Strategický záměr Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na období 2021-2025 Úvodní slovo rektora Vážené kolegyně, vážení kolegové, dámy a pánové, mé funkční období rektora Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích začíná souběžně s realizací Strategického záměru naší vysoké školy na období let 2021-2025. Dokument plně respektuje poslání VŠTE a Strategický záměr Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zároveň však navazuje na dosavadní dynamický růst školy. Cíle v oblasti vzdělávání, výzkumu a vývoje a spolupráce s praxí jsou stanoveny ambiciózně. Určitě nebude jednoduché je beze zbytku splnit. Jsem ale přesvědčen, že naše vysoká škola má všechny předpoklady k tomu, abychom mohli v roce 2026 počítat úspěchy a míru naplnění tohoto dokumentu. Jistě posoudíte sami. Těším se na spolupráci. S úctou Vojtěch Stehel rektor 121 Strategický záměr Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na období 2021-2025 Mise (Poslání) Prioritní cíl 1: Poskytovat plnohodnotné a uplatnitelné vysokoškolské vzdělávání reflektující měnící se potřeby společnosti v oblasti technických a ekonomických studijních programů Operační cíl 1: A) Zvyšovat kvalitu vzdělávání akreditovaných studijních programů podle potřeb podnikové praxe a současné generace studentů Operační cíl 1: B) Rozšiřovat nabídku krátkodobých vzdělávacích kurzů podle potřeb podnikové praxe a uchazečů o studium Operační cíl 1: C) Posilovat mezinárodní dimenzi v oblasti vzdělávání Prioritní cíl 2: Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu Operační cíl 2: A) Zvýšit využívání distanční metod a dalších flexibilních forem výuky Operační cíl 2: B) Rozvíjet klíčové kompetence studentů a akademických pracovníků zkvalitňující výukový proces prostřednictvím nových forem a metod výuky s využitím moderních vzdělávacích i informačních technologií Operační cíl 2: C) Budovat infrastrukturu pro zajištění kvalitního vzdělávání a zavádění nových metod do výuky Věda a výzkum Prioritní cíl 3: Být uznávanou vědecko-výzkumnou institucí prostřednictvím specializovaných expertních týmů zajišťující Prioritní cíl 4: kvalitní výzkumné aktivity v oblastech interdisciplinárních vědních oborů v souladu s profilací školy Operační cíl 3: A) Zvyšovat kvalitu a množství VaVal výstupů hodnocených dle Metodiky 17+ Operační cíl 3: B) Vytvářet podmínky pro vznik samostatných výzkumných pracovišť Operační cíl 3: C) Rozvíjet spolupráci se strategickými partnery v oblasti VaV Operační cíl 3: D) Posilovat internacionalizaci VaV Být flexibilní vysokou školou s moderní výzkumnou infrastrukturou a efektivními vnitřními mechanismy personálního rozvoje se schopností reagovat na potřeby podnikové praxe, správních a řídicích orgánů a institucí Operační cíl 4: A) Zajišťovat rozvoj výzkumné infrastruktury a personálních kapacit Operační cíl 4: B) Zvýšení podílu smluvního výzkumu a zakázek na rozpočtu školy Třetí role Prioritní cíl 5: Rozvíjet a kultivovat Jihočeský region s cílem přispívat k rozvoji a vzdělanosti regionu a státu Operační cíl 5: A) Rozvíjet společenskou úlohu instituce v regionu a upevňovat její postaven Operační cíl 5: B) Popularizace vědy a výsledků tvůrčí činnost Operační cíl 5: C) Podílet se na diskusi o legislativních změnách a environmentálních aktivitách Strategický záměr Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na období 2021-2025 Mise (poslání) VSTE je otevřenou, profesně orientovanou institucí poskytující kvalitní vysokoškolské vzdělání v akreditovaných technických a ekonomických studijních programech, které reflektují potřeby podnikové a společenské praxe. Realizuje výzkum a vývoj v oblastech s vysokým aplikačním potenciálem a implementuje tyto poznatky do výukového procesu se současným transferem do podnikové sféry. Přispívá k rozvoji vzdělanosti a společenského života zejména v rámci Jihočeského regionu. Stanovená vize a mise a jejich rozpracování je prioritně cílena na období pěti let, tj. 2021-2025. Cílem VŠTE v roce 2025 je: Vzdělávání 1. Poskytovat plnohodnotné a uplatnitelné vysokoškolské vzdělávání reflektující měnící se potřeby společnosti v oblasti technických a ekonomických studijních programů. 2. Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu. Věda a výzkum 3. Být uznávanou vědecko-výzkumnou institucí prostřednictvím specializovaných expertních týmů zajišťující kvalitní výzkumné aktivity v oblastech interdisciplinárních vědních oborů v souladu s profilací školy. 4. Být flexibilní vysokou školou s moderní výzkumnou infrastrukturou a efektivními vnitřními mechanismy personálního rozvoje se schopností reagovat na potřeby podnikové praxe, správních a řídicích orgánů a institucí. 5. Rozvíjet a kultivovat Jihočeský region s cílem přispívat k rozvoji a vzdělanosti regionu a státu. 1 1 IV S T E Prioritní cíl 1: Poskytovat plnohodnotné a uplatnitelné vysokoškolské vzdělávání reflektující měnící se potřeby společnosti v oblasti technických a ekonomických studijních programů Poskytovat kvalitní vzdělávání je základním posláním vysoké školy. Proces vzdělávání je na VŠTE nastaven v souladu s profesní orientací školy as dlouhodobou vizí v oblasti vzdělávání zohledňující aktuální i předpokládané potřeby zejména Jihočeského regionu. U absolventů akreditovaných studijních programů je zvýšený důraz kladen na získávání znalostí a dovedností zajišťujících uplatnitelnost absolventů na trhu práce v souladu s jeho potřebami. Současně je tím vytvářen předpoklad pro jejich další sebevzdělávání v průběhu jejich profesní kariéry. V souladu s tímto cílem musí VŠTE reflektovat měnící se postoje, potřeby a hodnoty nových generací studentů i dynamický vývoj vědních oborů využitelných v regionu. Uplatňovat měnící se charakteristiky nové generace studentů je základním předpokladem pro zvýšení efektivity výukového procesu a využitelnosti výstupů z učení v uživatelské praxi. Jen tak lze zajistit, aby čas věnovaný studiu na VŠTE byl efektivním vkladem a skutečným přínosem pro studenta, jeho budoucího zaměstnavatele i region. Operační cíl 1: A) Zvyšovat kvalitu vzdělávání akreditovaných studijních programů podle potřeb podnikové praxe a současné generace studentů Dosažení efektivní a neustále se zvyšující kvality vzdělávání je jednou z hlavních priorit VŠTE. Kvalitně nastavené akreditované studijní programy reflektující požadavky trhu práce i nové generace studentů jsou základním předpokladem a nezbytným vstupem pro realizaci funkčního a efektivního vzdělávacího procesu. Takto vymezený vzdělávací proces zabezpečí studentům nejvyšší přidanou hodnotu pro jejich vstup do profesního života. Uplatnění kvalitativních parametrů ve vzdělávání zajistí zvýšenou úspěšnost studentů v průběhu studia i jejich uplatnitelnost na trhu práce. Změny, kterých chceme dosáhnout • Posílit zapojení externích poradců a odborníků z podnikové a společenské praxe do výukového procesu a přípravy nových studijních programů. • Rozšířit stávající nabídku akreditovaných studijních programů s ohledem na potřeby podnikové praxe v 21. století. • Věnovat zvýšenou pozornost individuálním potřebám studentů. • Eliminovat negativní faktory vedoucí k ukončení nebo prodlužování doby studia. • Zvýšit počet uchazečů o studium na VŠTE s předpokladem ukončení jejich studia v řádném termínu. Indikátory plnění • Aktivní zapojení odborníků z praxe u více jak 80 % předmětů profilujícího základu vyučovaných v jednotlivých profesně orientovaných studijních programech. • Aktivní zapojení významných podniků a institucí při přípravě nových studijních programů a krátkodobých kurzů v rámci CŽV, tak i podílejících se na zajištění realizace stávajících studijních programů (zadávání témat bakalářských a diplomových prací, praxe studentů aj.). • Zvýšení prostupnosti studia nad 50 %. • Růst počtu přihlášek ke studiu o 10 % meziročně. Plánovaná opatření • Monitoring trhu práce a jeho průběžné hodnocení z hlediska obsahu a potřeb studijních programů a jejich následné inovace. • Cílená spolupráce s podnikovou praxis diferenciací na jednotlivé studijní programy, soubor externích poradců a odborníků z podnikové praxe za účelem jejich přímé účasti jak ve výukovém procesu, tak i podílejících se na organizaci studia a skladbě profilu absolventa. • Spolupráce s uživatelskou sférou při zajištění průběhu semestrálních studijních praxí v souladu s inovací předmětu Praxe jak z hlediska jeho obsahu, formy zabezpečení, tak i vlastního procesu kontroly z hlediska získaných odborných i praktických kompetencí studentů. • Přizpůsobení nabídky studijních programů výsledkům průběžných analýz potřeb trhu práce zejména v Jihočeském regionu se zohledněním narůstajícího trendu digitalizace, robotizace a automatizace. * * Opatření podpořené z prostředků Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022-2025 2 1 IV S T E • Vyrovnání rozdílných vstupních znalostí nově přijatých studentů pomocí volitelných předmětů (např. volitelná matematika, nebo specializované předměty jako CAD systémy apod.). • Příprava navazujících stupňů vzdělávání za účelem ucelení vzdělávacího procesu. * • Zřízení pozice metodika, který bude zajišťovat kvalitu pedagogické činnosti a v případě potřeby poskytovat nezbytnou poradenskou a konzultační činnost pro akademické pracovníky. * • Cílená a systematická práce s talentovanými studenty, jejich zapojení do soutěží, projektů, smluvních zakázek atp. s možností poskytnout těmto vybraným studentům individuální studijní plán, na jehož sestavení by se studenti mohli aktivně podílet. * • Rozšíření nabídky služeb pro studující se specifickými vzdělávacími potřebami - specializace centra na konkrétní problémové oblasti. * • Analýza a hodnocení úspěšnosti studentů při naplňování požadovaných výstupů v rámci nastaveného studijního programu se zvýšeným akcentem na prostupnost studentů a dodržení standardní doby studia. V případě potřeby poskytnout studentům nezbytnou poradenskou konzultační činnost prostřednictvím studijního oddělení školy a Kariérního centra. * • Tvorba a realizace konkrétní formy spolupráce se středními školami odpovídající profilaci VŠTE s diferenciací na oblast vzdělávání, tvůrčí a společenskou činnost. • Zvyšování informovanosti studentů o systému vysoké školy formou informačních brožur, videí a specializovaných workshopů pořádaných ve spolupráci se Studentskou unií. Soulad opatření • SZ MŠMT 1. B, C, D, E; 2. A; 3. D a III. Další významná témata ve VŠ; • RIS3JČKA. 1.1, A. 1. 2. Odpovědnost • Prorektor pro studium a informatiku Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: -OP JAK, • MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, -IP 2021, - PPSŘ 2022-2025, -CRP. * Opatření podpořené z prostředků Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022 - 2025 3 1 V S T E Operační cíl 1: B) Rozšiřovat nabídku krátkodobých vzdělávacích kurzů podle potřeb podnikové praxe a uchazečů o studium Celoživotní vzdělávání je především zacíleno na zvyšování kvalifikace, znalostí a dovedností pro podnikovou sféru, absolventy vysokých škol s příslušným zaměřením i ostatní zájemce o toto vzdělávání. Pozornost bude zaměřena i na postproduktivní skupinu populace, která je již mimo aktivní pracovní proces, ale má zájem o nové společensko-vědní poznatky, vývojové trendy i společenské aktivity.. Změny, kterých chceme dosáhnout • Akcentovat funkční a systematický monitoring trhu práce. • Rozšířit nabídku krátkodobých vzdělávacích kurzů CŽV zaměřených na výkon povolání. • Rozšířit nabídku kurzů pro uchazeče o studium na VŠ. • Poskytovat studentům i veřejnosti dodatečné certifikované rozšiřující nebo zájmové kurzy nad rámec akreditovaných studijních programů. • Založit U3V pro podporu aktivního života seniorů. Indikátory plnění • Monitoring trhu práce a poptávky po kurzech. • Nabídka CŽV obsahující minimálně 20 kurzů zaměřených na výkon povolání a 5 kurzů pro uchazeče o studium na VŠ. • Nabídka minimálně 5 rozšiřujících certifikovaných kurzů pro studenty a veřejnost. • Minimálně 1 000 dalších účastníků zapojených do kurzů CŽV do roku 2025. • 500 aktivních účastníků zapsaných do kurzů U3V do roku 2025. Plánovaná opatření • Monitoring trhu práce se zaměřením na analýzu potřeb odborných a speciálních kurzů v rámci zvyšování profesní kvalifikace pro příslušné profese s cílem zpracovat nabídku krátkodobých vzdělávacích kurzů. • Získávání autorizace pro provádění zkoušek v rámci Národní soustavy kvalifikací, pouze kvalifikační úroveň 5 až 8.* • Zapojení do tvorby profesních kvalifikací, a to jako členové Sektorových rad nebo jako stvrzovatelé profesních kvalifikací (pouze kvalifikační úroveň 5 až 8). * • Harmonizace nabídky Centra celoživotního vzdělávání s potřebami uživatelské praxe především z Jihočeského regionu. • Zřízení U3V a uzpůsobení nabídky kurzů cílové skupině seniorů. * • Ve spolupráci s profesními svazy nabízet samostatné profesní certifikáty. Soulad opatření • SZ MŠMT 2. B, F, G a III. Další významná témata ve VŠ; • RIS3JČKA. 1.1, A. 1. 2. Odpovědnost • Prorektor pro studium a informatiku Zdroje financování, zejména • příjmy z kurzů CŽV, • vlastní zdroje, • strukturální fondy: -OP JAK, • MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, -IP 2021, - PPSŘ 2022-2025, -CRP. * Opatření podpořené z prostředků Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022-2025 4 1 V S T E Operační cíl 1: C) Posilovat mezinárodní dimenzi v oblasti vzdělávání Zvýšit jazykovou gramotnost studentů i akademických pracovníků v souladu s narůstající mezinárodní dimenzí a internacionalizací vzdělávacího procesu.Tentopožadavekjeplně v souladus potřebami regionu, kdy docházík výraznému růstu mezinárodníkooperacejednotlivých podnikatelských i společenských subjektů. Tato skutečnost vyvolává narůstající potřebu jazykové vybavenosti absolventů školy při jejich nástupu do profesního života a stává se v současné dobějedním z limitujících kritérií. Z těchto důvodů je důležité posilovat mezinárodnídimenzi vzděláváníi pro regionálně zaměřenou vysokou školu. Součástí posilování internacionalizace vzdělávání jsou studenti zapojení do programu Erasmus i studenti, kteří platí poplatek za studium v cizím jazyce (dále jen „samoplátci"). Cílem školy bude postupně zvyšovat jejich počet i kvalitu jejich vzdělávacího procesu. Přirozenými zahraničními partnery pro VŠTE jsou vysokoškolské instituce stavějící na první místo praktickou uplatnitelnost absolventa, které jsou schopné a ochotné se flexibilně přizpůsobovat dynamicky se proměňujícím požadavkům evropského trhu práce. Integrální součástí studijního plánu těchto vysokých škol nezřídka bývá, stejně jako na VŠTE, dlouhodobá odborná praxe v aplikační sféře. Změny, kterých chceme dosáhnout • Navázat aktivní spolupráci se zahraničními vzdělávacími institucemi pro zahájení přípravy společného studia v rámci joint/double degree programu. • Rozšířit spolupráci s vysokými školami v Severní a Jižní Americe. • Nabízet kurzy CŽV v zahraničí za účelem získání samoplátců. • Navýšit počet mezinárodních mobilit pro studenty i zaměstnance. • Navýšit počet samoplátců. • Navýšit počet studentů přijíždějících ze zahraničí. • Zjednodušení současné administrativy spojené s organizací mobilit. Indikátory plnění • Uzavřená smlouva o spolupráci ve věci zahájení procesu přípravy joint/double degree vzdělávacího programu. • Minimálně 100 účastníků zapsaných v kurzech CŽV s mezinárodním akcentem v roce 2025. • Minimálně 50 samoplátců v akreditovaných studijních programech v roce 2025. • Mezinárodní mobility v počtu 100 studentů a 50 akademických pracovníků v roce 2025. • Minimálně 10 uskutečněných kurzů v zahraničí za účelem získání samoplátců. • Implementace požadavků iniciativy European Student Card. • Akreditace minimálně 5 studijních programů vyučovaných v anglickém jazyce. • Digitalizovaná administrace zahraničních mobilit. Plánovaná opatření • Zajištění mezinárodních mobilit studentů a akademických pracovníků specializovaným úsekem školy. * • Ve spolupráci s vybranou zahraniční vysokou školou připravit společný joint/double degree program. * • Realizace vstupu kurzů celoživotního vzdělávání na mezinárodní trh v on-line podobě - tvorba prostředí, materiálů (videa a další interaktivní materiály). * • Účast na programech CEEPUS a ERASMUS +. • Využití virtuální nebo kombinované mobility, případně využití konceptu „internacionalizace doma". * • Příprava minimálně 5 studijních programů vyučovaných v anglickém jazyce. • Poskytování jazykových a adaptačních kurzů pro zahraniční zaměstnance i studenty. * • Zvyšování počtu odborných předmětů vyučovaných v cizích jazycích dostupných pro české studenty. * • Propojování výuky ve studijních programech vyučovaných v českém a anglickém jazyce, propojování studijních skupin, realizace společných projektů, využití potenciálu zahraničních studentů. * * Opatření podpořené z prostředků Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022-2025 5 1 V S T E • Odstraňování překážek znevýhodněným zahraničním účastníkům např. studentům se specifickými vzdělávacími potřebami či socioekonomický znevýhodněným studentům. * • Průběžné sledování a vyhodnocování poptávky zahraničních studentů po konkrétních studijních programech vyučovaných v anglickém jazyce. * • Reflektovat zahraniční studijní pobyty (včetně virtuálních a kombinovaných forem) ve studijních plánech tak, aby byla studentům umožněna účast na dlouhodobé mobilitě bez ohrožení dokončení studia ve standardní době (v souladu s doporučeními MŠMT a NAÚ). * • Podpora procesu přeměny VŠTE na dvojjazyčnou instituci na všech úrovních, včetně technické a materiální podpory této výuky. * • Vytvoření nabídky nových typů mobilit pro přijíždějící studenty, zavést a podporovat virtuální, kombinované (blended) mobility či krátkodobé mobility (v návaznosti na plánované aktivity Erasmus+ 2021-2027). * • Podílet se na procesu automatického uznávání studia v zahraničí a zavést transparentní kritéria uznávání, která budou jednotně uplatňována. * • Poskytování poradenské, podpůrné a propagační činnosti v oblasti zahraničního studia. * • Navýšení počtu studijních programů zabezpečovaných v cizím jazyce. * • Podpora činnosti Studentské sekce ESN (European students network). • Aplikace nástrojů pro elektronickou výměnu informací o studiu, implementace opatření evropských inciativ (např. Erasmus Without Paper, European Student Card/, EMRX atp.). * • Využití nástrojů pro mezinárodní marketing (např. zapojení do Study in the Czech Republic apod.). * Soulad opatření • SZ MŠMT 1. G; 2. A, B; 4. D; • SI MŠMT 1. A, B; 2. A, B; 3. A; 4. A, B, C; 5. B. Odpovědnost • Prorektor statutární zástupce rektora Zdroje financování, zejména • příjmy od samoplátců, • vlastní zdroje, • strukturální fondy a EU programy: -OP JAK, - CEPUS, - ERASMUS, • MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, -IP 2021, - PPSŘ 2022-2025, -CRP. Opatření podpořené z prostředků Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022-2025 6 1 V S T E Prioritní cíl 2: Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu Pandemie, která se výrazně promítá do vzdělávacího procesu, přináší jak negativní dopady, tak ji lze chápat jako výzvu k pozitivním změnám. Zejména se jedná o implementaci nových moderních metod ve vzdělávání, které byly dosud pouze deklarovány a nyní jsou v plné míře realizovány ve výukovém procesu, např. využití on-line videokonferencí, seminářů, panelových diskusí a konzultací, využívání forem virtuální a rozšířené reality apod. Je zřejmé, že některé tyto moderní prvky výuky zůstanou zachovány i po ukončení tohoto krizového období a lze předpokládat jejich další rozvoj. K vyššímu využití nových forem a metod výuky přispívá skutečnost, že tyto plně rezonují s aktuálním směrem vývoje digitálních technologií a lze předpokládat jen další umocnění tohoto vývojového trendu. S tím souvisí i potřeba nastavit nově jak princip sestavování individuálních studijních plánů u studentů, tak i samotný motivační systém pro studenty po celou dobu jejich studia. Tato problematika je rozpracována do operačních cílů školy. Operační cíl 2: A) Zvýšit využívání distanční metod a dalších flexibilních forem výuky Distanční výuka, která byla po organizační a technické přípravě zavedena v rámci celé školy, představuje jak pro studenty, tak i akademickou sféru nové výzvy, ale i praktické zkušenosti. Lze předpokládat, že tato forma výuky se postupně stane u některých předmětů v rámci akreditovaných studijních programů jejich nedílnou součástí a přinese řadu pozitiv. Jako příklad lze uvést efektivní řízení studijních požadavků, zejména u studentů kombinované formy studia, možnost zvýšeného zapojení odborníků z praxe do výuky formou videokonference či zaznamenaných prezentací nebo s využitím rozšířené reality, kdy je možné bez osobní účasti studentů zprostředkovat reálné podnikové prostředí s navozením konkrétních provozních situací. Zavádění těchto metod vyvolává potřebu nových nástrojů hodnocení a motivace studentů. Změny, kterých chceme dosáhnout • Posílit formu akčního učení (Action learning), při kterém studenti absolvují předměty prostřednictvím vykonávání činností navozením situací a variant jejich řešení, využívat formu Blended learningu a jiných progresivních forem vzdělávání (např. virtuální a rozšířené reality). • Posílit formu projektové výuky u předmětů, které jsou k tomu svým charakterem vhodné a z hlediska kompetencí absolventů VŠTE potřebné. • Vytvářet a zkvalitňovat výukové materiály určené pro distanční formu výuky. • Zavedení jednotné platformy pro flexibilní formy vzdělávání využívané všemi součástmi VŠ. • Zřízení několika audiovizuálních místností s kvalitním technickým zázemím pro snadnou tvorbu elektronického obsahu. Indikátory plnění • Uplatnění flexibilních forem vzdělávání ve studijních programech a kurzech nejméně u 1/3 profilujících předmětů. • U 30 % profilujících předmětů připravit multimediální výukové materiály. • Vytvoření jednotné platformy za účelem realizace flexibilních forem vzdělávání. Plánovaná opatření • Zvyšování podílu forem akčního učení a formy blended learningu v akreditovaných studijních programech s využitím moderních forem výuky jako cyklické učení, kombinace prezenční a distanční výuky, virtuální a rozšířené reality apod. * • Zavedení dalších prvků on-line výuky, rozšiřování a navýšení počtu elektronických studijních materiálů. * • Rozšíření on-line prostředí o další vzdělávací materiály a pomůcky. * • Užívání primárně informačního systému a případně otevřených on-line platforem při tvorbě vzdělávacích kurzů. • Tvorba kvalitních návodů a podpora vzniku adekvátního zázemí (specializované pracoviště) pro tvorbu obsahu a forem on-line výuky. * • Sdílení dobré praxe s on-line výukou. • Vznik interaktivních osnov, případně studijních opor s využitím moderních výukových prostředků a nástrojů pro akreditované a připravované studijní programy. * • Zajištění přístupu ohrožených skupin a pečujících rodičů k flexibilním formám studia. * Opatření podpořené z prostředků Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022-2025 7 1 IV S T E Soulad opatření • SZMŠMT2. A; 2. B; 2. D.; • RIS3JČKA. 1.1. Odpovědnost • Prorektor pro studium a informatiku Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: -OPJAK, • MŠMT: - príspevky a dotace - kapitola 333, -IP2021, - PPSŘ 2022-2025, -CRP. 1 IV S T E Operačnícíl 2: B) Rozvíjet klíčové kompetence studentů a akademických pracovníků zkvalitňující výukový proces prostřednictvím nových forem a metod výuky s využitím moderních vzdělávacích i informačních technologií Rozvoj klíčových kompetencí studentů a akademických pracovníků zejména v oblasti práce s novými technologiemi je podmínkou pro efektivní vzdělávací proces v příštím období. Vyšší míra zapojení informačních technologií ve výuce povede k jejímu zatraktívnenia zároveň k vyšší motivaci studentů. Tato změna se projeví v nárůstu prostupnosti studia a také kvalitě absolventů. Zajištění klíčových kompetencí u studentů zvýší úspěšnost přechodu absolventů školy do podnikové praxe a jejich poptávku na trhu práce. Změny, kterých chceme dosáhnout • Osvojit si klíčové kompetence pro aplikaci moderních forem výuky s využitím nových technologií (např. implementace progresivních prvků do výuky, jako je gamifikace, simulace problematik ve virtuálním prostředí aj.). • Zintenzívnit poskytování služeb nabízených v rámci Kariérního centra VŠTE zaměřených zejména na rozvoj klíčových kompetencí studentů pro jejich budoucí uplatnitelnost v profesním, osobním a společenském životě reflektující měnící se požadavky uživatelské praxe. • Zajistit tzv. cílenou výuku zejména u nMgr. stupně studia spočívající v zaměření na výstupy z učení v integrální jednotě teoretických znalostí a praktických dovedností. • Systemizovat požadavky na kvalifikaci a průběžné vzdělávání akademických pracovníků ve formě vnitřní legislativy včetně vypracování funkčního motivačního systému. • Dopracovat a implementovat v plném rozsahu vnitřní řídicí manažerský systém v oblasti řízení lidských zdrojů jako nástroj strategického řízení VŠTE. • Akcentovat proces směřující k Excelenci v péči o lidské zdroje. Indikátory plnění • Minimálně 25 % studentů využívající služby Kariérního centra. • Přizpůsobit nabídku služeb Kariérního centra klíčovým kompetencím studentů ve vazbě na potřeby jejich budoucího uplatnění v 21. století. • 20 realizovaných cílených kurzů zvyšujících kompetence akademických pracovníků pro potřeby moderních forem výuky. • Plně funkční a využívaný Personální modul ve vnitřním manažerském systému. • Přizpůsobit motivační systém požadavkům na moderní a progresivní formy výuky, současně i novým výukovým metodám a nástrojům ve vztahu k samotným studentům. • Do roku 2025 dojde k navýšení počtu inovovaných výukových hodin o poznatky VaV o 20 %. • Podat přihlášku k Chartě a Kodexu v rámci HR AWARD. • Vybudovat minimálně jednu plně vybavenou učebnu (30 osob) pro virtuální a rozšířenou realitu. Plánovaná opatření • Rozvoj klíčových kompetencí studentů umožňující osvojení si moderních forem výuky zabezpečovaných v souladu s měnícími se požadavky uživatelské praxe. • Využití Kariérního centra k výchově klíčových kompetencí studentů v souladu s budoucími potřebami potenciálních zaměstnavatelů, realizace specializovaných přednášek zajištěných odborníky z praxe. * • Ukotvení procesu podpory podnikavosti studentů v rámci vnitřní legislativy školy. * • Proškolení akademických pracovníků s cílem osvojit si kompetence pro využívání moderních forem výuky. • Aktualizace personální a kariérní politiky organizace. * • Systematizace požadavků na vstupní a průběžné vzdělávání všech zaměstnanců školy. * • Inovace Personálního modulu v rámci vnitřního manažerského systému školy s cílem snížení administrativní zátěže v personální oblasti současně s jejím zkvalitněním. * • Aktualizace motivačního systému rozvoje akademických pracovníků školy s přímou souvislostí mezi kvalitou pedagogické a tvůrčí činnosti a hodnocením příslušného akademického pracovníka i ostatních zaměstnanců školy. * • Podpora nástrojů pro otevřenou diskusi a sdílení dobré praxe zaměstnanců - společné formální i neformální workshopy. • Zahájení procesu k přistoupení k Evropské chartě pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků. * • Zřízení, vybavení a organizační zajištění učebny pro virtuální a rozšířenou realitu. * Opatření podpořené z prostředků Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022-2025 9 1V S T E Soulad opatření • SZ MŠMT 1. A; C; 2. A, B; 5. D.; 6. C; III. Další významná témata ve VŠ; • RIS3 JčK A. 1.1, A. 1. 2, A. 1. 3, A. 1. 4. Odpovědnost • Prorektor pro studium a informatiku Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: -OPJAK, • MŠMT: - príspevky a dotace - kapitola 333, -IP2021, - PPSŘ 2022-2025, -CRP 1 V S T E Operační cíl 2: C) Budovat infrastrukturu pro zajištění kvalitního vzdělávání a zavádění nových metod do výuky Práce v on-line prostředí či v rozšířené a virtuální realitě vyvolává zvyšující se nároky na HW. Automaticky se předpokládá jeho maximální spolehlivost na úrovni 99,99 %. Pro naplnění předpokladů a zajištění hladkého chodu nových přístupů je tak nezbytné posouvat a rozvíjet především IT infrastrukturu. Dalším vývojovým aspektem je harmonizace IT infrastruktury s dosaženým vývojovým stupněm v podnikové sféře a společnosti. Tím bude vytvořen předpoklad, aby absolventi školy získaly potřebné odborné i praktické dovednosti v práci s technologiemi, které jsou aktuálně používané v podnikové sféře. Jako příklad lze uvést kolaborativní roboty, autonomní logistické dopravníky apod., které jsou již na škole postupně využívány. Změny, kterých chceme dosáhnout • Rozšířit prostorové kapacity a přístrojové vybavení pro moderní efektivní a praktickou výuku. • Přizpůsobit IT infrastrukturu novým formám a metodám výuky. • Modernizovat výukové prostředí v důsledku změn ve výuce a trávení volného času mezi výukou. • Rozšířit ubytovací kapacity pro studující a zaměstnance. • Reagovat na potřeby ohrožených skupin v kontextu zavádění nových metod ve vzdělávání. • Posilovat praktickou a projektovou výuku. Indikátory plnění • Výstavba sdružených centrálních laboratoří II a dobudování virtuální laboratoře. • Serverové řešení a IT zázemí schopné vyhovět nárůstu požadavků on-line výuky, požadavkům na kyberbezpečnost a tvorbě multimediálního obsahu. • Zmodernizované výukové prostředí pro potřeby realizace výuky v menších studijních skupinách a vytvoření zázemí pro samostudium. • Výstavba budovy kolejí ve vnitřním kampusu školy s minimální kapacitou 250 lůžek. • Zajištění přístupu k IT infrastruktuře pro znevýhodněné skupiny studentů. • Zvýšit počet zadávaných závěrečných prací podnikovou a společenskou sférou minimálně na úrovni 20 %. Plánovaná opatření • Inovace a doplnění infrastruktury pro zajištění kvalitní výuky dle požadavků uživatelské praxe, akademické a studentské obce (např. kvalita spojení, koncová zařízení, kyberbezpečnost, licence na SW pro vyučující i studenty mimo areál školy,...). * • Rozšiřování potřebného technického zázemí dle potřeb nových moderních forem výuky (např. místnosti pro natáčení a stříhání videí, tvorbu interaktivního obsahu apod.). * • Vybavení laboratoří - koordinovaně a plánovitě zajistit nezbytné vybavení pro potřeby výuky v kontextu průmyslu 4.0 a posilovat prvky IT, automatizace a robotizace ve výuce. * • Modernizace a zvyšování atraktivity výukového a sociálního prostředí v návaznosti na potřeby cílových skupin (např. rozšířená a virtuální realita, studentský klub, studijní místnosti a networkingové místnosti pro spin-off firmy studentů a zaměstnanců, specializované místnosti na projektovou činnost,...). * • Zajištění vlastních ubytovacích kapacit pro tuzemské i zahraniční studenty a zaměstnance školy. * • Inovace SW a HW pro účely výuky dle trendů praxe (především koncová zařízení a síťové prvky) se spolehlivostí pro uživatele na úrovni min 99 %.* • Zajištění odpovídající infrastruktury pro ohrožené skupiny studujících v důsledku implementace nových metod ve vzdělávání (stipendijní podpora, zajištění notebooků a mobilního internetu pro specifické studenty, podpora aktivit support centra (konzultační centrum k matematickým předmětům) apod.). * Soulad opatření • SZ MŠMT 1. C, E; 2. A, B; III. Další významná témata ve VŠ; • RIS3JČKA. 1. 5, B. 1. 1. * Opatření podpořené z prostředků Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022-2025 11 1 IV S T E Odpovědnost • Kvestor Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: -OPJAK, • MŠMT: - príspevky a dotace - kapitola 333, -IP2021, - PPSŘ 2022-2025, - program 133 220 Rozvoj a obnova materiálně technické základny veřejných vysokých škol, -CRP. 1 V S T E Prioritní cíl 3: Být uznávanou vědecko-výzkumnou institucí prostřednictvím specializovaných expertních týmů zajišťující kvalitní výzkumné aktivity v oblastech interdisciplinárních vědních oborů v souladu s profilací školy Úroveň vědecko-výzkumné činnosti školy je podmínkou kvalitního vzdělávacího procesu. VŠTE jako neuniverzitní vysoká škola s profesním zaměřením přednostně rozvíjí aplikovaný a smluvní výzkum. Zaměření realizovaného výzkumu respektuje jak akreditované studijní programy, tak i konkrétní požadavky podnikové a společenské praxe. Kvalita výzkumu na VŠTE bude podpořena díky posílení laboratorního a přístrojového zázemí a vybavení. Výstupy získané výzkumnými aktivitami budou následně implementovány do náplně zabezpečovaných předmětů a využity pro zřízení zcela nových specializací studijních programů. Takto pojatá integrace vzdelávacia vědecko-výzkumné oblasti na škole umožňuje aplikovat metody „Best Practice" do přímé výuky, což přirozeně usnadní vstup absolventů školy na jejich profesní dráhu. Operační cíl 3: A) Zvyšovat kvalitu a množství VaVal výstupů hodnocených dle Metodiky 17+ Metodika 17+ představuje odklon od kvantitativních výstupů s cílem razantního navýšení kvalitativních výstupů. VŠTE v souladu s touto Metodikou chce razantně zvýšit svoji výkonnost ve všech sledovaných modulech. Změny, kterých chceme dosáhnout • Zvýšit flexibilitu VŠTE v oblasti VaV se schopností pružně reagovat na dynamický vývoj okolí. • Kultivovat etiku výzkumného prostředí jako předpoklad rozvoje instituce. • Zvýšit zastoupení vícezdrojového výzkumu. • Minimalizovat jakékoli administrativní zatížení akademických a vědeckých pracovníků v oblasti VaV. • Definovat výzkumná témata pro všechny akademické a vědecké pracovníky a vytvoření příslušných týmů k daným tématům. Indikátory plnění • Udržet v rámci hodnocení v segmentu vysokých škol do roku 2025 minimálně základní kvalitativní stupeň B. • Udržet v rámci následujícího hodnocení Mezinárodního evaluačního panelu v modulu M3 minimálně průměrné hodnocení (average) u všech hodnocených úseků VŠTE. • Dosáhnout v rámci následujícího hodnocení Mezinárodního evaluačního panelu minimálně následující skóre (M4: 50, M5: 9), což je o 3, resp. 1 bod lepší hodnocení než předcházející. • Každoročně zvýšit podíl studentů účastnících se řešení VaV projektů o 5 %. • V kategorii publikačních výsledků v Q2, Ql dojde meziročně ke zvyšování jejich počtu minimálně o 10 %. • V kategorii nepublikačních výsledků dojde meziročně ke zvyšování jejich počtu minimálně o 10 %. • Stanovení výzkumných témat pro všechny akademické a výzkumné pracovníky. Plánovaná opatření • Dokončení implementace Metodiky 2017+ v interních procesech v souladu s profilací školy formou vypracování nové směrnice a její závazné implementování do vnitřního manažerského systému. • Zpracování závazného interního předpisu respektujícího závěry Hodnotícího Mezinárodního evaluačního panelu, implementace v rámci hodnocení dle Metodiky 2017+. • Zvýšení podílu studentů zapojených od oblasti VaV prostřednictvím studentských soutěží a navazujících tvůrčích aktivit. • Zpracování a implementace dílčí strategie v oblasti ochrany duševního vlastnictví, vypracování vnitřní legislativy, procesního diagramu, přehledu odpovědností. • Využití přístupu Open Access ke zvýšení otevřenosti informací VaVal. • Aktualizace vnitřních rozpočtových pravidel v souladu se strategií využití institucionální podpory DKRVO. • Posílení etických zásad v interních opatřeních dotýkajících se eliminace neetického jednání v oblasti VaV. • Zavedení efektivních elektronických work-flow s cílem zajištění časové a obsahové náplně poskytující informace a podklady pro controlling. • Respektování procesu projekt - patent/užitný vzor - publikace - licence - inovace výuky. - 13 1 IV S T E Soulad opatření • SZ MŠMT 4. A, C; 6. B. Odpovědnost • Prorektor pro tvůrčí činnost Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: -OP JAK, • MŠMT: • příspěvky a dotace - kapitola 333, -IP 2021, - RVO, -SVV. 1 IV S T E Operační cíl 3: B) Vytvářet podmínky pro vznik samostatných výzkumných pracovišť V zájmu dalšího progresivního rozvoje školy je, aby akademičtí pracovníci s excelentními výstupy, resp. jejich pracovní týmy, byli systémově podpořeni, a to jak z pohledu materiálně-technického vybavení, tak i z hlediska finančního. Záměrem je tyto týmy formovat do samostatných výzkumných pracovišť. Jednoznačným přínosem takovýchto pracovišť je získání nových poznatků v oblasti aplikovaného i teoretického výzkumu, ale i v oblasti motivační ve směru k ostatním pracovníkům školy. Jejich podporou budou rovněž naplněny narůstající požadavky ze strany vedení regionu na vznik excelentních výstupů cílených na potřeby nejvýznamnějších podnikatelských subjektů v kraji. Tento směr rozvoje je v souladu s Metodikou 17+, která klade akcent na excelentní výstupy. Změny, kterých chceme dosáhnout • Vznik funkčních samostatných výzkumných pracovišť. Indikátory plnění • Dlouhodobě udržitelný provoz minimálně 2 samostatných výzkumných týmů. • Kompletní samofinancování minimálně 2 samostatných výzkumných pracovišť prostřednictvím smluvního výzkumu, projektů, zakázkové činnosti nebo dalších neveřejných zdrojů. • Každoroční průměrné navýšení rozpočtu výzkumných pracovišť o 10 %. Plánovaná opatření • Rozvoj vnitřních legislativních dokumentů pro vznik a stabilní fungování nových samostatných výzkumných pracovišť (např. podmínky vzniku samostatného výzkumného pracoviště, ověřování výstupů, udržitelnost, mzdové předpisy,...). • Pilotní provoz a vyhodnocení samostatných výzkumných týmů, zohlednění postupného získávání VaV zkušeností nového výzkumného týmu při jeho pilotním provozu (např. v délce 1 kalendářního roku). • Monitorování výkonu samostatných výzkumných pracovišť s ohledem na kvalitativní úroveň publikačních výstupů včetně komparace s katedrami a dalšími vědecko-výzkumnými úseky. • Uplatňování systémových stimulačních opatření pro podporu kvalitních výstupů samostatných výzkumných pracovišť (např. stanovení transparentních motivačních odměn za kvalitní publikační výstupy, za udělení vynálezů, patentů, případně průmyslových vzorů, za udělení licencí či zajišťování smluvního výzkumu). • Zavedení nástrojů pro zajištění financování samostatných výzkumných pracovišť (např. výše poměru z RVO na další rozvoj pracovišť podle kvality výstupů a podílu dosaženého výsledku za školu, určení poměru režií, které z projektů zůstanou na pracovišti, a části, která bude odváděna do rozpočtu školy,...) formou závazných pravidel ukotvených ve vnitřní legislativě samostatných výzkumných pracovišť. • Při tvorbě vnitřních legislativních opatření respektovat specifika samostatných výzkumných pracovišť s cílem maximalizovat jejich udržitelný rozvoj (důraz na kvalitu výstupů dle Metodiky 17+, důraz na užitek pro průmyslové partnery) a diverzifikovat zdroje jejich financování (granty, soukromé zdroje, RVO,...). Soulad opatření • SZMŠMT4. A, C;5. B, D.; • RIS3JČKB. 1. 1. Odpovědnost • Prorektor pro tvůrčí činnost 15 1 IV S T E Zdroje financování, zejména • příjmy ze smluvního výzkumu, • vlastní zdroje, • strukturální fondy: -OP JAK, - OP TAK, - INTERREG, • výzkumné granty: - TA ČR, - GA ČR, • MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, - RVO, -SVV. 1 IV S T E Operační cíl 3: C) Rozvíjet spolupráci se strategickými partnery v oblasti VaV Spolupráce s aplikační sférou a dalšími strategickými partnery je hlavním předpokladem pro vědecko-výzkumné aktivity relevantní pro region. Bez účinné spolupráce a partnerství ve výzkumu by byl výrazně snížen jeho aplikační potenciál. VŠTE proto bude i nadále usilovat o navázání a prohloubení spolupráce se strategickými partnery. Změny, kterých chceme dosáhnout • Účinněji rozvíjet klíčové know-how podniků v regionu, a tím zvýšit jejich konkurenceschopnost. • Realizovat vyšší množství transferu znalostí a technologií. • Aktivněji podporovat vznik a rozvoj nových spin-off svých studentů nebo zaměstnanců. Indikátory plnění • Navýšení rozpočtů společných projektů realizovaných s aplikační sférou o 20 %. • Navýšení počtu nepublikačních výsledků uplatnitelných v praxi o 15 %. • Vznik minimálně 10 spin-off firem. Plánovaná opatření • Podání vyššího počtu kvalitních projektů realizovaných ve spolupráci s aplikační sférou s akcentem na společenskou relevanci (kvalita bude vyhodnocována na základě oponentních posudků a celkové úspěšnosti v rámci grantů). • Průběžné hodnocení růstu excelence ve společných projektech (škola a uživatelská sféra) z hlediska kvality publikačních aktivit, vlivu na rozvoj a růst odborných pracovišť školy. • Přenos Best Practice samostatných výzkumných pracovišť na méně výkonná pracoviště. • Transfer VaV poznatků a jejich implementace v aplikační sféře formou společných voucherů, Proof of Concept projektů a smluvního výzkumu. • Transfer VaV poznatků a jejich implementace do vzdělávacího procesu, do kvalifikačních studentských prací, do metodických materiálů v oblasti vzdělávání včetně využití ve studentských projektech, soutěžích, studiích apod. • Zohlednění aktuálních celospolečenských potřeb, tj. dopadů přesahujících oblast komercionalizace. • Tvorba vnitřní legislativy upravující interdisciplinární spolupráci výzkumných týmů. Soulad opatření • SZMŠMT4. A, C;6. C; • RIS3JČKB. 1. 1, C. 1. 1., C. 1. 2. Odpovědnost • Prorektor pro tvůrčí činnost Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: -OP JAK, - OP TAK, • výzkumné granty: - TA ČR, - GA ČR, • MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, - RVO, -SW. 17 1 IV S T E Operační cíl 3: D) Posilovat internacionalizaci VaV V dnešním propojeném světě není možné klíčové know-how vymezit pouze ve státní nebo regionální rovině. Řada regionálních firem se již dnes účastní konkurenční soutěže na evropském či světovém trhu. Pokud má být VŠTE ve svém výzkumu relevantní a zaměřit se na posouvání klíčového know-how u partnerských podniků, musí využívat a rozvíjet nejmodernější poznatky v dané oblasti. Proto je nutné pro regionální školu zapojovat se i do mezinárodních konsorcií a projektů. Změny, kterých chceme dosáhnout • Posílit účast VŠTE v mezinárodních projektech. • Rozvíjet know-how regionu o světovou „Best Practice". Indikátory plnění • Nárůst počtu řešených mezinárodních VaV projektů o 50 %. • Navýšení rozsahu mezinárodních mobilit výzkumných pracovníků o 25 %. • Nárůst FTE v rámci hostingu mezinárodně uznávaných vědců o 100 %. Plánovaná opatření • Monitorování mezinárodních výzkumných témat a vyhledávání vhodných zahraničních partnerů pro zvýšení podílu výzkumných aktivit se zahraniční účastí. • Zajištění projektové, jazykové a administrativní podpory pro posílení účasti v mezinárodních VaV projektech - vznik samostatného pracoviště. • Navýšení počtu mezinárodních mobilit výzkumných pracovníků a týmů. • Důsledné vyhodnocování realizovaných mobilit s ohledem na přínosy využitelné v akademickém prostředí a přispívající k naplňování dlouhodobých rozvojových záměrů školy. • Zajištění vyššího počtu respektovaných mezinárodně uznávaných vědeckých pracovníků na krátkodobý nebo dlouhodobý hosting. • Rozvoj poradenských a asistenčních služeb na podporu mezinárodní mobility a předních zahraničních vědeckých pracovníků. Soulad opatření • SZMŠMT4. D;5. D; • SI MŠMT 1. A, C; • RIS3JČKA. 1.4, B. 1. 1, B. 1. 2. Odpovědnost • Prorektor pro tvůrčí činnost Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: -OP JAK, • MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, - RVO, -SVV 18 1 V S T E Prioritní cíl 4: Být flexibilní vysokou školou s moderní výzkumnou infrastrukturou a efektivními vnitřními mechanismy personálního rozvoje se schopností reagovat na potřeby podnikové praxe, správních a řídicích orgánů a institucí Průmysloví partneři musí častěji reagovat na velmi rychle se měnící podmínky trhu. Aby mohla být VŠTE skutečným partnerem, musí být dostatečně flexibilní, nesmí docházet k byrokratickému zdržování či dalším obstrukcím bránícím rychlé reakci. Zajištění této flexibility je spojené s personálním zázemím a systémem řízení, který musí umožnit zodpovědným pracovníkům rychle rozhodovat v předem vymezených oblastech. Tato oblast je současně propojena se samostatnými výzkumnými pracovišti, která jsou řešena v předchozí části. Za účelem možnosti těsné spolupráce s podnikovou a společenskou praxí bude zajištěno odpovídající infrastrukturní a personální zázemí školy. Operační cíl 4: A) Zajišťovat rozvoj výzkumné infrastruktury a personálních kapacit Nejdůležitější složkou vysoké školy jsou lidské zdroje. Jejich kvalita, řízení a rozvoj rozhodují o kvalitě všech vykonávaných činností. Vysoká škola musí zajistit, aby byly pracovní týmy obsazovány pracovníky, kteří budou dlouhodobým přínosem jak pro daný tým, tak i celou instituci. Rovněž je nutné rozvíjet a posilovat silné stránky jednotlivých členů týmu tak, aby docházelo k plnému využití jejich potenciálu. Vysoce kvalifikovaní akademičtí a vědečtí pracovníci vyžadují ke své výzkumné činnosti odpovídající technické a přístrojové vybavení, které bude finančně zabezpečováno prostřednictvím podpořených projektů, grantů, řešením smluvního výzkumu a s tím souvisejícími poradenskými a konzultačními činnostmi. Změny, kterých chceme dosáhnout • Vytvořit moderní a stabilní výzkumné prostředí. • Zajistit systematický kariérní rozvoj výzkumných pracovníků. • Zajistit minimální fluktuaci zaměstnanců. • Zvýšit počet docentů a profesorů. • Zvýšit počet odborníků z praxe zapojených do výzkumných aktivit. • Zajistit genderovou rovnost v rámci akademického prostředí školy. Indikátory plnění • Zabezpečit minimální fluktuace zaměstnanců na úrovni maximálně 3 %. • Vytvořit a implementovat účinný motivační systém oceňující kariérní postup zakotvený ve vnitřních předpisech. • Habilitovat minimálně 7 interních zaměstnanců. • Zajistit úspěšné profesorské řízení minimálně u 3 interních zaměstnanců. • Zajistit vybavení minimálně 4 laboratoří se zaměřením na aplikovaný výzkum. • Zabezpečit činnost mateřské a základní školy. Plánovaná opatření • Nastavením vhodných podmínek pro kariérový růst akademických, vědeckých a ostatních pracovníků školy (např. motivačními odměnami za dosažení vyššího kvalifikačního stupně, zkvalitňováním pracovního prostředí, zvyšováním jazykové gramotnosti apod.) výrazně omezit fluktuaci zaměstnanců. • Budování, zkvalitňování a modernizace výzkumné infrastruktury deklarováním výzkumných směrů a jejich podpory ze strany vedení školy. • Tvorba vnitřního výběrového řízenív oblasti přidělování investic do přístrojového vybavenízaloženého na plánovaných záměrech, projektech, deklarované spolupráci s průmyslovými partnery apod. • Efektivní dlouhodobý investiční plán přístrojového vybavení a jeho průběžná aktualizace. • Vyhodnocení využití přístrojového vybavení v porovnání s plánem jeho využití. • Dlouhodobé plány personálního rozvoje a stability příslušných pracovišť (interní i externí). • Průběžný monitoring výkonu výzkumných pracovišť a jednotlivců. • Posílení poradenského a administrativního zázemí pro VaV za účelem snížení administrativní zátěže akademických pracovníků. • Tvorba vnitřních předpisů zajišťující genderovou rovnost a snazší slaďování pracovního a osobního života. - 19 1 IV Š T E Soulad opatření • SZ MŠMT 4. A, B; 5. A, D; 6. A, C; • RIS3JČKA. 1. 3, A. 1. 5. Odpovědnost • Prorektor pro tvůrčí činnost s výjimkou bodů investičních plánů, kde je zodpovědný kvestor. Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: -OP JAK, • výzkumné granty: - TA ČR a jiné grantové agentury • MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, -IP 2021, - program 133 220 Rozvoj a obnova materiálně technické základny veřejných vysokých škol, - RVO, -SVV. 1 IV S T E Operační cíl 4: B) Zvýšení podílu smluvního výzkumu a zakázek na rozpočtu školy V současné době VŠTE realizuje řadu výzkumných měření, znaleckých posudku a smluvní výzkum pro průmyslové partnery a další aplikační sféru, což je přínosné zejména pro podniky Jihočeského regionu. Tato spolupráce představuje i přínosy pro školu, a to jak z hlediska získání poznatků z podnikové sféry, včetně požadavků na změny v oblasti vzdělávání a vědecko-výzkumných aktivit, zároveň to vysoké škole umožňuje získání dalších finančních zdrojů. Výše této činnosti v roce 2020 přesáhne 5 mil. Kč. Tento zdroj financování je pro vysokou školu velmi důležitý, neboť je použit pro spolufinancování výzkumných projektů a pro další efektivní a flexibilní rozvoj pracovišť. Vysoká škola bude tento zdroj financování výrazně posilovat. Změny, kterých chceme dosáhnout • Výrazný nárůst finančních zdrojů z doplňkové a zakázkové činnosti, znaleckých posudků a smluvního výzkumu. Indikátory plnění • Do roku 2025 získat roční příjem z těchto aktivit 15 mil. Kč. Plánovaná opatření • Posílení výzkumných týmů v oblastech, které jsou podniky ve zvýšené míře poptávané a dotýkají se problematiky Průmyslu 4.0 (neuronové sítě, big-data, senzorika, kybernetická bezpečnost,...). • Investice do zařízení realizované dle interního investičního plánu, které budou využity pro smluvní výzkum a zakázkovou činnost v takové míře, že pokryjí veškeré náklady včetně přiměřeného zisku (nákup za zvýhodněnou cenu ve spolupráci s partnerskými podniky - např. kolaborativní roboti, autonomní dopravníky, další měřící zařízení...). • Kladný hospodářský výsledek plynoucí ze smluvního výzkumu a zakázkové činnosti bude v souladu s interními směrnicemi využit i pro další rozvoj pracovišť, a to jak v oblasti materiálně-technického rozvoje, tak i rozvoje personálního. • Realizace ochrany duševního vlastnictví přednostně do oblastí s vysokým potenciálem komercionalizace (zavedení mentoringu senior výzkumných pracovníků - obvykle docent nebo profesor, kteří budou schvalovat publikační výstupy) tak, aby nedošlo k publikacím know-how, které následně již nebude možné duševně ochránit, a motivovat zaměstnance do vyššího zapojení v oblasti duševního vlastnictví. • Zpracování souboru vnitřních legislativních předpisů na podporu komercionalizace výstupů z oblasti duševního vlastnictví v uživatelské sféře. • Zajištění účinné poradenské a konzultační činnosti v oblasti duševního vlastnictví cílené na jednotlivce a výzkumné týmy. • Zpřístupnění výzkumné infrastruktury pro potřeby uživatelské praxe (na základě rámcových smluv o spolupráci či vzorových dohod s uvedením příslušné finanční kalkulace, stanovení časové dimenze infrastruktury - rezervační systém). Soulad opatření • SZ MŠMT4. A, C; 5. A, D; 6. C; III. Další významná témata ve VŠ; • RIS3JČKB. 1. 1. Odpovědnost • Jednotliví ředitelé ústavů a vedoucí samostatných výzkumných pracovišť do výše přiděleného cíle na daný rok. Prorektor pro tvůrčí činnost do výše přiděleného cíle z transferu technologií. Zdroje financování, zejména • příjmy ze smluvního výzkumu, • vlastní zdroje, • MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, - RVO, -SVV 21 1 V S T E Prioritní cíl 5: Rozvíjet a kultivovat Jihočeský region s cílem přispívat k rozvoji a vzdělanosti regionu a státu VŠTE mimo vzdělávací a vědecko-výzkumnou oblast současně naplňuje svoji třetí roli zejména v rámci Jihočeského regionu, ta vychází z požadavků řídicích a správních orgánů kraje a města, ale i dalších společenských institucí. Při naplňování třetí role své aktivity škola směřuje do oblasti společenské a kulturně-sportovních aktivit, které jsou již v současnosti zástupci regionu i jednotlivými uživateli příznivě hodnoceny. Jako příklad naplňování společenského poslání školy v regionu lze uvést zapojení AP školy do řady profesních, odborných či poradních orgánů v rámci kraje a města, rozvoj studentských sportovních aktivit šachového, hokejového, fotbalového a volejbalového družstva, pořádání sportovních akcích na městské a regionální úrovni, charitativní činnosti apod. Operační cíl 5: A) Rozvíjet společenskou úlohu instituce v regionu a upevňovat její postavení Změny, kterých chceme dosáhnout • Posílit význam VŠTE v regionu. • Přispívat k řešení odpadového hospodářství ve vybraných oblastech regionu. • Podílet se na řešení problematiky Smart Cities, efektivní správě či jiných environmentálních aspektů současnosti. Indikátory plnění • Aktivní zapojení AP školy do regionálních pracovních skupin, rad a komisí (využití všech možností zapojení, které budou škole umožněny - předpokládáme dlouhodobě podobný rozsah komisí jako je v současnosti). • Rozvíjet spolupráci s dalšími regionálními profesními organizacemi, (např. ČKAIT, JHK,...). • Uspořádat minimálně 7 sportovních a společenských akcí v rámci regionu do roku 2025. • Zajistit spolupráci s partnerskými středními školami při náboru studentů. • Organizovat minimálně 3 studentské soutěže do roku 2025. Plánovaná opatření • Jmenování zodpovědných osob, případně jejich zástupců pro jednotlivé poradní orgány, profesní spolky a pracovní skupiny. • Cílený, dlouhodobý monitoring regionálních společenských aktivit s předpokladem zapojení školy do jejich naplňování či dalšího rozvoje. • Organizace společensko-kulturních akcí. • Organizace technických, ekonomických a společenských soutěží a olympiád dle profilace jednotlivých ústavů a pracovišť. • Podpora studijních spolků a zapojení studujících do života vysoké školy (např. poskytnutím zázemí, poradenství, techniky apod.). * • Iniciování vzniku nových sportovních a jiných zájmových spolků, podpora a rozvoj již existujících. * • Rozvoj a upevnění pozice Technického vzdělávacího konsorcia a rozvoj spolupráce s dalšími středními školami. • Podpora občanských a zájmových aktivit studujících iniciovaných studenty školy a jejich organizacemi (např. formou poskytnutého prostorového zázemí, přístrojového vybavení, služeb knihovny apod.). Soulad opatření • SZ MŠMT III. Další významná témata ve VŠ; • RIS3JČKA. 1.1, B. 1. 1. Odpovědnost • Ředitel vnějších vztahů * Opatření podpořené z prostředků Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022-2025 22 1 IV S T E Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: - INTERREG, • MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, -CRP, - PPSŘ 2022-2025, • dotační programy JčK, • nadační příspěvky. 1 IV S T E Operační cíl 5: B) Popularizace vědy a výsledků tvůrčí činnosti VŠTE se současně s realizací VaV zaměřuje na popularizaci dosažených výsledků i na popularizaci vědy jako takové. V zájmu instituce i celého regionu je, aby se tyto výsledky staly v rámci zpracovaného plánu popularizace vědy a výsledků tvůrčí činnosti majetkem celé uživatelské sféry regionu. Tyto aktivity zvyšují prestiž jak VŠTE, tak i regionu. Je proto nezbytné transparentně a poutavě prezentovat dosažené výsledky. Publikace v odborných časopisech nezajistí diseminaci informací široké veřejnosti, proto je důležité se zaměřovat na popularizační akce a další aktivity, které přiblíží dosažené výsledky široké veřejnosti se zdůvodněním účelnosti vynaložených veřejných prostředků. Popularizační činnost vytvoří příznivé předpoklady pro ukotvení školy ve společenském prostředí regionu jako jeho nedílné součásti. Změny, kterých chceme dosáhnout • Zvýšit povědomí regionální veřejnosti o oblastech, ve kterých je VŠTE vědecky aktivní. • Zvýšit povědomí regionální veřejnosti o projektech, které VŠTE realizuje. Indikátory plnění • Minimálně jedna tisková zpráva nebo jiná forma diseminace informací ke každému projektu, na kterém se VŠTE podílí. • Přehledné webové stránky věnující se výzkumným a tvůrčím aktivitám VŠTE. • Počet mediálních výstupů (televize, rádio, sociální sítě,...) s meziročním růstem minimálně 10 %. • Meziroční nárůst počtu pořádaných popularizačních akcí (Noc vědců, Týden vědy,...) tak, aby se jich v roce 2025 konalo minimálně 5. Plánovaná opatření • Systemizace pracovní pozice (pozic), kdy hlavní pracovní náplní bude popularizace vědy a výsledků tvůrčí činnosti v rámci Jihočeského regionu, na celostátní i mezinárodní úrovni. * • Aktivní zapojení do CRP projektů s podobnou tématikou. • Aktivní podávání projektů zaměřených na oblast popularizace. Tvorba zázemí (HW, SW) a proškolení zaměstnanců za účelem posílení a zkvalitnění propagace školy v této oblasti. • Motivování akademických pracovníků k diseminaci výsledků - vnitřní legislativa. Soulad opatření • SZ MŠMT 1. A; 5. D; III. Další významná témata ve VŠ; • RIS3JČKA. 1.4. Odpovědnost • Ředitel pro vnější vztahy Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: - INTERREG, • MŠMT: - příspěvky a dotace - kapitola 333, -CRP, - PPSŘ 2022-2025, • dotační programy JčK, • nadační příspěvky. * Opatření podpořené z prostředků Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022-2025 24 1 IV S T E Operační cíl 5: C) Podílet se na diskusi o legislativních změnách a environmentálních aktivitách V řadě případů existují řešení, která mohou být technicky efektivní, ale jejich využití brání legislativní opatření. VŠTE by měla využít potenciál schopností posuzovat a analyzovat možná technická řešení a iniciovat návrhy na úpravy národní, ale i regionální legislativy. Tyto aktivity jsou zabezpečeny především prostřednictvím zapojení do nejrůznějších profesních a poradních orgánů. Problematika tvorby a ochrany přírody, ochrana životního prostředí je v rámci vzdělávacího procesu na VŠTE vnímána jako integrální součást všech aktivit školy, a to jak vzdělávacích, vědecko-výzkumných, tak i společenských. Vedle implementace této problematiky do výukového procesu škola tuto oblast podpoří a rozvine těmito aktivitami. Změny, kterých chceme dosáhnout • Podílet se na rozvoji občanské společnosti aktivním zapojení do připomínkovacího a iniciačního legislativního procesu na kraji a městě. • Podporovat a podílet se na aktivitách ekologie a udržitelného rozvoje. Indikátory plnění • Aktivní přístup ve všech případech, kdy bude škola zapojena v komisích kraje a města. • Minimálně 5 projektů aktivního zapojení nových technologií, které jsou environmentálne prospěšné. Plánovaná opatření • Účast v pracovních skupinách, radách a komisích v rámci vedení kraje, města, obecních samospráv apod. • Otevírání aktuálních společenských témat v rámci občanské společnosti zejména s regionálním dosahem. • Poskytování zázemí vysoké školy pro řešení aktuálních společenských témat. • Podpora ekologických občanských aktivit studujících a zaměstnanců formou zřízení úseku, jehož činnost bude ukotvena ve vnitřní legislativě školy a bude směřovat na podporu těchto aktivit. • Příspěvek VŠ k adaptaci na změnu klimatu včetně snížení uhlíkové stopy instituce - využitím výsledků tvůrčí činnosti zejména úseků specializujících se na environmentálni, stavební či dopravní aspekty. • Aktivní účast v ekologických a sociálních iniciativách vznikajících mimo rámec školy. Soulad opatření • SZ MŠMT 5. C; III. Další významná témata ve VŠ; • RIS3JČKB. 1. 1. Odpovědnost • Ředitel vnějších vztahů Zdroje financování, zejména • vlastní zdroje, • strukturální fondy: - OP ŽP, - INTERREG, • dotační programy JčK, • nadační příspěvky. 25 1 SI VÍTE Přílohy: • Plán investičních aktivit • Rozvržení alokace prostředků z Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022-2025 1 IV S T E Použité zkratky cžv Celoživotní vzdělávání FTE (Full Time Equivalent) ekvivalent plné pracovní doby CRP Centralizovaný rozvojový projekt HW Hardware IP 2021 Institucionální rozvojový plán 2021 JčK Jihočeský kraj OPJAK Operační program Jan Amos Komenský OPTAK Operační program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost OPŽP Operační program Životní prostředí PPSŘ 2022-2025 Program pro podporu strategického řízení 2022-2025 RIS3JČK RIS3 strategie Jihočeského kraje 2021-2027 RVO Podpora dlouhodobého koncepčního rozvoje výzkumných organizací SI MŠMT Strategie internacionalizace vysokého školství na období od roku 2021 SVV Specifický vysokoškolský výzkum SZ MŠMT Strategický záměr Ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021 U3V univerzita třetího věku VaV Výzkum a vývoj VŠ Vysoká škola VŠTE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích 27 1 IV S T E Odkazy na použité dokumenty: RIS3 strategie Jihočeského kraje 2021-2027. In: Regionálni inovační strategie Jihočeského kraje [online]. České Budějovice: Zastupitelstvo Jihočeského kraje, 2020, 25. 6. 2020 [cit. 2021-03-05]. Dostupné z: http://www.risjk.cz/files/risjk/uploads/files/vystupy-projektu/15936853301-132-ris3-jk-aktualizace-ver-3062020-schvaleno-zk Strategie internacionalizace vysokého školství na období od roku 2021. In: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy, 2020, červen 2020 [cit. 2021-03-05]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/odbor_30/DH/SZ/Strategie_internacionalizace_2021_.pdf Strategický záměr ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021. In: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy [online]. Praha: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy, 2020, červen 2020 [cit. 2021-03-05]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/55003_l_l/ 28 Příloha SZ VŠTE 2021-2025 - Plán investičních aktivit Tabulka 1: Popis investičních aktivit Název akce Stručný popis akce Předpokládané náklady akce bez DPH Rámcový harmonogram akce Zdůvodnění akce vč. vztahu k prioritám Strategického záměru vysoké školy Synergické vazby na jiné investiční akce včetně akcí realizovaných v rámci jiných dotačních titulů Sdružené víceúčelové laboratoře II. etapa Cílem akce je výstavba Sdružených víceúčelových laboratoří II. etapy o zastavěné ploše 1 033,65 m2 jakožto výukové a laboratorní kapacity VŠTE, která umožní optimalizovat a relokovat plošné kapacity v souvislosti s opuštěním pronájmu. 87 653 774.38 Kč Realizace akce je stanovená na období: 4/2021-8/2023. (Časový rámec reprezentuje období od zahájení VŘ na zhotovitele stavby po zahájení provozu budovy) Této akci již bylo uděleno stavební povolení. Operační cíl 2: C) Budovat infrastrukturu pro zajištění kvalitního vzdělávání a zavádění nových metod do výuky Operační cíl 4: A) Zajišťovat rozvoj výzkumné infrastruktury a personálních kapacit Realizace projektu taktéž navazuje na potřebu synergicky doplnit již realizované projekty, například: • ESF II - VŠTE CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013339 • Kurzy pro společnost 4.0 CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_031/0011591 • Rozvoj studijního prostředí VŠTE -zkvalitnění vzdělávací infrastruktury CZ.02.2.67/0.0/0.0/17_044/0008566 • Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků na VŠTE CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_027/0008499 • Institucionální plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro rok 2016-2018 • Institucionální plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro rok 2019-2020 • Rekultivace asfaltové plochy ETE 09_19 (Spolufinancováno nadací ČEZ) Realizace projektu taktéž navazuje na potřebu synergicky doplnit již realizované projekty, Cílem akce je například: • ESF II - VŠTE CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013339 • Rozvoj studijního prostředí VŠTE -zkvalitnění vzdělávací infrastruktury CZ.02.2.67/0.0/0.0/17_044/0008566 • Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků na VŠTE VŠTE-vysokoškolské koleje vybudování ubytovacích kapacit VŠTE v podobě nových vysokoškolských kolejí o zastavěné ploše 1 307 m2 s minimálním počtem lůžek 250. Akce je zaměřena na zajištění vlastních ubytovacích kapacit pro tuzemské i zahraniční studenty a zaměstnance školy. 259 146 276,86,- Kč Předpokladem je zahájit výstavbu do roku 2025 s délkou trvání stavební činnosti max. 3 roky. Operační cíl 2: C) Budovat infrastrukturu pro zajištění kvalitního vzdělávání a Této akci již bylo uděleno stavební povolení. zavádění nových metod do výuky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_027/0008499 • Institucionální plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro roky 2016-2018 • Institucionální plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro roky 2019-2020 Uzpůsobení výukových prostor novým formám výuky (Laboratorní a výukové vybavení) Cílem akce je materiálně technicky dovybavit zázemí VŠTE v návaznosti na SZ VŠTE 2021-2025 a zavádění nových forem výuky. Záměrem je dovybavit zejména prostory vytvořené v akci „Sdružené víceúčelové laboratoře II. Etapa" a současně také zázemí učeben a IT infrastruktury. Zázemí projektu bude kromě výuky určeno i k realizaci aplikačního výzkumu. 110 000 000,- Kč Realizace akce je stanovená na období: 1/2022 -12/2024. (Časový rámec reprezentuje období od zahájení přípravy projektu po uvedení zařízení do provozu) Operační cíl 2: C) Budovat infrastrukturu pro zajištění kvalitního vzdělávání a zavádění nových metod do výuky Operační cíl 4: A) Zajišťovat rozvoj výzkumné infrastruktury a personálních kapacit Realizace projektu taktéž navazuje na potřebu synergicky doplnit již realizované projekty, například: • ESF II - VŠTE CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013339 • Kurzy pro společnost 4.0 CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_031/0011591 • Rozvoj studijního prostředí VŠTE -zkvalitnění vzdělávací infrastruktury CZ.02.2.67/0.0/0.0/17_044/0008566 • Mezinárodní mobilita výzkumných pracovníků na VŠTE CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_027/0008499 • Institucionální plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro rok 2016-2018 • Institucionální plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro rok 2019-2020 Sdružené víceúčelové laboratoře II. etapa V období 2021-2030 má VŠTE v plánu realizovat výše uvedenou investiční akci s plánovaným objemem výdajů větším než 50 mil. Kč bez DPH. Jedná se o výstavbu Sdružených víceúčelových laboratoří II. etapa, kde je zároveň předpokládáno krytí nákladů z programového financování MŠMT -program 133 220 Rozvoj a obnova materiálně technické základny veřejných vysokých škol. Žádost o poskytnutí dotace ze zmíněného programu již byla na MŠMT podána v prosinci 2020. Cílem akce je výstavba Sdružených víceúčelových laboratoří II. etapy o zastavěné ploše 1 033,65 m2 jakožto výukové a laboratorní kapacity VŠTE, která umožní optimalizovat a relokovat plošné kapacity v souvislosti s opuštěním pronájmu. Výstavba Sdružených víceúčelových laboratoří II. etapy je nutná z důvodu zajištění odpovídající výukové kapacity pro akreditované studijní programy (zaměřené na praktickou výuku), dále pro naplnění akreditačních standardů u technických studijních programů z hlediska odborného, prostorového i organizačního. Realizace se týká všech studijních programů VŠTE. Akce svým charakterem plně reflektuje priority Strategického záměru VŠTE na období 2021-2025. Konkrétně se jedná o naplnění prioritního cíle 2. Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu (Operační cíl 2: C Budovat infrastrukturu pro zajištění kvalitního vzdělávání a zavádění nových metod do výuky) a prioritního cíle 4. Být flexibilní vysokou školou s moderní výzkumnou infrastrukturou a efektivními vnitřními mechanismy personálního rozvoje se schopností reagovat na potřeby podnikové praxe, správních a řídicích orgánů a institucí (Operační cíl 4: A) Zajišťovat rozvoj výzkumné infrastruktury a personálních kapacit). V odevzdané žádosti o poskytnutí dotace harmonogram akce byl stanoven následujícím způsobem: • Zadávací řízení na zhotovitele stavební části akce: 4/2021 - 8/2021 • Podpis smlouvy o dílo na zhotovení stavby: 8/2021 • Realizace stavby: 9/2021-11/2022 • Kolaudační řízení: 11/2022 - 12/2022 • Uvedení do provozu 8/2023 V období mezi kolaudací a uvedením do provozu proběhne vybavení vybudovaných prostor nábytkem, stroji a zařízením tak, aby v zimním semestru 2023 mohl začít v těchto prostorách standardní provoz (výuka, výzkum, aj.). Předpokládané celkové výdaje akce bez DPH činí 87 653 774.38 Kč (106 061 067,- Kč včetně DPH). VŠTE - vysokoškolské koleje V období do roku 2025 má VŠTE v plánu zahájit realizaci investiční akce VŠTE - Vysokoškolské koleje, kde je předpokládáno krytí části nákladů z programového financování MŠMT - program 133 220 Rozvoj a obnova materiálně technické základny veřejných vysokých škol. Cílem projektu je vybudovat vysokoškolské ubytovací zařízení s dostatečnou kapacitou v podobě nových vysokoškolských kolejí o zastavěné ploše 1 307 m2. Snahou je zajistit dostupnost ubytování v potřebném standardu v rámci kampusu VŠTE pro zahraniční i tuzemské studenty a zaměstnance. Akce svým charakterem plně reflektuje priority Strategického záměru VŠTE na období 2021-2025. Konkrétně se jedná o naplnění prioritního cíle 2. Implementovat moderní formy a metody výuky zohledňující současnou generaci studentů s využitím nových technologií ve výukovém procesu (Operační cíl 2: C Budovat infrastrukturu pro zajištění kvalitního vzdělávání a zavádění nových metod do výuky). Předpokladem je zahájit výstavbu do roku 2025 s délkou trvání stavební činnosti max. 3 roky v případě podpory projektu z programového financování MŠMT. Předpokládané celkové výdaje akce bez DPH činí 259 146 276,86 Kč (313 566 995,- Kč včetně DPH). Uzpůsobení výukových prostor novým formám výuky (Laboratorní a výukové vybavení) Projekt je zaměřen na materiálně technické zázemí VŠTE a potřebu jeho přizpůsobení novým formám výuky. Akce se zaměření zejména na dovybavení prostor vybudovaných v rámci akce „Sdružené víceúčelové laboratoře II. etapa" a současně také zázemí učeben a IT infrastruktury. Zázemí projektu bude kromě výuky určeno i k realizaci aplikačního výzkumu. Krytí části nákladů je předpokládáno ze strukturálního programu a investičních výzev OP JAK. Akce svým charakterem plně reflektuje priority Strategického záměru VŠTE na období 2021-2025. Konkrétně se jedná o naplnění Operační cíl 2: C) Budovat infrastrukturu pro zajištění kvalitního vzdělávání a zavádění nových metod do výuky a Operační cíl 4: A) Zajišťovat rozvoj výzkumné infrastruktury a personálních kapacit Předpokladem je zahájit přípravu projektu v souladu s harmonogramem OP JAK s délkou trvání projektu max. 2 roky v případě podpory projektu. Předpokládané celkové výdaje akce bez DPH činí 110 000 000 Kč (133 100 000,- Kč včetně DPH). Rozvržení alokace prostředků z Programu na podporu strategického řízení vysokých škol pro roky 2022 - 2025 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Prioritní cíl SZ2021+ a příslušné operační cíle relevatní pro podporu z prostředků programu_Alokace prostředků 1. ROZVÍJET KOMPETENCE PŘÍMO RELEVANTNÍ PRO ŽIVOT A PRAXI V 21. STOLETÍ A. Podporovat rozvoj kompetencí pracovníků pro výuku a tvorbu studijních programů; B. Rozvíjet metody zajišťování kvality vzdělávání a ověřování výsledků učení; C. Posilovat vazbu studia na praxi a přípravu na budoucí uplatnění; D. Nadále rozvíjet profesní profil studia a posilovat jeho prestiž; E. Podporovat budování infrastruktury pro interaktivní metody vzdělávání a integraci studujících; G. Posilovat mezinárodní dimenzi vysokoškolského vzdělávání. 17,50% 35,00% 2. ZLEPŠIT DOSTUPNOST A RELEVANCI FLEXIBILNÍCH FOREM VZDELÁVANÍ A. Zvýšit využívání distančních metod vzdělávání v prezenčních studijních programech; B. Posílit motivaci vysokých škol rozvíjet nabídku a inovovat metody flexibilních forem vzdělávání, včetně vzdělávání poskytovaného online; D. Umožnit lepší slaďování studia s rodinným a pracovním životem a vytvořit podmínky pro úspěšné studium v kombinované formě; E. Zlepšit uznávání výsledků předchozího učení v dalším studiu; F. Zvýšit informační hodnotu dokladů o dosažených výsledcích učenív celoživotním vzdělávání pro zaměstnavatele; G. Propagovat nabídku celoživotního vzdělávání prostřednictvím kariérního poradenství poskytovaného studujícím i široké veřejnosti a ve spolupráci s Úřadem práce ČR. 17,50% 3. ZVÝŠIT EFEKTIVITU A KVALITU DOKTORSKÉHO STUDIA 0,00% 5. BUDOVAT KAPACITY PRO STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ A. Vytvořit finanční nástroj pro implementaci klíčových strategických priorit na úrovni vysokých škol; B. Posilovat strategické řízení na vysokých školách; C. Podporovat spolupráci a výměnu zkušeností mezi vysokými školami a rozvoj kapacit pro strategické řízení na národní úrovni; D. Posílit strategické řízení lidských zdrojů na vysokých školách; 15,00% 6. SNÍŽIT ADMINISTRATIVNÍ ZATÍŽENÍ PRACOVNÍKŮ VYSOKÝCH ŠKOL, ABY SE MOHLI NAPLNOVĚNOVAT SVÉMU POSLÁNÍ A. Zjednodušit předávání informací veřejné správě a zlepšovat dostupnost a oběh informací pomocí pokračující digitalizace agend; B. Zjednodušit zadávání a hodnocení projektů; C. Podpořit rozvoj profesionálních aparátů zajišťujících podpůrné služby pro akademické pracovníky a chod škol; 15,00% INTERNACIONALIZACE VYSOKÝCH ŠKOL 1.1. ROZVOJ GLOBÁLNÍCH KOMPETENCÍ STUDENTŮ A PRACOVNÍKŮ VYSOKÝCH ŠKOL l.l.A Podpora jazykové a mezikulturní přípravy studentů a pracovníků vysokých škol 1.1.B Rozvoj mezinárodních mobilit studentů a pracovníků 1.1.C Rozvoj odborných kompetencí pracovníků vysokých škol v oblasti internacionalizace 1.2. INTERNACIONALIZACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VYSOKÝCH ŠKOL I.2.A Navýšení počtu a kvality studijních programů nabízených v cizích jazycích a společných studijních programů 1.2. B Zahrnutí mezinárodní dimenze do struktury studijních programů, včetně tzv. Mobility Windows 1.3. ZJEDNODUŠENÍ PROCESU UZNÁVÁNÍ ZAHRANIČNÍHO VZDĚLÁNÍ I.3.A Implementace automatického uznávání vzdělávání a výsledků studia v zahraničí 15,00% 1.4. VYTVÁŘENÍ MEZINÁRODNÍHO PROSTŘEDÍ NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH A PROPAGACE V ZAHRANIČÍ I.4.A Podpora rozvoje mezinárodního marketingu vysokých škol a ČR 1.4.B Rozvoj služeb nabízených zahraničním studentům a pracovníkům 1.4.C Práce se zahraničními studenty a absolventy 1.5. POSÍLENÍ STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ INTERNACIONALIZACE 1.5.B Podpora mezinárodní spolupráce strategických partnerství a členství v mezinárodních sítích/organizacích 11. DALŠÍ VÝZNAMNÁ TÉMATA VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ: 1. přizpůsobení podoby studia a podpůrných služeb proměňujícím se charakteristikám uchazečů; kariérní poradenství a informační podpora uchazečů při volbě studijních programů; 2. reakce na sociální, ekonomické (včetně nutnosti pracovat při studiu pro pokrytí základních životních nákladů), kulturní, geografické, zdravotní a další bariéry pro přístup ke studiu a úspěch v něm; podpora studujících se specifickými potřebami; 3. komunitní dimenze vysokých škol; posilování sdílení identity vysoké školy; sociální integrace studujících jako prevence studijní neúspěšnosti; rozvoj sociálního kapitálu studujících; 4. podpora obzvlášť nadaných studujících; 6. řešení problému zápisů do studia pouze za účelem získání studentských výhod, tzv. „mrtvých duší" mezi studujícími; 7. rozvoj podnikavosti studujících; podpora start-ups a spin-offs; 8. sport a rozvoj tělesné kultury studujících i pracovníků jako součást poslání vysokých škol; 9. valorizace poznatků a jejich přenos do praxe; transfer technologií; role vysokých škol v podpoře inovací; 10. dostupnost výsledků tvůrčích činností pro širokou veřejnost; popularizace vědy; 12. univerzity třetího věku a aktivní život seniorů jako součást mise vysokých škol; 20,00% Podíl investičních výdajů na celkové alokací 20,00% Podíl vnitřní soutěže na celkovéí alokací 0,00%