DoS č. 4 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích DODATEK Č. 4 KE SMĚRNICI Č. 28/2012 PRAVIDLA ÚČTOVÁNÍ Datum vydání: 1. 9. 2019 Účinnost od: 1. 9. 2019 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE005832/2019 Počet stran: 6 Počet příloh: 0 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Roční Ruší předpis Nadřízené předpisy Směrnice č. 28/2012 Pravidla účtování na VŠTE Související předpisy Podřízený předpis Rozdělovník Ekonomické oddělení Vypracoval: Ing. Jana Janíková, v. r. Garant: Kvestor Podpis: Podpis: Ing. Jaromír Vrbka, MBA, PhD., v. r. Formálně ověřil: Bc. Eva Plochová, v. r. Schválil: Rektor Podpis: Podpis: prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v. r. 1 Článek 1 Obecná ustanovení (1) Tímto dodatkem dochází ke změně Směrnice č. 28/2012 Pravidla účtování na VŠTE ze dne 10. 12. 2012 (č. j. VŠTE006469/2012). (2) Jednotlivé články se mění a doplňují takto: Článek 7 Nákladové účty (1) Každý účet je dle typu nákladu analyticky rozlišen. • 501 – Spotřeba materiálu o 501001 – Kancelářské potřeby – jsou vydávány pouze na žádost. Náklady se účtují na to středisko, které žádost o kancelářské potřeby předloží. O DPH se v tomto případě účtuje při přijetí faktury. o 501004 – Ostatní materiál – z měsíčního vyúčtování se zde účtuje spotřeba revalidačních známek a ISIC karet na středisko 2014 a zakázku 24PSS003. o 501011 – Materiálové zabezpečení projektu.  538 – Ostatní daně a poplatky o 538003 – Neuplatněné DPH – při zpracování jednotlivých dokladů se do nákladů naúčtuje neuplatnitelná část DPH po přepočtu krátícím koeficien- tem.  549 – Jiné ostatní náklady o 549007 – Haléřové vyrovnání – jsou to především náklady menzy, jedná se o haléřové vyrovnání rozdílu při účtování přijatých faktur za suroviny a zboží a jejich příjmu na sklad. o 549011 – Pojištění – náklady z titulu pojištění majetku, automobilů, platebních karet. Náklady jsou vyúčtovány pojišťovnou podle uzavřených smluv. o 549021 – Erasmus stipendia EU – jedná se o poskytnutá stipendia studentům VŠTE, kteří vyjíždí na pobyty do zahraničí, náklady jsou hrazeny z prostředků EU, účtuje se na NS 1311. o 549022 – Erasmus stipendia MŠMT - jedná se o poskytnutá stipendia studentům VŠTE, kteří vyjíždí na pobyty do zahraničí, náklady jsou hrazeny z prostředků MŠMT, účtuje se na NS 1311. o 549024 – Erasmus CEEPUS – jedná se o výplatu grantu na mobilitu přijíždějících studentů či vyučujících, účtuje se na NS 1311 a zakázku 10CEE002. o 549031 – Ubytovací stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 7005, akce 08UBY001. 2 o 549032 – Sociální stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 7005, akce 07SOC001. o 549033 – Prospěchová stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 7005, akce 26STI001. o 549036 – Sociální stipendia tíživá situace – jednorázové stipendium přiznané studentovi na základě jeho žádosti v případě zvláště tíživé sociální situace studenta, NS 7005, akce 26STI001. o 549038 – Stipendium na podporu studia – stipendium na podporu studia v České republice a v zahraničí, NS 1311, akce 26STI001 Článek 8 Výnosy a výnosové účty (2) Každý účet je dle typu výnosu analyticky rozlišen. • 601 – Tržby za vlastní výrobky o 601002 – Tržby z prodeje studijních materiálů – účtují se se sníženou sazbou DPH, jsou výnosem NS 2014, účtují se na doplňkovou činnost, kde mají zakázku 40KNI007.  602 – Tržby z prodeje služeb o 602001 – Tržby z prodeje služeb – sem se zahrnují služby spojené s akcí International Business Week, mají svou vlastní zakázku 24IBW009 a účtují se pouze na NS 1311, od DPH jsou tyto služby osvobozeny. o 602011 – CCV Přípravné kurzy – účtují se na středisko 7001, zakázka 24ASP020, DPH v základní sazbě. o 602015 – Studium CŽV – účtuje se na NS 7001, studium CCV je výnosem hlavní činnosti a rozlišuje se zakázkou 24ASP010. o 602018 – Poplatky za nostrifikaci – účtovací NS je 7005, jsou výnosem hlavní činnosti, TA je 24PSS003 a od DPH jsou tyto poplatky osvobozeny. o 602019 – Poplatky za studium – účtují se sem především promoce studentů, jsou výnosem NS 7005, mají zakázku 40OST013, DPH je účtována v základní sazbě. o 602021 – Poplatky knihovna – již z názvu je patrné, že se jedná o výnosy NS 2014, které patří do doplňkové činnosti na zakázku 40KNI007, z těchto služeb se odvádí základní sazba DPH, jde např. o poplatky za vystavení čtenářských průkazek, či meziknihovní výpůjčky. o 602022 – Poplatky ISIC – jsou výnosem hlavní činnosti NS 2014, účtují se na zakázku 24PSS003 a od DPH jsou tyto poplatky osvobozeny. 3  604 – Tržby za prodané zboží o 604002 – Tržby za prodaná skripta a knihy – jde o výnosy z prodeje knih, proto NS 2014, patří do doplňkové činnosti, účtují se na zakázku 40KNI007 a účtuje se DPH se sníženou sazbou.  648 – Zúčtování fondů – nejsou předmětem DPH o 648004 – Zúčtování stipendijního fondu – na tento účet se účtují stipendia mimořádná, prospěchová, podle druhu stipendia se rozlišuje NS 1101 nebo NS 7005, 1311, účtují se na zakázku 26STI001, postup účtování je popsán viz kapitola Stipendia. Článek 10 MENZA (8) Doklad o použití: c) z výstupů ze stravovacího systému ISKaM se připraví podklady (Vnitropodniková faktura) pro zaúčtování těchto účetních případů a předají se do účtárny Referentovi ISKaMu, Článek 11 DPH (2) Uplatňování DPH na vstupu: d) DPH krácené koeficientem - uplatňuje se u plnění, které se týká jak osvobozených tak i ekonomických činností tj. nákup energií (zemní plyn, elektrická energie, vodné, stočné, spotřeba tepla), nákup služeb mající charakter oprav a udržování, nákup ostatních služeb - telekomunikační služby, konzultační služby, účast na seminářích, školeních a konferencích, inzerce a propagace, služby výpočetní techniky, služby spojené se správou areálu, služby spojené s provozováním autoparku, nájemné apod., nákup drobného hmotného a nehmotného majetku, nákup spotřebního materiálu (hygienické a čistící prostředky, materiál pro údržbu). (4) Přiznání k DPH a) Daňové přiznání je zpracováno měsíčně. Společně s ním je na finanční úřad elektronicky podáváno Kontrolní hlášení. Článek 12 Stipendia (1) Dle stipendijního řádu a po schválení rektorem VŠTE jsou studentům přiznávána stipendia. V účetnictví jsou následně k studentům vytvořeny závazky: 4 a) Sociální stipendium: deník 18 – sociální stipendium, středisko 7005, typ akce 7, zakázka 07SOC001 kontace 549032 / 379007, b) Ubytovací stipendium: deník 18 – ubytovací stipendium, středisko 7005, typ akce 8, zakázka 08UBY001, kontace 549031 / 379008, d) Prospěchové stipendium: deník 18 – prospěchové stipendium, středisko 7005, typ akce 26, zakázka 26STI001, kontace 549033 / 379011 závazek a 915003 / 648004 čerpání fondu. e) Sociální stipendium v tíživé situaci: deník 18 – sociální stipendium, středisko 7005, typ akce 26STI001, kontace 549036 / 379007 závazek a 915003 / 648004 čerpání fondu, g) Stipendium na podporu studia: deník 18 – mimořádné stipendium, středisko 1311, typ akce 26STI001, kontace 549038 / 379006 závazek a 915003 / 648004 čerpání fondu. Článek 13 Účtování příspěvků a dotací Účtování příspěvků a dotací MŠMT (5) Na konci roku je nevyčerpaná dotace zúčtována 691xxx / 379101, předepsána 379 / 346 a vrácena 346 / 221. Pokud se nejedná o vratnou dotaci, je nevyčerpaný zůstatek převeden do fondu provozních prostředků. Dotace ERASMUS (2) Dotace MŠMT je zúčtovaná na účtu 691 007, středisko 1311, akce 10, zakázka 10ERA001. (3) Dotace NAEP je zúčtována na účtu a 691 008, středisko 1311, akce 31, zakázka 31ERA00X. Zakázky se používají opakovaně, střídají se v pravidelném cyklu – akademický rok. Článek 17 Účtování International Business week (1) Studentům účastnícím se International Business Week (dále jen „IBW“) je přiznáno mimořádné stipendium. V účetnictví je vytvořen vůči těmto studentům závazek: a) Mimořádné stipendium: deník 18, způsob úhrady hotově, středisko 1311, typ akce 26, zakázka 26STI001, kontace 549038 / 379006 závazek a 915003 / 648004 čerpání fondu. (2) Zahraniční dodavatelská faktura za IBW v cizí měně je zapsaná do účetnictví a přepočtena kurzem platným v den vystavení faktury. Na stejnou částku (CZK zao- 5 krouhlenou na celé koruny nahoru) je pak vystavena pohledávka za studenty, kteří se IBW účastní: a) Pohledávky (IBW): deník 71 – studenti ostat., nákladové středisko 1311, typ akce 24, zakázka IBW, úhrada v hotovosti. Článek 19 Investiční akce – Fond reprodukce investičního majetku (3) Faktury dodavatele jsou hrazeny z poskytnutých peněz na účtu Unicredit Bank popř. ČNB. Článek 20 Platební karty (1) Firemní platební kartu má do užívání pro služební účely přidělenou rektor, kvestor, vedoucí ekonomického úseku VŠTE a finanční účetní. Článek 21 Erasmus (2) Zaměstnanec - pedagogický pracovník obdrží grant v EUR ve formě stipendia. Na základě předložené žádosti je částka zaúčtována jako závazek k tomuto zaměstnanci a do příslušných nákladů: deník 19, účet 512002, středisko 1311, akce 31, zakázka 31ERA00X deník 19, účet 512002, středisko 1311, akce 10, zakázka 10ERA001 - MŠMT (4) Po návratu ze zahraničí jsou zaměstnanci proplaceny cestovní náklady v CZK spojené s touto cestou: deník 19, účet 512002, středisko 1311, akce 10, zakázka 10ERA001 - MŠMT (6) Částka je zaúčtována do nákladů: účet 549021, středisko 1311, akce 31, zakázka 31ERA00X a účet 549022, středisko 1311, akce 10, zakázka 10ERA001 – MŠMT částky připadající na jednotlivé zakázky určuje koordinátor zahraničních vztahů. (7) Kromě cestovného zaměstnanců a studentů vyjíždějících v rámci programu Erasmus, mohou být z programu Erasmus hrazeny též náklady spojené s organizací mobilit (cestovné, náklady na reprezentaci apod.). O hrazení takovýchto nákladů rozhoduje koordinátor zahraničních vztahů a jsou účtovány na odpovídající nákladové účty, středisko 1311, akce 31, zakázka 31ERA00X. 6 Článek 22 Účtování vnitro nákladů a výnosů (2) Služby Copycentra Copycentrum VŠTE poskytuje služby kopírování, tisku, skenování a vazby dokumentů. Tyto služby jsou evidovány v systému ISKaM. Na konci měsíce je z tohoto systému pořízena sestava s počty kusů jednotlivé poskytnuté služby. Podle ceníku Copycentra je tato služba oceněna a do účetnictví jsou zaúčtovány vnitrovýnosy střediska 3011 a vnitronáklady jednotlivých středisek příjicích kopírovací služby, vše v rámci stejné provozní zakázky: 799001, jednotlivá střediska, zakázka 01VNP001 / 899001 středisko 1311, zakázka 01VNP001 Změny jsou označeny kurzívou.