Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 1 Změny v postavení a činnosti orgánů vysoké školy a fakulty Krátce též k předpisům vydávaným vysokou školou JUDr. Veronika Smutná (Kudrová), Ph.D. Katedra správní vědy a správního práva Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 2 Orgány vysoké školy a fakulty Samosprávné Akademický senát Rektor, resp. děkan Vědecká (umělecká, akademická) rada Disciplinární komise Rada pro vnitřní hodnocení - je-li zřízena Ostatní Kvestor, resp. tajemník Správní rada (ne StVŠ, ne fakulta) Soukromá VŠ – stanoví si vnitřními předpisy, které orgány vykonávají působnost podle části 4. až 11. ZVŠ zřizuje se pouze v případě, že se zřizuje institucionáln Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 3 Zákon stanoví ve vztahu ke členům akademického senátu Složení (a limity poměru skupin členů) Minimální počet členů a max. délku jejich fčního období Zákl. parametry * členství (přímá a tajná volba) a jeho †; zanikne-li členství některého člena … před uplynutím jeho funkčního období a vnitřní předpis veřejné vysoké školy umožní výkon funkce člena akademického senátu veřejné vysoké školy náhradníkem, vykonává náhradník tuto funkci pouze po zbytek příslušného funkčního období Další věci požaduje upravit či vybízí k úpravě; z logiky věci ve volebním řádu x jednací řád (volební a jednací řád) Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 4 Postavení AS budou stanovovat 3 vnitřní předpisy Statut (dle § 17 odst. 2 písm. f) ZVŠ statut upravuje organizační strukturu) - je na univerzitě / fakultě, jak podrobně (s výhradou čistě „volebních“ a čistě „jednacích“ otázek) Volební řád AS - upravuje otázky, které mají vliv na samotnou podstatu AS, tedy na jeho složení a ustavování (v rozsahu, v němž nejsou upraveny ve statutu) Jednací řád AS - upravuje otázky, které by neměly mít reálný vliv na postavení AS, ale měly by zajistit jeho fungování – tj. otázky vnitřní organizace, podmínek a pravidel pro hlasování, … Statut a VŘ schvaluje AS na návrh rektora (děkana), JŘ na návrh člena senátu se stanoviskem rektora (děkana) klíčové věci, které by neměly jít mimo rektora, mohou být vloženy do Statutu; vystoupení na zasedání - kdykoli o to požáda může vstupovat kdykoli, pokud je předkladatelem a probíhá k tomu diskuse, kdy je potřeba cokoli obhájit Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 5 Zákon stanoví ve vztahu k jednání akademického senátu Jeho veřejnost, způsob „volby“ rektora (děkana) Povinnost předsedy svolat jednání na žádost rektora (děkana) Právo rektora, prorektora, děkana vystoupit na zasedání kteréhokoli AS kdykoliv o to požádají u univerzitního AS též předseda správní rady a předseda RVH (pověřený člen) u fakultního AS též proděkan, předseda univerzitního AS (pověřený člen) Povinnost předkladatele dálkově zveřejnit návrhy a podklady nejméně 7 kalendářních dnů předem, s výj. kreace VR, DK, RVH Ostatní úpravu je vhodné provést jednacím řádem Co není v předpise je na zvykovém právu či uvážení předsedy lze doporučit, pravidla upravit v JŘ Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 6 Rektor = vrcholný výkonný a řídící orgán VŠ; má zbytkovou půs. Kooperuje s akademickým senátem VŠ Překládá ke schválení dokumenty, vnitř. předpisy (ne JŘ), rozpočet aj. Navrhuje jmenování (a odvolání) ostatních orgánů Jm. a odvolává (§ 28 odst. 3) děkana na návrh AS fakulty Ustavuje a pověřuje „si“ kvestora a prorektory Rozhoduje ve správním řízení o nefakultních studentech rozhoduje o odvolání (i tam, kde rozhoduje v 1. st.), o moderaci jmenuje docenty a plní další působnosti v „kvalifikačním řízení“ Předsedá VR a radě pro vnitřní hodnocení, je-li zřízena námitka o podjatosti: stanovit, že kompetence bude alespoň v kompetenci pro Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 7 Děkan = vrcholný výkonný a řídící orgán fakulty; má zbytkovou půs. „Předem“ projednává pracovněprávní vztahy s rektorem, a to v rozsahu, v němž se nedohodli, že tak činit nebude Kooperuje s akademickým senátem Překládá ke schválení dokumenty, vnitř. předpisy (ne JŘ), rozpočet aj. Navrhuje jmenování ostatních samosprávných orgánů fakulty Ustavuje a pověřuje „si“ tajemníka a proděkany Rozhoduje ve správním řízení o fakultních studentech (zpravidla) a uchazečích plní působnost v „kvalifikačním řízení“ Předsedá vědecké radě fakulty Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 8 Vědecká rada – zákonné kompetence (obecně) projednává návrh strategického záměru VŠ (fakulty) vykonává působnost v „kvalifikačním řízení“; pozor na požadavek odůvodnění (podrobněji dr. Šimka, NSS) vyjadřuje se k záležitostem, které ji předloží rektor (děkan) schvaluje (navrhuje) „akreditační věci“ a VR VŠ (ne fakulty) též projednává další věci související s Q a Radou pro vnitřní hodnocení (RVH) a vykonává též další působnosti stanovené statutem VŠ není-li zřízena Rada pro vnitřní hodnocení, vykonává VR VŠ (na fakulty) též její působnosti Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 9 Vědecká rada vysoké školy (nově) projednává na návrh/předložení rektora a před předložením AS VŠ návrh strategického záměru VVŠ návrh pravidel systému zajišťování Q vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení jejich Q návrh výroční zprávy o činnosti vysoké školy návrh zprávy o vnitřním hodnocení Q vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností VVŠ předložený předsedou RVH záměry rektora jmenovat (a odvolat) členy RVH (kvality) Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 10 Vědecká rada VŠ (nově) schvaluje na návrh rektora studijní programy (v rámci institucionální akreditace)* záměr předložit (NAÚ) žádost • o akreditaci studijního programu (vč. rozšíření, prodloužení)* • o akreditaci „kvalifikačního řízení“* v případě, že mají být realizovány fakultou, předkládá rektor výše uvedené na návrh vědecké rady fakulty o institucionální akreditaci (vč. rozšíření) pro obl. vzděl. záměr zrušit studijní program záměr vzdát se akreditace „kvalifikačního řízení“ záměr vzdát se institucionální akreditace * lze statutem zcela nebo částečně svěřit RVH nebo VR fakulty Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 11 Vědecká rada fakulty projednává návrh strategického záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti fakulty (SZF) vypracovaný v souladu se strategickým záměrem VŠ (před schvalováním AS) projednává návrhy každoročního plánu realizace SZF schvaluje návrhy „fakultních“ studijních programů a postupuje je prostřednictvím rektora ke schválení VR uni navrhuje rektorovi záměr předložit žádost o akreditaci studijního programu (rozšíření, prodloužení) nebo „kvalifikačního řízení“ (před schvalováním VR fakulty) vykonává půs. v „kvalifikačním řízení“ v rozsahu dle ZVŠ + případně (vybrané) kompetence univerzitní VR (dle § 12 odst. 3 ZVŠ) Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 12 Rada pro vnitřní hodnocení zřizuje se nepovinně (statutem), bez ní ale nelze získat instit. akreditaci (81a/1b) (SVŠ dle vnitřního předpisů) vnitřní předpis může stanovit délku funkčního období jejím předsedou je rektor, místopředsedou doc./prof. z VŠ dalšími členy jsou předseda akademického senátu VŠ členové jmenovaní rektorem na návrh vědecké rady VŠ (1/3) a na návrh akademického senátu VŠ (1/3, včetně 1 studenta); nejmenuje-li rektor navrženého, musí to navrhovateli zdůvodnit další členové (1/3 – 2) jmenovaní rektorem Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 13 Kompetence rady pro vnitřní hodnocení schvaluje návrh pravidel systému zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností VŠ předložený předsedou rady před předložením AS řídí průběh vnitřního hodnocení kvality zpracovává zprávu (a dodatků) o vnitřním hodnocení Q vede průběžné záznamy o vnitřním hodnocení kvality + případně (vybrané) „akreditační“ kompetence univerzitní VR svěřené ji statutem VŠ dle § 12 odst. 3 ZVŠ není-li zřízena, vykonává její působnost vědecká rada VŠ Správní rada veřejné VŠ dává předchozí souhlas k vybraným P jednáním po schválením AS schvaluje rozpočet VŠ a strategický záměr VŠ projednává zprávu o vnitřním hodnocení kvality a výroční zprávu o činnosti a o hospodaření; musí rozhodnout do 2 týdnů ode dne postoupení schváleného návrhu AS; jinak se má za to, že návrh schválila; pokud návrh neschválí, AS se může ztotožnit s návrhem (prostou většinou) anebo přehlasovat správní radu nejméně 3/5 všech členů vyjadřuje se k dalším věcem, které ji k projednání předloží rektor Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 14 Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 15 Další změny týkající se orgánů VŠ (fakulty) U disciplinární komise nově platí, že její předseda je volen členy ze svého středu namísto přímého jmenování rektorem (děkanem) Kvestor „zastupuje“ VŠ namísto „jedná za ni“ – jen termionologie Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 16 Univerzita vs. fakulta § 6 ZVŠ stanoví působnosti veřejné vysoké školy § 24 odst. 1 ZVŠ dále stanoví, které z uvedených kompetencí vykonávají relativně samostatně fakulty (svými orgány) § 24 odst. 2 ZVŠ stanoví, které z uvedených kompetencí fakulty vykonávají relativně samostatně v rozsahu svěřeném statutem Mezi postavením univerzity (vysoké školy jako celku) a fakulty existuje podstatný rozdíl; s ním souvisí některé mantinely (hospodaření, vnitřní předpisy) Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 17 Samosprávné kompetence vysoké školy (§ 6) vnitřní organizace a ustavování samosprávných akademic. orgánů počty přijímaných uchazečů*, podm. pro přijetí a rozhodování v přij. řízení, tvorba a uskutečňování st. programů, org. studia, včetně rozhodování o P&P studentů*, stanovování výše poplatků spojených se studiem a s konáním „kvalifikačního řízení“ zaměření a organizace výzkumné, vývojové … nebo další tvůrčí činnosti, jako i spolupráce s jinými VŠ a PO a zahraniční styky zajišťování a vnitřní hodnoc. Q vzděl., tvůrčí a s nimi souv. činností pracP vztahy a počty AP a ost. zaměstnanců, jako „kvalifikační říz.“ hosp. a nakládání s majetkem (nakládání s přidělenými prostředky) § 24 dříve stanovil, že vybrané kompetence přísluší ve věcech týkajících se fakulty, fakultě (podtržené) + doplňková činnost a nakládání s prostředky z ní Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 18 Rozhodování nebo jednání orgánů fakulty po novele* nestanoví-li ZVŠ jinak ustavování samosprávných akademických orgánů fakulty vnitřní organizace fakulty habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem nakládání s finančními prostředky přidělenými fakultě pracovněprávní vztahy, po předchozím projednání s rektorem v rozsahu stanoveném statutem, nestanoví-li ZVŠ jinak tvorba a uskutečňování studijních programů strategické zaměření tvůrčí činnosti (nahradilo zaměření a org. tv. činn.) zahraniční styky a aktivity doplňková činnost a nakládání s prostředky získanými z této činnosti * do první registrace statutu platí rozsah práv fakulty před novelizací !!!! Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 19 Univerzita vs. fakulta Určitá míra autonomie fakulty, prvky dozoru a kontroly univerzitou Děkan je jmenován rektorem (na návrh AS fakulty) Zpravidla mu rektor určuje plat (v závislosti na obsahu vnitřního mzdového předpisu) Děkan může být odvolán rektorem i bez souhlasu AS fakulty (po jeho vyjádření, se souhlasem AS univerzity), pokud • závažným způsobem neplní své povinnosti nebo • závažným způsobem poškozuje zájem VŠ nebo fakulty AS VŠ může zrušit vnitřní předpis, rozhodnutí nebo jiný úkon orgánu fakulty (nebo pozastavit jeho účinnost), pouze pokud je tento protiprávní (a contrario žádnými jinými právními způsoby orgány univerzity do úkonů fakult přímo zasahovat nemohou) Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 20 Univerzita vs. fakulta V určitých věcech existuje určitá dvoustupňovost mezi orgány Rektor rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí děkana, popř. moderuje vyměřené poplatky Na návrh VR fakulty rektor jmenuje docenty, popř. požádá o posouzení návrhu VR univerzity Vědecká rada univerzity provádí druhý stupeň posouzení v „kvalifikačním řízení“ • obligatorně v profesorském • fakultativně v habilitačním Akademický senát univerzity • schvaluje vnitřní předpisy fakulty po schválení AS fakulty Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 21 Vnitřní předpisy = soubory závazných pravidel, jimiž VŠ upravují svou organizaci a postavení svých členů (pozor na výhradu zákona) univerzitní (§ 17) a fakultní (§ 33) nově zvlášť volební řád a jednací řád a mezi univerzitními předpisy pravidla systému zajišťování Q vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení Q vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností veřejné vysoké školy musí být veřejně přístupné (§ 21 odst. 1 písm. i) ZVŠ, resp. § 33 odst. 3 ZVŠ – stanovena povinnost zveřejňovat je ve veřejné části internetových stránek univerzity/fakulty včetně údajů o době jejich platnosti a účinnosti) podrobněji k obsahu a termínu pro změnu dr. Koťátková (MŠMT) Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 22 Záruky při přijímání vnitřních předpisů 1. Jsou dány jednotlivými aktéry akademický senát jako vrcholný zastupitelský orgán (povinně složený z obou částí akademické obce, ustavený zákonem stanoveným způsobem) uplatňuje názorovou pluralitu a dodává legitimitu; ve vztahu k vnitřním předpisům fakulty AS VŠ jedná jako dozorový orgán univerzity hájící zájmy univerzity rektor (děkan) jako vrcholný výkonný orgán deklaruje vůli k realizaci vnitřního předpisu a zaručuje předpoklad proveditelnosti MŠMT jako dozorový orgán státu dohlíží na zákonnost Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 23 Záruky při přijímání vnitřních předpisů 2. Jsou dány předepsanými postupy – k přijetí předpisu je vždy nezbytná spolupráce (shoda) akademického senátu a rektora (děkana) kontrola orgánem jiné „úrovně“ (MŠMT či univerzitním AS) hájícím zájmy odlišné od zájmů předkladatele a schvalujícího akademického senátu; pozor – akademický senát nemá možnost jednostranně změnit vnitřní předpis předložený rektorem či děkanem, popř. postoupený fakultním AS Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 24 Jiné akty interní povahy (směrnice, opatření...) Mohou ukládat povinnosti pouze podřízeným osobám (zaměstnancům či členům orgánů, tj. NE „řadovým“ studentům) Postavení studentů mohou upravovat jen „technicky“ (tj. stanovat formuláře, úřední doby apod.); pro stanovení jejich povinností slouží výlučně vnitřní předpisy Svou povahovou je interním předpisem i jednací řád (akademického senátu) Pozor na subdelegaci otázek, které jsou vyhrazeny vnitřním předpisům (29 Af 87/2011) Děkuji za pozornost veronikasmutna9@gmail.com Novela zákona o vysokých školách • 8. – 9. 9. 2016 • Brno 25