DoS č. 1 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích DODATEK Č. 2 KE SMĚRNICI Č. 28/2012 Datum vydání: 1. 1. 2015 Účinnost od: 1. 1. 2015 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE003124/2015 Počet stran: 18 Počet příloh: 0 Informace o změnách Ruší předpis Nadřízené předpisy Statut VŠTE (článek 23 a 24) Související předpisy Směrnice č. 28/2012 Pravidla účtování na VŠTE Podřízený předpis Rozdělovník Ekonomické oddělení Vypracoval: Ing. Marie Padrtová, v.r. Garant: Kvestor Podpis: Podpis: Ing. Jaromír Vrbka, v.r. Formálně ověřil: Bc. Tomáš Bílek, v.r. Schválil: Rektor Podpis: Podpis: doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. 1 Článek 1 Obecná ustanovení (1) Tímto dodatkem dochází ke změně směrnice č. 28/2012 Pravidla účtování na VŠTE ze dne 10. 12. 2012 (č. j. VŠTE006469/2012). (2) Jednotlivé články se mění a doplňují takto: Článek 5, odst. 1 (1) K rozúčtování nepřímých nákladů jsou využívány níže uvedené rozdělovníky Aktuální podíl nákladů připadajících na příslušná střediska je komunikován Opatřením rektora. a) Režijní náklady areál – rozdělovník je sestaven dle využívané plochy jednotlivé základní činnosti VŠTE a rozlišují se jím následující náklady: Elektrická energie Plyn – teplo Vodné a stočné Údržba (BOZP, úklid, odvoz odpadu, hlídací služba) b) Režijní náklady Menza Režijní náklady střediska menza jsou rozpočteny na hlavní a doplňkovou činnost. Hlavní činnost zahrnuje služby pro zaměstnance a studenty, doplňková činnost služby pro cizí strávníky a prodej výrobků a zboží. Hlavní činnost je dále dělena na hlavní činnost – příspěvek – závodní stravování zaměstnanců a hlavní činnost – nepříspěvek – stravování studentů. c) Závodní stravování zaměstnanců Podíl nákladů připadajících na jednotlivá NS je stanoven na základě počtu úvazků daného NS. Tento poměr je určován dle počtu úvazků k 31. 12. na následující rok opatřením rektoraČlánek 4, odst. 1 Článek 7, odst. 1 (1) Každý účet je dle typu nákladu analyticky rozlišen.  501 – Spotřeba materiálu o 501001 – Kancelářské potřeby – jsou vydávány pouze na žádost. Náklady se účtují na to středisko, které žádost o kancelářské potřeby předloží. O DPH se v tomto případě neúčtuje, jelikož je zohledněno při přijetí faktury. o 501003 – Odborná literatura – dle objednávek se účtuje na střediska a katedry objednavatele. o 501004 – Ostatní materiál – z měsíčního vyúčtování se zde účtuje spotřeba revalidačních známek a ISIC karet. 2 o 501005 – Knihovní fond – nákup odborné literatury na středisko 3102 nákladem je celá částka bez nároku na odpočet DPH. o 501006 – Režijní materiál – z přijatých faktur nebo hotovostního vyúčtování se účtují náklady na středisko objednavatele, např. úklidové prostředky, materiál pro údržbu, spotřební materiál pro menzu (ubrousky, tácky, sáčky). o 501 007 – Ochranné pomůcky - z přijatých faktur nebo hotovostního vyúčtování se účtují náklady na středisko objednavatele, např. oblečení do menzy o 501008 – Pohonné hmoty – z přijatých faktur nebo vyúčtování platebních karet se účtují náklady na středisko, na které je přidělen služební automobil. o 501009 – Suroviny menza – na základě podkladů ze stravovacího systému ISKaM se zde účtují suroviny spotřebované za dané účetní období. o 501010 – Reklamní předměty – letáky, plakáty, reklamní předměty, loga etc. o 501200 – DDHM 3 000 Kč do 40 000 Kč operativní evidence – veškerý majetek vyjma IT majetku je účtován na NS 2102. o 501201 – IT majetek – veškerý pořízený IT majetek (počítače, tiskárny, monitory etc.) je účtován na NS 2003. o 501202 – DDHM do 3 000 Kč – zde se účtuje pořízení drobného majetku na NS 2102.  502 – Spotřeba energie do spotřeby energie zahrnujeme spotřebu tepla, vodné a stočné, spotřebu elektřiny a zemní plyn. Náklady jsou účtovány měsíčně dle rozdělovníku Areál.  504 – Prodané zboží o 504001 – Prodané zboží – při prodeji zboží je účtováno o nákladech ve skladové ceně o 504002 – Prodané knihy – na základě výstupů ze systému ISKaM se zde účtuje o spotřebě knih při jejich prodeji 3 o 504003 – Zboží menza – na základě podkladů ze stravovací systému ISKaM se zde účtuje zboží spotřebované za dané účetní období.  511 – Opravy a udržování náklady na opravy a údržbu majetku jsou účtovány z přijaté faktury nebo hotovostního vyúčtování, nejčastěji na středisko 2102 Správa majetku.  512 – Cestovné o 512001 – Cestovné tuzemské cesty o 512002 – Cestovné zahraniční cesty o 512003 - Cestovné zahraniční ERASMUS - MŠMT o 512004 – Cestovné zahraniční cesty ERASMUS – EU podle Zákona o cestovních náhradách zpracuje účetní cestovní vyúčtování a zaúčtuje do iFIS na výše uvedené účty. Zahraniční cestovné ERASMUS je navíc rozděleno podle zdroje financování a zpracováno na základě podkladů od koordinátora zahraničních vztahů. o 512900 – Cestovné daňově neuznatelné – zde se účtuje o nákladech, které je nutno daňově vyloučit, např. náklady jiného účetního období  513 – Náklady na reprezentaci na středisko objednavatele se účtují náklady obvykle na občerstvení. U těchto dokladů se neuplatňuje DPH. Celá částka je daňově neuznatelným nákladem.  518 – Ostatní služby o 518002 – Poštovné – zde se účtuje o poštovném hrazené školou, dále poštovné při nákupu odborné literatury. o 518003 – Telekomunikační služby – telefonní hovory jsou účtovány měsíčně se základní sazbou DPH a jsou rozúčtovány na jednotlivá střediska dle vyúčtování od mobilního operátora. o 518005 – Semináře, konference – z přijatých faktur nebo dokladů o zaplacení se účtují náklady na odborná školení zaměstnanců, účtuje se na kmenové středisko zaměstnance. 4 o 518006 – Konzultační služby – zde se účtují konzultace daňového poradce, právní servis a další případné odborné konzultace. o 518007 – Nájemné – z přijatých faktur nebo hotovostního vyúčtování se na středisko objednavatele služby účtují náklady na pronájem prostor a sálů. o 518008 – IT služby – jedná se o poskytnuté IT služby, jsou účtovány měsíčně, některé IT služby se účtují čtvrtletně, jsou účtovány přímo na NS 2003. o 518009 – Služba správy majetku – jedná se o monitorování objektu VŠTE, praní prádla, úklid, montáže, dopravu, svoz KO – náklady jsou rozúčtovány rozdělovníkem Areál. o 518010 – Inzerce – po schválení marketingového oddělení se účtují náklady na uveřejnění inzerátů v periodikách. o 518011 – Služby IBW - slouží k zaúčtování přijatých zahraničních faktur v rámci International Business Week. o 518013 – Ostatní služby – na základě přijatých faktur se zde účtují služby jinde neuvedené, např. překlady o 518014 – Internet – na základě přijatých faktur se zde účtují služby spojené s používáním služeb internetu. o 518016 – Projektové práce - na základě přijatých faktur se zde účtují náklady na projektovou dokumentaci na neinvestiční akce o 518018 – Služby spojené s autoprovozem – poplatky za parkování, mytí a čištění služebních automobilů, náklady se obvykle účtují z cestovního nebo hotovostního vyúčtování na středisko zaměstnance. o 518023 – Nákup softwaru do 60 000,- Kč – pokud je již při nákupu jasné, k jakým účelům a pro jaké středisko bude software sloužit, naúčtují se náklady přímo na dané středisko, v opačném případě se účtuje na středisko 2003. 5 o 518024 – Stravování zaměstnanci – náklady spojené na stravu zaměstnanců z titulu vydaných stravenek. o 518026 – Ediční poplatky o 518027 – Propagace – mediální služby, účast na výstavách. o 518900 – Ostatní služby nedaňové – náklady na služby spojené s jiným účetním obdobím  521 – Mzdové náklady o 521001 – Mzdové náklady – mzdy zúčtované k výplatě na základě výplatních listin (vč. odměn, příplatků). o 521002 – Mzdové náklady Ostatní osobní náklady – mzdy vyplacené na základně uzavření dohod o provedení práce.  521003 – Mzdové náklady z fondu odměn o 521004 – Odstupné – na základně příslušných předpisů se účtuje o odstupném při odchodu zaměstnanců. mzdy jsou měsíčně zpracovány mzdovým programem Vema. Do účetního systému iFIS jsou přeneseny převodovým můstkem Vema - iFIS. V účetnictví je provedena kontrola přenesených dat a výstupu z programu Vema. mzdové a sociální náklady jsou účtovány na předem definované nákladové účty, nákladová střediska, popřípadě zakázky a činnosti.  524 – Zákonné sociální pojištění Zde se účtuje zdravotní a sociální pojištění, které je zaměstnavatel povinen platit.  525 – Ostatní sociální pojištění o 525001 – Účtuje se zde pojištění odpovědnosti zaměstnavatele, pojištění se platí zálohově na následující čtvrtletí a rozúčtuje se podle podkladů ze mzdového SW VEMA.  527 – Zákonné sociální náklady 6 obsahuje náklady spojené s přídělem do sociálního fondu a náhrady za pracovní neschopnost.  528 – Ostatní sociální náklady  538 – Ostatní daně a poplatky o 538001 – Ostatní daně a poplatky – účtuje se zde o nákladech z titulu platby daně z nemovitosti, daně z tomboly aj. o 538002 – Dálniční známky – na základě hotovostního nákupu se zde účtují náklady na pořízení dálničních známek pro firemní automobily, o 538003 – Neuplatněné DPH – při zpracování přiznání DPH se do nákladů naúčtuje neuplatnitelná část DPH po přepočtu krátícím koeficientem.  541 - Smluvní pokuty a úroky z prodlení o 541001 – Smluvní pokuty a úroky z prodlení - účtované v souladu s obchodním zákoníkem  542 - Ostatní pokuty a penále o 542001 – Ostatní pokuty a penále – penále za pozdní odvody daní, vyúčtování sankcí za porušení zákonů  543 - Odpis nedobytné pohledávky o 543001 – Odpis nedobytné pohledávky – zde je možno účtovat o nákladech plynoucích z odpisu pohledávek podle zákona o dani z příjmu  545 – Kurzové ztráty o 545001 – Kurzové ztráty – vznikají přepočtem cizí měny na CZK z titulu přijatých faktur, zahraničního cestovního vyúčtování, pokladních dokladů a kurzového přepočtu zůstatků v cizí měně k 31. 12., jsou nákladem střediska 2099, TA 24OST011.  546 - Dary o 546001- Dary – náklady plynoucí z poskytnutí daru  548 – Manka a škody o 548001 – Manka a škody – na základě provedené inventury se zde účtuje o manku na zásobách a majetku 7  549 – Jiné ostatní náklady o 549001 – Jiné ostatní náklady – náklady spojené s běžným provozem, např. vidimace, správní poplatky, vstupní lékařské prohlídky hrazené novým zaměstnancům VŠTE. o 549003 – Patenty – náklady pro udržování patentů a užitných vzorů. o 549007 – Haléřové vyrovnání – jsou to náklady menzy, jedná se o haléřové vyrovnání rozdílu při účtování přijatých faktur za suroviny a zboží a jejich příjmu na sklad. o 549011 – Pojištění – náklady z titulu pojištění majetku, automobilů, platebních karet. Náklady jsou vyúčtovány pojišťovnou podle uzavřených smluv. Pojištění platebních karet vydaných určeným zaměstnancům VŠTE, je strženo bankou přímo z běžného účtu vždy začátkem kalendářního roku. o 549021 – Erasmus stipendia EU – jedná se o poskytnutá stipendia studentům VŠTE, kteří vyjíždí na pobyty do zahraničí, náklady jsou hrazeny z prostředků EU, účtuje se na NS 2088. o 549022 – Erasmus stipendia MŠMT - jedná se o poskytnutá stipendia studentům VŠTE, kteří vyjíždí na pobyty do zahraničí, náklady jsou hrazeny z prostředků MŠMT, účtuje se na NS 2088. o 549031 – Ubytovací stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 2088, akce 08UBY001. o 549032 – Sociální stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 2088, akce 07SOC001. o 549033 – Prospěchová stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 4002, akce 26STI001. 8 o 549035 – Mimořádná stipendia – mimořádná stipendia se studentům vyplácí na základě návrhů od zaměstnanců školy za aktivitu pro VŠTE, NS 1101, akce 26STI001. o 549036 – Sociální stipendia tíživá situace – jednorázové stipendium přiznané studentovi na základě jeho žádosti v případě zvláště tíživé sociální situace studenta, NS 4002, akce 26STI001 o 549037 – Stipendium zvláštního zřetele – vyplácí se studentům na základě návrhů od zaměstnanců školy za aktivitu pro VŠTE, NS 1101, akce 26STI001 o 549038 – Stipendium na podporu studia – stipendium na podporu studia v České republice a v zahraničí, NS 5101, akce 26STI001 o 549041 – Bankovní poplatky běžný účet škola – poplatky za vedení a správu bankovních účtů se účtují za Zúčtovací středisko 2099, TA 01VNP001. Poplatky z účtu CCV na středisko 7001, TA 24ASP010, stř. 7001. o 549043 – Bankovní poplatky kolej – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na středisko 2004, TA 40KOL003. o 549046 – Bankovní poplatky projektové účty – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují za středisko 2099, TA 24OST011. o 549051 – Finanční spoluúčast na projektech – náklady vyplácené partnerům ve spoluúčasti na projektech v členění na jednotlivé zakázky příslušného projektu. o 549052 – Nepřímé náklady projektů – podle podkladů z projektového oddělení se zde účtuje o nepřímých nákladech jednotlivých projektů  551 – Odpisy dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku (dále jen DHM a DNM“) o 551001 – Odpisy DHM a DNM – účtují se zde náklady z titulu účetních odpisů majetku, středisko 2099, zakázka 01VNP001 o 551002 – Odpisy DHM a DNM pořízeného z dotace – účtují se zde náklady z titulu účetních odpisů majetku pořízeného z dotace, středisko 2099, zakázka 24OST011 9 Odpisy jsou účtovány měsíčně na výše uvedené účty, na základě zpracování odpisového běhu modulu Majetek v účetním programu iFIS.  552 – Zůstatková cena prodaného majetku Pokud dojde k prodeji dosud neodepsaného majetku je zůstatková cena doodepsána jednorázově na níže uvedené účty o 552001 – ZC prodaného majetku o 552002 – ZC prodaného majetku z dotace  559 – Tvorba opravných položek o 559001 – Tvorba OP k pohledávkám  582 – Poskytnuté členské příspěvky o 582001 – Poskytnuté členské příspěvky o 582002 - Poskytnuté členské příspěvky – nedaňové Článek 8 (1) Stejně jako náklady se výnosy, dělí dle činností a typu akce. Akce se následně přiřazují na konkrétní střediska. (2) Každý účet je dle typu výnosu analyticky rozlišen.  601 – Tržby za vlastní výrobky o 601002 – Tržby z prodeje studijních materiálů – účtují se se sníženou sazbou DPH, jsou výnosem NS 3002, účtují se na doplňkovou činnost, kde mají zakázku 40KNI007. o 601003 – Menza výrobky se sníženou sazbou DPH - tržby z těchto výrobků se účtují pouze na NS 2105 a na doplňkovou činnost, kde mají zakázku 40MEN009, DPH se účtuje se sníženou sazbou.  601 004 - KN - skripta na CD zákl. DPH – tržby z prodeje studijních materiálů na CD nosičích, DPH se účtuje se základní sazbou.602 – Tržby z prodeje služeb o 602001 – Tržby z prodeje služeb – sem se zahrnují služby spojené s akcí International Business Week, mají svou vlastní zakázku 24IBW009 a účtují se pouze na NS 6101, od DPH jsou tyto služby osvobozeny. 10 o 602002 – Tržby kopírování – jsou výnosem NS 3002, účtují se se základní sazbou DPH, patří do doplňkové činnosti a mají také svou vlastní zakázku 40KNI007. o 602003 – Tržby vložné, konference – tržby účtované z vydaných faktur účastníkům školou pořádaných konferencí. DPH základní sazba. o 602005 – Tržby kontraktový výzkum o 602006 – Tržby – licenční smlouvy o 602007 – Tržby – placené vzdělávací kurzy o 602008 – Tržby - konzultace a poradenství o 602011 – CCV Přípravné kurzy – jedná se o doplňkovou činnost střediska 7001, zakázka 40KUR008, DPH v základní sazbě. o 602015 – Studium CCV v akreditovaném programu – jedná se o studium akreditovaných předmětů prostřednictvím CCV, účtuje se na NS 7001, studium CCV je výnosem hlavní činnosti a rozlišuje se zakázkou 24ASP010, od DPH je osvobozeno. o 602016 – Poplatky za přijímací řízení – účtují se na dvě NS, a to NS 1101, se zakázkou 24PSS003, v případě, že se zájemci hlásí do řádného studia, tyto poplatky osvobozeny od DPH, a NS 7001, zakázka 24ASP010, v případě, že se zájemci hlásí do mimořádného studia, tyto poplatky jsou zdaňovány základní sazbou DPH. o 602018 – Poplatky za nostrifikaci – účtovací NS je 4002, jsou výnosem hlavní činnosti, TA je 24PSS003 a od DPH jsou tyto poplatky osvobozeny. o 602019 – Poplatky za studium – účtují se sem především promoce studentů, jsou výnosem NS 4002, mají zakázku 40OST013, DPH je účtována v základní sazbě. o 602021 – Poplatky knihovna – již z názvu je patrné, že se jedná o výnosy NS 3002, které patří do doplňkové činnosti na zakázku 40KNI007, z těchto služeb se odvádí základní sazba DPH, jde např. o poplatky za vystavení čtenářských průkazek, či meziknihovní výpůjčky. 11 o 602022 – Poplatky ISIC – jsou výnosem hlavní činnosti NS 4002, účtují se na zakázku 24PSS003 a od DPH jsou tyto poplatky osvobozeny. o 602023 – CCV Mimořádné studium bakalářského programu – výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010, osvobozeno od DPH. o 602024 – CCV studium cizích jazyků + poplatek za pretesty , výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010- osvobozeno od DPH. o 602025 – CCV Akreditované předměty – jedná se o studium akreditovaných předmětů, výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010, studium je osvobozeno od DPH. o 602026 – CCV Nadstandardní služby – jedná se o jednorázové poplatky za dodatečné zapsání předmětu, vyškrtnuté předmětu aj., výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010 o 602031 – Ubytování studenti – na tento účet se účtují přijaté platby od studentů ubytovaných na koleji VŠTE, z toho plyne, že jde o výnosy NS 2004 patřící do doplňkové činnosti a jsou spojené se zakázkou 40KOL003, DPH se účtuje se sníženou sazbou. o 602033 – Ubytování ostatní – jedná se o ubytované, kteří nejsou studenty ani zaměstnanci VŠTE, výnosy náleží středisku 2004, zakázka 40KOL003 snížená sazba DPH. o 60204X – Pronájem pronájmy poskytované VŠTE jsou výnosem NS 2099, účtují se do doplňkové činnosti a na zakázku 40PRO010, DPH je zde účtováno se základní sazbou. o 602046 – Telefonní služby – výnosy z vydané faktury na přeúčtování telefonních hovorů. DPH základní sazba. o 602051 – Menza stravování základní sazba DPH – jedná se o tržby za stravovací služby (prodej hlavních jídel) poskytované Menzou VŠTE, které jsou výnosem NS 2105. Výnosy se dělí na zakázky 40MEN009 a 24MEN017. DPH se účtuje v základní sazbě. 12 o 602 053 –Menza str. zak. DPH ostatní – tržby za ostatní služby poskytované Menzou VŠTE. Tyto tržby jsou výnosem NS 2105, zakázky 40MEN009.  604 – Tržby za prodané zboží o 604002 – Tržby za prodaná skripta a knihy – jde o výnosy z prodeje knih, proto NS 3002, patří do doplňkové činnosti, účtují se na zakázku 40KNI007 a účtuje se DPH se sníženou sazbou. o 604003 – Menza zboží snížená sazba – jedná se o prodané zboží, které je výnosem NS 2105, účtuje se do doplňkové činnosti na zakázku 40MEN009, se účtuje ve snížené sazbě. o 604004 – Menza zboží základní sazba – jedná se o prodané zboží, které je výnosem NS 2105, účtuje se do doplňkové činnosti na zakázku 40MEN009, z názvu vyplývá, že se odvádí základní sazba DPH.  642 – Pokuty a penále – nejsou předmětem DPH o 642002 – Pokuty a penále za ubytování – pokuty za pozdní platby, zničení zařízení atd., jsou výnosem střediska 2004, TA 40KOL003. o 642004 – Pokuta za nevhodné parkování – jsou udělovány studentům za parkování na nedovolených místech, jsou výnosem střediska 2099, TA 24OST011. o 642005 – Pokuty knihovna – jedná se o pokuty za ztrátu knih či poplatky z prodlení, účtovány jsou na středisko knihovny, zakázku 40KNI007.  644 – Úroky – nejsou předmětem DPH o 644002 – Úroky z běžného účtu – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na Zúčtovací středisko 2099, TA 01VNP001. U bankovního účtu CCV na středisko 7001, zakázku 24ASP010. o 644004 – Úroky z běžného účtu kolej – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na středisko 2004, TA 40KOL003. o 644005 – Úroky z EURO účtu – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na Zúčtovací středisko 2099, TA 01VNP001. 13 o 644006 – Úroky z běžného účtu spořící – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na Zúčtovací středisko 2099, TA 01VNP001. o 644007 – Úroky z projektových účtů – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na Zúčtovací středisko2099, TA 24OST011.  645 – Kurzové zisky – nejsou předmětem DPH o 645001 – Kurzové zisky – vznikají přepočtem cizí měny na CZK z titulu přijatých faktur, zahraničního cestovního vyúčtování, pokladních dokladů a kurzového přepočtu zůstatků v cizí měně k 31. 12., jsou nákladem Zúčtovacího střediska 2099, TA 24OST011.  648 – Zúčtování fondů – nejsou předmětem DPH o 648004 – Zúčtování stipendijního fondu – na tento účet se účtují stipendia mimořádná, prospěchová, mají NS 2088, zakázku 26STI001, postup účtování je popsán viz kapitola Stipendia.  649 – Jiné ostatní výnosy – nejsou předmětem DPH o 649001 – Jiné ostatní výnosy o 649002 – Přijaté pojistné náhrady – přijatá pojistná plnění od pojišťovny na základě škodní události. o 649003 - Inventární přebytky – po skončení inventur se zde účtuje o přebytku zásob o 649004 – Přeplatky – přeplatky v menze po platbě stravenkou. o 649005 – Vyúčtování odpisů z dotace – měsíční částka odpisů majetku pořízeného z dotačních prostředků. o 649007 – Haléřové vyrovnání - účtuje se sem haléřové vyrovnání, které vzniká při zaúčtování nákupu surovin či zboží do menzy. o 649008 – Zúčtování nepřímých nákladů projektů podle podkladů z projektového oddělení se zde účtuje o nepřímých nákladech jednotlivých projektů o 649009 – Výnosy z partnerských projektů 14  682 – Přijaté příspěvky – nejsou předmětem DPH. o 682001 – Přijaté dary – přijaté dary od sponzorů a nadačních fondů.  691 – Provozní dotace – nejsou předmětem DPH. Článek 9, odst. 5, písm. a) a d) (5) Čerpání dotace na stravování studentů: a) vedoucí menzy připraví podklady pro zaúčtování čerpání dotace na stravování studentům, zvlášť sečte sumu za hlavní jídla teplá a zvlášť za hlavní jídla studená, která se poté vynásobí částkou Kč určenou MŠMT jako dotaci pro daný rok a pak se ještě teplá jídla vynásobí koeficientem 1,0 a studená jídla koeficientem 0,4, Dotace pro každý rok je komunikována Opatřením rektora. d) proto, aby se částky projevily na správném středisku a zakázce Dotace na stravování, je nutné zaúčtovat vnitřní účetní doklad s následující kontací: kontace Md 549102, stř. 2088, TA 9, A 09STR001 D 602052, stř. 2005, TA 40, A 40MEN009 Směrnice se doplňuje o nový Článek 10 Článek 10 MENZA od 1. 3. 2013 (1) S účinností od 1. 3. 2013 byla činnost menzy rozdělena na hlavní a doplňkovou činnost. Hlavní činnost zahrnuje služby pro zaměstnance a studenty, doplňková činnost cizí strávníky a prodej výrobků a zboží. Hlavní činnost je dále dělena na hlavní činnost – příspěvek – závodní stravování zaměstnanců a hlavní činnost – nepříspěvek – stravování studentů. (2) Režijní náklady menzy jsou mezi činnosti popsané v předchozím odstavci rozděleny v poměru stanoveným samostatným opatřením rektora. Přičemž režijní náklady připadající na hlavní činnost příspěvek jsou dále přeúčtovány v rámci vnitroúčetnictví na jednotlivá NS. Podíl nákladů připadajících na jednotlivá NS je stanoven na základě počtu úvazků daného NS, tento poměr je určován dle počtu úvazků k 15. 12. na následující rok v samostatném opatření rektora. (3) Účtování o výnosech, spotřebě surovin a zboží a o dotaci na stravování studentům probíhá na základě podkladů ze stravovacího systému ISKaM. (4) Spotřeba surovin a zboží: a) ze systému ISKaM se vytisknou podklady o spotřebovaných surovinách a zboží; dle těchto podkladů se do účetního systému iFIS prostřednictvím běžného účetního dokladu zaúčtuje spotřeba surovin a zboží, 15 b) spotřeba surovin se účtuje na nákladový účet 501009 – Suroviny menza na straně MD souvztažně na účet 112006 – Suroviny menza na straně D; spotřeba zboží se účtuje na nákladový účet 504003 – Zboží menza strany MD oproti účtu 132002 – Zboží menza na straně D, c) spotřeba surovin je nákladem střediska 2105 – Menza je rozúčtovává dle podkladů ze systému ISKaM na doplňkovou činnost, na zakázku 40MEN009 a na hlavní činnost – zakázku 24MEN017. d) spotřeba zboží je nákladem střediska 2105 – Menza, doplňková činnost, zakázka 40MEN009 (5) Výnosy: a) výnosy se rovněž účtují na základě podkladů ze stravovacího systému ISKaM, b) iFIS umožňuje převzít doklad ze systému ISKaM pomocí funkce Převod zúčtovací listiny ISKaM, vytvořený doklad v iFIS stačí pak pouze zaúčtovat, c) v účetním systému iFIS je nutné ještě vytvořit neúčtovací univerzální daňový doklad pro to, aby se v účetnictví projevilo DPH za stravování, výrobky a zboží d) výnosy jsou účtovány na středisko 2105. Výnosy od zaměstnanců a studentů na zakázku 24MEN017, výnosy z doplňkové činnosti (cizí strávníci, prodej výrobků a zboží) na zakázku 40MEN009. (6) Příspěvek za stravu zaměstnanců ze sociálního fondu a) z výstupů ze systému ISKaM se získají informace o počtu dotovaných jídel odebraných zaměstnanci v uplynulém měsíci. b) poté se vytvoří běžný účetní doklad, kde se zaúčtuje čerpání sociálního fondu v částce 15,- Kč, která se vynásobí počtem dotovaných jídel odebraných zaměstnanci školy; čerpání SF se účtuje na straně MD 912010 – Čerpání SF a na straně D 648003, výnos opět připadá na středisko 2105, zakázka 24MEN017 (7) Čerpání dotace na stravování studentů a) vedoucí menzy na základě evidence v ISKaM připraví podklady pro čtvrtletní zúčtování čerpání dotace na stravování studentům, zvlášť sečte hlavní jídla teplá a zvlášť za hlavní jídla studená, která se poté vynásobí částkou Kč určenou MŠMT jako dotaci pro daný rok, následně se součin za teplá jídla vynásobí koeficientem 1,0 a součin za studená jídla koeficientem 0,4, b) částky vypočítané za hlavní jídla teplá a studená se sečtou a vyjde celková suma dotace na stravování studentům, c) tyto podklady se předají na účtárnu, kde se opět vytvoří běžný účetní doklad, d) Výše dotace pro aktuální rok je vyhlašována MŠMT a následně komunikována Opatřením rektora. Náklady odpovídající částce dotace vypočtené dle výše stanového postupu se přeúčtují následujícím způsobem: Kontace 16 Md – 521001,-524001, -524002, -501009, -502102 -502103 - 502104, zak 24MEN017, středisko 2105 Md 521001, 524001, 524002, 501009, 502102, 502103, 502104 zak 09STR001, středisko 2088 Celková částka je mezi jednotlivé nákladové účty rozdělena v poměru stanoveném samostatným opatřením. (8) Doklad o použití: a) doklad o použití se využívá v případě, kdy menza vyrobí různé občerstvení a to se dále použije pro reprezentační činnost VŠTE, b) v praxi to znamená, že vznikají výnosy středisku 2105 - Menza a náklady tomu oddělení nebo katedře, které si tyto služby objedná, v tomto případě se účtuje o vnitropodnikových nákladech a výnosech, c) z výstupů ze stravovacího systému ISKaM se připraví podklady (Vnitropodniková faktura) pro zaúčtování těchto účetních případů a předají se do účtárny, d) zde se v účetním systému iFIS vytvoří daňový doklad o použití, vypočte se DPH za poskytnuté občerstvení a výše tohoto DPH se naúčtuje jako náklad daného oddělení, e) dále se bude účtovat vnitropodnikový výnos NS 2105 a vnitropodnikový náklad oddělení či katedry, jeho výše odpovídá ceně surovin. kontace 513001, NS, A: 01VNP001 / 343002, 343003 799003, NS, A: 01VNP001 / 899001, NS: 2105, A: 01VNP001 Původní Články 10 – 22 se mění na Články 11 – 23 Článek 11, odst. 1 (1) VŠTE je registrovaná jako plátce DPH, zdaňovací období je od 1. 1. 2013 měsíční. Při uplatňování DPH se řídí zákonem č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Článek 11, odst. 2, písm. d) a e) (2) Uplatňování DPH na vstupu: a) DPH krácené koeficientem - uplatňuje se u plnění, které se týká jak osvobozených tak i ekonomických činností tj. nákup energií (zemní plyn, elektrická energie, vodné, stočné, spotřeba tepla), nákup služeb mající charakter oprav a udržování, nákup ostatních služeb - telekomunikační služby, konzultační služby, účast na seminářích, školeních a konferencích, inzerce a propagace, služby výpočetní techniky, služby spojené se správou areálu, služby spojené s provozováním autoparku, nájemné apod., nákup drobného hmotného a nehmotného majetku, nákup spotřebního materiálu (hygienické a čistící prostředky, materiál pro údržbu), kancelářských pomůcek, nákup odborné literatury pro střediska. 17 b) DPH bez nároku na odpočet - vstupní daň se neuplatní u plnění, které se použije výhradně pro činnosti osvobozené od daně bez nároku na odpočet, tj. nákup revalidačních ISIC známek, nákup knih do knihovního fondu, pořízení investic, veškeré nákupy financované z probíhajících projektů. Článek 11, odst. 4a) (4) Přiznání k DPH a) Daňové přiznání je zpracováno měsíčně. Společně s ním je na finanční úřad elektronicky podáván výpis z evidence pro daňové účely (tj. hlášení přenesené daňové povinnosti). Článek 21, odst. 2, 6, 7 (2) Zaměstnanec - pedagogický pracovník obdrží grant v EUR ve formě stipendia. Na základě předložené žádosti je částka zaúčtována jako závazek k tomuto zaměstnanci a do příslušných nákladů: deník 19, účet 512004, středisko 2088, akce 31, zakázka 31ERA002 - EU deník 19, účet 512003, středisko 2088, akce 10, zakázka 10ERA001 – MŠMT (6) Částka je zaúčtována do nákladů: účet 549021, středisko 2088, akce 31, zakázka 31ERA002 - EU a účet 549022, středisko 2088, akce 10, zakázka 10ERA001 – MŠMT částky připadající na jednotlivé zakázky určuje koordinátor zahraničních vztahů. (7) Kromě cestovného zaměstnanců a studentů vyjíždějících v rámci programu Erasmus, mohou být z programu Erasmus hrazeny též náklady spojené s organizací mobilit (cestovné, náklady na reprezentaci apod.). O hrazení takovýchto nákladů rozhoduje koordinátor zahraničních vztahů a jsou účtovány na odpovídající nákladové účty, středisko 2088, akce 31, zakázka 31ERA002 - EU. Článek 22, část B, odst. 1 (1) Služby menzy Na základě žádosti jednotlivých středisek může menza VŠTE pro tato střediska připravit drobné občerstvení. Z výstupů stravovacího systému ISKaM (příjemka z výroby) se připraví podklady pro zaúčtování do účetnictví. V účetnictví se vytvoří daňový doklad o použití, vypočte se DPH za poskytnuté občerstvení a zaúčtuje jako náklad na reprezentaci. V rámci dokladu o použití se zaúčtují i vnitrovýnosy menzy a vnitronáklady jednotlivých středisek. Jejich výše odpovídá ceně použitých surovin (dle příjemky z výroby). 513001, NS objednavatele, zakázka 01VNP001 / 343003 799003, NS objednavatele, zakázka 01VNP001 / 899001, NS 2105, zakázka 01VNP001 Na konci měsíce je při zaúčtování spotřeby v menze přeúčtována spotřeba surovin nebo zboží ze zakázky 40MEN009 na provozní zakázku 01VNP001 (podkladem je výdejka do výroby). 501009, 504003, stř. 2105, zakázka 01VNP001 / 501009, 504003, stř. 2105, zak. 40MEN009 18 Na základě vnitorobjednávky může menza pro jednotlivá střediska drobné občerstvení nakupovat přímo u externích dodavatelů. Dodavatelská faktura je pak účtována jako náklad na reprezentaci přímo na středisko objednavatele. K tíži tohoto střediska se pak ještě zaúčtuje vnitronáklad, který pokrývá režii menzy. Výši této částky vypočte vedoucí menzy a předá do účtárny jako podklad k zaúčtování. 799003, NS objednavatele, zakázka 01VNP001 / 899001, NS 2105, zakázka 01VNP001 Článek 23, odst. 7 (7) Nevyčerpané příspěvky od poskytovatelů jsou automaticky převedeny do fondu provozních prostředků, nevyčerpané dotace jsou vráceny poskytovateli. Výjimkou je dotace na stravování a Erasmus, kde se nevrací nevyčerpaná částka do výše 5% z poskytnuté dotace, tato částka se převede do fondu účelově určených prostředků.