Č. j.: 006391/2013
Aktualizace Dlouhodobého záměru
vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a
inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti
Vysoké školy technické a ekonomické
v Českých Budějovicích
na rok 2014
Projednáno: v Akademické radě VŠTE dne: 22. 10. 2013
ve Správní radě VŠTE dne: 22. 10. 2013
Schváleno: v Akademickém senátu VŠTE dne: 22. 10. 2013
České Budějovice, říjen 2013
Obsah
1 ÚVOD ................................................................................................................................ 3
2 STRATEGIE VŠTE......................................................................................................... 4
2.1 VIZE A MISE..................................................................................................................... 4
2.2 TAKTICKÉ CÍLE PODLE JEJICH OBLASTÍ A JEJICH RÁMCOVÉ ZHODNOCENÍ ZA ROK 2013... 5
3 SPECIFIKACE TAKTICKÝCH UKAZATELŮ PRO ROK 2013............................. 7
3.1 KVALITA A RELEVANCE................................................................................................... 7
3.1.1 Studijní a pedagogická činnost ................................................................................. 8
3.1.2 Výzkum, vývoj a tvůrčí činnost ................................................................................ 12
3.1.3 Vnitřní vztahy .......................................................................................................... 22
3.2 OTEVŘENOST................................................................................................................. 23
3.2.1 Mobility ................................................................................................................... 23
3.2.2 Centrum celoživotního vzdělávání........................................................................... 26
3.2.3 Praxe a vnější vztahy............................................................................................... 28
3.2.4 Činnost Infocentra Studentské unie......................................................................... 29
3.2.5 Marketing ................................................................................................................ 30
3.3 EFEKTIVITA A FINANCOVÁNÍ ......................................................................................... 32
3.3.1 Navýšení podílu vícezdrojového financování školy v rámci celkového rozpočtu
školy.................................................................................................................................. 32
3.3.2 Výukové a laboratorní prostory včetně zázemí pro akademické pracovníky.......... 33
3.3.3 Informační technologie ........................................................................................... 34
1 Úvod
Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační,
umělecké a další tvůrčí činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých
Budějovicích (dále jen „ADZ VŠTE“) vychází a plně respektuje hlavní priority stanovené
MŠMT ČR pro rok 2014. Mezi stěžejní problematiky náleží zejména další prohloubení
diverzifikace vysokého školství a jeho racionalizace, nastavení podpory excelence v hlavních
oblastech činností vysokých škol, vybudování systému excelentních škol doktorských studií
(graduate schools) a jejich následná podpora s využitím prostředků z evropských fondů,
prohloubení spolupráce vysokých škol s výzkumnými institucemi a podnikovou sférou za
účelem navýšení podílu vícezdrojového financování, ale i rozšíření spolupráce s tuzemskými
a zahraničními institucemi prostřednictvím studentských a akademických mobilit a podpora
celoživotního vzdělávání, zvláště pak v rámci technických oborů. Neméně důležitou oblastí je
i kultivace akademického prostředí včetně vytvoření souboru motivačních prvků stimulujících
zaměstnance ke kvalitní a efektivní práci.
Předkládaná ADZ VŠTE pro rok 2014 vychází z principu a zásad komplexního manažerského
systému, který je postupně od roku 2012 implementován do všech základních oblastí s cílem
objektivně posoudit kvalitu a výkonnost VŠ jako celku i jednotlivých akademických
pracovníků. Uvedené cíle jsou naplňovány prostřednictvím poměrových ukazatelů s
konkrétními měřitelnými výstupy. Jejich plnění v průběhu roku je sledováno výše uvedeným
manažerským systémem na základě důkazů o splnění jednotlivých cílů v elektronické podobě.
Mimo realizaci stanovených cílů pro rok 2014 jsou v dokumentu uvedeny aktivity, které
předpokládají finanční zdroje nezbytné pro jejich plnou realizaci. Z tohoto pohledu lze
hodnotit rok 2013 jako příznivý jak z hlediska naplňování stanovených cílů, tak i finančního
zabezpečení ze strany MŠMT ČR.
Nová formální i obsahová podoba předkládané ADZ VŠTE respektuje základní požadavek
MŠMT ČR na její vypracování, a to z pohledu věcnosti, správnosti a měřitelnosti ve všech
hodnocených rovinách: kvalitě a relevanci, otevřenosti, efektivitě a financování.
4
2 Strategie VŠTE
2.1 Vize a mise
Vize
VŠTE je excelentní vzdělávací vysoká škola poskytující komplexní vzdělání orientované na
výchovu profesně specializovaných techniků a ekonomů.
VŠTE úzce spolupracuje se soukromým a veřejným sektorem a s aplikační sférou, především
v regionu Jihočeského kraje.
Mise
• Posilovat tržní pozici VŠTE v rámci segmentu zákazníků v oblasti terciárního
vzdělávání.
• Zvyšovat uplatnitelnost absolventů na trhu práce.
• Zvyšovat kvalitu studia včetně technického a prostorového zázemí.
• Optimalizovat kvalifikační strukturu pracovníků školy včetně odpovídajících
znalostí a dovedností.
• Profesionalizovat management vysoké školy na všech úrovních řízení.
• Prohlubovat spolupráci se soukromým a veřejným sektorem a aplikační sférou.
• Dosáhnout ve střednědobém (25 %) a v dlouhodobém horizontu samofinancování
ve výši 50 % rozpočtu VŠTE.
5
2.2 Taktické cíle podle jejich oblastí a jejich rámcové zhodnocení za rok
2013
Hodnocení plnění oblastí taktických cílů a jejich specifikace
Plnění v
% (k
30. 9.
2013)
Kvalitaarelevance
Studijní činnost
73
Počet uchazečů o studium
Počet absolventů
Míra zaměstnanosti absolventů
Poměr počtu absolventů k počtu studentů v 1. ročníku
Pedagogická činnost
66
Struktura magisterských programů
IPC
E-learning
Projektová výuka
Standarty kvality
Kvalifikační struktura
Míra spokojenosti studentů s výukou
Krátkodobé kurzy
100
Kurzy pro veřejnost
Vybrané kurzy akreditovaných předmětů v rámci akreditovaných oborů
VŠTE
Semestrální a delší kurzy
49
Mimořádné bakalářské studium
Mimořádné magisterské studium
MBA studium
Publikační činnost
36
Počet vydaných skript a opor
Počet příspěvků ve sbornících z konferencí z tuzemska a zahraničí
Počet článků ve vědeckých a recenzovaných časopisech
Redakční práce
Projektová činnost 90
6
Objem finančních prostředků podaných projektů v Kč
Objem finančních prostředků realizovaných projektů v Kč
Výzkumné aktivity
38
Výzkumné úkoly a granty řešené AP (doc., prof.)
Duševní vlastnictví získané AP
DSP
Počet habilitačních řízení
Počet studentů zapojených do tvůrčí činnosti
Objem finančních prostředků z poradenské a expertní činnosti
vyplývající z řešených výzkumných úkolů a grantů
Počet pořádaných konferencí
Počet norem, metodik a pracovních postupů
Otevřenost
Mobility
53
Přijíždějící studenti
Vyjíždějící studenti
Přijíždějící AP, PP, THP
Vyjíždějící AP, PP, THP
Praxe
23
Studenti uplatnění na praxi
AP uplatnění na praxi
Bakalářské práce zadané z praxe
Seminární práce zadané z praxe
Komerční aktivity
Zprostředkování práce pro absolventy
Koleje
100Obsazenost kolejí
Počet lůžek v pronajatých zařízeních
Efektivitaafinancování
Ekonomické oddělení
60
Ekonomické oddělení
Vedoucí ekonomického oddělení
Ekonomické oddělení – Odborný referent VŘ
Provozně-technické oddělení
63Nákup a údržba
Obnova a výstavba
IT
85
Garance internetového připojení bez neplánovaného výpadku
7
Vybavenost zaměstnanců IT technologiemi
Vybavení učeben
Průměrná propustnost sítě na maximální šířku pásma
Tabulka 1:Zhodnocení oblastí taktických cílů vycházejících z DZ VŠTE 2011–2015
Poznámka: Aktuální hodnoty plnění cílů k 30. 9. 2013.
3 Specifikace taktických ukazatelů pro rok 2013
3.1 Kvalita a relevance
VŠTE každým rokem zpracovává Aktualizaci dlouhodobého záměru. V této aktualizaci jsou
vždy reflektovány záměry MŠMT a je provedena revize stávajících taktických a strategických
cílů. Výsledků této revize je několik. První výstup sleduje, zda jsou cíle správně nastaveny
s ohledem na proměnlivou situaci vnějšího a vnitřního prostředí VŠTE. Druhým výstupem je
aktuálnost a relevance nastavených cílů vzhledem k záměrům MŠMT a probíhajícím nebo
plánovaným změnám. Každý rok je též během tvorby aktualizace stanoveno průběžné plnění
cílů a je sledováno, zda jeho míra odpovídá předpokladu VŠTE, a pokud je to potřeba, jsou
cíle upraveny s ohledem na jejich dosavadní plnění tak, aby lépe popisovaly podmínky
vedoucí k jejich plnění. Například v roce 2013 došlo na VŠTE ke změnám v organizační
struktuře, které vedly k přidání nové mise školy, vytvoření nové oblasti taktických cílů a
odpovídajících cílů nižších úrovní. Zároveň několik taktických cílů bylo výrazně upraveno
vzhledem k neúměrně vysoké náročnosti získání dat pro zjištění výše jejich plnění.
Díky manažerskému systému je škola schopna sledovat pomocí jeho výstupů vytížení
jednotlivců, celých kateder i školy jako celku. S přihlédnutím k těmto informacím je možné
přesněji určovat volné kapacity jak ve výzkumné, tak pedagogické činnosti a je tak možné
tyto kapacity využívat pro řešení externích zakázek, výzkumných projektů a dalších
celoškolských činnostech. Je zároveň možné díky těmto údajům na personální úrovni volit
ideální složení řešitelských týmů z různých kateder, případně sdílet kapacity i v rámci
spolupráce s partnerskými vysokými školami a podniky.
V manažerském systému je zároveň sledována činnost odváděná ve výuce, i u této činnosti je
kladen důraz na kvalitu. Kromě jiného můžeme toto tvrzení podložit rozhodnutím rektora
VŠTE o certifikaci podle normy ISO 9001, kterou má VŠTE absolvovat v roce 2014. Zároveň
byly podniknuty kroky proti podvodnému jednání studentů u zkoušek, můžeme například
uvést zpřísnění postihů za opisování, které je hodnoceno jako disciplinární přestupek, za který
hrozí vyloučení ze studia, dále byla unifikována podoba zkoušek, které budou prováděny
8
stejným postupem pro všechny předměty.
3.1.1 Studijní a pedagogická činnost
Počty studentů a absolventů
V oblasti studijní a pedagogické činnosti na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých
Budějovicích byl v roce 2013 zaznamenán výrazný posun, jak z hlediska kvantity tak i
kvality. Nárůst studentů byl v rozmezí let 2010 – 2013 značný. Zatímco v zimním semestru
2012/2013 byl počet studentů 3 933, tak v zimní semestru 2013/2014 je počet všech studentů
na stavu 4 187 (údaj k 15. 10. 2013). VŠTE se v letošním roce může také pochlubit dalšími
úspěšnými absolventy, k datu 15. 10. 2013 evidujeme v 355 absolventů (za r. 2013).
S příchodem nového AR 2013/2014 se zavedlo na VŠTE mnoho nových opatření. Jednou
z nejdůležitějších je bezesporu způsob nového testování studentů. Veškeré zápočty, zkoušky a
státní závěrečné zkoušky (vyjma obhajoby BP) budou probíhat pouze písemnou formou.
Hlavním důvodem je především dokladovatelnost a transparentnost.
Další novinkou je zavedení docházkového systému na VŠTE jak pro studenty, tak pro
zaměstnance školy.
Akreditační proces
V souladu s požadavky MŠMT ČR i vedení Jihočeského kraje jsou přednostně rozvíjeny
technické obory. V této souvislosti jsou zpracovávány a předkládány Akreditační komisi
žádosti o akreditace nových oborů a prodloužení platnosti stávajících technických oborů.
Studijní obor Konstrukce staveb existuje na VŠTE od roku 2010, kdy byl stávající studijní
program Stavitelství s oborem Stavební management rozšířen o další obor. V roce 2013 byla
připravena žádost o prodloužení platnosti akreditace pro studijní obor Konstrukce staveb,
které bylo kladně vyhověno, a doba platnosti byla prodloužena do roku 2019.
V návaznosti na prodloužení platnosti akreditace u tohoto bakalářského oboru přistoupila
VŠTE ihned k přípravě navazujícího magisterského studia, která bude přeložena Akreditační
komisi v roce 2014. Současně je připravována žádost o akreditaci pro bakalářský obor
Příprava a realizace staveb v rámci studijního programu Stavitelství, jejíž podání se rovněž
předpokládá v roce 2014.
V rámci úsilí rozšířit nabídku oborů o navazující magisterské studium a umožnit studentům
pokračovat v dalším studiu na VŠTE byla připravena žádost o akreditaci oboru Dopravní
technologie a spoje, studijního oboru Logistické technologie. Tato žádost byla předána na
Akreditační komisi, která ji posoudí koncem roku 2013.
9
Ukazatele taktické úrovně 2014
Výstup Ukazatel
Optimální
stav
Počet
docházejících
studentů do IPC
Prezenční listiny
20
Komplexní
výukové materiály
Výukové materiály uložené v IS 50
Institut distanční
praxe
Počet studentů 20
Den otevřených
dveří IPC
Počet účastníků dne otevřených dveří 1
Videonápovědy
usnadňující
studium studentů
se SVP
Počet vytvořených videonápověd pro studenty se SVP
5
Vyhodnocení
příčin studijní
neúspěšnosti
Zpráva o studijní neúspěšnosti, počet opatření
1
Podpora nadaných
studentů
Počet zapojených studentů 10
Poradenství pro
studenty v oblasti
studia –
Infocentrum SU
Počet obsloužených studentů
1000
Podpora mobilit ze
zdrojů VŠTE
Počet uskutečněných výjezdů IBW za doprovodu učitele 4
Podpora mobilit ze
zdrojů VŠTE
Počet vyslaných studentů 3
Proškolení všech
nových
zaměstnanců na IS
Prezenční listiny ze školení
2
Počet inovovaných
studijních
materiálů
Inovované studijní materiály jednotlivých oborů pro
studenty se specifickými potřebami 1
10
Počet vydaných
vnitřních norem,
předpisů a opatření
Vydané vnitřní normy, předpisy a opatření
1
Zřízení
Informačně
poradenského
centra
Fungující Informačně poradenské centrum
1
Zajištění odborně
vzdělaných
zaměstnanců
Odborně vzdělaní zaměstnanci pracující v IPC
1
Autoevaluační
zprávy oborů
Vypracovaná autoevaluační zpráva každého oboru 5
Autoevaluační
zprávy předmětů
Vypracovaná autoevaluační zpráva každého předmětu 100
Inovované studijní
materiály
Inovované studijní materiály pro studenty se SVP 50
Metodická
podpora
E-learningové opory jednotlivých předmětů 10
Tabulka 2:Studijní a pedagogická činnost
11
Graf 1: Kvalifikační struktura KDL
Graf 2: Kvalifikační struktura KPV
Graf 3: Kvalifikační struktura KSTR
Graf 4: Kvalifikační struktura KCJ
Graf 5: Kvalifikační struktura KST
Graf 6: Kvalifikační struktura KEM
Legenda použitých zkratek:
KEM – Katedra ekonomiky a managementu
KST – Katedra stavebnictví
KPV – Katedra přírodních věd
KCJ – Katedra cizích jazyků
KDL – Katedra dopravy a logistiky
KSTR – Katedra strojírenství
12
3.1.2 Výzkum, vývoj a tvůrčí činnost
Výzkum, vývoj a další tvůrčí činnost
Tvůrčí aktivity na VŠTE, ať se jedná o publikační aktivity, výzkumné či projektové aktivity,
jsou nedílnou součástí celkové činnosti školy. Z tohoto principu vychází i manažerské řízení
školy podle cílů, kdy je přesně vyspecifikován časový fond pro jednotlivé pracovníky na
pedagogickou a tvůrčí činnost a jedině ve vzájemné vazbě a v příslušném podílu lze hodnotit
akademického pracovníka pozitivně. Profesně orientované studijní programy a profilace
profesně orientovaných absolventů bakalářských studijních programů zajišťovaných na VŠTE
vyžadují příslušnou modifikaci i v oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti. Tento atribut
přirozeně ještě více rezonuje při předkládání návrhu na akreditaci magisterského studijního
programu. Je potřebné v této souvislosti upozornit, že vedení školy si bylo této skutečnosti
vědomo a na tento kvalitativní akt se systematicky zaměřuje již několik let. Důvodem tohoto
přístupu je jak nezbytné zajištění zpětné vazby mezi pedagogickou a uživatelskou sférou, tak
zejména zajištění průběžné inovace obsahové náplně příslušných učebních osnov a náplní
jednotlivých předmětů v souladu se stupněm poznání i relevantními potřebami podnikové
praxe.
Rok 2013 znamenal v oblasti výzkumu a vývoje přípravu na přechod k novému systému
hodnocení připravovanému Radou vlády pro výzkum, vývoj a inovace, který byl v měsíci
červenci schválen. Od roku 2012 VŠTE opětovně vykazuje výsledky v systému RIV, a jak
ukazuje dále uvedený graf, u těchto aktivit bylo zaznamenáno výrazné navýšení. Vedle
publikačních aktivit došlo k výraznému rozvoji činností zejména v oblasti ochrany duševního
vlastnictví. Ke zkvalitnění ale došlo i u školou vydávaného odborného časopisu Littera
Scripta, zařazeného v seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik ČR, s tím, že ve
střednědobém horizontu se uvažuje o jeho zásadní transformaci do formy, která by odpovídala
databázi SCOPUS. Od roku 2013 je tento časopis vydáván v elektronické formě.
K výraznému zkvalitnění publikačních aktivit ale došlo i na úseku vydávání odborných knih.
Za tímto účelem byla navázána spolupráce s vydavatelstvím Grada Publishing, a. s., v rámci
kterého byla v roce 2012 vydána odborná kniha Podniková ekonomika, v letošním roce byly
vydány 2 odborné knihy, a to Obchodní podnikání ve 21. stolení a Podnikové řízení.
V přípravě jsou odborné knihy zaměřené na dopravní a stavební problematiku.
Vedením školy bylo přistoupeno k vytvoření samostatného modulu, který průběžně sleduje a
vyhodnocuje publikační aktivity jednotlivců i kateder jako celku. Tento modul je nedílnou
součástí nového systému řízení školy ETMS (Excellent Top Manager System). V rámci
uvedeného systému jsou půlročně pořádány celodenní celoškolské semináře zaměřené na
problematiku publikačních, výzkumných a dalších tvůrčích aktivit. Na seminářích jsou
společně konzultovány náměty na řešení výzkumných projektů a grantů vyhlašovaných jak
příslušnými ministerstvy, tak i podnikovou sférou, jsou utvářeny multifunkční řešitelské týmy
a stanoveny hlavní publikační aktivity za jednotlivé akreditované obory.
13
Od roku 2012 byly podány výzkumné granty v rámci GA ČR, TA ČR, dalších rezortních
výzev a také návrhy na řešení dvou studií pro SŽDC, s. o. Současně byl nastaven systém
výzkumných projektů a grantů mezi VŠTE a vedením Jihočeského kraje, se kterým byla
uzavřena rámcová dohoda (specifikovaná dle jednotlivých akreditovaných oborů) o
spolupráci v oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti včetně činnosti poradenské. V rámci
této spolupráce byly již obhájeny a předány výstupy za projekty řešené na základě požadavků
odborných útvarů kraje (za rok 2012) a v roce letošním se již řeší další tři výzkumné projekty.
Rovněž byla navázána spolupráce s výzkumnými institucemi a VŠ. V současné době je
s těmito organizacemi připravováno celkem 5 projektů do plánovaných výzev v rámci TA ČR
(oblast stavebnictví 2, strojírenství 2 a dopravy 1). MPO a MŽP ČR byla učiněna nabídka
z hlediska možného řešení výzkumných problematik, které jsou v současné době v popředí
zájmu jak krajských, tak i celostátních orgánů. V letošním roce byly podány 2 projekty
vyhlášené GA ČR. Zástupci školy se rovněž podílejí na řešení dvou projektů v rámci 7.
Rámcového programu pro vědu a výzkum.
V souvislosti s profilací školy, zejména s její profesní orientací, byla ustavena Profesní rada,
která zahrnuje nejvýznamnější podnikatelské subjekty Jihočeského regionu. Mimo jiných
aktivit bude její činnost zaměřena i na oblast výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti na principu
těsné součinnosti mezi školou a podnikatelskými subjekty. V roce 2013 byla rovněž založena
2 odborné pracoviště při SOŠ strojní a elektrotechnické Velešín a VOŠ, SPŠ a SOŠ řemesel a
služeb Strakonice, v rámci kterých jsou řešeny praktické úlohy seminářů z odborných
předmětů včetně výzkumných úkolů v oblasti strojírenství.
Priority v oblasti výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti v obecné rovině:
• Specifikace a kvalitativní rozvoj tuzemských a zahraničních výzkumných aktivit na
odborných katedrách.
• Rozvoj a zkvalitnění publikačních aktivit akademických pracovníků.
• Organizační a odborná transformace školního odborného recenzovaného časopisu Littera
Scripta (např. posílení redakčních rad, zpřísnění recenzního řízení, zavedení elektronické
verze), výhledově se předpokládá transformace časopisu do formy odpovídající databázi
SCOPUS.
• Proškolení akademické obce z problematiky ochrany duševního vlastnictví.
• Vytvoření organizačních, materiálních a personálních předpokladů pro zapojení co
největšího počtu mladých akademických pracovníků školy do studia doktorských
studijních oborů.
• Zajištění přípravy, zpracování a realizace výzkumných projektů a grantů z tuzemských i
zahraničních zdrojů.
• Návrh a zavedení objektivních kritérií pro hodnocení akademických pracovníků za oblast
výzkumné a tvůrčí práce a jejich implementace do celkového nově instalovaného
manažerského systému školy.
14
Priority v oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti pro následující období:
• Specifikace a kvalitativní rozvoj tuzemských a zahraničních výzkumných aktivit na
odborných katedrách formou řešení:
a. výzkumných úkolů a grantů zejména kooperací s jinými VŠ a výzkumnými
institucemi z tuzemska i zahraničí,
b. tematických úkolů vyhlašovaných aplikační sférou,
c. výzkumných problematik a zakázek s regionální dimenzí,
d. výzkumných úkolů vyhlašovaných v rámci výběrových řízení příslušnými
ministerstvy, Jihočeským krajem a grantovými agenturami ČR.
• Zkvalitnění Interní grantové soutěže:
a. výrazné rozšíření IGS pro rok 2014 a její rozdělení do dvou samostatných sekcí,
- podpora pedagogické práce akademických pracovníků do 35 let na vysoké škole
- profilace a inovace studijních programů na úrovni předmětů/kurzů
b. stimulace pracovníků VŠTE k samostatným tvůrčím aktivitám s cílem zkvalitnění
výukového procesu,
c. finanční stabilizace Interní grantové soutěže.
• Zahájení výstavby centrální technické laboratoře:
a. zpracování odborného zaměření jednotlivých laboratorních úseků pro potřeby
projektové dokumentace,
b. vybudování spodní stavby pro skeletovou konstrukci centrální laboratoře,
c. vypracování základního souboru metod a postupů uplatňovaných v budované centrální
technické laboratoři.
• Rozvoj a zkvalitnění publikačních aktivit akademických pracovníků prostřednictvím
aktivní účasti v:
a. tuzemských a zahraničních vědeckých a odborných periodikách, přednostně
recenzovaných,
b. učebních textech knižní a monografické formy,
c. školním odborném časopise,
d. odborných katedrových seminářích,
e. sbornících z tuzemských a zahraničních konferencí,
f. textových a elektronických skriptech a dalších podpůrných studijních materiálech
vydávaných v souladu s akreditovanými studijními obory,
g. recenzní a oponentní činnosti v dokladové formě.
• Organizační a odborná transformace odborného recenzovaného časopisu Littera Scripta
zařazeného na Seznam recenzovaných neimpaktovaných periodik spočívající v:
splnění podmínek pro zařazení do databáze SCOPUS.
• Proškolení akademické obce z problematiky ochrany duševního vlastnictví za účelem:
a. zvýšení kompetence u akademických pracovníků v oblasti ochrany duševního
vlastnictví,
b. zajištění právní ochrany výstupů z výzkumných a tvůrčích aktivit zejména z technické
oblasti,
c. posílení prestiže školy v rámci terciární sféry.
15
• Vytvoření organizačních, materiálních a personálních předpokladů pro zapojení co
největšího počtu mladých akademických pracovníků školy do DSP, zejména:
a. formou metodické pomoci uchazečům o DSP,
b. vytvořením vhodných pracovních podmínek pro přijaté studenty do doktorských
studijních programů,
c. navazováním kontaktů se školami s akreditací doktorského studia přednostně ve
studijních programech, resp. oborech již akreditovaných nebo k akreditaci
připravovaných.
Výsledky publikačních aktivit
Graf 7: Počet bodů přidělených v RIV za období 2007–2012
Výsledky průmyslově právních aktivit
Tabulka 3: Přehled užitných vzorů
Název Datum zápisu
Travní obruba 24871 28. 1. 2013
Učební pomůcka pro demonstraci silových poměrů ve
zdivu při statickém zatížení 25033
7. 3. 2013
Středový ostrov kruhového objezdu okružní křižovatky
25179
4. 4. 2013
Sklopná konzola 25342 13. 5. 2013
Okružní křižovatka s výstražným světelným zařízením
25233
15. 4. 2013
Inteligentní okružní křižovatka se světelným naváděcím a
výstražným systémem 25235
15. 4. 2013
Okružní křižovatka s detekcí přijíždějících vozidel 25236 15. 4. 2013
Okružní křižovatka se světelným naváděcím prvkem
25232
15. 4. 2013
16
Tabulka 4: Přehled ochranných známek
Název Datum zápisu
ETMS Excellent Top Manager System 497239 2. 5. 2013
ETMS Excellent Top Manager System Administrace
systému 497240
2. 5. 2013
ETMS Excellent Top Manager System Výkony a kvalita
497241
2. 5. 2013
ETMS Excellent Top Manager System MBO 497242 2. 5. 2013
ETMS Excellent Top Manager System Operativa 497243 2. 5. 2013
ETMS Excellent Top Manager System Akreditace
497244
2. 5. 2013
ETMS Excellent Top Manager System Ediční a
vydavatelská činnost 497245
2. 5. 2013
ETMS Excellent Top Manager System Personalistika
497246
2. 5. 2013
STUDIUMPROVAS.CZ 505523 podáno
Graf 8: Přehled udělených patentů a užitných vzorů VŠTE 2008–2013
17
Graf 9: Přehled průmyslového vlastnictví VŠTE 2008–2013
Projektová činnost
V roce 2014 se předpokládá podání projektů v celkovém objemu financí alespoň 80 milionů
Kč. Mezi nejdůležitější se řadí:
IRP
• Institucionální rozvojový plán Vysoké školy technické a ekonomické v Českých
Budějovicích na rok 2014, který je rozdělen na dvě části (VŠTE centrální laboratoř a
Vnitřní soutěž).
CRP
• F-CSUIS – Zlepšování procesního řízení VVŠ, technologický upgrade a příprava
výkaznictví pro konsolidaci účetnictví státu
• Iniciativa pro akademickou integritu.
Doktorské studium
Z hlediska studentů DSP v roce 2012 získali 3 akademičtí pracovníci hodnost Ph.D., v roce
2013 je předpoklad získání této hodnosti u dalších dvou pracovníků. V doktorských
programech na jiných vysokých školách nyní studuje (bez rozlišení ročníku studia)
14 akademických pracovníků VŠTE.
18
Graf 10: Přehled studia DSP
Studentská tvůrčí činnost
V oblasti studentské tvůrčí činnosti bylo přistoupeno k navýšení počtu pomocných vědeckých
sil na jednotlivých katedrách a vybraných odborných útvarech školy s tím, že bylo důsledně
dbáno o jejich profesní vytížení a postupné zapojování do tvůrčích aktivit jednotlivých
kateder. SVOČ byla organizována ve dvou základních sekcích (ekonomické a technické) a
zejména bylo hodnoceno napojení této soutěže na témata zadávaná podnikovou praxí, jejíž
zástupci byli přítomni v hodnotících komisích. Letošního, 6. ročníku SVOČ se zúčastnilo
23 studentů, což je o více jak polovinu více studentů než v letech předcházejících. Již druhým
rokem se koná studentská soutěž „Projekt snů“ a soutěž „PRESTA“, kde studenti školy
v loňském roce obsadili přední místa v rámci ČR.
Zvyšování kvality
VŠTE se dlouhodobě snaží zvyšovat kvalitu ve všech oblastech svého působení. Vznikem a
postupným rozšiřováním manažerského systému byl učiněn velký krok směrem k vyšší
kvalitě výstupů VŠTE, hlavně v oblasti publikační činnosti, projektů a výzkumné činnosti.
V důsledku změny politiky Rady pro vědu a výzkum a změny systému hodnocení výstupů
v RIV bylo zároveň přistoupeno k adekvátní úpravě v systému oceňování tvůrčí činnosti
pracovníků VŠTE tak, aby bylo v souladu s novou metodikou RIV. Tímto je kladen důraz
především na kvalitu výstupů a pracovník je motivován k podávání menšího množství
kvalitnějších výstupů než většího množství výstupů, které v RIV hodnoceny nejsou.
Kvalifikační struktura
Kvalifikační struktura akademických pracovníků včetně odborných zkušeností je klíčovým
elementem vzdělávacího procesu. Uchopení kariérního systému musí naplňovat požadavky
akreditačních materiálů jak pro aktuálně zajišťované studijní obory, tak i pro nově
19
akreditované. VŠTE přistoupila k ustanovení individuálních kariérních plánů akademických i
technicko-hospodářských pracovníků, kde se promítá aktuální stav kvalifikační struktury,
schopností a dovedností, přičemž dle potřeb je tento stav zkvalitňován profesním růstem
jednotlivců. Na akademické pracovníky jsou vedoucími jednotlivých kateder vznášeny
požadavky v oblasti dalšího vzdělání, publikační činnosti, odborné praxe a zapojení do
výzkumných projektů. Na technicko-hospodářské pracovníky jsou vznášeny požadavky
vedoucími odborných útvarů zejména v oblasti odborných znalostí a dovedností v oblasti
působnosti příslušného odborného útvaru.
Uplatnění absolventů
Uplatnění absolventů na trhu práce je jeden z klíčových ukazatelů vnitřního hodnocení kvality
poskytovaného vzdělávacího procesu, a proto je zaměstnanost, resp. nezaměstnanost
absolventů sledována a vyhodnocována v pololetních intervalech. Informativním zdrojem
jsou pololetní statistiky absolventů zveřejňované na oficiálním portálu zaměstnanosti MPSV
ČR. Získané údaje jsou zpřesňovány a korigovány poskytnutými údaji z krajské pobočky
Úřadu práce v Českých Budějovicích a prováděnými šetřeními mezi absolventy VŠTE. Pro
zvýšení uplatnitelnosti absolventů jsou realizovány konzultace s uživatelskou praxí, na
základě kterých je korigována struktura výuky jednotlivých předmětů. Výsledky konzultací
jsou využity i k revizi skladby a posouzení kvality zajišťovaných studijních programů.
Významnou roli z hlediska uplatnitelnosti absolventů na trhu práce má do budoucna
spolupráce VŠTE se spin-off firmami a založení absolventského klubu.
Ukazatele taktické úrovně 2014
Výstup Ukazatel
Optimální
stav
Výzkumné projekty
a granty v rámci
grantových agentur
ČR
Počet zpracovaných výzev výzkumných projektů a
grantů v rámci grantových agentur ČR (GA ČR, TA ČR)
předaných prostřednictvím prorektora pro vnitřní věci
jednotlivým katedrám VŠTE
2
Resortní výzkumné
úkoly a granty
Počet zpracovaných výzev resortních výzkumných
úkolů a grantů předaných prostřednictvím prorektora pro
vnitřní věci jednotlivým katedrám VŠTE
4
Výzkumné projekty
a granty
mezinárodní
spolupráce
Počet zpracovaných výzev výzkumných projektů a
grantů mezinárodní spolupráce předaných
prostřednictvím prorektora pro vnitřní věci jednotlivým
katedrám VŠTE
3
Interní grantová
soutěž
Počet obhájených interních grantů (zápis z obhajoby
IGS)
10
20
Duševní vlastnictví
získané AP
Počet podaných patentů, užitných a průmyslových
vzorů, licencí aj. (viz popis cíle)
18
Habilitační řízení Počet akademických pracovníků zařazených do
habilitačního řízení
1
Studentské soutěže Počet uskutečněných studentských soutěží (zápis z
konání soutěží)
4
Pomocné vědecké
síly
Počet provedených kontrol z hlediska vyhodnocení a
obsahu práce PVS (zápis z provedené kontroly)
2
Odborné
konference,
semináře
Počet realizovaných konferencí, seminářů (cirkulář
konference) 2
Vydání odborného
časopisu Littera
Scripta
Počet vydání odborného časopisu Littera Scripta
2
Vydání monografií,
odborných knih
Počet vydaných monografií, odborných knih
3
Provoz IEC Počet publikací vydaných a evidovaných redakčním
portálem VŠTE (vyjma Littery Scripty a monografií,
odborných knih) – seznam vydaných publikací z
redakčního portálu, evidence žádostí v ETMS – %
přijatých žádostí o vydání publikací
100
Jazykové a formální
korektury
oficiálních
dokumentů VŠTE
Počet jazykových a formálních korektur oficiálních
dokumentů VŠTE
3
Elektronické
informační zdroje
Předání a zveřejnění podkladů pro vyhodnocování
efektivity využívání elektronických informačních zdrojů
2
Vykazování
publikačních aktivit
Zajištění bezchybného výkaznictví v rámci modulu
ETMS, vkládání publikačních aktivit
1
Rešeršní služby
Provést průzkum zájmu o rešeršní služby z řad AP a
zahájit přípravu na jejich poskytování
1
Placené služby
Objem finančních prostředků v Kč z doplňkových
služeb knihovny a copycentra pro studenty a
zaměstnance školy
200 000
Knihovní fond
Zajištění souladu akvizice studijní literatury
s akreditačními materiály v součinnosti s garanty oborů
a vedoucími kateder pro každý semestr
2
Počet Počet připravených projektů 20
21
zprostředkovaných
projektových
příležitostí
Objem finančních
prostředků řešených
projektů
Objem finančních prostředků z v řešených projektech
v mil. Kč
20
Objem finančních
prostředků z
podaných projektů
Objem finančních prostředků z podaných projektů v mil.
Kč
80
Tabulka 3: Výzkumná, vývojová a tvůrčí činnost
Graf 7: Zobrazení rozdělení jednotlivých výstupů publikačních aktivit a aktivit v oblasti duševního
vlastnictví na katedry
22
3.1.3 Vnitřní vztahy
V roce 2013 byl zřízen post prorektora pro vnitřní vztahy, který bude zabezpečovat
komunikaci mezi útvary vedení VŠTE a katedrami, dojednávat požadované výstupy
s jednotlivými katedrami a bude zodpovídat za zabezpečení plánované výuky a tvůrčích
výstupů. Od tohoto kroku VŠTE očekává značné zjednodušení interních vztahů, kdy prorektor
pro vnitřní vztahy bude koordinovat požadavky vedení tak, aby nedocházelo k protichůdným
zadáním od jednotlivých útvarů vedení a aby nebyly některé katedry přetěžovány a jiné
opomíjeny. Zároveň bude zprostředkovávat zpětnou vazbu z kateder a operativně řešit
problémy příslušící střednímu managementu. Problémy, které budou potřebovat zapojení
vyššího managementu školy, budou předávány vedoucím jednotlivých útvarů vedení. Lze
tedy říci, že se jedná o pozici jakéhosi „styčného důstojníka“, který bude zabezpečovat
plynulou a efektivní komunikaci mezi katedrami a vedením VŠTE.
Ukazatele taktické úrovně 2014
Výstup Ukazatel
Optimální
stav
Zajištění požadavků
tvůrčí činnosti
Předání a projednání požadavků tvůrčí činnosti
s jednotlivými katedrami
6
Zajištění požadavků
pedagogické
činnosti
Předání a projednání požadavků pedagogické činnosti
s jednotlivými katedrami 6
Zachování součtové
hodnoty
plánovaných
výstupů
Dohled nad korekcí jednotlivých výstupů tak, aby byla
zachována celková hodnota plánovaných výstupů
6
Personální
zabezpečení kateder
Zajistit dostatečné personální zajištění požadavků vedení
katedrami tak, aby nedocházelo k přetěžování
jednotlivců a činnost splňovala strukturu minimálního
poměru tvůrčí činnosti.
1
Tabulka 4: Taktické ukazatele oblasti vnitřních vztahů
23
3.2 Otevřenost
3.2.1 Mobility
Spolupráce se zahraničními vysokými školami
V roce 2013 dosáhla VŠTE dalšího zvýšení počtu bilaterálních dohod se zahraničními
vysokými školami na 77. Kontakty byly navazovány v rámci významných mezinárodních
konferencí, přičemž za velmi přínosnou je v tomto ohledu považována každoroční konference
a veletrh EAIE. Pokračovaly návštěvy zástupců VŠTE na zahraničních vysokých školách, v
rámci kterých probíhaly schůzky s představiteli institucí. Velká pozornost byla věnována také
prohloubení stávající spolupráce, též formou návštěv partnerských institucí a schůzek na
mezinárodních akcích. Kromě kooperace v rámci mobilit se VŠTE aktivně staví k nabídkám
účasti v projektech jednotlivých partnerských vysokých škol.
Studentské studijní stáže
Zájem o studium v zahraničí ze strany studentů VŠTE vykazuje trvale vzestupný trend,
přičemž je nutno konstatovat, že požadavky ze strany studentů nelze plně uspokojit vzhledem
k finanční kvótě vyčleněné na tuto činnost v rámci programu Erasmus. VŠTE aktivně
vyhledává i další stipendijní programy a zapojuje se do nich. Studenti ze sociálně slabších
rodin mají nově možnost ucházet se o stipendium Velux, které pokrývá téměř veškeré náklady
na studium a pobyt v Dánsku. Díky stipendijnímu programu Asem-Duo měl vybraný student
možnost získat grant ve výši 4000 EUR jako příspěvek na náklady spojené se studijním
pobytem v Korejské republice. VŠTE podporuje mobility z vlastních zdrojů, především
výjezdy mimo země EU.
VŠTE se stala stabilním a aktivním členem organizace ESN International, která pomáhá
organizovat studium i volný čas přijíždějících studentů ze zahraničí. VŠTE zahraničním
studentům nabízí v současnosti dostatečný počet předmětů v anglickém jazyce v oboru
Ekonomika podniku i Konstrukce staveb. Počet přijíždějících studentů se rychle zvyšuje a
VŠTE na základě informací od partnerských vysokých škol očekává nárůst i do budoucna. V
akademickém roce 2010/2011, kdy byla výuka v anglickém jazyce otevřena, na VŠTE přijeli
4 zahraniční studenti. V akademickém roce 2011/2012 to již bylo 36 studentů, a jen v zimním
semestru 2013/2014 na VŠTE studuje 28 zahraničních studentů v rámci výměnných studijních
pobytů.
Studentské pracovní stáže
Kromě studijních pobytů se VŠTE v akademickém roce 2010/2011 zapojila do aktivity
studentských pracovních stáží v rámci programu Erasmus. Pro nedostatek přidělených
finančních prostředků na tuto aktivitu byla uzavřena dohoda s konsorciem Educa
International, o.p.s., která pracovní stáže vybraným studentům VŠTE financuje. V
24
akademickém roce 2010/2011 byl vyslán pouze 1 student, právě z důvodu nedostatečných
finančních prostředků na tuto aktivitu. V akademickém roce 2011/2012 to již bylo 9 studentů,
v roce 2012/2013 15 studentů a jen v zimním semestru 2014/2014 vyjede na pracovní stáž
minimálně 8 studentů. Stáže jsou domlouvány ze strany VŠTE a jsou uskutečňovány většinou
v bruselských organizacích napojených na evropské instituce, dále v německých a britských
institucích.
VŠTE profilující se jako polytechnická vysoká škola se snaží navázat vztahy se zahraničními
firmami a organizacemi, které mohou přijmout studenty VŠTE na odbornou praxi. Mezi
firmami, kde již proběhla úspěšná spolupráce, lze jmenovat např. Wozabal Textilservice
GmbH und CoKG, A&S Handels GmbH (obě firmy z Rakouského Linze), Bayern Handwerk
International z Norimberku, Německo, Access EU! a Bohemia EU Planners z Bruselu, Belgie.
Spolupráce probíhá také se zastoupením Jihočeského a Královéhradeckého kraje v Bruselu.
Krátkodobé mobility studentů
VŠTE z vlastních zdrojů finančně podporuje účast studentů a pedagogů na akcích
partnerských škol, ať již se jedná o letní školy, Intenzivní programy Erasmus či jiné
krátkodobé mobility.
VŠTE je součástí mezinárodní sítě škol International Business Week, která si vyměňuje
studenty a učitele a uskutečňuje krátkodobé aktivity – u nás formou volitelného předmětu v
angličtině. Každou skupinu studentů vždy doprovází tutor (učitel školy).
Mobilita akademických pracovníků
Finanční prostředky určené na program Erasmus VŠTE využívá primárně na mobility
studentů, proto zájem o výjezd akademických pracovníků převyšuje finanční možnosti VŠTE.
Z tohoto důvodu vysílá VŠTE akademické pracovníky v režimu „zero grant“, kdy jsou
nedostatečné finanční prostředky pro výjezdy zaměstnanců v rámci programu Erasmus
kompenzovány z vlastních zdrojů.
Ukazatele taktické úrovně 2014
Výstup Ukazatel
Optimální
stav
Podpora mobilit ze
zdrojů VŠTE
počet uskutečněných výjezdů IBW za doprovodu
učitele
4
Podpora mobilit ze
zdrojů VŠTE
počet vyslaných studentů 3
Vytváření uskutečnění IBW na VŠTE 1
25
mezinárodního
prostředí na VŠTE
Počet přijíždějících
studentů
Seznam studentů 30
Počet vyjíždějících
studentů
Seznam studentů 15
Finanční prostředky Pololetní rozpočet a výsledovka 2
Přijíždějící AP, PP,
THP
Seznam AP, PP, THP 2
Tabulka 5: Mobility
26
3.2.2 Centrum celoživotního vzdělávání
Nabídka a kvalita vzdělávacích programů v rámci celoživotního vzdělávání je na VŠTE
neustále rozšiřována a rozvíjena. V průběhu posledních několika let bylo do nabídky
programů celoživotního vzdělávání zařazeno celkem 7 rekvalifikačních programů a 15
krátkodobých programů z oblasti management ve stavebnictví, podniková ekonomika,
logistika, účetnictví a daně. Dále bylo započato s přijímáním studentů do mimořádného
dvousemestrového bakalářského studia v kombinované i prezenční formě v oborech
Ekonomika podniku, Stavební management, Konstrukce staveb, Technologie dopravy a
přepravy a Strojírenství. Další aktivitou pro podporu nabídky programů celoživotního
vzdělávání pak byla příprava programu Studium v oblasti pedagogických věd pro učitele
odborných předmětů technických, který byl v roce 2013 akreditován. Neustále také dochází
k rozšiřování nabídky vzdělávacích programů pro studenty VŠTE, kde jsou nabízeny
přípravné kurzy před zahájením studia, přípravné kurzy ke státním závěrečným zkouškám,
kurzy vybraných akreditovaných předmětů dle § 60 zákona o VŠ a v neposlední řadě jsou
nabízeny kurzy akreditovaných vybraných jazykových a odborných předmětů, kde studenti
předmět absolvují v malých studijních skupinách v počtu cca 12–15 studentů, s navýšenou
hodinovou dotací oproti stanovené hodinové dotaci v řádném studiu a získají tak větší prostor
pro úspěšné absolvování předmětu a individuálnější přístup vyučujícího. Tyto kurzy jsou
velice kladně hodnoceny jak samotnými studenty, tak vyučujícími.
Pro rok 2014 je pro studenty VŠTE plánováno rozšíření nabídky studia vybraných
akreditovaných předmětů v menších studijních skupinách o další předměty a rozšíření
nabídky přípravných kurzů ke státním závěrečným zkouškám. Pro veřejnost a studenty VŠTE
je plánována příprava třísemestrálního vzdělávacího programu z oblasti pedagogických věd
pro učitele odborných předmětů ekonomických, dále vícesemestrální vzdělávací program
Učitelství odborných předmětů z oblasti strojírenství a další vzdělávací programy, které
budou vytvářeny s ohledem na specifické potřeby Jihočeského kraje.
Hlavním cílem pro rok 2014 bude rozvíjení nabídky programů celoživotního vzdělávání
zaměřených na regulovaná povolání a zvyšování odborné kvalifikace zájemců o vzdělání.
Záměrem VŠTE, resp. Centra celoživotního vzdělávání, je mj. podání žádosti o autorizaci pro
uznávání výsledků dalšího vzdělávání dle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání
výsledků dalšího vzdělávání. VŠTE se tedy chce stát Autorizovanou osobou, aby mohla
provádět ověřování znalostí a dovedností jednotlivých profesních kvalifikací vytvářených
v rámci Národní soustavy kvalifikací. Druhým nejdůležitějším záměrem pro rok 2014 je
získání pověření Ministerstva průmyslu a obchodu k průběžnému vzdělávání energetických
specialistů dle zákona č. 406/2000 Sb.
27
Ukazatele taktické úrovně 2014
Výstup Ukazatel
Optimální
stav
Počet účastníků v
kurzech pro veřejnost
Počet účastníků v kurzech pro veřejnost 15
Počet účastníků v
akreditovaných
bakalářských oborech
Účastníci v akreditovaných bakalářských oborech
otevřených v rámci CCV na dva semestry 80
Počet vyhlášených
příjímacích řízení v roce
2014, včetně počtu
vypsaných kurzů pro
veřejnost
Počet vyhlášených příjímacích řízení v roce 2013,
včetně počtu vypsaných kurzů pro veřejnost
10
Počet účastníků v
akreditovaných
magisterských oborech
realizovaných ve
spolupráci s jinou VŠ
Účastníci v akreditovaných magisterských oborech
otevřených v rámci CCV ve spolupráci s jinou VŠ
60
Obrat CCV v mil. Kč Obrat CCV v mil. Kč k 31. 12. běžného roku 4,5
Počet účastníků ve
vybraných kurzech
akreditovaných oborů
VŠTE – § 60 zákona o
VŠ
Účastníci ve vybraných kurzech akreditovaných
předmětů v rámci akreditovaných oborů VŠTE – §
60 zákona o VŠ 1 100
Počet účastníků v
kurzech akreditovaných
předmětů v rámci CCV v
menších studijních
skupinách
Účastníci v kurzech akreditovaných předmětů v
rámci CCV v menších studijních skupinách
300
Počet zaměstnanců
VŠTE zařazených do
vzdělávacích programů v
rámci personálního
modulu
Počet zaměstnanců VŠTE zařazených do
vzdělávacích programů v rámci personálního
modulu 50
Tabulka 6: Centrum celoživotního vzdělávání
28
3.2.3 Praxe a vnější vztahy
Spolupráce s aplikační sférou, regionální zapojení
Cílem útvaru prorektora pro praxi a vnější vztahy v oblasti strategického rozvoje na rok 2014
je především posilovat spolupráci se subjekty aplikační sféry při tvorbě a uskutečňování
studijních programů a při usnadnění přechodu studentů na trh práce; reagovat na potřeby trhu
formou akreditace nových specializací (příprava specializace “čínské trhy”), podporovat a
rozvíjet kariérové poradenství (podpora rozvoje start up firem); systematicky posilovat
spolupráci se subjekty aplikační sféry v oblasti VaVaI, zejména pak spolupráce zaměřené na
efektivní využívání a společné sdílení výzkumných kapacit vybudovaných za účasti
evropských fondů.
Stěžejní aktivitou dlouhodobé strategie útvaru je orientace a prohloubení široké a smysluplné
spolupráce s externími subjekty na regionální, národní i nadnárodní úrovni (rámcové dohody
o spolupráci s firmami napříč obory, Memorandum s Krajským úřadem Jč. kraje, MPO,
Dohody o podpoře technického vzdělávání atd.).
Dílčí aktivity budou podpořeny zavedením systému CRM, který umožní zajistit spolupráci s
externími subjekty formou evidence, která umožní vyšší kvalitu informovanosti a zlepší
formu komunikace s externím prostředím (firmami a institucemi).
V oblasti mobilit bude kladen důraz na vytvoření příznivých podmínek pro intenzivní
horizontální (mezisektorové) aktivity, které budou posíleny kooperací s podnikovou a
institucionální sférou (stáže studentů, stáže akademiků, zadávání seminárních a bakalářských
prací z podnikatelského prostředí, oponentské posudky odborníků z praxe, lektorská činnost v
podnicích, aktuální přednášky odborníků z vnějšího prostředí, reciproční účast v komisích a
radách atd).
V rámci posílení spolupráce s podnikovou sférou a projektové činnosti na úrovni Národního
programu udržitelnosti I a prostřednictvím řešení dalších společných projektů aplikovaného
výzkumu a experimentálního vývoje narůstá potřeba navázání spolupráce s orientací na
východní teritoria (Rusko, Čína, Korea).
Konkretizace zahájených aktivit bude dále pokračovat specifikací dílčích činností
Technického a vzdělávacího konsorcia při VŠTE a Profesní rady. Cílem těchto aktivit je
podpora technického vzdělávání, propojenost akademické a aplikační sféry, zvýšení
konkurenceschopnosti absolventů VŠTE na trhu práce, posílení a stabilizace absolventů
technických oborů na regionální úrovni.
29
Ukazatele taktické úrovně 2014
Výstup Ukazatel
Optimální
stav
Zajištění umístění
studentů VŠTE na
praxi v podnikové a
správní sféře v plném
rozsahu
Umístění studentů VŠTE na praxi v podnikové a
správní sféře v plném rozsahu
2
Zajištění míst pro
výkon semestrálních
praxí
AP
Místa pro výkon semestrálních praxí AP v 4
Zprostředkování
témat BP pro
studenty z
podnikové a správní
praxe
Témata BP pro studenty z podnikové a správní praxe –
počet prací
20
Zprostředkování
témat seminárních
prací pro studenty z
podnikové a správní
praxe
Témata seminárních prací pro studenty z podnikové
a správní praxe
10
Finanční prostředky Finanční prostředky za zprostředkované analýzy,
expertízy, poradenství z podniků
500000
Počet uspořádaných
konferencí
Uspořádané konference s účastí zástupců podnikové
a správní sféry, zviditelňující VŠTE jako profesně
zaměřenou VŠ
2
Rozšíření aktivit se
středními školami
Záznam z průběhu zasedání 8
Aktivity v technickém
a vzdělávacím
konsorciu
Protokoly/výstupy/projekty 15
Tabulka 7: Praxe a vnější vztahy
3.2.4 Činnost Infocentra Studentské unie
V loňském roce bylo ustaveno a personálně dobudováno Infocentrum Studentské unie (ICSU)
umístěné v upravené správní budově D. ICSU již funguje jako zaběhlý informační kanál pro
studenty a poskytuje jim nejen poradenské služby v otázkách studia, ale i služby doplňkové,
jako např. prodej jízdenek na MHD. Pracovníci ICSU dále spolupracují na otázkách
společenské odpovědnosti VŠTE, které jsou pro školu aktuálním tématem.
30
Ukazatele taktické úrovně 2014
Výstup Ukazatel
Optimální
stav
Zajištění
informovanosti
studentů o
poskytování
stipendií
Záznam z informačních dnů pro studenty 10
Tabulka 8: Činnost infocentra studentské unie
3.2.5 Marketing
V roce 2013 byla zpracována celková marketingová strategie školy, v jejímž rámci vyvíjelo
svou činnost samostatné marketingové oddělení. Aktivity tohoto oddělení byly směřovány do
třech základních oblastí. První oblast zahrnuje vnější marketingové aktivity orientované na
širokou veřejnost, zejména Jihočeského kraje, druhá oblast je zaměřená na studentskou
komunitu s cílem získání studentů pro studium na VŠTE a třetí oblast je oblastí vnitřních
marketingových aktivit, které spočívají např. v marketingové podpoře pořádaných konferencí,
seminářů, akcí souvisejících s přijímáním studentů, zahájení nového akademického roku,
pořádání kulturních, sportovních akcí apod. Je skutečností, že tato činnost se příznivě odrazila
v naplnění stanoveného počtu přijímaných studentů (přijato a zapsáno bylo 1480 studentů).
Marketingové oddělení se podílí i na prezentaci VŠTE ve sdělovacích prostředcích
(realizováno bylo více než 70 mediálních výstupů). Významným počinem pro zakotvení
VŠTE v Jihočeském regionu je i vydávání časopisu Návštěvník, který je metodicky řízen
marketingovým oddělením, včetně zajištění jeho distribuce v rámci Jihočeského regionu.
Uvedené oddělení zajišťuje návštěvy významných osobností z kulturního a politického života,
jako např. předsedy vlády, hejtmana Jihočeského kraje a významných představitelů
průmyslových a stavebních podniků.
31
Ukazatele taktické úrovně 2014
Výstup Ukazatel
Optimální
stav
Počet dnů otevřených
dveří
Záznam o průběhu dnů otevřených dveří 2
Počet návštěv webových
stránek
Výsledek počítadla umístěného na webových
stránkách
200000
Natočení promovidea
školy
Promovideo školy 1
Počet účastí na výstavě
vysokých škol
(Gaudeamus, atd.)
Potvrzení o účasti 1
Počet mediálních výstupů Seznam výstupů 50
Zpracování rozpočtu
marketingového
oddělení
Rozpočet marketingového oddělení 1
Analýza trhu Analýza (Excel, Powerpoint) 1
Účast studentů na
veletrzích pracovních
příležitostí
Přihlášení v IS/záznamy na čtečce/docházkový list 50
Zpráva z marketingového
průzkumu
Zpráva z marketingového průzkumu mezi
přijatými studenty
1
Zajištění propagace
studentských mobilit
Zajištění propagace studentských mobilit na
internetových stránkách VŠTE
1
Marketingová podpora
studia v magisterském
studijním programu
Záznam z uskutečněných akcí 2
Novinky na facebook
kanálu
Odkaz na kanál/pdf výstup 15
Tabulka 9: Marketing
32
3.3 Efektivita a financování
3.3.1 Navýšení podílu vícezdrojového financování školy v rámci celkového rozpočtu
školy
Současný stav
VŠTE zaznamenala v roce 2013 nárůst celkových finančních zdrojů o 11 %. Na tomto nárůstu se
nejvyšší měrou podílely prostředky získané projektovou činností VŠTE.
Příspěvky a dotace MŠMT na činnost VŠTE představovaly v roce 2013 přibližně 75,7 % celkových
finančních zdrojů. Oproti předchozímu roku se prostředky získané z MŠMT zvýšily o 2 %, přičemž
podíl prostředků MŠMT na celkových finančních zdrojích VŠTE se meziročně snížil o 7 %. Což
znamená, že VŠTE vygenerovala téměř ¼ svých finančních prostředků vlastní činností.
Koleje a menzy VŠTE, které nabízejí své služby v rámci doplňkové činnosti, generují 3 % celkového
obratu VŠTE a přesto, že se jejich obrat meziročně nezměnil, jejich podíl na celkových finančních
zdrojích VŠTE se snížil. Podíl ostatní doplňkové činnosti pak činí 1,86 %. Služby nabízené v rámci
Centra celoživotního vzdělávání VŠTE představují rovněž 3 % z celkového obratu školy. Oproti
předchozímu roku se podíl prostředků generovaných Centrem celoživotního vzdělávání zvýšil o 0,5
%. Ostatní výnosy v rámci hlavní činnosti představují 4,46 % z celkového obratu školy a jejich objem
se meziročně zvýšil o 50 %. Nejvýznamnějším vlastním zdrojem financování VŠTE je projektová
činnost, jejíž objem meziročně vzrostl o 94 % a na celkovém obratu VŠTE se podílí 11,52 %.
Předpoklady splnění
• Dodržení stávajících zásad financování vysokých škol.
• Naplnění předpokládaného počtu studentů školy ve všech formách studia, včetně studentů
CCV.
• Dosažení objemu finančních prostředků u řešených projektů a výzkumných úkolů ve výši
20 mil. Kč.
• Dosažení plánovaných výnosů z doplňkové činnosti.
• Dosažení finančního výnosu z činnosti CCV ve výši 4,5 mil. Kč.
• Zachování stávajících ubytovacích kapacit VŠTE
Výstupy
• Matrika studentů SIMS – počet studentů k 31. 10. 2012.
• Účetní závěrka školy členěná podle jednotlivých zdrojů financování.
Předpokládané zdroje
• Příspěvky a dotace z MŠMT
33
• Výnosy z doplňkové činnosti
o Výnosy KaM
o Výnosy z ostatní doplňkové činnosti (pronájem, prodej studijních materiálů)
• Výnosy z hlavní činnosti
o Výnosy plynoucí z výzkumné, projektové a další tvůrčí činnosti (ESF, NAEP,
GAČR etc.)
o Výnosy CCV
o Výnosy KaM
o Ostatní výnosy z hlavní činnosti
Relevantní ukazatele výkonu
Plánované procentuální zastoupení jednotlivých činností na celkovém obratu školy za rok 2014
v porovnání s rokem 2013.
2012
Meziroč
ní nárůst
2013
Meziroč
ní nárůst
2014
Meziroč
ní nárůst% podíl
Obrat v tis.
Kč % podíl
Obrat v tis.
Kč % podíl
Obrat v tis.
Kč
Příspěvky a dotace z
MŠMT 83,09 % 100 271 21 % 75,71 % 101 840 2 % 74,47 % 105 000 3 %
Celoživotní
vzdělávání 2,49 % 3 000 50 % 2,97 % 4 000 33 % 3,19 % 4 500 13 %
Ostatní výnosy z
hlavní činnosti 3,31 % 4 000 33 % 4,46 % 6 000 50 % 4,96 % 7 000 17 %
Projektová činnost 6,63 % 8 000 167 % 11,52 % 15 500 94 % 11,70 % 20 000 29 %
Koleje a menzy 3,31 % 4 000 0 % 2,97 % 4 000 0 % 2,84 % 4 000 0 %
Poradenská a expertní
činnost 0,41 % 500 400 % 0,51 % 680 36 % 0,71 % 1 000 47 %
Ostatní doplňková
činnost 0,75 % 900 13 % 1,86 % 2 500 178 % 2,13 % 2600 20 %
VŠTE ČB 100,00 % 120 671 26 % 100,00 % 134 520 11 % 100,00 % 144 500 7,4 %
Tabulka 10: Efektivita a financování
3.3.2 Výukové a laboratorní prostory včetně zázemí pro akademické pracovníky
Současný stav
V souladu s dlouhodobou koncepcí rozvoje VŠTE byly v roce 2013 provedeny stavební úpravy
zkvalitňující zázemí pro studenty a zaměstnance školy. Realizací velkokapacitního evakuačního
výtahu v hlavní administrativní a správní budově D došlo ke zkvalitnění a zkapacitnění vertikální
komunikace, která doposud zahrnovala pouze schodiště a výtah s nedostatečnou kapacitou. Nově
vybudovaný výtah slouží pro přepravu 13 osob. V rámci zlepšení bezbariérového přístupu v areálu
byly u objektů A, B, C a D vyměněny mechanické dveře za plně automatické. V budově D se dále
vytvořilo zázemí pro transfer aplikovaného výzkumu a tvorbu inovativních podnikatelských záměrů
v podobě 38 kanceláří. V neposlední řadě došlo ke zrekonstruování ubytovacích prostor v 5. a 6. patře
budovy.
V objektu B proběhla rozsáhlá rekonstrukce silnoproudů a slaboproudů. Výměnou rozvaděčů a
34
kompletní výměnou svítidel se snížila poruchovost, zvýšila se kvalita zázemí pro studenty a přispělo
se k efektivnějšímu provozu budovy.
Pro zkvalitnění služeb studentům a zaměstnancům školy byla v budově C, v prostorách menzy,
vybudována kantýna pro 40 osob. Budova zároveň prošla rekonstrukcí obvodového pláště, čímž došlo
nejen k vizuálnímu omládnutí, ale zároveň k výraznému zlepšení tepelně-izolačních vlastností objektu.
Do budoucna se počítá s tím, že dojde k vybudování výtahu, který by umožnil bezbariérový pohyb
mezi jednotlivými podlažími. V návaznosti na zvyšování počtu studentů a potřeby nových výukových
prostor byly v bývalém půdním prostoru budovy E vytvořeny čtyři učebny o celkové kapacitě 160
míst.
Z původního záměru navýšit parkovací plochy pro zaměstnance VŠTE o 25 míst se vedení školy
rozhodlo ustoupit, a to vzhledem ke změně záměru na využití stávajícího pozemku. Koncem příštího
roku se na uvedeném místě počítá se zahájením výstavby centrálních laboratoří.
Předpokládané zdroje
• Prostředky z diverzifikovaných zdrojů.
• Programové financování státního rozpočtu – MŠMT ČR.
• Rozvojové projekty MŠMT ČR.
• Fondy VŠTE a provozní prostředky.
• Doplňková činnost školy.
Relevantní ukazatele výkonu 2014
Výstup Ukazatel
Počet
jednotek
výkonu
Úpravy zpevněných ploch pro
parkování
Počet navýšení parkovacích míst 20
Zahájení výstavby Centrálních
laboratoří
Spodní stavba 1
Rekonstrukce učeben v budově D Nově zrekonstruované učebny 2
Tabulka 11: Výukové a laboratorní prostory
3.3.3 Informační technologie
Modernizace informačních technologií v roce 2013
V roce 2013 proběhla značná modernizace infrastruktury sítě a IT zařízení. Modernizace infrastruktury
spočívala v nákupu síťových zařízení a serveru. Dále postupně docházelo k optimalizaci datových
spojů a k vyššímu využívání optické infrastruktury. V oblasti IT zařízení došlo k modernizaci zejména
v oblasti koncových stanic, přičemž byly nakoupeny nové a paměťově posíleny stávající. V neposlední
35
řadě byl realizován projekt jednotné docházky, který si kladl za cíl zvýšit transparentnost docházky
studentů na hodiny. Tento projekt spočíval v tom, že na každou hodinu se studenti přihlašují pomocí
čipové karty (ISIC). V této souvislosti bylo zakoupeno 30 čtecích zařízení s displejem, byl upraven
informační systém a byla naprogramována aplikace intranetu pro vyučující, aby bylo možné provádět
patřičnou kontrolu.
Zdroje financování
• Prostředky z diverzifikovaných zdrojů.
• Prostředky z IRP VŠTE v ČB.
• Provozní prostředky.
Relevantní ukazatele výkonu 2014
Výstup Ukazatel
Počet
jednotek
výkonu
Obnova a doplnění počtu PC stanic Počet nových stanic PC 15
Obnova a doplnění počtu síťových
prvků
Obnova a doplnění počtu síťových prvků
v kusech
4
Tabulka 12: Informační technologie
36
V Českých Budějovicích dne 30. 10. 2013
Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.
rektor v. r.
Seznam tabulek
Tabulka 1:Zhodnocení oblastí taktických cílů vycházejících z DZ VŠTE 2011–2015........................... 7
Tabulka 2:Studijní a pedagogická činnost............................................................................................. 10
Tabulka 3: Výzkumná, vývojová a tvůrčí činnost................................................................................. 21
Tabulka 4: Taktické ukazatele oblasti vnitřních vztahů........................................................................ 22
Tabulka 5: Mobility............................................................................................................................... 25
Tabulka 6: Centrum celoživotního vzdělávání...................................................................................... 27
Tabulka 7: Praxe a vnější vztahy........................................................................................................... 29
Tabulka 8: Činnost infocentra studentské unie ..................................................................................... 30
Tabulka 9: Marketing............................................................................................................................ 31
Tabulka 10: Efektivita a financování .................................................................................................... 33
Tabulka 11: Výukové a laboratorní prostory......................................................................................... 34
Tabulka 12: Informační technologie ..................................................................................................... 35
Seznam grafů
Graf 1: Kvalifikační struktura KDL ...................................................................................................... 11
Graf 2: Kvalifikační struktura KPV ...................................................................................................... 11
Graf 3: Kvalifikační struktura KSTR .................................................................................................... 11
Graf 4: Kvalifikační struktura KCJ ....................................................................................................... 11
Graf 5: Kvalifikační struktura KST....................................................................................................... 11
Graf 6: Kvalifikační struktura KEM...................................................................................................... 11
Graf 7: Zobrazení rozdělení jednotlivých výstupů publikačních aktivit a aktivit v oblasti duševního
vlastnictví na katedry............................................................................................................................. 21