Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích 1 Obsah 5 Úvod 6 Základní údaje o vysoké škole 13 Studijní programy, organizace studia a vzdělávací činnost 17 Studenti 21 Absolventi 23 Zájem o studium 25 Akademičtí pracovníci 28 Sociální záležitosti studentů a zaměstnanců 31 Infrastruktura 32 Celoživotní vzdělávání 34 Výzkumná, vývojová, umělecká a další tvůrčí činnost 41 Internacionalizace 44 Zajišťování kvality a hodnocení realizovaných činností 46 Národní a mezinárodní excelence vysoké školy 48 Rozvoj vysoké školy 1 Úvod Vážené dámy, vážení pánové, již tradičně dostávám formou úvodního slova k výroční zprávě za uplynulý rok příležitost se stručně vyjádřit k výsledkům, kterých naše škola dosáhla v tomto období, tedy v roce 2015, a provést určitou rekapitulaci všeho pozitivního. Rád bych se zaměřil i na oblasti, ve kterých stanovené cíle neodpovídají našim rozvojovým záměrům do roku 2020. Vždy, když formuluji tyto řádky, si současně uvědomuji, že se škola nachází téměř v polovině roku následujícího, tedy v roce 2016, ve kterém již naplňujeme myšlenky a závěry, které byly uvedeny v úvodním slovu roku předešlého, což výrazně ovlivňuje pohled na předešlé období. Rád bych zmínil ještě jeden aspekt, který ovlivnil zpracování této výroční zprávy. Rok 2015 znamenal ukončení plnění našeho Dlouhodobého záměru vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové a inovační a další tvůrčí činnosti na období 2011-2015, kdy jsme velmi intenzivně připravovali nový Dlouhodobý záměr rozvoje naší školy na období 2016-2020, na tomto pozadí a principech jsou koncipovány následující řádky. Škola v roce 2015 zaznamenala podle mého názoru nej-významnější nárůst svých aktivit zejména v oblasti mezinárodních vztahů, a to jak v oblasti pedagogické (mobility studentů, stáže akademických pracovníků), tak oblasti vě-decko-výzkumné (participace na výzkumných úkolech, příprava a vydání společných odborných knih apod.). Výrazné jsou v tomto směru kontakty s univerzitami v Rusku, Číně, Rakousku, Německu a Slovensku. Na druhé straně bych rád zdůraznil pevné ukotveni V5TE v jihočeském regionu, které je bezesporu nepřehlédnutelné a je deklarováno sílící podporou především z řad významných subjektů podnikové sféry stejně jako ze strany správních orgánů Jihočeského kraje. Postupně je naplňována strategie školy, její vize, poslání, vydefinovány jsou nové strategické cíle naplňující potřeby a požadavky regionálních subjektů, institucí, ale zejména studentů, jak získat kvalitní plnohodnotné vysokoškolské vzdělání. Snahou školy je nadále nejen rozšiřovat a doplňovat stávající akreditační portfolio o další magisterské studijní obory s technickým i ekonomickým zaměřením, ale i připravovat akreditace nových programů a oborů, např. informatiky, personalistiky a doktorského studijního programu. V roce 2015 započala postupná transformace stávajícího organizačního rámce školy, kdy byly založeny tři ústavy {Ústav technic-ko-technologický, Ústav podnikové strategie a Ústav znalec-tví a oceňování), které při zachování profesní orientace školy umožňují konstituci odpovídající univerzitnímu prostředí. Uplynulý rok znamenal také zásadní obrat v oblasti investičních záměrů, konkrétně, ne vsak deklarativně, bylo přistoupeno k řešení jedné z klíčových otázek dalšího rozvoje školy, a to její infrastruktury, která stále výrazně neodpovídá dosaženému stupni jejího kvalitativního rozvoje. Nechat dále rozevírat nůžky mezi dosaženou úrovní rozvoje škole a jejím materiálním zázemím by nepochybně znamenalo v několika příštích letech výrazné zpomalení jejího rozvoje. Z tohoto důvodu bylo na škole připraveno více jak 25 rozvojových záměrů, pro které budou postupně připravovány projekty do příslušných výzev ze strukturálních fondů. Vedení školy současně rozhodlo o přípravě některých investičních akcí z vlastních, resp. i cizích zdrojů, kde je potřeba řešení akutní, jako je tomu např. u ubytovacích kapacit naší školy a samozřejmě laboratorního zázemí. Dovolte mi vrátit se k zásadní strukturální změně na naší škole, kterou je - jak již bylo výše zmíněno - ustavení třech ústavů VŠTE s příslušnou delimitací jednotlivých kateder. Nejedná se pouze o organizační a řídící změnu, ale především o přenesení podstatné části kompetencí z vrcholového vedení na příslušné ústavy ve všech oblastech činností včetně personální politiky, ekonomických a finančních otázek. Na jedné straně skutečnost, že dosavadní organizační rámec se ukazoval jako limitující faktor dalšího rozvoje školy je přirozeně pozitivní zjištění a svědčí o zdravém růstu školy, na druhé straně je ustavení ústavů výzvou, ale i příležitostí pro všechny zaměstnance školy, aby se ukotvili v novém akademickém prostředí na kvalitativně vyšší osobní, ale i společenské úrovni. V řadě předešlých výročních zpráv byla konstatována potřeba kvalitnějšího personálního zabezpečení školy zejména u nově akreditovaných studijních programů a oborů. Je poctivé si přiznat, že po některých negativních zkušenostech z personální oblasti při získávání nových akademických pracovníků bude hlavní akcent v této oblasti dán na přednostní výchovu zaměstnanců z řad vlastních pracovníků nebo z těch, kteří spojí své další působení v akademické sféře výhradně s naší alma mater. V předložené výroční zprávě jsou uvedeny hlavní aktivity, kterými byl charakterizován rok 2015. Jsem si plně vědom, že za každou popisovanou akcí, výstupem je potřebné vidět poctivou práci jednotlivců i celých kolektivů. Výsledky školy nedělá ani vedení, ani jednotlivec, nýbrž všichni zaměstnanci, a proto bych všem chtěl na závěr upřímně poděkovat za jejich odvedenou práci a výsledky, kterých bylo dosaženo, a jsem přesvědčen, že tomu tak bude i v letech příštích. Marek Vochozka 2 Základní údaje o vysoké škole 2.1 Název a sídlo Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích (VŠTE) Institute of Technology and Business in České Budějovice (ITB) Okružní 517/10, 370 01 České Budějovice www.vstecb.cz ID datová schránky: 72pj9jc S účinnosti' od 1. července 2015 byly na VŠTE ustaveny 3 ústavy: Ústav technicko-technologický Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (ÚTT VŠTE) Faculty of Technology Okružní 517/10, 370 01 České Budějovice www.vstecb.cz Ústav podnikové strategie Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (ÚP5 VŠTE) Faculty of Corporate Stratégy Okružní 517/10, 370 01 České Budějovice www.vstecb.cz Ústav znalectví a oceňování Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (ÚZO VŠTE) School of Expertness and Valuatíon Okružní 517/10, 370 01 České Budějovice www.vstecb.cz 2.2 Organizační schéma Utvař prorektor* ■ statutárního zástupce ir kůr ^ Cent r jm odborné přípravy Utvař prorektora itudlum * pedagogicko^ činnost Utvař prorektora prol výzkum, vývoj * tvürü Činnost Útvar prorektora pro prjKj a wiŕjii'vitŕhy Ústav podnikové I i .'2 t Ústav těch nlcko-t*ťtiňO logický Ustav analectvi octováni D 1 Útvŕii Fedite e Útvíľ kvfítOľí flfiin--lr.il-u JI vídčláyífki 2.3 Složení akademické rady, správní rady, akademického senátu a dalších orgánů dle vnitřních předpisů vysoké školy Tab. 2.3.1: Vedení VŠTE Jméno Funkce doc, Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. Rektor prof. Ing. Jan Váchal, CSc. Prorektor - Statutární zástupce rektora prof. Ing. Jan Váchal, CSc. Prorektor pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost od 1. 12. 2015 doc. Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. Prorektor pro studium a pedagogickou činnost Ing. Ludmila Opekarová, Ph.D. Prorektor pro vnější vztahy doc. ing. Štefan Husar, PhD. Prorektor pro vnitřní vztahy do 30. 6. 2015 Ing. Petra Bednářová, Ph.D. Prorektor pro výzkum vývoj a tvůrčí činnost 1.4. 2015-30. 11.2015 Ing. Jaromír Vrbka Kvestor Ing. Zuzana Rowland Ředitel Centra celoživotního vzdělávání 6 Základní údaje o vysoké škole Tab. 2.3.1: Vedení VŠTE - pokračování doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. Ředitel Ústavu znalectví a oceňování od 1. 7. 2015 doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. Ředitel Ústavu technicko-technologického od 1. 7. 2015 Mgr. Zdeněk Caha, MBA, Ph.D. Ředitel Ústavu podnikové strategie od 1. 7. 2015 Tab. 2.3.2: Akademická rada VŠTE (funkční období 2012 - 2016) Interní členové doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. Rektor VŠTE, předseda AR prof. Ing. Jan Váchal, CSc. Prorektor - Statutární zástupce rektora Ing. Petra Bednářová, Ph.D. Vedoucí Katedry stavebnictví do 22. 9. 2015 Mgr. Zdeněk Caha, MBA, Ph.D. Ředitel Ústavu podnikové strategie Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Vedoucí Katedry informatiky a přírodních věd od 22. 9. 2015 doc. Ing. Štefan Husar, PhD. Docent na Ústavu znalectví a oceňování doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. Ředitel Ústavu technicko-technologického prof. Ing. Radimír Novotný, DrSc. Profesor na Katedře stavebnictví JUDr. Ivan Barančík Rektor Vysoké školy logistiky v Přerově doc. Ing. Miroslav Dumbrovský, CSc. FAST VUT v Brně - Ústav vodního hospodářství krajiny prof. Ing. Ivan Gros, CSc. Prorektor pro strategii a rozvoj VŠLG v Přerově prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc. Rektor Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku Tajemník Tereza Veberová Tajemnice orgánů VŠTE Tab. 2.3.3: Správní rada VŠTE Předseda Ing. Ivan Loukota ředitel Úřad práce ČR - krajská pobočka v Českých Budějovicích Místopředseda Ing. Pavel Kaczor, Ph.D. ředitel Úřad práce ČR - krajská pobočka v Táboře Členové Ing. Jan Binter výkonný ředitel CAD Studio, a.s. Ing. Pavel Dlouhý předseda představenstva Regionální agrární komora JČK od 15. 1. 2015 Ing. Miroslav Dvořák generální ředitel a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group, a.s. od 15. 1. 2015 Ing. Břetislav Kabele ředitel SOŠ České Budějovice Mgr. Jiří Nantl, LL.M. operační ředitel Středoevropský technologický institut (CEITEC) Ing. Jakub Novotný, Ph.D. ředitel Centrum excelence Telč, ÚTAM AV ČR, v. v. i. Tajemník Tereza Veberová Tajemnice orgánů VŠTE Základní údaje o vysoké škole Tab. 2.3.4: Akademický senát VŠTE (funkční období 2013 - 2016) Jméno Funkce Změna prof. Ing. Radimír Novotný, DrSc. Komora AP předseda Ing, Marie Slabá, Ph.D. Komora AP místopředsedkyně Mgr. Zdeněk Caha, MBA, Ph.D. člen - Komora AP rezignace k 31. 8, 2015 Ing, Lenka Dvořáková člen - Komora AP doc, Ing, Rudolf Kampf, Ph.D. člen — Komora AP rezignace k 31- 8, 2015 Ing. Daniel Kucerks, PhD., ING-PAED IGIP člen — Komora AP Mgr. Jana Palmová člen — Komora AP členství ukončeno k 30. 6. 2015 Ing. Lukáš Polanecký člen - Komora AP od 1. 7. 2015 Ing. Zuzana Rowland člen — Komora AP od 24. 11. 2015 Ing. Vojtěch Stehel člen - Komora AP od 24. 11. 2015 Bc. Jan Zugárek Studentská komora místopředseda Lucie Bílková člen-Studentská komora členství ukončeno k 9.1. 2015 Bc. Michal Mačuda člen-Studentská komora Bc. Markéta Šestáková člen - Studentská komora od 24. 5. 2015 Jakub Závodský člen - Studentská komora Tereza Veberová tajemnice Tab. 2.3.5: Disciplinární komise VŠTE (funkční období 21. 12. 2014 - 20. 12. 2016) Jméno Funkce Mgr. Jindřiška Šulistová předsedkyně Mgr. Martin Bugaj člen za akademické pracovníky Jitka Durová člen za studentskou komoru Josef Šulc člen za studentskou komoru 2.4 Zastoupení vysoké školy v reprezentaci vysokých škol Tab. 2.4: Zastoupení v reprezentaci vysokých škol Organizace Jméno Česká konference rektorů doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. člen Rada vysokých škol prof. Ing. Radimír Novotný, DrSc. delegát sněmu RVŠ Mgr. Zdeněk Caha, MBA, Ph.D. člen sněmu RVŠ Bc, Markéta Šestáková člen studentské komory RVŠ (od 04/2015) Bc. Michal Mačuda náhradník člena studentské komory RVŠ 2.5 Poslání, vize a strategické cíle vysoké školy Vize VŠTE je excelentní vzdělávací vysoká škola poskytující kom plexní vzdělání orientované na výchovu profesně specializo váných techniků a ekonomů. VŠTE úzce spolupracuje se soukromým a veřejným sektorem a s aplikační sférou, především v regionu Jihočeského kraje. Mise * Posilovat tržní pozicí VŠTE v rámci segmentu zákazníků v oblasti terciárního vzdělávání. • Zvyšovat uplatnitelnost absolventů na trhu práce. • Zvyšovat kvalitu studia včetně technického a prostorového zázemí. • Optimalizovat kvalifikační strukturu pracovníků školy včetně odpovídajících znalosti a dovedností. • Profesionalizovat management vysoké školy na všech úrovních řízení. ■ Prohlubovat spolupráci se soukromým a veřejným sektorem a aplikační sférou. • Dosáhnout ve střednědobém (25 %) a v dlouhodobém horizontu samofinancování ve výši 50 % rozpočtu VŠTE. 8 Základní údaje o vysoké škole Tab. 2.5: Strategické cíle vycházející z DZ VŠTE (2011-2015) Kategorie Kvalita a relevance Vybavit studenty kvalitními teoretickými a praktickými znalostmi a dovednostmi v souladu s potřebami profesně orientovaného bakaláře s cílem zvýšit jejich uplatnitelnost a úspěšnost na trhu práce. Zkvalitnit kvalifikační strukturu akademických pracovníku zejména u kategorie profese-li, docentů, Ph.D. a studentů doktorských studijních programů. Zajistit kvalitní výzkum, vývoj a tvůrčí činnost v souladu s posláním a potřebami školy, včetně implementace výstupů z této činnosti do uživatelské sféry. Vytvořit a postupně implementovat komplexní řídicí manažerský systém založený na excelenci, automatizaci procesů a odpovědnosti. Otevřenost Vytvořit a postupně zavést komplexní systém spolupráce mezi školou a uživatelskou sférou v Jihočeském kraji v oblasti transferu inovací, praxí studentů a stáží akademických pracovníků VŠTE, včetně pedagogické oblasti. Rozšířit nabídku vzdělávacích programů pro veřejnost i studenty v oblasti celoživotního vzdělávání o další vzdělávací aktivity z hlediska otevřenosti, obsahu a kvality. Zkvalitnit propagační a marketingový systém na VŠTE. Efektivita a financování Vytvořit a realizovat systém dlouhodobé finanční udržitelnosti školy za současného navyšování podílu finančních prostředků školy z vícezdrojovéhofinancování. Zajistit odpovídající kapacitní a technické zázemí pro výukovou, výzkumnou a tvůrčí činnost i efektivní správu školy. Zajištění vysokého standardu informačních systémů a technologií v souladu s potřebami rozvoje školy a akreditovaných studijních programů. Profil ústavů VŠTE Ústav technicko-technologický Vznik Ústavu technicko-technologického umožnil lépe specifikovat oblasti působení a jednotlivé činnosti, které ústav může poskytovat pro podnikatelskou sféru, se kterou spolupracuje zejména při výzkumných a inovačních projektech a při zajišťování odborných praxí studentů. Ředitelem ústavu je doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. Dalšími vedoucími pracovníky jsou zástupce ředitele ústavu pro pedagogickou činnost - RNDr. Dana Smetanová, Ph.D., zástupce ředitele ústavu pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost - Ing. Ondrej Stopka, PhD., a tajemník ústavu Ing. Martin Šachta, MBA. ÚTT je tvořen již od počátku čtyřmi katedrami, a to Katedrou dopravy a logistiky. Katedrou strojírenství, Katedrou stavebnictví a Katedrou informatiky a přírodních věd. Katedra dopravy a logistiky zajišťuje výuku specializovaných profesně zaměřených předmětů studijního oboru Technologie dopravy a přepravy, a to v úzké spolupráci s odbornou praxí. Kromě tohoto studijního oboru je v rámci katedry zajišťována výuka u některých předmětů oboru Ekonomika podniku a Stavební management. Dalším stěžejním programem je magisterský studijní obor Logistické technologie, v rámci kterého probíhá i výuka anglických předmětů pro zahraniční studenty. Katedra dopravy a logistiky je v současné době řešitelem mnoha významných projektů. Z nejvýznam-nějších projektů je potřeba zmínit výzkumný projekt TAČR - Metodika stanovení intenzit dopravy po městských komu- nikacích, COST EU akce TU1408 - Air Transport and Regional Development (ATARD) nebo Interreg CENTRAL EUROPE - Ru-ral Mobility in European Regíons affected by Demographic Change (RUMOBIL). Katedra dopravy a logistiky publikuje dvakrát ročně mezinárodní vědecký časopis zaměřený na dopravu a logistiku s názvem LOGI (ISSN 1804-3216), do kterého přispívají autoři z několika zemí, z různých vědeckých institucí. Každoročně je pořádána také mezinárodní vědecká konference LOGI. Akademičtí pracovníci publikují také v dalších národních i mezinárodních vědeckých, popř. odborných sbornících, časopisech apod. Na půdě katedry vzniká velké množství článků a učebnic na podporu výuky. Katedra informatiky a přírodních věd se zabývá ve své pedagogické a tvůrčí činnosti teoretickým a aplikovaným výzkumem v oboru přírodních věd s vazbou na akreditované studijní programy Stavitelství, Ekonomika a management, Dopravní technologie a spoje, Strojírenství. Dále se členové katedry v rámci svých možností a svojí specializace podílí na projektové činnosti školy (ERASMU5, EVROPSKÉ PROJEKTY, MOBILITY apod.), ať už jako navrhovatelé grantů, řešitelé či spoluřeší-telé. V minulém roce se katedra zapojila do projektu „Integrace a podpora studentů, se specifickými vzdělávacími potřebami na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicícn" 5 -eg. č. CZ.l 07/2.2.00/29.0019. Základní údaje o vysoké škole 9 Jedná se o program, který podporuje studium hendikepova-ných studentů na naši škole. KIPV se do tohoto projektu zapojila především tvorbou studijních materiálů pro hendike-pované studenty. Poděkování patří všem vyučujícím, kteří se podíleli na tvorbě těchto materiálů. Katedra strojírenství zabezpečuje v oboru Strojírenství dvě specializace, a to specializaci Konstrukční a procesní inženýrství a od akademického roku 2014/2015 i specializaci Strojírenské technologie v Centru technických studií v Táboře. Cvičení a semináře odborných předmětů jsou vedeny na odborných pracovištích. Katedra se zapojuje do různých projektů vyhlášených Jihočeským krajem i Technologickou agenturou České republiky. Nejvýznamnějším projektem je v současné době výzkumný projekt TAČR Zubová čerpadla nové generace. Dnem 1. ledna 2016 po předchozích jednáních na Radě České strojnické společnosti Českého svazu vědeckotechnických společnosti se VŠTE a Katedra strojírenství staly členy ČSS a vytvořily sekcí strojírenské technologie. Pedagogická a vědeckovýzkumná činnost Katedry stavebnictví je zaměřena na konstrukčně-statickou problematiku navrhování nosných systémů a konstrukcí, stavební fyziku (tepelná technika, akustika, osvětlení), navrhování kompletačních konstrukcí, interakci nosných a nenosných subsystémů, poruchy, rekonstrukce a sanace staveb, degradační procesy konstrukcí a materiálů, navrhování nízkoenergetických a pasivních staveb, problematiku požární ochrany a zdravotní nezávadnosti budov, problematiku izolačních systémů, ur- banismus a územní plánování současně s údržbou památek, mechaniku zemin a geologií, ochranu životního prostředí a ekologii. V rámci studijního programu jsou studenti vzdělávání i formou praxí, které mohou zaměřovat jíž na svůj další profesní život. Katedra stavebnictví se letos podílela na organizaci dvou konferencí; u konference Defekty budov se jednalo v pořadí již o její 8. ročník. Prvořadým cílem celého ústavu vždy bylo a bude neustálé zkvalitňování výuky a přinášení studentům nejnovější poznatky a trendy z teorie a probíhajícího výzkumu. Jsme otevřeni přijímat nové trendy v oblasti výuky a podporujeme naše studenty, kteří mají výrazný potenciál. Vždy je velmi důležité, aby byl sladěn přenos informací z teorie a praxe ke studentům. Ústav se v současné dobá a především do budoucna zaměří na rozvoj Centrálních laboratoří VŠTE. Katedry zde naleznou své hlavní odborné zázemí, které bude důležité jak pro výuku studentů, tak pro posílení výzkumné, vývojové a tvůrčí činnosti na VŠTE. Budou zde laboratoře metalografie, strojírenských technologií, hydromechaniky, měření kvality, mechanických vlastností, tepelného zpracování přípravy vzorků, RFID laboratoř, laboratoř silniční dopravy a mnohé další. ÚTT plánuje rozšiřovat specializace stávajících akreditovaných oborů a akreditovat nové obory, jako je např. informatika. Ústav podnikové strategie Ústav podnikové strategie prioritně zaštiťuje ekonomické disciplíny související s nosným oborem ústavu - Ekonomikou podniku. Tento obor má na VŠTE nejdelší tradici, přičemž je vyučován od samotného vzniku instituce. ÚPS v současné době rovněž garantuje a personálně zajišťuje vzdělávací programy „Studium v oblasti pedagogických věd pro učitele odborných předmětů, praktického vyučování odborného výcviku " a „Studium v oblasti pedagogických véd pro učitele odborných předmětů a odborného výcviku v oblasti ekonomiky", který poskytuje Centru celoživotního vzdělávání VŠTE. ÚPS rovněž zabezpečuje některé předměty pro Ústav tech-nicko-technologický, jedné se především o předměty ekonomické a cizí jazyky. Ředitelem ústavu je Mgr. Zdeněk Caha, MBA, Ph.D. Zástupcem pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost byl jmenován doc. PhDr. František Stellner, Ph.D., zástupcem pro pedagogickou činnost Mgr. Andrey Artemov, Ph.D., a tajemníkem se stal Ing. Michal Ruschak. Ústav podnikové strategie zastřešuje v současnosti činnost čtyř kateder - Katedry ekonomiky, Katedry managementu, Katedry cestovního ruchu a marketingu a Katedry cizích jazyků. Katedra ekonomiky si klade za cíl poskytovat studentům nezbytný teoretický základ ekonomických znalosti. V pedagogické oblasti se zaměřuje na výuku teoretických základů pro aplikované ekonomické disciplíny a na výuku aplikovaných ekonomických předmětů. Mezi její hlavní předměty patří podniková ekonomika, makroekonomie, mikroekono-mie a účetnictví. Při výuce její pracovníci využívají moderní nástroje podpory výuky, jako jsou audiovizuální podpory, či grafické a matematické modely. Výukový proces obohacují přednáškami externích odborníků z praxe. Katedra managementu zajišťuje výuku a tvůrčí činnost v oblasti managementu, ekonomie, historie a dalších humanitních a sociálních věd. Katedra klade důraz na rozvíjení nej-novějších trendů v managementu, který patří v současnosti k nejdynamičtejším oborům sociálních věd. Usiluje o kvalitní přípravu studentů na praxi, ale i o rozvoj spolupráce s firmami v regionu a s veřejnou správou. Katedra cestovního ruchu a marketingu zajišťuje výuku dvou specializací studijního oboru Ekonomika podniku - specializace Marketing a specializace Obchodní podnikání. Dále zabezpečuje výuku odborných předmětů z oblasti cestovního ruchu. Katedra cizích jazyků prioritně zabezpečuje výuku cizích jazyků a je součásti VŠTE již od samotného jejího vzniku. Podílí se na zajištění jazykové výuky pro všechny stávající studijní programy VŠTE ekonomického i technického směru a personálně zabezpečuje i související kurzy pro Centrum celoživotního vzdělávání. Od svého vzniku 1. července 2015 se Ústav podnikové strategie intenzivně zabývá tvůrčí činností v oborech ekonomie, podniková ekonomika, management, marketing, cestovní ruch, řízení, správa a administrativa, dějiny, jazykověda, pedagogika a školství. Ustav vydává vědecký recenzovaný časopis Littera Scripta (Economy, Management, Marketing, Lín- 10 Základní údaje o vysoké škole guistics, History), který vychází dvakrát ročně v elektronické podobě v anglickém jazyce. Jeden z velkých úspěchů bylo v roce 2015 jeho zařazení do prestižní databáze ERIH Plus. Strategické priority ÚPS: • podporovat graduační růst akademických pracovníků a posílit počet habilitovaných akademických pracovníků pro stávající studijní program, • zabezpečit personální předpoklady pro akreditaci vlastního magisterského studijního programu, « zvýšit počet udělených akreditací pro bakalářské studijní programy. V první fází se jedná o akreditaci oborů Marketing a management služeb (Bc), Personální manage-ment a oborových didaktik, • pokračovat v rozvíjení vědecké spolupráce s kolegy z Číny, Ruska, Německa, Rakouska, Španělska, Belgie, Slovenska, Maďarska, Polska, Argentiny a Ukrajiny, • budovat excelentní výzkumné týmy ve spolupráci s tuzemskými i zahraničními partnery, • snažit se o maximální využívání moderních nástrojů a aplikace nových přístupů k výuce, • vybudovat motivační systém akademických pracovníků, Ústav znalectví a oceňování Ústav znalectví a oceňování VŠTE byl rozhodnutím Ministerstva spravedlnosti ČR jmenován znaleckým ústavem v oboru ekonomika. Toto oprávnění přineslo vysoké škole možnost aktivně se zapojit do odborné znalecké praxe a aplikovat teoretické poznatky do konkrétních případů. Ředitelem ústavu je doc. Ing, Marek Vochozka, MBA, Ph.D. Zástupcem pro pedagogickou činnost byla jmenována Ing. Veronika Machová, zástupcem pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnosti Ing. Jiří Mácha a pověřeným tajemníkem ústavu je Ing. Veronika Machová. Pod Ústavem znalectví a oceňování působí celá řada samostatných soudních znalců a odhadců, což do značné míry přispívá k velké rychlosti zpracování posudků a vysoké úrovni poskytovaných služeb. Ústav realizuje služby pro různé osoby a instituce, jakou jsou např. soudy, soudní exekútori, insolvenční správci, státní orgány, města, obce, banky, pojišťovny apod. Ústav znalectví a oceňování se kromě znalecké činnosti zaměřuje na činnost jak v oblasti pedagogické, tak který by podpořil tvorbu kvalitních a excelentních výstupů (SCOPUS, WoS, vědecké monografie), • zefektivnit spolupráci mezi ústavy, katedrami a dalšími pracovišti vysoké školy, • motivovat studenty k zapojení do výzkumné práce a následné prezentaci výsledků výzkumné práce studentů formou interních a externích grantových soutěží a studentských konferencí, • zkvalitnit vědecko-výzkumného zázemí, včetně vybavení, zabezpečení kvalitních informačních a databázových zdrojů, • aktivně se zapojit do výzev výzkumných projektů a grantů (GAČR, resortní výzkum, H2020 aj.) a strukturálních fondů (Central Europe, OP, MŠMT) včetně dalších projektových výzev, • zvýšit obrat z doplňkové činnosti; záměrem je při katedrách vytvořit podle jejich produktového portfolia profesionální sekce, prostřednictvím kterých by docházelo k realizaci zakázek ve vztahu k ostatním subjektům, zejména subjektům podnikatelské praxe. v oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti. Ústav zabezpečuje výuku předmětů se zaměřením na finance, rovněž garantuje a personálně zajišťuje vysokoškolský bakalářský studijní program akreditovaný European Council for Business Education, po jehož úspěšném ukončení studia získá student titul BBAM - Bachelor of Business Administra-tion and Management. Jedním z důležitých cílů Ústavu znalectví a oceňování je poskytnout odborné, ale zejména laické veřejnosti reálný pohled na hodnotu jednotlivých majetkových položek za účelem objektivizace finančních prostředků získatelných z prodeje nebo nutně vynaložených pro nákup majetku. V oblasti výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti je hlavním cílem vybudování mezinárodního výzkumného týmu za účelem posílení výzkumných a publikačních aktivit členů ústavu. 2.6 Změny v oblasti vnitřních předpisů V oblasti vnitřních předpisů došlo v roce 2015 k následujícím změnám: • změna Statutu Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích, • změna Stipendijního řádu Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích, • změna Vnitřního mzdového předpisu vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích, • změna Volebního a jednacího řádu Akademického senátu Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích, • změna Rádu výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Žádný dokument nebyl vydaný zcela nový. Změny, které proběhly, byly řešeny formou dodatku. Základní údaje o vysoké škole 11 2.7 Poskytování informací podle § 18 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích jako povinný subjekt podle ust. § 2 zákona o svobodném přístupu k informacím zveřejňuje tuto výroční zprávu. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích během kalendářního roku 2015 umožňovala v intencích zákona přístup k informacím široké veřejnosti, a to zejména prostřednictvím vlastních webových stránek, dále elektronicky mailem i prostřednictvím datových schránek, písemné dopisem, telefonicky i osobně, Vycházela přitom z ústavního práva na informace ve smyslu ČI. 17 Listiny základních práv a svobod, jemuž odpovídá působení školy jako otevřené instituce. Podle ust. § 18 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích předkládá souhrnné údaje o žádostech. Ve sledovaném období bylo podáno celkem 0 žádostí o informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Vydána byla 0 rozhodnutí o odmítnutí žádosti nebo částečném odmítnutí žádosti podle ust. § 15 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím. Škola obdržela 0 odvoláni proti rozhodnutí o odmítnutí nebo Částečném odmítnutí. 3 Studijní programy, organizace studia a vzdělávací činnost 3.1 Akreditované studijní programy Tab. 3.1: Akreditované studijní programy (počty) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ■ P K/D 1 - Ústav technicko-technologický Skupiny akreditovaných studijních programů K KOV přírodní vědy a nauky 11.18 technické vědy a nauky 21-39 5 3 2 2 12 zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky 41,43 zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky 51-53 společenské vědy, nauky a služby 61,67,71-73 ekonomie 62,65 právo, právní a veřejnosprávní činnost 68 pedagogika, učitelství a sociál, péče 74,75 obory z oblasti psychologie 77 vědy a nauky o kultuře a umění 81,82 Ústav podnikové strategie Skupiny akreditovaných studijních programů K KOV přírodní vědy a nauky 11.18 technické vědy a nauky 21-39 zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky 41,43 zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky 51-53 společenské vědy, nauky a služby 61,67,71-73 ekonomie 62,65 1 1 2 právo, právní a veřejnosprávní činnost 68 pedagogika, učitelství a sociál, péče 74,75 obory z oblasti psychologie 77 vědy a nauky o kultuře a umění 81,82 Celkem 6 4 2 2 14 3.2 Studijní programy uskutečňované v cizím jazyce VŠTE v roce 2015 nerealizovala studijní programy uskutečňované v cizím jazyce. 3.3 Studijní programy tzv. joint/double/multiple degree VŠTE neposkytuje programy joint/double/multiple degree. 3.4 Akreditované studijní programy uskutečňované společně s jinou vysokou školou se sídlem v ČR VŠTE nenabízí akreditované studijní programy, které by realizovala společně s jinou vysokou školou se sídlem v ČR. Studijní programy, organizace studia a vzdělávací činnost 13 3.5 Akreditované studijní programy uskutečňované společně s vyšší odbornou školou VSTE nemá akreditované studijní programy, které by realizovala společně s vyšší odbornou školou. 3.6 Akreditované studijní programy nebo jejich části, které vysoká škola uskutečňuje mimo obec, ve které má sídlo Tab. 3.6: Akreditované studijní programy nebo jejích části, které VŠTE uskutečňuje mimo obec, ve které má sídlo (mimo odbornou praxi) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Název studijního programu Strojírenství Skupina KKOV 21-39 Název a sídlo pobočky vysoké Školy, kde probíhá výuka akreditovaných studijních programů nebo jejich částí Centrum technických studií v Táboře Forma prezenční Délka studia (semestry) 6 Typ programu bakalářský Probíhají na pobočce státní závěrečné zkoušky? ne** Probíhají na pobočce obhajoby závěrečných kvalifikačních prací? ne** Počet kmenových zaměstnanců na pobočce 2 Pozn.: **ne = Centrum technických studií v Táboře je otevřeno od začátku akademického roku 2014, proto zde neproběhly státní závěrečné zkoušky ani obhajoby závěrečných prací. 3.7 Celkový počet akreditovaných studijních programů v souladu s Národním kvalifikačním rámcem terciárního vzdělávání Tab. 3.7.1: Přehled bakalářských studijních oborů Studijní obor Doba studia Forma studia Místo výuky Technologie dopravy a přepravy 3 Prezenční, kombinovaná České Budějovice Strojírenství 3 Prezenční České Bucějovice, Táaor Konstrukce staveb 4 P-ezenční České Budějovice, Tábor Stavební management 4 Prezenční, kombinovaná České Budějovice Pozemní stavby 4 Prezenční, kombinovaná České Budějovice Ekonomika podniku 3 Prezenční, kombinovaná České Budějovice Tab. 3.7.2: Přehled studijních oborů v navazujícím magisterském studiu Studijní obor Doba studia Forma studia Místo výuky Logistické technologie 2 Prezenční, kombinovaná České Budějovice Konstrukce staveb 1,5 Prezenční, kombinovaná České Budějovice 14 Studijní programy, organizace studia a vzdělávací činnost 3.8 Charakteristika kreditního systému studia VŠTE implementovala Národní kvalifikační rámec a defino- 2012-2015. vala profity absolventů vyučovaných studijních oborů ve shodě s národními deskriptory. Svoje programy a obory po-pisuje pomocí výstupů z učení a dbá na vzájemnou vazbu mezi vydefinovanými výstupy z učení, zvolenými způsoby vzdělávání a ověřováním dosažených výstupů z učení (lear ning outcomes). Je využíván kreditový systém ECTS založený na výstupech 2 učení (60 kreditů za rak, pracovní zátěž studenta 1560 hodin za akademický rok, jeden kredit odpovídá 26 hodí nám práce). Profily absolventa oboru jsou vymezeny dle deskriptorů Národního kvalifikačního rámce. Ve všech akre ditovaných oborech byly stanoveny výstupy z učení (odbor né znalosti a dovednosti a obecné způsobilosti) na úrovni předmětů i oboru. VŠTE je od roku 2011 držitelem certifikátu Diploma Supplement Label. V roce 2012 získala VŠTE prestižní ocenění ECTS Label a je jeho držitelem pro období 3.9 Další vzdělávací aktivity (mimo akreditované studijní programy) VŠTE akceptuje ECTS jako systém akumulace a přenosu kreditů, který je zaměřen na studenta a je založen na transparentnosti výstupů z učení a procesů učení. Kredity ECTS vycházejí z pracovní zátěže nutné k tomu, aby student dosáhl očekávaných výsledků učení. Výstupy z učení jsou v katalogu předmětů vydefinovány pro každý předmět a popisují, co by měl student znát, čemu by měl rozumět a co by měl být schopen dělat po úspěšném dokončení procesu učení. Pracovní zátěž vyjadřuje dobu, kterou student běžně potřebuje k tomu, aby dokončil všechny činnosti související s učením (přednášky, semináře, projekty, praktické stáže, samostudium a zkoušky), které jsou nutné pro dosažení očekávaných výsledků učení. Za pracovní zátěž v rozsahu jednoho roku formálního prezenčního studia (akademický rok) a s ním spojené výsledky učení se uděluje 60 kreditů ECTS. VŠTE pořádá pro studenty řadu odborných a jazykových exkurzí včetně seminářů a workshopů, které jsou zaměřené zejména na uplatnitelnost našich absolventů na trhu práce. Jako příklady lze uvést příklady odborných exkurzí vybraných technických i ekonomicky zaměřených kateder Katedra strojírenství pro své studenty zajistila odborné exkurze ve významných strojírenských podnicích Jihočeského kraje - v ČZ Strakonice, Jihostroji Velešín, Motoru Jikov v Č. Budějovicích a Brisk Tábor. Semináře předmětu Strojírenské technologie byly realizovány na odborných pracovištích Velešín, Tábora Strakonice. Obdobně katedra dopravy a logistiky zprostředkovala pro své studenty exkurze na Jihočeském letišti České Budějovice, a. s., ve společnosti ČSAD Jihotrans, a. s., ve vozovně a dispečinku Dopravního podniku města České Budějovice, a. s,, na plavebním stupni vnitrozemské vodní cesty v Českém Vrbném, ve společnosti Bosch a v kolejovém depu železničních vozidel Českých drah, a. s. Uskutečnila i celodenní zájezd - exkurzi do plzeňské Škoda Transportation, a. s., na zkušební železniční okruh u Velimi a do mladoboleslavské automobilky Škoda auto, a. s. Studenti se v rámci výuky účastní dopravních průzkumů a podílejí se na výzkumných projektech, např. na výzkumném projektu pro Technologickou agenturu ČR s názvem „Stanovení metodiky pro výpočet intenzit dopravy na městských komunikacích". Dalším projektem s účastí studentů byl průzkum predikcí příjezdů jednotlivých spojů na zastávkách MHD zpracovávaný pro Dopravní podnik města ČB, a. s. Studenti se rovněž účastnili i mezinárodní vědecké konference LOGI 2015 pořádané Katedrou dopravy a logistiky. Akademičtí pracovníci Katedry cestovního ruchu a marketingu v roce 2015 participovali na studentských mobilitách In- ternational Business Week a International Marketing Week. Na výuce vybraných předmětů Katedry cestovního ruchu a marketingu se v zimním semestru 2015 podíleli odborníci z partnerských čínských univerzit. V zimním semestru na KCRM hostovali 3 čínští vyučující - Lunan Jiang, Ph.D., a Lin Zhang, Ph.D., z Henan University (School of Ěconomics) a Yan Xu., Ph.D., z North China University Of Technology v Pekingu. Předmětem Obchodní činnost vyučovaného v anglickém jazyce provázela Lín Zhang, Ph.D. Pro studenty si připravila sérii přednášek, ve kterých jim přiblížila otázky mezinárodního obchodu, přičemž se zaměřila na vztahy Čína vs. EU a Čína vs. Česká republika. Pro studenty byl takový úhel pohledu bezesporu obohacující. Předmětu Marketing management vyučovaného v anglickém jazyce se zhostila Yan Xu, Ph.D., která studentům přiblížila terminologií z oboru marketing management a specifika čínského trhu prostřednictvím příkladů aplikace marketingu na tento trh. Sekcí odborných přednášek zabývající se aktuálními ekonomickými tématy vyučoval Lunan Jiang, Ph.D. Vyjma kateder pořádá pra studenty přednášky na aktuální významná témata i Studentská unie VŠTE, jako příklad lze uvést přednášky Ing. J. Mládka, CSc, a prof. PhDr. Petra Fialy, Ph.D, LL.M. Vedle přednášek s odbornou tematikou pořádá unie pro studenty i řadu kulturně-společenských akcí např. seznamovací kurz (pro studenty nastupující do prvního ročníku) či tematicky volené volnočasové akce. Dalším cílem v této oblasti je zprostředkování kontaktu z podnikatelské sféry (např, formou účasti zástupců z podnikatelské praxe v komisích studentských soutěží nebo formou nabídky míst pro absolvování studentských praxí apod.). Studijní programy, organizace studia a vzdělávací činnost 15 4 Studenti 4.1 Studenti v akreditovaných studijních programech Tab, 4.1: Studenti v akreditovaných studijních programech (počty) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ■ra E ™ .3 -Sí T3 ra 3 m t/i Navazující magisterské studium Doktorské studium i LU U P K/D P K/D P K/D Ústav technicko-technologický Skupiny akreditovaných studijních programů KKOV přírodní vědy a nauky 11.18 technické vědy a nauky 21-39 1123 661 43 144 1971 zeměděl.-tes. a veter. vědy a nauky 41,43 zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky 51-53 společenské vědy, nauky a služby 61,67,71-73 ekonomie 62,65 právo, právní a veřejnosprávní činnost 68 pedagogika, učitelství a sociál, péče 74,75 obory z oblasti psychologie 77 vědy a nauky o kultuře a umění 81,82 Ústav podnikové strategie Skupiny akreditovaných studijních programů KKOV přírodní vědy a nauky 11.18 technické védy a nauky 21-39 zeměděl.-les, a veter. vědy a nauky 41,43 zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky 51-53 společenské vědy, nauky a služby 61,67,71-73 ekonomie 62,65 1131 884 2015 právo, právní a veřejnosprávní činnost 68 pedagogika, učitelství a sociál, péče 74,75 obory z oblasti psychologie 77 vědy a nauky o kultuře a umění 81,82 CELKEM 2254 1545 43 144 3986 Studenti 17 Graf 4.1: Vývoj počtu studentů ve studijních programech (2008-2015) 2500 2000 ■technické vědy a nauky ekonomie 4.2 Studenti - samoplátci VŠTE neměla k roku 2015 žádné studenty - samoplátce. 4.3 Studenti ve věku nad 30 let Tab. 4.3: Studenti ve věku nad 30 let Vysoká škola technická a ekonomická v Český dějovicích P K/ D P K/D P K/D Ústav technicko-technologický Skupiny akreditovaných studijních programů KKOV přírodní vědy a nauky 11.18 technické vědy a nauky 21-39 3 247 54 304 zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky 41,43 zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky 51-53 společenské vědy, nauky a služby 61,67,71-73 ekonomie 62,65 právo, právní a veřejnosprávní činnost 68 pedagogika, učitelství a sociál, péče 74,75 obory z oblasti psychologie 77 vědy a nauky o kultuře a umění 81,82 Ústav podnikové strategie Skupiny akreditovaných studijních programů KKOV přírodní vědy a nauky 11.18 technické vědy a nauky 21-39 zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky 41,43 zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky 51-53 o =3 m 18 Studenti Tab. 4.3: Studenti ve věku nad 30 let - pokračování společenské vědy, nauky a služby 61,67,71-73 ekonomie 62,65 2 340 342 právo, právní a veřejnosprávní činnost 68 pedagogika, učitelství a sociál, péče 74,75 obory z oblasti psychologie 77 vědy a nauky o kultuře a umění 81,82 CELKEM 5 587 54 646 4.4 Neúspěšní studenti v akreditovaných studijních programech Tab. 4.4: Neúspěšní studenti v akreditovaných studijních programech (počty) Skupiny akreditovaných studijních programů _ Magisterské E T3 \_> "5 N (D > ns ■z. magisterské -01 f E o => S -ô o =3 Q ti K/D K/D P K/D přírodní vědy a nauky 11.18 technické vědy a nauky 21-39 243 109 3 9 364 zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky 41,43 zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky 51-53 společenské vědy, nauky a služby 61,67,71-73 ekonomie 62,65 282 212 494 právo, právní a veřejnosprávní činnost 68 pedagogika, učitelství a sociál, péče 74,75 obory z oblasti psychologie 77 vědy a nauky o kultuře a umění 81,82 CELKEM 525 321 3 9 858 4.5 Opatření pro snížení studijní neú Míra úspěšnosti je u každého předmětu statisticky vyhodnocována v informačním systému školy a lze sledovat její hodnoty v jednotlivých semestrech. VŠTE pravidelně sleduje problémové předměty a ve spolupráci s garantem oboru, garantem předmětu a vyučujícími navrhuje opatření pro snížení studijní neúspěšnosti. Součástí této analýzy jsou i autoevaluační zprávy předmětů, ve kterých vyučující sami sledují mezisemestrální neúspěšnost ve svých předmětech a navrhují opatření k jejímu snížení (např. úpravy a tvorba studijních materiálů, cvičné elektronické testy, úprava metod hodnocení, zavádění nových výukových metod atd.). K dalším opatřením uplatňovaným na VŠTE proti studijní neúspěšnosti patří: • poradenství prostřednictvím Studentské unie VŠTE, • činnost Informačně poradenského centra, které si klade za cíl pomoci se studiem studentům se specifickými vzdělávacími potřebami (tj. sluchově, zrakově, tělesně znevýhodnění studenti, dále studenti s vadami řeči či ěšnosti s vývojovými poruchami učení), • možnost absolvování předmětů (hlavně opakovaných předmětů) přes Centrum celoživotního vzdělávání. V případě úspěšného absolvování předmětu na Centru celoživotního vzdělávání se daný předmět studentovi propíše do řádného studia, • možnost absolvování přípravných kurzů přes Centrum celoživotního vzdělávání (např. přípravný kurz z matematiky či přípravný kurz z cizích jazyků), • vnitřní hodnocení kvality, efektivnost a vyváženost studijních plánů na základě stanovených, měřitelných výstupů z učení na úrovni jednotlivých předmětů v souladu s cílovým profilem absolventa oboru, • uplatňování osobního přístupu ke studentům (dobře aplikovatelné na škole s nižším počtem studentů), inovování pedagogického procesu zaváděním moderních forem výuky. Studenti 19 5 Absolventi 5.1 Absolventi akreditovaných studijních programu Tab. 5.1: Absolventi akreditovaných studijních programů (počty) Skupiny akreditovaných studijních programu •C E £ E CÜ l/l .t: *0> '5 Ä E K/D P K/D přírodní vědy a nauky 11.18 technické vědy a nauky 21-39 130 56 0 0 186 zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky 41,43 zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky 51-53 společenské vědy, nauky a služby 61,67,71-73 ekonomie 62,65 253 123 376 právo, právní a veřej nesprávní činnost 68 pedagogika, učitelství a sociál, péče 74,75 obory z oblasti psychologie 77 vědy a nauky o kultuře a umění 81,82 383 179 0 0 562 Graf 5.1: Vývoj počtu absolventů studijních programů (2011-2015) I Si ns