Směrnice č. 5/2020 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích INTERNÍ AUDIT Datum vydání: 15. 6. 2020 Účinnost od: 15. 6. 2020 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE004711/2020 Počet stran: 4 Počet příloh: 0 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Roční Ruší předpis Směrnice č. 2/2009 Interní audit Nadřízené předpisy Související předpisy Vnitřní předpisy a normy VŠTE Podřízený předpis Rozdělovník Zaměstnanci VŠTE Vypracoval: Ing. Jaroslav Staněk, v. r. Garant: Kancléř Podpis: Podpis: Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD., v. r. Formálně ověřil: Bc. Eva Plochová, v. r. Schválil: Rektor Podpis: Podpis: prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v. r. 1 Článek 1 Obecná ustanovení (1) Interní audit Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“) je vydáván v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále je „zákon o finanční kontrole“). Dalšími normami upravující činnost interního auditu jsou: vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou provádí zákon o finanční kontrole, Etický kodex a Standardy pro profesionální praxi interního auditu. Interní audit VŠTE vymezuje účel, předmět a cíle interního auditu a postavení orgánu interního auditu na VŠTE. Článek 2 Předmět a účel interního auditu (1) Interní audit je nezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního systému orgánů veřejné správy, které zajišťuje, zda: a) právní předpisy, přijatá opaření a stanovené postupy jsou v činnosti VŠTE dodr- žovány, b) řídící kontroly poskytuji vedení VŠTE spolehlivé a včasné provozní, finanční a jiné informace, c) provozní a finanční kritéria podle § 4 zákona o finanční kontrole jsou plněna, d) zavedený vnitřní kontrolní systém je dostatečně účinný, reaguje včas na změny ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek, e) dosažené výsledky při plnění rozhodujících úkolů VŠTE poskytují dostatečné ujištění, že schválené záměry a cíle budou splněny. (2) Interní audit pomáhá řídícím složkám v dosahování jejich cílů tím, že přináší systematicko-metodický přístup k hodnocení a zlepšování efektivnosti řízení rizik, řídících a kontrolních procesů včetně správy. (3) Interní audit zajišťuje konzultační činnost. (4) Činnost interního auditu na VŠTE je v souladu s odstavcem 1 zaměřena zejména na: a) dodržování platných právních předpisů, vnitřních předpisů a norem VŠTE, b) dodržování rozpočtové kázně a finanční disciplíny, c) ochranu prostředků, majetku a zájmů VŠTE proti ztrátám a podvodům, d) hodnocení přijatých opatření k nápravě zjištěných nedostatků a jejich následného plnění, e) uskutečňování vyžádaných (mimořádných) auditů dle požadavků rektora nebo správní rady VŠTE. (5) Interní audit dále zajišťuje: a) auditní činnost dle požadavků poskytovatelů dotací, b) auditní činnost dle doporučení mimovysokoškolských kontrolních orgánů, 2 c) zpracování Výročních zpráv o činnosti interního auditu, příp. dalších podkladů, pro Akademický senát a Správní radu VŠTE, pojednávajících o ukončených auditech za uplynulý rok, včetně obecného zhodnocení činností v oblasti interního au- ditu. Článek 3 Postavení a působnost interního auditora (1) Interní audit na VŠTE zajišťuje pověřený zaměstnanec – interní auditor (dále jen „IA“). (2) IA je: a) podřízen přímo rektorovi VŠTE, b) poradním orgánem rektora, c) organizačně oddělený od řídících a výkonných struktur, d) ve vlastní činnosti funkčně nezávislý. (3) IA nelze pověřovat úkoly, které jsou v rozporu s nezávislým plněním jemu stanovených úkolů, nebo na něj přenášet jakékoliv povinnosti nebo zodpovědnost nesouvisející s auditní činností1. (4) IA jmenuje a odvolává ve smyslu ustanovení § 29 odst. 3 zákona rektor po projednání ve správní radě. (5) Při zajišťování interního auditu se mohou na základě písemného pověření podílet přizvaní odborníci z řad zaměstnanců VŠTE, případně externí odborníci na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, s tím, že musí být splněna podmínka nezávislosti na auditové činnosti, diskrétnosti a mlčenlivosti. (6) IA má právo uskutečňovat interní audit na všech pracovištích VŠTE. (7) IA je oprávněn: a) stanovit koncepci činnosti IA v souladu s obecně závaznými právními předpisy a vnitřními předpisy VŠTE, b) stanovit v rámci interního auditu způsob monitorování systémů a procesů ve sféře řízení, výkonu a kontroly ve finanční a provozní činnosti, c) mít přístup k informacím, dokladům, systémům a operacím, které souvisejí s auditovanou činností, včetně informací potřebných pro sestavení plánu interního auditu, přípravu auditů a sledování opatření k nápravě zjištěných nedostatků, d) obdržet kopie zpráv a informací předaných externími auditory a externími kontrolními orgány, e) účastnit se jednání s externími auditory a externími kontrolními orgány, f) vstupovat samostatně na pracoviště VŠTE v závislosti na specifických předpisech s případným doprovodem, 1 S výjimkou činností uvedených v § 11 odst. 4 a 5 zákona. 3 g) vyžadovat informace o veškerých skutečnostech souvisejících s auditovanou činností pracoviště VŠTE, v němž je vykonáván interní audit, h) vyžadovat předložení všech dokladů, včetně originálů, nahlížet do písemných podkladů, dokumentace, databází automatizovaných informačních systémů, které obsahují informace, týkající se předmětu auditu, účetnictví a ostatních agend, vedených pomocí prostředků výpočetní techniky v příslušném režimu ochrany (bez možnosti údaje v databázi doplňovat, měnit nebo rušit), i) jednat se všemi vedoucími a ostatními zaměstnanci bez ohledu na jejich postavení v hierarchii řízení, j) vznášet dotazy a vyžadovat ústní nebo písemná vysvětlení, informace, názory, zkušenosti vedoucích a ostatních zaměstnanců z oblasti předmětných interních auditů, k) vyhotovovat fotodokumentaci, videozáznamy, opisy, případně výpisy z originálních dokladů a získávat potřebná data z automatizovaných informačních systémů v tištěné podobě, případně kopie databází (souborů) v elektronické podobě, pokud to nevylučuje zvláštní předpis, l) odebrat v odůvodněných případech originály dokladů, u kterých hrozí nebezpečí jejich ztráty nebo zneužití; převzetím vzniká IA povinnost tyto doklady řádně ochraňovat a zabránit přístupu nepovolaných osob k nim, m) vyžadovat od vedoucích zaměstnanců zajištění součinnosti a vytvoření podmínek pro řádné vykonání interního auditu. (8) IA je při výkonu své činnosti povinen: a) oznámit termín zahájení auditu, případně i jeho ukončení, typ a účel auditu, b) realizovat audit podle programu, c) realizovat audit na základě požadavku rektora VŠTE či podnětu kontrolních or- gánů, d) respektovat odpovědnost zaměstnanců za plnění jejich pracovních úkolů, e) nezneužívat získaných informací, f) nezasahovat do výkonu činností, g) trvale zvyšovat svoji odbornost. Článek 4 Vztah interního auditora k jiným pracovištím VŠTE (1) IA není ve své činnosti závislý na žádném z pracovišť VŠTE nebo činností, kterou VŠTE vykonává. (2) Žádné pracoviště VŠTE není oprávněno zasahovat do činnosti IA, zejména požadovat jakékoliv úpravy obsahu zprávy z provedeného auditu, které by neodpovídaly auditním zjištěním a opatřením provedeným v průběhu auditu. Rektor VŠTE bude neprodleně informován v případě vyvíjení jakéhokoliv tlaku na IA ve smyslu výše uvede- ného. 4 (3) Interní audit nenahrazuje činnosti jiných útvarů při řešení, vytváření, zavádění a zajištění vlastních řídících a kontrolních systémů včetně stanovených postupů, ani řídící kontrolu a řízení rizik v kompetenci příslušných vedoucích zaměstnanců. (4) V rámci plnění přijatých opatření informuje vedoucí auditované součásti VŠTE písemně IA o způsobu odstranění zjištěných nedostatků a realizaci navržených doporučení, popřípadě předloží prohlášení, že převzal veškerou odpovědnost za riziko neprovedení opatření nebo nevyužil doporučení interního auditu. (5) Příslušná pracoviště VŠTE jsou povinna poskytnout součinnosti při zpracování výročních zpráv a zpráv o výsledcích finančních kontrol ve smyslu ustanovení zákona o finanční kontrole. Článek 5 Vztah interního auditora k vnějším subjektům (1) Při své činnosti spolupracuje interní audit zejména s: a) MF ČR (odborem Centrální harmonizační jednotka pro finanční kontrolu), b) útvary interního auditu ostatních orgánů veřejné správy, c) Českým institutem interních auditorů, d) externím auditorem, e) kontrolními orgány, které vykonávají kontrolu na základě zvláštních právních předpisů, f) se zástupci Evropské komise a kontrolními orgány mezinárodních organizací. Článek 6 Etický kodex (1) Interní auditor nepřijme úkoly, které jsou v rozporu s nezávislým plněním jemu stanovených úkolů v rámci výkonu interního auditu. (2) Interní auditor se nezapojí do činnosti, které jsou v rozporu se zájmy VŠTE nebo které by mu bránily plnit povinnosti a úkoly objektivně a nezávisle. (3) Interní auditor nesmí v zájmu objektivnosti auditovat činnosti, za jejichž výkon nesl v minulosti, či minimálně v posledním roce, zodpovědnost. (4) Interní auditor postupuje vždy nestranně a nezaujatě a vyhýbá se střetu zájmů. (5) Interní auditor dále dodržuje pravidla jednání obsažená v Etickém kodexu úředníků a zaměstnanců veřejné správy schváleném usnesením vlády dne 9. května 2012 pod č. 331. Článek 7 Závěrečná ustanovení (1) Směrnice č. 5/2020 Interní audit VŠTE je vnitřní normou v souladu s čl. 30 Statutu VŠTE. (2) Prováděcím dokumentem je Manuál interního auditu.