Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 10, 370 01 České Budějovice Dlouhodobý záměr vzdělávací, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti na období 2006 - 2010 Aktualizace pro rok 2008 Obsah str. 1. Úvod 1 1.1. Východiska Dlouhodobého záměru vzdělávací, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti VŠTE 1 1.2. Vznik VŠTE 1.3. Návaznost VŠTE na VOŠ České Budějovice 2 1.4. Postavení a poslání VŠTE v terciární sféře vzdělávání 1.5. Vyhodnocení počáteční fáze činnosti VŠTE ­ východiska jejího dalšího rozvoje 2 2. Kvalita a excelence akademických činností 2.1. Vzdělávací činnost 2 2.1.1. Akreditace nových studijních programů a oborů 3 2.1.2. Inovace a rozšiřování studijních programů a oborů 3 2.1.3. Laboratoře 3 2.1.4. Jazyková příprava pro pracovníky VŠTE 3 2.1.5. Celoživotní vzdělávání 3 2.1.6. Univerzita 3. věku 6 2.2. Výzkumná, vývojová a tvůrčí činnost 6 2.2.1. Východiska a cíle 2.2.2. Regionální specifika a limity 2.2.3. Rozvojové záměry 2.2.3.1. Krátkodobé záměry 2.2.3.2. Střednědobé záměry 2.2.3.3. Dlouhodobé záměry 2.2.4. Očekávané přínosy 2.3. Spolupráce VŠTE s akademickými pracovišti 9 2.4. Spolupráce VŠTE s ostatními subjekty 10 2.4.1. Střední školy a vyšší odborné školy 10 2.4.2. Veřejná správa 10 2.4.3. Hospodářská komora 2.4.4. Úřady práce 2.4.5. Podnikatelská sféra 10 2.5. Hospodaření VŠTE 10 2.5.1. Pravidla konstrukce rozpočtu 2.5.2. Investice 2.6. Informační technologie 11 2.7. Lidské zdroje na VŠTE 11 2.7.1. Zaměstnanci 12 2.7.1.1. Výběrová řízení na akademické pracovníky 12 2.7.1.2. Struktura a odborný růst akademických pracovníků 12 2.7.1.3. Struktura a odborný růst pracovníků výzkumu a vývoje 2.7.1.4. Struktura a odborný růst technicko administrativních a ekonomických pracovníků 12 2.7.2. Studenti 12 2.7.2.1. Počty a struktura studentů 13 2.7.2.2. Odborné praxe studentů 2.7.2.3. Pozice a uplatnění absolventů VŠTE na trhu práce 2.8. Organizace a řízení VŠTE 13 3. Internacionalizace 3.1. Mezinárodní spolupráce a mezinárodní styky 14 3.1.1. Časové naplnění záměrů mezinárodní spolupráce 3.1.1.1. Krátkodobé záměry 3.1.1.2. Střednědobé záměry 3.1.1.3. Dlouhodobé záměry 3.2. Mobility 14 3.2.1. Mobility akademických pracovníků a pracovníků ve výzkumu a vývoji 3.2.2. Mobility studentů 4. Kvalita a kultura akademického života 4.1. Sociální záležitosti studentů 4.2. Podpora studia zdravotně postižených studentů 15 4.3. Podpora studia kulturně a sociálně znevýhodněných studentů 4.4. Podpora studia mimořádně nadaných studentů 4.5. Partnerství student ­ učitel 4.6. Informační a poradenské služby 15 4.7. Kultura vzdělávacího a výzkumného procesu 15 4.8. Spolupráce VŠTE s absolventy 4.9. Ubytovací služby 16 4.10. Stravovací služby 16 4.11. Podmínky pro sportovní činnost studentů 16 4.12. Podmínky pro kulturní a společenské aktivity studentů 16 5. Areál VŠTE ­ rozvoj materiálně-technické základny 16 5.1.Správní a ubytovací budova ,,D" 5.2. Výukové pavilony ,,A" a ,,B" 5.3. Hala (tělocvična) 5.4. Kuchyně s jídelnou (menza) 5.5. Energocentrum 5.6. Venkovní sportovní areál 5.7. Rozvojová plocha 6. Přílohy Poznámky: (1) Struktura této aktualizace je plně identická se strukturou základního dokumentu dlouhodobého záměru VŠTE, tj. názvy kapitol si navzájem odpovídají, pouze bylo změněno číslování stránek těch kapitol, které byly aktualizovány. (2) Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací, výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické pro rok 2008 bezprostředně navazuje na základní dokument, který byl s ohledem na vznik školy v roce 2006 a zahájení výuky v únoru 2007 zpracováván až v průběhu roku 2007 a jeho projednávání s MŠMT bylo završeno až v září 2007. Zde uvedené informace jsou tedy doplněním a rozšířením příslušné pasáže dlouhodobého záměru a je nezbytné příslušné pasáže v dlouhodobém záměru a jeho aktualizaci používat ve vzájemném prolnutí. V tomto materiálu jsou použity tyto zkratky: DZ (dlouhodobý záměr VŠTE), ADZ (aktualizace dlouhodobého záměru VŠTE pro rok 2008), REK (rektor), PRST (prorektor pro studium), PRVV (prorektor pro výzkum a vývoj), PRZV (prorektor pro zahraniční vztahy), RU (ředitel ústavu), KV (kvestor), VK (vedoucí katedry), ÚCV (Ústav celoživotního vzdělávání), SO (studijní oddělení), KR (kancelář rektora), KEF (katedra ekonomiky a financí), KRI (katedra řízení), KAV (katedra aplikovaných věd), KCJ (katedra cizích jazyků) a KEM (katedra experimentálních metod). 1 1. Úvod V rámci Aktualizace dlouhodobého záměru VŠTE pro rok 2008, který vychází z Dlouhodobého záměru VŠTE pro roky 2007 ­ 2010, jsou stanoveny především tyto priority: * ustanovení Akademické rady, Správní rady a volba rektora VŠTE * akreditace nových studijních programů a oborů, * dokončení a oponentura šetření Profil studenta VŠTE (externí firma), v případě dokončení v průběhu roku 2007 bude předáno jako dodatek této ADZ, * dokončení a schválení Generelu rozvoje areálu (externí firma), v případě dokončení v průběhu roku 2007 bude předáno jako dodatek této ADZ, * certifikace kvality dle ČSN ISO 9001:2001, * podání žádostí do OP Vzdělání pro konkurenceschopnost a OP Výzkum a vývoj pro inovace, * zřízení nových webových stránek školy, * zřízení nových zastávek MHD a přechodu, nová příjezdová komunikace (investor Statutární město České Budějovice ve spolupráci s Jihočeským krajem), Tyto hlavní priority pro rok 2008 jsou dále společně s ostatními úkoly a záměry rozpracovány v následujícím textu. 1.1. Východiska Dlouhodobého záměru vzdělávací, výzkumné, vývojové a další činnosti VŠTE Vedle východisek (zdrojů) uvedených v DZ bude další vývoj a rozvoj VŠTE ovlivňován též usnesením Rady JK ve věci kompetencí statutárního zástupce VOŠ, usnesením Rady Jihočeského kraje ve věci převodu pozemku vhodného k investici na VŠTE a usnesením Zastupitelstva Jihočeského kraje ve věci téhož pozemku. Dále je pro činnost VŠTE a tudíž i pro ADZ podstatná smlouva VŠTE s VOŠ o stravování osob účastnících se vzdělávacích a dalších aktivit na VŠTE. S představiteli Jihočeského kraje je dále předjednáno, že ještě v průběhu roku 2007 kompetentní organizační jednotka KÚ ­ Odbor majetkový vydá souhlas se stavebními investicemi a technickým zhodnocováním pronajatých částí areálu, které slouží k zabezpečení činnosti VŠTE (další částečné odstranění komplikací způsobených tím, že VŠTE nemá doposud žádná vlastnická práva k nemovitému majetku, který využívá pouze na základě nájemních smluv). Vedle těchto dokumentů je nezbytné urychleně sjednat (především s ohledem na zahraniční aktivity ­ viz. partie celoživotní vzdělávání) se správcem a provozovatelem ubytovacího zařízení rámcovou smlouvu o postoupení části kapacity tohoto objektu pro potřeby VŠTE (doposud bylo toto řešeno individuálními smlouvami přímo se studenty). Všechny tyto dokumenty a smluvní vztahy budou na přelomu roku 2007 a 2008 základem pro vyjednání podmínek pro činnost VŠTE s novým provozovatelem areálu Okružní 10, SŠ obchodu, služeb a podnikání České Budějovice. V případě, že by v této fázi došlo k redukci 2 již dohodnutého, znamenalo by to pro VŠTE závažnou komplikaci pro plnění jejích úkolů. Všechny doposud sjednané smlouvy, dohody a přijatá usnesení výše zmíněné jsou v přílohách této ADZ (vyjma smluv uvedených v přílohách DZ). Za uzavření a naplnění všech těchto smluv a dohod, včetně skutečností vyplývajících z příslušných usnesení orgánů Jihočeského kraje zodpovídá REK ve spolupráci s KV a útvarem KR. 1.3. Návaznost VŠTE na VOŠ České Budějovice Postupně dochází a bude docházet ke snížení přímých vazeb na VOŠ. Zásadní změny pak nastanou od 1.1.2008 po sloučení této školy s jiným školským subjektem (Střední škola obchodu, služeb a podnikání České Budějovice ­ SŠOSP), což bude spojeno s postupnou redukcí některých aktivit doposud VOŠ vykazovaných. Proces slučování VOŠ s SŠAOSP je spojen též s přesunem části aktivit i kapacit VOŠ mimo areál Okružní 10. Postupně též dochází ke zvyšujícímu se zapojení některých pedagogických pracovníků VOŠ do aktivit VŠTE, a to jak v oblasti realizace akreditovaného studijního programu, tak v rámci aktivit celoživotního vzdělávání. SŠOSP přebírá z VOŠ pouze obory Marketing a Obchodní podnikání, na obory Financování a účetnictví, Bankovnictví, Stavby inženýrské, Organizace a řízení ve stavebnictví a Počítačová grafika v elektrotechnice nebudou již přijímáni noví studenti (obory doběhnou a nebudou již otevírány). Dočasně bude dále nabízen obor Stavby pozemní (do akreditace obdobného programu na VŠTE). 1.5. Vyhodnocení počáteční fáze činnosti VŠTE ­ východiska jejího dalšího rozvoje V DZ byla vyhodnocena první a druhá fáze zajištění činnosti VŠTE. Třetí fáze se dotýká především oblasti kvality a excelence akademických činností a proto bude příslušná aktualizace uvedena v příslušné části ADZ. 2. Kvalita a excelence akademických činností 2.1. Vzdělávací činnost PRST vypracuje v roce 2008 komplexní systém uznávání předchozího studia a systém přijímání do vyšších ročníků studia na VŠTE. Zároveň detailně rozpracuje systém nostrifikací (ve spolupráci s útvarem PRZV). Při přípravě nových studijních programů a oborů a při inovaci stávajících programů a oborů budou intenzivně hledány a využívány cesty financování těchto činností, např. využitím OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Pro rozšíření nabídky studijních předmětů byly vypsány a budou realizovány v rámci akreditovaného studijního programu a oboru jako volitelné tyto předměty: Tělesná výchova (3 studijní skupiny), Životní prostředí (2 ss), Evropská integrace (2 ss), Matematika (4 ss), Etika (1 ss), Společenská komunikace (2 ss). Zodpovídá: PRST a SO 3 2.1.1. Akreditace nových studijních programů a oborů VŠTE bude usilovat o akreditaci především programů technického zaměření. Jejich struktura bude přizpůsobena závěrům šetření Profil studenta VŠTE, které probíhá ve 2. polovině roku 2007 a bude uzavřen a vyhodnocen v roce 2008 (zajišťuje externí firma). Intenzivně probíhá příprava akreditačních materiálů programu se zaměřením na stavebnictví a strojírenství. Zodpovídá: REK, PRST a VK KEM Při přípravě nových programů a oborů bude jednáno s akademickými pracovišti, která v regionu Jihočeského kraje nabízejí na svých detašovaných pracovištích vzdělávání v technických programech a oborech. Zároveň bude též jednáno se školskými subjekty, které jim k těmto aktivitám poskytují příslušné zázemí. Zodpovídá: REK a PRST 2.1.2. Inovace a rozšiřování studijních programů a oborů Pro studijní program Ekonomika a management budou připraveny další studijní obory a kombinovaná forma studia (probíhá zpracování příslušných studijních opor). Zároveň usiluje VŠTE o dohodu s Jihočeskou univerzitou o kooperaci při realizaci vzdělávání v bakalářských ekonomických programech a oborech (vyšší efektivita činnosti v případě obou veřejných vysokých škol). Za tato jednání ponese odpovědnost útvar REK 2.1.3. Laboratoře Po vybavení laboratoří v roce 2007 základními sety umožňujícími konkrétní činnosti orientovanými především na technické obory bude toto součást VŠTE (organizačně začleněna pod KEM) nabízet vedle podpory výuky technických programů a oborů též expertizní činnost, spolupracovat s UH AV a s akademickými pracovišti na řešení společných výzkumných úkolů a grantů. Zároveň budou realizovány komerční aktivity v rámci vedlejší činnosti, které by měly vést k plné samofinancovatelnosti laboratoří. Zodpovídá: PRVV a VK KEM při zapojení všech pracovníků KEM (interních i externích) 2.1.4. Jazyková příprava pro pracovníky VŠTE KCJ vypracuje komplexní program pro jazykovou přípravu všech pracovníků školy. Pro každého akademického pracovníka školy a každého pracovníka na úseku výzkumu a vývoje bude vypracován individuální plán jeho jazykového rozvoje a vzdělávání. Zodpovídá: VK 2.1.5. Celoživotní vzdělávání ÚCV připravuje vzdělávací projekty, projekty k propagaci školy a rozvíjí přípravné práce k projektům do připravovaných operačních programů. 4 V roce 2008 budou realizovány tyto aktivity z oblasti celoživotního vzdělávání (návaznost na činnosti v roce 2007) Zodpovědnost příslušných útvarů jednotlivě dle konkrétních aktivit. Přípravné kurzy k přijímacím zkouškám * Pořádání přípravných kurzů z matematiky pro vyrovnání rozdílné úrovně znalostí ze středních škol pro úspěšné zvládnutí přijímacích zkoušek. Zodpovídá: ÚCV a SO Indikace: organizační zabezpečení kurzů Plnění: přípravné kurzy budou zahájeny ve druhém čtvrtletí 2008 * Pravidelné vyhodnocování zkušeností z výuky prvních ročníků a nabízení přípravných kurzů v předmětech s nejslabšími výsledky. Zodpovídá: VK a ÚCV Indikace: organizační zabezpečení kurzů Plnění: přípravné kurzy budou zahájeny dle potřeby ve druhém čtvrtletí 2008 Přípravné kurzy podle § 60 zákona o vysokých školách Vzhledem k zahájení výuky v únoru 2007 nebyly zatím pořádány žádné přípravné kurzy. V roce 2008 neplánuje ÚCV pořádání přípravných kurzů. Profesní (kariérní) kurzy * Příprava kurzů pro starosty a pracovníky veřejné správy zejména z vodohospodářské oblasti a projektového řízení. Zodpovídá: ÚCV Indikace: organizační zabezpečení kurzů Plnění: podzim 2007 / jaro 2008 * Pořádání kurzů ochrany duševního vlastnictví podle evropských norem, které budou probíhat formou vícedenních seminářů. Zodpovídá: ÚCV a PRVV Indikace: organizační zabezpečení kurzů Plnění: podzim 2007 / jaro 2008 * Manažerské kurzy a kurzy rozvoje osobnosti pro veřejnost. Zodpovídá: ÚCV a KRI Indikace: organizační zabezpečení kurzů Plnění: kurzy budou zahájeny ve 2. polovině 2008 5 * Navázání spolupráce s odbornými institucemi a školami v zahraničí a formou kurzů přenášet poznatky ze zahraničí mezi odbornou veřejnost v ČR. Zodpovídá: ÚCV a PRZV Indikace: organizační zabezpečení kurzů Plnění: kurzy budou zahájeny ve 2. polovině 2008 Kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků Soustředili jsme skupinu odborníků na pedagogiku a andragogiku, kterými jsme doplnili naše odborné akademické pracovníky, za účelem přípravy kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. K akreditaci jsou připraveny kurzy: * doplňující pedagogické studium pro učitele praktického vyučování a odborného výcviku * doplňující pedagogické studium pro učitele odborných předmětů Zodpovídá: ÚCV Indikace: získání akreditace na MŠMT Plnění: po jejich akreditaci zahájíme výuku v prvním semestru v roce 2008 Rekvalifikační kurzy * Příprava rekvalifikačního kurzu ,,supervize". Zodpovídá: ÚCV Indikace: získání akreditace na MPSV Plnění: po jeho akreditaci zahájení výuky prvního běhu rekvalifikačního kurzu * Příprava dalších rekvalifikačních kurzů na základě analýzy potřeb trhu a po projednání s úřady práce v regionu. Zodpovídá: ÚCV Indikace: koncepce rekvalifikačních programů ÚCV Plnění: zahájení výuky rekvalifikačních kurzů v roce 2008 Zahraniční spolupráce Je podepsána smlouva s EIE Malta, která nám zabezpečuje akvizici studentů z oblasti Číny, Tchajwanu, Indie, Pákistánu, Střední Asie apod. Zabezpečujeme výuku základů angličtiny ve dvouměsíčních kurzech a výuku angličtiny a managementu v ročních kurzech. Podle požadavků partnerské organizace EIE a podle zájmu studentů budou organizovány dvouměsíční kurzy a roční kurz. Zodpovídá: ÚCV Indikace: smlouva s EIE Malta, počet uspořádaných kurzů Plnění: zahájení výuky kurzů v říjnu 2007 6 Další aktivity * Účast školy na výstavě ,,Vzdělání a řemeslo" na Výstavišti v Českých Budějovicích. Zodpovídá: ÚCV Plnění: splněno, září 2007 * Účast školy na Dni stavitelství a architektury formou Dne otevřených dveří. Zodpovídá: ÚCV Plnění: říjen 2007 * Pořádání prezentační a prodejní výstavy knih a publikací nakladatelství odborné literatury ,,CzechBook 2007". Zodpovídá: ÚCV Plnění: listopad / prosinec 2007 2.1.6. Univerzita 3. věku * Navázání kontaktů s organizacemi seniorů a zpracování profilu zájmů seniorů. Na základě zpracovaného profilu zájmů příprava prvního běhu Univerzity 3. věku. Zodpovídá: ÚCV Indikace: koncepce Univerzity 3. věku, organizační zabezpečení Plnění: rok 2008 2.2. Výzkumná, vývojová a tvůrčí činnost V roce 2008 budou realizovány tyto aktivity z oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti (návaznost na činnosti v roce 2007). Zodpovědnost příslušných útvarů jednotlivě dle konkrétních aktivit. * Ustavení prorektora pro oblast výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti. Zodpovídá: REK Indikace: organizační řád školy Plnění: splněno v 2007, prozatímně řešeno v rozsahu kompetencí pověřeného rektora pověřením příslušného akademického pracovníka * Ustavení oddělení výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti s personálním obsazením a přidělením příslušných kompetencí se zakotvením v organizačním řádu školy. Zodpovídá: REK Indikace: organizační řád škol Plnění: splněno květen 2007 * Navázání spolupráce s Jihočeskou agenturou na podporu inovačního podnikání (JAIP). Zodpovídá: útvar PRVV a ÚCV Indikace: počet uzavřených dohod Plnění: splněno duben 2007 a dále průběžně 7 * Finanční zabezpečení oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti a její odpovídající materiálně-technické zabezpečení. Zodpovídá: REK Indikace: efektivní činnost oddělení Plnění: splněno 2007 a dále průběžně. * Založení Interní grantové agentury školy - IGA (orientace na mladé akademické pracovníky se specifikací na aplikační výzkum, inovační technologie, vývojové aktivity, tématické firemní úkoly, učební texty a modernizaci stávajících forem výuky (vytvoření a schválení vnitřních předpisů školy). Zodpovídá: útvar PRVV a VK Indikace: vnitřní předpis školy, vyhlášení a přijetí přihlášek, obhajoba IG za rok 2007 Plnění: splněno částečně v květnu 2007 a dále průběžně * Vypracování koncepce vědecké knihovny školy (VK) včetně uplatnění virtuálních prvků a moderních informačních a komunikačních technologií (zpracování provozního řádu knihovny se směným provozem a s odborným personálním zabezpečením). Zodpovídá: útvar PRVV a SO Indikace: zpracování legislativně-správního rámce, nákup a zprovoznění plánované techniky, počet poskytovaných služeb Plnění: částečně v roce 2007, pokračuje naplňování cíle * Seznámení akademické obce se zásadami a principy výzkumné a tvůrčí práce, publikační činností a prezentační formou obvyklou v akademickém prostředí (učební texty, odborné články, projekty apod.). Zodpovídá: útvar PRVV a VK Indikace: vydání zásad, počet vydaných textů a publikací, počet projektů Plnění: částečně v roce 2007, vydání a příprava dalších učebních textů, publikační aktivity mladých akademických pracovníků a dále průběžně * Účast kateder a jednotlivých akademických pracovníků na řešení projektů FRVŠ i projektů z finančních prostředků EU. Zodpovídá: útvar PRVV a VK Indikace: přihlášky projektů FRVŠ a dalších projektů a jejich úspěšné řešení Plnění: splněno v roce 2007 a dále průběžně, přihlášeny 2 projekty FRVŠ * Zapojení VŠTE do rozvojového projektu MU Brno zaměřeného na odhalování plagiátů v závěrečných pracích. Zodpovídá: útvar PRVV * Monitorování a vytvoření předpokladů pro zapojení do řešení ,,Cílených profesních a regionálních výzkumných projektů, vývojových prací a tématických úkolů". Zodpovídá: útvar PRVV a VK Indikace: počet uzavřených dohod a řešených projektů Plnění: splněno 2007 a dále průběžně 8 * Účast či vlastní aktivita při řešení problematik v rámci odborných podnikatelských seskupení ­ klastrů v rámci posílení regionální konkurenceschopnosti (VŠTE je členem NIPS, a. s. a Ekogen, o.s.). Zodpovídá: útvar PRVV a VK Indikace: počet předložených a řešených klastrů Plnění: splněno červen 2007 a dále průběžně, účast ve dvou klastrech z oblasti stavebnictví, připravován klastr zaměřený na problematiku vodních režimů v krajině * Zpracování rozvojových projektů MŠMT resp. OPRLZ s akcentem na podporu výzkumu a vývoje. Zodpovídá: útvar PRVV a VK Indikace: počet zpracovaných a řešených projektů Plnění: příprava a dále průběžné plnění * Založení, registrace a vydávání odborného školního časopisu ,,LITTERA SCRIPTA" . Zodpovídá: útvar PRVV Indikace: založení časopisu a pravidelná ediční činnost Plnění: splněno červen 2007, registrace, ustavení redakční rady, vydání prvního čísla a dále průběžně * Založení mezinárodního časopisu k problematice terciárního vzdělávání Zodpovídá: útvar PRVV Indikace: pravidelná ediční činnost Plnění: nový úkol, zahájena příprava k založení, předpoklad plnění v roce 2008 * Zpracování programu konání odborných konferencí a seminářů k problematice terciárního vzdělávání výhledově se zahraniční účastí zejména z kooperujících zahraničních škol (první celostátní konference za účasti MŠMT ČR k problematice terciárního vzdělávání realizována v květnu 2007). Cílem je založení tradice setkávání neuniverzitních vysokých škol a škol poskytujících profesně orientované bakalářské programy. Zodpovídá: útvar PRVV a VK Indikace: počet odborných akcí, účast, výstupy, implementace závěrů v praxi a jejich předání řídící sféře. Plnění: splněno květen 2007 a dále průběžně * Podpora studentů v doktorských studijních programech, jejich evidence, metodická pomoc, profesní vzdělávání ze zdrojů OP RLZ, FRVŠ i MŠMT. Zodpovídá: útvar PRVV a VK Indikace: počet přijatých a úspěšně zakončených studentů DSP Plnění: splněno červenec 2007 a dále průběžně 9 * Ochrana duševního vlastnictví ­ bude ustaven odborný garant za tuto oblast, realizováno základní proškolení akademických pracovníků v této problematice a navázán kontakt s vhodnou patentovou kanceláří. Zodpovídá: útvar PRVV a ÚCV Indikace: počet přijatých výstupů z oblasti duševního vlastnictví Plnění: splněno částečně v září 2007 a dále průběžně, uzavřena spolupráce s patentovou kanceláří Kudrlička a Sedlák, České Budějovice * Bibliografie - Publikace a Díla - pro každého akademického pracovníka bude zavedena centrální evidence publikačních, výzkumných a tvůrčích aktivit, citačních ohlasů, patentů, vynálezů, ZN s ročním vydáváním školních přehledů prostřednictvím VK. Zodpovídá: útvar PRVV a VK Indikace: instalace a funkčnost příslušného informačního systému Plnění: podán projekt FRVŠ, úkol trvá * Hodnocení (roční) tvůrčích aktivit akademických pracovníků se stane nedílnou součástí jejich celkového hodnocení a bude podmínkou dalšího působení na škole. Zodpovídá: útvar REK, PRVV a VK Indikace: bodové hodnocení publikační a tvůrčí aktivity akademických pracovníků Plnění: splněno částečně v září 2007 a dále průběžně * Zpracování koncepce výstavby a provozu školních laboratoří (laboratoř stavební mechaniky a půdní fyziky a laboratoř inovačních technologií) jako materiálně-technická podpora vzdělávacím programům školy i pro podporu tvůrčí činnosti akademických pracovníků. Realizace první etapy budování a provozu laboratoří ­ mimo areál Okružní. Zodpovídá: PRVV, VK KEM a pracovníci KEM Indikace: zahájení výuky a počet výstupů v oblasti tvůrčích aktivit, ochrana Duševního vlastnictví Plnění: splněna první etapa ­ červenec 2007 - budování laboratoří v pronajatém areálu a dále průběžně dle řešení majetkových poměrů školy * Organizace a odborná garance SVOČ, pravidelné konání školských kol s diferenciací na odborné sekce a účast v celostátním kole (vytvoření a schválení vnitřních norem školy). Zodpovídá: útvar PRVV a VK Indikace: vnitřní předpis školy, vyhlášení a konání školského kola SVOČ Plnění: splněno v květnu 2007 a dále průběžně 2.3. Spolupráce VŠTE s akademickými pracovišti V období 2008 bude nejdůležitější spolupráce s akademickými pracovišti, se kterými bude VŠTE mít možnost spolupracovat při přípravě a realizaci nových studijních programů a oborů. V tomto směru byla již zahájena jednání se Stavební fakultou ČVUT Praha a s Fakultou strojní Technické univerzity Liberec. Zároveň je pro VŠTE velice důležitá spolupráce s Jihočeskou univerzitou, kde bude VŠTE usilovat o spolupráci v oblasti všeobecně vzdělávacích předmětů a o spolupráci v ekonomickém programu. Ve spolupráci s Ústavem pro hydrodynamiku Akademie věd ČR bude v letech 2008 ­ 2012 realizován 10 společný standardní badatelský grantový projekt Vliv rostlinného krytu na vodoodpudivost půd a formování odtoku na Šumavě (v případě jeho přijetí ­ podáno 2007). Zodpovídá: REK, PRST a PRVV 2.4. Spolupráce VŠTE s ostatními subjekty V roce 2007 byla předjednána spolupráce s Technickým a zkušebním ústavem stavebním, Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě a s Českým svazem stavebních inženýrů. S těmito subjekty bude uzavřena smlouva o spolupráci s konkrétní specifikací oblastí této spolupráce. Zodpovídá: REK 2.4.1. Střední školy a vyšší odborné školy VŠTE navázala kontakty se subjekty regionálního školství již prostřednictvím jejich zřizovatele ­ Jihočeského kraje. V září 2007 se škola zúčastnila celostátní akce Vzdělání a řemeslo, kde oslovila konkrétní vytipované střední a vyšší odborné školy z regionu. Se školskými subjekty bude VŠTE dále spolupracovat především v nabídce informací o možnostech studia a se zapojením těchto škol do šetření Profil studenta VŠTE. Zodpovídá: REK, PRST a útvar KR . 2.4.2. Veřejná správa Pro potřeby orgánů veřejné správy v regionu Jihočeského kraje na všech stupních bude vypracována nabídka dalšího vzdělávání jejich pracovníků a bude jim nabídnut servis při řešení otázek místního a regionálního rozvoje. Zodpovídá: PRST a ÚCV 2.4.5. Podnikatelská sféra Spolupráce s podnikatelskou sférou bude zaměřena především na přípravu odborných praxí studentů a na rozpracování šetření Profil studenta VŠTE. Zodpovídá: REK a PRST 2.5. Hospodaření VŠTE V roce 2008 se předpokládá výrazný nárůst počtu studentů (ze 140 v akad. roce 2007/2008 na předpokládaných 550 v akad. roce 2008/2009). Pro zabezpečení výuky takového počtu studentů bude nezbytné vybavit nábytkem další posluchárnu, zřídit další počítačovou učebnu a rozšířit vybavení serverovny. Tyto akce proběhnou v první polovině roku 2008, aby prostory a technika byly připravené na zahájení akad. roku 2008/2009. Dále bude nutné před zahájením akad. roku 2008/2009 zvýšit počet akad. Pracovníků o cca 12 - 15, což způsobí nárůst výdajů na mzdové prostředky a na vybavení nových kanceláří a kabinetů pro tyto pracovníky. V první polovině 2008 bude posílen personál školy o cca 5 provozních pracovníků (více viz. kapitola 2.7 Lidské zdroje na VŠTE). 11 Toto mimořádné zvýšení finančních výdajů způsobené předpokládaným nárůstem počtu studentů bude společně s běžnými výdaji zahrnuto do rozpočtu VŠTE na rok 2008, na základě kterého bude sestavena žádost o příspěvek na vzdělávací, vědeckou, výzkumnou a vývojovou činnost od MŠMT na rok 2008. Zodpovídá: KV 2.6. Informační technologie Z důvodu nevyhovujícího internetového připojení přešla VŠTE k 1.9.2007 na vysokorychlostní internet společnosti CESNET. Pro rok 2008 se počítá s rozvojem následujících aktivit: * Vytvoření a zprovoznění nových kvalitních webových stránek VŠTE (plnění: do konce roku 2007). * Podpora interaktivní výuky a lepší zapojení studentů do procesu vzdělávání (dotykové tabule Smartboard, Activboard, videokonference, prezentace). * Rozvoj bezpečnostní infrastruktury (např. identifikace uživatelů čipovými kartami, které budou uzpůsobeny kompletnímu užití v celém vysokoškolském systému (přístupy do učeben, přihlašování se do knihovního systému, možnost kopírování, tisku atd.). * Inovace a rozvoj počítačových učeben a dalších pracovišť pro praktickou výuku, rozvoji e-learningu, zajišťování studijních materiálů na internetu, rozšíření audiovizuálních přednášek. * Rozvoj multimediálních technologií, implementace nových generací nástrojů informační technologie (bezdrátová komunikace, videokonference, hlasová komunikace, vzdálená zpráva) je jednou z priorit rozvoje této oblasti VŠTE. * Digitalizace přednášek a následné uveřejnění na webových stránkách. * Technické vybavení serverovny (servery, zálohovací zařízení, záložní zdroje, rack, klimatizace a ostatní příslušenství). Zodpovídá: KV 2.7. Lidské zdroje na VŠTE Lidským zdrojů v roce 2008 bude věnována vysoká pozornost, protože dostatek kvalitních pracovníků i dostatek studentů s aktivním zájmem o studium je předpokladem růstu a rozvoje vysoké školy. S ohledem na to, že VŠTE je novou vysokou školou, je problémem především dostatečný počet akademických pracovníků se zkušenostmi z akademického prostředí a s dostatečnými akademickými kompetencemi. 12 2.7.1. Zaměstnanci V roce 2008 se předpokládá nárůst provozních pracovníků o cca 5 osob, akademických pracovníků a ostatních pracovníků podílející se na výuce o cca 12 ­ 15 osob. Tento nárůst bude způsoben zvýšením počtu studijních programů a oborů, zvýšením počtu studentů a agendy s tím související. Zároveň bude nutno personálně posílit některé útvary, jejichž zabezpečenost se již nyní jeví jako nedostatečná (kancelář rektora, kancelář kateder, studijní oddělení, informační středisko, knihovna, atd.) 2.7.1.1. Výběrová řízení na akademické pracovníky V roce 2008 se předpokládá rozvoj studijních programů a oborů, které budou vyžadovat posílení personálního zabezpečení v oblasti akademických pracovníků. V souladu se zákonem č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů budou vypsána min. 2 výběrová řízení na obsazení míst akademických pracovníků. Zodpovídá: KR 2.7.1.2. Struktura a odborný růst akademických pracovníků Cílem VŠTE bude získávání kvalitních opor studijních programů z řad docentů a profesorů pro oblast jak ekonomickou, tak technickou. Cílem bude též vytvoření široké základny odborných asistentů s vědeckou hodností a podpora jejich dalšího růstu (habilitační řízení). Zodpovídá: KR 2.7.1.4. Struktura a odborný růst technicko-administrativních a ekonomických pracovníků Struktura technicko-administrativních a ekonomických pracovníků VŠTE se bude vyvíjet v závislosti na rozvoji vysoké školy samotné. Vývoj struktury bude vycházet z potřeby navýšení obsazení jednotlivých pracovních pozic o cca 5 pracovníků. Důraz bude kladen na jejich odborný růst (školení, certifikace dle ISO 9001, jazykové kurzy, atd.). Zodpovídá: KR 2.7.2. Studenti Pro podchycení zájmu studentů středních škol (především z regionu Jihočeského kraje) a jejich transfer mezi uchazeče o studium na VŠTE a následně studenty VŠTE je nezbytné získání informací o jejich studijních zájmech a představách. Z toho důvodu je zpracováván externí firmou Profil studenta VŠTE, který by měl být základním podkladem politiky školy vůči potenciálním studentům školy. Za jeho vypracování ve spolupráci s externí firmou a oponenturu zodpovídá: REK a PRST 13 2.7.2.1. Počty a struktura studentů V roce 2008 chce VŠTE dosáhnout celkového počtu cca 550 studentů v prezenční formě studia. To představuje přijetí cca 210 ­ 250 nových studentů (dle stupně úspěšnosti studia současných studentů). V případě, že škola získá akreditaci nového programu (technického zaměření), bude tento zvýšený počet studentů tvořen i studenty tohoto technického programu. V případě, že se akreditace technického programu nezdaří, byl by plný uvažovaný počet nových studentů v případě dostatečného zájmu přijat na program Ekonomika a management. Cílový počet studentů cca 550 je uvažován s ohledem na kapacitní možnosti areálu, rozsah pronajatých nebytových prostor a příslušné ustanovení smlouvy o pronájmu nebytových prostor (viz. příloha č. 2 DZ). Dosažení počtu studentů méně než 500 a počtu výrazněji nad 550 by způsobilo s ohledem na postavení VŠTE v pronajímaném areálu výrazné technické a provozní komplikace, které by mohly negativně ovlivňovat rozsah a kvalitu činností vysoké školy. Zodpovídá: REK a SO VŠTE chce vyjít vstříc především požadavkům z regionu na rozšíření nabídky technicky zaměřených bakalářských programů (oblast stavebnictví, elektrotechniky, strojírenství, mechatroniky apod.). Počty přijímaných studentů budou vycházet z průzkumu trhu práce. Z tohoto pohledu se jeví jako perspektivní otevření kombinovaných a distančních forem studia. Zodpovídá: PRST a VK 2.8. Organizace a řízení VŠTE Vedle prorektora pro výzkum a vývoj (PRVV) a prorektora pro zahraniční vztahy (PRZV) bude dále pověřen prorektor pro studium (PRST). Bude pokračovat budování Ústavu celoživotního vzdělávání (ÚCV) v čele s ředitelem ústavu (RU). Pro PRST a ÚCV bude realizováno společné servisní zázemí, které se bude zabývat též projektovým managementem. Dojde ke vzniku jednotlivých kateder v čele se svými vedoucími. Z počátku se bude jednat o Katedru ekonomiky a financí, Katedru řízení, Katedru cizích jazyků, Katedru aplikovaných věd a Katedru experimentálních metod. Jedná se o dokončení procesů, které byly nastartovány již v průběhu roku 2007. Bude realizováno zvýšení kvality managementu VŠTE směřující k zavedení a certifikování systému jakosti podle normy ČSN ISO 9001:2001. Dojde k ustanovení Akademického senátu školy a Správní rady v souladu s legislativou a vnitřními předpisy VŠTE. Dále dojde k rozšíření útvaru kvestora (posílení správy majetku a oblasti informačních technologií) a k personálnímu posílení a restrukturalizaci studijního oddělení a kanceláře rektora. Koncepčně se transformuje informační středisko a knihovna. Oproti stavu v roce 2007 budou tato organizační opatření a úpravy struktury řízení znamenat nárůst o maximálně 5 pracovníků. Zodpovídá: REK, KV, KR a SO 14 3. Internacionalizace 3.1. Mezinárodní spolupráce a mezinárodní styky 3.2. Mobility (akademických pracovníků, pracovníků ve výzkumu a vývoji, studentů) V roce 2008 budou realizovány tyto aktivity z oblasti mezinárodní spolupráce, mezinárodních vztahů a mobilit pracovníků a studentů (návaznost na činnosti v roce 2007). Zodpovědnost příslušných útvarů jednotlivě dle konkrétních aktivit. * Podání žádosti o Erasmus University Charter (EUC) jako základního předpokladu pro získání finanční podpory aktivit LLP ­ Erasmus. Zodpovídá: útvar PRZV Indikace: uzavření smlouvy Plnění: splněno v únoru 2007, získán rozšířený University Charter na období 2007-2013 * Navázání kontaktů s partnerskými školami. Zodpovídá: útvar PRZV Indikace: počet kontaktů Plnění: průběžný úkol Jednání s Irskou partnerskou školou Institute of Technology Sligo, school of Business and Humanities, o poskytování programu Bachelor of Business (Honours), realizace irského bakalářského programu od září 2007. S VOŠ ČB byla uzavřena dohoda o převzetí výuky tohoto programu (viz. příloha č. 3). * Monitoring aktivit v Českých Budějovicích v červnu 2007 Zodpovídá: útvar PRZV Indikace: zahájení programu v ak. roce 2007/8 Plnění: irský monitoring v lednu a červnu 2008 * Předání partnerské části dokladů pro multilaterální projekt Leonardo da Vinci, koordinátor BHZ Berlin. Zodpovídá: útvar PRZV Plnění: splněno, společný projekt postoupil do druhého kola výběrového řízení. Výsledky budou známu koncem roku 2007. V případě přijetí projektu bude ustaven projektový tým a budou zahájeny činnosti dle harmonogramu projektu. * Uzavření bilaterálních smluv včetně dohod o rozsahu mobilit studentů a učitelů pro akademické roky 2007 a 2008. Zodpovídá: útvar PRZV Indikace: počet uzavřených smluv Plnění: pro období ak. roku 2007/8 splněno v únoru 2007, další kontakty průběžně 2007, 2008 15 * Podání žádosti o finanční prostředky na decentralizované aktivity Erasmus. Zodpovídá: útvar PRZV Indikace: získání finančních prostředků od NA LLP Plnění: splněno v únoru 2007 ­NA přiděleny prostředky na mobilitu studentů a učitelů * Zpracování časového harmonogramu mobilit a mezinárodních akcí. Zodpovídá: útvar PRZV Indikace: zveřejnění harmonogramu Plnění: splněno ­ srpen 2007, průběžná aktualizace * Výběr studentů a akademických pracovníků pro mobility Erasmus. Zodpovídá: útvar PRZV Indikace: vyhlášení výběrového řízení na mobility, počet vyjíždějících Plnění: listopad 2007 u studentů, vyučující průběžně * Příprava a realizace výjezdu International Week pro rok 2007 (2- 3 skupiny studentů ­ Setúbal, Leuven, Paris), pro období 2008 bude upřesněno. Zodpovídá: útvar PRZV Indikace: počet výjezdů Plnění: září, říjen 2007, koordinace aktivit se zahr. partnery pro rok 2008 ­ leden 2008 4. Kvalita a kultura akademického života 4.2. Podpora studia zdravotně postižených studentů Připravovaný Generel rozvoje areálu bude plně respektovat bezbariérový přístup do všech objektů (nových i rekonstruovaných). Zodpovídá: REK a KV 4.6. Informační a poradenské služby V průběhu roku 2008 bude podstatně rozšířena činnost studijního oddělení, informačního střediska a knihovny. Je počítáno s personálním posílením těchto útvarů. Budou zřízeny nové webové stránky školy s lepší přehledností, snazším vyhledáváním a větším množstvím poskytovaných informací. Zodpovídá: SO 4.7. Kultura vzdělávacího a výzkumného procesu Trvale bude kladen důraz na úpravu a vybavení učeben a pracoven pro akademické pracovníky a pracovníky výzkumu a vývoje. Bude dokončeno základní vybavení laboratoří pro technické obory. Zodpovídá: KV ve spolupráci s jednotlivými katedrami 16 4.9. Ubytovací služby VŠTE bude usilovat o smluvní získání adekvátní části ubytovacích kapacit trvale pro své studenty. V roce 2007 jsou v této záležitosti vedena jednání s VOŠ ČB a budou vedena též s SŠOSP ČB. Takto získané ubytovací kapacity bude nezbytné postupně modernizovat a dovybavovat. Zodpovídá: REK a KV 4.10. Stravovací služby S VOŠ ČB byla uzavřena smlouva o stravování studentů VŠTE včetně dodatku rozšiřujícího o tyto služby na všechny osoby účastnící se vzdělávacích a dalších aktivit VŠTE. O totéž bude pro rok 2008 usilováno ve vztahu k novému správci provozovatele areálu SŠOSP ČB. Zodpovídá: REK a KV 4.11. Podmínky pro sportovní činnost studentů Bude usilováno o vytvoření podmínek pro komplexní využívání vnitřních a tělovýchovných prostor jak pro výuku, tak pro mimoškolní aktivity. Bude založen Sportovní klub (Tělovýchovná jednota). Výuka tělesné výchovy bude nabízena jako nepovinný předmět (u nově akreditovaných programů a oborů jako povinně volitelný), ve stejném režimu budou nabízeny a realizovány zimní a letní výcvikové kurzy. Pro rok 2008 je takto připraven již lyžařský kurz a vodácký kurz. Zodpovídá: PRST a SO 4.12. Podmínky pro kulturní a společenské aktivity studentů Jedna z učeben nevyužívaná intenzivně k výuce bude dána studentům VŠTE k dispozici pro pořádaní studentských akcí. Dle finančních a dalších možností školy bude tento prostor adekvátně upraven a vybaven, přičemž se budou hledat zdroje ve formě sponzorských darů. Zde je počítáno s aktivitou studentské komory Akademického senátu VŠTE. Zodpovídá: útvar KR 5. Areál VŠTE ­ rozvoj materiálně-technické základny Ještě v průběhu roku 2007 se podařilo získat od vlastníka areálu Jihočeského kraje příslib darování pozemkové parcely pro případnou investiční činnost VŠTE vymezenou zpracovávaným Generelem rozvoje areálu formou usnesení Rady JK a Zastupitelstva JK (viz. příloha č. 4). Pro přípravu a realizaci této investice (nový samostatný výukový objekt) jsou a budou intenzivně hledány finanční zdroje ­ vlastní finanční prostředky, dotace a příspěvky MŠMT, sponzoring, rozpočet Jihočeského kraje v oblasti grantové politiky, OP Výzkum a vývoj pro inovace apod.). Generel rozvoje areálu plně zohledňuje současný stav jednotlivých objektů s ohledem na jejich stáří, stav, tepelně fyzikální parametry (energetický audit) a využitelnost s ohledem na cíle a záměry VŠTE. Jeho realizace (i částečná) by znamenala výrazný kvalitativní i kvantitativní posun v nabídce VŠTE.