Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích Směrnice č. 21 2009 STATUT INTERNÍHO AUDITU VYSOKÉ ŠKOLY TECHNICKÉ A EKONOMICKÉ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Článek 1 Předmět a účel interního auditu Statut interního auditu Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE") je vydáván v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb.. o finanční kontrole ve veřejné správé a o zméné některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále jen ..zákon 0 finanční kontrole"). Dalšími normami upravující činnost interního auditu jsou: vyhláška č. 416/2004 Sb.. kterou se provádí zákon o finanční kontrole. Etický kodex a Standardy pro profesionální praxi interního auditu. Statut interního auditu VŠTE vymezuje účel. předmět a cíle interního auditu a postavení orgánu interního auditu na VŠTE. (lánek 2 Předmět a účel interního auditu (1) Interní audit je nezávislé a objektivní přezkoumáváni a vyhodnocováni operaci a vnitřního kontrolního systému orgánů veřejné správy, které zjišťuje, zda: a) právni předpisy, přijatá opatřeni a stanovené postupy jsou v činnosti VŠTE dodržovány, b) řídicí kontroly poskytuji vedeni VŠTE spolehlivé a včasné provozní, finanční a jiné informace. c) provozní a finanční kritéria podle § 4 zákona o finanční kontrole jsou plněna. d) zavedený vnitrní kontrolní systém je dostatečně účinný, reaguje včas na změny ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek. e) dosažené výsledky při plněni rozhodujících úkolů VŠTE poskytuji dostatečné ujištěni, že schválené záměry a cíle budou splněny. (2) Interní audit pomáhá řídicím složkám v dosahováni jejich cílů tím. že přináší systematicko-metodický přistup k hodnocení a zlepšováni efektivnosti řízení rizik, řídicích a kontrolních procesů včetně správy. (3) Interní audit zajišťuje konzultační činnost. (4) Činnost interního auditu na VŠTE je v souladu s odstavcem I zaměřena zejména na: a) dodržováni platných právních předpisů, vnitřních předpisů a norem VŠTE. b) dodržování rozpočtové kázně a finanční discipliny. c) ochranu prostředků, majetku a zájmů VŠTE proti ztrátám a podvodům. d) hodnoceni přijatých opatření k nápravě zjištěných nedostatků a jejich následného plněni. e) uskutečňování vyžádaných (mimořádných) auditů dle požadavků rektora nebo správní rady VŠTE. (5) Interní audit dále zajišťuje: a) auditní činnost dle požadavků poskytovatelů dotací. b) auditní činnost dle doporučeni mimovysokoškolských kontrolních orgánů. Článek 3 Postavení a působnost interního auditora (1) Interní audit na VŠTE zajišťuje poverený zamestnanec - interní auditor (dále jen „IA"). (2) IAje: a) podřízen přímo rektorovi VŠTE. b) poradním orgánem rektora. c) organizačné oddelený od řídících a výkonných struktur. d) ve vlasmi činnosti ťunkčnč nezávislý. (3) IA nelze pověřovat úkoly, které jsou v rozporu s nezávislým plněním jemu stanovených úkolů, nebo na něj přenášet jakékoliv povinnosti nebo zodpovědnost nesouvisející s auditni činnosti1. (4) IA jmenuje a odvolává ve smyslu ustanoveni § 29 odst. 3 zákona rektor po projednáni ve správni radě. (5) Při zajišťování interního auditu se mohou na základě písemného pověřeni podílet přizváni odbornici z řad zaměstnanců VŠTE. případně externí odborníci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, s tím. že musí být splněna podmínka nezávislosti na auditované činnosti, diskrétnosti a mlčenlivosti. (6) IA má právo uskutečňovat interní audit ve všech součástech VŠTE. (7) IA je oprávněn: a) stanovit koncepci činnosti IA v souladu s obecně závaznými právními předpis) a vnitřními předpisy VŠTE. b) stanovit v rámci interního auditu způsob monitorováni systémů a procesů ve sféře řízeni, výkonu a kontroly ve finanční a provozní činnosti. c) mít přístup k informacím, dokladům, systémům a operacím, které souvisejí s auditovanou činnosti, včetně informací potřebných pro sestaveni plánu interního auditu, přípravu auditů a sledování opatřeni k nápravě zjištěných nedostatků. d) obdržet kopie zpráv a informací předaných externími auditory a externími kontrolními orgány. e) účastnit se jednáni s externími auditory a externími kontrolními orgány. f) vstupovat samostatné na pracoviště VŠTE a jejích součástí, v závislosti na specifických předpisech s případným doprovodem. g) vyžadovat informace o veškerých skutečnostech souvisejících s auditovanou činnosti součásti, resp. pracoviště VŠTE. v němž je vykonáván interní audit h) vyžadovat předložení všech dokladů, včetně originálů, nahlížet do písemných podkladů, dokumentace, databází automatizovaných informačních systémů, které obsahuji informace, týkající se předmětu auditu, účetnictví a ostatních agend, vedených pomoci prostředků výpočetní techniky v příslušném režimu ochrany (bez možnosti údaje v databázi doplňovat, měnit nebo rušit). i) jednat se všemi vedoucími a ostatními zaměstnanci bez ohledu na jejich postavení v hierarchii řízení. j) vznášet dotazy a vyžadovat ústní nebo písemná vysvětleni, informace, názory, zkušenosti vedoucích a ostatních zaměstnanců z obkisti předmětných interních auditů. k) vyhotovovat fotodokumentaci, videozáznamy, opisy, případně výpisy z originálních dokladů a získávat potřebná data z automatizovaných informačních systémů v tištěné podobě, případně kopie databázi (souborů) \ elektronické podobě, pokud to nevylučuje zvláštní předpis. I) odebrat v odůvodněných případech originály dokladů, u kterých hrozí nebezpečí jejich ztráty nebo zneužiti: převzetím vzniká IA povinnost tylo doklady řádně ochraňovat a zabránit přístupu nepovolaných osob k nim. S výjimkou činnosti uvedených v $ 11 odst. 4 a 5 zákona. m) vyžadovat od vedoucích zaměstnanců zajištěni součinnosti a vytvořeni podmínek pro řádné vykonávání interního auditu. (8) IA je při výkonu své činnosti povinen: a) oznámit termín zahájení auditu, případné i jeho ukončení, typ a účel auditu. b) realizovat audit podle programu. c) realizovat audit na základě požadavku rektora VŠTE či podnětu kontrolních orgánů, d) respektovat odpovědnost zaměstnanců za plněni jejich pracovních úkolů. e) nezneužívat získaných informací. 0 nezasahovat do výkonu činnosti, g) trvale zvyšovat svoji odbornost. Článek 4 Vztah interního auditora k jiným součástem VŠTE (1) IA není ve své činnosti závislý na žádném ze součásti VŠTE nebo činnosti, kterou VŠTE vykonává. (2) Žádná součást VŠTE není oprávněn zasahovat do činnosti IA. zejména požadovat jakékoliv úpravy obsahu zprávy z provedeného auditu, které by neodpovídaly auditnim zjištěním a opatřením provedeným v průběhu auditu. Rektor VŠTE bude neprodleně informován v případě vyvíjeni jakéhokoliv tlaku na IA ve smyslu výše uvedeného. (3) Interní audit nenahrazuje činnosti jiných útvarů při řešení, vytváření, zaváděni a zajištěni vlastních řídicích a kontrolních systémů včetně stanovených postupů, ani řídící kontrolu a řízeni rizik v kompetenci příslušných vedoucích zaměstnanců. (4) V rámci plněni přijatých opatření informuje vedoucí auditované součásti VŠTE písemné IA 0 způsobu odstranění zjištěných nedostatků a realizaci navržených doporučení, popřípadě předloží prohlášení, že převzal veškerou odpovědnost za riziko neprovedení opatřeni nebo nevyužil doporučení interního auditu. (5) Příslušné součásti VŠTE jsou povinny poskytnout součinnost při zpracování výročních zpráv a zpráv o výsledcích finančních kontrol ve smyslu ustanoveni zákona o finanční kontrole. Článek 5 Vztah interního auditora k vnějším subjektům Při své činnosti spolupracuje interní audit zejména s: a) MF ČR (odborem Centrálni harmonizační jednotka pro finanční kontrolu). b) útvary interního auditu ostatních orgánů veřejné správy. c) Českým institutem interních auditorů, d) externím auditorem, e) kontrolními orgány, které vykonávají kontrolu na základě zvláštních právních předpisů. f) se zástupci Evropské komise a kontrolními orgány mezinárodních organizací. Článek 6 Etický kodex (I) Interní auditoři nepřijmou úkoly, které jsou v rozporu s nezávislým plněním jim stanovených úkolů v rámci výkonu interního auditu. (2) Interní auditoři se nezapojí do činností, které jsou v rozporu se zájmy VŠTE nebo které by jim bránily plnit povinnosti a úkoly objektivno a nezávisle. (3) Interní auditoři nesměji v zájmu objektivnosti auditovat činnosti, za jejichž výkon nesli v minulosti zodpovědnost. (4) Interní auditoři postupuji vždy nestranně a nezaujatě a vyhýbají se střetům zájmu. (5) Interní auditoři dále dodržují pravidla jednání obsažená v Kodexu etiky zaměstnanců ve veřejné správě, schváleného usnesením vlády ČR dne 21. března 2001 č. 270. Článek 7 Závěrečná ustanoveni (1) Statut interního auditu VŠTE je vnitřní normou v souladu s čl. 4 Statutu VŠTE. (2) Statut interního auditu VŠTE nabývá platnosti dnem 13.2.2009 a účinnosti dnem 1.3.2009. (3) Prováděcím dokumentem Statutu interního auditu je Manuál interního auditu. V Českých Budějovicích dne 11.2. 2009 rektor