Habilitační a profesorské řízení jako výkon veřejné správy Karel Šimka Brno, 8. 9. 2016 Obsah referátu Co je to habilitační a profesorské řízení? Proces, aktéři. „Výstup“ habilitačního/profesorského řízení a jeho soudní kontrola. 2 Co je to hab./prof. řízení? Výkon veřejné správy! Vysoké školy jsou vykonavateli veřejné správy! Poskytují zákonem stanoveným způsobem kvalifikaci a v řadě ohledů vykonávají veřejnou správu dokonce vrchnostensky (přijetí ke studiu, zkoušení, ukončení studia, stanovení poplatků spojených se studiem…). V tomto ohledu není rozdíl mezi veřejnou, státní a soukromou VŠ – podstatný je rozsah její akreditace. 3 Co je to hab./prof. řízení? Docentura a profesura jsou STÁTNÍ (nikoli univerzitní!!!) akademické hodnosti. Stejně tak jsou STÁTNÍ studijní programy (Bc., Mgr., Ph.D.) a rigorózní řízení. Vysoké školy vykonávají veřejnou správu na základě zvláštního typu autorizace – mají (a JEN ony!) akreditaci v rozsahu stanoveném akreditačním orgánem (dříve Akreditační komise + MŠMT, dnes Akreditační úřad ve dvou formách – institucionální akreditace a akreditace studijního programu). 4 Co je to hab./prof. řízení? Proč je docentura a profesura právně významná pro uchazeče o ni? Má velký statusový význam při plnění veřejnoprávních funkcí VŠ. „Tvrdá“ podmínka: - garance stud. programu Mgr. a Ph.D. - § 44/6 věta druhá ZVŠ, - předsedování habilitační a profesorské komisi vyhrazeno profesorovi - § 72/5 a § 74/3 ZVŠ, - podpora návrhu uchazeče na jmenování profesorem - § 74/2 ZVŠ. 5 Co je to hab./prof. řízení? „Měkká podmínka“ (mohou i jiní): - zkoušení státních zkoušek - § 53/2 ZVŠ, - členství v habilitační a profesorské komisi - § 72/5 a § 74/3 ZVŠ, - členství v přezkumné komisi v řízení o vyslovení neplatnosti státní zkoušky a docentury – § 47c/6, § 74a/5. „Obvyklost“ – profesoři a docenti např. tvoří významnou část vědeckých rad. 6 Co je to hab./prof. řízení? Judikatura: 1) rozsudek NSS z 24. 11. 2011, čj. 7 As 66/2010- 119, č. 2579/2012 Sb. NSS, body 45 a 65 „ [45] Je nepochybné, že vysoké školy, a to veřejné, soukromé i státní, jsou vykonavateli veřejné správy, neboť jako státem autorizované privilegované subjekty zajišťují určité záležitosti ve veřejném zájmu, zejména poskytují vysokoškolského vzdělání spojené s přiznáváním akademických titulů, ale i konají habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem. 7 Co je to hab./prof. řízení? K tomu jim zákon dává monopol, neboť podle ust. § 2 odst. 9 zákona o vysokých školách nikdo kromě vysoké školy nemá právo přiznávat akademický titul, konat habilitační řízení, konat řízení ke jmenování profesorem, používat akademické insignie a konat akademické obřady. Tyto záležitosti zajišťují kromě nevrchnostenských i vrchnostenskými formami činnosti veřejné správy, včetně zejména rozhodování o právech a povinnostech studentů a některých dalších osob, např. uchazečů o studium, uchazečů o jmenování docentem nebo profesorem. 8 Co je to hab./prof. řízení? Toto rozhodování (např. přijímání ke studiu, zkoušení a další formy ověřování požadavků vyplývajících ze studijního programu či rozhodování ve věcech habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem) se uskutečňuje postupem podle zákona o vysokých školách (v různých případech různě formalizovaným) a podle vnitřních předpisů vysoké školy nebo její součásti s případným subsidiárním užitím správního řádu nebo alespoň základních zásad činnosti správních orgánů (§ 177 odst. 1 správního řádu).“ 9 Co je to hab./prof. řízení? „[64] (…) Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem nelze v žádném případě považovat za jakési soukromé řízení jen proto, že do něho uchazeč vstupuje dobrovolně a že i v případě, pokud by v něm neuspěl, mu nic nebrání i nadále vědecky bádat. Obě řízení jsou totiž svého druhu autorizačními řízeními prováděnými k tomu zákonem pověřenými subjekty (vysokými školami disponujícími příslušnou akreditací) a v případě řízení ke jmenování profesorem též v určité míře ministrem školství a především prezidentem republiky rozhodujícím jako správní orgán na základě zmocnění daného mu k tomu zákonem v souladu s čl. 63 odst. 2 a odst. 3 Ústavy (…). 10 Co je to hab./prof. řízení? Pro uvedená řízení platí, že ti, kdo jimi úspěšně projdou, získají v rámci akademického a vědeckého prostředí (a to nikoli jen v rámci vysoké školy či fakulty, na nichž aktuálně vykonávají svoji pedagogickou či vědeckou činnost, nýbrž potenciálně na všech vysokých školách řídících se zákonem o vysokých školách) privilegované postavení umožňující jim se v podstatně významnější míře než jiné osoby podílet na rozhodovacích procesech při výkonu veřejné správy. Např. pouze docenti či profesoři mají právo bez toho, aby k tomu museli být individuálně schváleni vědeckou radou příslušné vysoké školy či fakulty, zkoušet při státní zkoušce (viz § 53 odst. 2 zákona o vysokých školách. 11 Co je to hab./prof. řízení? Tyto osoby mají privilegované postavení i v jiných ohledech, zejména jako členové habilitačních komisí či hodnotících komisí v řízení ke jmenování profesorem. Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem je tedy správní řízení vedené podle zákona o vysokých školách s vyloučením subsidiární použitelnosti správního řádu (§ 72 odst. 13, § 74 odst. 7 zákona o vysokých školách) vyjma základních zásad činnosti správních orgánů (viz § 177 odst. 1 a vzhledem k povaze obou řízení zejm. § 2 odst. 2 a 4, § 3, § 6 odst. 1 správního řádu), jehož výstup (negativní i pozitivní) je na základě žalob příslušných oprávněných subjektů přezkoumatelný ve správním soudnictví.“ 12 Co je to hab./prof. řízení? 2) rozsudek KS v Brně z 17. 1. 2013, čj. 30 A 73/2012 – 73 „I. Rozhodnutí rektora ve věci námitek proti postupu při habilitačním řízení je rozhodnutím ve smyslu § 65 odst. 1 s. ř. s. a jako takové je přezkoumatelné ve správním soudnictví. (…) 13 Co je to hab./prof. řízení? III. V souladu s § 72 odst. 9 ZVŠ je veřejné zasedání vědecké rady důležitou a pevnou součástí habilitačního řízení, během které se koná habilitační přednáška a obhajoba habilitační práce. Následuje rozprava a poté tajné hlasování, které není nijak blíže procesně upraveno a nelze v jeho rámci vyloučit neformální diskusi či výměnu názorů na uchazeče, zejména v návaznosti na jeho předchozí vystoupení při veřejném zasedání. 14 Co je to hab./prof. řízení? 3) rozsudek MS v Praze z 13. 1. 2016, čj. 9 A 113/2015-70 I. Ustanovení habilitační komise (§ 72 odst. 5 ZVŠ) je v řízení o návrhu na jmenování docentem podle ZVŠ dílčím procedurálním krokem, zajišťujícím ověření vědecké nebo umělecké kvalifikace uchazeče a jeho pedagogické způsobilosti a vedoucím k usnesení vědecké rady o návrhu, zda má být uchazeč jmenován docentem. Výsledkem habilitačního řízení je konečné (meritorní) rozhodnutí vědecké rady o zastavení řízení nebo rozhodnutí rektora o jmenování uchazeče docentem. Žaloba na ochranu proti nečinnosti (§ 79 s. ř. s.), která je spatřována v absenci rozhodnutí o námitkách proti ustanovení habilitační komise uplatněných v průběhu řízení, které dosud nebylo ukončeno, není důvodná, neboť se jí uchazeč nedomáhá vydání rozhodnutí ve věci samé. 15 Co je to hab./prof. řízení? II. V řízení o námitkách uchazeče proti postupu v habilitačním řízení lze ochranu proti nečinnosti poskytnout pouze v režimu § 72 odst. 14 ZVŠ. O námitkách se rozhoduje až po ukončení habilitačního řízení a po předání námitek děkanem k rozhodnutí rektorovi. Rektor vysoké školy je orgánem oprávněným rozhodnout o námitkách proti postupu a rozhodnutí v habilitačním řízení a jeho rozhodnutí je konečné. 16 Proces, aktéři Habilitace: Uchazeč. Děkan (event. rektor či ředitel VŠ ústavu). Habilitační komise. Vědecká (umělecká) rada fakulty (celé VŠ, event. VŠ ústavu). Rektor. Eventuelně vědecká (umělecká) rada celé VŠ, jestliže rektor nechce jmenovat. 17 Proces, aktéři Habilitace: Kdo vydává finální rozhodnutí? 1) děkan nebo rektor podle § 72/4 ZVŠ v případě neodstraněných vad návrhu. 2) vědecká (umělecká) rada fakulty (celé VŠ), pokud návrh na jmenování docentem nezíská nadpoloviční většinu všech hlasů členů VR (§ 72/10 ZVŠ). 3) rektor, pokud jmenuje (§ 72/11 poslední věta ZVŠ). 4) vědecká rada celé VŠ (§ 72/11 třetí věta ZVŠ). 18 Proces, aktéři Profesorské řízení (1): Uchazeč (podává návrh podpořený stanovisky dvou profesorů); event. podává návrh děkan či rektor resp. VR může zahájit řízení z vlastního podnětu. Děkan (event. rektor či ředitel VŠ ústavu) – ustavuje profesorskou komisi. Profesorská komise. Vědecká (umělecká) rada fakulty (celé VŠ, event. VŠ ústavu). 19 Proces, aktéři Profesorské řízení (2): Rektor (rozhoduje o námitkách). Event. vědecká (umělecká) rada celé VŠ, jestliže v první fázi rozhodovala vědecká rada fakulty či VŠ ústavu. Ministr. Prezident republiky (Kdy rozhoduje jako správní orgán? Rozsudky NSS z 27. 4. 2006, čj. 4 Aps 3/2005-35, č. 905/2006 Sb. NSS, a z 21. 5. 2008, čj. 4 Ans 9/2007-97, č. 1717/2008 Sb. NSS). 20 Proces, aktéři Profesorské řízení: Kdo vydává finální rozhodnutí? 1) vědecká (umělecká) rada fakulty (celé VŠ či vědecká rada VŠ ústavu), pokud návrh na jmenování profesorem nezíská nadpoloviční většinu všech hlasů členů VR (§ 74/6 ZVŠ). 2) hlasovala-li pro jmenování VR fakulty/VŠ ústavu, hlasuje následně vědecká rada celé VŠ; pokud návrh na jmenování profesorem nezíská nadpoloviční většinu všech hlasů členů „velké“ VR (§ 74/6 ZVŠ), řízení se zastavuje. 3) Ministr, vrací-li návrh vědecké radě VŠ (§ 73/3 ZVŠ). 3) Prezident republiky. 21 Proces, aktéři Nejasnosti (1): Povaha námitek, o nichž rozhoduje ve finále rektor (§ 72/14 u habilitačního řízení a § 74/8 u profesorského). - Jde o opravný prostředek v meritu? Myslím, že nikoli, jde o nápravu chyb v postupu. - Lze jím zvrátit meritorrní rozhodnutí VR fakulty (VŠ ústavu) či VR celé univerzity? Nejspíše ne. Určitě jimi nejde zvrátit rozhodnutí ministra či prezidenta. - Co jimi tedy lze napravit? Možná dílčí postupy jednotlivých aktérů „uvnitř“ dané VŠ (složení habilitační či profesorské komise, průtahy apod.). 22 Proces, aktéři Nejasnosti (2): Povaha rozhodnutí ministra podle § 73/3 ZVŠ (vrácení návrhu na jmenování profesorem vědecké radě VŠ - Jde vždy o finální rozhodnutí končící (pro uchazeče neúspěšně) profesorské řízení? Anebo (někdy? vždy?) jde o rozhodnutí „vracecí“, tj. rozhodnutí, jímž se věc vrací vědecké radě k dalšímu řízení, takže procedura jmenování profesorem nekončí? V důvodové zprávě novely č. 137/2016 Sb. není v detailu rozebráno. - Může nastat situace, kdy ministr postoupí návrh prezidentovi, prezident podepíše, ale předseda vlády nekontrasignuje? A šlo by žalovat nekontrasignaci???? 23 „Výstup“ Je-li habilitační/profesorské řízení výkon veřejné správy zasahující do subjektivních veřejných práv uchazeče, musí být jeho „výstup“, tj. rozhodnutí, že je jmenován docentem či profesorem, anebo není, soudně přezkoumatelné ve správním soudnictví. Judikáty správních soudů vyznívají jednoznačně takto. Důsledky: „výstup“ musí být přezkoumatelný v tom smyslu, že z něho musí být patrné, PROČ byl/nebyl uchazeč jmenován. Praxe: důležité bude NEjmenování, ale výjimečně lze soudně přezkoumat i jmenování (žaloba nejvyššího státního zástupce na ochranu veřejného zájmu). 24 „Výstup“ Důsledek: KAŽDÝ z aktérů vydávající finální rozhodnutí musí je vydat v podobě, že z něj musí být jasno PROČ. Jinak se jedná o nepřezkoumatelné, a tedy zjevně nezákonné rozhodnutí, které bude správním soudem velmi jednoduše a zpravidla bez jednání zrušeno. Argumentem pro nevydání přezkoumatelného rozhodnutí NENÍ, že rozhodoval kolektivní orgán v tajném hlasování. Rozhodování kolegiálních orgánů děje se dokonce i ve správním řízení podle správního řádu (§ 134 správního řádu) a je běžné v soudním rozhodování (soudní senáty). I zde se vyhotovuje písemné odůvodněné rozhodnutí. 25 „Výstup“ Kdo sepíše odůvodnění kolegiálního orgánu? Je to v první řadě věc samosprávných vnitřních předpisů VŠ upravujících habilitační či profesorské řízení a jednání příslušných orgánů (typicky jednací řády vědeckých rad a řády habilitačního a profesorského řízení). Obvykle zde klíčovou roli bude hrát předseda vědecké rady (děkan, rektor), event. ve spolupráci s habilitační resp. profesorskou komisí. Věcný obsah odůvodnění: Musí z něho být patrné, v čem uchazeč splnil/nesplnil kritéria pro jmenování docentem resp. profesorem, a tedy tam musí být také uvedeno, jaká ta kritéria byla. 26 „Výstup“ Kritéria: Jsou stanovena obecně a mají být konkretizována a posuzována pro daný obor příslušnými orgány, tj. zejména VŠ, ale u profesorského řízení v určité míře i ministrem a prezidentem republiky. Jsou obecně uvedena v § 72/ a § 74/1 ZVŠ. Habilitace: Ověřuje se a) vědecká nebo umělecká kvalifikace uchazeče a b) pedagogická způsobilost. Obě složky musí být přítomny současně, nicméně ne nutně ve stejné míře, mohou se navzájem vyvažovat. Profesura: Ověřuje se pedagogická a vědecká nebo umělecká kvalifikace uchazeče, který je význačnou a uznávanou vědeckou nebo uměleckou osobností ve svém oboru. 27 „Výstup“ Z hlediska přezkoumatelnosti rozhodnutí soudem je třeba ve finálním rozhodnutí uvést: - Jaká konkrétní kritéria vědecké/umělecké kvalifikace (u profesora význačnosti a uznávanosti v rámci kvalifikace) byla zvažována a v jaké míře a jakými konkrétními počiny je uchazeč naplnil, resp. naopak nenaplnil. - Jaká konkrétní kritéria byla zvažována u pedagogické způsobilosti a čím byla naplněna/nenaplněna. Nutno si uvědomit, že habilitační a profesorská řízení jsou KRITERIÁLNÍ posuzování uchazečů; na tom nic nemění obecnost zákonného vymezení kritérií. 28 „Výstup“ Jinak řečeno, v habilitačním či profesorském řízení se nerozhoduje politicky ve smyslu, že udělení či neudělení výhody je čistě věcí vnitřní úvahy toho, kdo rozhoduje. Jde stále o klasickou správní činnost vrchnostenské povahy, tedy aplikaci práva a subsumpci právní normy na konkrétní skutkový stav. Jiná než odborná a pedagogická hlediska nejsou přípustná!!! ALE: Součástí odbornosti a pedagogických kvalitou jsou i hlediska etická (vědecká etika, etika při výkonu pedagogické činnosti, obecná etika v rámci běžného životního fungování) a hlediska obecného respektu uchazeče okolím. Musí být však konkrétně zdůvodněna, tak jako jakákoli jiná dílčí hlediska. 29 „Výstup“ Habilitační a profesorská řízení vedou k tomu autorizované VŠ jako pověření vykonavatelé veřejné správy ve veřejném zájmu (proto, aby CELÉ české vysoké školství dobře fungovalo). Nevedou je ve vlastním zájmu!!! Akademici rozhodují o své budoucí konkurenci – nutná extrémní férovost. Důsledek: Má-li v určitém oboru akreditaci k habilitačnímu/profesorskému řízení určitá vysoká škola, je jejím úkolem posuzovat „své“ uchazeče a uchazeče působící na jiných VŠ podle shodných kritérií a stejně přísně. Nesmí např. bezdůvodně zvýhodňovat praxi „u sebe“ oproti jiné věcně srovnatelné praxi. 30 Děkuji za pozornost! 31