1 Novela zákona  o vysokých školách se zaměřením na vnitřní  předpisy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz 2 Obsah • Přijetí novely. • Prováděcí předpisy. • Vnitřní předpisy. • Závěr. 3 Přijetí novely • Poslanecká sněmovna 27. ledna 2016 • Senát 2. března 2016 • Prezident 11. března 2016 • Zveřejnění 2. května 2016 • Účinnost 1. září 2016 4 Prováděcí předpisy • Nařízení vlády o standardech pro akreditace ve  vysokém školství č. 274/2016 Sb. • Nařízení vlády o oblastech vzdělávání ve vysokém  školství č. 275/2016 Sb. • Vyhláška o předávání údajů do registru docentů,  profesorů a mimořádných profesorů č. 276/2016  Sb. • Vyhláška o předávání statistických údajů vysokými  školami č. 277/2016 Sb. • Vyhláška o předávání údajů do registru řízení o  žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského  vzdělání a kvalifikace č. 278/2016 Sb. 5 Prováděcí předpisy 17. května 2016  jednání s reprezentacemi v Brně 6. června 2016 až 24. června 2016 připomínkové řízení červenec 2016  předložení ke schválení vládě i stanovisku LRV 8. a 15. srpna 2016 projednání v komisích Vyhlášky – Sb.,  24. srpna 2016 nařízení vláda ‐ projednání ve vládě 6 Prováděcí předpisy • Vyhláška MŠMT č. 343/2002 Sb., o postupu a podmínkách při  zveřejnění průběhu přijímacího řízení na vysokých školách Její novelizace se nenavrhuje • Vyhláška č. 42/1999 Sb., o obsahu žádosti o akreditaci studijního  programu, ve znění vyhlášky č. 312/2011 Sb. zrušena 7 Vnitřní předpisy • Soulad vnitřních předpisů s novelou zákona do jednoho roku od nabytí účinnosti výjimka – fakulty rozsah pravomocí fakult rozhodovat nebo jednat za VVŠ zůstává nezměněn do dne registrace • Dotazy V případě, že vnitřní předpisy budou v rozporu s novelou zákona, má přednost novela a nikoliv vnitřní předpis? Ano 8 Vnitřní předpisy • statut veřejné vysoké školy • volební řád akademického senátu veřejné vysoké školy (na návrh rektora) • jednací řád akademického senátu veřejné vysoké školy (předkládá člen akademického senátu, stanovisko rektora) • vnitřní mzdový předpis • jednací řád vědecké rady veřejné vysoké školy  • řád výběrového řízení pro obsazování míst akademických  pracovníků  • studijní a zkušební řád  • stipendijní řád  • disciplinární řád pro studenty  d) e) jednací řád vědecké rady veřejné vysoké školy, e) 9 Vnitřní předpisy • řád výběrového řízení pro obsazování míst akademických pracovníků • studijní a zkušební řád • stipendijní řád • disciplinární řád pro studenty • pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností veřejné vysoké školy • další předpisy, pokud tak stanoví statut veřejné vysoké školy 10 Vnitřní předpisy • Statut název, sídlo a typ vysoké školy  právní předchůdce  rámcové podmínky pro přijetí ke studiu a způsob  podávání přihlášek  podmínky studia cizinců  organizační strukturu  ustanovení o poplatcích spojených se studiem,  pravidla pro užívání akademických insignií a pro  konání akademických obřadů  pravidla hospodaření veřejné vysoké školy  11 Vnitřní předpisy • Organizační struktura • § 24 – práva fakult • nová pravidla budou platit až budou promítnuta do statutu • orgány fakulty rozhodují a jednají za VVŠ ve věcech fakulty ustavování samosprávných akademických orgánů fakulty vnitřní organizace fakulty habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem nakládání s finančními prostředky přidělenými fakultě pracovněprávní vztahy 12 Vnitřní předpisy • orgány fakulty rozhodují a jednají za VVŠ ve věcech  fakulty v rozsahu stanoveném statutem tvorba a uskutečňování studijních programů strategické zaměření tvůrčí činnosti zahraniční styky a aktivity  doplňková činnost a nakládání s prostředky získanými  z této činnosti • orgány fakulty rozhodují a jednají za VVŠ v dalších  věcech, pokud jim rozhodování svěří statut 13 Vnitřní předpisy • Organizační struktura Zvláštní režim v pracovněprávních věcech týkajících  se fakult Projednání předem s rektorem Dohoda může toto projednávání omezit • Dotazy Je možné dohodu nahradit úpravou ve statutu? Nelze. 14 Vnitřní předpisy • Akademický senát veřejné vysoké školy • Změny nastávají v kompetencích akademického senátu, vědecké  rady a správní rady‐neměly by se dotknout vnitřních předpisů 15 Vnitřní předpisy • Vědecká rada veřejné vysoké školy • Změna kompetence vědecké rady vysoké školy‐ neměla by se  promítnout do vnitřních předpisů • Jde zejména o změnu kompetenci související se změnami v oblasti  akreditací a uskutečňování studijních programů zavádí nově pojem funkční období členů vědecké rady vysoké školy délku funkčního období členů vědecké rady vysoké školy může  stanovit vnitřní předpis a také délku funkčního období vědecké  rady fakulty, pokud ho nestanoví vnitřní předpis fakulty působnost vědecké rady vysoké školy, která se týká schvalování  studijních programů předložených rektorem lze statutem veřejné  vysoké školy zcela nebo zčásti svěřit radě pro vnitřní hodnocení nebo vědecké radě fakulty vykonává další působnosti stanovené statutem veřejné vysoké  školy 16 Vnitřní předpisy • Rada pro vnitřní hodnocení veřejné vysoké školy délku funkčního období rady může stanovit vnitřní  předpis vykonává další činnosti v rozsahu stanoveném  statutem veřejné vysoké školy 17 Vnitřní předpisy • Správní rada veřejné vysoké školy Statut správní rady, který schvaluje ministr,   upravuje volbu předsedy a místopředsedy  správní rady a způsob jednání správní rady určení dne postoupení návrhu v případě,  že není schválen správní radou, vymezí  vnitřní předpis veřejné vysoké školy 18 Vnitřní předpisy • Nové povinnosti veřejné vysoké školy  zveřejňovat ve veřejné části svých internetových stránek  registrované vnitřní předpisy veřejné vysoké školy včetně údajů  o době jejich platnosti a účinnosti, provádět vnitřní hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí  a s nimi souvisejících činností veřejné vysoké školy ve veřejné části svých internetových stránek zveřejňovat  informace o omezení nebo odnětí institucionální akreditace, o  omezení nebo zániku oprávnění uskutečňovat studijní  program, o omezení nebo odnětí akreditace studijních  programů a o pozastavení nebo odnětí akreditace habilitačního  řízení nebo řízení ke jmenování profesorem 19 Vnitřní předpisy • Studijní program • garant studijního programu – jmenován podle pravidel  stanovených vnitřním předpisem • podrobnosti o složení přezkumné komise při řízení o neplatnosti  vykonání státní zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby  disertační práce stanoví vnitřní předpis vysoké školy 20 Vnitřní předpisy • Studijní programy nově upravena povinnost vysoké školy  vydat diplom o vykonání  státní rigorózní zkoušky absolventům magisterského studijního  programu  po složení státní rigorózní zkoušky odložení zveřejnění bakalářské, diplomové, disertační a rigorózní  práce nebo jejich částí – po dobu trvání překážky, nejdéle na dobu 3  let informace o nezveřejnění musí být zveřejněna na stejném místě,  kde jsou zveřejňovány závěrečné práce disertační práci se nezveřejňuje, byla‐li již zveřejněna jiným  způsobem. jeden výtisk práce se zasílá k uchování na ministerstvo 21 Vnitřní předpisy • Neplatnost vykonání státní zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby disertační  práce dříve pouze podle § 154 správního řádu –jako osvědčení (držitel diplomu  absolvoval studium ve studijním programu a získal tak vysokoškolské vzdělání a  jaký titul ze zákona získal používalo se proto ustanovení části čtvrté správního řádu  upravující zrušení  osvědčení, které je v rozporu s právními předpisy a přiměřeně ustanovení hlavy  IX části druhé správního řádu upravující přezkumné řízení v řízení o neplatnosti rozhoduje rektor v důsledku úmyslného trestného činu došlo k nesplnění  podmínky stanovené  zákonem, studijním programem nebo studijním a zkušebním řádem pro vykonání  SZ nebo její součásti nebo obhajoby disertační práce v důsledku úmyslného neoprávněného užití díla jiné osoby hrubě porušující  právní předpisy upravující ochranu duševního vlastnictví došlo k nesplnění  podmínky stanovené zákonem, studijním programem nebo studijním a  zkušebním řádem pro vykonání SZ nebo její součásti nebo obhajoby disertační  práce v důsledku jiného úmyslného jednání proti dobrým mravům (soustavné,  opakované)  došlo k nesplnění podmínky stanovené zákonem, studijním  programem nebo studijním a zkušebním řádem pro vykonání SZ nebo její  součásti nebo obhajoby disertační práce 22 Vnitřní předpisy • Neplatnost vykonání státní zkoušky nebo její součásti nebo obhajoby disertační práce řízení se zahajuje z moci úřední – rektorem nejpozději do 3 let od nabytí právní moci rozsudku nejpozději do 3 let od vykonání SZ nebo její součásti nebo obhajoby disertační práce neshledá‐li rektor důvody – řízení se zastaví nezbytné pro rozhodnutí rektora – stanovisko přezkumné komise (jmenuje rektor,  1 z řad  studentů) rozhodnutí do 150 dnů od zahájení řízení přezkumná komise vydá stanovisko do 90 dnů ode dne, kdy o něj požádal rektor pokud rektor rozhodne jinak, než znělo stanovisko přezkumné komise, je povinen tuto  skutečnost v rozhodnutí odůvodnit rozhodnutí rektora‐konečné, pouze žaloba ve správním soudnictví osoba pozbývá vysokoškolské vzdělání a příslušný titul pozbývá platnost vysokoškolský diplom a dodatek k diplomu vyloučení ze studia ve studijním programu, do kterého došlo k přijetí na základě ukončení  studia v předcházejícím programu osoba se nestává opětovně studentem, může rozhodnutím získat právo na zápis do studia, rozhodnutí učiněná dotčenou osobou zůstávají nedotčeny  povinnost vysoké školy informovat uznávací orgán v případě regulovaných povolání 23 Vnitřní předpisy Dotazy Jak se postupuje v případě, kdy se zjistí, že existují důvody pro zahájení řízení o vyslovení neplatnosti vykonání státní zkoušky nebo její části, nebo obhajoby disertační práce po uplynutí 3 let od nabytí právní moci rozsudku, kterým byla uvedená osoba odsouzena za úmyslný trestný čin? Postupuje se podle správního řádu. V případě, že osoba řádně ukončí např. navazující studijní program dříve, než uplynou 3 roky od řádného ukončení bakalářského studijního programu a rektor rozhodne o vyslovení neplatnosti státní zkoušky v bakalářském studijním programu, je neplatná i státní zkouška v navazujícím studijním programu? Státní zkouška v navazujícím studijním programu je platná, muselo by být zahájeno řízení o neplatnosti státní zkoušky v navazujícím studijním programu podle zákona nebo po uplynutí 3 let podle správního řádu. 24 Vnitřní předpisy • Rámcové podmínky pro přijetí ke studiu a způsob podávání přihlášek podmínkou přijetí ke studiu v navazujícím studijním programu – kterýkoliv typ  studijního programu (nejenom bakalářský) v bakalářském nebo nenavazujícím magisterském studijním  programu zahraniční středoškolské vzdělání potvrzené dokladem o uznání rovnocennosti nebo  dokladem o Evropském bakalaureátu nebo  zahraničním dokladem o zahraničním středoškolském vzdělání,  je‐li podle mezinárodních smluv rovnocenný bez dalšího  postupu zahraničním dokladem o zahraničním středoškolském vzdělání  (ve středoškolském vzdělávacím programu opravňujícím vstup  do bakalářského nebo magisterského studijního programu) +  případně doplňující informace  ‐ vysoká škola musí mít institucionální akreditaci (min. 1  oblast) a  ‐ nemá pochybnosti  o dostatečné úrovni vzdělání  25 Vnitřní předpisy • Rámcové podmínky pro přijetí ke studiu a způsob podávání přihlášek přijetí do doktorského studijního programu nebo navazujícího  magisterského studijního programu dokladem o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání +  případně doplňující informace) zahraničním dokladem o zahraničním vysokoškolském   vzdělání, je‐li podle mezinárodních smluv rovnocenný bez  dalšího postupu zahraničním dokladem o zahraničním vysokoškolském vzdělání  (ve vysokoškolském  studijním programu opravňujícím vstup do  doktorského nebo navazujícího magisterského studijního  programu + případně doplňující informace ‐ vysoká škola musí mít institucionální akreditaci (min. 1  oblast) a  ‐ Nemá pochybnosti  o dostatečné úrovni vzdělání 26 Vnitřní předpisy • Rámcové podmínky pro přijetí ke studiu a způsob podávání přihlášek Zdravotní způsobilost může být stanovena jako podmínka pro  přijetí do konkrétního studijního programu, pokud to vyžaduje  povaha studijního programu požadavek na  zdravotní způsobilosti musí být zveřejněn v     dostatečném předstihu, nejméně 4 měsíčním jako ostatní  údaje o přijímacím řízení‐např. termín pro podávání přihlášky text zveřejněných požadavků na zdravotní způsobilost  předloží uchazeč poskytovateli zdravotních služeb  (registrující poskytovatel zdravotních služeb v oboru  všeobecné praktické lékařství, nebo v oboru praktické  lékařství pro děti a dorost, není‐li uchazeč takto registrován,  pak kterýkoliv poskytovatel v uvedených  oborech; v  případě zaměření na sport nebo tělesnou výchovu vydává  posudek poskytovatel v oboru tělovýchovné lékařství  27 Vnitřní předpisy • Rámcové podmínky pro přijetí ke studiu a způsob podávání  přihlášek rozhodnutí o přijetí ke studiu musí být vydáno do 30 dnů od  ověření podmínek pro přijetí ke studiu 28 Vnitřní předpisy • Ukončení studia upřesnění dne ukončení studia v souvislosti s institucionální  akreditací, neplatností vykonání státní zkoušky, nebo její části  nebo obhajoby disertační práce 29 Vnitřní předpisy • poplatky spojené se studiem • poplatky za úkony spojené s posouzením splnění podmínek pro  přijetí ke studiu (nejvýše 20 % základu)  • poplatky za úkony spojené s habilitačním řízením (nejvýše  čtyřnásobek základu‐zveřejnění na úřední desce) • poplatky za úkony spojené s řízením je jmenování profesorem  (nejvýše šestinásobek základu‐zveřejnění na úřední desce) • poplatky za úkony spojené s řízením o žádosti o uznání  zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace (3000 Kč) nejde o správní poplatky • správní poplatek, jeli žádost o uznání zahraničního  vysokoškolského vzdělání a kvalifikace podána MŠMT (3000 Kč) 30 Vnitřní předpisy • Poplatky spojené se studiem započítávání dřívějšího neúspěšného studia v bakalářských a  magisterských studijních programech  – nezapočítává se pokud dojde k řádnému ukončení stejného  typu studijního programu zrušeny poplatky za studium absolventů bakalářského a  magisterského studijního programu zavedení poplatku za úkony spojené s přijímacím řízením  i v  bakalářských, magisterských a doktorských studijních programech  uskutečňovaných v cizím jazyce statut vysoké školy stanoví pouze pravidla pro stanovení výše  poplatku za studium   výše poplatku za studium musí být zveřejněna na internetu  nejpozději poslední den stanovený pro podávání přihlášky ke studiu zveřejnění výše poplatku za studium je podmínkou pro jeho zvýšení 31 Vnitřní předpisy • Poplatky za úkony spojené s řízením o žádosti o uznání zahraničního  vysokoškolského vzdělání a kvalifikace (3000 Kč) správní poplatek, jeli žádost o uznání zahraničního vysokoškolského  vzdělání a kvalifikace podána MŠMT (3000 Kč) poplatek se nevztahuje na řízení zahájená přede dnem nabytí  účinnosti novely zákona  Poplatek se nehradí: v případě, že dojde k odložení věci podle § 43 správního řádu, v případě , že dojde k postoupení žádosti o uznání jiné VVŠ,  MŠMT, MO nebo MV nebo veřejné vysoké škole, této vysoké  škole se poplatek neplatí pokud je již poplatek zaplacen, musí ho VŠ vrátit pokud bude zahájené řízení zastaveno (např. zpětvzetí žádosti,  neodstranění podstatných vad (např. nepředložení dokladu o  vzdělání) – poplatek žadatel musí uhradit 32 Vnitřní předpisy • Poplatky za úkony spojené s řízením o žádosti o uznání  zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace (3000 Kč) neuhrazení poplatku  jde o předložení žádosti trpící vadou (§ 37 odst. 3 a § 45  odst. 2 správního řádu) VŠ by proto měla vyzvat žadatele k odstranění nedostatku  zaplacením poplatku nebo předložením dokladu o jeho  zaplacení a to v přiměřené lhůtě a podat mu informaci o  tom, co se stane v případě neodstranění nedostatků v  přiměřené lhůtě po tuto dobu by bylo vhodné řízení přerušit 33 Vnitřní předpisy • Poplatky za úkony spojené s řízením o žádosti o uznání  zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace (3000 Kč) V případě nepřípustného postoupení žádosti jiné vysoké škole vysoká škola by měla se souhlasem MŠMT postoupit žádost  věcně příslušnému orgánu, popřípadě žádost vrátit původní  VŠ jsou‐li pochybnosti o věcně příslušné VŠ, mělo by VŠ věcně  příslušnou určit ministerstvo nejde o případy, kdy VŠ žádost zamítne, protože studijní  program byl v podstatných rysech odlišný 34 Vnitřní předpisy Dotaz nelze vrátit přihlášku ke studiu z důvodů neuhrazení poplatku  za úkony spojené s přijímacím řízením je možné použít obecné úpravy správního řízení obsažené ve  správním řádu v případě, že vysoká škola stanoví např. ve statutu, že poplatek  za úkony spojené s přijímacím řízením je uchazeč povinen  uhradit při podání přihlášky ke studiu mohlo by jít o  předložení přihlášky (žádosti o přijetí) trpící  vadou – vyzvat uchazeče ve stanovené lhůtě k zaplacení  poplatku a poučit ho o následcích, pokud nezaplatí pokud nezaplatí přijímací řízení by bylo zastaveno podání přihlášky po stanoveném termínu – důvod pro zastavení řízení 35 Vnitřní předpisy • Doručování písemností studentů a uchazečům o studium  nově možnost doručení rozhodnutí o přijetí ke studiu  prostřednictvím elektronického informačního systému vysoké  školy, stanoví‐li tak vnitřní předpis vysoké školy nově možnost doručení rozhodnutí o povolení mimořádného  opravného termínu zkoušky, opakování studia, uznání zkoušek  nebo části studia prostřednictvím elektronického informačního  systému vysoké školy, stanoví‐li tak vnitřní předpis vysoké školy uchazeč musí s takovým doručením souhlasit  nepodaří‐li se rozhodnutí doručit – doručí se veřejnou  vyhláškou 36 Vnitřní předpisy • Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem Podrobnosti postupu při habilitačním řízení a řízení ke  jmenování profesorem stanoví vysoká škola ve svém vnitřním  předpise mimořádný profesor – srovnatelné postavení dosáhla v  zahraničí nebo odborník z praxe, který v dané oblasti vzdělávání  působil alespoň 20 let mimořádný profesor pouze na VŠ, která má institucionální  akreditaci možnost vrácení návrhu s odůvodněním na jmenování  profesorem ministrem vědecké radě vysoké školy, pokud nebyl  dodržen postup při řízení ke jmenování profesorem doplněno zveřejňování habilitační práce 37 Vnitřní předpisy • Vyslovení neplatnosti jmenování docentem v řízení o neplatnosti rozhoduje rektor osoba svoji kvalifikaci prokázala v habilitačním řízení  v důsledku úmyslného trestného činu v důsledku úmyslného neoprávněného užití díla jiné osoby hrubě porušující  právní předpisy upravující ochranu duševního vlastnictví v důsledku jiného úmyslného jednání proti dobrým mravům řízení se zahajuje z moci úřední – rektorem nejpozději do 3 let od nabytí právní moci rozsudku nejpozději do 5 let ode dne skončení habilitačního řízení  neshledá‐li rektor důvody – řízení se zastaví nezbytné pro rozhodnutí rektora – stanovisko pětičlenné přezkumné komise (jmenuje rektor z doc. a prof.  a jiných odborníků, 1 na návrh ministra ze státních  zaměstnanců MŠMT, většina členů mimo VŠ) podrobnosti o složení přezkumné komise stanoví vnitřní předpis vysoké školy rozhodnutí do 1 roku od zahájení řízení pokud se rektor v rozhodnutí odchýlí od stanoviska přezkumné komise, musí to  odůvodnit rozhodnutí rektora‐konečné, pouze žaloba ve správním soudnictví 38 Vnitřní předpisy • Obsazování volných pracovních míst akademických pracovníků obsazování volných pracovních míst na základě výběrového  řízení i v případech stanovených vnitřním předpisem veřejné  vysoké školy 39 • Závěr Děkuji za pozornost. JUDr. Věra Koťátková  Odbor vysokých škol MŠMT Vera.kotatkova@msmt.cz