Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 1 Vysoká škola a student (uchazeč) Působnost správního řádu JUDr. Veronika Smutná (Kudrová), Ph.D. Katedra správní vědy a správního práva Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 2 Vysoká škola vystupuje v různých rolích právnická osoba zaměstnavatel účastník správního řízení nositel (vykonavatel) veřejné správy Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 3 Vysoká škola vykonává veřejnou správu realizuje činnost, která je ve veřejném zájmu (srov. čl. 33 Listiny) působí vrchnostensky je nadřazena adresátovi => jednostranně mu stanovuje práva a povinnosti Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 4 Výhrada zákona Čl. 2 Ústavy ČR (3) Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. (4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Čl. 2 Listiny základních práv a svobod (2) Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanoveným zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. (3) Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 5 Výhrada zákona „Občan“ může činit vše, co mu zákon nezakazuje „Úřad“ může činit jen to, co mu zákon umožňuje V případě pochybností (nejasná právní úprava, chybějící právní úprava, pochybnosti o skutkovém stavu…) o tom, zda „občan“ nějakou povinnost vůči úřadu má či ne, platí, že ji nemá o tom, zda má „úřad“ poskytnout „občanovi“ nějaké právo, a to zejména v procesních věcech, zásadně* platí, že ji má * zejména pokud tím neporuší právní předpisy nebo nezasáhne do práv a oprávněných zájmů někoho jiného Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 6 Výhrada zákona v praxi Jako podmínku pro přijetí ke studiu nelze stanovit souhlas zaměstnavatele nebo absenci neúspěšně ukončených studií Ke studiu nelze přijmout uchazeče, který nesplnil podmínky (např. nedosáhl zákonem stanoveného vzdělání; změny při prokazování splnění této podmínky), a to ani má-li vskutku „velký zájem o obor“ Nelze anulovat výsledky přijímacího řízení Nelze (přímo) ukončit studium studentovi, protože je v režimu poplatku za delší studium… Precizace podmínek pro přijetí pro přijetí do NMgr. studia již stačí jakýkoli VŠ titul (tedy i Ph.D.) splnění středoškolského vzdělání se u uchazečů cizinců (kteří nemají českou maturitu) prokazuje více stanovenými způsoby (vesměs reflektuje jiné předpisy, takže o úplné novinky se nejedná) vč. způsobu, který lze pracovně nazvat jako „posouzení podmínky pro přijetí“ fakulta školy, která má institucionální akreditaci, může rozhodnout, že podmínku splnil, pokud prokáže (a to aniž by měla pochybnosti o dostatečné úrovni, rozsahu nebo obsahu předchozího zahraničního vzdělání uchazeče), že má vzdělání, které ho v daném státě opravňuje k přijetí na vysokou školu posouzení lze provést i účelem vyhodnocení splnění předchozího Bc. i Mgr. studia Novela zákona o vysokých školách 8. – 9. 9. 2016 Brno 7 Změny v poplatcích podle § 58 odst. 3 a 4 od 1. 9. 2016 poplatek za další studium (odst. 4) bez náhrady zrušen poplatek za delší studium se vyměřuje, pokud Celková doba studia přesáhne standardní doba studia + 1 rok Do celkové doby se započítává doba všech předchozích neúspěšně ukončených studií (nikoli souběžných) vzniklá po 1. 7. 2001 (NSS 9 As 8/2007) ALE • nezapočítá se doba předchozího neúspěšného studia, jestliže po jeho ukončení student řádně ukončil studijní program stejného typu • v případě souběhu se doba souběhu započítá jen jednou (při vícero neúspěšných studiích) nebo se nepřičítá vůbec (jedná-li se o souběh s aktuálním studiem) Předtím se odečte studium po dobu uznané doby rodičovství Novela zákona o vysokých školách 8. – 9. 9. 2016 Brno 8 Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 9 Vysoká škola jako účastník správního řízení podle ZVŠ zejména v řízení o udělení akreditace či institucionální akreditace (NAÚ) registraci vnitřního předpisu podle § 36 ZVŠ (MŠMT) poskytnutí příspěvku podle § 18a ZVŠ (k tomu srov. např. z rozsudku Nejvyššího správního soudu sp. zn. 9 As 5/2016: „Rozhodnutím ve smyslu § 65 s. ř. s. je totiž skutečně až rozhodnutí vydávané dle § 18a zákona o vysokých školách, kterým ministerstvo rozhoduje o výši příspěvku na základě žádosti veřejné vysoké školy.“) - VVŠ udělení st. souhlasu (MŠMT) podle § 39 a § 39a ZVŠ - SVŠ podle dalších předpisů (daňový řád, stavební zákon,…) Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 10 Vysoká škola jako účastník správního řízení Má spoustu procesních práv, například „právo být slyšen“ (vyjádřit v řízení své stanovisko, navrhovat důkazy a činit jiné návrhy…) „být respektován“ (nestranný přístup, legitimní očekávání…) „právo být informován“ (nahlížet do spisu, obdržet dostatečné odůvodnění…) „moci se bránit“ (žádat o uplatnění opatření proti nečinnosti, o přezkoumání rozhodnutí, a to i soudní…) Kvalitní procesní postup vede ke „správnému“ rozhodnutí Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 11 Kvalitní procesní postup Je regulován pravidly, která umožňují zjistit skutečný stav věcí, a na jeho základě přijmout odpovídající rozhodnutí „Dostatečná“ pravidla obsahují procesní předpisy („řády“), například soudní řád správní, trestní řád nebo správní řád správní řád je obecný procesní předpis pro postupy správních orgánů ve správním řízení (rozhodování o právech a povinnostech adresátů) Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 12 Správní řád Obsahuje pravidla, jak postupovat ve správním řízení; musí se jimi řídit nejmenší obce stejně jako největší ministerstva Ne pro všechny postupy jsou ovšem všechna pravidla vhodná (odvolání proti uložení blokové pokuty, 30 dní na rozhodnutí o „azylu“…) Zvláštní právní úprava proti uložení pokuty v blokovém řízení se nelze odvolat (84/2 PřestZ) rozhodnutí ministerstva ve věci mezinárodní ochrany … vydá ministerstvo … do 6 měsíců (27/1 AzylZ) Akreditační úřad rozhodne o žádosti o udělení akreditace do 120 dnů (ZVŠ) Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 13 Správní řád použije se tam, kde zvláštní zákon nestanoví jinak nepoužije se, pokud ho zvláštní zákon vyloučí, např. daňový řád zákon o vysokých školách • do 31. 8. 2016 pro rozhodování o studentech a uchazečích • nadále pro rozhodování v „kvalifikačním řízení“ • nadále při rozhodování o poskytování příspěvku dle § 18a ZVŠ Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 14 Při nepoužitelnosti správního řádu § 177 odst. 1 SprŘ Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. § 180 odst. 1 SprŘ Tam, kde se podle dosavadních právních předpisů postupuje ve správním řízení tak, že správní orgány vydávají rozhodnutí, aniž tyto předpisy řízení v celém rozsahu upravují, postupují v otázkách, jejichž řešení je nezbytné, podle tohoto zákona včetně části druhé. Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 15 Základní zásady činnosti správních orgánů v praxi Student přišel nahlédnout do spisu ve věci jeho žádosti o uznání „předmětů“ (Před 1. 9. 2016) § 4 odst. 4 SprŘ Správní orgán umožní dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy. Studijní oddělení mu to umožní Co když přijde nevidomý student? § 38 SprŘ odst. 3 Nevidomým osobám bude obsah spisu přečten. Na požádání správní orgán nevidomé osobě umožní pořízení zvukového záznamu. Správní orgán nevidomé osobě rovněž umožní, aby do spisu nahlížel její průvodce. Podobněji ke změnám, které přinese SprŘ dr. Jurníková (PrF MU) Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 16 Nedostatečný procesní postup Je důvodem ke zrušení (změně) rozhodnutí Pakliže měl nebo mohl mít vliv na výsledek rozhodnutí Ideálně již v odvolacím řízení Popř. v rámci soudního přezkumu Rozhodnutí děkana lze přezkoumat i z vlastní iniciativy rektora (přezkumné řízení - § 94 a násl. SprŘ) a změnit nebo zrušit ho pro nezákonnost Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 17 Soudní přezkum činnosti vysoké školy realizován dle soudního řádu správního (Z č. 150/2002 Sb.) přezkoumat lze rozhodnutí vysoké školy • o studentech a uchazečích (resp. účastnících „kvalifikačního řízení) až druhostupňové (tj. rozhodnutí rektora v odvolacím řízení / o námitkách), do 2 měsíců od doručení rozhodnutí • o vyslovení neplatnosti („odejmutí titulu“) již prvostupňové, do 2 měsíců od doručení rozhodnutí • nejčastěji rušeno pro „nepřezkoumatelnost“ nečinnost jiný zásah Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 18 Poslední poznámka k vadnému rozhodnutí Není-li rozhodnutí správního orgánu zrušeno nebo změněno pro svou vadnost (nezákonnost či nesprávnost), má se za to, že je zákonné a správné – presumpce správnosti Je-li rozhodnutí nezákonné (tj. je-li pro nezákonnost zrušeno nebo změněno), může nastoupit také odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu moci veřejné; podobně jedná-li se o jiný „úřední postup“ (např. „průtahy“ (srov. čl. 36 odst. 3 Listiny) Děkuji za pozornost veronikasmutna9@gmail.com Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 19