OR č. 3/2021 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích OPATŘENÍ REKTORA Č. 3/2021 K ORGANIZACI VÝUKY V LETNÍM SEMESTRU AKADEMICKÉHO ROKU 2020/2021 Datum vydání: 15. 2. 2021 Účinnost od: 22. 2. 2021 Účinnost do: 3. 10. 2021 Číslo jednací: VŠTE003248/2021 Počet stran: 6 Počet příloh: 0 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Ruší předpis Nadřízené předpisy Studijní a zkušební řád VŠTE Související předpisy Podřízený předpis Rozdělovník Akademická obec VŠTE, zaměstnanci VŠTE Vypracoval: Ing. Kristýna Ludwigová v. r. Garant: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání Podpis: Podpis: v z. Ing. Kristýna Ludwigová v. r. Formálně ověřil: Ing. Kateřina Kříženecká v. r. Schválil: Rektor Podpis: Podpis: v z. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. 1 OPATŘENÍ REKTORA Č. 3/2021 K ORGANIZACI VÝUKY V LETNÍM SEMESTRU AKADEMICKÉHO ROKU 2020/2021 Článek 1 Úvodní ustanovení (1) Cílem opatření rektora je eliminovat šíření onemocnění COVID-19 (dále jen „opatření") mezi zaměstnanci a studenty VŠTE. (2) Opatření řeší organizaci výuky předmětů v akreditovaných bakalářských a navazujících magisterských oborech a programech v prezenční a kombinované formě v letním semestru akademického roku 2020/2021. (3) Opatření dále řeší organizaci zkouškového období letního semestru akademického roku 2020/2021. (4) Opatření rektora vychází z platného Studijního a zkušebního řádu VŠTE a dalších norem upravujících studium v akreditovaných oborech a programech. Článek 2 Organizace výuky – společná ustanovení (1) Po dobu účinnosti Usnesení vlády České republiky ze dne 7. ledna 2021 č. 13, nebo jiného předpisu regulujícího výuku na vysokých školách obdobným způsobem, bude výuka probíhat bezkontaktní formou ve virtuálních třídách. (2) Garanti programů, oborů a předmětů zajistí ve spolupráci se zástupcem ředitele příslušného ústavu pro pedagogickou činnost (dále jen „ZŘÚpPČ“) úpravu anotací, kde bude uvedena pouze bezkontaktní výuka ve virtuálních třídách. (3) ZŘÚpPČ předá informaci o formě výuky v jednotlivých předmětech metodikovi výuky. (4) Studenti budou o formě výuky v jednotlivých předmětech informováni prostřednictvím anotace předmětu v Informačním systému VŠTE (dále též jen „IS VŠTE“). Metodický pokyn pro úpravu anotací vydá metodik výuky, který určí termín pro realizaci úprav anotací před zahájením výuky v letním semestru akademického roku 2020/2021. ZŘÚpPČ a garanti programů, oborů a předmětů jsou povinni se tímto pokynem řídit. (5) Prezenční výuka probíhat po dobu Usnesení Vlády nebude. (6) O organizaci výuky standardně probíhající mimo areál školy (např. dopravní průzkumy) rozhodnou garanti příslušných předmětů, případně v zastoupení garant příslušného oboru či programu. V případě výuky mimo areál VŠTE musí být zajištěna odpovídající bezpečnostní a hygienická opatření. Studijní materiály k předmětům budou ukládány do složky „Manipulace se studijními materiály“ předmětu v IS VŠTE. 2 (7) Výuka ve virtuálních učebnách bude zpravidla probíhat prostřednictvím IS VŠTE a MS Teams. Obě platformy mohou využívat zaměstnanci školy a studenti bez- platně. (8) Formy virtuální výuky mohou být následující: a. V čase stanoveném rozvrhem hodin daného předmětu – vyučující bude online přednášet, cvičit a konzultovat prostřednictvím MS Teams. Bude vždy přenášen obraz a zvuk. Další studijní materiály budou ukládány do složky „Manipulace se studijními materiály“ předmětu v IS VŠTE. b. Prostřednictvím předem nahraných videí a zvukových stop přístupných kdykoliv v průběhu semestru. Tyto materiály musí být uloženy v chráněném úložišti ve složce Studijní materiály v IS VŠTE. Vyučující připraví záznam vždy jako přednášku, seminář nebo laboratorní cvičení. Další studijní materiály budou ukládány do složky „Manipulace se studijními materiály“ předmětu v IS VŠTE. (9) Pro výuku v MS Teams zajistí přípravu virtuálních učeben pro bezkontaktní výuku ZŘÚpPČ příslušného ústavu. (10) Akademickým pracovníkům je doporučeno, aby výuka v MS Teams byla nahrávána a audio či video nahrávka byla uložena ve složce „Manipulace se studijními materiály“ předmětu v IS VŠTE. (11) Konzultace pro studenty budou probíhat zpravidla kontaktní formou na pracovišti vyučujících ve skupinách maximálně pěti studentů při dodržení stanovených hygienických opatření. Lze však využít i konzultace prostřednictvím videohovoru, nebo video konference prostřednictvím MS Teams. Konzultace budou probíhat v době, kterou určí vyučující ve svém profilu v IS VŠTE. (12) Studenti jsou povinni průběžně sledovat Úřední desku VŠTE (nástěnku) v IS VŠTE, svou e-mailovou schránku a webovou stránku www.vstecb.cz/koronavirus/ pro aktuální informace k organizaci výuky, pohybu v prostorách vysoké školy a režimu ostatních pracovišť (knihovna, menza). (13) Student je povinen dodržet všechny své povinnosti v případě administrace studia. Pro jednodušší orientaci (především pro studenty prvních ročníků) zajistí ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání (dále jen „ÚŘAS“) soupis povinností studentů pro každý program/obor, formu a ročník. Následně zajistí videoprůvodce a nápovědu pro každou položku seznamu. Odkazy na soupisy budou komunikovány se studenty dle odstavce 12, článku 2 opatření. 3 Článek 3 Organizace výuky předmětů prezenční formy studia vyučovaných bezkontaktní formou studia ve virtuálních učebnách (1) Organizace přednášek bude probíhat následujícím způsobem: a. Přednáška má standardně formu jednostranné komunikace, kdy vyučující hovoří směrem ke studentovi a student nebude mít možnost zpětné komunikace. Přednášky budou probíhat buď v reálném čase stanoveném rozvrhem hodin prostřednictvím MS Teams, nebo studentovým spuštěním videa, nebo zvukové stopy ze složky „Manipulace se studijními materiály“ předmětu v IS VŠTE. b. Přednášky jsou veřejné. V případě, že má o účast zájem student, který nemá předmět zapsaný ve svém řádném studiu, či osoba, která není studentem nebo akademickým pracovníkem VŠTE, musí dotyčná(ý) zaslat přednášejícímu „žádost o připojení nebo zpřístupnění uloženého videa, či zvukového záznamu“. V žádosti se musí řádně identifikovat (studentská karta, ISIC, průkaz totožnosti). O jeho připojení k výuce, nebo zpřístupnění nahraného videa, nebo zvukové stupy rozhodne příslušný vyučující. Žádost se zasílá před započetím přednášky. c. Docházka zde nebude evidována. Studentům je však doporučeno se přednášek účastnit. (2) Semináře/cvičení budou organizovány následovně: a. Seminář/cvičení má formu oboustranné komunikace, při které se očekává aktivní účast studenta na virtuální výuce. Aktivní účast bude možná přímo při výuce realizované prostřednictvím MS Teams. V případě předem nahraných a v IS VŠTE uložených seminářů/cvičení bude kontakt studenta s vyučujícím probíhat v době standardní výuky podle platného rozvrhu hodin. Interakce bude probíhat prostřednictvím chatu, videohovoru, či videokonference v MS Teams. b. Účast na výuce je pro studenta povinná. Student má povinnost se přihlásit do virtuální učebny nejpozději do 15 minut od začátku výuky. Odhlašuje se dle pokynů vyučujícího. (3) V případě laboratorních cvičení se předpokládá prezenční výuka. Garant předmětu však může rozhodnout o tom, že část výuky bude probíhat bezkontaktní formou. V takovém případě bude vyučující postupovat dle pokynů garanta předmětu analogicky k odstavci 2, článku 3 opatření. 4 Článek 4 Organizace výuky předmětů kombinované formy studia vyučovaných bezkontaktní formou studia ve virtuálních učebnách (1) Pro studenty kombinovaného studia bude výuka probíhat prostřednictvím tuto- riálů. (2) První tutoriál v semestru proběhne podle pokynů pro přednášku v odstavci 1, článku 3. (3) Studenti kombinované formy studia dále využijí pro své studium materiály ze složky „Manipulace se studijními materiály“ předmětu v IS VŠTE. V této složce bude u předmětů, které jsou vyučovány v kombinované formě studia, vždy studijní opory pro studenty kombinované formy. (4) Ostatní tutoriály budou probíhat vždy v reálném čase dle stanoveného rozvrhu pro kontaktní výuku prostřednictvím chatu, videohovoru či videokonference v prostředí MS Teams. (5) Účast na tutoriálech nebude v souladu s platným Studijní a zkušebním řádem VŠTE evidována. Článek 5 Organizace praxí (1) Odborná praxe studentů bude probíhat v souladu se Studijním a zkušebním řádem VŠTE a dle vnitřních pokynů firem a organizací, u nichž student praxi vyko- nává. Článek 6 Konzultace kvalifikačních prací (1) Konzultace kvalifikačních prací budou probíhat zpravidla kontaktní formou. Vedoucí práce se však může dohodnout se studentem na konzultaci bezkontaktní formou prostřednictvím MS Teams. Vyučující je oprávněn dohodnout konzultaci v kontaktní formě ve stejný čas maximálně s pěti studenty. Článek 7 Ověření znalostí a dovedností studentů bezkontaktní formou v době zkouškového období (1) Garant programu, oboru nebo předmětu může rozhodnout, že ověření znalostí a dovedností studentů proběhne v souladu s anotací předmětu (tj. předem stanovenou formou v předem stanoveném rozsahu) bezkontaktní formou. (2) Termíny pro splnění předmětů určuje platný harmonogram zkouškového období dle daného akademického roku. Studentovi je ponecháno právo na řádný a opravný termín zkoušky. 5 (3) Podmínky zakončení předmětu, stejně jako způsob a poměr hodnocení předmětu jsou určeny anotací předmětu. Anotace předmětu musí být v souladu s pravidly stanovenými Studijním a zkušebním řádem VŠTE a rozhodnutím o akreditaci programu či oboru. Anotace musí být dostupná v IS VŠTE před začátkem letního semestru akademického roku 2020/2021. (4) Ověření získaných znalostí a dovedností (osvojení daných výstupů z učení předmětu) probíhá v souladu se Studijním a zkušebním řádem VŠTE, a to následujícími způsoby, které reflektují tuto specifickou situaci: a. on-line prostřednictvím IS VŠTE v podobě „odpovědníků“; b. on-line v rámci platformy MS Teams, kdy o tomto způsobu plnění musí být pořízen buď audio či video záznam; c. formou zpracování seminární práce nebo eseje na předem stanovené té- ma. (5) Student se přihlašuje k předem vypsaným zkouškovým termínům u konkrétního předmětu v IS VŠTE za podmínek stanovených zkoušejícím. (6) Seminární práce a eseje se zpravidla odevzdávají prostřednictvím IS VŠTE do předem otevřených „odevzdáváren“, kde budou zároveň uchovány a kontrolovány z důvodu plagiátorství. (7) Pokud bude mít student problémy s technikou nebo připojením k internetu v průběhu konání zkoušky dle písm. a. a b., odstavce 4, článku 7, bude mít k dispozici náhradní termín. Povinností studenta je oznámit tuto skutečnost ZŘÚpPČ. Pokud se situace bude opakovat podruhé, bude student povinen složit test v prostorách vysoké školy, v počítačové učebně za dohledu vyučujícího. Článek 8 Organizace státních zkoušek (1) Státní závěrečné zkoušky (dále jen „SZZ“) budou probíhat dle pravidel stanovených Studijním a zkušebním řádem VŠTE kontaktní formou v termínech daných platným Harmonogramem akademického roku 2020/2021. (2) V případě, že se jedná o část SZZ, která je vykonávána písemnou formou, může být v místnosti přítomno maximálně pět studentů. Článek 9 Metodická, věcná a materiální podpora výuky (1) Metodickou podporu pro akademické pracovníky poskytne ZŘÚpPČ, který bude mít k dispozici veškeré manuály a návody pro zajištění výuky ve virtuálních učebnách. Zároveň budou tyto materiály zavěšeny na webových stránkách v sekci „koronavirus“. Akademičtí pracovníci můžou využít HotLine, kterou zajišťují pracovníci IT na telefonním čísle 775 867 040. 6 (2) Metodická podpora pro studenty je vytvořena v souladu s odstavcem 13 článku 2. Student komunikuje dále standardně s vyučujícím, garantem předmětu, garantem oboru a programu, pracovníky Studijního oddělení a ZŘÚpPČ v rozsahu jejich agendy. (3) Pokud student nedisponuje dostatečnou technikou pro studium v online učebnách, požádá o řešení ředitele ÚŘAS. Článek 10 Účinnost (1) Toto opatření rektora nabývá účinnosti dnem 22. 2. 2021. v z. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. prorektor – statutární zástupce rektora