1 Principy změn financování  vysokých škol .... Právnická fakulta MU  Brno, 8. září 2016 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Malá Strana, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz 2 Obsah prezentace I. Úvod II. Informace o přípravě rozpočtu na rok 2017 a výhledu  na roky 2018 a 2019 III. Institucionální financování v roce 2017 IV. Návrhy pro financování na období 2018 ‐ 2020 3 Struktura rozpočtu VVŠ před rokem 2016 Institucionální část (80%) Ukazatel „A“ (61 %) Ukazatel  „K“ (19 %) Sociální záležitosti studentů  (10%) Doktorská stipendia(5 %) Sociální stipendia a dotace na stravování  studentů (3 %) Ubytovací stipendia (2 %) Rozvoj VŠ (6%) Institucionální plány, CRP (6%) Mezinárodní spolupráce a  ostatní(4%) Univerzita třetího věku Studium studentů se specifickými  potřebami Podpora mezinárodní spolupráce VVŠ I. Úvod Rozepsané finanční prostředky ukazatele rozpočtu VŠ v roce 2016  19 092 859 232 Kč 4 II. Informace o přípravě rozpočtu 2017 a  výhledu na roky 2018 a 2019 a. Výdaje státního rozpočtu v ukazateli "vysoké školy"  b. Počet devatenáctiletých v populaci (historie a predikce) pro  období 2001‐ 2030 5 a. Výdaje SR v ukazateli "vysoké školy" (v mil. Kč) 24 640,250 24 249,130 22 423,938 21 221,802 21 803,802 21 770,802 21 491,734 20 377,077 21 891,734 21 205,077 19 000 20 000 21 000 22 000 23 000 24 000 25 000 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 výdaje státního rozpočtu výdaje SR po dorovnání MŠMT střednědobý výhled návrh MŠMT 6 0 20000 40000 60000 80000 100000 120000 140000 160000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 b. Počet devatenáctiletých v populaci                (historie a predikce) 2001‐ 2030 7 III. Institucionální financování v roce 2017     (tj. rozpočtový okruh I) 1. Rekapitulace základních tezí institucionálního financování VVŠ  v  letech 2017‐2020 2. Rozdělení institucionálních prostředků v r. 2017 a. Podmínky poskytnutí příspěvku ve fixní části institucionálního  financování v roce 2017 b. Specifický přístup v rámci fixní části  c. Výkonová část d. Řešení specifických potřeb vyplývajících ze společenské poptávky 8 1. Rekapitulace základních tezí institucionálního  financování VVŠ v  letech 2017‐2020 Základní principy vychází zejména z: ‐ dlouhodobého záměru MŠMT pro oblast VŠ na 2016 ‐ 2020 ‐ výsledků předchozích jednání se zástupci reprezentací VŠ ‐ závěrů a doporučení Rady hospodářské a sociální dohody ČR.  Rozhodujícími efekty zejména jsou: ‐ stabilizace rozpočtu vysokého školství ‐ předvídatelnost – zavedení prvků víceletého financování ‐ zohledňování výsledků a výkonu vysokých škol ‐ reflexe demografických trendů a požadavků trhu práce.  9 2. Rozdělení institucionálních prostředků v r. 2017 MŠMT bude v roce 2017 usilovat o co nejtěsnější přiblížení objemu prostředků  pro vysoké školy v oblasti mimo programové financování k disponibilnímu  objemu roku 2014. • Za této situace lze pro institucionální financování vyčlenit min. 16,1 mld. Kč  (tzn. úroveň r. 2015). • Rozdělení institucionálního financování na fixní „stabilizační“ část a  výkonovou část v poměru 90% : 10%.  10 a. Podmínky poskytnutí příspěvku ve fixní části institucionálního financování v roce 2017 • Poskytnutí příspěvku vysoké škole bude vázáno na zajištění výkonových  parametrů na základě parametrů použitých v roce 2015. • Navrhované parametry pro stanovení fixního podílu prostředků se týkají: ‐ počtu nově zapsaných studií do prvních ročníků VŠ studijních programů,  ‐ průměrné hodnoty KEN studijních programů nově zapsaných  studií.  • Parametry tak budou vázány na hodnoty konkrétní vysoké školy a nebude je  ovlivňovat situace na ostatních vysokých školách.  • V případě nenaplnění parametrů ‐> možnost dohodovacího řízení. 11 b. Specifický přístup v rámci fixní části  k uměleckým vysokým školám (UVVŠ) • V rámci fixní části bude pro UVVŠ vyčleněn souhrnný podíl 4 %.  • Rozdělení tohoto podílu mezi jednotlivé UVVŠ bude stanoveno dohodou  mezi nimi.  • Do výkonové části UVVŠ vstoupí za stejných podmínek jako ostatní VVŠ.  k neuniverzitním školám • Pro neuniverzitní VVŠ nebudou uplatňovány zmíněné parametry. • Do výkonové části neuniverzitní VVŠ nebudou vstupovat. 12 c. Výkonová část Váhy indikátorů v návrhu MŠMT jsou stanoveny s ohledem na zajištění stability rozpočtů VVŠ (max. možný pokles institucionálního financování 2%). Indikátory kvality a výkonu Váha (%) Výsledky výzkumu, vývoje a inovací (RIV) 30 Výsledky umělecké činnosti (RUV) 3 Externí příjmy VŠ spojené se vzdělávací a tvůrčí činností 10 Kvalifikační struktura akademických pracovníků 4 Zaměstnanost absolventů 10 Cizinci 8 Vyslaní a přijatí studenti v rámci mobilitních programů 20 Absolventi 15 13 IV. Návrhy pro financování na období 2018 – 2020 (2. etapa přechodu na nový model financování)  • Ověření víceletého financování • Zohlednění společenské poptávky a nastavení individuálních  parametrů • Formulování a zapojení alternativních indikátorů výkonové části např. – umístění v mezinárodních žebříčcích – rozsah CŽV (mimo U3V) – rozsah úspěšných studií před uplynutím SDS – podíl SP akreditovaných jako joint/double/multiple degree – drop‐out 14 Děkuji za pozornost. robert.plaga@msmt.cz