Kvalita vzdělávací činnosti z pohledu standardů vytvořených Akreditační komisí Iva Stuchlíková Akreditační komise Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích Akreditační komise – pohled na kvalitu vzdělávací činnosti § 84 zákona 111/1998 Sb. „AK pečuje o kvalitu vysokoškolského vzdělávání a všestranně posuzuje vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost vysokých škol.“ 18 let praxe dle zákona 111/1998 Sb. AK postupně nabývala expertní zkušenosti: • počet zasedání AK: 103 (+ 2 mimořádná) • celkový počet členů AK: 61 • počet členů stálých pracovních skupin: cca 600 (odhad) • počet projednaných žádostí o státní souhlas: 170 • počet projednaných žádostí o akreditace studijních programů: 1500/ročně • počet projednaných žádostí o akreditace oborů habilitačního a profesorského řízení: 30 - 100/ročně • počet realizovaných hodnocení činnosti vysokých škol: více než 300 pracovišť (letech 2010 – 2013, hodnocení DSP: 143 pracovišť) Kvalita vzdělávací činnosti Kvalita vzdělávání vymezení Vysokoškolské vzdělání jako veřejný statek, accountabilita; funkce vzdělání (např. Biesta: kvalifikace, socializace, subjektivizace), Procesuální rovina (proces-produkt) Systémové pojetí (prvky a jejich interakce) Kvalita vzdělávací činnosti AK- systémové a holistické chápání kvality vzdělávací činnosti, která vychází z Mise a strategie školy (hodnotící zprávy, struktura oborů, cíle studijních programů; vztahy v rámci univerzity a nespolupráce nebo hledání synergií, překrývání oborů) Schopnosti školy kvalitu vzdělávání hodnotit a zajistit (sebehodnotící zprávy, schopnost identifikovat a řešit problémy v realizované kvalitě vzdělávací a tvůrčí činnosti) Standardy AK pro studijní programy – benchmarking pro kvalitu vzdělávací činnosti „obecné minimální požadavky Akreditační komise kladené na studijní programy a jejich obory“ Obsah studia Personální zabezpečen í studijního programu Vědecká, výzkumná, vývojová, umělecká a další tvůrčí činnost Garant studijního programu Informační a přístrojové zabezpečen í Problémy se zajišťováním kvality Obsah studia Formální vymezení cíle studia a profilu absolventa (bez vazby na kutikulární obsah; forma studia neodpovídá deklarovaným výstupům z učení) Nezohledněny kurikulární standardy dané resortní legislativou (např. neodpovídající rozsah praxe, její formální pojetí) Nepropracovaný nebo jen formálně uplatňovaný kreditní systém (nedopovídající zátěž, velké množství předmětů, nadměrné množství přímé výuky – středoškolská struktura studia) Nejasně formulovaná pravidla pro uznávání předmětů (CŽV, VOŠ, zahraniční mobility) Chybějící nebo jen formální hodnocení kvality realizovaného kurikula (škola nezískává, nevyhodnocuje nebo nezohledňuje hodnocení kvality výuky; praxím chybí řízení, atd.); chybí jasná a kontrolovatelná opatření, případně nejsou vyhodnocována (formální kontrolní zprávy) Personální zabezpečení a garant studijního programu Nedostatečně početné personální zajištění vzhledem k počtu studentů, problémy ve věkové nebo kvalifikační struktuře Souběhy úvazků na vzdálených pracovištích; krátkodobé pracovní smlouvy/fluktuace Odlišné personální obsazení v akreditačním spisu a v uskutečňované výuce Nedostatečné zajištění profilujících disciplín Garant programu se nepodílí na výuce a rozvíjení programu (např. žijící dlouhodobě v zahraničí, jen krátkodobé návštěvy; s odlišným zaměřením, plně vytížený mimo akademickou sféru) Vědecká, výzkumná, vývojová, umělecká a další tvůrčí činnost Formální vykazování (kvantita nad kvalitou) Nedostatečná infrastruktura pro tvůrčí činnost Projektová činnost nesouvisející s obsahem studia Rozvojová spíše než tvůrčí činnost Malé zapojení do mezinárodní spolupráce v tvůrčí činnosti Tvůrčí činnost realizována jen malým počtem akademických pracovníků Příliš „flexibilní“ nároky na habilitační či jmenovací řízení Informační a přístrojové zabezpečení Výuka v nevyhovujících prostorách Nedostatečné zajištění literaturou či přístupy do databází Nedostatečné vybavení pro praktickou či experimentální práci studentů Slabá podpora kombinovaných a distančních forem Nedostatek veřejně dostupných informací o vzdělávací a tvůrčí činnosti školy Kvalita vzdělávací činnosti – neetická (či podvodná) jednání Ve vztahu ke studentům (neuzavřený smluvní vztah – soukromé školy, prodlužování studia, prodlužování studia, jen formální řešení stížností, zavádějící informace – o akreditacích, vyučujících atd.) Ve vztahu k podmínkám akreditace (porušování podmínek akreditace; poskytování mylných či zavádějících informací veřejnosti apod.) Pozn. Problémy s (NE)kvalitou v evropském prostoru (zasedání ENQA Budapešt – květen 2016; podobně – zasedání CENQAKrakov – květen 2016) Kvalita vzdělávací činnosti z pohledu standardů AK • AK členem ENQA - mezinárodní uznání národního systému zabezpečování kvality vysokého školství • Důraz na posuzování skutečného stavu proti formálnímu výkaznictví • Důraz na pojetí vysoké školy jako „vrcholného centra vzdělanosti“ proti pojetí agenturního typu • Standardizace úrovně vzdělání v některých oborech (navzdory neexistující koncepci státu) Děkuji za pozornost