1 SM č. 3/2022 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích SMĚRNICE č. 3/2022 OCHRANA OZNAMOVATELE Datum vydání: 7. 11. 2022 Účinnost od: 7. 11. 2022 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE007137/2022 Počet stran: 10 Počet příloh: 0 Periodicita kontroly aktuálnosti normy: Roční Ruší předpis: Nadřízené předpisy: Studijní a zkušební řád VŠTE Související předpisy: Podřízený předpis: Rozdělovník: Akademická obec VŠTE a zaměstnanci VŠTE Vypracoval/a: Pověřena vedením Právního oddělení Garant: Prorektor – statutární zástupce rektora Podpis Ing. Denisa Plecitá v. r. Podpis Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. Formálně ověřil: Pověřena vedením Právního oddělení Schválil: Prorektor – statutární zástupce rektora Podpis: Ing. Denisa Plecitá v. r. Podpis: Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. 1 SMĚRNICE č. 3/2022 O OCHRANĚ OZNAMOVATELE Článek 1 Cíl a účel Směrnice (1) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, se sídlem Okružní 517/10, 370 01 České Budějovice, IČO: 75081431 („Organizace“) považuje dodržování právních předpisů a vysokých etických standardů, ochranu soukromí a zajištění bezúhonnosti za své hlavní priority a hodnoty. Tyto hodnoty se promítají do každodenní činnosti Organizace. (2) Tato Směrnice o ochraně oznamovatelů („Směrnice“) tvoří důležitý prvek při odhalování možného nelegálního nebo jiného nežádoucího chování ze strany Organizace, jejích zaměstnanců a pracovníků, případně dalších osob vykonávajících činnost pro Organizaci. (3) Cílem této Směrnice je podpořit zaměstnance, studenty, společníky, členy volených/jmenovaných orgánů a další osoby, které mají vážné podezření ohledně určitého aspektu činnosti Organizace, aby toto vyjádřili a zároveň aby jim z důvodů takového oznámení nebyla způsobena újma ze strany Organizace nebo některých jejích zaměstnanců. (4) Organizace důrazně doporučuje, aby každý Oznamovatel podle článku 2 odstavce (2) této Směrnice, pokud má podezření nebo je svědkem znepokojivých záležitostí, postupoval podle této Směrnice. Organizace bere všechna oznámení vážně. Pokud budou oznámení učiněna v souladu s touto Směrnicí, identita Oznamovatele zůstane bez jeho souhlasu nezveřejněna (ledaže toto vyžadují nebo povolují Právní předpisy) a Oznamovatel je zároveň chráněn před odvetnými opatřeními ve smyslu článku 6 této Směrnice. (5) Tato Směrnice byla vydána Organizací v souladu se Směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1937 ze dne 23. října 2019 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie („Směrnice o Whistleblowingu“) a v souladu s interpretací přímých účinků Směrnice o Whistleblowingu účinných od 17. prosince 2021 v České republice a navazující České právní úpravy („Právní předpisy“). (6) Oznámení v souladu s touto Směrnicí přijímá, posuzuje jejich důvodnost a prověřuje příslušná osoba, která je funkčně i organizačně nezávislá na Organizaci („Příslušná osoba“). (7) Jakékoli dotazy k výkladu pravidel této Směrnice, včetně dotazů k tomu, jak podat oznámení dle této Směrnice, zodpoví Příslušná osoba Organizace. V tomto ohledu Organizace zaručuje maximální důvěrnost. Článek 2 Oznamovatel (1) Oznamovatel je ten, kdo oznámí možné protiprávní jednání v souladu s touto Směrnicí („Oznamovatel“). (2) Oznamovatelem může být: (a) zaměstnanec či jiný pracovník Organizace, a to i bývalý; (b) dobrovolný pracovník, odborný praktikant, stážista a další osoby vykonávající činnost pro Organizaci; (c) student; (d) osoba vykonávající práva spojená s účastní v Organizaci a osoba vykonávající funkci člena voleného a/nebo jmenovaného orgánu právnické osoby; 2 (e) uchazeči o studium, uchazeči o některou z výše uvedených prací nebo jinou obdobnou činnost v Organizaci, jestliže získali informace o protiprávním jednání během přijímacího řízení či předsmluvních jednání. Článek 3 Skutečnosti, které mohou být oznámeny podle této Směrnice (1) Oznamovatel může oznámit možné protiprávní jednání, o kterém se dozvěděl v souvislosti se studiem, prací nebo jinou obdobnou činností a v souladu s článkem (2) výše, které má znaky trestného činu nebo porušuje právní předpis České republiky nebo právní předpis Evropské unie týkající se: (a) finančních institucí, finančních služeb, finančních produktů a finančních trhů; (b) daně z příjmů právnických osob; (c) předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu; (d) ochrany spotřebitele a bezpečnosti a souladu s požadavky na výrobky podle právních předpisů; (e) bezpečnosti dopravy, přepravy a provozu na pozemních komunikacích; (f) ochrany životního prostředí, bezpečnosti potravin a krmiv a ochrany zvířat; (g) radiační ochrany a jaderné bezpečnosti; (h) zadávání veřejných zakázek, veřejných dražeb a hospodářské soutěže; (i) ochrany vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví; (j) ochrany osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů; (k) ochrany finančních zájmů Evropské unie; nebo (l) fungování vnitřního trhu včetně ochrany unijních pravidel hospodářské soutěže a státní podpory. (2) Oznamovatel je dále oprávněn podle této Směrnice oznámit porušení vnitřních norem týkající se etického kodexu zaměstnance, etického kodexu studenta ochrany a zpracování osobních údajů, případně dalšího interního závazného předpisu, pokud by takové oznámení mohlo napomoci k odhalení možného nelegálního nebo jiného nežádoucího chování ze strany Organizace, jejích zaměstnanců a pracovníků, případně dalších osob vykonávajících činnost pro Organizaci a v případě, že Oznamovatel má důvodné obavy z toho, že zveřejnění jeho identity by pro něj mohlo znamenat hrozbu odvetných opatření a/nebo jinou újmu. (3) Oznamovatel může oznámit protiprávní jednání, ke kterému již došlo, ke kterému dosud nedošlo, ale je pravděpodobné, že k němu dojde, jakož i pokusy Organizace o utajení protiprávního jednání. (4) Stížnosti vyplývající z osobních vztahů mezi Oznamovatelem a jinými studenty/zaměstnanci/pracovníky a pracovní stížnosti týkající se pouze osoby Oznamovatele (např. odměňování, kariérní postup atp.) nepatří do předmětu oznamování podle této Směrnice. V takových případech doporučujeme Oznamovateli kontaktovat v případě pracovních záležitostí přímého nadřízeného, v případě studijních záležitostí studijní oddělení. (5) Při podávání oznámení se očekává, že existují oprávněné důvody se domnívat, že oznámené informace jsou v době učinění oznámení pravdivé. Oznamovatel nebude sankcionován, pokud se nakonec ukáže, že tyto informace byly nesprávné. Nesmí však učinit oznámení, o kterém se ví, že není pravdivé nebo je zavádějící. Oznamovatelům vědomě nepravdivých 3 informací nebude poskytnuta ochrana dle této Směrnice. Podání vědomě nepravdivých oznámení může vést k disciplinárním postihům nebo jiným postihům podle platných a účinných právních předpisů. (6) Má-li Oznamovatel oprávněné důvody se domnívat, že oznámení je nezbytné pro odhalování protiprávního jednání ve smyslu článku 3 odstavce 1 výše, nepovažuje se oznámení za porušení bankovního tajemství, smluvní povinnosti mlčenlivosti, povinnosti mlčenlivosti podle daňového řádu ani povinnosti zachovávat mlčenlivost podle jiných právních předpisů upravujících práci nebo jinou obdobnou činnost s výjimkou povinnosti zachovávat ochranu utajovaných informací, jejichž vyzrazení by zjevně mohlo ohrozit probíhající trestní řízení nebo ochranu zvláštních skutečností podle zákona upravujícího krizové řízení, mlčenlivost při výkonu činnosti notáře, státního zástupce, advokáta, soudního exekutora, soudce, daňového poradce nebo mlčenlivost při poskytování zdravotních služeb. V případě pochybností, zda se jedná o oprávnění porušit povinnost mlčenlivosti při oznamování je doporučeno konzultovat předem předmět oznámení s Příslušnou osobou. (7) Za oznámení podle této Směrnice se nepovažuje oznámení, které by mohlo bezprostředně ohrozit podstatný bezpečnostní zájem České republiky, informace o činnosti zpravodajských služeb České republiky a informace získané v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství. Článek 4 Jak učinit oznámení (1) Oznámení může být učiněno prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému Organizace následujícími způsoby: Kontaktní údaje Online oznámení Přímý odkaz na webovou stránku s formulářem pro oznámení (doporučeno použít prohlížeč Google Chrome / Microsoft Edge): https://vstecb.whistlelink.com („webová platforma“) Telefonní oznámení +420 226 288 362. Osobní oznámení Sjednání prostřednictvím e-mailu wb.vstecb@fairdata.cz schůzku s Příslušnou osobou, kterou je společnost FairData Professionals, a.s. IČO: 061 49 961. (2) Webová platforma Webová platforma je nejdoporučovanější způsob, jak oznámení učinit, neboť (a) umožňuje Oznamovateli zůstat zcela anonymní, pokud si to bude přát; (b) Oznámení prostřednictvím webové platformy přijímá, jejich důvodnost posuzuje a prověřuje nezávislá Příslušná osoba; (c) je k dispozici 24 hodin 7 dnů v týdnu v českém jazyce; (d) umožňuje následnou komunikaci mezi Organizací a Oznamovatelem (včetně zasílání dokumentů), a to i když Oznamovatel zůstal anonymní, což Oznamovateli umožní sledovat řešení jeho oznámení; a (e) obsahuje oznamovací formulář a instrukce, jak při podání oznámení i následné komunikaci postupovat. (3) Osobní oznámení 4 Oznamovatel může požádat Příslušnou osobu, aby přijala jeho oznámení osobně. Příslušná osoba je povinna oznámení přijmout bez zbytečného odkladu, nejdéle však do 3 pracovních dnů, pokud se Oznamovatel s Příslušnou osobou nedohodne písemně jinak. Příslušná osoba je povinna zajistit přijetí ústního oznámení a postupovat tak, aby byla zabezpečena ochrana identity Oznamovatele. I v případě osobního oznámení je Příslušná osoba povinna pořídit zvukovou nahrávku nebo přepis oznámení, pokud s tím Oznamovatel vyslovil svůj souhlas. Příslušná osoba umožní Oznamovateli, aby se k přepisu vyjádřil s tím, že vyjádření Oznamovatele se k přepisu přiloží. Nevysloví-li Oznamovatel s pořízením zvukové nahrávky nebo přepisu souhlas, nesmí je Příslušná osoba pořídit. V takovém případě sepíšou záznam, který věrně zachycuje podstatu ústního oznámení. Příslušná osoba umožní Oznamovateli, aby se k záznamu vyjádřil; vyjádření Oznamovatele se k záznamu přiloží. Obdobně se postupuje, není-li technicky možné pořídit zvukovou nahrávku ústního oznámení. (4) Další způsoby podání oznámení Oznámení dle článku 3 odstavce 1 této Směrnice může podat Oznamovatel rovněž ústně nebo písemně u Ministerstva spravedlnosti České republiky. Ministerstvo na svých webových stránkách https://oznamovatel.justice.cz/ uveřejňuje informace o tomto procesu podání oznámení. Článek 5 Obsah oznámení (1) Oznamovatel uvede při podání oznámení všechny informace, které mohou přispět k rychlému a efektivnímu prověření oznámení a připojí k oznámení dokumenty, které se události týkají, pokud je má k dispozici. (2) Mezi základní podrobnosti oznámení patří: (a) podrobný popis údajného protiprávního jednání; (b) doba nebo období, během kterého k jednání došlo; (c) přesné místo (pobočka, sídlo, adresa, město, stát), kde k údajnému porušení došlo; (d) identifikace osob včetně jejich pracovního zařazení, popř. organizací, které jsou podle Oznamovatele do jednání zapojené a identifikace osob včetně jejich pracovního zařazení, o kterých má Oznamovatel důvodné podezření, že o jednání ví; (e) informace o tom, jak se Oznamovatel o jednání dozvěděl; (f) identifikace osob, včetně jejich pracovního zařazení, a organizací, které Oznamovatel o jednání již informoval; (g) informace nebo dokumenty, které by mohly prokázat údajné protiprávní jednání. (h) je-li to možné informace, jakým způsobem by mohlo být oznámení nejlepším způsobem vyřešeno. Tyto informace je možné případně poskytnout i v rámci osobního setkání, pokud je identita Oznamovatele známa. (3) Oznamovatel uvede při svém oznámení své identifikační údaje, tj. jméno, příjmení, pozici a své kontaktní údaje. Organizace má povinnost identitu Oznamovatele chránit v souladu s touto Směrnicí. Organizace nepřijímá anonymní oznámení. Anonymita Oznamovatele může prakticky ztěžovat a časově prodlužovat prověření oznámení, a tedy i přijetí opatření k zamezení protiprávnímu jednání. Pokud Oznamovatel uvede svoji identitu a bude i po podání oznámení s Organizací komunikovat, může jej Organizace požádat o další informace nebo 5 podrobnosti za účelem rychlého a efektivního vyřešení oznámení. Udržení kontaktu je pro Oznamovatele důležité i proto, aby mohl být informován o výsledku prověřování oznámení ze strany Organizace. Článek 6 Ochrana Oznamovatele (1) Pokud Oznamovatel dle článku 2 odstavce 2 této Směrnice využije vnitřní oznamovací systém pro oznámení porušení dle článku 3 odstavce 1 této Směrnice (tj. vztahuje se na oznámení a Oznamovatele vymezené v Právních předpisech), má Oznamovatel i Další chráněné osoby uvedené v článku 6 odstavce 2 níže nárok, kromě obecné občanskoprávní, trestněprávní a správněprávní ochrany, na ochranu podle Právních předpisů a této Směrnice. Tato ochrana může zahrnovat: (a) ochranu identity; (b) ochranu před Odvetnými opatřeními; (c) odškodnění nemajetkové újmy, jak vyplývá z Právních předpisů. (2) Osoby, kterým je poskytnuta ochrana na základě Právních předpisů vedle Oznamovatele, jsou: (a) osoba, která poskytla pomoc při zjišťování informací, které jsou obsahem oznámení, podání oznámení nebo posouzení jeho důvodnosti; (b) osoba, která je ve vztahu k Oznamovateli osobou blízkou; (c) osoba, která je zaměstnancem nebo kolegou Oznamovatele nebo osoba v obdobném postavení; (d) osoba Oznamovatelem ovládaná; (e) právnická osoba, v níž má Oznamovatel účast, osoba ovládající, ovládaná nebo osoba ovládaná stejnou ovládající osobou; (f) právnická osoba, jejíhož voleného orgánu je Oznamovatel členem, osoba ovládající, ovládaná nebo osoba ovládaná stejnou ovládající osobou; (g) osoba, pro kterou Oznamovatel vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost; (h) svěřenský fond, jehož je Oznamovatel nebo právnická osoba podle písmen (e) nebo (f) zakladatelem nebo obmyšleným nebo ve vztahu k němuž jsou Oznamovatel nebo právnická osoba podle písmen (e) nebo (f) osobou, která zvýší majetek svěřeneckého fondu smlouvou nebo pořízením pro případ smrti. („Další chráněné osoby“). (3) Ochrana identity Totožnost Oznamovatele, Další chráněné osoby nebo osoby uvedené v oznámení je možné sdělovat třetím osobám pouze s jejich písemným souhlasem. To neplatí (a) ve vztahu k totožnosti Oznamovatele, pokud došlo k vědomému podání nepravdivého oznámení; (b) ve vztahu k totožnosti osoby uvedené v oznámení, pokud je třeba činit příslušné právní kroky v zájmu oprávněných zájmů Organizace či dalších osob; a (c) pokud je Příslušná osoba povinna tyto informace poskytnout příslušným orgánům veřejné moci. Pokud poskytuje Příslušná osoba informace o totožnosti Oznamovatele orgánu veřejné moci, 6 je povinna o tomto předem Oznamovatele vyrozumět společně s důvody, pro které je povinna informaci o totožnosti Oznamovatele poskytnout, a umožnit Oznamovateli, aby se k poskytnutí informace vyjádřil. Organizace i v případě pochybností o správnosti poskytnutí informací o identitě zaručuje, že v případě oznámení na kontakty uvedené v článku 4 odstavci 1 výše zajistí kroky k ochraně podle Právních předpisů a této Směrnice. (4) Ochrana před odvetnými opatřeními Organizace netoleruje žádnou formu odvetných opatření ze strany jakékoli osoby proti Oznamovateli nebo Dalším chráněným osobám. Zakázanými odvetnými opatřeními se rozumí jednání v souvislosti se studiem, prací nebo jinou obdobnou činností Oznamovatele, které bylo vyvoláno oznámením a které může způsobit újmu Oznamovateli nebo Dalším chráněným osobám, zejména pak (a) rozvázání pracovního poměru nebo neprodloužení pracovního poměru na dobu určitou; (b) ukončení studia nebo jakékoliv neoprávněné ztížení studijních podmínek; (c) zrušení právního vztahu založeného dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti; (d) odvolání z místa vedoucího zaměstnance; (e) uložení kárného opatření nebo kázeňského trestu; (f) snížení mzdy, platu nebo odměny nebo nepřiznání osobního příplatku; (g) diskriminace dle antidiskriminačního zákona; (h) přeložení nebo převedení na jinou práci; (i) pracovní posudek; (j) ostrakizace; (k) neumožnění odborného rozvoje; (l) změna rozvržení pracovní doby; (m) vyžadování lékařského posudku nebo pracovně lékařské prohlídky; (n) výpověď nebo odstoupení od smlouvy; nebo (o) zásah do práva na ochranu osobnosti („Odvetná opatření“). Organizace bude řešit všechna případná obvinění z Odvetných opatření vážně a důsledně. Podezření mohou být oznámena pomocí vnitřního informačního systému na kontaktech uvedených v článku 4 odstavci 1 výše. (5) Odškodnění nemajetkové újmy Byla-li Oznamovateli nebo Další chráněné osobě Odvetným opatřením způsobena nemajetková újma, mají právo na přiměřené zadostiučinění v rozsahu a za podmínek dle Právních předpisů. Článek 7 Prověření oznámení (1) Posouzení oznámení, zásady prověřování Organizace bude brát všechna oznámení učiněná v souladu s touto Směrnicí vážně. Všechna 7 oznámení budou vždy pečlivě posouzena, za účelem zjištění jejich přípustnosti a prověřena z hlediska důvodnosti podle této Směrnice a Právních předpisů. Zatímco konkrétní okolnosti každého oznámení mohou vyžadovat odlišný postup při prověřování oznámení, následující zásady („Zásady prověřování“) budou ze strany Organizace respektovány vždy: (a) nestrannost, objektivnost, zákonnost a důvěrnost procesu prověřování; (b) rychlost a efektivnost tak, jak to okolnosti případu dovolí; (c) účelem prověřování je zjištění informací a zajištění podkladů („Důkazy“) k oznámenému jednání; (d) spravedlivé a nestranné zacházení a šetření práv osob uvedených v oznámení. (2) Příslušná osoba Oznámení učiněná přes vnitřní oznamovací systém v souladu s touto Směrnicí přijímá, posuzuje jejich důvodnost a prověřuje Příslušná osoba. Příslušná osoba pravidelně kontroluje funkčnost etické linky a všechny oznamovací kanály tak, aby byla zajištěna rychlost a efektivnost řešení oznámení. Příslušná osoba musí dodržovat interní zásady prověřování oznámení jakož i veškeré právní předpisy. Příslušná osoba je vázána mlčenlivostí a přijímá a řeší oznámení eticky a maximálně diskrétně. Příslušná osoba je vázána zákazem poskytnout informace, které by mohly zmařit nebo ohrozit účel podání oznámení a je povinna chránit identitu Oznamovatele v souladu s Právními předpisy a touto Směrnicí. (3) Řešitelé Příslušná osoba je oprávněna určit k prověření oznámení buď externí subjekt (třetí osobu) nebo osobu z řad odborných pracovníků Organizace („Řešitel“). Řešitelé nemají přístup k informacím, které je podle Právních předpisů a této Směrnice je oprávněná znát pouze Příslušná osoba (např. identita oznamovatele, osob uvedených v oznámení nebo informace, které by mohly zmařit nebo ohrozit účel podání). Řešitelé věcně a odborně napomáhají Příslušné osobě s prověřováním důvodnosti oznámení a skutečností v oznámení uvedených. Řešitelé jsou povinni dodržovat veškeré povinnosti, které má Příslušná osoba dle Právních předpisů a této Směrnice, zejména povinnost zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dozvěděli při výkonu své činnosti, a povinnost postupovat nestranně. Je nepřípustné angažovat Řešitele, kteří by mohli být ve vztahu ke konkrétnímu oznámení a/nebo Oznamovateli v konfliktu zájmů. Příslušná osoba může požádat o spolupráci při prověřování oznámení zejména, nikoli však výlučně a další věcně kompetentní osoby, které Organizace řádně poučila o jejich povinnostech. (4) Komunikace s Oznamovatelem Oznamovatel bude informován o výsledcích posuzování v souladu s touto Směrnicí. Všechny povinnosti Organizace týkající se komunikace s Oznamovatelem budou ze strany Organizace plněny za předpokladu, že Oznamovatel využije takový oznamovací kanál, který umožní Organizaci s ním dále komunikovat. Potvrzení o přijetí oznámení Příslušná osoba písemně vyrozumí Oznamovatele o přijetí oznámení bezodkladně, nejpozději však do 7 dnů od jeho přijetí do vnitřního oznamovacího systému. Příslušná osoba nemusí zaslat Oznamovateli potvrzení o přijetí oznámení nebo o opatřeních, které Organizace přijala v případě důvodného oznámení, pokud (i) Oznamovatel výslovně požádá, aby nebyl o těchto 8 skutečnostech vyrozumíván, nebo (ii) je zřejmé, že vyrozuměním o těchto skutečnostech by došlo k prozrazení totožnosti Oznamovatele. Přípustnost oznámení podle Právních předpisů Je-li oznámení přípustné, tj. jde-li o oznámení podle Právních předpisů a/nebo podle článku 3 odstavce 2 této Směrnice, Příslušná osoba posoudí jeho důvodnost a písemně vyrozumí o výsledcích posouzení Oznamovatele do 30 dnů ode dne přijetí oznámení. Ve skutkově nebo právně složitějších případech nebo v případě oznámení podle článku 3 odstavce 2 této Směrnice je Příslušná osoba oprávněna prodloužit tuto lhůtu o 30 dnů, o čemž bude Oznamovatele s příslušným odůvodněním písemně informovat. K takovému prodloužení může dojít maximálně dvakrát. Nedůvodné oznámení Příslušná osoba bez zbytečného odkladu vyrozumí Oznamovatele o tom, že shledala dané oznámení jako „nedůvodné“ a poskytne mu příslušné odůvodnění. V případě oznámení podle Právních předpisů Příslušná osoba poučí Oznamovatele o jeho právu podat oznámení u orgánu veřejné moci. Tímto oznámením bude prověřování oznámení ze strany Společnosti ukončeno. Důvodné oznámení Příslušná osoba vyrozumí Oznamovatele o opatřeních, které Společnost přijala k předejití nebo nápravě protiprávního stavu bez zbytečného odkladu poté, co se tak stalo. Tímto oznámením nemusí být prověřování oznámení ukončeno, ale může pokračovat v závislosti na okolnostech konkrétního případu. (5) Prověřování důvodnosti oznámení Za prověřování oznámení odpovídá Příslušná osoba. Organizace je povinna vytvořit pro prověřování oznámení odpovídající zázemí, materiální podmínky a poskytnout vyžádanou součinnost. Každý zaměstnanec Organizace je povinen poskytovat Příslušné osobě a Řešitelům při prověřování důvodnosti oznámení veškerou nezbytnou součinnost, vysvětlení, dokumenty, listiny nebo jinou důležitou věc k posouzení důvodnosti oznámení, umožnit vstup do kanceláře nebo jiných prostor apod. V případě pochybností je zaměstnanec oprávněn obrátit se na Příslušnou osobu, která určí, zda má zaměstnanec požadovanou informaci či součinnost Řešiteli poskytnout. Příslušná osoba a/nebo Řešitelé, jsou-li o to požádáni Příslušnou osobou, musí provést veškerá nezbytná šetření v rozsahu nezbytném pro řádné prověření oznámení, a to i z veřejných zdrojů či zdrojů mimo Organizace. Příslušná osoba a/nebo Řešitelé si mohou vyžádat informace a vysvětlení od kterékoli osoby či orgánu či třetí osoby ve vztahu k Organizaci, které jsou povinny jí je poskytnout, pokud tomu nebrání právní předpis. Za Důkaz může sloužit vše, co přispěje ke zjištění skutečného stavu věci, pokud nejsou porušeny právní předpisy. Veškeré Důkazy jsou součástí spisu. Příslušná osoba přidělí každému oznámení evidenční označení a založí k němu spis, do kterého jsou zakládány veškeré informace, dokumenty a komunikace týkající se prověřování oznámení. Spis může být veden i elektronickou formou. Oznamovatel nemá právo do spisu nahlížet, pokud v odůvodněném případě Organizace nerozhodne jinak. Každý spis musí být vždy veden i archivován způsobem, který po technické stránce zajistí zabezpečení proti neoprávněnému přístupu. (6) Vyhodnocení důvodnosti oznámení Po zajištění všech informací potřebných k vyhodnocení oznámení a události a/nebo po učinění všech úkonů k zajištění takových informací a Důkazů provede Příslušná osoba vyhodnocení věci. 9 Příslušná osoba hodnotí zjištěné skutečnosti podle svého vnitřního přesvědčení založeném na pečlivém a nestranném uvážení všech okolností případu jednotlivě a v jejich souhrnu a v souladu s právním řádem a zásadami prověřování. Po vyhodnocení věci v závislosti na zjištěném skutkovém stavu Příslušná osoba vypracuje písemnou zprávu, ve které uvede zejména následující: (a) datum prověřování a vyhotovení zprávy; (b) identifikace Příslušné osoby; (c) okolnosti doručení oznámení; (d) popis obsahu oznámení/události/věci; (e) úkony provedené v rámci prověřování; (f) zjištěné skutečnosti a Důkazy, ze kterých skutečnosti vyplývají; (g) vyhodnocení zjištěných skutečností – odůvodnění; (h) návrh nápravných opatření (lze i variantně pokud je více možností); (i) návrh na úkony k realizaci opatření; (j) označení orgánu/osoby rozhodujícího o opatřeních; (k) analýza příčin události s vymezením jednotlivých rizik; (l) dopady na Organizaci. (7) Nápravná opatření Pokud z výsledků prověřování vyplývá důvodné podezření na spáchání trestného činu, musí být návrhovým opatřením od Příslušné osoby reakce k zabránění spáchání trestného činu a/nebo k odvrácení následků spáchaného trestného činu a případně i oznámení podezření orgánům činným v trestním řízení dle trestního řádu při respektování ostatních práv a povinností. O přijetí preventivního a/nebo nápravného opatření, které Příslušná osoba navrhla, rozhoduje rektor. Oznámení podezření orgánům činným v trestním řízení dle zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, je obligatorním opatřením v případě trestných činů, na které se vztahuje povinnost překazit trestný čin podle § 367 trestního zákoníku či oznamovací povinnost dle § 368 trestního zákoníku. Pokud z provedeného prověřování vyplývá podezření na jiné porušení (např. pracovněprávních předpisů), může být návrhovým opatřením předání věci k řešení příslušnému oddělení Organizace. Pokud z provedeného prověřování vyplývá protiprávní jednání či porušení závazných předpisů, návrhové opatření musí zahrnovat odpovídající úpravu vnitřních předpisů Organizace (pokud jsou vydány) a vyloučení opakování takového jednání či porušení, pokud se to ukáže jako opodstatněné a adekvátní podle povahy věci. Článek 8 Zpracování osobních údajů (1) Osobní údaje jsou zpracovávány v souladu s právními předpisy v oblasti ochrany osobních údajů. (2) O přijatých oznámeních vede Organizace evidenci v rozsahu: (a) datum přijetí oznámení; (b) jméno, příjmení, datum narození a kontaktní adresa Oznamovatele, jsou-li tyto údaje známy; 10 (c) shrnutí obsahu oznámení a identifikace osoby, proti které oznámení směřovalo, je-li totožnost známa; (d) datum ukončení posouzení důvodnosti oznámení nebo posouzení oznámení Příslušnou osobou a výsledek posouzení. (3) Obdržená oznámení jsou uchovávána v souladu s Právními předpisy po dobu 5 let od jejich přijetí. (4) Do evidence má přístup v případě oznámení podaných prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému pouze Příslušná osoba. Článek 9 Závěrečná ustanovení (1) Tato Směrnice nabývá platnosti a účinnosti dnem 7. 11. 2022. doc. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD. v. r. rektor