TRATEGIE CITELNÉHOi ROZVO Jsme součástí jihočeského regionu - udržitelnost je nám vlastní V Českých Budějovicích 2024 V Českých Budějovicích 2024 Jsme součástí jihočeského regionu - udržitelnost je nám vlastní - OBSAH Obsah 04 Úvod 06 11 Kam směřujeme 07 21 Co vyznáváme 09 31Z čeho vycházíme a co respektujeme 10 k IVŠTE na cestě k udržitelnému rozvoji do roku 2030 11 4.11 Řízení a organizace - Management udržitelného rozvoje 4.21 Správa a provoz 13 4.31 Vzděláním k udržitelnému vývoji 20 4.41 Tvůrčí činnost a udržitelný rozvoj jako zdroj poznání a rozvoje 20 4.51 Třetí role 23 Do roku 2030 vysoká škola zajistí 28 Monitoring a implementace SUR 31 ÚVOD Z pohledu naplňování nadčasové výzvy udržitelného rozvoje Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE") si nelze představit vhodnější územní ukotvení vysokoškolské instituce, než je jihočeský region. 0 to naléhavější a potřebnější jsou všechny aktivity vedoucí k ochraně a zachování národního klenotu, jihočeské krajiny pro generace budoucí. Předložený dokument prezentuje jak zásadní orientaci celé VŠTE na trajektorii udržitelnosti, tak podává ucelený přehled 0 konkrétních aktivitách za jednotlivé oblasti činnosti školy. Jihočeský region je vnímán jako region s nejvyšším environmentálním potenciálem v České republice. Je nesporné, že i zde dochází k narůstajícím degradačním procesům životního prostředí v důsledku zvyšující se kvality lidského života. Jihočeská krajina je považována za relativně zachovalou a zatím nejméně degradovanou v rámci ČR. Zde lze hledat odpověď, proč její obyvatelé včetně žáků a studentů vykazují zvýšenou citlivost vnímání i reakce na negativní změny v přírodním prostředí, které zde prokazatelně probíhají. Tohoto reálně existujícího hodnotového rámce obyvatel Jižních Čech bude využito při vzdělávací činnosti studentů a žáků na VŠTE včetně navazujících vzdělávacích aktivit dospělých. Zde lze najít vysvětlení pro implementaci environmentálni problematika již v předchozích strategických materiálech školy. V předloženém strategickém materiálu je tato problematiky vnímána jako jedna z největších výzev příležitostí, ale současně i rizik a limitů udržitelného rozvoje. 1 jihočeský region čelí narůstajícím výzvám v oblasti ochrany životního prostředí, kdy v řadě případů jde o jejich zmírnění, nikoli predikce a eliminaci v období jejich vzniku. Řadu těchto negativních procesů aktivuje člověk, a to jednak z důvodu své neznalosti, ale často i záměrně z hlediska narůstající spotřeby společnosti. Degradace lesních porostů, produkční schopnosti půd, snižování biodiverzity krajiny, nedostatek vodních zdrojů a mnoho dalších negativních projevů se musí stát akcelerátorem změny našeho environmentálního vnímání a chování. V posledních letech jsou uvedené degradační procesy umocněny klimatickou změnou. S narůstající intenzitou těchto změn lze tuto reálii považovat za jeden z nejzávažnějších problémů lidského společenství, není limitována ani kontinenty, oblastmi či státy. Za prokázané lze považovat, že vedle zákonitostí vývoje naší planety se na vzniku této hrozby vysokou mírou podílí i způsob chování lidí na naší planetě. Za prokázané tvrzení lze považovat skutečnost, že v řadě kontinentů či jejich částí lidstvo již více spotřebovává, než produkuje. Z tohoto důvodu se dostávají do popředí otázky hospodaření s vodou, výroba a spotřeba energie, hledání nových energetických zdrojů a produkce emisí skleníkových plynů. Tyto a navazující problematiky jsou obsaženy i v předloženém materiálu. VŠTE má předpoklad stát se jednou ze vzorových institucí v oblasti udržitelného rozvoje a společenské odpovědnosti jihočeského regionu. Za účelem implementace Strategie do příslušných oblastí činnosti školy budou zpracovány akční plány s časovým harmonogramem a s příslušnými indikátory plnění. V návaznosti na tyto plány bude zpracován plán finanční alokace pro příslušná navrhovaná opatření s přednostním využitím externích finančních zdrojů. Předkladatelé Strategie očekávají přínosy jak v oblasti udržitelnosti a stability školy, tak i kultivaci akademického prostředí z hlediska hodnotové orientace každého jejího člena. 6 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE 11 KAM SMĚŘUJEME VIZE VŠTE je společensky, ekonomicky a environmentálne udržitelnou vysokoškolskou institucí v souladu s cíli SGDs. MISE VŠTE jako otevřená, profesně orientovaná instituce bude poskytovat kvalitní vysokoškolské vzdělání s akcentem na společenskou zodpovědnost, reflektovat potřeby uživatelské praxe, realizovat výzkum a vývoj v oblastech s vysokým aplikačním potenciálem, jehož součástí bude problematika udržitelného rozvoje s cílem minimalizace dopadů svých činností na životní prostředí. Teorie i praktické dovednosti udržitelného rozvoje budou součástí komunikace s akademickou obcí a veřejností, především jihočeského regionu. Pro naplnění vymezené vize a mise VŠTE v rámci základních tří stavebních pilířů vzdělání - tvůrčí činnost - třetí role zabezpečí tyto rozvojové záměry: ■ Plnohodnotný a na společenské výzvy reagující vzdělávací rámec u studentů a zaměstnanců školy, umožňující pochopit a prosazovat hodnoty společenské odpovědnosti jak v interním prostředí školy, tak v rámci společnosti. ■ Motivaci studentů a zaměstnanců školy k hodnotové orientaci na problematiku současných, zejména pak očekávaných globálních ekonomických problémů světového společenství. ■ Dodržování principu rovnosti, odpovědného chování vůči všem zaměstnancům a studentům školy při respektování jejich oprávněných zájmů a potřeb. ■ Vytvoření specializovaných expertních týmů zajišťujících kvalitní výzkumné aktivity v oblastech interdisciplinárních vědních oborů v souladu s profilací školy, zacílené na problematiku ochrany životního prostředí a environmetální souvislosti dnešní doby. ■ Vytvoření podmínek pro dialog, otevřenou a věcnou debatu k environmetálním otázkám a výzvám s cílem posílení vzájemné provázanosti akademického prostředí školy i společnosti, především jihočeské. ■ Moderní výzkumnou infrastrukturu a efektivní vnitřní mechanismy personálního rozvoje se schopností reagovat na potřeby podnikové praxe, správních a řídicích orgánů a institucí. ■ Udržitelné jednání a rozhodování v hospodářské oblasti školy na principu cirkulární ekonomiky s cílem minimalizovat uhlíkovou stopu VŠTE vyplývající z těchto aktivit. ■ Systémové, komplexní a integrální naplňování třetí role zejména: ■ podporou zaměstnanců a studentů školy organizujících interní aktivity zacílené na ekologii a environmentálni problematiku, ■ aktivní účastí zaměstnanců a studentů školy v ekologických a sociálních iniciativách vznikajících mimo rámec školy, ■ podporou ekologických občanských aktivit studujících a zaměstnanců formou zřízení úseku, jehož činnost bude ukotvena ve vnitřní legislativě školy a bude směřovat na podporu těchto aktivit, ■ prostřednictvím Environmetálního pracoviště školy přispívat k řešení otázek souvisejících s adaptací na změnu klimatu včetně snížení uhlíkové stopy instituce, ■ využitím výsledků tvůrčí činnosti zejména úseků specializujících se na environmentálni, stavební či dopravní aspekty přispívat k řešení aktuálních výzev jihočeského regionu, ■ zacílením řešení na problematiku odpadového hospodářství ve vybraných oblastech regionu, ■ účastí na řešení problematiky Smart Cities, efektivní správě či jiných environmentálních aspektů současnosti především v jihočeském regionu, ■ realizací minimálně 5 projektů aktivního zapojení nových technologií, které jsou environmentálne prospěšné a udržitelné. 8 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE 21 CO VYZNÁVÁME Strategický rámec udržitelného rozvoje VŠTE v Českých Budějovicích je vystavěný na integrálním pojetí tří stavebních kamenů VŠTE, a to VZDĚLÁNÍ - VĚDA A VÝZKUM - TŘETÍ ROLE (schéma 1). Tento imperativ je ukotven v rámci řídícího a rozhodovacího systému školy - ETMS. Společenská zodpovědnost není deklarována či separátně zajišťována při individuálních akcích školy, ale je realizována v rámci všech institucionálních procesů odehrávajících se v jejím akademickém prostředí. VŠTE je stále nejmladší veřejná vysoká škola neuniverzitního typu v České republice. Je vymezena jako vysokoškolská instituce profesně orientovaná, výrazně zacílená na regionální problematiku, resp. na jihočeský region. Toto integrální a systémové pojetí v budoucnu zajistí, aby VŠTE byla natrvalo ukotvena jako součást vzdělanostního, tvůrčího a environmentálního bohatství jihočeského regionu. Rozvíjení technických programů, jako je strojírenství, stavebnictví, doprava a logistika, jako jediná vysokoškolská instituce v kraji, dokumentuje konkrétní a významný příspěvek k udržitelnému rozvoji jihočeského regionu. Souběžně jsou rozvíjeny i ekonomické programy založené na znalostní a cirkulární ekonomice a principech udržitelného rozvoje jak výrobních podniků, tak podniků služeb. Tento samotný aspekt nese v sobě výrazný náboj společenské zodpovědnosti vůči společnosti. Stále se prohlubující spolupráce s podnikovou praxí, narůstající počet společně řešených výzkumných projektů s konkrétními podniky a rozvoj smluvního výzkumu dokumentuje společenskou zodpovědnost vůči podnikové praxi. Zapojení školy, resp. akademických pracovníků do práce řídících a správních orgánu kraje, okresů, oblastí i dalších odborných a společenských institucí dokresluje cílené úsilí vedení školy a všech jejích pracovníků v naplňování všech tří stavebních pilířů v rámci nastaveného strategického rámce udržitelného rozvoje školy. Schéma 1 - Strategický rámec udržitelného rozvoje VŠTE v Českých Budějovicích L má i ťruirrj* Zdroj: vlastní Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 9 31Z ČEHO VYCHÁZÍME A CO RESPEKTUJEME Cíle udržitelného rozvoje (SDGs) navazují na historické snahy lidské populace o zachování své existence rámované rokem 2030. Za koncepční mezník lze považovat závěry summitu OSN z 25. září 2015 v New Yorku. Na tomto zasedání byly deklarovány a zejména vydefinovány nosné pilíře trvalé existence lidské společnosti na naší planetě, a to lidé-planeta-prosperita-mír a partnerství. Cíle udržitelného rozvoje OSN jsou známy jako Agenda 2030 OSN. Jsou to nesporně stavební kameny udržitelného rozvoje každé lidské pospolitosti a jsou proto ukotveny i ve strategickém záměru, resp. vizi a misi VŠTE na období 2021 - 2025 a rozpracovány ve SUR VŠTE. V návaznosti na tento zásadní dokument byl zpracován Strategický rámec České republiky 2030 orientovaný na zvýšení kvality života v České republice. Zde byly vymezeny hlavní oblasti, na které je potřebné zaměřit svou pozornost počínaje hospodářskými sektory, řídícími a správními orgány státu, společenskými organizacemi až po vzdělávací instituce včetně vysokých škol. Nelze opomenout dokument EU Pařížskou dohodu, která podrobně upravuje naplňování zásad SGDs v podmínkách evropského prostoru. Ve formě stanoviska a závazků byla členskými státy vypracována a následně schválena v roce 2019 „Zelená dohoda pro Evropu -"Green Deal", časově ukotvená do roku 2050. Její hlavní prioritou je dosažení klimatické neutrality. Meritum spočívá v transformaci evropských ekonomik na nákladově efektivní, spravedlivé a sociálně vyvážené národní ekonomiky. Cílem je snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % v porovnání s rokem 1990. Vysokého školství, tedy i VŠTE, se zde zejména týká apel na zvýšení aktivit v oblasti ochrany životního prostředí a příslušných ekosystémů, oběhového hospodářství, rozvoje nových energetických politik včetně zdrojů, udržitelné mobility apod. Za metodický návod lze považovat Strategický záměr Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro oblast vysokých škol na období od roku 2021, který definuje cíle v oblasti společenské odpovědnosti a udržitelného rozvoje do pěti základních oblastí a plně byly ukotveny ve SZ VŠTE. Jednalo se zejména o zintenzívnění vazeb vzdělávacího procesu na podnikovou praxi, na zvýšení konkurenceschopnosti absolventů školy na trhu práce, podporu excelence a společenskou relevanci výzkumu, posílení strategického řízení na VŠ včetně strategického řízení lidských zdrojů. Všechny výše uvedené problematiky jsou ukotveny v existujících koncepčních materiálech školy a budou zapracovány do navazujících rozvojových materiálů školy. Konkrétní specifikace a implementace uvedených problematik obsahuje předložená SUR VŠTE do roku 2030. k IVŠTE NA CESTĚ K UDRŽITELNÉMU ROZVOJI DO ROKU 2030 stavební kameny udržitelného rozvoje 4.11 ŘÍZENÍ A ORGANIZACE - MANAGEMENT UDRŽITELNÉHO ROZVOJE HLAVNÍ CÍL: Efektivní strategický, organizační, řídící a institucionální rámec VŠTE zabezpečující implementaci zásad udržitelného rozvoje DÍLČÍ CÍL: Systémové strategické řízení (SSŘ) VŠTE včetně principů udržitelnosti a zásad environmentálni politiky Systém bude respektovat řízení podle cílů a ideově bude vytvořena komunikační a kontrolní platforma včetně zpětné vazby, vystavěná na procesech s příslušnou horizontální i vertikální strukturou. Systém zároveň umožní průběžnou i operativní objektivizaci a harmonizaci organizačních, řídicích, technicko-informačních, ekonomických a environmentálních toků v rámci VŠTE. Výchozími podklady budou schválený Strategický záměr VŠTE na období 2021 - 2025 a jeho aktualizace pro konkrétní roky 2024 a 2025 včetně plánu realizace strategického záměru pro roky 2024 a 2025 a zpracovaná Strategie udržitelného rozvoje do roku 2030. Opatření: Revize vnitřního systému řízení: revize funkčnosti modulů systémů ETľlS, IS VŠTE, systému sdílených úložišť atd. Evaluace vnitřního legislativního prostředí. Posouzení interních směrnic, opatření a nařízení rektora s cílem ověřit jejich aktuálnost a akcentovat problematiku udržitelného rozvoje a principů environmentálni politiky státu. Hodnocení rovných šancí žen a mužů na kariérní úspěch včetně rovných podmínek odměňování, podpora zastoupení podreprezentovaných skupin osob, etika vědecké práce a slaďování pracovního a osobního života. Nastavení systému evidence cílů. Zavádění a implementace nového nástroje strategického řízení na úrovni informačního systému s cílem vytvořit jednoduchý a přehledný systém pro evidenci cílů a jejich plnění. • Volba a realizace vhodného systému IS nástroje. Navrhnout a aktualizovat IS nástroj, který umožní vytváření cílů pro jednotlivá pracoviště, sledování jejich průběžného plnění, vkládání dokladů o naplnění cíle/dosažení výsledku, jejich kontrolu, evidenci a archivaci a v neposlední řadě schvalování/zamítnutí jejich naplnění. • Aktualizace směrnic, opatření a nařízení, kdy výstupy budou použity k úpravám interní legislativy včetně problematiky udržitelného rozvoje a environmentalistiky. • Zajištění informačního prostředí pro propagaci, osvětu a vlastní realizaci opatření v problematice udržitelného rozvoje. Nově nastavená informační a komunikační struktura bude cílit na posílení vnímání významnosti ochrany životního prostředí a na eliminaci negativního vlivu degradace prvků životního prostředí na studenty a všechny zaměstnance školy. Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 11 Realizovat reporting nových poznatků v oblasti udržitelného rozvoje. Jako samostatná část SSŘ bude zřízena oblast monitoringu nových poznání, názorů a vědeckých výstupů z problematiky udržitelného rozvoje a prostřednictvím nového systému budou tyto poznatky prezentovány všem zaměstnancům školy. Tyto poznatky budou využity pro jednotlivé realizační plány SUR VŠTE v pětiletém období až do cílového roku 2030. • Vnímat SSŘ VŠTE jako strategický finanční nástroj. Jednou z náplní SSŘ bude zajistit financování aktivit na podporu udržitelného rozvoje v rámci VŠTE formou interního i externího financování a případné výnosy vzniklé z realizací principů udržitelné rozvoje budou reinvestovány zpět do této oblasti. Považovat SSŘ VŠTE jako integrující a harmonizační nástroj. Cílem je zajistit vzájemnou provázanost všech strategických materiálů jak stávajících, tak zejména nově koncipovaných s respektováním a implementací zásad SGDs. DÍLČÍ CÍL 2 Inovace stávajícího manažerského systému. Stávající manažerský systém Excellent Top Manager System (dále jen „ETľlS") je nástroj pro hodnocení a řízení procesů a standardů kvality činností zaměstnanců a všech útvarů. Z pohledu dnešních výzev a potřeb vysokoškolské instituce v oblasti strategického řízení je systém ETMS nutno vnímat jako kvalitativní stupeň poznání s potřebou inovace jeho koncepce i pojetí. Týká se to jak nového pohledu na strategické řízení vysokoškolské instituce, tak zejména posílení problematik jako udržitelnost, environmentálni výzvy, ochrana životního a pracovního prostředí areálu školy apod. Opatření: Evaluace všech stávajících vnitřních systémů řízení školy. Procesní analýza u stávajících procesů, jejich inovace v souladu s nastavenými cíli. Pilotní ověření nově nastavených procesů včetně plnění příslušných indikátorů. Návrh souboru nových nástrojů strategického řízení v rámci SSŘ včetně principů udržitelného rozvoje a jejich postupná implementace do příslušných oblastí činnosti školy. • Zvýšení gramotnosti (osvěta, školení, praktické ukázky) pracovníků školy z oblasti strategického řízení včetně principů a opatření SGDs. 12 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE DÍLČÍ CÍL 3 Organizační a institucionální rámec VŠTE jako integrální jednota vzdělání- tvůrčí činnosti a třetí role. Opatření: Implementovat principy environmentálni, společenské a ekonomické udržitelnost školy do všech oblastí (pilířů) její činnosti. Evaluace a inovace nastavené struktury studia na VŠ s cílem její harmonizace s novými celospolečenskými výzvami a potřebami. Best practice využít jako jeden z inovačních nástrojů procesů a cílů, kdy u profesně orientované VŠ je přenos příkladů dobré praxe z tuzemska i ze spolupracujících zahraničních institucí jedním z kvalitativních nástrojů v rámci procesního řízení. Kultivace akademického prostředí školy, etické jednání a chování, rovné šance mužů a žen, uplatnění znevýhodněných pracovníků apod. Iniciovat pro vybrané skupiny zaměstnanců školy aktivity s cílem harmonizace jejich pracovního a osobního života např. skupinovými rozhovory, brainstormingem, longitudinálním šetřením apod. a poznatky promítnout do příslušných procesů zejména v oblasti řízení lidských zdrojů. Posílení integrace zahraničních pracovníků do akademické komunity školy rozšířením jazykových mutací u vybraných procesů školy. • Výchova nově profilovaného absolventa školy, odpovídající novým i budoucím společenským výzvám, vědeckému pokroku i environmentálním a etickým principům naší společnosti musí rezonovat v každém nastaveném procesu školy a nastavených cílech. • V plném rozsahu realizovat plán rovných příležitostí VŠTE (wellbeing studentů a zaměstnanců školy). 4.21 SPRÁVA A PROVOZ HLAVNÍ CÍL: Environmentálni, ekonomická a společensky zodpovědná správa a provoz s postupným snižováním uhlíkové stopy Oblast správy a provozu školy lze z pohledu udržitelnosti považovat za jednu ze stěžejní jak z pohledu snižování negativní environmentálni stopy, tak z pohledu praktických dopadů na samotný provoz školy. V této oblasti se nejvíce integrují prvky environmentálni zodpovědnosti, ekonomického přístupu z pohledu finanční náročnosti a návratnosti investic včetně hodnoty ekosystémových služeb a společenské zodpovědnosti vyjádřené změnou hodnotové orientace zaměstnanců i studentů v oblasti spotřeby, kvality života, péče o zdraví, sociální jistoty apod. DÍLČÍ CÍL: Energie a emise - snížení energetické náročnosti provozu školy a emisí V době stále se zintenzivňujících projevů klimatické změny je problematika energetických úspor, snižování energetické náročnosti provozu a správy školy, uplatňování zásad cirkulární ekonomiky s cílem snížit množství emisí skleníkových plynů reálným pohledem na současné, ale zejména budoucí potřeby školy z pohledu jejího udržitelného hospodaření. V podmínkách školy se jedná zejména o energii, plyn a teplo. Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 13 Opatření: • Zavedení energetického managementu pro VŠTE pro všechny oblasti činností. • Trvalé snižování podílu energetických zdrojů produkujících emise C02. Realizace navazujících technických a organizačních opatření s cílem snížení energetické náročnosti a zvýšení energetické účinnosti za současných energetických úspor. Mezi nejbližší opatření patří: • zajištění vytápění areálu prostřednictvím napojení na Teplárnu České Budějovice od topné sezony 2025 (září), kdy nový zdroj je napojen na odpadní teplo z JE Temelín, • zvýšení podílu energie z fotovoltaických panelů, • postupná výměna plastových oken za hliníková, • dokončení zateplení budov areálu, včetně plánované výstavby i nástavby, • snižovat spotřebu neobnovitelných zdrojů v rámci provozu školy. DÍLČÍ CÍL 2 Nová výstavba, modernizace a rekonstrukce budov V rámci koncepčního rozvoje školy v oblasti investiční výstavby je plánována jak výstavba nových objektů, tak modernizace a rekonstrukce objektů stávajících. Jedním ze zadávacích projektových parametrů je požadavek na snížení jejich energetické náročnosti, kombinace stávajících i nových energetických zdrojů, limitace emisí skleníkových plynů, ozelenění jak samotných budov, tak přilehlého okolí, vhodná volba stavebních materiálů z pohledu jejich uhlíkové stopy či vybavení budov preventivními opatřeními proti kontaktu s ptáky. To předpokládá zodpovědné zadávání zakázek, kdy bude využita Katedra stavebnictví VŠTE, která v rámci svých vzdělávacích aktivit studenty vede v oblasti projektování a výstavby k environmentálni zodpovědnosti. Opatření: Realizovat pasportizaci stávajících objektů v areálu školy s cílem identifikovat opatření vedoucí ke snížení jejich energetické náročnosti a snížení ekologické stopy. • U plánované výstavby či modernizace a rekonstrukce stávajících objektů již v rámci projektové přípravy dodržet environmentálni, ekonomickou a společenskou zodpovědnost např. formou zpracování energetického standardu. • Zpracovat zásady (limity) pro investiční výstavbu z pohledu dodržování zásad environmentálne zodpovědné výstavby včetně jejího ukotvení v příslušném ekosystému v areálu školy. • Zajistit harmonizaci investiční výstavby s dalšími environmentálními faktory životního prostředí, jako je půda-voda-ovzduší-rostlinstvo a živočíšstvo. 14 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE • Součástí investičních aktivit VŠTE bude vodohospodářský management stavby s cílem optimalizovat spotřebu vody v objektu (již v současnosti probíhá příprava na instalaci atmosférických generátorů vody na chodby, výměny sociálních zařízení za bezvodé, instalace efektivních perlátorů do umyvadel, senzorové řízení sociálních a hygienických zařízení apod.). • Zavést systém certifikace staveb dle norem platných v ČR. • Vytvořit podmínky pro implementaci systému Building Information Management, jako nový proces v oblasti správy objektů VŠTE na bázi digitálního modelu a AI s cílem realizace projektu do roku 2030. DÍLČÍ CÍL 3 Efektivní, udržitelná a environmentálni infrastruktura. Infrastruktura školy se časově, finančně i prostorově prolíná s oblastí investiční výstavby. Platí zde obdobné zásady, jaké byly uvedeny v dílčím cíli 2. Moderně řešené objekty vyžadují inovativně projektovanou a realizovanou infrastrukturu. To je podmínka, aby investiční výstavby budov i infrastruktura školy byly dlouhodobě efektivní, výkonné a současně udržitelné k životnímu prostředí. Tento přístup z pohledu životnosti investic i infrastruktury lze označit z hlediska finanční návratnosti jako nejefektivnější. Opatření: • Zpracovat a postupně realizovat plán na elektronizaci administrativních prací na VŠTE s nastavením časové a věcné posloupnosti. • V oblasti vzdělávacího procesu zintenzívnit proces digitalizace s prioritním řešením v oblasti studijních výstupů. • V oblasti studijních materiálů pro studenty využívat elektronickou formu včetně vědecké knihovny. • Zpracovat a realizovat zásady pro pořizování přístrojového vybavení, technologií a doplňkových zařízení na VŠTE v souladu s principy efektivnosti a udržitelného rozvoje. • Zajistit harmonizaci ve využívání infrastruktury školy se zvláštním zřetelem na originální, finančně nákladnou vědeckou infrastrukturu s cílem zamezit duplicitním nákupům, nevyužití její plné kapacity, její nevhodné instalaci apod. • V rámci systému Building Information Management zajistit evidenci a sdílení infrastruktury školy s cílovým rokem 2030. Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 15 DÍLČÍ CÍL k Zpracování a využití odpadů v souladu s cirkulární ekonomikou Na VŠTE je realizována řada opatření v oblasti nakládání s odpady. Metodickým návodem je materiál Ministerstva životního prostředí ČR na období 2015-2024 pro řízení odpadového hospodářství. Tento materiál je v souladu se směrnicí EU o odpadech č. 98 z roku 2008 a zákonem č. 541/2020 Sb. Na VŠTE jsou respektovány a v praxi implementovány zásady cirkulární ekonomiky, vymezeny Strategickým rámcem cirkulární ekonomiky České republiky (MŽP ČR, 2021). Strategickým cílem v této oblasti je minimalizovat tvorbu odpadu prostřednictvím předcházení vzniku odpadů, zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů. VŠTE má zřízeno Environmentálni vědecké pracoviště, které mimo jiné řeší i využití odpadů vznikajících mimo působnost školy v různých částech jihočeského regionu. Opatření: Realizovat analýzu o současném stavu v tvorbě a využití odpadů dle jednotlivých pracovišť školy a příslušných druhů odpadů a zajistit jejich interní evidenci. Inovovat metodiku odpadového hospodářství v souladu s cirkulární ekonomikou s cílem snížení celkového množství odpadu na základě zmapování toků jednotlivých druhů odpadů. • Zkvalitnit třídění odpadů a zvýšit jeho podíl na celkovém množství produkovaného odpadu za jednotlivá pracoviště. • Zpracovat zásady pro nakládání s bioodpadem v rámci všech pracovišť školy, zejména ve stravovacích a občerstvovacích zařízeních. • Trvale snižovat spotřebu papírenských výrobků a podporovat nákup environmentálne šetrného papíru (recyklovaný papír a papír neutrální). Řešit v souladu s cirkulární ekonomikou provoz tiskáren a obdobných zařízení formou nákupu zdravotně nezávadných tonerů a rozšířit systém jejich recyklace. Rozšířit nabídku v oblasti druhotného využití odpadů pro uživatelskou sféru jihočeského regionu. DÍLČÍ CÍL 5 Mobilita a dopravní obslužnost na principu udržitelnosti S ohledem na excentrické umístění VŠTE v rámci Českých Budějovic a současně kvalitní napojení na MHD je vytvořen předpoklad pro motivaci studentů včetně zahraničních a zaměstnanců školy k orientaci na využívání udržitelných způsobů dopravy. V podmínkách Českých Budějovic se jedná zejména o jízdu na kole, chůzi a hromadnou dopravu. Předmětem řešení mobility v souladu s udržitelnými principy jsou i služební cesty zaměstnanců školy v tuzemsku i zahraničí. Posílení tzv. aktivních módů dopravy jako chůze a cyklistika prokazatelně povede ke zkvalitnění životního a pracovního prostředí akademické obce školy v důsledku snížení produkce C02 a prachu. Nesporně dojde ke zlepšení zdravotní i fyzické kondice u zaměstnanců školy. Zanedbatelná není ani skutečnost, že dojde ke snížení kapacity parkovacích míst v areálu školy, které jsou v současné době na limitní kapacitní hranici. 16 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE Opatření: Realizovat průzkum dopravní mobility u studentů i zaměstnanců školy se specifikací na analýzu potřeb, postojů, bariér a příležitostí zaměstnanců a studentů vzhledem k jejich stávající formě mobility. • Vytvořit a implementovat soubor motivačních opatření pro studenty a zaměstnance školy s cílem posílení aktivních módů dopravy. Podpořit u studentů aktivity ve směru sdílené mobility na úkor dopravy individuální, zejména u studentů stejných ročníků a studijních programů. • V rámci automobilového parku školy posilovat environmentálne šetrnější individuální automobilovou dopravu a vytvořit předpoklady pro zbudování zajištění infrastruktury pro dobíjení elektromobilů (připravován projekt pro výstavbu dobíjecí stanice). Harmonizovat časový rozpis výuky s nastaveným systémem hromadné dopravy. DÍLČÍ CÍL 6 Odpovědné řízení zakázkové činnosti (odpovědné nakupování) Zadávání veřejných zakázek se řídí zákonem č. 134/2016 Sb a je povinností dodržovat zásady efektivního, sociálně a environmentálne odpovědného zadávání zakázek. Zakázka, která naplňuje výše uvedené zásady, lze označit jako nástroj k dosažení sociálně a environmentálne odpovědného jednání v oblasti zakázkové činnosti. V procesu hodnocení zakázkové činnosti jsou nastavena hodnotící kritéria zahrnující jak kvalitativní parametry, tak kvantitativní a funkční parametry v kombinaci s dopady na navazující faktory, jako je zaměstnanost, rovné příležitosti, sociální a pracovní práva včetně dopadů na životní prostředí. Opatření: • Analýza stávajícího stavu v oblasti zakázkové činnosti a případné doplnění příslušné interní legislativy o principy odpovědně zadávané zakázky (odpovědného nakupování). • U zakázek se zvýšeným rizikem negativních dopadů na životní prostředí zajistit zvýšený akcent na environmentálni aspekty zakázky. • V rámci odpovědného obchodování preferovat zdroje lokální a regionální. Při zakázkovém řízení zaměřeném na propagaci a reklamu školy požadovat jejich zhotovení z udržitelných materiálů se sníženou uhlíkovou stopou. • Transparentnost, objektivita a veřejná informovanost v oblasti zakázek jsou rozhodující nástroje odpovědného nakupování. Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 17 DÍLČÍ CÍL 7 Stravování v souladu se společenskou zodpovědností Hlavním strategickým cílem v oblasti stravovací politiky VŠTE je zajistit kvalitní nabídku jídel respektující požadavky jednotlivých skupin strávníků včetně dětí mateřské a žáků základní školy. Naplněny musí být nastavené výživové i hygienické normy, musí se jednat o zdravou a vyváženou stravu. Uspokojený musí být každý student a zaměstnanec, což se projeví pozitivně na jeho zdravotním stavu, v motivačním vzorci chování a v konečné fázi na sociálním klimatu školy. V této oblasti se otevírá prostor pro osvětu, a to jak z pohledu orientace studentů a zaměstnanců školy na správný životní styl a stravování, tak i z hlediska snižování plýtvání s potravinami. Nákup potravinových zdrojů i problematika odpadů byla řešena v předešlých kapitolách. Opatření: • Zajistit kvalitní nabídku jídel respektující požadavky jednotlivých skupin strávníků včetně dětí mateřské a žáků základní školy při VŠTE. • Zintenzívnit osvětu v oblasti správné výživy a životního stylu u studentů a zaměstnanců. Při zabezpečování zdrojů v oblasti stravování a občerstvení (bufety, automaty, kuchyňky, společné prostory) upřednostnit lokální a regionální zdroje. • V oblasti stravování a občerstvení vypracovat a realizovat opatření na snížení potravinového odpadu se zacílením jak na stravovací a občerstvovací zařízení, tak i na studenty a zaměstnance školy. • V rámci dodavatelských vztahů v oblasti stravování a občerstvení postupně eliminovat (snižovat) používání jednorázových a nevratných obalů včetně nápojových obalů a nádobí. • V rámci zásad správné výživy maximalizovat pestrost nabídky, vyváženost a výživnost pokrmů s ohledem na věk strávníků (MŠ, ZŠ, VŠ) a ve větší míře zajistit ovoce, zeleninu, celozrnné produkty především regionálního původu (snížení uhlíkové stopy) a minimalizovat nabídku jídel s vyšším obsahem cukru a tuků. DÍLČÍ CÍL 8 Zdravý životní styl a rovné příležitostí Propagovat a vytvářet podmínky pro zdravý životní styl v rámci akademické komunity VŠTE lze považovat za jeden z prioritních strategických cílů. U převážné většiny komunity, tedy studentů a zaměstnanců školy, v rámci pracovní doby převládá sedavý způsob práce, který způsobuje snížení tělesné schopnosti jedince. Negativně tento stav umocňuje skutečnost, že tento nezdravý životní styl velmi často pokračuje v rodinném prostředí. Zde je možné hledat příčiny tzv. psychického vyhoření, zvyšování tělesné váhy, výskyt cévních a srdečních onemocnění, cukrovky a psychických onemocnění vyplývajících z trvajícího stresového vypětí a depresí. V prostředí školy akademická komunita denně tráví téměř polovinu svého denního fondu, proto je potřebné nejen propagovat, ale zejména vytvářet podmínky pro zásadní změnu. Vedle již zmíněné změny stravovacích návyků je naléhavou výzvou řešit pohybové aktivity, spánkový režim, pitný režim, závislost na kouření a nadměrné užívání alkoholu. Mezi pozitivní stabilizátory zdravého životního stylu patří i zajištění rovných příležitostí jak pro studenty, tak i zaměstnance školy. Vedení školy bude na všech řídících úrovních prosazovat prevenci proti nedodržování principu rovných příležitostí vyplývající z různých příčin a v různých formách. V případě existujícího projevu toto bude vedení školy důrazně řešit a eliminovat. 18 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE Opatření: Rozšířit spektrum nabídek pro studenty a zaměstnance školy v oblasti zdravého životního stylu s podporou finančních benefitů. • Ukotvit v rámci interní legislativy prevenci negativního a nevhodného jednání na základě genderových stereotypů, zneužívání postavení či nekolegiálního chování, které se negativně projevuje v sociálním prostředí, mezilidských vztazích a ohrožuje zdravé pracovní a studijní prostředí. Duševní hygienu a psychické zdraví studentů a zaměstnanců považovat za nedílnou součást vzdělávacího procesu i pracovního procesu akademické komunity. • Analýzu stávajícího stavu v oblasti rovných příležitostí mezi studenty a zaměstnanci školy považovat za výchozí podklad pro vypracování Programu rovných příležitostí. • Zajistit pro studenty a zaměstnance školy se zdravotním postižením možnost účastnit se vzdělávacího procesu, resp. pracovních aktivit a akcí souvisejících se zdravým životním stylem. • Vytvořit integrující sociální prostředí v akademickém prostředí v rámci všech pracovních i zájmových skupin školy. Program rovných příležitostí považovat za součást všech koncepčních materiálů školy s monitorovacím a kontrolním mechanismem. DÍLČÍ CÍL 9 Optimalizovat hospodaření s vodou a posilovat diverzitu Problematiku hospodaření s vodními zdroji lze označit za zásadní aktivitu v rámci adaptace na změnu klimatu. Spotřeba vody je na VŠTE součástí rozborových a kontrolních aktivit a její spotřeba je srovnatelná s obdobnými institucemi. S ohledem na narůstající význam problematiky sucha a vody v krajině se otevírá prostor pro identifikaci potenciálu snižovat spotřebu pitné vody a analyzovat odtok dešťové vody do kanalizace. S rozvojem školních laboratoří se otevírá významnost problematiky recirkulace, čištění a dalšího využití přečištěných šedých vod. Součástí této problematiky je i problematika případných úniků vody jak z potrubí, tak i v rámci sociálních zařízení a provozních a administrativních prostorů. Management zeleně v areálu školy posílí stupeň biodiverzity areálu a přilehlých ploch a výrazně přispěje k regulaci mikroklimatu areálu. Opatření: Realizovat vnitřní audit spotřeby vody v rámci celého areálu školy, součástí budou zásady zabezpečující udržitelné hospodaření s vodou. • Zpracovat návrh opatření (v návaznosti na vnitřní audit spotřeby vody) preventivního i realizačního charakteru zabezpečující snížení spotřeby vody. Realizovat analýzu zaměřenou na potenciální či reálně existující úniky vody a zajistit operativní řešení zjištěných krizových míst. • Zpracovat koncepci o možném využití dešťové vody v rámci vodního managementu i v rámci managementu zeleně. Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 19 Mezi hodnotící parametry u investičních akcí zařadit dodržování standardů v oblasti spotřeby vody a nakládání s vodou odpadní. • Vyhodnotit možnosti využití šedé vody jako součást vodního managementu školy. Minimalizovat možnosti znečištění vodních zdrojů v areálu školy vyplývající s jejích aktivit. • Zpracovat pasportizace zeleně na VŠTE jak druhotné (na pozemcích), tak v rámci investiční výstavby či v rámci provozních i administrativních prostorů. Diferencovat a optimalizovat management zelených ploch na VŠTE s ohledem na narůstající dopady klimatických změn. Posílit biodiverzitu areálu VŠTE druhově diferencovanou zelení včetně ozelenění investičních akcí. • Udržitelnou péčí o zeleň přispět k minimalizaci výparu, optimalizaci mikroklimatu areálu a snížení povrchového odtoku srážek do kanalizace. • Zajistit osvětu u studentů i zaměstnanců školy v oblasti ochrany vody v krajině, minimalizace spotřeby vody a významu biodiverzity pro udržitelný společenský život a tyto aktivity využít i v rámci jihočeského regionu. 4.3 I VZDĚLÁNÍM K UDRŽITELNÉMU VÝVOJI HLAVNÍ CÍL: Problematika udržitelnosti a environmentálni zodpovědnosti jako nedílná součást vzdělávacích aktivit Oblast vzdělávání je na VŠTE stavebním kamenem a vyjadřuje její základní poslání. V praxi to znamená, aby škola zabezpečovala vzdělávací proces v souladu s novým teoretickým poznáním i praktickými znalostmi a dovednostmi uživatelské sféry. Jedním z požadavků moderního vzdělávacího procesu je zahrnout do vzdělávání otázky udržitelnosti a environmentalismu a ty implementovat do všech jeho oblastí a forem. Při realizaci tohoto cíle bude využito obecně platných pozitivních vztahů mezi úrovní vzdělanosti společnosti a stupni její ekonomické úrovně a blahobytu. Čím je vyšší stupeň společenského uspokojení, tím lze efektivněji a účinněji řešiti otázky společenské zodpovědnosti včetně otázek ochrany a tvorby životního prostředí. Toto holistické pojetí problematiky udržitelnosti a environmentalistiky bude v navazujících materiálech na Strategii udržitelného rozvoje plně rozvíjeno a ve vzdělávací oblasti postupně realizováno. Toto pojetí je srozumitelné pro celou akademickou obec včetně studentů školy. Na VŠTE je zřízeno Environmentálni vědecké pracoviště, které koncentruje potenciál vysoce kvalifikovaných odborníků na problematiku environmentálni politiky. Toto pracoviště se stane jedním z rozhodujících zdrojů nového poznání v této problematice a současně i účinným nástrojem při obohacování studijních programů a dalších vzdělávacích aktivit o nové poznatky. Problematika udržitelnosti a environmentálni zodpovědnosti bude formami odpovídajícími danému stupni vzdělání uplatněna na úrovni vlastní mateřské a základní školy, později na gymnázium a přirozeně v rámci všech studijních programů zabezpečovaných VŠTE. 20 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE DÍLČÍ CÍLI Analyzovat zapojení tematiky udržitelného rozvoje do vzdělávacích aktivit na VŠTE Opatření: Analyzovat na všech stupních a ve všech formách vzdělávání průzkum promítnutí tematiky udržitelného rozvoje do vzdělávacích aktivit na VŠTE. Výsledky z analýzy projednat na úrovni vedení školy včetně garantů studijních programů. DÍLČÍ CÍL 2 Systémově a procesně zabezpečit integraci udržitelného rozvoje a environmentalistiky do všech vzdělávacích aktivit VŠTE Opatření: • V souladu s výstupy z analýzy (dílčí cíl 1) zajistit posílení problematiky udržitelnosti do vzdělávacího procesu studentů. Implementovat nové poznatky z oblasti udržitelného rozvoje do všech již akreditovaných či připravovaných studijních programů formou úpravy anotací, resp. obsahu přednášek i cvičení nebo zařazením nových předmětů, specializací, kurzů apod. Motivovat studenty k zaměření kvalifikačních prací, seminárních a projektových prací zaměřených na environmentálni a udržitelnou problematiku včetně ochrany a tvorby životního prostředí s přednostním zaměřením na problematiku jihočeské krajiny. • Ve spolupráci s Bezbariérovým centrem pro studenty se specifickými potřebami rozvíjet podmínky pro pohybové aktivity všech studentů i zaměstnanců bez rozdílu talentu, genderu, věku, původu, vyznání a handicapu. Pokračovat v rozvoji technických oborů, jako je strojírenství, stavebnictví, doprava a logistika. VŠTE je jedinou vysokou školou v regionu rozvíjející technické obory. Rozvoj ekonomických studijních programů stavět na ekonomické, společenské a environmentálni zodpovědnosti včetně aspektů cirkulární ekonomiky. • Zajistit provázanost problematiky udržitelného rozvoje s profilací studijních programů a profily absolventů. Integrovat problematiku udržitelného rozvoje a ochrany životního prostředí do nabídky programů celoživotního vzdělávání, kurzů, letních škol apod. Podporovat vznik nejen volitelných předmětů dotýkajících se udržitelnosti a environmentalistiky, zejména u technických studijních programů. Pro zaměstnance VŠTE pořádat vzdělávací a osvětové kurzy k posílení vědomostí a praktických přístupů v oblasti ochrany pracovního a životního prostředí. • Zintenzívnit vzdělávací aktivity cílené na statutární město a jihočeský region. • U studentů (zejména prvních ročníků) propagovat využití Kariérního centra VŠTE. Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 21 DÍLČÍ CÍL 3 Zajištění poznávací a vzdělávací činnosti na MŠaZŠv oblasti ochrany přírody Orientace a zacílení občanů, zejména mladé generace, na ochranu životního prostředí a vnímání environmentálních hodnot v přetechnizovaném světě musí mít charakter ucelené vzdělávací soustavy až po navazující vzdělávání dospělých. VŠTE má mimořádnou příležitost prokázat efektivní implementaci zpracované udržitelné strategie v reálně existujícím uceleném systému vzdělávací soustavy. VŠTE bude v průběhu roku 2025/26 zajišťovat vzdělávací systém na všech úrovních od mateřské školy až po školu vysokou. Vytvořen je předpoklad pro ověření komplexního systému poznávacího a vzdělávacího mechanismu ve vzájemné propojenosti, návaznosti a harmonizaci. Pro MŠ, ZŠ a později i gymnázium bude zpracován poznávací a vzdělávací cyklus aktivit s cílem posílit vnímání hodnot přírody, tyto hodnoty chránit a pečovat o ně. Navržené a poznávací aktivity budou cyklicky opakovány (jednou ročně) s jejich průběžným zdokonalováním. Poznávací a vzdělávací aktivity: Besedy a přednášky zaměřené na vymezení pojmu příroda, nutnost její ochrany a vymezení složek přírody: půda-voda-ovzduší-rostlinstvo a živočíšstvo. Vzdělávací programy o přírodě pro děti (chov domácích a hospodářských zvířat, péče o zvířata a jejich vývojová stádia, péče o květiny a rostliny). Biozahrada - děti se zapojují do práce v biozahradě, učí se starat o rostliny. Třídění odpadu v praxi - motivace prostřednictvím praktických příkladů za současného aktivního zapojení dětí do tohoto procesu. Den Země - projekty, výrobky, edukace (děti v MŠ tvoří a vyrábí, učí se o udržitelnosti, o recyklaci, planetě Zemi apod., v ZŠ budou probíhat projektové dny, ruční práce, práce na školní zahradě, tvoření vlastního mraveniště apod.). Recyklace materiálů, tvoření z věcí, které byly původně odpadem, využití darovaných materiálů, např. odstřižky, roličky od toaletního papíru, utěrky, kartónové krabice apod.). Návštěva muzea - výukové programy pro děti (lidové zvyky a tradice, geologie a archeologie, rostliny apod.). Návštěva akce Dobrodružství s technikou (akce zaměřená na vědu a techniku, děti se pasivní i aktivní formou mohou zapojit do pokusů, vidět nové technologie v akci, prezentace IZS apod.). Realizace pokusů zaměřených na fyzikální a chemické procesy, přírodní zákonitosti, vzdělávání dětí v těchto oblastech (spolupráce s akademickou sférou VŠTE). Výukové bloky (ZŠ) zaměřené na environmentálni výchovu, přírodu, odpad, udržitelnost, péči o zvířata. Prohlubování povědomí o významných světových dnech. Přírodovědný kroužek (ZŠ) - badatelské činnosti, práce s přírodninami, projekty, činnosti na školní zahradě a v okolní přírodě). Propojování kultur, podpora výuky cizích jazyků - spolupráce s Konfuciovou třídou (malování na hedvábný papír, páper cutting). Podpora a vedení ke zdravému stravování (vlastní ovoce, zelenina, děti učíme o zdravých a nezdravých potravinách, spolupráce s ľladetou, ovoce do škol). Podpora sportu a zdravého životního stylu (kroužky, aktivity, nejrůznější vybavení - sportovní třída, kola, kolobežky aj., sportovní odpoledne pro rodiče s dětmi). Seznámení se s knihovnou a její návštěva (šetrná práce s knihou, udržitelnost v rámci zapůjčení knih, výhody aj.). 22 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE 4.4 I TVŮRČÍ ČINNOST A UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO ZDROJ POZNÁNÍ A ROZVOJE. HLAVNÍ CÍL: Navýšit podíl výzkumných, vývojových a inovačních aktivit zacílených na problematiku udržitelného rozvoje Bez kvalitní vědecko-výzkumné činnosti nelze zajistit kvalitní vzdělávací činnost, bez respektování nových poznatků a současných i nadčasových výzev nelze formovat požadovaný profil absolventa. Této synergie bude využito při koncipování rozvojových strategických záměrů v oblasti vědecko-výzkumné činnosti na další období, tyto principy jsou ukotveny i ve Strategii udržitelného rozvoje VŠTE do roku 2030. Udržitelnost společnosti a respektování environmentálních pravidel je nový a potřebný fenomén existence lidstva. Jeho naplnění vyžaduje i nové vědecké metody a přístupy, jako je interdisciplinární přístup, tuzemská i mezinárodní týmová spolupráce a vytvoření odpovídajících finančních zdrojů za současného zajištění technického zázemí na nejvyšší možné úrovni. Existence samostatného vědeckého environmentálního pracoviště deklaruje, že vedení školy uvedenou problematiku považuje v současnosti, ale i v budoucnu za globálně závažnou tématiku. Již současné výstupy z vědecko-výzkumné činnosti tohoto pracoviště výrazně přispívají k řešení řady environmentálních problematik v rámci jihočeského regionu. Záměrem je badatelské práce ještě zintenzívnit a propojit je na výzkumné aktivity dalších řešitelských týmů na VŠTE. Pozitivní a respektované výstupy z vědecko-výzkumné činnosti školy nesporně přispějí k dalšímu zvýšení pozice školy v rámci výzkumných organizací v tuzemsku i v zahraničí. DÍLČÍ CÍLI: Analyzovat současný stav implementace problematiky udržitelnosti a environmentalistíky do tvůrčích aktivit školy Opatření: Pasportizace všech vědecko-výzkumných aktivit realizovaných na VŠTE v oblasti udržitelnosti a environmentalistíky za posledních 5 let a plánované aktivity na rok 2025. • Analýza vědecké-výzkumných, tvůrčích, osvětových, propagačních a dalších externích aktivit v oblasti udržitelnosti a environmentalistíky včetně jejich plánu na rok 2025. Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 23 DÍLČÍ CÍL 2: Zpracovat a realizovat koncepci tvůrčí činnosti v oblasti udržitelného rozvoje VŠTE Opatření: Podpora badatelské činnosti v oblasti základního, aplikačního i smluvního výzkumu zaměřeného na udržitelný rozvoj. Motivovat zaměstnance školy i studenty k výzkumným aktivitám v oblasti environmentálního a udržitelného rozvoje. Považovat udržitelnost a environmentalistiku za nedílný parametr závěrečných zpráv z vědecko-výzkumných aktivit. Podílet se ve spolupráci s vedením kraje a statutárního města České Budějovice na aktivitách v oblasti udržitelného regionu. • Aktivní účast v ekologických a sociálních iniciativách vznikajících mimo rámec školy včetně příslušných osvětových, propagačních a výzkumných aktivit. Přispívat k řešení odpadového hospodářství v souladu se zásadami cirkulární ekonomiky ve vybraných oblastech regionu. Podílet se na řešení problematiky Smart Cities, efektivní správě či jiných environmentálních aspektů současnosti. Realizovat minimálně 5 projektů aktivního zapojení do řešení nových technologií, které jsou environmentálne prospěšné. • Zajistit prostřednictví kvalifikovaných odborníků (interních i externích) věcnou a kritickou diskusi a veřejnou rozpravu k otázkám udržitelnosti a ochrany životního prostředí. • Využít spolupráce s podnikovou praxí ke vzdělávacím a osvětovým aktivitám v oblasti environmentalistiky a udržitelnosti. Popularizací výstupů z vědecko-výzkumné činnosti akademických pracovníků VŠTE, zahrnující nové poznatky v oblasti udržitelného rozvoje, přispět ke kultivaci akademického prostředí školy i obyvatel jihočeského regionu. 4.51 TŘETÍ ROLE Třetí role VŠTE a její společenská odpovědnost je integrální součástí pedagogických, vzdělávacích a vědeckovýzkumných aktivit. Jako regionální vysokoškolská instituce je přednostně orientována na potřeby jihočeského regionu. HLAVNÍ CÍL: VŠTE jako nedílná součást vzdělanostního, tvůrčího a environmentálního bohatství jihočeského regionu bude prostřednictvím svých aktivit, postavených na bázi nového poznání, přispívat ke společenskému vývoji regionu na principech udržitelného rozvoje, rozvíjet a posilovat občanské povědomí a odpovědnost v rámci environmentálne zodpovědného chování akademické a občanské komunity. Do roku 2030 jsou navrženy následující opatření a aktivity: 24 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE DÍLČÍ CÍLI: Třetí role a společenská zodpovědnost jako integrující nástroj vzdelávacia tvůrčí činnosti Opatření: • Zajistit vyšší postavení a úlohu VŠTE v Českých Budějovicích v jihočeském regionu prostřednictvím konkrétních aktivit s praktickými výstupy jak v oblasti vzdělávací, tak kulturně společenské a sportovní. • Zkvalitnit a prohloubit komunikační kanály určené pro veřejnost za účelem propagace značky VŠTE jako kvalitní vzdělávací instituce. Posilovat konkurenceschopnost absolventů školy na trhu práce především v jihočeském regionu. Rozpracovat systém aktivního zapojení školy do rozvojových programů kraje, města a orgánů samospráv regionu včetně vypracování podpůrných nástrojů realizace ze strany VŠTE. • Zkvalitnit spolupráci VŠTE s podnikovou praxí především z jihočeského regionu na základě konkrétních výzkumných aktivit, metodické a poradenské činnosti, smluvního výzkumu či odborných, profesních a společenských aktivit pořádaných školou, podniky a jinými vzdělávacími institucemi. • Více popularizovat a otevřít veřejnosti v jihočeském regionu Centrum celoživotního vzdělávání, které každoročně pořádá řadu velmi hodnotných kurzů a akcí přesahujících akademické prostředí školy. Projednat s členy akademické obce zvýšení akcentu na problematiku ochrany přírody a krajiny, využívat logické, srozumitelné, názorné a praktické nástroje a formy osvěty a propagace v rámci školy i jihočeského regionu. • Zajistit formou popularizace vědy a výzkumu v oblasti udržitelného rozvoje transfer nových poznatků do široké společenské praxe. DÍLČÍ CÍL 2: Rozvoj osobnosti, mezilidské vztahy, duševní hygiena Opatření: Podporovat formou benefitů a dalších nástrojů správný životní styl všech zaměstnanců školy s cílem zvýšení jejich tělesných aktivit a duševního zdraví včetně hledání dosud netradičních forem v této oblasti. • Akcentovat význam zdravotní a duševní hygieny, kvality pracovního prostředí a bezpečnosti práce. Harmonizaci osobního a pracovního života vnímat jako nedílnou součást rozvojové strategie školy. • Vytvořit materiálové a organizační předpoklady pro rozvoj komunitního života na VŠTE jako nástroj podpory mezilidských vztahů např. rozvojem svých kulturních a sportovních zařízení (areálu) či formou pronájmu zařízení externích. Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 25 DÍLČÍ CÍL 3: Rovné příležitosti pro všechny zaměstnance školy jako rozvojový nástroj školy VŠTE vnímá zajištění rovných příležitosti pro všechny zaměstnance školy jako jeden ze stavebních kamenů svého rozvoje. Je nesporné, že praktické zajištění rovných příležitostí pro všechny zaměstnance zásadním způsobem přispívá k jejímu kvalitativnímu rozvoji a udržitelnosti. V reálném životě školy to znamená realizovat následující opatření: Opatření: • Systematicky a kontinuálně vytvářet akademické prostředí, kde nebude prostor ani možnost diskriminace jedince či skupiny zaměstnanců z důvodu pohlaví, rasy, etnického původu, náboženství, sexuální orientace, fyzické nebo mentální schopnosti, sociálního původu či jiných limitů. • Zajistit, aby se zásady rovných příležitostí staly integrální součástí všech aktivit realizovaných na vysoké škole i mimo ni. Zvýšený akcent bude vedením školy kladen na monitorování a prevenci negativních projevů a jednání vycházející z genderových stereotypů, z funkčního postavení, ze zneužívání krizových situací apod. • Zajistit u studentů rovný přístup ke vzdělání, zaměstnání, zdravotní péči, bydlení a dalším oblastem života. • Vytvořit podmínky a zajistit rovný přístup k objektivním informacím, zdrojům a možnostem, k procesu vzdělávacího a kariérového růstu, ke společenským, kulturním a sportovním aktivitám s cílem, aby každý člen akademického prostředí měl možnost plně využít a rozvíjet svůj potenciál. Prohloubit dosavadní systém pro řešení stížností studentů i zaměstnanců školy týkajících se porušení zásad rovného přístupu pro všechny. Interní legislativně-právní opatření Realizovat průzkum a analýzu v oblasti rovných příležitostí mezi zaměstnanci a studenty a výsledky zahrnout jako nedílnou část Výroční zprávy školy. Inovovat Etický kodex zaměstnanců školy a zajistit jeho pravidelné vyhodnocení z pohledu jeho plnění. Inovovat Etický kodex studentů školy a zajistit jeho pravidelné vyhodnocení z pohledu jeho plnění. Aktivizovat zřízenou funkci školního ombudsmana, pololetní zprávy projednávat ve vedení školy. Zahrnout problematiku rovných příležitostí a přístupu pro všechny do pravidelných anket a průzkumů realizovaných u studentů školy. 26 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE DÍLČÍ CÍL k: Nastavení komunikační strategie a praktických aktivit vůči regionu, orgánům kraje a statutárnímu městu Č.B. Opatření: • Zvýšit počet zapojených akademických pracovníků a studentů do práce řídících a správních orgánů kraje, statutárního města České Budějovice, okresů, oblastí i dalších odborných a společenských institucí se zacílením na rozvíjení všech tří pilířů udržitelného rozvoje. Posilovat a zefektivnit vztahy a praktické kontakty s absolventy zejména v rámci „Klubu absolventů VŠTE v Č.B." za současného rozšíření praktických kontaktů s potenciálními zaměstnavateli absolventů. Naplnit reálně existující potenciál pro větší zapojení studentů do kulturních, sportovních a dalších aktivit jak v areálu VŠTE a v jeho blízkém okolí, tak v rámci statutárního města České Budějovice či v místě bydliště studentů. Zachovat a dle možností dále prohloubit již tak vysoký stupeň spolupráce školy s neziskovými organizacemi působícími v Jihočeském kraji či v rámci České republiky. • Využít společenských a propagačních akcí uskutečněných pro jihočeskou veřejnost (např. Noc vědců, Dny otevřených dveří) k posílení vědomí občanů a dětí o potřebě řešit ochranu našeho životního prostředí. DÍLČÍ CÍL 5: Rozvojem strategického partnerství zvýšit postavení VŠTE v terciálním vzdělávání Opatření: • Zintenzívnit spolupráci VŠTE v oblasti udržitelného rozvoje s dalšími vysokými školami a dalšími aktéry udržitelného rozvoje v regionu i v zahraničí. Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 27 DO ROKU 2030 VYSOKÁ ŠKOLA ZAJISTÍ: Pravidelné informování jihočeské veřejnosti o aktivitách školy v oblasti udržitelného rozvoje (mediální výstupy, workshopy, výstavy, veřejné přednášky, Noc vědců atp.). Zapojení akademických pracovníků školy do společenské diskuse k otázkám udržitelného rozvoje a environmentálni problematiky v rámci celého regionu. Přípravu a řešení projektů či smluvního výzkumu obsahujícího problematiku environmentálni a společenské udržitelnosti a aspekty ochrany a tvorby životního prostředí. Prostřednictvím webových stránekškoly zajistit interníiexternípropagaci všech aktivit souvisejících s třetí rolí školy včetně nového poznání i praktických výstupů v této oblasti. 28 I Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE MONITORING A IMPLEMENTACE SUR Strategie udržitelnosti, jako jeden ze zásadních a stěžejních koncepčních materiálů školy, bude rozpracována na všechny ústavy a součásti VŠTE. V plném rozsahu bude uplatněna ve SZ VŠTE na další období a nastavené cíle a příslušná opatření se stanou její součástí. Problematika bude koordinována a řízena pracovníkem zodpovědným za strategický rozvoj školy prostřednictvím k tomu ustaveného týmu lidí. Členové týmu budou organizovat a řídit analytické, koncepční i kontrolní práce ukotvené ve strategii. Budou se podílet na zpracování akčních plánů a na jejich vyhodnocení z hlediska nastavených hlavních i dílčích cílů a příslušných opatření. Aktualizace strategie se předpokládá po 10 letech, v případě potřeby urychlit její aktualizaci na základě nových poznání a přístupů lze tento časový interval zkrátit. Hlavním nástrojem realizace strategie budou Akční plány. První Akční plán bude zpracován na období 25-26 a dále následně na dvouletá období až do roku 2030. Vycházet bude ze zpracované strategie, harmonizován bude se SZ školy a specifikovány zde budou cíle a opatření nezbytně náležející do tohoto časového období. Pro realizaci navržených opatření bude zpracován finanční rozpočet, nastaven způsob financování, harmonogram realizace, zodpovědný garant a indikátory pro kontrolu efektivnosti realizovaných opatření. Pro realizaci navržených opatření bude zpracován finanční rozpočet, nastaven způsob financování, harmonogram realizace, zodpovědný garant a indikátory pro kontrolu efektivnosti realizovaných opatření. Realizace navržených cílů a opatření bude zajištěna především interními finančními zdroji, využity budou i finanční zdroje z příslušných dotačních programů a grantů. Do řešení odborných problematik budou zapojeni akademičtí pracovníci školy, využit bude i odborný a realizační potenciál vlastního Environmentálního pracoviště. Stav plnění akčních plánů bude zabezpečen prostřednictvím reportů vystavěných na kvantitativních i kvalitativních parametrech. Jejich obsahová struktura bude zahrnovat výchozí stav, harmonogram plnění opatření a stav cílový s hodnotícími indikátory. Součástí evaluace strategie udržitelného rozvoje bude zřízení samostatného webu školy „Udržitelná strategie VŠTE a její plnění". Uvedený web bude sloužit jak k informovanosti zaměstnanců školy, tak i široké veřejnosti. Bude zde možnost formou otevření diskusního fóra, aby jak zaměstnanci, tak externí uživatelé se mohli vyjadřovat k uveřejněným dokumentům, současně vznášet dotazy, připomínky a náměty s cílem zpřístupnit a současně otevřít problematiku udržitelnosti a environmentálni zodpovědnosti široké veřejnosti. Strategie udržitelnosti rozvoje VŠTE I 31 MVysoká škola technická a ekonomická | MÍM v Českých Budějovicích