DoS č. 1 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích Datum vydání: 13. 5. 2013 Účinnost od: 13. 5. 2013 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE004168/2013 Počet stran: 19 Počet příloh: 0 Informace o změnách Ruší předpis Nadřízené předpisy Statut VŠTE (článek 23 a 24) Související předpisy Směrnice č. 28/2012 Pravidla účtování na VŠTE Podřízený předpis Rozdělovník Ekonomické oddělení Vypracoval: Ing. Zdeňka Keistová,Ph.D., v.r. Garant: Vedoucí Ekonomického oddělení Podpis: Podpis: Ing. Marie Padrtová, v.r. Formálně ověřil: Bc. Tomáš Bílek, v.r. Schválil: Rektor Podpis: Podpis: Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. 1 Článek 1 Obecná ustanovení (1) Tímto dodatkem dochází ke změně směrnice č. 28/2012 Pravidla účtování na VŠTE ze dne 10. 12. 2012 (č. j. VŠTE006469/2012). (2) Dochází ke zrušení všech příloh. (3) Jednotlivé články se mění a doplňují takto: Článek 3, odst. 1 (1) K členění příjmů dle zdroje slouží typ akce. Typy akcí jsou komunikována Opatřením rektora. Článek 4, odst. 1 (1) Pro účely podrobného sledování nákladů, byla zřízena nákladová střediska, která jsou komunikována Opatřením rektora., tento seznam je aktualizován dle potřeby VŠTE. Nákladová střediska korespondují s jednotlivými úseky VŠTE dle organizačního řádu. Pro potřeby rozpočtování jsou zřízena též zúčtovací a podrozpočtová střediska, která naopak podklad v organizačním řádu nemají. Článek 5 (1) K rozúčtování nepřímých nákladů jsou využívány níže uvedené rozdělovníky Aktuální podíl nákladů připadajících na příslušná střediska je komunikován Opatřením rektora. a) Režijní náklady areál – rozdělovník je sestaven dle využívané plochy jednotlivé základní činnosti VŠTE a rozlišují se jím následující náklady: Elektrická energie Plyn – teplo Vodné a stočné Údržba (BOZP, úklid, odvoz odpadu, hlídací služba) b) Opravy a udržování areál Tímto rozdělovníkem se rozlišují náklady na opravy, udržování, revize, servisní práce. c) Kooperativa Náklady na pojištění odpovědnosti zaměstnavatele jsou rozpočteny na jednotlivá střediska podle výše mzdových výměrů zaměstnanců. Poměr nákladů jednotlivých NS je určen dle výše mzdových výměrů zaměstnanců NS k 15. 12. na následující rok opatřením rektora. d) Režijní náklady Menza Režijní náklady střediska menza (spotřeba režijního materiálu, náklady na opravy a udržování a ostatní služby) jsou rozpočteny na hlavní a doplňkovou činnost. Hlavní činnost zahrnuje služby pro zaměstnance a studenty, doplňková činnost cizí strávníky 2 a prodej výrobků a zboží. Hlavní činnost je dále dělena na hlavní činnost – příspěvek – závodní stravování zaměstnanců a hlavní činnost – nepříspěvek – stravování studentů. e) Závodní stravování zaměstnanců Podíl nákladů připadajících na jednotlivá NS je stanoven na základě počtu úvazků daného NS. Tento poměr je určován dle počtu úvazků k 31. 12. na následující rok opatřením rektora. (2) Ostatní nepřímé náklady jsou účtovány na středisko 2099. Jedná se především o: bankovní poplatky (kromě účtu Kolejí a CCV), různé typy daní a poplatků, kurzové rozdíly, poštovné, televizní poplatky, odpisy apod. Článek 7 (1) Každý účet je dle typu nákladu analyticky rozlišen. 501 – Spotřeba materiálu o 501001 – Kancelářské potřeby – jsou vydávány pouze na žádost. Náklady se účtují na to středisko, které žádost o kancelářské potřeby předloží. O DPH se v tomto případě neúčtuje, jelikož je zohledněno při přijetí faktury. o 501003 – Odborná literatura – dle objednávek se účtuje na střediska a katedry objednavatele. o 501004 – Ostatní materiál – z měsíčního vyúčtování se zde účtuje spotřeba revalidačních známek a ISIC karet. o 501005 – Knihovní fond – nákup odborné literatury na středisko 3102 nákladem je celá částka bez nároku na odpočet DPH. o 501006 – Režijní materiál – z přijatých faktur nebo hotovostního vyúčtování se účtují náklady na středisko objednavatele, např. úklidové prostředky, materiál pro údržbu, spotřební materiál pro menzu (ubrousky, tácky, sáčky). o 501 007 – Ochranné pomůcky - z přijatých faktur nebo hotovostního vyúčtování se účtují náklady na středisko objednavatele, např. oblečení do menzy o 501008 – Pohonné hmoty – z přijatých faktur nebo vyúčtování platebních karet se účtují náklady na středisko, na které je přidělen služební automobil. 3 o 501009 – Suroviny menza – na základě podkladů ze stravovacího systému ISKaM se zde účtují suroviny spotřebované za dané účetní období. o 501010 – Reklamní předměty – letáky, plakáty, reklamní předměty, loga etc. o 501200 – DDHM 3 000 Kč do 40 000 Kč operativní evidence – veškerý majetek vyjma IT majetku je účtován na NS 2102. o 501201 – IT majetek – veškerý pořízený IT majetek (počítače, tiskárny, monitory etc.) je účtován na NS 2003. o 501202 – DDHM do 3 000 Kč – zde se účtuje pořízení drobného majetku na NS 2102. 502 – Spotřeba energie do spotřeby energie zahrnujeme spotřebu tepla, vodné a stočné, spotřebu elektřiny a zemní plyn. Náklady jsou účtovány měsíčně dle rozdělovníku Areál. 504 – Prodané zboží o 504001 – Prodané zboží – při prodeji zboží je účtováno o nákladech ve skladové ceně o 504002 – Prodané knihy – na základě výstupů ze systému ISKaM se zde účtuje o spotřebě knih při jejich prodeji o 504003 – Zboží menza – na základě podkladů ze stravovací systému ISKaM se zde účtuje zboží spotřebované za dané účetní období. 511 – Opravy a udržování náklady na opravy a údržbu majetku jsou účtovány z přijaté faktury nebo hotovostního vyúčtování, nejčastěji na středisko 2102 Správa majetku. 512 – Cestovné o 512001 – Cestovné tuzemské cesty o 512002 – Cestovné zahraniční cesty 4 o 512003 - Cestovné zahraniční ERASMUS - MŠMT o 512004 – Cestovné zahraniční cesty ERASMUS – EU podle Zákona o cestovních náhradách zpracuje účetní cestovní vyúčtování a zaúčtuje do iFIS na výše uvedené účty. Zahraniční cestovné ERASMUS je navíc rozděleno podle zdroje financování a zpracováno na základě podkladů od koordinátora zahraničních vztahů. o 512900 – Cestovné daňově neuznatelné – zde se účtuje o nákladech, které je nutno daňově vyloučit, např. náklady jiného účetního období 513 – Náklady na reprezentaci na středisko objednavatele se účtují náklady obvykle na občerstvení. U těchto dokladů se neuplatňuje DPH. Celá částka je daňově neuznatelným nákladem. 518 – Ostatní služby o 518002 – Poštovné – zde se účtuje o poštovném hrazené školou, dále poštovné při nákupu odborné literatury. o 518003 – Telekomunikační služby – telefonní hovory jsou účtovány měsíčně se základní sazbou DPH a jsou rozúčtovány na jednotlivá střediska dle vyúčtování od mobilního operátora. o 518005 – Semináře, konference – z přijatých faktur nebo dokladů o zaplacení se účtují náklady na odborná školení zaměstnanců, účtuje se na kmenové středisko zaměstnance. o 518006 – Konzultační služby – zde se účtují konzultace daňového poradce, právní servis a další případné odborné konzultace. o 518007 – Nájemné – z přijatých faktur nebo hotovostního vyúčtování se na středisko objednavatele služby účtují náklady na pronájem prostor a sálů. o 518008 – IT služby – jedná se o poskytnuté IT služby, jsou účtovány měsíčně, některé IT služby se účtují čtvrtletně, jsou účtovány přímo na NS 2003. 5 o 518009 – Služba správy majetku – jedná se o monitorování objektu VŠTE, praní prádla, úklid, montáže, dopravu, svoz KO – náklady jsou rozúčtovány rozdělovníkem Areál. o 518010 – Inzerce – po schválení marketingového oddělení se účtují náklady na uveřejnění inzerátů v periodikách. o 518011 – Služby IBW - slouží k zaúčtování přijatých zahraničních faktur v rámci International Business Week. o 518013 – Ostatní služby – na základě přijatých faktur se zde účtují služby jinde neuvedené, např. překlady o 518014 – Internet – na základě přijatých faktur se zde účtují služby spojené s používáním služeb internetu. o 518016 – Projektové práce - na základě přijatých faktur se zde účtují náklady na projektovou dokumentaci na neinvestiční akce o 518018 – Služby spojené s autoprovozem – poplatky za parkování, mytí a čištění služebních automobilů, náklady se obvykle účtují z cestovního nebo hotovostního vyúčtování na středisko zaměstnance. o 518023 – Nákup softwaru do 60 000,- Kč – pokud je již při nákupu jasné, k jakým účelům a pro jaké středisko bude software sloužit, naúčtují se náklady přímo na dané středisko, v opačném případě se účtuje na středisko 2003. o 518024 – Stravování zaměstnanci – náklady spojené na stravu zaměstnanců z titulu vydaných stravenek. o 518026 – Ediční poplatky o 518027 – Propagace – mediální služby, účast na výstavách. o 518900 – Ostatní služby nedaňové – náklady na služby spojené s jiným účetním obdobím 521 – Mzdové náklady 6 o 521001 – Mzdové náklady – mzdy zúčtované k výplatě na základě výplatních listin (vč. odměn, příplatků). o 521002 – Mzdové náklady Ostatní osobní náklady – mzdy vyplacené na základně uzavření dohod o provedení práce. 521003 – Mzdové náklady z fondu odměn o 521004 – Odstupné – na základně příslušných předpisů se účtuje o odstupném při odchodu zaměstnanců. mzdy jsou měsíčně zpracovány mzdovým programem Vema. Do účetního systému iFIS jsou přeneseny převodovým můstkem Vema - iFIS. V účetnictví je provedena kontrola přenesených dat a výstupu z programu Vema. mzdové a sociální náklady jsou účtovány na předem definované nákladové účty, nákladová střediska, popřípadě zakázky a činnosti. 524 – Zákonné sociální pojištění Zde se účtuje zdravotní a sociální pojištění, které je zaměstnavatel povinen platit. 525 – Ostatní sociální pojištění o 525001 – Účtuje se zde pojištění odpovědnosti zaměstnavatele, pojištění se platí zálohově na následující čtvrtletí a rozúčtuje se podle rozdělovníku Kooperativa. 527 – Zákonné sociální náklady obsahuje náklady spojené s přídělem do sociálního fondu a náhrady za pracovní neschopnost. 528 – Ostatní sociální náklady 538 – Ostatní daně a poplatky o 538001 – Ostatní daně a poplatky – účtuje se zde o nákladech z titulu platby daně z nemovitosti, daně z tomboly aj. o 538002 – Dálniční známky – na základě hotovostního nákupu se zde účtují náklady na pořízení dálničních známek pro firemní automobily, 7 o 538003 – Neuplatněné DPH – při zpracování přiznání DPH se do nákladů naúčtuje neuplatnitelná část DPH po přepočtu krátícím koeficientem. 541 - Smluvní pokuty a úroky z prodlení o 541001 – Smluvní pokuty a úroky z prodlení - účtované v souladu s obchodním zákoníkem 542 - Ostatní pokuty a penále o 542001 – Ostatní pokuty a penále – penále za pozdní odvody daní, vyúčtování sankcí za porušení zákonů 543 - Odpis nedobytné pohledávky o 543001 – Odpis nedobytné pohledávky – zde je možno účtovat o nákladech plynoucích z odpisu pohledávek podle zákona o dani z příjmu 545 – Kurzové ztráty o 545001 – Kurzové ztráty – vznikají přepočtem cizí měny na CZK z titulu přijatých faktur, zahraničního cestovního vyúčtování, pokladních dokladů a kurzového přepočtu zůstatků v cizí měně k 31. 12., jsou nákladem střediska 2099, TA 24OST011. 546 - Dary o 546001- Dary – náklady plynoucí z poskytnutí daru 548 – Manka a škody o 548001 – Manka a škody – na základě provedené inventury se zde účtuje o manku na zásobách a majetku 549 – Jiné ostatní náklady o 549001 – Jiné ostatní náklady – náklady spojené s běžným provozem, např. vidimace, správní poplatky, vstupní lékařské prohlídky hrazené novým zaměstnancům VŠTE. o 549003 – Patenty – náklady pro udržování patentů a užitných vzorů. o 549007 – Haléřové vyrovnání – jsou to náklady menzy, jedná se o haléřové vyrovnání rozdílu při účtování přijatých faktur za suroviny a zboží a jejich příjmu na sklad. 8 o 549011 – Pojištění – náklady z titulu pojištění majetku, automobilů, platebních karet. Náklady jsou vyúčtovány pojišťovnou podle uzavřených smluv. Pojištění platebních karet vydaných určeným zaměstnancům VŠTE, je strženo bankou přímo z běžného účtu vždy začátkem kalendářního roku. o 549021 – Erasmus stipendia EU – jedná se o poskytnutá stipendia studentům VŠTE, kteří vyjíždí na pobyty do zahraničí, náklady jsou hrazeny z prostředků EU, účtuje se na NS 2088. o 549022 – Erasmus stipendia MŠMT - jedná se o poskytnutá stipendia studentům VŠTE, kteří vyjíždí na pobyty do zahraničí, náklady jsou hrazeny z prostředků MŠMT, účtuje se na NS 2088. o 549031 – Ubytovací stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 2088, akce 08UBY001. o 549032 – Sociální stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 2088, akce 07SOC001. o 549033 – Prospěchová stipendia – o stipendium si zažádá student VŠTE a vyplácí se až na základě rozhodnutí studijního oddělení, zda student má na stipendium nárok nebo ne, účtuje se na NS 2088, akce 26STI00. o 549034 – Mimořádná stipendia – mimořádná stipendia se studentům vyplácí na základě návrhů od zaměstnanců školy za aktivitu pro VŠTE, NS 2088, akce 26STI001. o 549041 – Bankovní poplatky běžný účet škola – poplatky za vedení a správu bankovních účtů se účtují za Zúčtovací středisko 2099, TA 01VNP001. Poplatky z účtu CCV na středisko 7001, TA 24ASP010, stř. 7001. o 549043 – Bankovní poplatky kolej – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na středisko 2004, TA 40KOL003. o 549046 – Bankovní poplatky projektové účty – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují za středisko 2099, TA 24OST011. 9 o 549051 – Finanční spoluúčast na projektech – náklady vyplácené partnerům ve spoluúčasti na projektech v členění na jednotlivé zakázky příslušného projektu. o 549052 – Nepřímé náklady projektů – podle podkladů z projektového oddělení se zde účtuje o nepřímých nákladech jednotlivých projektů 551 – Odpisy dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku (dále jen DHM a DNM“) o 551001 – Odpisy DHM a DNM – účtují se zde náklady z titulu účetních odpisů majetku, středisko 2099, zakázka 01VNP001 o 551002 – Odpisy DHM a DNM pořízeného z dotace – účtují se zde náklady z titulu účetních odpisů majetku pořízeného z dotace, středisko 2099, zakázka 24OST011 Odpisy jsou účtovány měsíčně na výše uvedené účty, na základě zpracování odpisového běhu modulu Majetek v účetním programu iFIS. 552 – Zůstatková cena prodaného majetku Pokud dojde k prodeji dosud neodepsaného majetku je zůstatková cena doodepsána jednorázově na níže uvedené účty o 552001 – ZC prodaného majetku o 552002 – ZC prodaného majetku z dotace 559 – Tvorba opravných položek o 559001 – Tvorba OP k pohledávkám 582 – Poskytnuté členské příspěvky o 582001 – Poskytnuté členské příspěvky o 582002 - Poskytnuté členské příspěvky - nedaňové 10 Článek 8 (1) Stejně jako náklady se výnosy, dělí dle činností a typu akce. Akce se následně přiřazují na konkrétní střediska. (2) Každý účet je dle typu výnosu analyticky rozlišen. 601 – Tržby za vlastní výrobky o 601002 – Tržby z prodeje studijních materiálů – účtují se se sníženou sazbou DPH, jsou výnosem NS 3002, účtují se na doplňkovou činnost, kde mají zakázku 40KNI007. o 601003 – Menza výrobky se sníženou sazbou DPH - tržby z těchto výrobků se účtují pouze na NS 2105 a na doplňkovou činnost, kde mají zakázku 40MEN009, DPH se účtuje se sníženou sazbou. 602 – Tržby z prodeje služeb o 602001 – Tržby z prodeje služeb – sem se zahrnují služby spojené s akcí International Business Week, mají svou vlastní zakázku 24IBW009 a účtují se pouze na NS 6101, od DPH jsou tyto služby osvobozeny. o 602002 – Tržby kopírování – jsou výnosem NS 3002, účtují se se základní sazbou DPH, patří do doplňkové činnosti a mají také svou vlastní zakázku 40KNI007. o 602003 – Tržby vložné, konference – tržby účtované z vydaných faktur účastníkům školou pořádaných konferencí. DPH základní sazba. o 602005 – Tržby kontraktový výzkum o 602006 – Tržby – licenční smlouvy o 602007 – Tržby – placené vzdělávací kurzy o 602008 – Tržby - konzultace a poradenství o 602011 – CCV Přípravné kurzy – jedná se o doplňkovou činnost střediska 7001, zakázka 40KUR008, DPH v základní sazbě. o 602015 – Studium CCV v akreditovaném programu – jedná se o studium akreditovaných předmětů prostřednictvím CCV, účtuje se na NS 7001, studium CCV je výnosem hlavní činnosti a rozlišuje se zakázkou 24ASP010, od DPH je osvobozeno. 11 o 602016 – Poplatky za přijímací řízení – účtují se na dvě NS, a to 4002 a 7001, záleží na tom, zda se zájemci o studium hlásí na studium denní či kombinované, poplatky jsou výnosem hlavní činnosti, zakázkou je 24PSS003 a 24ASP010, od daně jsou poplatky za přijímací řízení osvobozeny. o 602018 – Poplatky za nostrifikaci – účtovací NS je 4002, jsou výnosem hlavní činnosti, TA je 24PSS003 a od DPH jsou tyto poplatky osvobozeny. o 602019 – Poplatky za studium – účtují se sem především promoce studentů, jsou výnosem NS 4002, mají zakázku 40OST013, DPH je účtována v základní sazbě. o 602021 – Poplatky knihovna – již z názvu je patrné, že se jedná o výnosy NS 3002, které patří do doplňkové činnosti na zakázku 40KNI007, z těchto služeb se odvádí základní sazba DPH, jde např. o poplatky za vystavení čtenářských průkazek, či meziknihovní výpůjčky. o 602022 – Poplatky ISIC – jsou výnosem hlavní činnosti NS 4002, účtují se na zakázku 24PSS003 a od DPH jsou tyto poplatky osvobozeny. o 602023 – CCV Mimořádné studium bakalářského programu – výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010, osvobozeno od DPH. o 602024 – CCV studium cizích jazyků + poplatek za pretesty , výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010- osvobozeno od DPH. o 602025 – CCV Akreditované předměty – jedná se o studium akreditovaných předmětů, výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010, studium je osvobozeno od DPH. o 602026 – CCV Nadstandardní služby – jedná se o jednorázové poplatky za dodatečné zapsání předmětu, vyškrtnuté předmětu aj., výnos střediska 7001, zakázka 24ASP010 12 o 602031 – Ubytování studenti – na tento účet se účtují přijaté platby od studentů ubytovaných na koleji VŠTE, z toho plyne, že jde o výnosy NS 2004 patřící do doplňkové činnosti a jsou spojené se zakázkou 40KOL003, DPH se účtuje se sníženou sazbou. o 602033 – Ubytování ostatní – jedná se o ubytované, kteří nejsou studenty ani zaměstnanci VŠTE, výnosy náleží středisku 2004, zakázka 40KOL003 snížená sazba DPH. o 60204X – Pronájem pronájmy poskytované VŠTE jsou výnosem NS 2099, účtují se do doplňkové činnosti a na zakázku 40PRO010, DPH je zde účtováno se základní sazbou. o 602046 – Telefonní služby – výnosy z vydané faktury na přeúčtování telefonních hovorů. DPH základní sazba. o 602051 – Menza stravování základní sazba DPH – jedná se o výnosy spojené se stravováním, které je výnosem NS 2105, účtuje se do doplňkové činnosti na zakázku 24MEN017, DPH se účtuje v základní sazbě. 604 – Tržby za prodané zboží o 604002 – Tržby za prodaná skripta a knihy – jde o výnosy z prodeje knih, proto NS 3002, patří do doplňkové činnosti, účtují se na zakázku 40KNI007 a účtuje se DPH se sníženou sazbou. o 604003 – Menza zboží snížená sazba – jedná se o prodané zboží, které je výnosem NS 2105, účtuje se do doplňkové činnosti na zakázku 40MEN009, se účtuje ve snížené sazbě. o 604004 – Menza zboží základní sazba – jedná se o prodané zboží, které je výnosem NS 2105, účtuje se do doplňkové činnosti na zakázku 40MEN009, z názvu vyplývá, že se odvádí základní sazba DPH. 642 – Pokuty a penále – nejsou předmětem DPH o 642002 – Pokuty a penále za ubytování – pokuty za pozdní platby, zničení zařízení atd., jsou výnosem střediska 2004, TA 40KOL003. 13 o 642004 – Pokuta za nevhodné parkování – jsou udělovány studentům za parkování na nedovolených místech, jsou výnosem střediska 2099, TA 24OST011. o 642005 – Pokuty knihovna – jedná se o pokuty za ztrátu knih či poplatky z prodlení, účtovány jsou na středisko knihovny, zakázku 40KNI007. 644 – Úroky – nejsou předmětem DPH o 644002 – Úroky z běžného účtu – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na Zúčtovací středisko 2099, TA 01VNP001. U bankovního účtu CCV na středisko 7001, zakázku 24ASP010. o 644004 – Úroky z běžného účtu kolej – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na středisko 2004, TA 40KOL003. o 644005 – Úroky z EURO účtu – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na Zúčtovací středisko 2099, TA 01VNP001. o 644006 – Úroky z běžného účtu spořící – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na Zúčtovací středisko 2099, TA 01VNP001. o 644007 – Úroky z projektových účtů – poplatky za vedení a správu bankovního účtu se účtují na Zúčtovací středisko2099, TA 24OST011. 645 – Kurzové zisky – nejsou předmětem DPH o 645001 – Kurzové zisky – vznikají přepočtem cizí měny na CZK z titulu přijatých faktur, zahraničního cestovního vyúčtování, pokladních dokladů a kurzového přepočtu zůstatků v cizí měně k 31. 12., jsou nákladem Zúčtovacího střediska 2099, TA 24OST011. 648 – Zúčtování fondů – nejsou předmětem DPH o 648004 – Zúčtování stipendijního fondu – na tento účet se účtují stipendia mimořádná, prospěchová, mají NS 2088, zakázku 26STI001, postup účtování je popsán viz kapitola Stipendia. 649 – Jiné ostatní výnosy – nejsou předmětem DPH o 649001 – Jiné ostatní výnosy 14 o 649002 – Přijaté pojistné náhrady – přijatá pojistná plnění od pojišťovny na základě škodní události. o 649003 - Inventární přebytky – po skončení inventur se zde účtuje o přebytku zásob o 649004 – Přeplatky – přeplatky v menze po platbě stravenkou. o 649005 – Vyúčtování odpisů z dotace – měsíční částka odpisů majetku pořízeného z dotačních prostředků. o 649007 – Haléřové vyrovnání - účtuje se sem haléřové vyrovnání, které vzniká při zaúčtování nákupu surovin či zboží do menzy. o 649008 – Zúčtování nepřímých nákladů projektů podle podkladů z projektového oddělení se zde účtuje o nepřímých nákladech jednotlivých projektů o 649009 – Výnosy z partnerských projektů 682 – Přijaté příspěvky – nejsou předmětem DPH. o 682001 – Přijaté dary – přijaté dary od sponzorů a nadačních fondů. 691 – Provozní dotace – nejsou předmětem DPH. Článek 9, odst. 5, písm. a) a d) (5) Čerpání dotace na stravování studentů: a) vedoucí menzy připraví podklady pro zaúčtování čerpání dotace na stravování studentům, zvlášť sečte sumu za hlavní jídla teplá a zvlášť za hlavní jídla studená, která se poté vynásobí částkou Kč určenou MŠMT jako dotaci pro daný rok a pak se ještě teplá jídla vynásobí koeficientem 1,0 a studená jídla koeficientem 0,4, Dotace pro každý rok je komunikována Opatřením rektora. d) proto, aby se částky projevily na správném středisku a zakázce Dotace na stravování, je nutné zaúčtovat vnitřní účetní doklad s následující kontací: kontace Md 549102, stř. 2088, TA 9, A 09STR001 D 602052, stř. 2005, TA 40, A 40MEN009 15 Směrnice se doplňuje o nový Článek 10 Článek 10 MENZA od 1. 3. 2013 (1) S účinností od 1. 3. 2013 byla činnost menzy rozdělena na hlavní a doplňkovou činnost. Hlavní činnost zahrnuje služby pro zaměstnance a studenty, doplňková činnost cizí strávníky a prodej výrobků a zboží. Hlavní činnost je dále dělena na hlavní činnost – příspěvek – závodní stravování zaměstnanců a hlavní činnost – nepříspěvek – stravování studentů. (2) Režijní náklady menzy jsou mezi činnosti popsané v předchozím odstavci rozděleny v poměru stanoveným samostatným opatřením rektora. Přičemž režijní náklady připadající na hlavní činnost příspěvek jsou dále přeúčtovány v rámci vnitroúčetnictví na jednotlivá NS. Podíl nákladů připadajících na jednotlivá NS je stanoven na základě počtu úvazků daného NS, tento poměr je určován dle počtu úvazků k 15. 12. na následující rok v samostatném opatření rektora. (3) Účtování o výnosech, spotřebě surovin a zboží a o dotaci na stravování studentům probíhá na základě podkladů ze stravovacího systému ISKaM. (4) Spotřeba surovin a zboží: a) ze systému ISKaM se vytisknou podklady o spotřebovaných surovinách a zboží; dle těchto podkladů se do účetního systému iFIS prostřednictvím běžného účetního dokladu zaúčtuje spotřeba surovin a zboží, b) spotřeba surovin se účtuje na nákladový účet 501009 – Suroviny menza na straně MD souvztažně na účet 112006 – Suroviny menza na straně D; spotřeba zboží se účtuje na nákladový účet 504003 – Zboží menza strany MD oproti účtu 132002 – Zboží menza na straně D, c) spotřeba surovin je nákladem střediska 2105 – Menza je rozúčtovává dle podkladů ze systému ISKaM na doplňkovou činnost, na zakázku 40MEN009 a na hlavní činnost – zakázku 24MEN017. d) spotřeba zboží je nákladem střediska 2105 – Menza, doplňková činnost, zakázka 40MEN009 (5) Výnosy: a) výnosy se rovněž účtují na základě podkladů ze stravovacího systému ISKaM, b) iFIS umožňuje převzít doklad ze systému ISKaM pomocí funkce Převod zúčtovací listiny ISKaM, vytvořený doklad v iFIS stačí pak pouze zaúčtovat, c) v účetním systému iFIS je nutné ještě vytvořit neúčtovací univerzální daňový doklad pro to, aby se v účetnictví projevilo DPH za stravování, výrobky a zboží d) výnosy jsou účtovány na středisko 2105. Výnosy od zaměstnanců a studentů na zakázku 24MEN017, výnosy z doplňkové činnosti (cizí strávníci, prodej výrobků a zboží) na zakázku 40MEN009. 16 (6) Příspěvek za stravu zaměstnanců ze sociálního fondu a) z výstupů ze systému ISKaM se získají informace o počtu dotovaných jídel odebraných zaměstnanci v uplynulém měsíci. b) poté se vytvoří běžný účetní doklad, kde se zaúčtuje čerpání sociálního fondu v částce 15,- Kč, která se vynásobí počtem dotovaných jídel odebraných zaměstnanci školy; čerpání SF se účtuje na straně MD 912010 – Čerpání SF a na straně D 648003, výnos opět připadá na středisko 2105, zakázka 24MEN017 (7) Čerpání dotace na stravování studentů a) vedoucí menzy na základě evidence v ISKaM připraví podklady pro čtvrtletní zúčtování čerpání dotace na stravování studentům, zvlášť sečte hlavní jídla teplá a zvlášť za hlavní jídla studená, která se poté vynásobí částkou Kč určenou MŠMT jako dotaci pro daný rok, následně se součin za teplá jídla vynásobí koeficientem 1,0 a součin za studená jídla koeficientem 0,4, b) částky vypočítané za hlavní jídla teplá a studená se sečtou a vyjde celková suma dotace na stravování studentům, c) tyto podklady se předají na účtárnu, kde se opět vytvoří běžný účetní doklad, d) Výše dotace pro aktuální rok je vyhlašována MŠMT a následně komunikována Opatřením rektora. Náklady odpovídající částce dotace vypočtené dle výše stanového postupu se přeúčtují následujícím způsobem: Kontace Md – 521001,-524001, -524002, -501009, -502102 -502103 - 502104, zak 24MEN017, středisko 2105 Md 521001, 524001, 524002, 501009, 502102, 502103, 502104 zak 09STR001, středisko 2088 Celková částka je mezi jednotlivé nákladové účty rozdělena v poměru stanoveném samostatným opatřením. (8) Doklad o použití: a) doklad o použití se využívá v případě, kdy menza vyrobí různé občerstvení a to se dále použije pro reprezentační činnost VŠTE, b) v praxi to znamená, že vznikají výnosy středisku 2105 - Menza a náklady tomu oddělení nebo katedře, které si tyto služby objedná, v tomto případě se účtuje o vnitropodnikových nákladech a výnosech, c) z výstupů ze stravovacího systému ISKaM se připraví podklady (Vnitropodniková faktura) pro zaúčtování těchto účetních případů a předají se do účtárny, d) zde se v účetním systému iFIS vytvoří daňový doklad o použití, vypočte se DPH za poskytnuté občerstvení a výše tohoto DPH se naúčtuje jako náklad daného oddělení, 17 e) dále se bude účtovat vnitropodnikový výnos NS 2105 a vnitropodnikový náklad oddělení či katedry, jeho výše odpovídá ceně surovin. kontace 513001, NS, A: 01VNP001 / 343002, 343003 799003, NS, A: 01VNP001 / 899001, NS: 2105, A: 01VNP001 Původní Články 10 – 22 se mění na Články 11 – 23 Článek 11, odst. 1 (1) VŠTE je registrovaná jako plátce DPH, zdaňovací období je od 1. 1. 2013 měsíční. Při uplatňování DPH se řídí zákonem č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Článek 11, odst. 2, písm. d) a e) (2) Uplatňování DPH na vstupu: d) DPH krácené koeficientem - uplatňuje se u plnění, které se týká jak osvobozených tak i ekonomických činností tj. nákup energií (zemní plyn, elektrická energie, vodné, stočné, spotřeba tepla), nákup služeb mající charakter oprav a udržování, nákup ostatních služeb - telekomunikační služby, konzultační služby, účast na seminářích, školeních a konferencích, inzerce a propagace, služby výpočetní techniky, služby spojené se správou areálu, služby spojené s provozováním autoparku, nájemné apod., nákup drobného hmotného a nehmotného majetku, nákup spotřebního materiálu (hygienické a čistící prostředky, materiál pro údržbu), kancelářských pomůcek, nákup odborné literatury pro střediska. e) DPH bez nároku na odpočet - vstupní daň se neuplatní u plnění, které se použije výhradně pro činnosti osvobozené od daně bez nároku na odpočet, tj. nákup revalidačních ISIC známek, nákup knih do knihovního fondu, pořízení investic, veškeré nákupy financované z probíhajících projektů. Článek 11, odst. 4a) (4) Přiznání k DPH a) Daňové přiznání je zpracováno měsíčně. Společně s ním je na finanční úřad elektronicky podáván výpis z evidence pro daňové účely (tj. hlášení přenesené daňové povinnosti). Článek 21, odst. 2, 6, 7 (2) Zaměstnanec - pedagogický pracovník obdrží grant v EUR ve formě stipendia. Na základě předložené žádosti je částka zaúčtována jako závazek k tomuto zaměstnanci a do příslušných nákladů: deník 19, účet 512004, středisko 2088, akce 31, zakázka 31ERA002 - EU deník 19, účet 512003, středisko 2088, akce 10, zakázka 10ERA001 – MŠMT (6) Částka je zaúčtována do nákladů: účet 549021, středisko 2088, akce 31, zakázka 31ERA002 - EU a účet 549022, středisko 2088, akce 10, zakázka 10ERA001 – MŠMT částky připadající na jednotlivé zakázky určuje koordinátor zahraničních vztahů. 18 (7) Kromě cestovného zaměstnanců a studentů vyjíždějících v rámci programu Erasmus, mohou být z programu Erasmus hrazeny též náklady spojené s organizací mobilit (cestovné, náklady na reprezentaci apod.). O hrazení takovýchto nákladů rozhoduje koordinátor zahraničních vztahů a jsou účtovány na odpovídající nákladové účty, středisko 2088, akce 31, zakázka 31ERA002 - EU. Článek 22, část B, odst. 1 (8) Služby menzy Na základě žádosti jednotlivých středisek může menza VŠTE pro tato střediska připravit drobné občerstvení. Z výstupů stravovacího systému ISKaM (příjemka z výroby) se připraví podklady pro zaúčtování do účetnictví. V účetnictví se vytvoří daňový doklad o použití, vypočte se DPH za poskytnuté občerstvení a zaúčtuje jako náklad na reprezentaci. V rámci dokladu o použití se zaúčtují i vnitrovýnosy menzy a vnitronáklady jednotlivých středisek. Jejich výše odpovídá ceně použitých surovin (dle příjemky z výroby). 513001, NS objednavatele, zakázka 01VNP001 / 343003 799003, NS objednavatele, zakázka 01VNP001 / 899001, NS 2105, zakázka 01VNP001 Na konci měsíce je při zaúčtování spotřeby v menze přeúčtována spotřeba surovin nebo zboží ze zakázky 40MEN009 na provozní zakázku 01VNP001 (podkladem je výdejka do výroby). 501009, 504003, stř. 2105, zakázka 01VNP001 / 501009, 504003, stř. 2105, zak. 40MEN009 Na základě vnitorobjednávky může menza pro jednotlivá střediska drobné občerstvení nakupovat přímo u externích dodavatelů. Dodavatelská faktura je pak účtována jako náklad na reprezentaci přímo na středisko objednavatele. K tíži tohoto střediska se pak ještě zaúčtuje vnitronáklad, který pokrývá režii menzy. Výši této částky vypočte vedoucí menzy a předá do účtárny jako podklad k zaúčtování. 799003, NS objednavatele, zakázka 01VNP001 / 899001, NS 2105, zakázka 01VNP001 Článek 23, odst. 7 (7) Nevyčerpané příspěvky od poskytovatelů jsou automaticky převedeny do fondu provozních prostředků, nevyčerpané dotace jsou vráceny poskytovateli. Výjimkou je dotace na stravování a Erasmus, kde se nevrací nevyčerpaná částka do výše 5% z poskytnuté dotace, tato částka se převede do fondu účelově určených prostředků.