č. j.: MSMT-22057/2023-4 Plán realizace Strategického záměru pro oblast vysokých škol pro rok 2024 č. j.: MSMT-22057/2023-4 2 ÚVOD Dokument „Plán realizace Strategického záměru pro oblast vysokých škol pro rok 2024“ (dále jen „PRSZ 2024“ nebo „PR“) zpracovaný Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) představuje nedílnou součást strategického řízení systému vysokoškolského vzdělávání a implementační nástroj Strategického záměru pro oblast vysokých škol na období od roku 2021 (dále jen „SZ 2021+“ nebo „SZ“). PRSZ 2024 strukturou kopíruje SZ 2021+ na úrovni prioritních cílů a jejich operačních cílů a vytváří tak harmonogram aktivit pro čtvrtý rok platnosti dokumentu. PRSZ 2024 současně zahrnuje vybrané aktivity Strategie internacionalizace vysokého školství na období 2021+, jež tvoří přílohu samotného SZ 2021+. Hlavní výzvy v roce 2024 V roce 2024 bude soustředěna pozornost nejen na přetrvávající společenské výzvy, ale také na strategické řízení vysokých škol a klíčové prvky vysokoškolského vzdělávání. Zásadním krokem v následujícím roce bude dokončení schvalovacího procesu novely zákona o vysokých školách a souvisejících legislativních předpisů a příprava na jejich implementaci. Pokračovat bude i reforma doktorského studia, a to zejména formou zavádění prvků kvality, které nevyžadují legislativní změny. Mezi důležité kroky v r. 2024 patří též příprava zákona o zajišťování kvality ve vysokém školství. Dále bude podpořen výzkum; oblast internacionalizace (mj. univerzitní aliance), mezinárodní spolupráce; rozvoj profesně orientovaných studijních programů a kurzů celoživotního vzdělávání, zejména v kontextu mikrocertifikátů; digitalizace, kyberbezpečnost a implementace prvků umělé inteligence. PRSZ 2024 cílí na zjednodušení administrativních procesů, zvyšování kvality výuky, zlepšování komunikace a sdílení mezi partnerskými stranami, a v neposlední řadě na podporu skupin osob1 z vysokoškolské oblasti. Z tohoto důvodu se do PRSZ 2024, v souladu s principy Strategického záměru, zavádí zcela nový operační cíl s označením 1.H, jehož smyslem je i do budoucna zastřešovat a věnovat odpovídající prostor aktivitám zaměřeným na sociální bezpečí, wellbeing, rovnost, slaďování soukromého, pracovního a studijního života nebo individuální rozvoj apod. MŠMT bude také poskytovat vysokým školám či reprezentacím vysokých škol metodickou a informační podporu k přípravám na hodnocení vysokých škol jako výzkumných organizací dle Metodiky 2017+, které proběhne v roce 2025. Podpora MŠMT bude jak informační a metodologická, tak i finanční, a to v některých případech prostřednictvím nově vypisovaných výzev. Mezi hlavní finanční nástroje podporující rozvoj v prioritních oblastech budou patřit Program na podporu strategického řízení vysokých škol (PPSŘ), Operační program Jan Amos Komenský (OP JAK) a Národní plán obnovy (NPO), a to včetně podpory v rámci nové komponenty zaměřené zejména na udržitelnost a zelenou transformaci. MŠMT současně zahájí přípravu revize financování. 1 Za účelem zjednodušení textu používá Plán realizace SZ pro rok 2024 generické maskulinum (označení v mužském rodě), do kterého jsou ale počítány osoby jakéhokoliv genderu. č. j.: MSMT-22057/2023-4 3 PLÁNY REALIZACE JEDNOTLIVÝCH VYSOKÝCH ŠKOL SZ 2021+ nastavuje perspektivu společné zodpovědnosti ministerstva, vysokých škol a dalších zapojených subjektů za úspěšnou realizaci všech aktivit. Ambicí při implementaci opatření je rozvoj systému vysokého školství v České republice. Plány realizace jednotlivých vysokých škol by měly reflektovat implementaci tzv. „očekávaných opatření na úrovni VŠ“, a to v souladu s misí a profilem konkrétní vysoké školy. Vysoké školy předloží plán realizace pro rok 2024 ministerstvu (odboru vysokých škol) spolu s plánem investičních aktivit pro rok 2024 do 29. února 2024, a to prostřednictvím datové schránky. PŘÍLOHY PLÁNU REALIZACE Plán realizace pro rok 2024 obsahuje, stejně jako v minulém roce, Osnovu plánu investičních aktivit vysoké školy pro rok 2024, dle které by vysoká škola měla postupovat při tvorbě plánu investičních aktivit do vlastního plánu realizace pro rok 2024. Vysoká škola stručně shrne investiční akce zařazené do plánu investičních aktivit pro rok 2024, včetně předpokládaného postupu realizace. Novou přílohou jsou informace o Programu podpory rozvoje v oblasti vysokých škol. Tento program představuje podporu zaměřenou na spolupráci vysokých škol, částečně navazuje na témata vyhlašovaná v rámci centralizovaného rozvojového programu a cílí na strategický rozvoj veřejných vysokých škol a propagaci oblasti vysokého školství. č. j.: MSMT-22057/2023-4 4 PLÁNOVANÁ OPATŘENÍ PRO ROK 2024 PRIORITNÍ CÍL 1: ROZVÍJET KOMPETENCE PŘÍMO RELEVANTNÍ PRO ŽIVOT A PRAXI V 21. STOLETÍ 1.A PODPOROVAT ROZVOJ KOMPETENCÍ PRACOVNÍKŮ PRO VÝUKU A TVORBU STUDIJNÍCH PROGRAMŮ Regulace: NAÚ doplní požadavky na rozvoj pedagogické práce na vysokých školách (podpora, hodnocení, oceňování) do podmínek pro udělení institucionální akreditace. Regulace: NAÚ vytvoří metodiky a doporučení pro pedagogické vzdělávání a rozvoj akademických pracovníků, kvalitativní hodnocení pedagogické práce a její zohlednění v kariérních řádech a výběrových řízeních, včetně podmínek habilitačních a jmenovacích řízení. Financování [ESIF]: MŠMT prostřednictvím OP JAK podpoří školení pracovníků vysokých škol v oblasti pedagogických kompetencí, pilotní a experimentální aplikaci inovativních pedagogických postupů, zakládání a rozvoj center kompetencí a kolegiální výměnu zkušeností a zpětné vazby v oblasti přípravy a realizace vzdělávací činnosti. 1.B ROZVÍJET METODY ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ A OVĚŘOVÁNÍ VÝSLEDKŮ UČENÍ Financování [ESIF]: MŠMT prostřednictvím OP JAK podpoří projekty zaměřené na zvýšení kvality na vysokých školách. Předmětem podpory budou projekty a aktivity rozvíjející nové formy a metody výuky, studijní programy (ve smyslu adaptace na výzvy 21. století a posílení praxe), internacionalizaci nebo strategické procesy škol. Regulace: MŠMT se bude aktivně věnovat problematice digitalizace a umělé inteligence a společně s vysokými školami bude podporovat implementaci nástrojů umělé inteligence do VŠ vzdělávání s cílem zvyšování kvality a rozvoje vzdělávání, a naopak omezení zneužívání umělé inteligence. Záměrem je využití moderních technologií např. pro digitalizaci studijních materiálů, zjednodušování administrativních procesů, posun v oblasti informačních systémů, zajištění kyberbezpečnosti a další procesy umožňující rozvoj individuální tvůrčí činnosti studujících. MŠMT v této souvislosti uspořádá společné setkání relevantních aktérů a bude poskytovat informační podporu. Regulace: MŠMT podpoří výměnu zkušeností mezi jednotlivými vysokými školami v oblasti hodnocení a rozvoje kvality vzdělávání, kvality vzdělávací činnosti akademických pracovníků, včetně využití sebeevaluačních nástrojů. Tyto kroky budou podpořeny také prostřednictvím poskytnutí dat z nové verze Registru vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů. 1.C POSILOVAT VAZBU STUDIA NA PRAXI A PŘÍPRAVU NA BUDOUCÍ UPLATNĚNÍ Informační podpora: MŠMT poskytne Evropské komisi potřebnou součinnost v souvislosti s nově budovanou infrastrukturou v rámci European Graduate Tracking Initiative (EGTI). MŠMT bude pokračovat v implementaci Doporučení Rady ze dne 20. listopadu 2017 o sledování uplatnění absolventů – bude se podílet na zpracování koncepce celoevropského systému sdílení administrativních dat o absolventech působících mimo zemi, ve které absolvovali vysokoškolské studium nebo jeho část. Koncepce bude zahrnovat informace o možné struktuře a nástrojích pro sdílení dat a o potenciálních legislativních překážkách (např. soulad s GDPR). Informační podpora: Na národní úrovni bude MŠMT budovat systém graduate trackingu a zahájí kroky k přípravě následujícího cyklu šetření Eurograduate. Ve spolupráci s Digitální a informační agenturou zpracuje návrh postupu pro sdílení anonymizovaných dat o absolventech s jinými orgány státní správy. č. j.: MSMT-22057/2023-4 5 Informační podpora: MŠMT bude analyticky využívat data mezinárodního šetření studentů vysokých škol Eurostudent 8. MŠMT se také zapojí do přípravných fází šetření Eurostudent 9, které budou probíhat v druhé polovině roku 2024. Současně MŠMT dokončí zpracování dat a bude využívat závěry mezinárodního šetření absolventů vysokých škol Eurograduate. Regulace: MŠMT ve spolupráci s relevantními aktéry provede analýzu možností a nutných podmínek v oblasti propojování dat v rámci systému sledování uplatnění absolventů („graduate tracking“). Financování [ESF+]: MŠMT prostřednictvím OP JAK podpoří aktivity vedoucí ke zlepšení situace pedagogických fakult a fakult vzdělávajících budoucí učitele ve specifických oblastech. Oblastí podpory budou zejména inovace studijních programů zajišťujících odbornou kvalifikaci, rozvoj vysokoškolských vyučujících vzdělávajících budoucí pedagogy nebo rozvoj spolupráce VŠ s dalšími školami v regionu. Financování [Státní rozpočet]: MŠMT prostřednictvím výzvy z NPO s názvem Podpora zelených dovedností a udržitelnosti na vysokých školách v roce 2024 podpoří realizaci projektů v rámci komponenty 7.4. Cílem projektu je podpora ekologické transformace a udržitelného rozvoje v oblasti vysokého školství a odborné přípravy. Výzva se zaměří především na revize a inovace stávajících studijních programů ve smyslu jejich obohacení o témata zelené tranzice a na vznik nových studijních programů a kurzů celoživotního vzdělávání. Součástí je i vytváření strategií udržitelnosti a zelené transformace na vysokých školách a podpora navazování strategických partnerství. 1.D NADÁLE ROZVÍJET PROFESNÍ PROFIL STUDIA A POSILOVAT JEHO PRESTIŽ Informační podpora: MŠMT bude pokračovat v podpoře rozvoje nastavování kvalitativních ukazatelů profesně zaměřených studijních programů a jejich etablování jako plnohodnotného kvalitního vysokoškolského studia v bakalářském i magisterském stupni, kdy i profesní studijní programy jsou velmi prestižní s vysokými nároky na uchazeče i studující. Financování Státní rozpočet]: MŠMT bude prostřednictvím Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pokračovat v podpoře realizace a sledování implementace projektů zaměřených na rozvoj profesních studijních programů, zvlášť v progresivních odvětvích orientovaných na digitální technologie, kvalitu životního prostředí, odpadové hospodářství, energetiku či zdravotní a sociální péči. Regulace: MŠMT bude připravovat nastavení systémové finanční podpory profesně orientovaných studijních programů. Regulace: MŠMT navrhne ve spolupráci s Národním akreditačním úřadem pro vysoké školství a za účasti reprezentací VŠ legislativní úpravu (v rámci zákona o zajišťování kvality ve vysokém školství nebo nařízením vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství), tak, aby v akademickém profilu byly akreditovány pouze ty studijní programy, které kladou důraz na získání teoretických znalostí potřebných pro výkon povolání včetně uplatnění v tvůrčí činnosti (viz § 44 odst. 5 písm. b) zákona o vysokých školách) a mají přímou vazbu na výzkumnou nebo jinou tvůrčí činnost vysoké školy. V akademickém profilu by tak neměly být akreditovány studijní programy, jejichž zaměření je de facto profesní. Stejný postup by měl být aplikován i na studijní programy schválené v rámci institucionální akreditace. Pro profesní studijní programy budou navrženy nové standardy, které budou lépe odpovídat profesnímu charakteru těchto programů a zohlední dosavadní zkušenosti z praxe při uskutečňování takto zaměřených studií. Pozornost bude věnována i propojování vzdělávacích programů vyšších odborných školách a bakalářských studijních programů na vysokých školách tak, aby byl posílen prvek terciárního vzdělávání v ČR při zachování standardů kvality aplikovaných na bakalářské studijní programy a aby byla zároveň umožněna vysoká míra prostupnosti a flexibility tak, aby vzdělávací systém byl efektivní a umožnil široké heterogenní populaci studentů č. j.: MSMT-22057/2023-4 6 využít co nejlépe jejich potenciál. Při návrhu úprav budou zohledněny výsledky projektu „Hodnocení dopadu systémových změn ve vysokém školství od roku 2016 realizovaného s podporou TA ČR“. Informační podpora: MŠMT ve spolupráci s NAÚ posoudí možnosti implementace principů European Approach for Quality Assurance of Joint Degree a začlenění internacionalizace kurikula, oblasti mobilit a uznávání výsledků studia získaných v zahraničí se zohledněním charakteru studijního programu do posuzovací praxe NAÚ. 1.E PODPOROVAT BUDOVÁNÍ INFRASTRUKTURY PRO INTERAKTIVNÍ METODY VZDĚLÁVÁNÍ A INTEGRACI STUDUJÍCÍCH Financování [ERDF]: MŠMT bude prostřednictvím OP JAK podporovat projekty zvyšující integraci a kvalitu vzdělávání pro studenty se specifickými potřebami. Předmětem podpory budou zejména infrastrukturní úpravy zvyšující přístupnost prostor pro vzdělávání a s ním souvisejících objektů, jako jsou menzy, koleje nebo sportoviště (rekonstrukce prostor, budování ramp, sociálních zařízení apod.), pořizování vybavení a pomůcek. Výzvy se zaměří i na podporu činnosti poradenských center, práci s nadanými a talentovanými žáky nebo řešení studijní neúspěšnosti studentů se specifickými potřebami. Financování [ERDF]: MŠMT podpoří prostřednictvím výzvy OP JAK rozvoj infrastrukturního zázemí vysokých škol s cílem zvýšit kvalitu poskytovaného vzdělávání. Podpora bude cílit především na pořizování moderních pomůcek a přístrojů, softwarového vybavení a investice do prostor pro praktické a kolaborativní učení, rekonstrukce učeben a laboratoří nebo vybavení knihoven studijními zdroji. 1.F VYHODNOTIT ZKUŠENOSTI S DOSAVADNÍM FUNGOVÁNÍM NOVÉHO MODELU AKREDITACÍ A NAVRHNOUT JEHO DÍLČÍ ÚPRAVY Informační podpora: MŠMT bude nadále využívat a aplikovat závěry výzkumného projektu vzniklého ve spolupráci s TA ČR s názvem „Hodnocení dopadu systémových změn ve vysokém školství od roku 2016“. Regulace: MŠMT ve spolupráci s NAÚ povede diskuzi o reformě terciárního vzdělávání, a to zejména o návrhu zákona o zajišťování kvality v terciárním vzdělávání, který by přinesl modernizaci vnějšího systému zajišťování kvality podle evropských standardů, k jejichž plnění se Česká republika zavázala v rámci Boloňského procesu. Cílem návrhu nového zákona bude vytvořit legislativní podmínky pro naplnění plné shody s ESG, které je nezbytným předpokladem pro členství NAÚ v ENQA a pro splnění kritérií pro zapsání na seznam EQAR. 1.H PODPOROVAT WELLBEING STUDUJÍCÍCH I ZAMĚSTNANCŮ VŠ Plán realizace Strategického záměru 2024 zavádí nový Operační cíl 1.H, který představuje nové a potřebné rozšíření prioritního cíle 1 Rozvíjet kompetence přímo relevantní pro život a praxi v 21. století o některá témata popsaná ve Strategickém záměru v části III. Další významná témata ve vysokém školství. K rozšíření dochází v souladu se Strategickým záměrem a znamená flexibilní reakci na současný společenský vývoj. Záměrem stanovení operačního cíle 1.H je systematicky uchopit možnosti zajišťování a zlepšování dobré životní situace v rámci studia. Regulace: MŠMT otevře s relevantními aktéry diskuzi o současném plošném nastavení sociální podpory studentů směrem k adresnému, a to za využití podkladů z ekonomických analýz. č. j.: MSMT-22057/2023-4 7 Regulace: MŠMT bude podporovat rozvoj systému zajišťování sociálního bezpečí a dalších témat souvisejících s širším tématem wellbeingu a ochrany práv studujících i zaměstnanců na VŠ, vč. nastavení role ombudsosob. Financování [Státní rozpočet]: MŠMT bude nadále podporovat rozvoj a implementaci systému studijního, kariérního a psychologického poradenství, včetně péče o duševní zdraví, pro studující, pracovníky vysokých škol i uchazeče o studium. PRIORITNÍ CÍL 2: ZLEPŠIT DOSTUPNOST A RELEVANCI FLEXIBILNÍCH FOREM VZDĚLÁVÁNÍ 2.A ZVÝŠIT VYUŽÍVÁNÍ DISTANČNÍCH METOD VZDĚLÁVÁNÍ V PREZENČNÍCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH Financování [Státní rozpočet]: MŠMT bude nadále v rámci výzvy NPO pokračovat v podpoře realizace a implementace institucionálních standardů kvality blended learning a relevantních podpůrných dokumentů (soubory doporučení, technické manuály ad.) a služeb pro pracovníky a studující vysokých škol. 2.B POSÍLIT MOTIVACI VYSOKÝCH ŠKOL ROZVÍJET NABÍDKU A INOVOVAT METODY FLEXIBILNÍCH FOREM VZDĚLÁVÁNÍ, VČETNĚ VZDĚLÁVÁNÍ POSKYTOVANÉHO ONLINE Financování [Státní rozpočet]: MŠMT bude pokračovat v realizaci výzvy NPO podporující rozvoj mikrocertifikátů (microcredentials), a to směrem k jejich implementaci do prostředí vysokého školství. Realizace a implementace systému mikrocertifikátů bude probíhat s ohledem na Doporučení EK a tzv. Evropský přístup k mikrocertifikátům a ve vazbě na Národní (National Qualification Framework, NQF) i Evropský rámec kvalifikací (European Qualification Framework, EQF) a Evropský kreditový systém pro vysokoškolské vzdělávání (European Credit Transfer and Accumulation System, ECTS). PRIORITNÍ CÍL 3: ZVÝŠIT EFEKTIVITU A KVALITU DOKTORSKÉHO STUDIA 3.A ZAJISTIT STUDUJÍCÍM V PREZENČNÍ FORMĚ DOKTORSKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ DOSTATEČNÉ FINANČNÍ PODMÍNKY PRO KVALITNÍ STUDIUM Regulace: MŠMT bude v oblasti doktorského studia pokračovat v krocích směřujících k reformě doktorského studia v ČR, zejména těch týkajících se nastavení kvalitativních kritérií, která povedou ke snižování velmi vysoké studijní neúspěšnosti a k zatraktivnění doktorského studia. 3.C POSILOVAT KVALITU, OTEVŘENOST A INTERNACIONALIZACI DOKTORSKÉHO STUDIA Financování [ERDF]: MŠMT předpokládá v r. 2024 plnou realizaci projektů podpořených v r. 2023 z výzvy OP JAK zaměřených na rozvoj materiálního a infrastrukturního zázemí doktorských studijních programů za účelem zvýšení kvality a mezinárodní konkurenceschopnosti přípravy budoucích výzkumných pracovníků, tj. vzdělávání poskytovaného v doktorských studijních programech. Informační podpora: MŠMT bude ve spolupráci s vysokými školami hledat možnosti snižování administrativní zátěže pro začínající vědce a vědkyně (tedy již v době jejich studií, obzvlášť v doktorském stupni studia) tak, aby byli více motivováni pokračovat ve vědeckém prostředí a mohli se také více věnovat individuálnímu rozvoji a vlastní tvůrčí činnosti. č. j.: MSMT-22057/2023-4 8 PRIORITNÍ CÍL 4: POSILOVAT STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ A EFEKTIVNÍ VYUŽÍVÁNÍ KAPACIT V OBLASTI VÝZKUMU A VÝVOJE NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH 4.B ZAJISTIT ROZVOJ INFRASTRUKTURNÍCH SLUŽEB Financování [Státní rozpočet]: V návaznosti na přijetí informovaného politického rozhodnutí vlády ČR formou jejího usnesení ze dne 14. prosince 2022 č. 1043 bude MŠMT pokračovat ve finanční podpoře provozu, jakož i dalšího investičního rozvoje velkých výzkumných infrastruktur. Zatímco jejich provozní náklady budou MŠMT financovány za využití výdajů státního rozpočtu ČR, k financování investičních záměrů velkých výzkumných infrastruktur budou využity fondy politiky soudržnosti EU čerpané z Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). MŠMT tak podpoří provoz a investiční rozvoj znalostně a technologicky výjimečných vědeckých zařízení, zpřístupňovaných jejich hostitelskými institucemi na principu politiky otevřeného přístupu všem jejich potenciálním uživatelům nezávisle na jejich institucionální afiliaci. Regulace: Velké výzkumné infrastruktury schválené vládou ČR k poskytování účelové podpory MŠMT a zahrnuté na aktualizaci Cestovní mapy velkých výzkumných infrastruktur ČR z roku 2023 budou moci požádat MŠMT o politickou a (konfirmační) finanční podporu, co do jejich účasti v projektech evropských výzkumných infrastruktur, které se budou ucházet o zařazení na aktualizaci Cestovní mapy Evropského strategického fóra pro výzkumné infrastruktury (ESFRI) v roce 2025. Informační podpora: V průběhu roku 2024 MŠMT ve spolupráci s vysokými školami, Akademií věd ČR a dalšími veřejnoprávními i soukromoprávními výzkumnými organizacemi uspořádá každoroční Národní den velkých výzkumných infrastruktur ČR za účelem adresování nejaktuálnějších otázek výkonu věcně příslušné agendy. Financování [ERDF]: MŠMT bude i nadále podporovat implementaci evropské iniciativy EOSC (European Open Science Cloud) v ČR, a to zacílením věcně příslušných intervencí Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK) za účelem rozvoje národní datové infrastruktury pro výzkum, vývoj a inovace v ČR tak, aby výzkumné organizace disponovaly nezbytnými finančními a materiálními zdroji i lidskými kapacitami pro nakládání s vědeckými daty plně v souladu s principy tzv. FAIR (Findability, Accessibility, Interoperability, and Reusability) datové politiky. Za využití fondů politiky soudržnosti EU bude podporována výstavba národní repositářové platformy, institucionálních repositářů i repositářů vědně-oborových clusterů, které jsou klíčovými pilíři architektury národní datové infrastruktury ČR koordinované sekretariátem EOSC-CZ. Stěžejní aspekty, co do budování národní datové infrastruktury ČR, budou MŠMT i nadále projednávány se všemi relevantními stakeholdery na platformě Koordinačního výboru pro implementaci iniciativy EOSC v ČR, odborného poradního orgánu ministra školství, mládeže a tělovýchovy. Financování [Státní rozpočet, ESIF]: MŠMT podpoří systematickou a trvalou dostupnost nejaktuálnějších informací o výsledcích celosvětové vědy v ČR a zajistí zachování kontinuity hlavních činností Národního centra pro elektronické informační zdroje CzechELib a další vývoj podpůrných softwarových nástrojů pro akvizici a správu a sledování využívanosti a vyhodnocování efektivity portfolia pořizovaných elektronických informačních zdrojů prostřednictvím končícího stejnojmenného projektu a již probíhajícího projektu sdílených činností Národní centrum pro informační podporu výzkumu, vývoje a inovací. MŠMT bude koordinovat přípravu záměrů projektu zavádějícího centrální platformu nové generace pro vyhledávání a správu všech druhů informačních zdrojů, a to včetně projektů implementujících iniciativu European Open Science Cloud (EOSC). Financování [ERDF]: Dle schváleného harmonogramu bude ve druhém/třetím čtvrtletí roku 2024 vyhlášena výzva OP JAK Výzkumné prostředí obsahující mimo jiné složky zaměřené na HR Award, GEP a strategické řízení výzkumné organizace. č. j.: MSMT-22057/2023-4 9 4.C PODPOROVAT EXCELENCI A SPOLEČENSKOU RELEVANCI VÝZKUMU Financování [Státní rozpočet]: MŠMT v návaznosti na schválení vládou ČR Koncepce podpory excelence ve výzkumu, vývoji a inovacích implementuje vybrané nástroje podpory činnosti excelentních výzkumných pracovišť. Regulace: MŠMT bude podporovat nefinančními nástroji strategickou oborovou profilaci vysokých škol jako předpoklad pro hodnocení naplňování mise výzkumné organizace v roce 2025. Financování [ERDF]: V roce 2023 je očekáváno dokončení věcného hodnocení výzvy OP JAK Špičkový výzkum, přičemž realizace aktivit podpořených z výzvy přispěje k zvýšení mezinárodního zapojení českých výzkumných organizací, k zintenzivnění produkce špičkových (a potenciálně aplikovatelných) výzkumných výsledků a k rozvoji konkurenceschopnosti ČR. Na přelomu let 2023 a 2024 je tak očekáván začátek realizace těchto projektů. Financování [ERDF]: MŠMT v červnu roku 2023 vyhlásilo výzvy OP JAK Mezisektorová spolupráce a Mezisektorová spolupráce pro ITI, které mají za cíl rozvoj spolupráce akademického/výzkumného a aplikačního sektoru s cílem zvýšení potenciálu aplikovatelnosti výzkumných výsledků v praxi. V roce 2024 je tak předpokládané postupné naplňování výzvy Mezisektorová spolupráce, výzva Mezisektorová spolupráce pro ITI bude ukončena až v r. 2025. Financování [ERDF]: V srpnu roku 2023 MŠMT vyhlašuje výzvy OP JAK Společenské a humanitní vědy: člověk a lidstvo v globálních výzvách současnosti. Ta si klade za cíl podpořit potenciál společenských a humanitních věd; vytvořit základ špičkového výzkumu v těchto vědních oblastech a podpořit spolupráci mezi výzkumnými organizacemi v ČR v oblasti společenských a humanitních věd. Postupné naplňování výzvy se očekává v r. 2024, přičemž výzva bude otevřena do dubna 2024. 4.D ROZVÍJET MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCI Regulace: MŠMT bude i nadále pokračovat v podpoře internacionalizace a mezinárodní spolupráce velkých výzkumných infrastruktur, provozovaných (nejen) vysokými školami, zapojováním ČR do nadnárodních právnických osob řídících činnosti mezinárodních výzkumných infrastruktur, a to zejména evropských konsorcií ERIC (European Research Infrastructure Consortium), ustavovaných podle právního rámce EU. Informační podpora: MŠMT zabezpečí finanční podporu realizace projektu sdílených činností s názvem „Prohloubení integrace výzkumného a inovačního ekosystému ČR do Evropského výzkumného prostoru a podpora intenzivní mezinárodní spolupráce výzkumných organizací a podniků ČR ve výzkumu, vývoji a inovacích (CZERA)“, jehož předmětem je poskytování informační, konzultační a poradenské podpory pro zapojování subjektů ČR do projektů 9. rámcového programu EU pro výzkum a inovace Horizontu Evropa (2021–2027). Zástupce České konference rektorů se bude podílet na stanovení strategických orientací projektu sdílených činností jako člen jeho řídicího výboru. Informační podpora: MŠMT zabezpečí finanční podporu realizace projektu sdílených činností s názvem „Česká styčná kancelář pro výzkum v Bruselu (CZELO)“, jehož předmětem je podporovat prezentaci subjektů ČR v belgické metropoli, usnadňovat rozvoj jejich aktivit mezinárodní spolupráce ve výzkumu, vývoji a inovacích odehrávajících se v Bruselu a usnadňovat PR a marketing úspěchů české vědy na mezinárodní scéně za využití nástrojů vědecké diplomacie. Zástupce České konference rektorů se bude podílet na strategickém směřování projektu sdílených činností jako člen jeho řídicího výboru. Financování [Státní rozpočet]: MŠMT bude podporovat zapojení (nejen) vysokých škol do mezinárodních iniciativ, projektů a programů výzkumu, vývoje a inovací vyžadujících přímou finanční spoluúčast participujících států. Prioritou bude zapojení ČR do nástrojů tzv. partnerství 9. rámcového č. j.: MSMT-22057/2023-4 10 programu EU pro výzkum a inovace Horizontu Evropa (2021–2027), avšak také dalších nástrojů podpory mezinárodní spolupráce ve výzkumu, vývoji a inovacích, které jsou implementovány v rámci Evropského výzkumného prostoru (ERA) i mimo něj. Informační podpora: MŠMT bude diskutovat s vysokými školami průběh implementace opatření doporučovaných mezinárodními evaluačními panely v závěrech z hodnocení výzkumné organizace podle Metodiky 2017+ v oblasti efektivity doktorského studia/ strategického řízení a efektivního využívání kapacit v oblasti výzkumu, vývoje a inovací. Informační podpora: MŠMT bude poskytovat vysokým školám či reprezentacím vysokých škol metodickou a informační podporu k přípravám na hodnocení vysokých škol jako výzkumných organizací dle Metodiky 2017+, které proběhne v roce 2025. 4.E SPOLUPRACOVAT SE STRATEGICKÝMI PARTNERY PŘI REALIZACI POLITIKY VAVAI Regulace: MŠMT bude pokračovat ve finanční podpoře realizace projektu sdílených činností s názvem „Strategická inteligence pro výzkum a inovace (STRATIN+)“, jehož předmětem je poskytovat všem zúčastněným stakeholderům výzkumné, analytické, metodické, a i další expertní služby pro přípravu, tvorbu, naplňování, monitoring a vyhodnocování výzkumných a inovačních politik. Zástupce České konference rektorů se bude podílet na stanovení strategických orientací projektu sdílených činností jako člen jeho řídicího výboru. PRIORITNÍ CÍL 5: BUDOVAT KAPACITY PRO STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ 5.B POSILOVAT STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH Regulace: MŠMT otevře diskuzi s cílem vytvoření motivačního systému směřujícího ke komplexní revizi personálního řízení na vysokých školách, zejména s ohledem na zajištění srovnatelnosti mzdových podmínek na stejných typech akademických pozic v rámci jedné vysoké školy, systematizaci akademických pozic na VŠ nebo nastavení podmínek pro realizaci reformy doktorského studia umožňující financování doktorandů i jako zaměstnanců. 5.D POSÍLIT STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH Financování [ESIF]: MŠMT v posledním čtvrtletí roku 2024 vypíše výzvu v rámci OP JAK zaměřenou na přípravu a nastavení systémů předcházení ztrátě talentů pramenící z odchodu pečujících osob z akademických kariér. Systémy podpory pečujících osob musí být transparentní a informace o dostupných službách a benefitech musí být dobře dostupné nejen jejich současným příjemcům, ale i potenciálním příjemcům budoucím. Z prostředků ESIF tak bude podpořena příprava systémů a jejich uvedení do praxe, včetně informování pracovníků vysoké školy o nabízených možnostech a pilotní ověření zmíněných principů. Regulace: MŠMT bude ve spolupráci s VŠ pracovat na přípravě informačních systémů MŠMT, které budou vysokým školám poskytovat systematizovaná a strojově zpracovatelná data o oblasti studujících a zaměstnanců, čímž bude podpořeno strategické rozhodování a řízení. 5.E OTEVŘÍT DISKUSE O LEGISLATIVNÍCH ZMĚNÁCH Regulace: MŠMT u vybraných vysokých škol ověří možnosti nastavení systému kontraktového financování vysokých škol a možnosti jeho postupné implementace do praxe v následujících letech. č. j.: MSMT-22057/2023-4 11 PRIORITNÍ CÍL 6: SNÍŽIT ADMINISTRATIVNÍ ZATÍŽENÍ PRACOVNÍKŮ VYSOKÝCH ŠKOL, ABY SE MOHLI NAPLNO VĚNOVAT SVÉMU POSLÁNÍ 6.A ZJEDNODUŠIT PŘEDÁVÁNÍ INFORMACÍ VEŘEJNÉ SPRÁVĚ A ZLEPŠOVAT DOSTUPNOST A OBĚH INFORMACÍ POMOCÍ POKRAČUJÍCÍ DIGITALIZACE AGEND Regulace: V návaznosti na úpravu struktury výročních zpráv o činnosti z předešlého roku provede MŠMT zhodnocení dopadů úprav na vysoké školy a vůči stanoveným cílům výroční zprávy o činnosti – informovat veřejnost o vývoji instituce a jejích činnostech a tím posílit zodpovědnost vysoké školy vůči jejímu okolí a předávat ministerstvu informace, které nejsou k dispozici v rámci jiného výkaznictví. MŠMT naváže na zahájení kroků k celkové digitalizaci vykazování s cílem snížení zátěže vysokých škol, omezení duplicit, zpřesnění vykazovaných údajů a zvýšení možnosti vyhodnocení vykazovaných údajů. č. j.: MSMT-22057/2023-4 12 INTERNACIONALIZACE VYSOKÉHO ŠKOLSTVÍ PRIORITNÍ CÍL 2: INTERNACIONALIZACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VYSOKÝCH ŠKOL 2.B ZAHRNUTÍ MEZINÁRODNÍ DIMENZE DO STRUKTURY STUDIJNÍCH PROGRAMŮ, VČETNĚ TZV. MOBILITY WINDOWS Informační podpora: MŠMT se bude dále zabývat možnostmi využití tzv. European Degree Label, a to v rámci implementace principů Evropské strategie pro univerzity a jejího cíle o posílení evropské dimenze ve vysokoškolském vzdělávání a výzkumu. PRIORITNÍ CÍL 3: ZJEDNODUŠENÍ PROCESU UZNÁVÁNÍ ZAHRANIČNÍHO VZDĚLÁNÍ 3.A IMPLEMENTACE AUTOMATICKÉHO UZNÁVÁNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A VÝSLEDKŮ STUDIA V ZAHRANIČÍ Informační podpora: MŠMT bude poskytovat informační a konzultační podporu v oblasti uznávání zahraničního vzdělávání a zahraničních vzdělávacích systémů. MŠMT bude samostatně či ve spolupráci s dalšími zahraničními ENIC-NARIC centry organizovat semináře, workshopy, webináře, online konzultační platformy a odbornou přípravu pro vysoké školy v agendě zahraničního uznávání. Vysoké školy a jednotlivci usilující o uznání nebo mobilitu budou mít k dispozici aktuální informace a dokumenty, které budou dostupné také prostřednictvím Jednotné digitální brány. 3.B POSÍLENÍ SPOLUPRÁCE SE ZAHRANIČNÍMI ENIC-NARIC CENTRY Regulace: MŠMT bude posilovat bilaterální spolupráci ENIC-NARIC center, a to zejména s důrazem na země V4 a další sousední a blízké země (Polsko, Slovensko, Slovinsko, Maďarsko, Německo, Rakousko a Ukrajina) a bude aktivně spolupracovat s dalšími regionálními uskupeními, např. NORRIC, Benelux a Baltské regionální uskupení. PRIORITNÍ CÍL 4: VYTVÁŘENÍ MEZINÁRODNÍHO PROSTŘEDÍ NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH A PROPAGACE V ZAHRANIČÍ 4.A PODPORA ROZVOJE MEZINÁRODNÍHO MARKETINGU VYSOKÝCH ŠKOL A ČR Financování [Státní rozpočet]: MŠMT bude i nadále finančně podporovat aktivity DZS v rámci Study In zaměřené na propagaci studia v ČR pro zahraniční studenty prostřednictvím veletrhů (vč. virtuálních), webových stránek, propagačních videí a dalších materiálů a rozvoj aktivit na podporu Alumni. DZS za účelem rozšíření marketingových aktivit spolupracuje s českými centry v zahraničí, MZV a jednotlivými ambasádami. Regulace: MŠMT bude rozvíjet spolupráci s vysokými školami, Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem vnitra v programu Režim student za účelem usnadnění vízové procedury pro kvalitní zahraniční uchazeče o studium na vysokých školách v ČR. Obdobně bude i nadále využíván projekt Zrychlená procedura udělování pobytových oprávnění pro cizince – zahraniční studenty ze třetích zemí, který je určen pro studenty, kteří na vysokých školách v ČR studují v rámci vládních, multilaterálních a bilaterálních stipendijních programů. Regulace: MŠMT bude pokračovat ve spolupráci s MZV na plnění Strategie zahraniční rozvojové spolupráce ČR, v jejímž rámci jsou poskytována cizincům stipendia na standardní dobu studia v akreditovaných vysokoškolských studijních programech a programech schválených v rámci č. j.: MSMT-22057/2023-4 13 institucionální akreditace uskutečňovaných na veřejných vysokých školách a realizovány projekty na posilování kapacit veřejných vysokých škol v rozvojových zemích. Regulace: MŠMT bude ve spolupráci s veřejnými vysokými školami pokračovat v naplňování dlouhodobých cílů zahraniční spolupráce ČR a posilování bilaterální spolupráce se zahraničními teritorii na základě bilaterálních mezinárodních smluv, v jejichž rámci jsou zahraničním studentům a akademickým pracovníkům poskytována stipendia k realizaci krátkodobých a střednědobých mobilit včetně mobilit zaměřených na jazykové vzdělávání. MŠMT bude nadále realizovat Program podpory českého kulturního dědictví v zahraničí. MŠMT bude společně s DZS usilovat o soustavnou propagaci možností studia cizinců v ČR. PRIORITNÍ CÍL 5: POSÍLENÍ STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ 5.A PODPORA KOMPLEXNÍ INTERNACIONALIZACE NA INSTITUCIONÁLNÍ ÚROVNI Informační podpora: MŠMT ve spolupráci s DZS a vysokými školami připraví sadu doporučení pro realizace virtuálních mobilit, vč. metodiky jejich vykazování v SIMS a následně povede diskuzi o možnostech zařazení virtuálních, hybridních a kratších mobilit do ukazatele K financování veřejných vysokých škol. 5.B PODPORA MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE STRATEGICKÝCH PARTNERSTVÍ A ČLENSTVÍ V MEZINÁRODNÍCH SÍTÍCH/ORGANIZACÍCH Informační podpora: MŠMT ve spolupráci s DZS bude spolupracovat na informovanosti českých vysokých škol o možnostech zapojení do iniciativy evropských univerzitních aliancí, podporovat sdílení dobré praxe a podílet se na dalších aktivitách spojených s úspěšnou implementací iniciativy na národní i evropské úrovni. Financování [Státní rozpočet]: MŠMT bude pokračovat ve finanční podpoře mezinárodní spolupráce, strategických partnerství a evropských univerzitních aliancí a jejich evaluace vykonávané mezinárodním expertním týmem (MICHE). Financování [Státní rozpočet]: MŠMT finančně podpoří aktivity České styčné kanceláře pro vzdělávání a výzkum v Bruselu (CZELO) zaměřené na zapojení českých vysokých škol do evropských komunitárních programů a dalších aktivit evropských organizací, vč. Evropské komise. doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. ministr školství, mládeže a tělovýchovy doc. PhDr. Mikuláš Bek Ph.D. Digitálně podepsal doc. PhDr. Mikuláš Bek Ph.D. Datum: 2023.10.12 13:03:44 +02'00' č. j.: MSMT-22057/2023-4 14 Příloha č. 1: Osnova plánu investičních aktivit vysoké školy pro rok 2024 Soukromé vysoké školy nemusí do plánů investičních aktivit uvádět všechny investiční akce, ale pouze ty, u kterých předpokládají financování nebo spolufinancování z veřejných zdrojů, ať již z veřejných rozpočtů České republiky nebo rozpočtu Evropské unie. 1. Shrnutí investičních aktivit pro rok 2024 Vysoká škola stručně shrne investiční akce zařazené do plánu investičních aktivit pro rok 2024 včetně předpokládaného postupu realizace. 2. Seznam jednotlivých investičních akcí, jejichž realizace bude probíhat v roce 2024 Vysoká škola uvede jednotlivě všechny investiční akce plánované k realizaci v roce 2024 s plánovaným objemem výdajů v r. 2024 větším než 10 mil. Kč (s výjimkou strojního a přístrojového vybavení, viz níže bod 3), bez ohledu na to, zda byla akce zahájena před rokem 2024 nebo bude pokračovat po roce 2024. Jednotlivě se uvádějí i investiční akce s nižším plánovaným objemem výdajů v r. 2024, u kterých se předpokládá krytí nákladů z programového financování MŠMT (program 133 220 Rozvoj a obnova materiálně technické základny veřejných vysokých škol a program 133 240 Rozvoj a obnova materiálně technické základny lékařských a pedagogických fakult) a rovněž se uvádějí akce, ke kterým bude v r. 2024 v rámci programů 133 220 a 133 240 podána žádost o poskytnutí dotace, přestože čerpání dotace proběhne až v následujících letech. A. Údaje o akci jako celku, bez ohledu na konkrétní aktivity plánované pro rok 2024 - Název akce - Stručný popis akce - Náklady akce - Termíny přípravy a realizace akce - Zdůvodnění akce vč. vztahu k prioritám (jednotlivým prioritním cílům) Strategického záměru vysoké školy a Plánu realizace Strategického záměru vysoké školy - Synergické vazby na investiční projekty realizované v rámci jiných dotačních titulů (např. OP VVV, OP ŽP apod.), ev. popis vazby akce na dosud realizované etapy B. Aktuální stav investiční akce a postup prací v roce 2024 - Popis aktuálního stavu řešení investiční akce - Plán prací pro rok 2024 (přípravná fáze, stavební část akce apod.) - Předpoklad objemu výdajů v roce 2024 a zdrojů jejich pokrytí 3. Souhrnná informace o pořizování strojního a přístrojového vybavení v roce 2024 A. Celkový plánovaný objem výdajů na tento typ investičních akcí souhrnně a po součástech vysoké školy, s uvedením předpokládaného pokrytí těchto výdajů z různých zdrojů (program reprodukce majetku MŠMT, operační programy, GA ČR, vlastní prostředky atd.). B. Stručné shrnutí obsažených aktivit a zdůvodnění, zejména u nejnákladnějších položek, v členění po součástech vysoké školy. č. j.: MSMT-22057/2023-4 15 Příloha č. 2: Program podpory rozvoje oblasti vysokého školství V rámci podpory aktivit cílících na strategický rozvoj veřejných vysokých škol, propagaci a spolupráci vysokých škol ve zmíněných oblastech vyhlásí MŠMT rozvojový program. Finanční prostředky budou poskytnuty v souladu s Pravidly pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy pro rok 2024, veřejným vysokým školám, které do termínu 29. 2. 2024 na základě výzvy předloží projekty obsahující aktivity z níže uvedených oblastí. V případě části 1 se jedná o jednoleté projekty jednotlivých VŠ, v části 2 o společné projekty. Aktivity by měly navazovat na zaměření činnosti jednotlivých projektů v rámci centralizovaných rozvojových programů realizovaných v uplynulých 3 letech, být synergické k aktivitám podpořeným z OP JAK, NPO a PPSŘ, a v případě části 2 zahrnovat prvek spolupráce s ostatními vysokými školami na realizaci společných aktivit. Část 1 Oblasti zaměření: - strategické řízení na vysokých školách včetně podpory spolupráce a výměny zkušeností mezi vysokými školami a rozvoj kapacit pro strategické řízení na národní úrovni; - kyberbezpečnost, digitalizace a modernizace IS; - podpora rozvoje kvality vzdělávací činnosti prostřednictvím nástrojů podpory, hodnocení a odměňování pedagogické práce akademických pracovníků a rozvoje nástrojů zajišťování kvality; - implementace a další rozvoj efektivního systému studijního a psychologického poradenství pro studenty, pracovníky vysokých škol a uchazeče o studium, a vč. služeb kariérního poradenství těmto osobám; - posilování etických principů v prostředí vysokých škol, včetně opatření proti diskriminaci vůči různým skupinám osob a sexuálnímu obtěžování; zvyšování relevance povědomí o genderové problematice mezi studenty i pracovníky a vedením vysokých škol; - podpora výuky v tzv. malých, strategicky a geopoliticky významných studijních programech, jejich stabilizace a výchova pedagogů pro zajištění jejich výuky; - pořádání festivalů, přehlídek, výstav a dalších obdobných akcí majících mimořádný charakter; - další aktivity v souladu se strategickým záměrem dané vysoké školy a ministerstva. Maximální výše alokace pro jednotlivé vysoké školy jsou pevně stanoveny dle následujícího rozvržení: Vysoká škola Alokace (Kč) Podíl na alokaci Univerzita Karlova 10 000 000 7,7 % Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích 4 932 649 3,8 % Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 4 008 593 3,1 % Masarykova Univerzita 10 000 000 7,7 % Univerzita Palackého v Olomouci 8 071 668 6,2 % Veterinární univerzita Brno 2 611 364 2,0 % Ostravská univerzita 4 871 563 3,7 % Univerzita Hradec Králové 5 307 423 4,1 % Slezská univerzita v Opavě 2 847 124 2,2 % České vysoké učení technické v Praze 7 755 669 6,0 % Vysoká škola chemicko-technologická v Praze 3 828 800 2,9 % Západočeská univerzita v Plzni 6 196 148 4,8 % č. j.: MSMT-22057/2023-4 16 Technická univerzita v Liberci 4 982 839 3,8 % Univerzita Pardubice 5 477 804 4,2 % Vysoké učení technické v Brně 5 727 599 4,4 % Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava 4 697 714 3,6 % Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 4 340 936 3,3 % Vysoká škola ekonomická v Praze 5 125 649 3,9 % Česká zemědělská univerzita v Praze 6 155 864 4,7 % Mendelova univerzita v Brně 5 042 935 3,9 % Akademie múzických umění v Praze 5 081 238 3,9 % Akademie výtvarných umění v Praze 2 039 744 1,6 % Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze 2 038 647 1,6 % Janáčkova akademie múzických umění 4 520 893 3,5 % Vysoká škola polytechnická Jihlava 2 096 091 1,6 % Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích 2 241 046 1,7 % CELKEM 130 000 000 Část 2 Jedná se o dva samostatné projekty s dlouhodobým (dvouletým) charakterem. MŠMT bude u těchto projektů plnit koordinační, konzultační a kontrolní roli, bude stanovovat cíle, kterých by mělo být dosaženo, poskytovat vstupní informace např. prostřednictvím tematicky zaměřených seminářů a organizovat konference k prezentaci průběžných výstupů. Celková alokace na oba projekty činí 30 mil. Kč/rok. A) Implementace reformy doktorského studia Cílí na podporu implementace jednotlivých prvků novely doktorského studia na vysokých školách. Předložené projekty by měly popisovat aktivity, které povedou k realizaci prvků reformy, jako jsou např. zavedení standardu školitele, nastavení systému výběru vhodných uchazečů o studium nebo větší zaměření na jejich individuální rozvoj a tvůrčí činnost. Součástí může být také postup nutný k upravení vnitřních předpisů vysokých škol např. ve vztahu k úpravě závěrečné zkoušky doktorského studia. Podmínkou jsou aktivity přímo navazující na schválenou podobu reformy doktorského studia, a to jak v rámci zákona o vysokých školách, tak nařízení vlády o standardech pro akreditace ve vysokém školství. B) Strategie řízení lidských zdrojů Předložené projekty by měly cílit na aktivity týkající se zejména rozvoje pracovního klimatu směrem k lidským zdrojům s ohledem na pracovní schopnost zaměstnanců; genderového aspektu kariéry, včetně snižování gender pay gap; problematiku rovného odměňování ve smyslu zajištění srovnatelnosti mzdových podmínek na stejných typech akademických pozic v rámci jedné vysoké školy (stanovení jednotných tarifů pro mzdové třídy); navazující téma vytvoření/revizi systemizace akademických pozic na veřejných vysokých školách; potřeb pro slaďování pracovního a soukromého života; etiky ve vzdělávání a výzkumu; systému vzdělávání a rozvoj pracovníků, primárně v oblasti tzv. měkkých dovedností; případně dalších aktivit přímo spojených se strategií řízení lidských zdrojů. V rámci projektů budou definovány i způsoby, procesy a nástroje, jak stanovených cílů dosáhnout (např. tvorba či aktualizace kariérních řádů). č. j.: MSMT-22057/2023-4 17 Seznam zkratek AV ČR Akademie věd České republiky CZELO Česká styčná kancelář pro vzdělávání a výzkum v Bruselu CŽV Celoživotní vzdělávání DSP Doktorské studijní programy DZS Dům zahraniční spolupráce ECTS European Credit Transfer and Accumulation Systém (Evropský kreditní systém pro vysokoškolské vzdělávání) EGTI European Graduate Tracking Initiative EK Evropská komise ENIC-NARIC European Network of Information Centres in the European Region – National Academic Recognition Information Centres in the European Union ENQA European Association for Quality Assurance in Higher Education EOSC European Open Science Cloud EQAR The European Quality Assurance Register for Higher Education EQF European Qualification Framework (Evropský rámec kvalifikací) ERA European Research Area (Evropský výzkumný prostor) ERDF Evropský fond pro regionální rozvoj ERIC European Research Infrastructure Consortium ESF+ Evropský sociální fond plus ESFRI Evropské strategické fórum pro výzkumné infrastruktury ESIF Evropské strukturální a investiční fondy EU Evropská unie GDPR General Data Protection Regulation (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů) OP JAK Operační program Jan Amos Komenský MC mikrocertifikáty (microcredentials) č. j.: MSMT-22057/2023-4 18 Metodika 2017+ Metodika hodnocení výzkumných organizací a hodnocení programů účelové podpory výzkumu, vývoje a inovací MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy MV Ministerstvo vnitra MZV Ministerstvo zahraničních věcí NAÚ Národní akreditační úřad pro vysoké školství NPO Národní program obnovy NQF National Qualification Framework (Národní rámec kvalifikací) PPSŘ Program na podporu strategického řízení vysokých škol PRSZ 2024/PR Plán realizace Strategického záměru pro oblast vysokých škol pro rok 2024 PSP Profesní studijní program SIMS Sdružené informace matriky studentů SR Státní rozpočet STRATIN+ Strategická inteligence pro výzkum a inovace SVŠ Soukromá vysoká škola SZ 2021+/SZ Strategický záměr ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021 TA ČR Technologická agentura České republiky VVŠ Veřejná vysoká škola VŠ Vysoká škola Zákon o vysokých školách/ZVŠ Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů