OŘ č. 4/2021 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích OPATŘENÍ ŘEDITELE č. 4/2021 INTERNÍ VÝZKUMNÁ SOUTĚŽ PRO EKONOMICKÉ ÚSTAVY Datum vydání: 23. 11. 2021 Účinnost od: 24. 11. 2021 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE006483/2021 Počet stran: 5 Počet příloh: 6 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Roční Ruší normu Nadřízená norma Směrnice č. 7/2015 Statut Ústavu podnikové strategie Směrnice č. 8/2015 Statut Ústavu znalectví a oceňování Související normy Podřízená norma Rozdělovník Zaměstnanci VŠTE Vypracoval: Tajemník Ústavu podnikové strategie Tajemník Ústavu znalectví a oceňování Garant: Ředitel Ústavu podnikové strategie Ředitel Ústavu znalectví a oceňování Podpis: Ing. Michal Ruschak, MBA v. r Podpis: prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. v. r. Ing. Veronika Machová, MBA v. r. Formálně ověřil: Referent Právního oddělení Schválil: Ředitel Ústavu podnikové strategie Ředitel Ústavu znalectví a oceňování Podpis: Bc. Denisa Plecitá v. r. Schválil: prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. v. r. Ing. Veronika Machová, MBA v. r. 1 OPATŘENÍ ŘEDITELE Č. 4/2021 INTERNÍ VÝZKUMNÁ SOUTĚŽ PRO EKONOMICKÉ ÚSTAVY Článek 1 Základní ustanovení (1) Podpora v rámci interní výzkumné soutěže pro ekonomické ústavy je určena pro akademické a výzkumné pracovníky skupin předmětů Ústavu znalectví a oceňování a Ústavu podnikové strategie. V rámci interní výzkumné soutěže mohou být podávány pouze projekty související se zaměřením (specializací) příslušné skupiny předmětů. (2) Každý navrhovatel projektu (hlavní řešitel projektu) může v rámci interní výzkumné soutěže podat 1 projektovou žádost. (3) Žádost o grant může podat akademický nebo výzkumný pracovník, který plní odbornou roli garanta vyučované oblasti (skupiny) předmětů. Dalšími členy řešitelského týmu mohou být akademičtí, výzkumní a THP pracovníci včetně studentů v bakalářském a magisterském stupni studia, kteří vykonávají roli pomocné vědecké síly. (4) Řešitelský tým je složen nejméně z pěti osob, přičemž se musí jednat o osoby ze stejné oblasti (skupiny) předmětů, ze které je hlavní řešitel (garant skupiny předmětů). (5) Počet, navrhovaná struktura výstupů a rozpočet musí reflektovat složení řešitelského týmu. (6) Hlavní řešitel odpovídá za kvalitativní úroveň projektu, naplnění cíle/cílů projektu včetně požadovaných výstupů a řádného vyčerpání rozpočtu. Článek 2 Cíle interní výzkumné soutěže (1) Projekty v rámci interní výzkumné soutěže jsou financovány jako účelová podpora za cílem: a) Podpořit naplnění oblasti v rámci Strategického záměru VŠTE 2021-2025, a to konkrétně v Operačním cíli 3: A) - Zvyšovat kvalitu a množství VaVaI výstupů hodnocených dle Metodiky 17+. b) Podpořit naplnění cílů ústavu v oblasti VaV. c) Podpořit uplatnitelnost jednotlivých výstupů v praxi. d) Podpořit akreditabilitu akademických pracovníků v příslušné oblasti výzkumu. e) Podpořit graduaci akademických a výzkumných pracovníků včetně zapojení studentů bakalářských a magisterských studijních programů do VaV. f) Podpořit rozvoj spolupráce se zahraničním v oblasti zkvalitnění VaV. 2 (2) V rámci interní výzkumné soutěže budou podporovány i výstupy, do kterých budou zapojeni zahraniční partneři, a to za předpokladu, že dojde k podpoře naplnění v rámci Strategického záměru 2021-2025 v Operačním cíli 3: D) - Posilovat internacionalizaci VaV. Tuto informaci je nutné v projektové žádosti řádně popsat, případně doplnit informaci, zda s ohledem na tuto formu spolupráce bude žádán výjezd na Erasmus. Náklady související s výjezdem na Erasmus však nejsou uznatelným nákladem projektu. Článek 3 Vyhlášení interní výzkumné soutěže (1) Vyhlášení interní výzkumné soutěže je písemné a je zveřejněno v IS pod odkazem https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/ustav_podnikove_strategie/interni_vyzkumna_soutez/ pro UPS a https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/ustav_znalectvi_a_ocenovani/interni_vyzkumna_soutez/ pro UZO. (2) Prostřednictvím IS probíhá podávání, schvalování a archivace interní výzkumné sou- těže. (3) Vyhlášení interní výzkumné soutěže obsahuje: a) finanční alokaci programu a finanční limity pro jednotlivé projekty, b) časový rámec realizace projektu, c) pokyny, formu, způsob a termín pro podání žádosti o přidělení IG, d) pokyny, formu, způsob a termín pro podání průběžné a závěrečné kontrolní zprávy, e) způsobilé žadatele, f) formu a výši podpory. Článek 4 Financování projektů (1) Celková alokace na řešené projekty v roce 2022: 16 000 000 Kč. (2) Maximální alokace na jeden projekt: 2 000 000 Kč. (3) V rámci interní výzkumné soutěže mohou být financovány pouze projekty, jejichž náklady přímo souvisejí s realizací, cílem a výstupy projektu a jsou v projektové žádosti řádně specifikovány. (4) Náklady musí naplňovat obecné principy způsobilosti výdajů z hlediska času, místa a účelu a musí být vynaloženy v souladu se zásadami hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti. (5) Každému schválenému projektu je přidělena samostatná účetní zakázka. (6) Nákupy se řídí aktuálním zněním směrnic Oběh účetních dokladů a pravidla finanční kontroly a Centrální nákupy a veřejné zakázky malého rozsahu. 3 (7) Způsobilé náklady projektu: a) Osobní náklady: i. mzdy a odměny z dohod o pracovní činnosti či dohod o provedení práce vč. zákonných odvodů (SP, ZP, fond FKSP, zákonné pojištění), ii. stipendia. b) Ostatní přímé náklady: i. externí služby, ii. drobný hmotný a nehmotný majetek, iii. materiál, iv. cestovné (pouze v případě, že přímo souvisí s řešeným výzkumem a je počítáno se zapojením jiných institucí). c) Investice: i. výdaje na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, který lze odepisovat podle zákona o dani z příjmu. d) Režijní náklady: i. náklady vzniklé v přímé souvislosti s řešením projektu, může být stanoveno sazbou 1 – 5 % ze součtu ostatních způsobilých nákladů (osobní, ostatní, in- vestice). (8) Výše finančních přínosů projektu musí odpovídat 100 % nákladů. Článek 5 Podporované druhy výsledků (1) Výsledek typu Jimp/Jsc dle Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací. a) Recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS – časopis v prvním decilu oboru, b) recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS – časopis v 1. – 4. kvartilu oboru, c) recenzovaný odborný článek v odborném periodiku, obsažený ve WoS nebo SCOPUS, který nelze zařadit do kvartilu. (2) Výsledek typu D dle Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací (v případě dosavadní strategické spolupráce). Součástí projektu může být pouze jeden výsledek typu D. (3) U plánovaných výstupů musí být definováno, o jaký typ výsledku se jedná, přesný počet a plánovaný časopis, kam bude výstup publikován. (4) U výstupů publikovaných v rámci schváleného projektu interní výzkumné soutěže bude v textu uveden název a číslo projektu. 4 Článek 6 Způsob podání žádosti (1) Žádost je podávána na předepsané šabloně dle Přílohy č. 1 tohoto opatření a její příprava a odevzdání se řídí písemným vyhlášením interní výzkumné soutěže, zveřejněném v IS (viz Článek 3, odstavec 1). Článek 7 Hodnocení projektů (1) Návrhy projektů jsou hodnoceny dle Přílohy č. 2 – Kritéria hodnocení interních výzkumných projektů. V rámci hodnocení je návrh projektů projednán komisí, která je složena minimálně ze tří členů, a to z ředitele příslušného ústavu, dále z odborníků z rozvíjejících vědních oborů na VŠTE a tajemníka ústavu. Členové jsou do komise jmenováni ředitelem UPS a UZO. (2) Hodnocení návrhů projektů komisí probíhá do patnácti pracovních dnů po ukončení výzvy, a to do formuláře Hodnocení návrhu projektu, který je Přílohou č. 3 tohoto opatření. (3) Hlavním řešitelům je v souladu s termíny, stanovenými výzvou k podávání projektů (Článek 3, odstavec 1), tajemníkem ústavu rozeslána informace o hodnocení návrhu projektu včetně pořadí a schváleného rozpočtu. Článek 8 Průběh řešení a ukončení projektů (1) V případě, že je projekt schválen s podmínkou, je žadatel povinen vložit do IS žádost upravenou v souladu s připomínkami komise. Projekt bez provedených úprav nelze realizovat. (2) Realizace projektu probíhá dle schválené žádosti a kontrolu průběhu realizace zajišťuje oddělení Správa Ústavu podnikové strategie. (3) V případě, že je projekt schválen, budou vytvořeny dodatky k pracovní náplni u všech řešitelů. Z dodatků k pracovním náplním bude vyplývat povinnost v uvedených termínech naplnit cíle a výstupy stanové projektovou žádostí. Na základě doplnění pracovní náplně zároveň bude možné stanovit a vyplácet část mzdy, související s realizací projektu. (4) V případě, že v průběhu řešení projektu je zapotřebí provést změnu, je hlavní řešitel povinen požádat o tuto změnu prostřednictvím tajemníka ústavu garanty soutěže. Změny v řešení projektu, které nebudou před jejich uskutečněním schválené, nebudou akceptované. (5) V průběhu řešení projektu je podávána průběžná kontrolní zpráva (Příloha č. 4) a závěrečná zpráva projektu (Příloha č. 5) o plnění výsledků projektu. Na základě podaných zpráv bude potvrzeno úspěšné plnění cílů a výstupů projektu, v případě jejich neplnění dojde ke krácení přiděleného rozpočtu. (6) Úspěšná realizace projektu je zakončena obhajobou závěrečné zprávy projektu. 5 Článek 9 Závěrečná ustanovení (1) Toto opatření ředitele nabývá účinnosti dnem 24. 11. 2021. prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. v. r. ředitel Ústavu podnikové strategie Ing. Veronika Machová, MBA v. r. ředitel Ústavu znalectví a oceňování Přílohy: Příloha 1: Žádost o přidělení podpory v interní výzkumné soutěži Příloha 2: Kritéria hodnocení interních výzkumných grantů Příloha 3: Hodnocení návrhu projektu Příloha 4: Průběžná kontrolní zpráva projektu Příloha 5: Závěrečná zpráva projektu Příloha 6: Výpočet finančních přínosů v ETMS