Činnost Národního  akreditačního úřadu pro vysoké  školství a akreditace JIŘÍ SMRČKA KANCELÁŘ NAÚ Období „přechodu“ na nový systém • REALIZOVANÉ KROKY • jmenování předsedy, místopředsedů a členů Rady NAÚ a členů  Přezkumné komise • příprava a schválení podzákonných předpisů (nařízení vlády): • o oblastech vzdělávání ve vysokém školství • o standardech pro akreditace ve vysokém školství • příprava technického a administrativního zázemí pro činnost NAÚ • ZBÝVÁ REALIZOVAT • usnesení se na statutu NAÚ a jeho schválení vládou • stanovení doporučených postupů a metod hodností • vytvoření seznamu hodnotitelů pro ustanovování hodnotících  komisí Statut NAÚ • příprava statutu jmenovanými členy Rady NAÚ (srpen) • zaslání připravené verze návrhu Statutu NAÚ členům  Přezkumné komise NAÚ, reprezentacím VŠ, MŠMT a  dalším partnerům k připomínkám (začátek září) • projednání připomínek (1. polovina září) • projednání návrhu Statutu NAÚ na zasedání Rady NAÚ  (20. září) • zaslání návrhu statutu prostřednictvím MŠMT do  připomínkového řízení a projednání připomínek • projednání návrhu ve vládě (říjen) Nedokončená akreditační řízení • nedokončená řízení se dokončí podle nového znění  zákona • MŠMT předává na začátku září NAÚ všechna  nedokončená řízení: • zahájená na základě žádosti (o udělení, prodloužení,  rozšíření akreditace) • zahájená z moci úřední (o přijetí omezení akreditace) • NAÚ u jednotlivých řízení rozhodne o dalším postupu • MŠMT zůstávají nedokončená řízení o udělení /  odejmutí státního souhlasu Platné akreditace • rozhodné datum pro automatické prodloužení akreditaci o  tři roky je 31. 8. 2016 – nebude se vydávat správní  rozhodnutí • v platnosti zůstávají přijaté sankce (omezení akreditace) • NAÚ nebude moci rozhodnout ve věci akreditace /  prodloužení / rozšíření / studijního programu o studijní obor • NAÚ bude moci nadále rozhodovat o sankcích i u studijních  programů a oborů akreditovaných podle předchozí úpravy • kontrolní zprávy: NAÚ si určí, zda převezme zavedenou  praxi AK • informace o podstatných změnách ve studijních  programech: zasílají se NAÚ (vyplývá to ze zákona) Nové žádosti o akreditaci • možno předložit žádost kdykoli, doporučujeme ale  vyčkat, že bude NAÚ připraven na vyřizování žádostí (tj.  přijatý statut, schválené metodiky, vytvořené seznamy  hodnotitelů) • prozatím nejsou žádné formuláře či metodiky • preferuje se předložení žádosti elektronicky (tj.  datovou schránkou); případná listinná forma musí být  doplněna o CD s totožnými dokumenty • NAÚ jako orgán veřejné moci bude mít vlastní datovou  schránku • do budoucna se předpokládá vytvoření elektronické  aplikace pro předkládání žádostí •informace budou zveřejňovány na webu NAÚ Další podstatné činnosti NAÚ 1. Stanoviska ke státnímu souhlasu 2. Stanoviska k určení typu vysoké školy 3. Hodnocení činnosti vysokých škol ‐ na žádost MŠMT nebo na základě podnětu 4. Posuzování záležitosti týkající se vysokého školství ‐ na žádost ministra školství 5. Posuzování zabezpečení programu zahraničních VŠ ‐ na žádost MŠMT 6. Provádění kontroly dodržování právních předpisů při  uskutečňování akreditovaných činností  Odhad náročnosti práce NAÚ • AK posuzovala průměrně 1500 žádostí o  akreditace studijních programů ročně • předpokládá se kulminace žádostí (zejména o  institucionální akreditaci) v letech 2017 a 2018 • náročnost je podmíněna strategií VŠ při přechodu  na nové studijní programy • náročnost některých činností se zatím nedá  odhadnout (např. počet žadatelů zahraničních VŠ, ke  kterým bude NAÚ vydávat stanovisko) • roky 2016 a 2017 budou náročné na vytváření  systému práce a správní praxe Příprava na nový systém akreditací 1. Zavedení systému vnitřního zabezpečování kvality ‐ kompatibilita se zákonem a akreditačními standardy 2. Přiřazení programu (oboru) k oblasti vzdělávání                  ‐ vodítko: základní tematické okruhy SZZk ‐ kombinovaný program – přiřazení k více oblastem 3. Přiřazení profilu programu ‐ profesně zaměřený x akademický ‐ jen u bakalářských a magisterských programů Příprava na nový systém akreditací 4. Analýza programů z hlediska regulovaných povolání                  ‐ souhlasné stanovisko uznávacího orgánu je  nezbytnou podmínkou pro akreditaci programu ‐ seznam regulovaných povolání a uznávacích orgánů: http://uok.msmt.cz 5. Příprava na zrušení dvoustupňového systému ‐ zrušení dosavadních studijních programů a oborů ‐ komplikace: po určitou dobu budou koexistovat dva  rozdílné systémy Akreditace studijních programů • postup obdobný jako v současnosti  • liší se: ‐ nelze akreditovat ani reakreditovat studijní obor ‐ u studijních programů připravujících k výkonu  regulovaného povolání musí být souhlas uznávacího  orgánu ‐ v případě neúspěšné žádosti nová žádost možná až po 2  letech ‐ informace o studijních programech je nutné zveřejňovat  na internetu Institucionální akreditace • lze požádat o akreditaci 1 a více oblastí v 1 či více typu  programů  • po udělení akreditace lze akreditaci rozšířit o další  oblast nebo o typ programů • programy mimo oblasti a typy akreditované v rámci  institucionální akreditace lze uskutečňovat na základě  programové akreditace • na „vnitřní akreditace“ vyplývající z institucionální  akreditace by se měla vztahovat obdobná pravidla jako  na akreditace studijních programů Akreditace oborů habilitačního a  profesorského řízení • nepodléhá institucionální akreditaci • lze požádat o akreditaci zároveň se žádostí o  institucionální akreditaci nebo samostatně • postup obdobný jako v současnosti  Společná akreditace programu s jinou  právnickou osobou • postup podle § 81 zůstává obdobný – jinou  právnickou osobu je nutné samostatně akreditovat  i v případě institucionální akreditace • výjimkou je spolupráce s ústavy AVČR, která je na  základě institucionální akreditace možná bez další  akreditace (musí být součástí institucionální  akreditace) Děkuji Vám za pozornost