Elektronizace na vysokých školách Mgr. František KORBEL, Ph.D. PrF MU Brno, 9. 9. 2016 2 ICT = Information and Communications Technologies, zahrnuje hardware (počítače, servery, sítě…) i software (operační systémy, síťové protokoly, databáze, internetové vyhledávače, aplikace…) eCommerce = Použití nástrojů ICT pro obchodování a elektronický styk v soukromém právu eGovernment = Použití nástrojů ICT pro výkon pravomoci a pro poskytování lepších veřejných služeb Vysoké školy působí v obou oblastech; pozor na rozdíly v právní úpravě! 3 Technologická neutralita práva § 2 písm. e) zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě: Dokumentem se rozumí každá písemná, obrazová, zvuková nebo jiná zaznamenaná informace, ať již v podobě analogové či digitální... Všechny formy dokumentu (písemnosti) jsou rovnocenné a zákon nepřiznává některé z forem vyšší úroveň autenticity (pravosti, původnosti, hodnověrnosti). Všechny formy mohou sloužit jako důkaz (§ 125 OSŘ); př. elektronický souhlas správní rady VŠ dle § 15 ZVŠ? Zvýhodnění některých elektronických dokumentů domněnkou pravosti a správnosti, viz dále 4 § 69a odst. 5 zákona o archivnictví a spisové službě Neprokáže-li se opak, dokument v digitální podobě se považuje za pravý, byl-li: 1. podepsán platným uznávaným elektronickým podpisem nebo označen platnou elektronickou značkou osoby, která k tomu byla v okamžiku podepsání nebo označení oprávněna a (cumulative) 2. za doby platnosti elektronického podpisu nebo značky opatřen kvalifikovaným časovým razítkem. 5 Elektronický systém spisové služby § 562/2 OZ: DMS Má se za to, že záznamy údajů o právních jednáních v elektronickém systému jsou spolehlivé, provádějí-li se systematicky a posloupně a jsou-li chráněny proti změnám § 70/2 ZA: Národní standard elektronických systémů spisové služby; Stanovisko MV-36491-1/AS-2010 z 6. 4. 2010: Elektronický systém spisové služby musí technickými prostředky zabezpečit nezměnitelnost vložených dokumentů. Transakční protokol automaticky ukládá údaje o všech operacích s dokumenty, o uživatelích provádějících operace a datum a čas operace a nemohou v něm být prováděny změny. 6 eCommerce V soukromém právu vyplývá ze zásady bezformálnosti a práva volby formy právního jednání (§ 559 OZ) Poprvé zmíněno v ZMO a HospZ, obecně od 509/1991 Sb. v § 40/4 OZ1964 Aktuálně vyjádřeno v § 562 OZ: „Písemná forma je zachována i při právním jednání učiněném elektronickými nebo jinými technickými prostředky umožňujícími zachycení jeho obsahu a určení jednající osoby.“ A v § 3026/1 OZ: „Nevylučuje-li to povaha písemnosti, platí ustanovení tohoto zákona o listině obdobně i pro jinou písemnost bez zřetele na její podobu.“ 7 Účinky elektronického jednání v soukromém právu Teorie dojití právního úkonu nepřítomné osobě § 570 OZ (obdobně dříve § 45/1 OZ1964) „Právní jednání působí vůči nepřítomné osobě od okamžiku, kdy jí projev vůle dojde; zmaří-li vědomě druhá strana dojití, platí, že řádně došlo.“ Nevyžaduje se skutečné „dojití“ zásilky do rukou adresáta, postačí její dojití do sféry jeho dispozice, tj. do objektivní možnosti adresáta se se zásilkou seznámit (např. do emailové schránky); Rozhodnutí NS ČR 28 Cdo 2622/2006, 28 Cdo 72/2004, 26 Cdo 864/2004, 26 Cdo 2988/2011 aj.) Např. výpověď, uplatnění práva (poplatky), návrh smlouvy apod. 8 eGovernment Act = zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (ZEU) účinnost od 1.7.2009 1. Zřizuje informační systém datových schránek (ISDS) 2. Upravuje zvláštní pravidla elektronické korespondence v oblasti soukromého i veřejného práva 3. Přináší úpravu autorizované konverze písemností 4. Souvisí s dalšími projekty Smart Administration 2007 – CZECH POINT, KIVS, základní registry 5. Jde o lex specialis vůči všem zákonům, které ho „neznají“ 9 Účinky elektronického jednání ve veřejném právu Na rozdíl od soukromého práva v oblasti veřejného práva rozlišujeme směr korespondence 1. Od orgánu veřejné moci (OVM) směrem k účastníku řízení → „doručování“ (§ 17 ZEU, 45n. OSŘ, § 19n. SŘ, § 39n. DŘ, § 62 TŘ, § 42 SŘS, …) – dochází k němu převzetím zásilky nebo fikcí doručení po 10 dnech 2. Od účastníka řízení směrem k orgánu veřejné moci (OVM) → „podání“(§ 18 ZEU, § 42 OSŘ, 37 SŘ, 70n. DŘ..) – dochází k němu ihned okamžikem podání 10 eIDAS = Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 910/2014, o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu účinnost od 1.7.2016, od r. 2018 povinnost vzájemného uznávání notifikovaných prostředků identifikace 1. Upravuje elektronickou identifikaci, autentizaci a autorizaci, důvěryhodné elektronické doručování a elektronické dokumenty s právním účinkem 2. Stanoví povinnost nediskriminace elektronické formy 3. V ČR provedeno zákonem o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, sněmovní tisk 763 11 Úroveň elektronizace vysokého školství v ZVŠ § 49/5: „Vysoká škola nebo fakulta zveřejní v dostatečném předstihu, nejméně však čtyřměsíčním, lhůtu pro podání přihlášek ke studiu a způsob jejich podávání písemnou nebo elektronickou formou…“ Kde je schován vtip? (pro právníky) ☺ 12 Elektronizace vysokého školství v novele ZVŠ 137/2016 1. V oblasti zveřejňování informací • Koncepční snaha předkladatele vyplývající z požadavků elektronické doby • Ve vztahu k akademické obci • Ve vztahu k široké veřejnosti 2. V oblasti individualizovaných úkonů • Specifika daná využitím informačního systému VŠ • Obecně postup dle ZEU a SpŘ (zrušen § 68/1 ZVŠ, který vylučoval SpŘ na řízení; srov. § 1/1 a § 180 SpŘ) 13 Elektronické informování členů akademické obce § 9/3 – podklady k jednání AS VŠ, 7 dnů předem § 27/3 – podklady k jednání AS fakulty, 7 dnů předem § 87b – registr docentů, profesorů a mimořádných profesorů Nad rámec zákona mohou upravit vnitřní předpisy 14 Elektronické informování veřejnosti § 15/3 – podněty a stanoviska správní rady VVŠ § 21/1h) – nahrazení povinného uveřejňování na úřední desce uveřejňováním ve veřejné části internetových stránek § 33/5 – zveřejňování vnitřních předpisů fakulty § 42/1 e), f), g), § 42/4 – uveřejňovací povinnosti SVŠ § 47b/4 – odklad zveřejňování závěrečných prací až 3 roky § 75/1 – zveřejňování zahájení řízení o habilitaci a profesuře § 77/2 – zveřejňování výběrových řízení § 83e/7 – zveřejňování seznamu hodnotitelů AÚ 15 Vedle specifických norem v ZVŠ je třeba plnit též obecné právní úpravy, tedy zejm.: • Uveřejňování smluv v registru smluv dle z. č. 340/2015 Sb. • Poskytování informací žadatelům dle z. č. 106/1999 Sb. • Uveřejňování informací dle § 5/3 z. č. 106/1999 Sb. • Respektování strojové čitelnosti a otevřenosti formátů poskytovaných informací dle § 3/7, 8 z. č. 106/1999 Sb. • Ochrana informací dle § 7-11 z. č. 106/1999 Sb., zejm. osobních údajů (s omezeními pro příjemce veřejných prostředků) a informací o právech duševního vlastnictví 16 Elektronické individuální úkony a písemnosti § 50/5 – poskytnutí (elektronické?) kopie spisu místo nahlížení do spisu dle § 38 SpŘ § 57 – doklady o studiu (průkaz studenta, výkaz o studiu, diplom, doklad o vykonaných zkouškách, potvrzení o studiu, dodatek k diplomu) – mohou být elektronické? § 63/3b) – povinnost studenta hlásit adresu datové schránky § 68/3 – doručování výzvy k vyjádření se k podkladům pro rozhodnutí v informačním systému VŠ § 69a – zvláštní ustanovení o doručování – do DS nebo na sdělenou adresu, jinak VV bez opatrovníka či v inf. syst. VŠ vyplnit do přihlášky k přijímacímu řízení se souhlasem uvést e-mailovou adresu, do přílohy vložit znění rozhodnutí (s.ř. § 19 vyža ale zároveň ne tam, kde není sporu, že bylo doručeno). 17 Výběr z judikatury na závěr… usnesení NS z 6.11.2013, 21 Cdo 3489/2012 (Rc 37/2014), obdobně NSS 4 As 6/2013 Písemnost se doručuje do datové schránky, aniž by adresát o takové doručení musel žádat nebo sdělovat identifikátor své datové schránky. Soud zjišťuje z úřední povinnosti, zda má adresát zřízenou a zpřístupněnou datovou schránku; ten, kdo má zřízenou a zpřístupněnou datovou schránku, má právo očekávat, že se mu bude doručovat v elektronické podobě do datové schránky. • Použitelné pro VŠ jen částečně, neboť nejsou OVM a neznají adresu DS, pokud jí student nenahlásí 18 Ústavní soud usnesení z 21.7.2011, III. ÚS 1513/11 V současné globální komunikační společnosti nemůže být o objektivní nemožnosti přístupu k internetu vůbec uvažováno. Tvrzení stěžovatele, že "nemá internet", samo o sobě neznamená objektivní nemožnost splnění zákonem uložené povinnosti. Skutečnost, že splnění zákonem uložené povinnosti vyžaduje např. zaplacení si služby internetu, opět nemůže být charakterizováno jako protiústavní, neboť s výkonem určitých činností vždy souvisí určité náklady, s čímž je třeba počítat. 19 Zvolená doručovací adresa studenta Zvolenou adresou může být i adresa tzv. P. O. BOXU. KS Ova 51 Co 418/2010, Pha 20 Co 65/2011, VS Pha 6 Cmo 55/2012 Zvolenou adresou může být i adresa Poste restante usnesení IV. ÚS 2687/10 20 Zástupce studenta s plnou mocí Má-li účastník zástupce, doručuje se pouze zástupci, nestanoví-li zákon jinak. Nález II. ÚS 90/06 z 26. 7. 2006: Ignorování právního zástupce adresáta při doručování lze je svévolnou aplikací podústavního práva, která má za následek porušení základních práv a svobod. 21 Elektronické podání v § 37 SpŘ Formy písemného podání Podání je možno učinit písemně. Písemné podání se činí v listinné nebo elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě nebo telefaxem. Nekvalifikované formy písemného podání Písemné podání učiněné telefaxem nebo v elektronické podobě je třeba nejpozději do 5 dnů doplnit předložením jeho originálu. → jinak se k podání nepřihlíží. Kvalifikované formy písemného podání Podání v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem nebo podání datovou schránku se nedoplňuje. → jde o elektronický originál! 22 Elektronické přílohy 2009 – zákon č. 300/2009 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi písemností, § 22/3: Má-li být podle jiného právního předpisu předložen dokument v listinné podobě správnímu orgánu, nebo soudu anebo jinému státnímu orgánu, zejména aby byl užit jako podklad pro vydání rozhodnutí, je tato povinnost splněna předložením jeho výstupu. 23 Doplněk: Avizované „odebírání titulů“ Starý postup dle § 156/2 SpŘ (zrušení nezákonného osvědčení) aprobován rozsudkem NSS 1 As 154/2015 z 22. 6. 2016 (z jiných skutkových důvodů než v opačném rozsudku NSS 2 As 170/2015) s těmito závěry: • VŠ diplom je osvědčením dle § 156/1 SpŘ • VŠ diplom lze zrušit postupem dle § 156/2 SpŘ za podmínek § 94 an. (přezkumné řízení) • Nelze přezkoumávat odborné otázky, ale samotnou existenci studia, procesní otázky a zjevné nezákonnosti • Navazuje na teze rozsudku o přezkumu zkoušek 9 As 1/2009 24 Doplněk: Avizované „odebírání titulů“ Nově výslovná úprava v ZVŠ - § 47c řízení o vyslovení neplatnosti vykonání státní zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby: • Rozhoduje rektor VŠ v jediném stupni • Na základě stanoviska přezkumné komise (6 expertů + 1 student) • Z důvodu trestného činu, úmyslného plagiátorství nebo jiného úmyslného jednání proti dobrým mravům • Zahájení do 3 let • Úprava následků rozhodnutí (§ 47e) Děkuji Vám za pozornost! Mgr. František Korbel, Ph.D. frantisek.korbel@havelholasek.cz