Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Plán realizace Strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na rok 2018 Č. j.: VŠTE006665/2017 Plán realizace Strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích na rok 2018 Projednáno: v Akademické radě VŠTE dne: 10. 10. 2017 Schváleno: v Akademickém senátu VŠTE dne: 10. 10. 2017 ve Správní radě VŠTE dne: 23. 10. 2017 ……………………………………… doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. rektor OBSAH: Preambule ....................................................................................................................................................... 1 Vize, mise......................................................................................................................................................... 2 Prioritní cíl 1: Zajištění kvality všech procesů na VŠTE a inovace vnitřního manažerského systému ETMS ... 3 Prioritní cíl 2: Diverzita a dostupnost vzdělávací činnosti............................................................................... 4 Prioritní cíl 3: Internacionalizace ve vzdělávacím procesu.............................................................................. 6 Prioritní cíl 4: Výzkum, vývoj a tvůrčí činnost a spolupráce s aplikační sférou ............................................... 7 Prioritní cíl 5: Efektivní financováni a kvalitní infrastruktura školy................................................................. 8 Prioritní cíl 6: Třetí role školy a společenská odpovědnost........................................................................... 10 Preambule 1 Preambule Plán realizace Strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro rok 2018 vychází ze stanovených priorit zpracovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR pro rok 2018 a z přijaté novely zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů týkajících se strategického řízení vysokých škol. Obsahuje strategické priority vydefinované ve Strategickém záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické a jejich další deskripci pro rok 2018. Prostřednictvím manažerského systému Excellent Top Manager Systém (dále jen „ETMS“) bude prováděna pravidelná měsíční kontrola jejich plnění a současně tento systém představuje základ pro motivační systém příslušných ústavů, útvarů a oddělení. Postoje a hodnoty 2 Vize, mise Vize VŠTE je vysoká škola univerzitního typu poskytující českým a zahraničním studentům komplexní vzdělání zaměřené na výchovu profesně specializovaných techniků a ekonomů. Mise • Zkvalitňovat a dále rozšiřovat akreditace studijních programů v bakalářském a magisterském stupni studia. • Akreditovat doktorské studium jak pro technické, tak ekonomické studijní programy. • Vytvořit podmínky pro získání práv habilitačních řízení. • Dosáhnout ve střednědobém (25 %) a v dlouhodobém časovém horizontu samofinancování ve výši 50 % rozpočtu VŠTE. • Posilovat vztahy se soukromým a veřejným sektorem, zejména v Jihočeském kraji. • Vytvořit multikulturní vysokoškolské prostředí v souladu s evropskými trendy. • Posilovat etiku akademického prostředí v podmínkách vysoké školy univerzitního typu. V souladu s DZ MŠMT jsou stanoveny následující prioritní cíle: Prioritní cíl 1: Zajištění kvality všech procesů na VŠTE a inovace vnitřního manažerského systému ETMS Prioritní cíl 2: Diverzita a dostupnost vzdělávací činnosti Prioritní cíl 3: Internacionalizace ve vzdělávacím procesu Prioritní cíl 4: Výzkum, vývoj a tvůrčí činnost a spolupráce s aplikační sférou Prioritní cíl 5: Efektivní financování a kvalitní infrastruktura školy Prioritní cíl 6: Třetí role školy a společenská odpovědnost Kvalita 3 Prioritní cíl 1: Zajištění kvality všech procesů na VŠTE a inovace vnitřního manažerského systému ETMS Strategické priority v oblasti zajištění kvality všech procesů na VŠTE a inovace vnitřního manažerského systému ETMS A Transformace vnitřního manažerského systému ETMS v souvislosti s ustavením ústavů školy. Cíle pro rok 2018: • Rozhodování na základě dat a informací. • Inovace interního manažerského systému ETMS. Indikátory 1.1 Zajistit všechny procesy související s přechodem VŠTE na univerzitní typ VŠ. Garant za VŠTE: Prorektor – statutární zástupce rektora 1.2 Inovování ETMS o funkční personální modul jako nástroje ke zkvalitnění personální práce na VŠ. Garant za VŠTE: Kvestor 1.3 Dokončené změny vyplývající z novely vysokoškolského zákona, zejména v oblasti vzdělávání, administrativních prací a ochrany osobních dat. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 1.4 Modifikovaný konkurenceschopný IT systém zajišťující podporu hlavních a podpůrných procesů. Garant za VŠTE: Kvestor Vzdělání 4 Prioritní cíl 2: Diverzita a dostupnost vzdělávací činnosti Strategické priority v oblasti vzdělávání A Zaměření školy na technické studijní obory a programy. B Harmonizace profilu absolventů s potřebami podnikové praxe. C Cílený přístup zaměřený na studenta. D Vnitřní systém zajištění kvality pedagogického procesu. Cíle pro rok 2018: • Splnění plánovaného akreditačního procesu (nové akreditace a rozšíření akreditací). • Dokončit a podat akreditační žádost o sdílený doktorský studijní program (DSP) s Mendelovou univerzitou v Brně. • Prohloubit spolupráci se zástupci podnikové praxe, inovovat profil studentů u jednotlivých oborů v souladu s požadavky pracovního trhu, především v jihočeském regionu. • Cílenou pedagogickou prací ve všech studijních programech se přednostně orientovat na studenta jako nositele vědomostí pro budoucí potřeby společenské praxe. • Dále zkvalitnit a prohloubit práci komise pro vnitřní hodnocení kvality (VHK), zejména o zahraniční experty a hodnotitele. • Návrh nástrojů pro vyrovnávání rozdílů ve vstupních znalostech studentů. • Tvorba inovované strukturované nabídky programů celoživotního vzdělávání a zajistit o ní informovanost v Českých Budějovicích. • Reagovat na požadavky komerční sféry a na základě poptávky vytvářet potřebné kurzy CŽV. • Příprava a přijetí vnitřních standardů pro jednotlivé studijní programy. • Vytvořit předpoklady pro mezinárodní evaluace vnitřního systému zajišťování kvality. • Založení programových rad studijních programů s aktivní účastí studentů. • Zavedení nových prvků do elektronické podpory výuky směřujících ke zjednodušení práce učitele. Vzdělání 5 Indikátory 2.1 Počet akreditací/reakreditací studijních programů. Garant za VŠTE: Ředitelé ústavů 2.2 Počet přepočtených studií zapsaných do prvních ročníků všech typů studijních programů (B1, M1, N1 a P1 v součtu). Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.3 Hodnota průměrného koeficientu ekonomické náročnosti (KEN) přepočtených studií zapsaných do prvních ročníků všech typů studijních programů. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.4 Prostupnost studentů VŠTE mezi B1 a B2 v %. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.5 Prostupnost studentů VŠTE mezi B2 a B3 v %. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.6 Prostupnost studentů VŠTE mezi B3 a B4 v %. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.7 Prostupnost studentů VŠTE mezi N1 a N2 v %. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.8 Počet absolventů Bc. ekonomických oborů od 1. 11. do 31. 10. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.9 Počet absolventů Bc. technických oborů od 1. 11. do 31. 10. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.10 Počet absolventů NMgr. technických oborů od 1. 11. do 31. 10. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.11 Počet absolventů za kalendářní rok. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.12 Počet studentů umístěných na semestrální praxi. Garant za VŠTE: Prorektor pro komercionalizaci a tvůrčí činnost 2.13 Počet studentů v rámci IPC. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 2.14 Finanční prostředky získané formou příspěvku či dotace v rámci IPC. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání Internacionalizace 6 Prioritní cíl 3: Internacionalizace ve vzdělávacím procesu Strategické priority v oblasti Internacionalizace ve vzdělávacím procesu A Mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávání, výzkumu a společenských aktivit. B Otevřenost studijních programů pro zahraniční studenty. C Výuka stávajících studijních programů a oborů v cizím jazyce. D Vzájemná výměna studentů a akademických pracovníků ve vzdělávacích a vědeckovýzkumných institucích. Cíle pro rok 2018: • Rozšířit výuku v anglickém jazyce. • Vytvořit a uvést do provozu monitoring mezinárodních mobilit pro studenty a AP. • Rozšířit možnost působení zahraničních AP na vysoké škole, včetně vytvoření odpovídajícího sociálního zázemí. • Zkvalitnit technické zázemí pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami. • Dobudovat ucelený soubor předmětů pro výuku v anglickém jazyce pro přijíždějící studenty. • Navýšit počty zahraničních studentů. • Zajistit, aby se VŠ stala atraktivním cílem pro zahraniční studenty – samoplátce. Indikátory 3.1 Počet vyučovaných předmětů vyučovaných v AJ v roce 2018. Garant za VŠTE: Ředitel ústavu 3.2 Zpracovat a zprovoznit monitoring mezinárodních mobilit pro studenty a AP. Garant za VŠTE: Vedoucí úseku zahraničních vztahů 3.3 Zpracovat a zavést soubor předmětů vyučovaných v AJ pro přijíždějící studenty. Garant za VŠTE: Ředitelé ústavů 3.4 Počet zahraničních studentů. Garant za VŠTE: Vedoucí úseku zahraničních vztahů 3.5 Počet zahraničních pracovníků. Garant za VŠTE: Vedoucí úseku zahraničních vztahů 3.6 Počet dní pobytu přijíždějících studentů. Garant za VŠTE: Vedoucí úseku zahraničních vztahů 3.7 Počet dní pobytu vyjíždějících studentů. Garant za VŠTE: Vedoucí úseku zahraničních vztahů Výzkum 7 Prioritní cíl 4: Výzkum, vývoj a tvůrčí činnost a spolupráce s aplikační sférou Strategické priority v oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti A Kvalita a excelence výstupů v oblasti vědecko-výzkumné. B Kvalita, stabilita a rozvoj akademických pracovníků. C Vysoký standard vědecko-výzkumné infrastruktury. Cíle pro rok 2018: • Zajistit průběžnou informovanost akademických pracovníků o připravovaných změnách metodiky hodnocení VaV. • Zvýšit kvalitu výstupů do systému RIV a zahájit citační sledovanost jednotlivých akademických pracovníků. • Zajištění vyšší efektivity při transferu znalostí do podnikové sféry, především z Jihočeského kraje. • Pokračovat v evaluaci a zařazování vědeckých časopisů školy do databáze Scopus. • Na smluvním základě posílit smluvní výzkum především s podniky z jihočeského regionu. • Zajistit propagaci dosažených výsledků v oblasti VAV mimo region. • Připravovat výstavbu druhé etapy centrálních laboratoří. • Aktualizace výzkumného zaměření u jednotlivých ústavů VŠTE a zajistit odpovídající informovanost u AP. • Inovovat metodiku pro hodnocení výzkumu na VŠTE v kontextu platné národní metodiky hodnocení. • Zajistit navýšení počtu studentů zapojených do tvůrčí činnosti na VŠTE. Indikátory 4.1 Předpokládaný počet udělených RIV bodů. Garant za VŠTE: Prorektor pro komercionalizaci a tvůrčí činnost 4.2 Výnosy z transferu znalostí v tis. Kč. Garant za VŠTE: Prorektor pro komercionalizaci a tvůrčí činnost 4.3 Počet vydaných čísel odborných časopisů. Garant za VŠTE: Ředitelé ústavů 4.4 Počet studentů zapojených do tvůrčí činnosti. Garant za VŠTE: Ředitelé ústavů 4.5 Počet pořádaných konferencí. Garant za VŠTE: Ředitelé ústavů 4.6 Počet zaevidovaných publikačních výstupů v knihovně. Garant za VŠTE: Prorektor pro komercionalizaci a tvůrčí činnost Financování 8 Prioritní cíl 5: Efektivní financováni a kvalitní infrastruktura školy Strategické priority v oblasti financováni a kvalitní infrastruktura školy A Dosažení nárůstu vlastních zdrojů provozních prostředků, a to na hranici 25 % z celkového obratu při zachování hodnoty příspěvků na provoz poskytovaných MŠMT minimálně na úrovni roku 2015. B Zajištění investičních prostředků na minimální úrovni 125 mil. Kč k rozvoji materiálnětechnického zázemí VŠTE. Cíle pro rok 2018:  Zajistit nárůst vlastních zdrojů provozních prostředků oproti roku 2017.  Zachovat výši příspěvku na provoz poskytovaných MŠMT min. na úrovni roku 2017.  Zvýšit objem finančních prostředků z finančních prostředků EU a z tuzemských zdrojů.  Zajistit investiční prostředky v souladu se strategickým plánem rozvoje VŠTE.  Zahájit přípravné práce pro výstavbu 2. etapy centrálních laboratoří.  Stavba vysokoškolských kolejí VŠTE.  Zpracovat studii pro výstavbu sportovního areálu VŠTE.  Prohloubit vnitřní kontrolní činnost v oblasti výzkumných a rozvojových projektů. Indikátory I Projektová činnost 5.1 Počet získaných projektů. Garant za VŠTE: Ředitelé ústavů 5.2 Finanční prostředky získané z projektové činnosti v CŽV. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 5.3 Finanční prostředky získané z projektové činnosti. Garant za VŠTE: Ředitelé ústavů 5.4 Finanční prostředky získané z celoškolské rozvojové projektové činnosti. Garant za VŠTE: Prorektor - statutární zástupce rektora 5.5 Počet provedených kontrol u výzkumných projektů, projektů ze strukturálních fondů a tuzemských zdrojů. Garant za VŠTE: Prorektor pro komercionalizaci a tvůrčí činnost, Prorektor - statutární zástupce rektora Financování 9 II Doplňková činnost 5.6 Neinvestiční podpora VVI. Garant za VŠTE: Prorektor pro komercionalizaci a tvůrčí činnost 5.7 Finanční prostředky získané ze zakázkové činnosti. Garant za VŠTE: Ředitelé ústavů 5.8 Finanční prostředky získané od samoplátců. Garant za VŠTE: Úsek zahraničních vztahů 5.9 Příjmy CŽV. Garant za VŠTE: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání 5.10 Tržby Centra odborné přípravy (COP). Garant za VŠTE: Vedoucí COP 5.11 Tržby z ubytování na kolejích. Garant za VŠTE: Kvestor 5.12 Tržby z prodeje služeb COPY centra (vč. prodeje identifikačních karet). Garant za VŠTE: Kvestor 5.13 Zajištění přebytkového rozpočtu menzy. Garant za VŠTE: Kvestor 5.14 Počet dětí zapsaných v MŠ. Garant za VŠTE: Kvestor 5.15 Počet dětí na krátkodobé hlídání v MŠ. Garant za VŠTE: Kvestor 5.16 Počet kulturních akcí uspořádaných MŠ. Garant za VŠTE: Kvestor III Provoz VŠTE 5.17 Evidenční přepočtený počet profesorů. Garant za VŠTE: Ředitelé ústavů 5.18 Evidenční přepočtený počet docentů. Garant za VŠTE: Ředitelé ústavů 5.19 Dodržení celkového rozpočtu nákladů na provoz školy. Garant za VŠTE: Kvestor Třetí role 10 Prioritní cíl 6: Třetí role školy a společenská odpovědnost Strategické priority v oblasti třetí role a společenské odpovědnosti A Nezaměstnanost absolventů v jednotlivých sledovaných obdobích. B Podpora spin-off firem. Cíle pro rok 2018: • Aktivní zapojení školy do rozvojových programů Jihočeského kraje a města České Budějovice. • Prezentovat a reálně naplňovat poslání VŠTE jako jednoho ze základních stavebních kamenů terciálního vzdělávání v Jihočeském kraji. • Posilovat konkurenceschopnost absolventů školy na trhu práce s cílem zajistit míru standardizované nezaměstnanosti pod průměrem kraje. • Rozšířit komunikační kanál určený pro interní i externí veřejnost za účelem propagace značky VŠTE. Indikátory 6.1 Standardizovaná míra nezaměstnanosti - ekonomické obory (bakalářské). Garant za VŠTE: Prorektor pro komercionalizaci a tvůrčí činnost 6.2 Standardizovaná míra nezaměstnanosti - technické obory (bakalářské). Garant za VŠTE: Prorektor pro komercionalizaci a tvůrčí činnost 6.3 Standardizovaná míra nezaměstnanosti – technické obory (navazující magisterské obory). Garant za VŠTE: Prorektor pro komercionalizaci a tvůrčí činnost