VYROCNI ZPRAVA O ČINNOSTI Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích za rok 2010 ÚVODNÍ SLOVO REKTORA Vážení čtenáři, výroční zpráva o činnosti Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích a práce na jejím sestavení je momentem, kdy bilancujeme uplynulý rok a vážime, jestli byl či nebyl úspěšný a jestli jsme posunuli naší instituci dále a v souladu s naplánovanou strategií. Nedávno jsem měl možnost poslouchat rektora jedné z českých univerzit. Přirovnával život školy k životu člověka a nalézal velmi zajímavé analogie. Když budeme život VŠTE vnímat tímto pohledem, určitě se rovněž dostaneme k zajímavým myšlenkám. VŠTE se narodila v roce 2006. V roce 2011 tak oslaví své páté narozeniny. Každý ví, že vše, co se naučí člověk v prvních letech svého života, si uchová navždy. I z tohoto pohledu se jevil rok20io z pohledu existence školyjako zásadní. Byla navržena strategie rozvoje školy, byly konkretizovány cíle pro rok 2010. Avšak do života školy a života naší akademické obce velmi zásadně zasáhl nelegitimní záměr Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy VŠTE zrušit. Školu a vlastně celý sektor veřejných profesně orientovaných neuniverzitních vysokých škol jsme uhájili. Proto i tímto způsobem děkuji svým kolegům a studentům VŠTE za podporu a obdivuhodné sepjetí se školou v době, kdy to bylo nejvíce zapotřebí. Ale rok 2010 nebyl jenom rokem, kdy škola hájila svou prostou existenci, ale i obdobím, kdy dosáhla významných úspěchů, a mohu směle konstatovat milníků svého vývoje. Prvním z úspěchů, kterého jsme dosáhli je jistě zvýšení počtu studentů VŠTE na 2200 osob. Ačkoliv se jedná v poměru k ostatním veřejným vysokým školám v České republice o nevelké číslo, pro školu, která ještě v roce 2008 měla pouze 380 studentů, se jedná o velký nárůst. Ten s sebou nese celou řadu organizačních komplikací a zvýšené nároky na zabezpečení výuky. Navíc je nutné připomenout, že dohodovací řízení s MŠMT o počtu studentů naší školy bylo ukončeno až v srpnu, tedy měsíc před započetím akademického roku 2010/2011. Tím se celá situace ještě více komplikovala. Samotný počet studentů školy však nevypovídá nic o kvalitě vztahů VŠTE a studentů. Zde bych chtěl podotknout, že naší velkou devizou jsou především kolegiálni a v mnohých případech velmi nadstandardní vztahy studentů a vyučujících a studentů a administrativních pracovníků školy. Druhým z úspěchů, které si můžeme připsat na své konto, jsou určitě výsledky institucionálního hodnocení naší školy. Hodnocení si v souladu se zákonem o vysokých školách vyžádala ministryně Kopicová. Jeho výsledkem je reakreditace oboru Ekonomika podniku na dalších šest let. Přitom Akreditační komise konstatovala, že VŠTE je standardní vysokou školou. V rámci hodnocení byla vyzdvižena praxe studentů. To chápeme jako určité ocenění naplňování základního poslání profesně orientované vysoké školy. Třetím úspěchem je rozšíření akreditace oboru Stavební management o kombinovanou formu. Realizujeme tak jediný stavební obor v Čechách v kombinované formě. Tím vycházíme vstříc poptávce po tomto typu studia ze strany praxe. Čtvrtým úspěchem, který je nutno zmínit, je získání prvního projektu z Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. Výsledkem projektu budou studijní pomůcky pro výuku cizích jazyků. Pátým úspěchem je bezpochyby zařazení školního časopisu Littera Scripta mezi vědecké recenzované časopisy, tedy časopisy, které jsou uznávány odbornou veřejností jako velmi hodnotné. Za šestý úspěch (nikoliv svým významem) považuji zvýšení publikační a tvůrčí aktivity akademických pracovníků školy. V roce 2010 byly uznány akademickým pracovníkům VŠTE patenty, podány užitné vzory. Publikovali jsme již první článek ve vědeckém časopise s impakt faktorem, několik monografií a odborných knih. Mužem e přičíst řadu článků ve vědeckých recenzovaných časopisech, příspěvků ve sbornících, studijních opor pro kombinované studium a další. Mohl bych vyjmenovat ještě celou řadu více či méně významných počinů VŠTE a jejích akademických pracovníků. Myslím však, že výše uvedené úspěchy nenechají žádného čtenáře výroční zprávy na pochybách, že na VŠTE byl v roce 2010 odveden velký kus práce. Zároveň mohu a chci slíbit za sebe i své kolegy, že v nastaveném tempu budeme pokračovat i v roce 2011 a že svou prací přesvědčíme bez výjimky každého o užitečnosti VŠTE a sektoru profesně orientovaných veřejných vysokých škol pro společnost a region Jihočeského kraje. Marek Vochozka 1. ÚVOD 4 ZÁKLAD N í IN FO R MAC E 4 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA A ORGÁN Y VŠTE 4 2. KVALITA A EXCELENCE AKADEMICKÝCH ČINNOSTÍ 8 CELOŽIVOTNÍVZDĚLÁVÁNÍ NA VŠTE 9 ZÁJEM UCHAZEČŮ O STUDIUM NA VŠTE 13 ABSOLVENTI 15 VYUŽITÍ KREDITOVÉHO SYSTÉMU 17 ODBORNÁ SPOLUPRÁCE VŠTE S REGIONEM 17 LIDSKÉ ZDROJE NA VŠTE 19 ROZVOJ VÝZKUMNÉ, VÝVOJOVÉ A DALŠÍTVŮRČÍ ČINNOSTI 21 INFRASTRUKTURA VŠTE 21 3. KVALITA A KULTURA AKADEMICKÉHO ŽIVOTA 22 SOCIÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI STUDENTŮ 22 ZNEVÝHODNĚNÉ SKUPINY UCHAZEČŮ / STUDENTŮ VŠTE 22 MIMOŘÁDNĚ NADANí STUDENTI 22 UBYTOVACÍ A STRAVOVACÍ SLUŽBY 22 4. INTERNACIONALIZACE 24 STRATEGIE VŠTE V OBLASTI MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE 24 ZAPOJENÍ VŠTE DO MEZINÁRODNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ A PROGRAMŮ VÝZKUMU A VÝVOJE 25 5. ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY ČINNOSTÍ REALIZOVANÝCH NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH 28 VNITŘNÍ HODNOCENÍ 28 PŘEDBĚŽNÁ KONTROLA 28 SHRNUTÍ 28 PRŮBĚŽNÁ A NÁSLEDNÁ KONTROLA 28 SHRNUTÍ 29 ZÁVĚR 29 VNĚJŠÍ HODNOCENÍ 29 6. ROZVOJ VYSOKÉ ŠKOLY 30 7. ZÁVĚR 30 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH i. ÚVOD Základní informace Název školy: Typ vysoké školy: Používané zkratky: Adresa: IČO: Kontakty: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology and Business in České Budějovice veřejná neuniverzitní vysoká škola VŠTE, VŠTECB ITB, ITBCB Okružní 517/10,370 01 České Budějovice 75081431 www.vstecb.cz, +420 387 842111 Katedra cizích jazyků Katedra ekonomiky a managementu Katedra techniky a aplikovaných věd Marketingové oddělení VYROCNI ZPRAVA O ČINNOSTI 2010 Ve funkci pověřeného rektora působil v roce 2010 již druhým rokem Ing. Marek Vochozka MBA, Ph.D., kterého 24. 3. 2009 Akademický senát VŠTE pověřil výkonem funkcí, které jsou svěřeny rektorovi VŠTE, především výkonem funkce statutárního orgánu. Prorektorem pro strategii a rozvoj byl jmenován prof. Ing. Jan Váchal, CSc. Podrobný přehled vedeníVŠTE představuje Tabulka 1.1. Tabulka 1.1 VEDENÍ VŠTE Funkce Jméno Pověřený rektor Ing. Vochozka Marek, MBA, Ph.D. Prorektor pro studium a pedagogickou činnost Mgr. Hrušková Lenka, Ph.D. Prorektor pro výzkum, vývoj a tvůrčí činnost prof. Ing. Váchal Jan, CSc. Prorektor pro strategii a rozvoj Kvestor Ing. Mulač Petr V listopadu 2010 uplynulo funkčníobdobí Akademického senátu VŠTE, tudíž počínaje 29. listopadem 2010 běží funkční období akademického senát do roku 2013. Složení Akademického senátu VŠTE znázorňuje Tabulka 1.2. Tabulka 1.2 AKADEMICKÝ SENÁT VŠTE Funkce Jméno Předseda prof. Ing. Novotný Radimír, DrSc. Místopředsedové Ing. Rousek Pavel Exnerová Šárka (studentská komora) Členové Mgr. Caha Zdeněk, Ph.D. Ing. Jambal Tsolmon, Ph.D. Mgr. Jílková Ivana Kunciterová Kateřina (studentská komora) Schroder Pavel (studentská komora) Ing. Slabá Marie RNDr. Škoda Stanislav Znamenaný Zdeněk (studentská komora) Tajemník Bc. Pšikalová Eva 5 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Uvnitř Akademické rady VŠTE nedošlo k žádným změnám. Složení AR je obsaženo v Tabulce 1.3. Tabulka 1.3 AKADEMICKÁ RADA VŠTE Funkce Jméno Předseda Ing. Vochozka Marek, MBA, Ph.D. Členové Ing. Bednářová Petra, Ph.D. Ing. Dolanský Tomáš, Ph. D. Ing. Hynková Alena, CSc. PaedDr. Jirků Ladislav Ing. Mulač Petr prof. Ing. Novotný Radimír, DrSc. doc. MUDr. Petr Petr, Ph.D. Ing. Skořepa Ladislav, Ph.D. prof. Ing. Šulc Bohumil, CSc. prof. PaedDr. Švejda Gabriel, CSc. prof. Ing. Váchal Jan, CSc. Tajemník Bc. Pšikalová Eva Akademický senát VŠTE na svém zasedánídne 20.12.2010 zvolil Disciplinárníkomisi, jejíž složeníprezentuje Tabulka 1.4. Tabulka 1.4 DISCIPLINÁRNÍ KOMISE VŠTE Funkce Jméno Předseda prof. Ing. Váchal Jan, CSc. Členové Ing. Hynková Alena, CSc. Kropáček Martin Svoboda Martin Ve Správní radě VŠTE došlo v roce 2010 k odvolání člena prof. PhDr. Petra Matějů, Ph.D. a jmenování na jeho místo Mgr. Jiřího Nantla, LL.M., dále k rezignaci Ing. Ivany Popelové, na jejíž místo byl jmenován Ing. Pavel Kaczor, Ph.D. Z důvodu uplynutí doby členství ve správní radě byli rovněž nově jmenováni Ing. Břetislav Kabele, Ing. Jaromír Slíva, Ing. Ivan Loukota. Aktuální složení správní rady v roce 2010 představuje Tabulka 1.5. Tabulka 1.5 SPRÁVNÍ RADA VŠTE Funkce Jméno Předseda Ing. Loukota Ivan 1. místopředseda Ing. Dvořák Miroslav 2. místopředseda Ing. Kaczor Pavel, Ph.D. Členové Ing. Dlouhý Pavel Ing. Jandík Vladimír Ing. Kabele Břetislav Mgr. Nantl Jiří, LL.M. MUDr. Pumpr Petr Ing. Slíva Jaromír Tajemník Bc. Pšikalová Eva VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 Podíl žen v akademických orgánech VŠTE je 29 %. Akademická rada 10 mužů/2 ženy Akademický senát 6 mužů/5 žen Rektor 1 muž Disciplinární komise 3 muži/ižena Tabulka 1.6 ZASTOUPENÍ VŠTE V REPREZENTACI VYSOKÝCH ŠKOL, V MEZINÁRODNÍCH A PROFESNÍCH ORGANIZACÍCH Organizace Stát Status ČKR - Česká konference rektorů ČR člen RVŠ - Rada vysokých škol ČR člen 7 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH 2. KVALITA A EXCELENCE AKADEMICKÝCH ČINNOSTÍ VŠTE měla v roce 2010 akreditován 1 studijní program v prezenční formě v českém jazyce (Ekonomika podniku, a v anglickém jazyce (Economics and Management) a 1 studijní obor ve formě kombinované (Ekonomika podniku) v rámci programu Ekonomika a management. Stavební management v prezenční i kombinované formě byl akreditován v rámci programu Stavitelství společně s oborem Konstrukce staveb (prezenční forma). Všechny studijní programy vychází z potřeb firem v regionu. VŠTE si kladla v roce 2010 za cíl posílit studijní obory technického zaměření. Tabulka 2.1 PŘEHLED AKREDITOVANÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VŠTE Skupiny akreditovaných studijních programů ■ Kód skupiny kmen. oborů Přírodní vědy a nauky 11-18 Technické vědy a nauky Zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky 21-39 41-43 Zdravot., lékař, a farm.vědy a nauky Společenské vědy, nauky a služby 51-53 61, 65, 67, 71-74 Ekonomie Právo, právní a veřejnosprávní činnost 62 68 Pedagogika, učitelství a soc. péče Obory z oblasti psychologie 75 77 Vědy a nauky 0 kultuře a umění Celkem 81, 82 11-82 Studijní programy Pozn.: P - prezenční forma, K - kombinovaná forma (popř. i distanční (D), tento údaj uveďte za lomítko u kombinované formy). 8 VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 Tabulka 2.2 PŘEHLED STUDIJNÍCH PROGRAMŮ VŠTE AKREDITOVANÝCH V CIZÍM JAZYCE Skupiny akreditovaných Studijní programy Celkem studijních programů bak. mag. mag. navazující dokt. stud. P K P K P K prog. Přírodní vědy a nauky Technické vědy a nauky Zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky Zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky Společenské vědy, nauky a služby Ekonomie Právo, právní a veřejnosprávní činnost Pedagogika, učitelství a soc. péče Obory z oblasti psychologie Vědy a nauky 0 kultuře a umění Celkem Viz pozn. u tabulky č. 2 a. V roce 2010 nebyly realizovány žádné společně uskutečňované akreditované studijní programy/obory. Tabulka 2.3 AKREDITOVANÉ STUDIJNÍ PROGRAMY SPOLEČNĚ USKUTEČŇOVANÉ VŠ A VOŠ Vyšší odborná škola Vysoká škola Studijní program/počet oborů Celoživotní vzdělávání na VŠTE Celoživotnívzdělávánítvoří významnou součást vzdělávací činnosti na VŠTE. V roce 2010 bylo Centrem celoživotního vzdělávánízahájeno placené studium 1. semestru v akreditovaném studijním programu Ekonomika a management, obor Ekonomika podniku v kombinované formě, ke kterému bylo přijato 73 účastníků. Tito studenti byli následně přijati do akreditovaného studijního programu dle § 60 zákona o VŠ. Pro studenty VŠTE byly vypsány a realizovány kurzy samostatných akreditovaných předmětů dle § 60 zákona o VŠ, které úspěšně absolvovalo celkem 65 studentů. Dále pak byl realizován Přípravný kurz z matematiky pro nově přijaté studenty a kurz Doučováníz matematiky, kterých se zúčastnilo 60 studentů VŠTE. 9 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH V dubnu 2010 byl ukončen studijní program Bachelor of Business Studies, který byl od roku 2007 uskutečňován ve spolupráci s irskou školou Institute of Technology Sligo. Jednalo se o čtyřletý studijní program vyučovaný v českém jazyce, který byl rozdělen na 2 části. První část představovala studium na VOŠ ekonomického zaměření (řádně ukončený 3. ročník) a druhá část roční kombinované studium na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Účastníci studijního programu byli registrováni jako studenti irské vysoké školy na základě uhrazení registračního poplatku. Absolventi získali irský vysokoškolský diplom. V roce 2010 program úspěšně absolvovalo celkem 60 studentů. V listopadu 2010 byl zahájen třísemestrální akreditovaný studijní program „Doplňující pedagogické studium pro učitele odborných předmětů". Do studijního programu bylo přijato 22 uchazečů. Pro akademické pracovníky a zaměstnance VŠTE se uskutečnily pravidelně pořádané jazykové kurzy angličtiny, němčiny, ruštiny a španělštiny s hodinovou dotací 2 hodiny týdně v průběhu semestru na úrovních mírně pokročilý a pokročilý. Celkem se kurzů aktivně účastnilo 35 zaměstnanců VŠTE, z toho 20 akademických pracovníků. Tabulka 2.4 PŘEHLED POČTU KURZU CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ NA VŠTE Skupina studijních programů Kurzy orientované na výkon povolání do 15 do 100 více hod. hod. Kurzy zájmové U3V Celkem do 15 hod. do 100 hod. více Z toho počet kurzů, jejichž účastníci byli přijímaní do akreditovaných studijních programů podle § 60 zákona o VŠ Přírodní vědy a nauky Technické vědy a nauky 3 3 0 Zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky Zdrav., lékař, a farm. vědy a nauky Společenské vědy, 2 5 7 0 nauky a služby Ekonomie 1 2 ^^^^^^^^^^^ 1 Právo, právní a veřejnosprávní činnost Pedagogika, učitelství 1 1 0 a soc. péče Obory z oblasti psychologie Vědy a nauky 0 kultuře a umění Celkem 6 5 3 Pozn.: U3V - univerzita 3. věku. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tabulka 2.5 PŘEHLED POČTU ÚČASTNÍKŮ KURZŮ CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ NA VŠTE Skupina studijních programů Kurzy orientované na výkon povolání do 15 do 100 více hod. hod. Kurzy zájmové U3V do 15 do 100 více hod. hod. Celkem Z toho počet kurzů, jejichž účastníci byli přijímaní do akreditovaných studijních programů podle § 60 zákona 0 VŠ Přírodní vědy a nauky Technické vědy a nauky 85 85 0 Zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky Zdrav., lékař, a farm. vědy a nauky Společenské vědy, nauky a služby Ekonomie 13 35 27_133 48 160 0 _73 Právo, právní a veřejnosprávní činnost Pedagogika, učitelství a soc. péče Obory z oblasti psychologie Vědy a nauky 0 kultuře a umění Celkem 125 35 155 315 73 VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 12 Zájem uchazečů o studium na VŠTE Tabulka 2.6 POČET ZÁJEMCŮ O STUDIUM NA VSTE Počet Podaných přihlášek Skupiny akreditovaných studijních programů Přírodní vědy a nauky Technické vědy a nauky Zeměděl,-les a veter. vědy a nauky Zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky Společenské vědy, nauky a služby Ekonomie Právo, právní a veřejnosprávní činnost Pedagogika, učitelství a sociální péče Obory z oblasti psychologie Vědy a nauky o kultuře a umění Celkem Viz pozn. u tabulky č. 2 a 875 755 635 1724 1501 1016 2599 2257 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tabulka 2.7 PŘEHLED POČTU STUDENTŮ V AKREDITOVANÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH NA VŠTE Skupiny akreditovaných Studijní programy Celkem studijních programů bak. mag. mag. navazující dokt. stud. I P K P K P K ProS- Přírodní vědy a nauky Technické vědy a nauky 580 580 Zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky Zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky Společenské vědy, nauky a služby Ekonomie 745 562 1307 Právo, právní a veřejnosprávní činnost Pedagogika, učitelství a soc. péče Obory z oblasti psychologie Vědy a nauky 0 kultuře a umění Celkem 1325 562 1887 Viz pozn. u tabulky č. 2 a. počet všech přihlášek, které VŠTE obdržela počet uchazečů o studium, kteří se zúčastnili přijímacího řízení počet všech kladně vyřízených přihlášek počet přijatých uchazečů. Údaj celkem vyjadřuje počet fyzických osob, ve skupinách oborů jsou zahrnutí vícenásobně přijatí. počet studentů, kteří se zapsali ke studiu VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 Absolventi VŠTE měla k 31. 12. 2010 celkový počet absolventů 208 v rámci studijního programu Ekonomika a management. První absolventi studijního programu Stavitelství se očekávajív roce 2012. Tabulka 2.8 PŘEHLED POCTU ABSOLVENTU AKREDITOVANÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMU NA VSTE V OBDOBÍ OD 1.1. 2010 DO 31.12. 2010 Skupiny akreditovaných studijních programů Přírodní vědy a nauky Technické vědy a nauky Zeměděl.-les. a veter. vědy a nauky Zdravot., lékař a farm.vědy a nauky Společenské vědy, nauky a služby Absolventi ve studijním programu bak. P K mag. P K mag. navazující dokt. P K P Celkem absolventů K Pedagogika, učitelství a soc. péče Obory z oblasti psychologie Viz pozn. u tabulky č. 2 a. Problematika neúspěšných studentů je jednou z klíčových otázek, kterou se vedeníVŠTE zabývá. Studijní neúspěšnost podle různých hledisek přibližují níže uvedené tabulky (1.1. 2010-31.12. 2010). Jak je patrné, v roce 2010 vykazuje VŠTE lehký nárůst počtu neúspěšných studentů oproti roku 2009. VŠTE bude i nadále pokračovat ve snahách o docílení vyšší studijní úspěšnosti, v současné době hojně využíváme systém hodnocení kvality vzdělávání, kde získané informace analyzujeme, vyhodnocujeme tak, aby i v budoucnu přispívaly ke zvýšení úspěšnosti našich studentů. Cílem našich opatření je snížit neúspěšnost a zároveň zachovat náročnost studia daného předmětu. 15 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tabulka 2.9 PŘEHLED POČTU NEÚSPĚŠNÝCH STUDENTŮVAKREDITOVANÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH NA VŠTE V OBDOBÍ OD 1.1. 2010 DO 31.12. 2010 Skupiny akreditovaných studijních programů Přírodní vědy a nauky Technické vědy a nauky Zeměděl.-les a veter. vědy a nauky Zdravot., lékař, a farm. vědy a nauky Společenské vědy, nauky a služby Ekonomie Právo, právní a veřejnospr. činnost Pedagogika, učitelství a soc. péče Obory z oblasti psychologie Vědy a nauky o kultuře a umění Celkem Viz pozn. u tabulky č. 2 a. Neúspěšní studenti ve studijním programu bak. mag. mag. navazující P K P K P K Celkem studentů VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 16 Využití kreditového systému Plnění požadavků studia se eviduje prostřednictvím kreditového systému založeného na zásadách Evropského systému převodu kreditů ECTS. Základní jednotkou studia je předmět. Časový objem studijní aktivity nutné k absolvování předmětu se vyjadřuje přiděleným počtem kreditů - kreditovou hodnotou. Kreditová hodnota každého předmětu, nebo bloku předmětů, nebo etapy studia se stanovív souladu se zásadami ECTS. 1 kredit má hodnotu 26-30 pracovních hodin. Studijní činnosti zahrnují kontaktní výuku, projekty, praxi, zpracování seminárních úkolů, zpracování kvalifikačních prací, přípravu na zkoušky a další formy samostudia. Tentýž předmět má stejné kreditní ohodnocení pro všechny studenty bez ohledu na statut tohoto předmětu. Celkový počet kreditů nutný k absolvování studia ve studijním programu odpovídá třicetinásobku počtů semestrů jeho standardní doby studia - celkový počet kreditů za jeden semestr je 30, tj. 60 kreditů za akademický rok. V tomto počtu jsou zahrnuty kredity za předměty povinné, povinně volitelné a výběrové. Kredity získané studiem v programech včetně programů celoživotního vzdělávání uskutečňovaných na VŠTE se započítávají do všech souběžně studovaných programů. Student získává právo na zápis do následujícího semestru v daném studiu, jestliže získal ve všech svých studiích souhrnně alespoň 12 kreditů za předměty zapsané v bezprostředně předcházejícím semestru nebo získal ve všech svých studiích souhrnně alespoň 38 kreditů za předměty zapsané ve dvou bezprostředně předcházejících semestrech nebo dovršil minimální kreditovou hodnotu v rámci oboru a délka studia nepřesáhla standardní dobu + 1 rok. Student se zapisuje do dalšího semestru prostřednictví IS VŠTE. Student má právo zapsat si za celou dobu studia maximálně o 12 % více kreditů než je celková hodnota kreditů nutná k absolvování studia ve studijním programu. Toto pravidlo platí pro povinné, povinně volitelné i volitelné předměty i jejich případné opakování. Na žádost studenta může rektor povolit navýšení. Výjimku tvoří kredity získané během studia v zahraničí za předměty, které nebyly uznány jako ekvivalenty předmětů VŠTE, a to v případě, že je VŠTE v souvislosti s touto mobilitou v roli vysílající instituce. Tyto kredity jsou v plné výši uznány, nejsou však započítávány do celkového maximálního povoleného počtu kreditů za dobu studia na VŠTE. Odborná spolupráce VŠTE s regionem Vzhledem k profesnímu zaměření studentů VŠTE je spolupráce s odbornou praxí jedním ze základních předpokladů pro naplnění jejího poslání, čímž je profesně orientovaná výuka bakalářských studijních programů. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích spolupracuje při zajišťování odborných praxí studentů s řadou podnikatelských subjektů, veřejných institucí, neziskových institucí. Přímými kontakty s vedením subjektů zjišťuje aktuální potřeby a reaguje v přípravě praxí a vysílání studentů na tyto praxe. VŠTE je také členem klastrů NI PAS, o.s. Cílem studentské praxe je seznámit studenty s funkcemi a průběhem činností v organizaci, zvládnutí základních a běžných pracovních činností, standardních postupů a praktických dovedností. Výsledkem je pak všestranně připravený pracovník, který najde v co možná nejrychlejším termínu své uplatnění na trhu práce. 17 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Povinnou součástí studia každého studenta na VŠTE je absolvování souvislé dlouhodobé odborné praxe v délce 13 týdnů v průběhu šestého semestru ve třetím ročníku studia. Účelem praxe je ověření získaných teoretických znalostí, osvojení si praktických návyků a dovedností potřebných pro výkon příslušné profese v reálném prostředí zvolené organizace. Na této praxi student vykonává činnosti v konkrétních odděleních firmy a řeší samostatně přidělené úkoly praktické povahy. V rámci vykonávané odborné praxe student většinou zpracuje bakalářskou práci na téma, které vycházíz potřeb reality a je výsledkem jednání mezi organizací, školou a studentem. Důraz je kladen především na praktické zaměřenítémat a vyjasnění cílů práce mezi podnikem a školou tak, aby těžiště prací bylo v aplikační oblasti. Průběh praxe je upraven trojstrannou smlouvou o zajištění odborné praxe, uzavřenou mezi školou, organizací a studentem, která upravuje podmínky a vztahy všech stran. V této smlouvě se organizace zavazuje zabezpečit obsahovou náplň praxe, vytvářet potřebné podmínky pro její průběh, umožnit studentům produktivní práci podle schváleného plánu aktivity, určit studentovi odpovědného konzultanta, umožnit přístup do organizace učiteli praxe a uvolnit studenty k návštěvě školy v termínech předem stanovených. VŠTE se zavazuje zajistit kontrolu průběhu praxí a spolupracovat s pověřeným pracovníkem organizace. Student se zavazuje řádně plnit všechny povinnosti vyplývající z plánu aktivity, informovat školu o průběhu praxe včetně problematiky BOZP. Základním dokumentem z hlediska průběhu odborné praxe je pracovní deník, ve kterém je z hlediska časového i obsahového souvisle vymezen průběh celé praxe. Za vypracování odpovídá student, který spolupracuje s pověřeným pracovníkem firmy. Deník odevzdává student po ukončení praxe spolu s hodnocením průběhu praxe organizácia hodnocením praxe studentem. Řízením praxí ze strany školy je pověřen vedoucí koordinátor praxí - garant praxe. Zajišťuje organizaci a přípravu nezbytné dokumentace, udržuje kontakty s významnými firmami spolupracujícími se školou, navazuje styk s organizacemi nově zvolenými pro praxi, řeší problémové situace a kontroluje a hodnotí průběh praxe za školu jako celek. Akademický rok 2009/2010 - počet studentů na odborné praxi v rámci studijního programu Ekonomika a management • ZS114 studentů • LS157 studentů Absolvování praxe na VŠTE plní dvě základní funkce: • Dotváří odborný profil absolventa ekonomického oboru v tom smyslu, že jej připravuje na budoucí dráhu v příslušných dovednostech a zvyšuje tak možnosti jeho uplatnění v praxi. • Obohacuje celkový profil absolventa ekonomického zaměření o pracovní návyky, dovednosti a zkušenosti. Schopnosti absolventů využívat v praxi poznatky a dovednosti, které jim byly v rámci ekonomického a všeobecného vzdělávání zprostředkovány, závisí na kvalitě výuky. Zejména pro ekonomické obory jsou rozhodující aktivní formy výuky, tvůrčí aplikace a kombinace znalostí z různých oborových disciplín při řešení konkrétních problémů. Ve způsobu výuky by měly převažovat takové formy, které vtahují studenty do aktivních a tvůrčích rolíve vzdělávacím procesu jako například: 18 VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 • modelové semináře, kde se může diskutovat k určitým předem zadaným problémům s pracovníky z praxe, kteří se budou aktivně účastnit výuky, • případové studie, které procvičují rozhodování na určitých modelových příkladech, odvozených zpravidla ze skutečně řešených úloh z praxe, • manažerské hry či soutěže, které procvičujítýmové rozhodovánív určitých modelových soutěžních a dynamických situacích, které jsou studenty velmi dobře přijímány, • procvičování metod, které směřují k optimalizaci rozhodování, • vystoupení studentů a jejich prezentace zpracovaných případových studií či seminárních prací. V současné době se ukazuje, že z hlediska praxe bude zřejmě výhodnější utvářet široce profilovaného studenta se základními dovednostmi a znalostmi, které umožní být v praxi flexibilní a tudíž rychle se přizpůsobovat požadavkům trhu. Aktuálně: LS 2010/2011 - 95 studentů vykonávajících odbornou praxi v rámci studijního programu Ekonomika a management Studijníobor„Stavebnímanagemenť' má 14-ti denníodborné praxe v průběhu studia a půlročníodbornou praxi v posledním ročníku studia. Studijní obor „Konstrukce staveb" má pouze půlročníodbornou praxi v posledním ročníku studia. Na základě spolupráce s organizacemi pracujícími ve stavebním a ekonomickém oboru se vytvářídatabáze nabídky míst na praxe. Student má možnost v rámci praxe nahlédnout do práce jak v celonárodních organizacích, tak i ve firmách místního významu, což mu umožňuje konfrontaci s různými druhy pracovní činnosti od návrhu přes realizaci až k užívání stavby. V roce 2010 absolvovalo krátkodobou praxi v tomto oboru: • PXT1 -123 studentů • PXT 2 - 63 studentů Na praxi v roce 2010 se podílelo 87 firem a institucí převážně z Jihočeského kraje. Další významnou část spolupráce s praxí tvoří vedení bakalářských prací odborníky z praxe. Lidské zdroje na VŠTE Tabulka 2.10 AKADEMIČTÍ PRACOVNÍCI VŠTE - PŘEPOČTENÉ POČTY Akademičtí pracovníci Vědečtí celkem profesoři docenti odborní asistenti asistenti lektoři pracovníci 38,405 2,229 5,273 17,485 12,965 0,453 0,000 Tabulka 2.11 AKADEMIČTÍ PRACOVNÍCI VŠTE - FYZICKÉ OSOBY Akademičtí pracovníci Vědečtí celkem profesoři docenti odborní asistenti lektoři pracovníci asistenti 38 2 7 16 13 o o VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tabulka 2.12 VĚKOVÁ STRUKTURA AKADEMICKÝCH PRACOVNÍKŮ VŠTE Věk Akademičtí pracovníci Vědečtí profesoři docenti odb. asist. asistenti lektoři pracovníci 1 celkem ženy celkem ženy celkem ženy celkem ženy celkem ženy celkem ženy do 29 let 0 0 0 0 0 0 ^^^^^ 3 0 0 0 0 30-39 let 40-49 0 0 1 0 4 2 2 0 0 0 0 0 let 50-59 1 0 0 0 5 2 5 2 0 0 0 0 let 60 - 69 1 0 4 2 1 1 0 0 0 0 0 0 let nad 70 let 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Celkem 2 0 7 2 16 8 13 7 0 0 0 0 Tabulka 2.13 PŘEHLED O POČTU AKADEMICKÝCH PRACOVNÍKŮ NA VŠTE Personální zabezpečení Rozsahy úvazků akad pracovníků do 30% do 50% do 70% do 100 % celkem prof. doc. DrSc, CSc, Dr., Ph.D., Th.D. o o 4 o 3 Tabulka 2.14 PŘEHLED KURZU DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ AKADEMICKÝCH PRACOVNÍKU VŠTE Kurzy orientovane na pedagogické dovednosti Pedagogické minimum Kurzy orientované na Kurzy odborné obecné dovednosti o Tabulka 2.15 PŘEHLED POČTU ÚČASTNÍKU KURZU DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ AKADEMICKÝCH PRACOVNÍKŮ VŠTE Kurzy orientované Kurzy orientované na Kurzy odborné Celkem na pedagogické obecné dovednosti dovednosti 0 0 20 VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 Rozvoj výzkumné, vývojové a další tvůrčí činnosti V roce 2010 bylo možné zaznamenat v procesu posílení integrální jednoty vzdělávací činnosti s oblastí výzkumu, vývoje a tvůrčí činnosti významný kvalitativní posun s ohledem na postupnou stabilizaci stávajícího akademického prostředí jak v oblasti odborné, tak z pohledu personálního zabezpečení včetně materiálně-technického zajištění. Tabulka 2.16 PŘEHLED GRANTŮ, VÝZKUMNÝCH PROJEKTŮ, PATENTŮ A DALŠÍCH TVŮRČÍCH AKTIVIT VŠTE Název grantů, výzkumných Zdroj Finanční podpora projektů, patentů nebo dalších tvůrčích aktivit Zvýšení kvality výuky cizích C 2 006 311,- Kč jazyků s využitím moderních komunikačních a informačních technologií na střední škole Příprava předmětu: Teorie firmy Nadace CERGE - El 102 400,-Kč vč. jeho začlenění do stávajícího studijního programu Pozn. Ve sloupci „Zdroj": C=rezortní ministerské granty (včetně výzkumných záměrů MŠMT, s výjimkou FRVŠ) Infrastruktura VŠTE Tabulka 2.17 VYSOKOŠKOLSKÉ KNIHOVNY, KNIHOVNICKO-INFORMAČNÍ SLUŽBY Přírůstek knihovního fondu za rok 1025 Knihovní fond celkem 5560 Počet odebíraných titulů periodik: • fyzicky 14 • elektronicky (odhad) 0 V roce 2010 byla provedena rekonstrukce knihovny, fyzicky byla oddělena studovna od úložiště knihovního fondu, především z důvodu ochrany fondu. Studentům byla zpřístupněna nová počítačová studovna s 34 počítači s přístupem na Internet, k dispozici mají počítačové učebny (mimo výuku) i ve večerních hodinách. Z převážné většiny se podařilo sladit požadavky akreditací na literaturu se stavem knihovního fondu, zastaralé publikace jsou nahrazovány aktuálnějšími, postupně jsou doplňovány novinky z odborné literatury. V závěru roku bylo objednáno předplatné na dalších 14 titulů odborných periodik, převážně z oboru stavebnictví. Měsíčně je vydáván seznam přírůstků do fondu knihovny, taktéž měsíčně jsou vedoucí kateder informováni o novinkách jednotlivých vydavatelství odborné literatury. Z pěti počítačů v knihovně mají studenti přístup do elektronické plnotextové databáze norem, na sklonku roku 2010/2011 byl zakoupen přístup do zahraničníelektronické databáze ProQuest. Pro potřeby studentů i akademických pracovníků bylo vytvořeno copycentrum, které zajišťuje veškeré reprografické služby. Pro copycentrum a částečně pro výpomoc v knihovně byla přijata nová pracovnice. Pro studenty byl vytvořen manuál -Průvodce knihovnou, který je přístupný na webových stránkách knihovny, a je též součástí elektronického manuálu VŠTE pro nové studenty. V následujícím období je potřeba podle finančních možností nahradit zastaralé zařízení copycentra modernějším a pokračovat v rozširovania zkvalitňování fondu. 21 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH 3- KVALITA A KULTURA AKADEMICKÉHO ŽIVOTA Sociálni záležitosti studentů Na VŠTE je v sociálni oblasti uplatňován individuální a citlivý přístup pro řešení jednotlivých případů. Cílem je, aby sociální znevýhodnění nebylo překážkou studia na VŠTE. Sociální a ubytovací stipendium je vypláceno v souladu se Stipendijním řádem VŠTE. Ubytovací stipendium Sociální stipendium (v Prospěchové stip. (v Kč/ Mimořádné stipendium (v Kč/měsíc) Kč/měsíc) měsíc) 600 1620 2000 V případech mimořádně 1000 tíživé situace je 500 možnost vyplácet mimořádné sociální stipendium. Znevýhodněné skupiny uchazečů / studentů VŠTE V případě zdravotního postiženístudenta, které by mohlo mít vliv na jeho vzdělávacíproces, je individuálně řešeno maximální možné zmírnění dopadů tohoto znevýhodnění. Areál školy nabízí kompletní služby (vzdělávací, ubytovací, stravovací), které tento individuální přístup usnadňují. Doposud nejsou vyřešeny bezbariérové přístupy do všech částí areálu. Mimořádně nadaní studenti VŠTE postupně a systematicky zapojuje talentované studenty do práce projektových a vědeckých týmů při jednotlivých katedrách a výhledově i v laboratorních sekcích. Pravidelně jsou vyhlašovány soutěže o nejlepšístudentskou vědeckou práci se záměrem podpořit nadané studenty, kterým pak bude věnována individuální péče. Stipendijní řád školy umožňuje odměnit studenty, kteřídlouhodobě prokazujívynikající studijnívýsledky, úspěšně reprezentujíVŠTE ve studentských soutěžích. Z těchto talentovaných studentů jsou vybíráni pomocné vědecké síly pro jednotlivé katedry, s cílem zapojenído činnosti jako celku, zejména do výzkumné, vývojové a tvůrčí činnosti. Ubytovací a stravovací služby Počátkem zimního semestru akademického roku 2010/2011 byla částečně zrekonstruována menza a zkvalitněny stravovací podmínky rozšířením nabídky služeb v kantýně a zavedením informačního systému kolejí a menz. Také byla ve spolupráci se Studentskou unií VŠTE zvolena Kolejní rada. VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 22 Tabulka 3.1 PÉČE O STUDENTY - UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ Lůžková kapacita kolejí VŠTE celkem Počet lůžek v pronajatých zařízeních Počet podaných žádostí o ubytování k 31.12. 2010 Počet kladně vyřízených žádostí o ubytování k 31.12. 2010 Počet kladně vyřízených žádostí o ubytování v % Počet lůžkodnů v roce 2010 Počet hlavních jíde vydaných v roce 2010 192 35 349 236 12681 Z toho: Studenti Zaměstnanci VŠTE Ostatní 8695 3986 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH 4. INTERNACIONALIZACE Strategie VŠTE v oblasti mezinárodní spolupráce Internacionalizace je jednou z priorit rozvoje VŠTE. Vsouladu s Dlouhodobým záměrem VŠTE jsou hlavníaktivity směřovány k navázánía posílenípartnerských vztahů se zahraničními vysokými školami a institucemi, a to jak v oblasti vzdělávací, výzkumné a vývojové činnosti, tak v oblasti zapojení do mezinárodních projektů, zejména v rámci evropského programu LLP - programu celoživotního učení, podprogramu Erasmus. Tyto snahy provází důsledné zavádění systému ECTS. V rámci programu Erasmus spolupracuje VŠTE s 26 zahraničními vysokými školami: Haute Ecole EPHEC (EPHEC University College), Bruxel Belgie Leuven University College Belgie Howest, University College West Flanders Belgie LAHTI University of Applied Sciences, Lahti Finsko Universitě Paris 13, Paris Francie Institute of Technology Sligo, Sligo Irsko Universita' Degli Studi Del Sannio, Benevento Itálie Zemaitija College Litva School of Business and Finance, Riga Lotyšsko Szolnok University College Maďarsko Hochschule für Angewandte Wissenschaften - Fachhochschule Hof, Hof Německo Fachhochschule Kaiserslautern, University of Applied Sciences Německo Hogeschool Rotterdam, Rotterdam University of Applied Sciences Nizozemí Narvik University College (HiN), Narvik Norsko College of Banking Wroclaw, Wroclaw Polsko Institute Politécnico de Setúbal (IPS), Setúbal Portugalsko Private Pädagogische Hochschule der Diözese Linz Rakousko Moray College UHI, Elgin Velká Británie Karabük University Turecko VŠTE pracuje na uzavírání nových bilaterálních dohod umožňujících výměnné studentské a učitelské pobyty, a to nejen v rámci programu Erasmus, ale i v jiných programech EU či Visegrádského fondu. VŠTE má uzavřenou dohodu o spolupráci s irskou vysokou školou Institute of Technology Sligo, na základě které realizuje v rámci programu celoživotního vzdělávání zahraniční vysokoškolský bakalářský program Bachelor of Business Studies (Honours) certifikovaný irskou radou pro vzdělávání H ETAC (Higher Education and Training Awards Council) v Dublinu. V roce 2010 byla poslední možnost absolvovat na VŠTE tento zahraniční bakalářský program. VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 24 VŠTE je součástí mezinárodní sítě škol International Business Week Leuven, která si vyměňuje studenty a učitele a uskutečňuje krátkodobé aktivity - u nás formou volitelného předmětu v angličtině. Každou skupinu studentů vždy doprovází tutor (učitel školy) - aktivita je financována v rámci mobilit učitelů z prostředků programu Erasmus. Mezi partnerské instituce sítě International Business Week patří: Haute Ecole EPHEC (EPHEC University College), Bruxel Belgie Leuven University College Belgie Lahti University of Applied Sciences Finsko Satakunta University of Applied Sciences, Pori Finsko Universitě Paris 13, Paris Francie School of Business and Finance, Riga Lotyšsko Fachhochschule Kaiserslautern, University of Applied Sciences Německo Hogeschool Rotterdam, Rotterdam University of Applied Sciences Nizozemí Saxion Universities, Enschede Nizozemí College of Banking Wroclaw, Wroclaw Polsko Institute Politécnico de Setúbal (IPS), Setúbal Portugalsko IBA /International BusinessAcademy, Kolding Dánsko V roce 2010 se VŠTE zúčastnila aktivit International Business Week celkem sedmkrát. Šesti zahraničních výjezdů do Lahti, Wroclawi, Rotterdamu, Rigy, Leuvenu a Paříže se zúčastnilo celkem 18 studentů a 6 učitelů. VŠTE samotná se 19.-23. 4. 2010 stala organizátorem International Business Week, kterého se zúčastnilo 50 studentů (35 zahraničních a 15 českých) a 8 učitelů (5 zahraničních, 3 čeští). Za zmínku stojí také členství v síti obchodních škol Evropského společenství Businet a evropské asociace národních asociací neuniverzitního sektoru a jednotlivých vysokých odborných škol EURASHE. Zapojení VŠTE do mezinárodních vzdělávacích programů a programů výzkumu a vývoje V roce 2010 pokračovalo přípravné období pro širší zapojení nově přijímaných akademických pracovníků do dvoustranné či mnohastranné vědeckotechnické spolupráce. Především mladí pracovníci byli seznámeni se zásadami tvůrčí a výzkumné práce, s formami jednotlivých publikačních aktivit. Přistoupilo se ke zdokonalování jazykové gramotnosti zejména v oblasti anglického, německého a španělského jazyka. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Tabulka 4.1 MOBILITA STUDENTŮ A AKADEMICKÝCH PRACOVNÍKŮ Program LLP Erasmus Tempus Erasmus Comenius Grundtwig Leonardo Jean Mundus Počet projektů Počet vyslaných studentů Počet přijatých studentů 1 o o Monnet o o o Počet vyslaných akademických pracovníků Počet přijatých akademických pracovníků Dotace (v tis. Kč) Počet 0 0 0 0 0 0 0 vyslaných ak. Počet 0 0 0 0 0 0 0 přijatých ak. pracovníků Počet 0 0 0 0 0 0 0 vyslaných pracovníků ostatních Počet 0 0 0 0 0 0 přijatých pracovníků ostatních Dotace (v 606 0 0 0 0 0 0 tis. Kč) Tabulka 4.2 OSTATNÍ PROGRAMY Program Ceepus Aktion Rozvojové programy MŠMT Ostatní Počet projektů 0 Počet vyslaných studentů 0 0 0 0 Počet přijatých studentů 0 0 0 0 VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 Tabulka 4.3 MOBILITA STUDENTŮ A AKADEMICKÝCH PRACOVNÍKŮ PODLE ZEMÍ Země Portugalsko Velká Británie Nizozemí Počet vyslaných studentů Počet přijatých studentů Počet vyslaných akademických pracovníků Počet přijatých akademických pracovníků o o o o o o VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH 5- ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY ČINNOSTÍ REALIZOVANÝCH NA VŠTE Vnitřní hodnocení Útvar interního auditu prověřuje účinnost vnitřního kontrolního systému, který zahrnuje všechny kontrolní činnosti v rámci vnitřního provozního a finančního řízení Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Kontrola a hodnocení studia je stanovena vnitřními předpisy VŠTE - Studijním a zkušebním řádem VŠTE a Statutem VŠTE. Systémem kontroly ze zabývá §26 a §27 zákona o finanční kontrole. Vnitřní kontrolní systém VŠTE je založen na: • předběžné kontrole (dle §26 zákona o finanční kontrole), • průběžné kontrole (dle §27 zákona o finanční kontrole), • následné kontrole (dle §27 zákona o finanční kontrole). Předběžná kontrola Podle výše zmíněného paragrafu byly na VŠTE definovány tyto funkce, které provádí předběžnou kontrolu: • Příkazce operací - kvestor, pověřený rektor, popř. zástupce rektora • Správce rozpočtu - hlavní ekonom, popř. kvestor za předpokladu, že není příkazce • Hlavní účetní Blíže se tímto zabývá Směrnice č. 11/2009 Oběh účetních dokladů a pravidla finanční kontroly. VŠTE tedy definovala a jednoznačně určila odpovědnost za jednotlivé části předběžné kontroly. Každé rozhodnutí jednotlivých osob v řetězci je archivováno přehledně pro zpětnou analýzu a revizi. Shrnutí Vnitřní kontrolní systém předběžné kontroly je nastaven dle zákona o finanční kontrole a lze jej tedy považovat za dostatečně efektivní a účinný Průběžná a následná kontrola Na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích zajišťuje průběžnou a následnou kontrolu vedoucí útvaru interního auditu prostřednictvím vedoucích příslušného oddelenia v kooperaci s ekonomickým oddělením. Tyto osoby musí dle vnitřních norem a zákona o finanční kontrole zajistit, aby při kontrole: 1) byly dodrženy stanovené podmínky a postupy při uskutečňování, vypořádávání a vyúčtování schválených operací, 2) bylo zajištěno přizpůsobení uskutečňovaných operací při změnách ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek novým rizikům, 3) byly prováděny včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích a automatizovaných informačních systémech, a aby se zajistila včasná příprava stanovených finančních, účetních a jiných výkazů, hlásenia zpráv. 28 VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 Průběžná kontrola zajišťuje operační postupy, které slouží ke sledování úplnosti a přesnosti průběhu operací, a to od vzniku pohledávky nebo závazku až do okamžiku ukončení prováděných prací či splnění dodávky zboží nebo služeb v požadovaném rozsahu, včetně vyúčtování a úhrady pohledávek nebo závazků. Následná kontrola je zajišťována revizními postupy, zpravidla doplněnými o hodnotící postupy. Vychází se z informací o charakteru zajišťovaných úkolů, zdrojích financování, právních předpisech souvisejících s kontrolovanými operacemi a rizicích spojených s jejich realizací. Shrnutí Výše uvedené postupy, které jsou zavedeny na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích, lze považovat za účinné, efektivní a hospodárné. O tomto faktu svědčívýsledky plánovaných kontrol, které se uskutečnily v roce 2010, jež konstatovaly, že systém panující na jednotlivých odděleních je efektivní a v souladu s platnou legislativou. Přehled kontrol provedených za rok 2010 Název auditu Prověřované období Forma Útvar Výsledné konstatování Kontrola čerpání sociálního fondu od 2. 8. do 31. 8. Bez nálezu Kontrola přidělování cestovních náhrad od 1. 9. do 30. 9. Úplný Útvar Bez nálezu Bez nálezu Kontrola čerpání stipendijního fondu od 1.10. do 1.11. kvestora Závěr Vnitřní kontrolní systém je hospodárný, efektivnía v souladu s platnou legislativou a vnitřními předpisy. Vnější hodnocení V roce 2010 proběhlo vnější hodnocení VŠTE následujícími úřady: • Odbor kontroly MŠMT, • Oblastní inspektorát práce (kontrola podle zák. č. 251/2005 Sb., o inspekci práce), • Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje, • Okresní správa sociálního zabezpečení v Českých Budějovicích, • Finanční úřad v Českých Budějovicích, • Národní agentura pro evropské vzdělávací programy (NAEP), • Akreditační komise, • Úřad pro ochranu osobních údajů. V průběhu prováděných kontrol nebyly shledány žádné závažné nedostatky. VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH 6. ROZVOJ VYSOKÉ ŠKOLY V roce 2009 (výběrové řízení 2010) nebyl doporučen k financování žádný z VŠTE předložených projektů do FRVŠ. Z toho důvodu nebyl v roce 2010 žádný projekt FRVŠ na VŠTE řešen. Ve výběrovém řízení pro rok 2011 bylo podáno 6 projektů, žádný z nich však nebyl podpořen. Tabulka 6.1 ZAPOJENÍ VŠTE DO FONDU ROZVOJE VYSOKÝCH ŠKOL Tématický okruh Počet přijatých Poskytnuté fin. prostředky v tis. Kč projektů Kapitálové Běžné Celkem A - - B - - ; : : : : F - - c - - Celkem 0000 VŠTE se v roce 2010 zapojila do Rozvojových programů čtyřmi decentralizovanými projekty: • Zavedení Modelu excelence řízení v podmínkách VŠTE I • Zkvalitnění podmínek studia prostřednictvím rozšíření informačně-technické základny studoven • Softwarové vybavení na výpočtové modelování tepelně-technických a akustických vlastností materiálů • Rozvoj informačních a komunikačních technologií na podporu moderních forem výuky Decentralizované projekty byly schváleny v celkové výši 1 800 000,- na jejich realizaci VŠTE využila 1 798 879,30 Kč. Zároveň se VŠTE podílela na čtyřech centralizovaných rozvojových projektech s Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích, Masarykovou univerzitou Brno a Vysokou školou polytechnickou v Jihlavě: • Aplikace nové legislativy eGovemmentu do provozních agent IS WŠ a jejich další rozvoj • Doplnění informačních technologií pro implementaci projektu eGovemmentu • Rozvoj infrastruktur pro využívání hledání podobností mezi seminárními a jinými pracemi a zdroji na Internetu • Zkvalitnění přípravy žádostí o akreditaci na veřejných neuniverzitních vysokých školách Celková výše využitých prostředků na centralizované rozvojové projekty činila 1 606 156,- Kč. VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 Tabulka 6.2 ZAPOJENÍ VŠTE DO ROZVOJOVÝCH PROGRAMŮ PRO VEŘEJNÉ VYSOKÉ ŠKOLY V ROCE 2010 Rozvojové programy pro veřejné vysoké školy Program na rozvoj přístrojového vybavení a moderních technologií Program na podporu mezinárodní spolupráce v oblasti vysokoškolského vzdělávání Program na podporu přípravy projektů do operačních programů Program na podporu sociálně, ekonomicky i zdravotně znevýhodněných při vstupu do studia, během studia a bezprostředně po jeho absolvování Program na podporu personálního rozvoje vysokých škol Program na podporu dalšího vzděláván Program na podporu odstraňování slabých stránek a/nebo podporu silných stránek VŠTE Centralizované rozvojové projekty společné (VŠTE jako koordinátor) Centralizované rozvojové projekty samostatné Celkem Počet přijatých projektů Poskytnuté fin. prostředky v tis. Kč Kapitálové Běžné 409,0396 1 090 299,8397 730 1139,0396 876,156 2265,9957 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH 7. ZÁVĚR Předložená výroční zpráva ve své struktuře i obsahu dává možnost objektivního pohledu za uplynulým rokem, vytváří reálnou základnu pro další období, současně však nastavuje zrcadlo naší efektivnosti a naplnění stanovených cílů. Zákonitou a legitimní úvahou nad výroční zprávou je položení si otázky, jaký ten uplynulý rok byl, co přinesl pozitivního, kde jsme zůstali na poloviční cestě, které problematiky zůstaly nedořešeny a které bylo v našich možnostech řešit jinak. Výročnízpráva se zpravidla píše v době, kdy škola jako živý organismus již dýchá naplňováním úkolů roku následujícího a události, které se zdály být zlomovými a rozhodujícími v předcházejícím období ztrácejí na významu a aktuálnosti oproti úkolům, které přináší rychle se měnící svět našídiskontinuálnía turbulentní doby. Určitá časová diskrepance při vypracování této zprávy má i své přednosti, na některé úspěchy se člověk dívá více s pokorou a s nadhledem, na některé neúspěchy, které v daný okamžik měly příchuť prohry pak jako na motivující a životadárnou hnací sílu. Jako v lidském životě, tak i v životě školy pak natrvalo zůstanou v historické paměti jen ty opravdové mezníky životní existence, kterým bezesporu rok 2010 pro naši školu z tohoto pohledu byl. Při inventarizaci naší činnosti za minulý rok, kterou zpracování výroční zprávy je, se otevírá prostor pro vydefinování hlavních úkolů pro rok následující. Nebylo tomu jinak i při psaní této zprávy. Chceme dál zpřesnit a aktualizovat zpracovanou strategii rozvoje našíškoly s konkretizacícílů s osobnízodpovědností za jejich naplňování, prohloubit systém vnitřního hodnocení kvality a efektivnost naší organizace, rozšířit nabídku studijních oborů o další, zejména technického zaměření, zajistit výrazný posun v rozvoji činnosti celoživotního vzdělávání, zavést hodnotící a motivační systém v oblasti publikačních a tvůrčích aktivit, výrazně rozšířit projektové aktivity a bylo by možné uvést další více či méně významné záměry a úkoly. Jak bylo v úvodním slově konstatováno, život školy lze s určitou nadsázkou přirovnat k životu člověka. Z tohoto pohledu by se naše škola měla vyznačovat pevným zdravím, nezničitelným gruntem a dožít se vysokého stáří s plnohodnotným životem. K naplnění těchto cílů směřovaly veškeré naše aktivity v roce minulém, tímto směrem budeme nesporně směřovat i v tomto roce. I přes nelehké období loňského roku lze uplynulé období hodnotit jako výrazný kvalitativní krok na započaté cestě směřující k vybudování plnohodnotné, profesně orientované vysokoškolské vzdělávací instituce, naplňující hlavní cíle vysokoškolské politiky státu a respektující a zabezpečující celospolečenské potřeby zejména Jihočeského regionu. V souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (vysokoškolský zákon), ve znění pozdějších předpisů: Správní rada VŠTE se vyjádřila k Výroční zprávě o činnosti VŠTE za rok 2010 dne 6. 5. 2011. Akademická rada VŠTE projednala Výroční zprávu o činnosti VŠTE za rok 2010 dne 6. 5. 2011. Akademický senát VŠTE schválil Výroční zprávu o činnosti VŠTE za rok 2010 dne 10. 5. 2011. VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI 2010 Poznámky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích 2011