OR č. 20/2011 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích ŘÁD HOSPODAŘENÍ SE ZBOŽÍM A SUROVINAMI NA PRACOVIŠTI MENZA, KANTÝNA A V SOUVISEJÍCÍCH PROSTORÁCH Datum vydání: 4. 11.2011 Účinnost od: 4. 11. 2011 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE005278/2011 Počet stran: 3 Počet příloh: 0 Informace o změnách Ruší předpis Návaznost Nadřízený předpis Podřízený předpis Platné pro zaměstnanci Menzy Vypracoval: Ing. Petr Mulač, v.r. Garant: Ing. Petr Mulač, v.r. Podpis: Podpis: Formálně ověřil: Šárka Exnerová, v.r. Schválil: Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. Podpis: Podpis: Opatření rektora č. 20/2011 1 Článek 1 Obecná ustanovení (1) Toto opatření je předpisem blíže upravujícím práva a povinnosti zaměstnanců Menzy Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „menzy"), jakožto i rozložení kompetencí a odpovědností mezi jednotlivé pracovní pozice. Článek 2 Převzetí zboží a surovin (1) Zboží od dodavatelů přebírá výlučně vedoucí menzy, není-li dále určeno jinak. Vedoucí menzy je povinen se pro účely správného přebírání zboží seznámit se všemi předpisy a normami, určující jakostní a hygienické podmínky pro jednotlivé zboží a suroviny, je taktéž povinna se seznámit s veškerými smlouvami uzavřenými s dodavateli zboží a surovin tak, aby byla schopna řádně a hospodárně jednat jménem vysoké školy v těchto vztazích. (2) Vedoucí menzy je povinen prohlédnout zboží a suroviny před jejich převzetím od dodavatelů a je oprávněn převzít pouze zboží a suroviny, které jsou bezvadné, v kvalitě odpovídající příslušným hygienickým předpisům a normám, správně skladované a zabalené a včetně všech dokumentů, jež jsou zapotřebí k dalšímu využití či zpracování. Jakékoliv vady a nedostatky je vedoucí menzy povinen ihned řádně notifikovat dodavateli (reklamovat) v souladu s příslušnou smlouvou, jež je na dodávku příslušné komodity s dodavatelem uzavřena. (3) Vedoucí menzy potvrdí převzetí zboží nebo suroviny způsobem sjednaným v příslušné dodavatelské smlouvě. (4) Vedoucí menzy ihned poté zaeviduje veškeré přijaté zboží a suroviny do programu ISKaM. (5) Vedoucí menzy nese výlučnou odpovědnost za to, že bylo skutečně převzato veškeré zboží, jehož převzetí potvrdila, a to v jakosti odpovídající předchozím odstavcům, a že je veškeré převzaté zboží řádně zaevidováno v systému ISKaM. (6) Vedoucí menzy dopraví převzaté zboží a surovin na chodbu před sklady, kde určí, jaké zboží a suroviny bude určeno do jakých skladů. Vedoucí menzy ihned provede příslušný evidenční záznam v systému ISKaM, kde zaznamená, jaké zboží bylo kde uskladněno. (7) Na pracovišti jsou zřízeny dva zcela oddělené sklady se samostatnou skladovací evidencí, a to sklad menzy a sklad kantýny. Do skladu menzy mají přístup výlučně kuchaři menzy a pouze kuchaři menzy společně odpovídají za uskladnění a hospodaření se zbožím a surovinami tohoto skladu. Do skladu kantýny mají přístup výlučně kantýnské a pouze tyto společně odpovídají za uskladnění a hospodaření se zbožím a surovinami tohoto skladu. (8) Ten, kdo je odpovědný za uskladnění a hospodaření příslušného skladu, je povinen při převzetí zboží a surovin zkontrolovat, zda odpovídá zboží a suroviny přebírané do uskladnění záznamu učiněnému do systému ISKaM; ihned upozorní na jakékoliv nesrovnalosti v množství, případně i v jakosti. (9) Zboží a suroviny musí být skladovány v souladu se zvláštními právními předpisy a hygienickými normami. Vedoucí menzy je povinen organizovat a kontrolovat způsob Opatření rektora č. 20/2011 2 skladování a je odpovědný za dodržování uvedených podmínek skladování. Pracovník odpovědný za uskladnění a hospodaření príslušného skladu je povinen se řídit pokyny vedoucího menzy ohledně způsobu skladování. (10) Pracovník odpovědný za uskladnění a hospodaření příslušného skladu je povinen ihned po naskladnění zboží a surovin příslušný sklad uzamknout či jinak zabezpečit tak, aby byl vyloučen přístup jakýchkoliv třetích osob (tj. osob, jež nenesou odpovědnost za příslušný sklad). Článek 3 Postup při další manipulaci se zbožím a surovinami a jejich odepisování (1) Po naskladnění do skladů se zvlášť určenou odpovědností za skladování a hospodaření dochází k manipulaci se zbožím pouze na základě výrobních listů, a to řádně vyhotovených a podepsaných vedoucím menzy. Na základě těchto výrobních listů jsou zboží a suroviny odepisovány vedoucím z menzy ze systému ISKaM. Vedoucí menzy je odpovědný za hospodárné a efektivní využití zboží a surovin. (2) Pracovníci, kteří jsou odpovědní za skladování a hospodaření s příslušným skladem, jsou povinni naložit se zbožím a surovinami podle řádně vyplněného a vedoucím menzy podepsaným výrobním listem, a to výlučně v přesně uvedeném množství, ledaže jde o zboží a suroviny, u kterých je vzhledem k jejich povaze běžně tolerována odchylka v jejich spotřebě. (3) V případě, že výrobním listem předepsané množství nepostačí na řádnou přípravu pokrmu, je příslušný pracovník povinen ihned upozornit vedoucího menzy, který určí další postup a případně vystaví nový výrobní list. (4) Pracovníci kantýny manipulují se zbožím uskladněným v příslušném skladu, za který mají odpovědnost, taktéž prodejem skrze pokladnu. Každý prodej musí být řádně zaevidován v pokladně a zprostředkovaně tak i v systému ISKaM. (5) Každý, kdo na základě výrobního listu odebírá ze skladu zboží či suroviny na další použití, či je prodává skrze pokladnu, je povinen postupovat hospodárně a efektivně. Zejména je povinen ze skladových zásob přednostně používat zboží a suroviny s kratší dobou použitelnosti. (6) Správné odepisování surovin dle výrobních listů se ověřuje pravidelnými inventurami. Za případný schodek odpovídají zaměstnanci podle svých pracovních úkolů, resp. skladů, jež jsou jim svěřeny do dispozice. Článek 4 Pokladní hotovost v kantýně (1) Pracovník kantýny je povinen vyzvednout si před otevírací dobou kantýny pokladnu na recepci VSTE. Po přenosu na pracoviště je povinen pokladnu v prostoru zajistit před odcizením umístěním do bezpečnostního mechanismu pokladny a zde ji ponechat po celou pracovní dobu. (2) Pracovník kantýny je povinen ihned přepočítat pokladní zůstatek a zkontrolovat jeho správnost. Po skončení pracovní doby, je-li na pracovišti vystřídán jiným zaměstnancem, dojde k předání pokladny. Při předání je oběma pracovníky přepočtena hotovost pokladny Opatření rektora č. 20/2011 3 a tato potvrzena. Za hospodaření s hotovostí v pokladně kantýny je zodpovědný ten pracovník kantýny, který je přihlášen v pokladně. (3) Po skončení provozní doby provede pracovník kantýny přepočtení hotovosti v pokladně a následně odvede denní tržbu. V pokladně ponechá hotovost v přibližné hodnotě 2.000,- Kč a zbytek z pokladny odvede, což stvrdí pokladním výtiskem odvodu, a pokladnu uzamkne. (4) Denní odvod tržby, spolu s potvrzujícím výtiskem a spolu s pokladnou se zbylou hotovostí, předá pracovník kantýny na recepci VSTE oproti dokladu o převzetí hotovosti. Článek 5 Přechodná a závěrečná ustanovení (1) Vedoucí menzy v případě jakýchkoliv pochybností obšírněji vysvětlí jednotlivým pracovníkům menzy a kantýny jejich pracovněprávní povinnosti vyplývající z tohoto pokynu a případně vydá nezbytné pracovněprávní pokyny k naplnění shora uvedených ustanovení. (2) Vedoucí menzy je povinen vypracovat písemný pokyn, který určí, jací zaměstnanci vykonávají shora uvedené funkce v době nepřítomnosti jednotlivých zaměstnanců. Vedoucí menzy je povinen zajistit, aby i v případě nepřítomnosti jakéhokoliv pracovníka byl striktně dodržován předepsaný způsob evidence, jakož i stanovená odpovědnost příslušných zaměstnanců vysoké školy. (3) Toto opatření nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu. V Českých Budějovicích dne 4. 11. 2011