Poplatky podle zákona o vysokých  školách 9. září 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a  finanční vědy 14 Osnova 1. Obecně k poplatkům 2. Druhy poplatků podle zákona o vysokých  školách 3. Znaky poplatků podle zákona o vysokých  školách 4. Veřejná x soukromá vysoká škola 5. Charakter poplatků podle zákona o vysokých  školách 6. Závěr 2 1. Obecně k poplatkům • čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod – „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.“ • poplatky by měly být veřejnoprávní plnění  daňového charakteru • měly by být spravovány podle daňového řádu • je tomu tak v případě poplatků podle zákona  o vysokých školách? 3 1. Obecně k poplatkům 4 Daň Poplatek nenávratné nedobrovolné neekvivalentní ekvivalentní nesankční peněžité plnění ukládané na základě zákona spravované státem nebo jinými osobami  vykonávajícími veřejnou správu veřejný příjem veřejných rozpočtů zpravidla neúčelový zpravidla účelový zpravidla řádný zpravidla pravidelný zpravidla plánovaný 2. Druhy poplatků podle zákona o VŠ  1. poplatek za úkony spojené s přijetím přihlášky k rigorózní  zkoušce a s konáním této zkoušky („rigorózní poplatek“)  ‐ § 46 odst. 5 2. poplatek za úkony spojené s posouzením splnění podmínky  pro přijetí ke studiu („posuzovací poplatek“) ‐ § 48 odst. 7 3. poplatky spojené se studiem (v užším smyslu) ‐ § 58 a 59 4. poplatek za úkony spojené s habilitačním řízením  („habilitační poplatek“) ‐ § 72 odst. 16 5. poplatek za úkony spojené s řízením ke jmenování  profesorem („profesorský poplatek“) ‐ § 74 odst. 10 6. poplatek za úkony spojené s řízením o žádosti o uznání  zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace  („uznávací poplatek“) / správní poplatek ‐ § 90a 5 3. Znaky poplatků podle zákona o VŠ  6 Poplatek nenávratný nedobro‐ volný ekvivalentní nesankční peněžité plnění rigorózní Ano Ano Ano Ano Ano posuzovací Ano Ano Ano Ano Ano spojené se  studiem Ano Ano Ano Ano  (nezpoplatňu je se  protiprávní  stav) Ano habilitační Ano Ano Ano Ano Ano profesorský Ano Ano Ano Ano Ano uznávací Ano Ano Ano Ano Ano 3. Znaky poplatků podle zákona o VŠ  7 Poplatek ukládaný na  základě  zákona spravovaný  státem nebo  jinou osobou  vykonávající  veřejnou  správu veřejný  příjem  veřejných  rozpočtů rigorózní Ano ? ? posuzovací Ano ? ? spojené se  studiem Ano u VVŠ  (také u SVŠ) ? ? habilitační Ano ? ? profesorský Ano ? ? uznávací Ano ? ? 4. Veřejná x soukromá vysoká škola • veřejná vysoká škola – zřizuje se a zrušuje zákonem – má rozpočet (jde o veřejný  rozpočet z teoretického  hlediska/ de lege lata nikoliv) => je osobou veřejného práva – rozhoduje o veřejných  subjektivních právech a  povinnostech osob  (3 As 35/2006) – rozhodnutí přezkoumatelná ve  správním soudnictví => je osobou vykonávající  veřejnou správu 8 • soukromá vysoká škola – ustavuje se – nemá rozpočet (je povinna  zajistit peněžní prostředky na  vzdělávací a tvůrčí činnost) – => je osobou soukromého práva – rozhoduje o veřejných subjektivních  právech a povinnostech osob – rozhodnutí přezkoumatelná ve  správním soudnictví ? => měla by být osobou vykonávající  veřejnou správu 5. Charakter poplatků podle zákona o VŠ • z teoretického hlediska – jde o veřejnoprávní poplatky daňového charakteru – měly by být spravovány podle daňového řádu – i u soukromých vysokých škol jde v případě poplatků  upravených zákonem o vysokých školách o výkon  veřejné správy • platí pro rigorózní, posuzovací, habilitační a profesorský  poplatek a pro poplatky spojené se studiem  • problém § 59 – vztahuje se pouze na poplatky spojené se studiem, které jsou  v § 58? – u poplatků spojených se studiem na soukromých vysokých školách  chybí zákonné limity ‐ protiústavnost? 9 5. Charakter poplatků podle zákona o VŠ • stav de lege lata – poplatky nejsou spravovány podle daňového řádu • explicitní vyloučení (§ 58 odst. 8) nebo • neplynou do veřejného rozpočtu podle daňového řádu  (srov. § 2 odst. 2 DŘ) – ačkoliv z teoretického hlediska o veřejné rozpočty jde (i v případě  soukromých vysokých škol) • důsledkem je, že se musí zásady a principy správy složitě  dovozovat (např. zásada in dubio pro mitius, prekluze,  zásady správy daní)  10 5. Charakter poplatků podle zákona o VŠ • stav de lege lata – stanovení poplatků • některé poplatky se stanovují podle správního řádu  – poplatek za delší studium – poplatek za cizojazyčné studium – asi ne – legislativní chyba  v § 68 odst. 1 písm. f) • ostatní poplatky jsou stanoveny přímo zákonem, resp.  vysokou školou na základě zákona – pozn. chybné používání slova „stanoví“ v ZVŠ 11 5. Charakter poplatků podle zákona o VŠ • stav de lege lata – charakter poplatků • mohlo by jít o peněžité plnění v tzv. dělené správě  (srov. § 2 odst. 3 písm. c) DŘ a § 161 a 162 DŘ) – ale problém absence veřejného rozpočtu de lege lata • § 106 odst. 3 SŘ  – pro vybírání a evidenci peněžitých plnění platí daňový řád – pro exekuci platí daňový řád  » exekuční orgán – obecný správce daně!? 12 6. Závěr • právní úprava poplatků podle zákona o vysokých  školách – učebnicový příklad, jak by neměly být upraveny  poplatky v zákoně – právní úprava namísto odpovědí vyvolává řadu  otázek, na které neexistují jednoznačné odpovědi – problém pro praxi • nutná koncepční změna právní úpravy  poplatků 13 e‐mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz  tel.: +420221005530 9. září 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a  finanční vědy 14