OR č. 28/2021 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích OPATŘENÍ REKTORA č. 28/2021 K ORGANIZACI VÝUKY V ZIMNÍM SEMESTRU AKADEMICKÉHO ROKU 2021/2022 Datum vydání: 2. 11. 2021 Účinnost od: 8. 11. 2021 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE006594/2021 Počet stran: 5 Počet příloh: 0 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Ruší normu Opatření rektora č. 22/2021 k organizaci výuky v zimním semestru AR 2021/2022 Nadřízená norma Studijní a zkušební řád VŠTE Související normy Podřízená norma Rozdělovník Akademická obec VŠTE, zaměstnanci VŠTE Vypracoval: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání Garant: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání Podpis: Ing. Kristýna Ludwigová v. r. Podpis: Ing. Kristýna Ludwigová v. r. Formálně ověřil: Referent Právního oddělení Schválil: Prorektor – statutární zástupce rektora Podpis: Bc. Denisa Plecitá v. r. Podpis: Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. 1 OPATŘENÍ REKTORA č. 28/2021 K ORGANIZACI VÝUKY V ZIMNÍM SEMESTRU AKADEMICKÉHO ROKU 2021/2022 Článek 1 Úvodní ustanovení (1) Cílem opatření rektora je eliminovat šíření onemocnění COVID-19 (dále jen „opatření") mezi zaměstnanci a studenty VŠTE. (2) Opatření řeší organizaci výuky předmětů v akreditovaných bakalářských a navazujících magisterských programech v prezenční a kombinované formě v zimním semestru akademického roku 2021/2022. (3) Opatření dále řeší organizaci zkouškového období zimního semestru akademického roku 2021/2022. (4) Opatření rektora vychází z platného Studijního a zkušebního řádu VŠTE a dalších norem upravujících studium v akreditovaných a programech. Článek 2 Organizace výuky – společná ustanovení (1) Po dobu účinnosti tohoto opatření bude výuka probíhat bezkontaktní formou ve virtuálních třídách. (2) Garanti programů a předmětů zajistí ve spolupráci se zástupcem ředitele příslušného ústavu pro pedagogickou činnost (dále jen „ZŘÚpPČ“) úpravu anotací, kde bude uvedena pouze bezkontaktní výuka ve virtuálních třídách. (3) ZŘÚpPČ předá informaci o formě výuky v jednotlivých předmětech metodikovi vý- uky. (4) Studenti budou o formě výuky v jednotlivých předmětech informováni prostřednictvím anotace předmětu v Informačním systému VŠTE (dále též jen „IS VŠTE“). Metodický pokyn pro úpravu anotací vydá prorektor pro studium a informatiku, který určí termín pro realizaci úprav anotací. ZŘÚpPČ a garanti programů a předmětů jsou povinni se tímto pokynem řídit. (5) Prezenční výuka probíhat po dobu účinnosti tohoto opatření nebude. (6) O organizaci výuky standardně probíhající mimo areál školy (např. dopravní průzkumy) rozhodnou garanti příslušných předmětů, případně v zastoupení garant příslušného programu. V případě výuky mimo areál VŠTE musí být zajištěna odpovídající bezpečnostní a hygienická opatření. Studijní materiály k předmětům budou ukládány do složky „Manipulace se studijními materiály“ předmětu v IS VŠTE. (7) Výuka ve virtuálních učebnách bude zpravidla probíhat prostřednictvím IS VŠTE a MS Teams. Obě platformy mohou využívat zaměstnanci školy a studenti bez- platně. 2 (8) Forma virtuální výuky je následující: a. V čase stanoveném rozvrhem hodin daného předmětu – vyučující bude online přednášet, cvičit a konzultovat prostřednictvím MS Teams. Bude vždy přenášen obraz a zvuk. Další studijní materiály budou ukládány do složky „Manipulace se studijními materiály“ předmětu v IS VŠTE. (9) Pro výuku v MS Teams zajistí přípravu virtuálních učeben pro bezkontaktní výuku ZŘÚpPČ příslušného ústavu. (10) Akademickým pracovníkům je doporučeno, aby výuka v MS Teams byla nahrávána a audio či video nahrávka byla uložena ve složce „Manipulace se studijními materiály“ předmětu v IS VŠTE. (11) Konzultace pro studenty budou probíhat zpravidla kontaktní formou na pracovišti vyučujících ve skupinách maximálně patnácti studentů při dodržení stanovených hygienických opatření. Lze však využít i konzultace prostřednictvím videohovoru, nebo video konference prostřednictvím MS Teams. Konzultace budou probíhat v době, kterou určí vyučující ve svém profilu v IS VŠTE. (12) Studenti jsou povinni průběžně sledovat Úřední desku VŠTE (nástěnku) v IS VŠTE, svou e-mailovou schránku a webovou stránku www.vstecb.cz/koronavirus/ pro aktuální informace k organizaci výuky, pohybu v prostorách vysoké školy a režimu ostatních pracovišť (knihovna, menza). (13) Student je povinen dodržet všechny své povinnosti v případě administrace studia. Pro jednodušší orientaci (především pro studenty prvních ročníků) zajistí ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání (dále jen „ÚŘAS“) soupis povinností studentů pro každý program, formu a ročník. Následně zajistí videoprůvodce a nápovědu pro každou položku seznamu. Odkazy na soupisy budou komunikovány se studenty dle odstavce 12, článku 2 opatření. Článek 3 Organizace výuky předmětů prezenční formy studia vyučovaných bezkontaktní formou studia ve virtuálních učebnách (1) Organizace přednášek bude probíhat následujícím způsobem: a. Přednáška má standardně formu jednostranné komunikace, kdy vyučující hovoří směrem ke studentovi a student nebude mít možnost zpětné komunikace. Přednášky budou probíhat v reálném čase stanoveném rozvrhem hodin prostřednictvím MS Teams. b. Přednášky jsou veřejné. V případě, že má o účast zájem student, který nemá předmět zapsaný ve svém řádném studiu, či osoba, která není studentem nebo akademickým pracovníkem VŠTE, musí dotyčná(ý) zaslat přednášejícímu „žádost o připojení nebo zpřístupnění uloženého videa, či zvukového záznamu“. V žádosti se musí řádně identifikovat (studentská karta, ISIC, průkaz totožnosti). O jeho připojení k výuce, nebo zpřístupnění nahraného videa, nebo zvukové stupy rozhodne příslušný vyučující. Žádost se zasílá před započetím přednášky. 3 c. Docházka zde nebude evidována. Studentům je však doporučeno se přednášek účastnit. (2) Semináře/cvičení budou organizovány následovně: a. Seminář/cvičení má formu oboustranné komunikace, při které se očekává aktivní účast studenta na virtuální výuce. Aktivní účast bude možná přímo při výuce realizované prostřednictvím MS Teams. b. Účast na výuce je pro studenta povinná. Student má povinnost se přihlásit do virtuální učebny nejpozději do 15 minut od začátku výuky. Odhlašuje se dle pokynů vyučujícího. (3) V případě laboratorních cvičení určí termín a způsob výuky vyučující. Pokud bude probíhat prezenčně, může být ve skupině max. 15 osob. Článek 4 Organizace výuky předmětů kombinované formy studia vyučovaných bezkontaktní formou studia ve virtuálních učebnách (1) Pro studenty kombinovaného studia bude výuka probíhat prostřednictvím tutori- álů. (2) Studenti kombinované formy studia dále využijí pro své studium materiály ze složky „Manipulace se studijními materiály“ předmětu v IS VŠTE. V této složce bude u předmětů, které jsou vyučovány v kombinované formě studia, vždy studijní opory pro studenty kombinované formy. (3) Tutoriály budou probíhat vždy v reálném čase dle stanoveného rozvrhu pro kontaktní výuku prostřednictvím chatu, videohovoru či videokonference v prostředí MS Teams. (4) Účast na tutoriálech nebude v souladu s platným Studijní a zkušebním řádem VŠTE evidována. Článek 5 Organizace praxí (1) Odborná praxe studentů bude probíhat v souladu se Studijním a zkušebním řádem VŠTE a dle vnitřních pokynů firem a organizací, u nichž student praxi vykonává. Článek 6 Konzultace kvalifikačních prací (1) Konzultace kvalifikačních prací budou probíhat zpravidla kontaktní formou. Vedoucí práce se však může dohodnout se studentem na konzultaci bezkontaktní formou prostřednictvím MS Teams. Vyučující je oprávněn dohodnout konzultaci v kontaktní formě ve stejný čas maximálně s patnácti studenty. 4 Článek 7 Ověření znalostí a dovedností studentů bezkontaktní formou v době zkouškového období (1) Garant programu nebo předmětu může rozhodnout, že ověření znalostí a dovedností studentů proběhne v souladu s anotací předmětu (tj. předem stanovenou formou v předem stanoveném rozsahu) bezkontaktní formou. (2) Termíny pro splnění předmětů určuje platný harmonogram zkouškového období dle daného akademického roku. Studentovi je ponecháno právo na řádný a opravný termín zkoušky. (3) Podmínky zakončení předmětu, stejně jako způsob a poměr hodnocení předmětu jsou určeny anotací předmětu. Anotace předmětu musí být v souladu s pravidly stanovenými Studijním a zkušebním řádem VŠTE a rozhodnutím o akreditaci programu. Anotace musí být dostupná v IS VŠTE před nabytím účinnosti tohoto opat- ření. (4) Ověření získaných znalostí a dovedností (osvojení daných výstupů z učení předmětu) probíhá v souladu se Studijním a zkušebním řádem VŠTE, a to následujícími způsoby, které reflektují tuto specifickou situaci: a. on-line prostřednictvím IS VŠTE v podobě „odpovědníků“; b. on-line v rámci platformy MS Teams, kdy o tomto způsobu plnění musí být pořízen buď audio či video záznam; c. formou zpracování seminární práce nebo eseje na předem stanovené téma. (5) Student se přihlašuje k předem vypsaným zkouškovým termínům u konkrétního předmětu v IS VŠTE za podmínek stanovených zkoušejícím. (6) Seminární práce a eseje se zpravidla odevzdávají prostřednictvím IS VŠTE do předem otevřených „odevzdáváren“, kde budou zároveň uchovány a kontrolovány z důvodu plagiátorství. (7) Pokud bude mít student problémy s technikou nebo připojením k internetu v průběhu konání zkoušky dle písm. a. a b., odstavce 4, článku 7, bude mít k dispozici náhradní termín. Povinností studenta je oznámit tuto skutečnost ZŘÚpPČ. Pokud se situace bude opakovat podruhé, bude student povinen složit test v prostorách vysoké školy, v počítačové učebně za dohledu vyučujícího. Článek 8 Organizace státních zkoušek (1) Státní závěrečné zkoušky (dále jen „SZZ“) budou probíhat dle pravidel stanovených Studijním a zkušebním řádem VŠTE kontaktní formou v termínech daných platným Harmonogramem akademického roku 2021/2022 a v mimořádných termínech stanovených Ústavem. (2) V případě, že se jedná o část SZZ, která je vykonávána písemnou formou, může být v místnosti přítomno maximálně patnáct studentů. 5 Článek 9 Metodická, věcná a materiální podpora výuky (1) Metodickou podporu pro akademické pracovníky poskytne ZŘÚpPČ, který bude mít k dispozici veškeré manuály a návody pro zajištění výuky ve virtuálních učebnách. Zároveň budou tyto materiály zavěšeny na webových stránkách v sekci „koronavirus“. Akademičtí pracovníci můžou využít HotLine, kterou zajišťují pracovníci IT na telefonním čísle +420 775 867 040. (2) Metodická podpora pro studenty je vytvořena v souladu s odstavcem 13 článku 2. Student komunikuje dále standardně s vyučujícím, garantem předmětu, garantem a programu, pracovníky Studijního oddělení a ZŘÚpPČ v rozsahu jejich agendy. (3) Pokud student nedisponuje dostatečnou technikou pro studium v online učebnách, požádá o řešení ředitele ÚŘAS. Článek 10 Ubytování na koleji (1) VŠTE poskytuje ubytování studentovi na koleji za podmínky prokázání, že v posledních 180 dnech prodělal nemoc COVID-19, že je v režimu 14 dní po dokončené vakcinaci, nebo pokud na místě podstoupí rychlý antigenní test. V případě prokazování testem je potřeba tuto skutečnost opětovně dokládat každých 7 dní. Článek 11 Závěrečná ustanovení (1) Tímto opatřením rektora se ruší opatření rektora č. 22/2021 k organizaci výuky v zimním semestru AR 2021/2022 ze dne 17. 9. 2021 (č. j. VŠTE005729/2021). (2) Toto opatření rektora nabývá účinnosti dnem 8. 11. 2021. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD. v. r. rektor