (např. Erasmus Without Paper, European Student Card/, EMRX atp.). o Využití nástrojů pro mezinárodní marketing (např. zapojení do Study in the Czech Republic apod.). Soulad opatření o SZ MŠMT 1. G; 2. A, B; 4. D; o SI MŠMT 1. A, B; 2. A, B; 3. A; 4. A, B, C; 5. B. Odpovědnost o Prorektor statutární zástupce rektora Zdroje financování, zejména o Národní plán obnovy, o příjmy od samoplátců, o vlastní zdroje, o strukturální fondy a EU programy: - OP JAK, - CEPUS, - ERASMUS, o MŠMT: - příspěvky a dotace – kapitola 333, - PPSŘ, - CRP. 10 Prioritní cíl 2: Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu Operační cíl 2: A) Zvýšit využívání distanční metod a dalších flexibilních forem výuky Změny, kterých chceme dosáhnout o Posílit formu akčního učení (Action learning), při které studenti absolvují předměty prostřednictvím vykonávání činností navozením situací a variant jejich řešení, využívat formu Blended learningu a jiných progresivních forem vzdělávání (např. virtuální a rozšířené reality). o Posílit formu projektové výuky u předmětů, které jsou k tomu svým charakterem vhodné a z hlediska kompetencí absolventů VŠTE potřebné. o Vytvářet a zkvalitňovat výukové materiály určené pro distanční formu výuky. – Minimálně 30 předmětů o Zavedení jednotné platformy pro flexibilní formy vzdělávání využívané všemi součástmi VŠ. Indikátory plnění o Uplatnění flexibilních forem vzdělávání ve studijních programech a kurzech nejméně u 30 předmětů. o U 30 předmětů připravit multimediální výukové materiály. o Vytvoření jednotné platformy za účelem realizace flexibilních forem vzdělávání. Plánovaná opatření o Zvyšování podílu forem akčního učení a formy blended learningu v akreditovaných studijních programech s využitím moderních forem výuky jako cyklické učení, kombinace prezenční a distanční výuky, virtuální a rozšířené reality apod. o Zavedení dalších prvků on-line výuky, rozšiřování a navýšení počtu elektronických studijních materiálů. o Rozšíření on-line prostředí o další vzdělávací materiály a pomůcky. o Užívání primárně informačního systému a případně otevřených on-line platforem při tvorbě vzdělávacích kurzů. o Tvorba kvalitních návodů a podpora vzniku adekvátního zázemí (specializované pracoviště) pro tvorbu obsahu a forem on-line výuky. o Sdílení dobré praxe s on-line výukou. o Vznik interaktivních osnov, případně studijních opor s využitím moderních výukových prostředků a nástrojů pro akreditované a připravované studijní programy. o Zajištění přístupu ohrožených skupin a pečujících rodičů k flexibilním formám studia. 11 Soulad opatření o SZ MŠMT 2. A; 2. B; 2. D.; o RIS3 JčK A. 1. 1. Odpovědnost o Prorektor pro studium a informatiku Zdroje financování, zejména o Národní plán obnovy, o vlastní zdroje, o strukturální fondy: - OP JAK, o MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, - IP 2021, - PPSŘ 2022 - 2025, - CRP. 12 Operační cíl 2: B) Rozvíjet klíčové kompetence studentů a akademických pracovníků zkvalitňující výukový proces prostřednictvím nových forem a metod výuky s využitím moderních vzdělávacích i informačních technologií Změny, kterých chceme dosáhnout o Osvojit si klíčové kompetence pro aplikaci moderních forem výuky s využitím nových technologií (např. implementace progresivních prvků do výuky jako je gamifikace, simulace problematik ve virtuálním prostředí aj.). o Zintenzivnit poskytování služeb nabízených v rámci Kariérního centra VŠTE zaměřených zejména na rozvoj klíčových kompetencí studentů pro jejich budoucí uplatnitelnost v profesním, osobním a společenském životě reflektující měnící se požadavky uživatelské praxe. o Zajistit tzv. cílenou výuku zejména u nMgr. stupně studia spočívající v zaměření na výstupy z učení v integrální jednotě teoretických znalostí a praktických dovedností. o Systemizovat požadavky na kvalifikaci a průběžné vzdělávání akademických pracovníků ve formě vnitřní legislativy včetně vypracování funkčního motivačního systému. o Dopracovat a implementovat v plném rozsahu vnitřní řídicí manažerský systém v oblasti řízení lidských zdrojů jako nástroj strategického řízení VŠTE. o Akcentovat proces směřující k Excelenci v péči o lidské zdroje. Indikátory plnění o Minimálně 20 % studentů využívající služby Kariérního centra. o Přizpůsobit nabídku služeb Kariérního centra klíčovým kompetencím studentů ve vazbě na potřeby jejich budoucího uplatnění v 21. století. o 5 realizovaných cílených kurzů zvyšujících kompetence akademických pracovníků pro potřeby moderních forem výuky. o Plně funkční a využívaný Personální modul ve vnitřním manažerském systému. o Přizpůsobit motivační systém požadavkům na moderní a progresivní formy výuky, současně i novým výukovým metodám a nástrojům ve vztahu k samotným studentům. o Navýšení počtu inovovaných výukových hodin o poznatky VaV. o Připravit se na podání přihlášky k Chartě a Kodexu v rámci HR AWARD. o Vybudovat minimálně jednu plně vybavenou učebnu (30 osob) pro virtuální a rozšířenou realitu. Plánovaná opatření o Rozvoj klíčových kompetencí studentů umožňující osvojení si moderních forem výuky zabezpečovaných v souladu s měnícími se požadavky uživatelské praxe. 13 o Využití Kariérního centra k výchově klíčových kompetencí studentů v souladu s budoucími potřebami potenciálních zaměstnavatelů, realizace specializovaných přednášek zajištěných odborníky z praxe. o Ukotvení procesu podpory podnikavosti studentů v rámci vnitřní legislativy školy. o Proškolení akademických pracovníků s cílem osvojit si kompetence pro využívání moderních forem výuky. o Aktualizace personální a kariérní politiky organizace. o Systematizace požadavků na vstupní a průběžné vzdělávání všech zaměstnanců školy. o Inovace Personálního modulu v rámci vnitřního manažerského systému školy s cílem snížení administrativní zátěže v personální oblasti současně s jejím zkvalitněním. o Aktualizace motivačního systému rozvoje akademických pracovníků školy s přímou souvislostí mezi kvalitou pedagogické a tvůrčí činnosti a hodnocením příslušného akademického pracovníka i ostatních zaměstnanců školy. o Podpora nástrojů pro otevřenou diskusi a sdílení dobré praxe zaměstnanců – společné formální i neformální workshopy. o Zahájení procesu k přistoupení k Evropské chartě pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků. o Zřízení a vybavení a organizační zajištění učebny pro virtuální a rozšířenou realitu. Soulad opatření o SZ MŠMT 1. A; C; 2. A, B; 5. D.; 6. C; III. Další významná témata ve VŠ; o RIS3 JčK A. 1. 1, A. 1. 2, A. 1. 3, A. 1. 4. Odpovědnost o Prorektor pro studium a informatiku Zdroje financování, zejména o Národní plán obnovy, o vlastní zdroje, o strukturální fondy: - OP JAK, o MŠMT: - příspěvky a dotace – kapitola 333, - PPSŘ, - CRP. 14 Operační cíl 2: C) Budovat infrastrukturu pro zajištění kvalitního vzdělávání a zavádění nových metod do výuky Změny, kterých chceme dosáhnout o Rozšířit prostorové kapacity a přístrojové vybavení pro moderní efektivní a praktickou výuku. o Přizpůsobit IT infrastrukturu novým formám a metodám výuky. o Modernizovat výukové prostředí v důsledku změn ve výuce a trávení volného času mezi výukou. o Zkvalitnit ubytovací a stravovací prostory pro studující a zaměstnance – rekonstrukce kolejí, prostorů jídelny a zázemí menzy. o Reagovat na potřeby ohrožených skupin v kontextu zavádění nových metod ve vzdělávání. o Posilovat praktickou a projektovou výuku. Indikátory plnění o Výstavba sdružených centrálních laboratoří II a dobudování virtuální laboratoře. o Serverové řešení a IT zázemí schopné vyhovět nárůstu požadavků on-line výuky, požadavkům na kyberbezpečnost a tvorbě multimediálního obsahu. o Zmodernizované výukové prostředí pro potřeby realizace výuky v menších studijních skupinách a vytvoření zázemí pro samostudium. o Rekonstrukce kolejí, prostorů jídelny a zázemí menzy. o Zajištění přístupu k IT infrastruktuře pro znevýhodněné skupiny studentů. o Zvýšit počet zadávaných závěrečných prací podnikovou a společenskou sférou. Plánovaná opatření o Inovace a doplnění infrastruktury pro zajištění kvalitní výuky dle požadavků uživatelské praxe, akademické a studentské obce (např. kvalita spojení, koncová zařízení, kyberbezpečnost, licence na SW pro vyučující i studenty mimo areál školy, …). o Vybavení laboratoří – koordinovaně a plánovitě zajistit nezbytné vybavení pro potřeby výuky v kontextu průmyslu 4.0 a posilovat prvky IT, automatizace a robotizace ve výuce. o Modernizace a zvyšování atraktivity výukového a sociálního prostředí v návaznosti na potřeby cílových skupin (např. rozšířená a virtuální realita, studentský klub, studijní místnosti a networkingové místnosti pro spin-off firmy studentů a zaměstnanců – coworking, specializované místnosti na projektovou činnost, …). o Inovace SW a HW pro účely výuky dle trendů praxe (především koncová zařízení a síťové prvky) se spolehlivostí pro uživatele na úrovni min 99 %. o Zajištění odpovídající infrastruktury pro ohrožené skupiny studujících v důsledku implementace nových metod ve vzdělávání (stipendijní podpora, zajištění notebooků 15 a mobilního internetu pro specifické studenty, podpora aktivit support centra (konzultační centrum k matematickým předmětům) apod.). Soulad opatření o SZ MŠMT 1. C, E; 2. A, B; III. Další významná témata ve VŠ; o RIS3 JčK A. 1. 5, B. 1. 1. Odpovědnost o Kvestor Zdroje financování, zejména o Národní plán obnovy, o vlastní zdroje, o strukturální fondy: - OP JAK, o MŠMT: - příspěvky a dotace – kapitola 333, - PPSŘ, - program 133 220 Rozvoj a obnova materiálně technické základny veřejných vysokých škol, - CRP. 16 Prioritní cíl 3: Být uznávanou vědecko-výzkumnou institucí prostřednictvím specializovaných expertních týmů zajišťující kvalitní výzkumné aktivity v oblastech interdisciplinárních vědních oborů v souladu s profilací školy Operační cíl 3: A) Zvyšovat kvalitu a množství VaVaI výstupů hodnocených dle Metodiky 17+ Změny, kterých chceme dosáhnout o Zvýšit flexibilitu VŠTE v oblasti VaV se schopností pružně reagovat na dynamický vývoj okolí. o Kultivovat etiku výzkumného prostředí jako předpoklad rozvoje instituce. o Zvýšit zastoupení vícezdrojového výzkumu. o Minimalizovat jakékoli administrativní zatížení akademických a vědeckých pracovníků v oblasti VaV. o Definovat výzkumná témata pro všechny akademické a vědecké pracovníky a vytvoření příslušných týmů k daným tématům. Indikátory plnění o Zvyšovat kvalitu výstupů s ohledem na metodiku 17+ o Zvýšit podíl studentů účastnících se řešení VaV projektů o 5 %. o V kategorii publikačních výsledků v Q2, Q1 dojde ke zvýšení jejich počtu minimálně o 10 %. o V kategorii nepublikačních výsledků dojde meziročně ke zvýšení jejich počtu minimálně o 10 %. Plánovaná opatření o Dokončení implementace Metodiky 2017+ v interních procesech v souladu s profilací školy formou vypracování nové směrnice a její závazné implementování do vnitřního manažerského systému. o Zvýšení podílu studentů zapojených od oblasti VaV prostřednictvím studentských soutěží a navazujících tvůrčích aktivit. o Využití přístupu Open Access ke zvýšení otevřenosti informací VaVaI. o Aktualizace vnitřních rozpočtových pravidel v souladu se strategií využití institucionální podpory DKRVO. o Posílení etických zásad v interních opatřeních dotýkajících se eliminace neetického jednání v oblasti VaV. o Zavedení efektivních elektronických work-flow s cílem zajištění časové a obsahové náplně poskytujících informace a podklady pro controlling. o Respektování procesu projekt – patent/užitný vzor – publikace – licence – inovace výuky. 17 Soulad opatření o SZ MŠMT 4. A, C; 6. B. Odpovědnost o Prorektor pro tvůrčí činnost Zdroje financování, zejména o vlastní zdroje, o TAČR a další grantové agentury o strukturální fondy: - OP JAK, o MŠMT: - příspěvky a dotace – kapitola 333, - RVO, - SVV. 18 Operační cíl 3: B) Vytvářet podmínky pro vznik samostatných výzkumných pracovišť Změny, kterých chceme dosáhnout o Vznik funkčních samostatných výzkumných pracovišť. Indikátory plnění o Dlouhodobě udržitelný provoz minimálně 2 samostatných výzkumných týmů. o Kompletní samofinancování minimálně 2 samostatných výzkumných pracovišť prostřednictvím smluvního výzkumu, projektů, zakázkové činnosti nebo dalších neveřejných zdrojů. Plánovaná opatření o Pilotní provoz a vyhodnocení samostatných výzkumných týmů, zohlednění postupného získávání VaV zkušeností nového výzkumného týmu při jeho pilotním provozu. o Monitorování výkonu samostatných výzkumných pracovišť s ohledem na kvalitativní úroveň publikačních výstupů včetně komparace s katedrami a dalšími vědeckovýzkumnými úseky. o Uplatňování systémových stimulačních opatření pro podporu kvalitních výstupů samostatných výzkumných pracovišť (např. stanovení transparentních motivačních odměn za kvalitní publikační výstupy, za udělení vynálezů, patentů, případně průmyslových vzorů, za udělení licencí či zajišťování smluvního výzkumu). o Zavedení nástrojů pro zajištění financování samostatných výzkumných pracovišť (např. výše poměru z RVO na další rozvoj pracovišť podle kvality výstupů a podílu dosaženého výsledku za školu, určení poměru režií, které z projektů zůstanou na pracovišti a část, která bude odváděna do rozpočtu školy, …) formou závazných pravidel ukotvených ve vnitřní legislativě samostatných výzkumných pracovišť. o Při tvorbě vnitřních legislativních opatření respektovat specifika samostatných výzkumných pracovišť s cílem maximalizovat jejich udržitelný rozvoj (důraz na kvalitu výstupů dle Metodiky 17+, důraz na užitek pro průmyslové partnery) a diverzifikovat zdroje jejich financování (granty, soukromé zdroje, RVO, …). Soulad opatření o SZ MŠMT 4. A, C; 5. B, D.; o RIS3 JčK B. 1. 1. Odpovědnost o Prorektor pro tvůrčí činnost Zdroje financování, zejména o příjmy ze smluvního výzkumu, 19 o vlastní zdroje, o strukturální fondy: - OP JAK, - OP TAK, - INTERREG, o výzkumné granty: - TA ČR, - GA ČR, o MŠMT: - příspěvky a dotace – kapitola 333, - RVO, - SVV. 20 Operační cíl 3: C) Rozvíjet spolupráci se strategickými partnery v oblasti VaV Změny, kterých chceme dosáhnout o Účinněji rozvíjet klíčové know-how podniků v regionu, a tím zvýšit jejich konkurenceschopnost. o Realizovat vyšší množství transferu znalostí a technologií. o Aktivněji podporovat vznik a rozvoj nových spin-off svých studentů nebo zaměstnanců. Indikátory plnění o Navýšení rozpočtů společných projektů realizovaných s aplikační sférou. o Navýšení počtu nepublikačních výsledků uplatnitelných v praxi. o Vznik nových spin-off firem. Plánovaná opatření o Podání vyššího počtu kvalitních projektů realizovaných ve spolupráci s aplikační sférou s akcentem na společenskou relevanci (kvalita bude vyhodnocována na základě oponentních posudků a celkové úspěšnosti v rámci grantů). o Průběžné hodnocení růstu excelence ve společných projektech (škola a uživatelská sféra) z hlediska kvality publikačních aktivit, vlivu na rozvoj a růst odborných pracovišť školy. o Přenos Best Practice samostatných výzkumných pracovišť na méně výkonná pracoviště. o Transfer VaV poznatků a jejich implementace v aplikační sféře formou společných voucherů, Proof of Concept projektů a smluvního výzkumu. o Transfer VaV poznatků a jejich implementace do vzdělávacího procesu, do kvalifikačních studentských prací, do metodických materiálů v oblasti vzdělávání včetně využití ve studentských projektech, soutěžích, studiích apod.. o Zohlednění aktuálních celospolečenských potřeb, tj. dopadů přesahujících oblast komercionalizace. Soulad opatření o SZ MŠMT 4. A, C; 6. C.; o RIS3 JčK B. 1. 1, C. 1. 1., C. 1. 2. Odpovědnost o Prorektor pro tvůrčí činnost Zdroje financování, zejména o vlastní zdroje, o strukturální fondy: - OP JAK, 21 - OP TAK, o výzkumné granty: - TA ČR, - GA ČR, o MŠMT: - příspěvky a dotace – kapitola 333, - RVO, - SVV. 22 Operační cíl 3: D) Posilovat internacionalizaci VaV Změny, kterých chceme dosáhnout o Posílit účast VŠTE v mezinárodních projektech. o Rozvíjet know-how regionu o světovou „Best Practice“. Indikátory plnění o Nárůst počtu řešených mezinárodních VaV projektů. o Navýšení rozsahu mezinárodních mobilit výzkumných pracovníků. Plánovaná opatření o Monitorování mezinárodních výzkumných témat a vyhledávání vhodných zahraničních partnerů pro zvýšení podílu výzkumných aktivit se zahraniční účastí. o Zajištění projektové, jazykové a administrativní podpory pro posílení účasti v mezinárodních VaV projektech. o Navýšení počtu mezinárodních mobilit výzkumných pracovníků a týmů. o Důsledné vyhodnocování realizovaných mobilit s ohledem na přínosy využitelné v akademickém prostředí a přispívající k naplňování rozvojových dlouhodobých záměrů školy. o Zajištění vyššího počtu respektovaných mezinárodně uznávaných vědeckých pracovníků na krátkodobý nebo dlouhodobý hosting. o Rozvoj poradenských a asistenčních služeb na podporu mezinárodní mobility. Soulad opatření o SZ MŠMT 4. D; 5. D; o SI MŠMT 1. A, C; o RIS3 JčK A. 1. 4, B. 1. 1, B. 1. 2. Odpovědnost o Prorektor pro tvůrčí činnost Zdroje financování, zejména o vlastní zdroje, o strukturální fondy: - OP JAK, o MŠMT: - příspěvky a dotace – kapitola 333, - RVO, - SVV. 23 Prioritní cíl 4: Být flexibilní vysokou školou s moderní výzkumnou infrastrukturou a efektivními vnitřními mechanismy personálního rozvoje se schopností reagovat na potřeby podnikové praxe, správních a řídicích orgánů a institucí Operační cíl 4: A) Zajišťovat rozvoj výzkumné infrastruktury a personálních kapacit Změny, kterých chceme dosáhnout o Vytvořit moderní a stabilní výzkumné prostředí. o Zajistit systematický kariérní rozvoj výzkumných pracovníků. o Zajistit minimální fluktuaci zaměstnanců. o Zvýšit počet docentů a profesorů. o Zvýšit počet odborníků z praxe zapojených do výzkumných aktivit. o Zajistit genderovou rovnost v rámci akademického prostředí školy. Indikátory plnění o Vytvořit a implementovat účinný motivační systém oceňující kariérní postup zakotvený ve vnitřních předpisech. o Podpořit habilitaci interních zaměstnanců na jiných VŠ. o Zajistit vybavení minimálně 4 laboratoří se zaměřením na aplikovaný výzkum. o Zabezpečit činnost mateřské a základní školy. Plánovaná opatření o Nastavením vhodných podmínek pro kariérový růst akademických, vědeckých a ostatních pracovníků školy (např. motivačními odměnami za dosažení vyššího kvalifikačního stupně, zkvalitňováním pracovního prostředí, zvyšováním jazykové gramotnosti apod.) výrazně omezit fluktuaci zaměstnanců. o Budování, zkvalitňování a modernizace výzkumné infrastruktury deklarováním výzkumných směrů a jejich podpory ze strany vedení školy. o Tvorba vnitřního výběrového řízení v oblasti přidělování investic do přístrojového vybavení založeného na plánovaných záměrech, projektech, deklarované spolupráci s průmyslovými partnery apod. o Efektivní dlouhodobý investiční plán přístrojového vybavení a jeho průběžná aktualizace. o Vyhodnocení využití přístrojového vybavení v porovnání s plánem jeho využití. o Dlouhodobé plány personálního rozvoje a stability příslušných pracovišť (interní i externí). o Průběžný monitoring výkonu výzkumných pracovišť a jednotlivců. o Posílení poradenského a administrativního zázemí pro VaV za účelem snížení administrativní zátěže akademických pracovníků. 24 o Tvorba vnitřních předpisů zajišťující genderovou rovnost a snazší slaďování pracovního a osobního života. Soulad opatření o SZ MŠMT 4. A, B; 5. A, D; 6. A, C; o RIS3 JčK A. 1. 3, A. 1. 5. Odpovědnost o Prorektor pro tvůrčí činnost s výjimkou bodů investičních plánů, kde je zodpovědný kvestor. Zdroje financování, zejména - vlastní zdroje, o strukturální fondy: - OP JAK, OP TAK o výzkumné granty: - TA ČR a jiné grantové agentury o MŠMT: - příspěvky a dotace – kapitola 333, - program 133 220 Rozvoj a obnova materiálně technické základny veřejných vysokých škol, - RVO, - SVV. 25 Operační cíl 4: B) Zvýšení podílu smluvního výzkumu a zakázek na rozpočtu školy Změny, kterých chceme dosáhnout o Výrazný nárůst finančních zdrojů z doplňkové a zakázkové činnosti, znaleckých posudků a smluvního výzkumu. Indikátory plnění o Získat roční příjem z těchto aktivit 10 mil. Kč. Plánovaná opatření o Posílení výzkumných týmů v oblastech, které jsou podniky ve zvýšené míře poptávané a dotýkají se problematiky Průmyslu 4.0 (neuronové sítě, big-data, senzorika, kybernetická bezpečnost, …). o Investice do zařízení realizované dle interního investičního plánu, které budou využity pro smluvní výzkum a zakázkovou činnost v takové míře, že pokryjí veškeré náklady včetně přiměřeného zisku (nákup za zvýhodněnou cenu ve spolupráci s partnerskými podniky – např. kolaborativní roboti, autonomní dopravníky, další měřící zařízení…). o Kladný hospodářský výsledek plynoucí ze smluvního výzkumu a zakázkové činnosti bude v souladu s interními směrnicemi využit i pro další rozvoj pracovišť, a to jak v oblasti materiálně-technického rozvoje, tak i rozvoje personálního. o Zpřístupnění výzkumné infrastruktury pro potřeby uživatelské praxe (na základě rámcových smluv o spolupráci či vzorových dohod s uvedením příslušné finanční kalkulace, stanovení časové dimenze infrastruktury – rezervační systém). Soulad opatření o SZ MŠMT 4. A, C; 5. A, D; 6. C.; III. Další významná témata ve VŠ; o RIS3 JčK B. 1. 1. Odpovědnost o Jednotliví ředitelé ústavů a vedoucí samostatných výzkumných pracovišť do výše přiděleného cíle na daný rok. Prorektor pro tvůrčí činnost do výše přiděleného cíle z transferu technologií. Zdroje financování, zejména o příjmy ze smluvního výzkumu, o vlastní zdroje, o MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, - RVO, - SVV. 26 o MPO: - Aplikace - Inovační vouchery, - Proof of concept. 27 Prioritní cíl 5: Rozvíjet a kultivovat Jihočeský region s cílem přispívat k rozvoji a vzdělanosti regionu a státu Operační cíl 5: A) Rozvíjet společenskou úlohu instituce v regionu a upevňovat její postavení Změny, kterých chceme dosáhnout o Posílit význam VŠTE v regionu. o Přispívat k řešení odpadového hospodářství ve vybraných oblastech regionu. o Podílet se na řešení problematiky Smart Cities, efektivní správě, či jiných environmentálních aspektů současnosti. Indikátory plnění o Aktivní zapojení AP školy do regionálních pracovních skupin, rad a komisí (využití všech možností zapojení, které budou škole umožněny – předpokládáme dlouhodobě podobný rozsah komisí jako je v současnosti). o Rozvíjet spolupráci s dalšími regionálními profesními organizacemi. (např. ČKAIT, JHK, …). o Uspořádat minimálně 3 sportovních a společenských akcí v rámci regionu. o Zajistit spolupráci s partnerskými středními školami při náboru studentů. o Organizovat soutěž pro nadané studenty středních škol. Plánovaná opatření o Jmenování zodpovědných osob, případně jejich zástupců pro jednotlivé poradní orgány, profesní spolky a pracovní skupiny. o Cílený, dlouhodobý monitoring regionálních společenských aktivit s předpokladem zapojení školy na jejich naplňování či dalšího rozvoje. o Organizace společensko-kulturních akcí. o Organizace technických, ekonomických a společenských soutěží a olympiád dle profilace jednotlivých ústavů a pracovišť. o Podpora studijních spolků a zapojení studujících do života vysoké školy (např. poskytnutím zázemí, poradenství, techniky apod.). o o Iniciování vzniku nových sportovních a jiných zájmových spolků, podpora a rozvoj již existujících. o Rozvoj a upevnění pozice Technického vzdělávacího konsorcia a rozvoj spolupráce s dalšími středními školami. o Podpora občanských a zájmových aktivit studujících iniciovaných studenty školy a jejich organizacemi (např. formou poskytnutého prostorového zázemí, přístrojového vybavení, služeb knihovny apod.). 28 Soulad opatření o SZ MŠMT III. Další významná témata ve VŠ; o RIS3 JčK A. 1. 1, B. 1. 1. Odpovědnost o Ředitel vnějších vztahů Zdroje financování, zejména o vlastní zdroje, o strukturální fondy: - INTERREG, o MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, - CRP, - PPSŘ, o dotační programy JčK, o nadační příspěvky, sponzorské dary. 29 Operační cíl 5: B) Popularizace vědy a výsledků tvůrčí činnosti Změny, kterých chceme dosáhnout o Zvýšit povědomí regionální veřejnosti o oblastech, ve kterých je VŠTE vědecky aktivní. o Zvýšit povědomí regionální veřejnosti o projektech, které VŠTE realizuje. Indikátory plnění o Minimálně jedna tisková zpráva nebo jiná forma diseminace informací ke každému projektu, na kterém se VŠTE podílí. o Přehledné webové stránky věnující se výzkumným a tvůrčím aktivitám VŠTE. o Počet mediálních výstupů (televize, rádio, sociální sítě, …) s meziročním růstem minimálně 10 %. o Realizace a pořádání popularizačních akcí (Noc vědců, Týden vědy, …). Plánovaná opatření o Systemizace pracovní pozice (pozic), kdy hlavní pracovní náplní bude popularizace vědy a výsledků tvůrčí činnosti v rámci Jihočeského regionu, na celostátní i mezinárodní úrovni. o Aktivní zapojení do CRP projektů s podobnou tématikou. o Aktivní podávání projektů zaměřených na oblast popularizace. Tvorba zázemí (HW, SW) a proškolení zaměstnanců za účelem posílení a zkvalitnění propagace školy v této oblasti. o Motivování akademických pracovníků k diseminaci výsledků – vnitřní legislativa. Soulad opatření o SZ MŠMT 1. A; 5. D; III. Další významná témata ve VŠ; o RIS3 JčK A. 1. 4. Odpovědnost o Ředitel pro vnější vztahy Zdroje financování, zejména o vlastní zdroje, o strukturální fondy: - INTERREG, o MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, - CRP, - PPSŘ, o dotační programy JčK, o nadační příspěvky. 30 Operační cíl 5: C) Podílet se na diskusi o legislativních změnách a environmentálních aktivitách Změny, kterých chceme dosáhnout o Podílet se na rozvoji občanské společnosti aktivním zapojení do připomínkovacího a iniciačního legislativního procesu na kraji a městě. o Podporovat a podílet se na aktivitách ekologie a udržitelného rozvoje. Indikátory plnění o Aktivní přístup ve všech případech, kdy bude škola zapojena v komisích kraje a města. o Realizace projektů aktivního zapojení nových technologií, které jsou environmentálně prospěšné. Plánovaná opatření o Účast v pracovních skupinách, radách a komisích v rámci vedení kraje, města, obecních samospráv apod. o Otevírání aktuálních společenských témat v rámci občanské společnosti zejména s regionálním dosahem. o Poskytování zázemí vysoké školy pro řešení aktuálních společenských témat. o Podpora ekologických občanských aktivit studujících a zaměstnanců formou zřízení úseku, jehož činnost bude ukotvena ve vnitřní legislativě školy a bude směřovat na podporu těchto aktivit. o Příspěvek VŠ k adaptaci na změnu klimatu včetně snížení uhlíkové stopy instituce – využitím výsledků tvůrčí činnosti zejména úseků specializujících se na environmentální, stavební či dopravní aspekty. o Aktivní účast v ekologických a sociálních iniciativách vznikajících mimo rámec školy. Soulad opatření o SZ MŠMT 5. C; III. Další významná témata ve VŠ; o RIS3 JčK B. 1. 1. Odpovědnost o Ředitel vnějších vztahů Zdroje financování, zejména o vlastní zdroje, o strukturální fondy: - OP ŽP, - INTERREG, o dotační programy JčK, o nadační příspěvky. 31 Použité zkratky CŽV Celoživotní vzdělávání FTE (Full Time Equivalent) ekvivalent plné pracovní doby CRP Centralizovaný rozvojový projekt HW Hardware IP 2021 Institucionální rozvojový plán 2021 JčK Jihočeský kraj OP JAK Operační program Jan Amos Komenský OP TAK Operační program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost OP ŽP Operační program Životní prostředí PPSŘ 2022 – 2025 Program pro podporu strategického řízení 2022 – 2025 RIS3 JčK RIS3 strategie Jihočeského kraje 2021-2027 RVO Podpora dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací SI MŠMT Strategie internacionalizace vysokého školství na období od roku 2021 SVV Specifický vysokoškolský výzkum SZ MŠMT Strategický záměr Ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021 U3V univerzita třetího věku VaV Výzkum a vývoj VŠ Vysoká škola VŠTE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích 32 Odkazy na použité dokumenty RIS3 strategie Jihočeského kraje 2021-2027. In: Regionální inovační strategie Jihočeského kraje [online]. České Budějovice: Zastupitelstvo Jihočeského kraje, 2020, 25. 6. 2020 [cit. 2022-10- 05]. Dostupné z: https://www.risjk.cz/files/risjk/uploads/files/vystupy-projektu/vystupy-projektu- 1/ris3/16541800900379-132-ris3-jk-aktualizace-ver-3062020-schvaleno-zk.pdf Strategický záměr ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021. In: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy, 2020, červen 2020 [cit. 2022-10-05]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke- skolstvi/strategicky-zamer-ministerstva-pro-oblast-vs-na-obdobi-od