SM č. 1/2023 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích SMĚRNICE č. 1/2023 ORGANIZACE DISTANČNÍ VÝUKY NA VŠTE Datum vydání: 30. 1. 2023 Účinnost od: 30. 1. 2023 Účinnost do: Odvolání Číslo jednací: VŠTE000356/2023 Počet stran: 3 Počet příloh: 1 Periodicita kontroly aktuálnosti normy: Roční Ruší normu: Nadřízené normy: Studijní a zkušební řád VŠTE Související normy: Podřízená norma: Rozdělovník: Akademická obec Vypracoval: Koordinátor IS Garant: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání Podpis: Bc. Andrea Nohavová v. r. Podpis: Ing. Kristýna Ludwigová v. r. Formálně ověřil: Pověřena vedením Právního oddělení Schválil: Prorektor – statutární zástupce rektora Podpis: Ing. Denisa Plecitá Podpis: Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. 1 SMĚRNICE č. 1/2023 ORGANIZACE DISTANČNÍ VÝUKY NA VŠTE Článek 1 Obecná ustanovení (1) Tato směrnice stanovuje nové standardy v distanční výuce studijních programů na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“). (2) Nové standardy jsou zavedeny, aby postihly institucionální zajištění a rozvoj distanční výuky v souladu s akreditačními standardy. (3) Začlenění nových standardů se týká nově akreditovaných studijních programů. Do těch stávajících se začlení na žádost garanta příslušného studijního programu, případně na základě rozhodnutí rektora. Článek 2 Terminologie (1) Kontaktním způsobem výuky se rozumí, že vyučující i studující se nachází ve stejný čas na stejném místě (např. v učebně, laboratoři). (2) Vzdáleným synchronním způsobem výuky se rozumí, že vyučující i studující se účastní výuky ve stejný čas, ale nejsou na stejné místě (s využitím nástrojů informačních a komunikačních technologií). (3) Asynchronním způsobem výuky se rozumí uskutečňování výuky prostřednictvím studijních opor a aktivního tutoringu (řízené samostudium). (4) Přímá výuka pak zahrnuje jak kontaktní výuku, tak i vzdálenou synchronní výuku. Článek 3 Akreditační formulář (1) V akreditačním formuláři je nutné uvádět možnost využití jednotlivých forem výuky. Jejich využívání se bude řídit touto normou. Všechny údaje zobrazuje tabulka, která tvoří přílohu č. 1. Údaje z tabulky budou rovněž obsaženy v každé akreditační žádosti. (2) Přímo v akreditačním formuláři je detailně popsáno zabezpečení materiálně-technického, organizačního a personálního zajištění synchronního případně asynchronního způsobu výuky. (3) Dané formy jsou řádně zdůvodněny a realizovány pouze v předmětech, které jsou pro to vhodné. 2 Článek 4 Standardy pro jednotlivé formy studia (1) Prezenční forma studia: V bakalářských a magisterských studijních programech v prezenční formě studia se přímá výuka realizuje kontaktním způsobem, ve zdůvodněných případech může být nahrazena vzdáleným synchronním způsobem. Zdůvodněné případy jsou uvedeny v článku 5. (2) Kombinovaná forma studia: V bakalářských a magisterských studijních programech v kombinované formě studia se výuka realizuje formou přímé výuky (kontaktním nebo vzdáleným synchronním způsobem výuky) a asynchronním způsobem výuky. (3) Podíl kontaktní výuky a vzdálené synchronní výuky za semestr je určen při akreditaci studijního programu v akreditačním formuláři. Všechny studijní programy obsahují alespoň 80 vyučovacích hodin přímé výuky za semestr, s výjimkou posledního semestru, věnovaného především zpracování kvalifikační práce a semestru s povinnou praxí. (4) Pro zabezpečení výuky synchronním či asynchronním způsobem využívají vyučující dostupnou techniku dle svého uvážení. Společnou platformou je v případě synchronního způsobu výuky MS Teams, v odůvodněných případech lze povolit jinou platformu. Povolení schvaluje prorektor pro studium a informatiku. Článek 5 Opodstatněné případy využití vzdálené synchronní výuku u prezenční formy studia (1) Tento článek stanoví, ve kterých případech je možné využít vzdálenou synchronní formu výuky v případě prezenční formy studijního programu. (2) Zdůvodněnými případy se rozumí: a) ochrana zdraví v případě vypuknutí pandemického stavu (např. covid-19) po nezbytně nutnou dobou, b) mimořádné politické situace (vypuknutí válečného konfliktu a s tím spojených omezení), c) mimořádné hospodářsko-politické situace (energetická krize a státem nařízené šetření), d) vyučující může také dle svého rozhodnutí a časových možností vést výuku tímto způsobem během pracovní cesty, pokud toto včas nahlásí zástupcům pro pedagogickou činnost patřičného ústavu a studentům, e) v případě dlouhodobé zdravotní indispozice vyučujícího, při níž není schopen vést výuku kontaktním způsobem, f) v jiných mimořádných a odůvodněných případech, které předem schválí rektor VŠTE. (3) Všechny důvody k využití vzdálené synchronní výuky u prezenční formy studia schvaluje rektor. 3 (4) Stanovení poměru využití vzdálené synchronní výuky u prezenční formy studia je plně v kompetenci rektora. Rektor VŠTE může navrhnout či nařídit využití vzdálené synchronní výuky vzhledem k výše zmíněným případům a může stanovit jejich poměr pro následující semestr či akademicky rok. (5) Výsledné poměry jsou součástí zprávy o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností, popřípadě jejích dodatků, které projednává Rada pro vnitřní hodnocení. Článek 6 Předměty ve studijním programu (1) Pro účely začlenění nových standardů má každý předmět v akreditační žádosti přesně uvedeno rozvržení a rozsah jednotlivých způsobů výuky (přehledně v příloze č. 1) a to jak v prezenční, tak v kombinované formě. (2) V případě synchronní vzdálené a asynchronní vzdálené výuky je pak specifikováno, jakým způsobem, jakými technickými prostředky a za použití jakých dalších opor se může výuka vykonávat. Článek 7 Závěrečná ustanovení (1) Tato směrnice slouží k naplnění akreditačních standardů. (2) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 30. 1. 2023. doc. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD. v. r. rektor Přílohy: Příloha č. 1 – Tabulka k akreditační žádosti – studijní program/předmět