1 Aktuální otázky se zaměřením na  prováděcí předpisy k novele  Mgr. et Mgr. Dana Prudíková, Ph.D. 2 Novela vysokoškolského zákona • Provedená zákonem č. 137/2016 Sb. • Ve Sbírce zákonů vyhlášena dne 2.5.2016, účinná od 1.9.2016 • Stěžejní témata novely: – systém hodnocení kvality vysokých škol a jeho provázání s činností nově  zaváděného Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství – úprava nových pravidel akreditace studijních programů a zavedení systému  institucionální akreditace jako rámce, v němž si bude vysoká škola dosahující  určitých kvalitativních standardů oprávněna samostatně vytvářet studijní  programy pro konkrétní oblast vzdělávání – vytvoření podmínek pro nezávislé odborné rozhodování o akreditacích; zákon  tedy upravuje postavení a kompetence Akreditačního úřadu • Další témata novely: – upravuje postavení a působení zahraničních vysokých škol a jejich poboček na  území České republiky – stanovuje podmínky řízení o vyslovení neplatnosti vykonání státní zkoušky předepsané na závěr studia (nebo její součásti nebo obhajoby disertační práce)  a pozbytí platnosti vysokoškolského diplomu a řízení o vyslovení neplatnosti  jmenování docentem 3 Prováděcí právní předpisy • Novela vysokoškolské zákona předpokládá vydání 5  prováděcích právních předpisů  – 2 nařízení vlády: • Nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve  vysokém školství • Nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém  školství ‐ 3 vyhlášky: • Vyhláška č. 276/2016 Sb., o předávání údajů do registru docentů,  profesorů a mimořádných profesorů vysokých škol • Vyhláška č. 277/2016 Sb., o předávání statistických údajů vysokými  školami  • Vyhláška č. 278/2016 Sb., o předávání údajů do registru řízení o  žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání  a kvalifikace  4 Prováděcí právní předpisy • Dosavadní prováděcí právní předpisy – Vyhláška č. 343/2002 Sb., průběhu přijímacího řízení na vysokých školách,  ve znění …“o postupu a podmínkách při zveřejnění průběhu přijímacího  řízení na vysokých školách, ve znění vyhlášky č. 276/2004 Sb.  • zůstává i nadále v platnosti – vyhláška č. 42/1999 Sb., o obsahu žádosti o akreditaci studijního  programu, ve znění vyhlášky č. 312/2011 Sb. • byla zrušena dnem 1. září 2016 zákonem č. 137/2016 Sb. 5 • Zmocnění pro vydání: § 82a zákona o VŠ – „Vláda stanoví nařízením standardy pro institucionální akreditaci,  standardy pro akreditaci studijního programu, standardy pro akreditaci  habilitačního řízení a standardy pro akreditaci řízení ke jmenování  profesorem.“ • Související ustanovení zákona o VŠ: zejména § 78a; dále § 79 až 82 – § 78a vyjmenovává požadavky na jednotlivé akreditace • Předmět úpravy:  – Nařízení stanoví standardy pro institucionální akreditaci, standardy pro  akreditaci studijního programu, standardy pro akreditaci habilitačního  řízení a standardy pro akreditaci řízení ke jmenování profesorem, které  jsou uvedeny v příloze k tomuto nařízení.  Nařízení vlády o standardech  pro akreditace 6 Nařízení vlády o  standardech pro akreditace • Hlavní cíle: – Novela zákona o VŠ zavádí vedle stávajícího systému akreditací studijních  programů a akreditací habilitačního a jmenovacího řízení i institucionální  akreditace. – Udělením institucionální akreditace získá vysoká škola oprávnění samostatně  vytvářet a uskutečňovat určený typ nebo určené typy studijních programů v  určené oblasti nebo v určených oblastech vzdělávání. – Akreditace již nebude udělovat Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy po  předchozím stanovisku Akreditační komise, ale nově zřízený Národní  akreditační úřad pro vysoké školství (dále jen „Akreditační úřad“).  – Nařízení vlády upravuje standardy pro akreditace ve vysokém školství, ze  kterých bude při své činnosti v rámci správního uvážení vycházet Akreditační  úřad.  – Standardy se rozumí soubor požadavků týkajících se vysoké školy, stanovených  se zřetelem k druhu řízení, účelu hodnocení nebo typům a profilům studijních  programů. 6 7 Nařízení vlády o  standardech pro akreditace • Standardy kladou důraz zejména na proces a nastavení zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a dalších činností vysokých škol, personální zabezpečení, zajištění služeb pro studenty (důraze je kladen i na služby pro studenty se specifickými potřebami), prostorové, materiálové a přístrojové vybavení, mezinárodní spolupráci ve vzdělávací, výzkumné i umělecké činnosti vysokých škol, v případě institucionální akreditace i na soulad se strategickým záměrem vysoké školy. • Standardy také reagují na zavedení profesního profilu bakalářských a magisterských studijních programů a vymezují specifické podmínky pro oba typy profilů. • Standardy vyžadují, aby pravidla nebyla jen popsána, ale aby školy prokázaly, že se jedná o skutečně funkční systémy. 7 8 Nařízení vlády o  standardech pro akreditace • ke standardům pro institucionální akreditaci 1. Institucionální kontext – Posuzováno bude řízení vysoké školy, vymezení jejího poslání  a strategie, její aktivity s vazbou na vzdělávací činnost a tvůrčí  činnost.  – Dále bude předmětem hodnocení vnitřní systém zajišťování kvality vzdělávací a tvůrčí činnosti a souvisejících činností, vnitřní hodnocení kvality vzdělávací a tvůrčí činnosti a souvisejících činností vysoké školy, procesy schvalování, řízení a pravidelného hodnocení kvality studijních programů a podpůrné zdroje a administrativa. 2. Požadavky na oblast vzdělávání  – Posuzován bude zejména rozsah a struktura vzdělávací činnosti v  dané oblasti vzdělávání a zajištění podmínek pro uskutečňování  vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání. – Specifickou součástí tohoto tematického okruhu pak budou  požadavky týkající se prokázání kvalitního procesu vnitřního  schvalování a zajišťování kvality studijních programů vysoké školy  na základě prověření náhodně zvoleného studijního programu. 8 9 Nařízení vlády o  standardech pro akreditace • ke standardům pro akreditaci studijních programů – Hlava I:  Obecné požadavky na studijní programy.  • předmětem posouzení Akreditačním úřadem několik tematických  okruhů. – V rámci okruhu zaměřeného na institucionální kontext vysoké  školy bude posuzován vnitřní systém zajišťování a hodnocení  kvality vzdělávací a tvůrčí činnosti a souvisejících činností,  výkon ve vzdělávací a tvůrčí činnosti a související činnosti a  v neposlední řadě i podpůrné zdroje a administrativa. – Okruh zaměřený na požadavky na studijní program obsahuje  požadavky týkající se souladu studijního programu s posláním  vysoké školy a jeho cílů, profilu absolventa studijního programu  a obsahu studia ve studijním programu, personálního  zabezpečení studijního programu, metod výuky a hodnocení  výsledků studia, tvůrčí činnosti vztahující se ke studijnímu  programu a finančního, materiálního a dalšího zabezpečení  studijního programu. 9 10 Nařízení vlády o  standardech pro akreditace • ke standardům pro akreditaci studijních programů ‐ Hlava II: Specifikace požadavků pro jednotlivě typy a formy studijních  programů ‐ obecné požadavky pro všechny typy a formy studijních programů,  dále pak požadavky na bakalářské, magisterské a doktorské studijní  programy.  ‐ U bakalářských studijních programů jsou vymezeny zejména  požadavky zaměřující se na obsah studijního programu a jeho  personální zabezpečení; u magisterských a doktorských studijních  programů též požadavky na tvůrčí činnost vysoké školy. V případě  magisterského studijního programu je předmětem posouzení  Akreditačního úřadu i oprávnění konat státní rigorózní zkoušky.  V rámci bakalářských a magisterských studijních programů obsahují  standardy specifikaci požadavků na akademicky a profesně zaměřené  studijní programy. ‐ Rovněž uvedeny specifické požadavky na distanční a kombinovanou  formu studia, požadavky na studijní předměty v distanční formě  studia a požadavky na studijní programy uskutečňované v cizím  jazyce.  10 11 Nařízení vlády o  standardech pro akreditace • Diskutovaná témata Míra podrobnosti standardů • debata, zda mají standardy představovat popis procesů, u kterých bude na  NAU, aby zhodnotil jejich naplňování, nebo zda budou standardy  představovat podrobný ucelený soupis všech požadavků.  Míra subjektivního posouzení hodnotitelů • debata ohledně eliminace subjektivního posuzování hodnotitelů, aby  nedošlo k podjatému či nespravedlivému posuzování.  Přísnost požadavků • debata, jakou roli mají standardy hrát v regulaci vysokého školství.  11 12 Nařízení vlády o oblastech  vzdělávání • Zmocnění pro vydání: § 44a odst. 3 – „Vláda stanoví nařízením vymezení jednotlivých oblastí vzdělávání,  obsahující a) základní tematické okruhy, které jsou pro danou oblast vzdělávání  charakteristické a určující, b) výčet typických studijních programů spadajících pod danou oblast  vzdělávání, c) rámcový profil absolventů v dané oblasti vzdělávání s uvedením hlavních  cílů vzdělávání, zahrnujících odborné znalosti, dovednosti a další kompetence,  a charakteristických profesí, zejména pak profesí regulovaných, které jsou  relevantní.“ • Související ustanovení zákona o VŠ:  § 44a, Příloha č. 3  k zákonu o VŠ – § 44a odst. 1 „Oblast vzdělávání je věcně vymezený úsek vysokoškolského  vzdělávání, v jehož rámci jsou připravovány, schvalovány a uskutečňovány  studijní programy blízkého nebo příbuzného obsahového zaměření,  odrážející společný teoretický a metodologický základ dané oblasti  vzdělávání.“ 12 13 Nařízení vlády o oblastech  vzdělávání • Příloha č. 3 k zákonu o VŠ stanovuje taxativní seznam 37 oblastí  vzdělávání  (1. Architektura a urbanismus, 2. Bezpečnostní obory , 3. Biologie,  ekologie a životní prostředí, 4. Doprava, 5. Ekonomické obory, 6.  Elektrotechnika, 7. Energetika, 8. Farmacie, 9. Filologie, 10. Filozofie,  religionistika a teologie, 11. Fyzika, 12. Historické vědy, 13. Chemie, 14.  Informatika, 15. Kybernetika, 16. Lesnictví a dřevařství, 17. Matematika,  18. Mediální a komunikační studia, 19. Neučitelská pedagogika, 20.  Politické vědy, 21. Potravinářství, 22. Právo, 23. Psychologie, 24. Sociální  práce, 25. Sociologie, 26. Stavebnictví, 27. Strojírenství, technologie  a materiály, 28. Tělesná výchova a sport; kinantropologie, 29. Těžba a  zpracování nerostných surovin, 30. Učitelství, 31. Umění, 32. Vědy o umění  a kultuře, 33. Vědy o Zemi, 34. Veterinární lékařství, veterinární hygiena,  35. Všeobecné lékařství a zubní lékařství, 36. Zdravotnické obory, 37.  Zemědělství) 13 14 Nařízení vlády o oblastech  vzdělávání • Hlavní cíle:  – vymezit a blíže charakterizovat 37 oblastí vzdělávání, a to • základní tematické okruhy, které jsou pro danou oblast  vzdělávání  charakteristické a určující, • výčet typických studijních programů spadajících pod danou  oblast vzdělávání, • rámcový profil absolventů v dané oblasti vzdělávání  uvedením hlavních cílů vzdělávání, zahrnujících odborné  znalosti, dovednosti a další kompetence a charakteristických  profesí, zejména pak profesí regulovaných, které jsou  relevantní. + u některých oblastí vzdělávání navíc i relevantní  charakteristické profese 14 15 Nařízení vlády o oblastech  vzdělávání • Diskutovaná témata – Zda mají být ve výčtu uvedeny všechny okruhy, které se oblasti  týkají, nebo jen ty specifické. • Výčet neobsahuje okruhy, které oblast přesahují nebo do ní  nespadají.  – Zda mají být součástí výčtu i programy kombinované, tj. ty, které spadají  do více oblastí a dále zda mají být součástí výčtu všechny programy spadající do oblasti nebo jen reprezentativní vzorek. • Typické studijní programy popisují danou oblast vzdělávání a představují  tak příklady hlavních a nejrozšířenějších studijních celků, které do dané  oblasti náležejí.  15 16 Vyhláška o předávání údajů do  registru docentů, profesorů a mimořádných profesorů • Zmocnění pro vydání: § 87 odst. 1 písm. g) bod 2 a § 87b  odst. 4 zákona o VŠ – „Ministerstvo ... stanoví vyhláškou  …. formát a strukturu datové zprávy a  technické podmínky a lhůty předávání údajů podle § 87b odst. 4,“. • Související ustanovení zákona o VŠ: mj. § 87 odst. 1 písm. j)  bod 4, § 87b • § 87 odst. 1 písm. j) „Ministertvo vede registr docentů,  profesorů a mimořádných profesorů vysokých škol podle § 87b,“ • § 87b – Registr docentů, profesorů a mimořádných  profesorů 16 17 Vyhláška o předávání údajů do  registru docentů, profesorů a mimořádných profesorů • Hlavní cíle: Vytvoření tak podmínek pro provozování rozšířeného „registru docentů,  profesorů a mimořádných profesorů“ jakožto předpokladu pro zajištění  nezbytných informací pro potřeby posouzení žádostí o akreditace, hodnocení  kvality vysokých škol a další analytické a statistické činnosti.  17 18 Vyhláška o předávání údajů do  registru docentů, profesorů a mimořádných profesorů • Předmět úpravy: – Vyhláška upravuje  a) formát a strukturu datové zprávy, jejímž prostřednictvím  veřejné, soukromé a státní vysoké školy a poskytovatelé  zahraničního vysokoškolského vzdělávání na území České  republiky uvedení v § 93a zákona o vysokých školách  předávají do registru docentů, profesorů a mimořádných  profesorů vysokých škol změny v údajích týkajících se jejich  zaměstnanců (§ 2) b) technické podmínky a lhůty předávání údajů (§ 3) 18 19 Vyhláška o předávání  statistických údajů • Zmocnění pro vydání: § 87 odst. 1 písm. g) bod 3 zákona o VŠ – Ministerstvo ... stanoví vyhláškou …. termíny, strukturu a formu předávání údajů podle  písmene i) vysokými školami ministerstvu,“ • Související ustanovení zákona o VŠ: mj. § 87 odst. 1 písm. i) zákona o  VŠ (Působnost MŠMT),  popř. i § 60 (Celoživotní vzdělání), § 60a (Vzdělávání v mezinárodně uznávaném kursu), § 88 (Matrika studentů) • Související předpisy EU:  ‐ Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 452/2008 ze dne 23.  dubna 2008, o  vypracovávání a rozvoji statistik o vzdělávání a  celoživotním učení. ‐ Nařízení Komise (EU) č. 912/2013 ze dne 23. září 2013, kterým se  provádí nařízení  Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 452/2008  o vypracovávání a rozvoji statistik o vzdělávání a celoživotním učení,  pokud jde o statistiky o systémech vzdělávání a odborné přípravy. 19 20 Vyhláška o předávání  statistických údajů • Hlavní cíle:  – zajištění nezbytných informací pro potřeby statistiky a průběžného  monitorování vývoje přihlášených a přijatých uchazečů ke studiu na  vysokých školách, vývoje v oblasti celoživotního vzdělávání, úprava  předávání statistických údajů z matrik studentů a agregovaných údajů  o zaměstnancích vysokých škol a jejich odměňování.  – nijak zásadně nemění stávající stav sběru statistických informací (k  jistému rozšíření dochází pouze v oblasti sledování údajů  o celoživotním vzdělávání).  20 21 Vyhláška o předávání  statistických údajů • Předmět úpravy:  – termíny, strukturu a formu, ve které vysoké školy  Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy předávají  • údaje o uchazečích o přijetí ke studiu na VŠ a o účastnících  a absolventech celoživotního vzdělávání, včetně atributů  studijního programu, do jehož studia si uchazeč podal  přihlášku ke studiu, a výsledku přijímacího řízení a zápisu ke  studiu (§ 2 a 3), • informace z matrik studentů (§ 4), • agregované údaje o zaměstnancích vysokých škol a jejich  odměňování (§ 5). 21 22 Vyhláška o předávání údajů do registru  řízení o žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského  vzdělání a kvalifikace • Zmocnění pro vydání: § 87 odst. 1 písm. g) bod 4 a § 90b odst. 3  – § 87 odst. 1 písm. g) bod 4: „Ministerstvo... stanoví vyhláškou  …. formát a  strukturu datové zprávy a technické podmínky a lhůty předávání údajů podle  § 90b odst. 3,“ – § 90b odst. 3: „Ministerstvo stanoví vyhláškou formát a strukturu datové  zprávy, jejímž prostřednictvím veřejné vysoké školy, Ministerstvo obrany a  Ministerstvo vnitra oznamují údaje týkající se jimi vedených správních řízení,  technické podmínky a lhůty předávání údajů.“. • Související ustanovení zákona o VŠ: § 87 odst. 1 písm. j) bod 4, § 90b – § 87 odst. 1 písm.j) bod 4: „Ministerstvo vede registr řízení o  žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání a  kvalifikace podle § 90b“. 22 23 Vyhláška o předávání údajů do registru  řízení o žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského  vzdělání a kvalifikace • Hlavní cíle:  – novela zákona o VŠ zavádí „registr řízení o žádostech o uznání  zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace“ jakožto informační  systém veřejné správy, vedený Ministerstvem školství, mládeže a  tělovýchovy, do něhož mají být Ministerstvem školství, mládeže a  tělovýchovy, Ministerstvem obrany, Ministerstvem vnitra a veřejnými  vysokými školami (uznávacími orgány) vkládány zákonem stanovené údaje  týkající se jednotlivých řízení o žádostech o uznání zahraničního  vysokoškolského vzdělání a kvalifikace.  – Technické parametry předávání údajů do registru jsou vymezeny  vyhláškou.  23 24 Vyhláška o předávání údajů do registru  řízení o žádostech o uznání zahraničního vysokoškolského  vzdělání a kvalifikace • Předmět úpravy:  – Vyhláška upravuje  a) formát a strukturu datové zprávy, jejímž prostřednictvím uznávací  orgán vkládá údaje týkající se každého jím vedeného správního řízení o  žádosti o uznání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace  v České republice, údaje musí být v registru vedeny včetně údajů  umožňujících identifikaci průběhu jednotlivého řízení, včetně jeho  výsledku. b) technické podmínky a lhůty předávání údajů uvedených v písmenu a)  (stanoví se maximální desetidenní pořádková lhůta pro vkládání  rozhodných událostí do registru zajišťující aktuálnost údajů o průběhu a  výsledku jednotlivých řízení).  24 25 DĚKUJI ZA POZORNOST 25