DOSM č. 2 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích DODATEK č. 2 KE SMĚRNICI č. 4/2018 K VÝCHOVĚ A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ K BEZPEČNOSTI A OCHRANĚ ZDRAVÍ PŘI PRÁCI Datum vydání: 29. 11. 2021 Účinnost od: 29. 11. 2021 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE006484/2021 Počet stran: 21 Počet příloh: 0 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Roční Ruší normu Nadřízená norma Směrnice č. 4/2018 K výchově a vzdělávání zaměstnanců k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci Související normy Podřízená norma Rozdělovník Zaměstnanci a studenti VŠTE, účastníci CŽV Vypracoval: Vedoucí Hospodářskoprovozního úseku Garant: Kvestor Podpis: Ing. Jakub Uhlíř v. r. Podpis: Ing. Jaromír Vrbka, MBA, PhD. v. r. Formálně ověřil: Referent Právního oddělení Schválil: Prorektor – statutární zástupce rektora Podpis: Bc. Denisa Plecitá v. r. Podpis: Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. 1 1 DODATEK č. 2 KE SMĚRNICI č. 4/2018 K VÝCHOVĚ A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ K BEZPEČNOSTI A OCHRANĚ ZDRAVÍ PŘI PRÁCI Článek 1 Obecná ustanovení (1) Tímto dodatkem dochází ke změně Směrnice č. 4/2018 K výchově a vzdělávání zaměstnanců k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci zde dne 13. 6. 2018 (č. j. VŠTE005076/2018). (2) Článek 5 odstavec 1 písmeno c) nově zní takto: „c) sdělit zaměstnancům, které zdravotnické zařízení jim poskytuje závodní preventivní péči a jakým lékařským preventivním prohlídkám souvisejícím s výkonem práce jsou povinni se podrobit.“ (3) Článek 7 odstavec 3 nově zní takto: „(3) O zařazení prací do třetí nebo čtvrté kategorie rozhoduje příslušný orgán ochrany veřejného zdraví, (dále jen „KHS“) na návrh zaměstnavatele, který musí být předložen do 30 kalendářních dnů ode dne zahájení výkonu prací. Změny podmínek odůvodňující zařazení práce do jiné kategorie předkládá zaměstnavatel do 10 dnů. Ostatní práce na pracovištích zaměstnavatele se považují za práce kategorie první.“ (4) Článek 8 odstavec 1 písmeno a) nově zní takto: „a) kategorie třetí – pracovní pozice – brusič, noční vrátný – viz Příloha 5,“ (5) Článek 8 odstavec 1 písmeno b) nově zní takto: „b) kategorie druhá – pracovní pozice – svářeč, obsluha strojů, kuchař, pracovnice kantýny, uklízečka, údržbář – viz Příloha 6,“ (6) Článek 10 část Obsluha a skladování technických plynů odstavec 1 zní takto: „(1) Základní pravidla: V laboratoři a COP jsou používány technické plyny. Tyto technické plyny jsou umístěny v laboratořích, COP a ve skladu. Technické plyny jsou vždy v originálních obalech, není možné je jakkoliv přepouštět do jiných obalů, případě obaly jakkoliv upravovat. Lahve s technickými plyny musí být vždy upevněny tak, aby nemohli spadnout na zem. Veškeré prostory, kde jsou technické plyny umístěny musí být označeny příslušnou výstražnou značkou s označením plynu a určením maximálního počtu povolených lahví technického plynu v daném prostoru.“ (7) Článek 10 část Obsluha a skladování technických plynů odstavec 2 zní takto: „(2) Provoz a použití: S technickým plynem mohou manipulovat pouze zaškolené osoby, které mají pro danou činnost pověření (písemné či ústní). Studenti mohou s technickými plyny manipulovat pouze za přítomnosti vedoucího prací, či jiné odpovědné osoby. Při ukončení prací a před opuštěním pracoviště musí být lahve s technickými plyny vždy uzavřeny. Za kontrolu uzavření lahví odpovídá vedoucí prací, či jiná pověřená osoba. Výměny lahví s technickými plyny mohou provádět pouze zvlášť pověřené osoby – například údržba.“ 2 (8) Článek 10 část Obsluha a skladování technických plynů odstavec 3 zní takto: „(3) Havarijní situace: V případě zjištění úniku plynu, či zjištění jiné závady musí být okamžitě přerušeny práce a všechny osoby musí opustit pracoviště. Je-li to možné, odpovědná osoba uzavře kohout na lahvi a otevře okno pro zajištění větrání. V případě neustálého úniku plynu musí odpovědná osoba informovat členy preventivní požární hlídky a společně s nimi informovat ostatní osoby na pracovišti, nebo budově a zajistit evakuaci osob. Prvotním opatřením před vznikem výbuchu je uzavření kohoutů plynu, zajištění větrání prostor a odstranění možných zdrojů zapálení. Vypnutí el. proudu v budově, vypnutí všech tepelných spotřebičů. Následně je potřeba kontaktovat Hasičský záchranný sbor – tel. 150, nebo tísňovou linku – tel. 112.“ (9) Článek 10 část Vysoce toxické chemické látky, směsi a jejich sladování odstavec 1 zní takto: „(1) Základní pravidla: Při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi jsou zaměstnanci povinni chránit zdraví osob a životní prostředí a řídit se výstražnými symboly nebezpečnosti, standardními větami označujícími specifickou rizikovost a nebezpečnost a standardními pokyny pro bezpečné zacházení podle chemického zákona a přímo použitelných předpisů Evropské unie o chemických látkách a chemických směsích. Při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi je zaměstnanec povinen používat stanovené osobní ochranné pracovní prostředky a zabránit tak kontaktu s očima a pokožkou, vyhnout se přímému kontaktu s látkou nebo směsí. S nádobami musí zaměstnanci a další osoby manipulovat a otevírat je opatrně, zabránit vystříknutí, rozlití nebo rozsypání chemické látky nebo směsi, s ohledem na riziko zasažení očí, obličeje, pokožky. Po každém použití musí zaměstnanci a další osoby obal pečlivě uzavřít.“ (10)Článek 10 část Vysoce toxické chemické látky, směsi a jejich sladování odstavec 2 zní takto: „(2) Skladování, provoz a použití: Nebezpečné chemické látky a chemické směsi klasifikované jako vysoce toxické musí být skladovány v prostorách, které jsou pro tento účel určené, uzamykatelné, zabezpečené proti vloupání a vstupu nepovolaných osob. Je nutné dodržovat skladovací podmínky dané výrobcem látky nebo směsi (teplota, vlhkost, větrání apod.). Je nezbytné skladovat chemické látky a směsi odděleně od potravin a nápojů. Při skladování musí být vyloučena záměna a vzájemné škodlivé působení uskladněných chemických látek a chemických směsí a zabráněno ohrožení zdraví fyzických osob. Je nezbytné také zabránit vniknutí do životního prostředí, půdy, vody, kanalizace a do okolního prostředí. Chemické látky nebo směsi musí být skladovány jen v originálních obalech, tzn. v uzavřených, těsných, nepoškozených a označených nádobách. V případě použití „náhradního“ obalu musí osoba nakládající s nebezpečnou chemickou látkou anebo chemickou směsí zajistit vhodný obal odolný vůči chemickým účinkům dané látky nebo směsi a zajistit řádné označení tohoto obalu. Je zakázáno používat obaly od potravin nebo nápojů. Vysoce toxické látky je povinnost evidovat. Evidence musí být vedena pro každou nebezpečnou chemickou látku a chemickou směs odděleně.“ 3 (11)Článek 10 část Vysoce toxické chemické látky, směsi a jejich sladování odstavec 3 zní takto: „(3) Havarijní situace: V případě úniku chemické látky nebo směsi je zaměstnanec nebo další osoba povinna postupovat podle pokynů v bezpečnostním listě příslušné látky nebo směsi, zejména je potřeba utěsnit místo úniku, podle možností zachytit unikající látku (např. vhodným sorpčním materiálem – písek, sorbent apod.), při větším rozsahu zavolat Hasičský záchranný sbor – tel. 150, nebo tísňovou linku – tel. 112.“ (12)Příloha 3 nově zní takto: Příloha 3 SM4/2018-3.2 VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH UČEBNÍ TEXT PRO ŠKOLENÍ ZAMĚSTNANCŮ O PO POVINNOSTI PŘI PROVÁDĚNÍ INSTRUKTÁŽÍ, ŠKOLENÍ A ZKOUŠEK V OBLASTI VÝCHOVY ZAMĚSTNANCŮ K BEZPEČNÉ A ZDRAVOTNĚ NEZÁVADNÉ PRÁCI 1. ÚČEL Postup a povinnosti při provádění instruktáží, školení a zkoušek v oblasti výchovy zaměstnanců k bezpečné a zdravotně nezávadné práci. 2. DEFINICE a) Vstupní instruktáž – řádné a prokazatelné seznámení se s pracovními postupy, pracovním řádem, pracovními riziky a předpisy k zajištění BOZP. Seznámení s všeobecnými předpisy v organizaci a další informace o zásadách a povinnostech zaměstnance v oblasti BOZP, kterými se musí řídit, jakož i ověřování znalostí. Provádí se zásadně v den vzniku pracovního poměru případně maximálně 14 dnů předem. b) Vstupní instruktáž na pracovišti – navazuje na vstupní instruktáž dle bodu 3.2.1 a je to řádné a prokazatelné seznámení s konkrétními podmínkami na pracovišti, postupem výroby, nebezpečnými místy a riziky, zakázanými a nebezpečnými činnostmi, organizací první pomoci, jakož i praktické převedení obsluhy zařízení, strojů a používání OOPP s ověřením znalostí. Provádí se na konkrétním pracovišti a zásadně v den vzniku pracovního poměru. Bez této instruktáže nesmí být zaměstnanec pověřován žádnou pracovní činností. c) Periodické a mimořádné instruktáže – opakování již nabytých vědomostí z BOZP a pokynů pro daná pracoviště. Vychází z analýzy stavu a potřeb pracoviště, garantuje podávání informací o přijatých nových opatřeních ke zkvalitnění ochrany zdraví a nových předpisech z oblasti BOZP. d) Praktický zácvik – praktické osvojování poznatků o bezpečné práci na výrobním zařízení, či technologii výroby, jehož cíle musí být přesně definovány. Jedná se zejména o vytvoření vhodných a bezpečných pracovních návyků. e) Ověřování znalostí a vědomostí – praktické ověření vědomostí a zručnosti zaměstnanců získané v absolvovaných formách výchovy BOZP a tím jejich způsobilost vykonávat práci v současném pracovním zařazení. f) Registrovaný pracovní úraz – ve smyslu Zák. práce – zaměstnavatel vyhotovuje o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo ke zranění zaměstnance s pracovní neschopnosti delší než tři kalendářní dny nebo úmrtí zaměstnance. Zaměstnavatel vede v knize úrazu evidenci o všech pracovních úrazech, i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující tři kalendářní dny. g) Školitel – vedoucí zaměstnanec, případně OZO v prevenci rizik. h) Školený – zaměstnanec, vedoucí zaměstnanec a student, jenž se školení zúčastnil. Příloha 3 SM4/2018-3.2 3. ODPOVĚDNOSTI a) Za dodržování této OS zodpovídají všichni vedoucí zaměstnanci a další zaměstnanci zajistí seznámení všech svých podřízených zaměstnanců s touto Směrnicí. b) Běžné zodpovědnosti při vykonávání jednotlivých činností v rámci stanovených postupů jsou stanoveny dále v textu (5., Část 4). 4. POSTUP ČÁST I. Přehled instruktáží a školení V organizaci se provádějí následující instruktáže a školení: • Vstupní instruktáž • Vstupní instruktáž na pracovišti • Praktický zácvik • Periodické a mimořádné instruktáže • Poučení po pracovním úrazu a seznámení zaměstnanců se vzniklým pracovním úrazem • Instruktáže zaměstnanců jiných organizací • Školení a praktický zácvik zaměstnanců v souběžném a vedlejším pracovním poměru • Bezpečnostní instruktáže cizích osob • Školení vedoucích zaměstnanců • Zvlášť nařízená školení ČÁST II. Vstupní instruktáž a) Absolvují povinně všichni nově přijatí zaměstnanci VŠTE na začátku pracovního poměru. b) Absolvují povinně také studenti na praxi a brigádníci (pokud nejsou zaměstnanci VŠTE). c) Absolvují povinně všichni zaměstnanci VŠTE, kteří z různých důvodů měli přestávku v zaměstnání, trvající nepřetržitě déle než 6 měsíců. d) Vstupní instruktáž provádí příslušný vedoucí zaměstnanec, nebo OZO v prevenci rizik. Dále může být vstupní instruktáž prováděna pomocí e-learningu, kde o provedené instruktáži je zhotoven automatický písemný záznam, který každý pracovník vytiskne, podepíše a předá jej svému nadřízenému pracovníkovi, případně Vedoucímu Provozně-technického oddělení. e) Vstupní instruktáž je prováděna dle osnovy schválené statutárním nebo zplnomocněným zástupcem VŠTE. f) Za účast nového zaměstnance na vstupní instruktáži školení BOZP odpovídá nejblíže nadřízený školeného zaměstnance. Časový rozsah vstupních školení činní 1-2 hodiny. g) O vykonané vstupní instruktáži a ověření znalostí provede školitel záznam, který zůstane uložen v kanceláři vedoucího Provozně technického oddělení. h) Zaměstnanec svým podpisem prezenční listiny stvrdí, že vstupní instruktáž absolvoval a že mu zcela porozuměl. Příloha 3 SM4/2018-3.2 ČÁST III. Vstupní instruktáž na pracovišti a) Absolvují na pracovním místě povinně všichni nově přijatí zaměstnanci VŠTE, zaměstnanci VŠTE převedení na jinou práci v rámci VŠTE a zaměstnanci, kteří přerušili s VŠTE výkon pracovní činnosti na dobu delší než 6 měsíců (mateřská dovolená, výkon trestu, dlouhodobá nemoc apod.). b) Uvedení těchto zaměstnanců na jejich pracoviště a provedení vstupní instruktáže na pracovišti je povinností jejich přímého nadřízeného vedoucího zaměstnance. c) Vstupní instruktáž na pracovišti a ověření znalostí se vykonává v návaznosti na pracovní zařazení v rozsahu nezbytném pro získání všech důležitých informací vedoucí k maximální ochranně zdraví pracovníka. d) Bez vykonané vstupní instruktáže na pracovišti nesmí být zaměstnanci pověřeni žádnou pracovní činností! ČÁST IV. Periodické a mimořádné instruktáže a) Za vykonání periodické a mimořádné instruktáže odpovídají přímí nadřízení zaměstnanců a absolvují je povinně všichni zaměstnanci a to: • u zaměstnanců + poučení řidičů (referentů) 1x za 2 roky • u vedoucích zaměstnanců + poučení řidičů (referentů) 1x za 3 roky b) Periodická a mimořádná instruktáž musí být přizpůsobena vývoji právních předpisů a poznatků bezpečnostní techniky, vývoji rizikových momentů a vzniku nových poznatků. c) Časový rozsah periodické a mimořádné instruktáže je dle charakteru jednotlivých profesí a provádí se podle příslušné rámcové osnovy, která je součástí této Směrnice s tím, že se konkrétně doplní o příslušné jednoznačné části, kapitoly, články a § vážící se k činnosti školených. d) Osnovu kontrolují odpovídajícím způsobem vedoucí zaměstnanci daného pracoviště a podávají návrh na její doplnění OZO v prevenci rizik (vedoucímu Provozně-technického oddělení), který změnu případně zapracuje. e) Periodickou a mimořádnou instruktáž provádí vedoucí zaměstnanec daného pracoviště, případně OZO v prevenci rizik, a zajišťuje také ověřování vědomostí. f) Mimořádná instruktáž musí být provedena: • při změně pracovních úkolů • při zavedení nebo změně pracovních prostředků • při zavedení nové technologie nebo změně technologie • při výšení úrazovosti a zhoršení bezpečnostní situace na pracovišti • při změně situace na pracovišti (např. součinnost dvou organizací, rekonstrukce, opravy atd.) • před výkonem zvlášť nebezpečných prací g) O vykonané periodické a mimořádné instruktáži a ověření vědomostí s uvedením hodnocení provede příslušný školitel zápis do ZBP a školitel i školený se podepíší. Příloha 3 SM4/2018-3.2 ČÁST V. Poučení po pracovním úrazu a) Zaměstnanci VŠTE, kteří utrpěli registrovaný pracovní úraz, musí být při nástupu do práce po ukončení pracovní neschopnosti, prokazatelně poučeni o příčinách a okolnostech úrazu a toto musí být zapsáno v ZBP a stvrzeno podpisy zaměstnance a toho, kdo poučení prováděl. b) Jednalo-li se však o těžký úraz opakovaný, je přímý nadřízený povinen o poučení zaměstnance požádat OZO (vedoucího Provozně-technického oddělení) a sám se ho zúčastnit. ČÁST VI. Instruktáže zaměstnanců jiných organizací a) Vedoucí zaměstnanci prokazatelně informují OZO (vedoucího Provozně-technického oddělení) o činnosti jiných osob (dodavatelů/nájemců), OZO následně provádí vhodná opatření k tomu, aby zaměstnavatelé osob, které budou činní na VŠTE, dostali přiměřené informace: • o ohrožení bezpečnosti a zdraví a o ochranných opatřeních k prevenci rizik všeobecně i pro jednotlivá pracoviště, • o opatření k zajištění první pomoci, zdolávání požáru a lékařské záchranné službě. • Tyto informace musí být přílohou příslušné smlouvy. b) Dodavatel/nájemce může po dohodě smluvně zajistit provedení instruktáže odběratelem (VŠTE). V tomto případě provede instruktáž vedoucí Provozně technického oddělení. V příloze smlouvy musí být uvedena osnova instruktáže, kterou dodavatel potvrdí. c) Pokud nebude splněno ustanovení bodu a) a b) této části, nesmí dodavatel vykonávat práci v areálu VŠTE. ČÁST VII. Zvlášť nařízená školení a) Školení, poučení a opatření při těžkých, hromadných a smrtelných úrazech. b) Školení organizuje a provádí OZO (vedoucí Provozně technického oddělení) za účasti zástupce odborů VŠTE a příslušných odborných zaměstnanců VŠTE. c) O školení OZO provede záznam, který zúčastnění podepíší. ČÁST VIII. Školení a praktický zácvik pracovníků v souběžném nebo vedlejším pracovním poměru a) Cizí zaměstnanci, kteří uzavřeli s VŠTE souběžný nebo vedlejší pracovní poměr, musí absolvovat vstupní instruktáž a vstupní instruktáž na pracovišti, na němž budou práci vykonávat. b) Vlastní zaměstnanci VŠTE, kteří uzavřeli s organizací souběžný nebo vedlejší pracovní poměr, musí absolvovat vstupní instruktáž na pracovišti, na němž budou práci vykonávat. c) Délku praktického zácviku zaměstnance, s přihlédnutím ke kvalifikaci, zkušenostem zaměstnance a náročnosti vykovávané práce, stanoví příslušný vedoucí zaměstnanec a provede o tom záznam. Příloha 3 SM4/2018-3.2 ČÁST IX. Školení studentů konajících praxi a) Studenti VŠTE na provozní praxi musí absolvovat vstupní instruktáž, vstupní instruktáž na pracovišti a případně praktický zácvik na pracovišti kde tuto praxi vykonává. b) Záznam o instruktáži zapisuje školitel do prezenční listiny, kterou ukládá u příslušného vedoucího zaměstnance. c) Po celou dobu trvání praxe musí být nad studenty zajištěn dozor zkušeným zaměstnancem, tzn. zajištění jeho soustavné přítomnosti na daném pracovišti v případě, že dozírající zaměstnanec vizuálně neobsáhne současně všechna pracovní místa, musí je chodit kontrolovat. ČÁST X. Školení cizinců a) Cizinci zaměstnávaní VŠTE na základě mezivládních dohod, ministerských ujednání a základě uzavřených kontraktů, musí absolvovat vstupní instruktáž, vstupní instruktáž na pracovišti a praktický zácvik. b) Záznamy o instruktážích a školeních se provádí s poznámkou „Instruktáž (školení) v plném rozsahu absolvoval a jeho obsahu porozuměl“ c) Pokud cizinci neovládají český jazyk natolik, aby dostatečně porozuměli obsahu instruktáže a školení, musí být přítomen tlumočník. Tlumočníka zajišťuje příslušný vedoucí pracovník VŠTE. ČÁST XI. Bezpečnostní instruktáž cizích osob a) Bezpečnostní instruktáž cizích osob, přítomných v areálu VŠTE za účelem krátkodobých návštěv, přejímek, exkurzí, obchodního jednání apod., provádí a zajišťuje vedoucí zaměstnanec, který vstup do areálu VŠTE sjednal, pokud je to v dané době nezbytné. ČÁST XII. Školení vedoucích zaměstnanců a) Školení o předpisech BOZP a ověřování znalostí, absolvují nově jmenovaní vedoucí zaměstnanci do 1 měsíce ode dne nástupu do nové funkce. Toto se nevztahuje na vedoucí zaměstnance, kteří stejné školení a ověření znalostí již absolvovali ve své předchozí funkci. b) Školení vedoucích zaměstnanců zajišťuje OZO v prevenci rizik. c) Pravidelné zkoušce, ze znalostí předpisů BOZP jsou povinni se podrobit všichni vedoucí zaměstnanci, a to vždy po uplynutí 3 let od předešlé pravidelné zkoušky. Povinnost podvolit se pravidelné zkoušce se nevztahují pouze na ty zaměstnance, kteří v roce konání pravidelných zkoušek složili zkoušky na stejné nebo vyšší úrovni v souvislosti s nástupem do nové funkce. d) Kromě vedoucích zaměstnanců může příslušný nadřízený vedoucí určit i další zaměstnance, u nichž pokládá, vzhledem k jejich pracovnímu zařazení, za nutné přezkoušení ze znalostí předpisů BOZP a PO. Příloha 3 SM4/2018-3.2 ČÁST XIII. Záznamy o instruktážích, školeních a zkouškách a) O všech absolvovaných instruktážích, školeních, zkouškách, přezkoušeních apod., pokud tato směrnice nestanoví jinak, musí být vždy proveden záznam, ten uložen u příslušného vedoucího zaměstnance a kopie zaslána elektronicky OZO (vedoucímu Provozně-technického oddělení). V záznamu musí být čitelné datum konání, podpis školeného (zkoušeného) a podpis zaměstnance, který školení (zkoušky) provedl. Dále musí být zřejmé o jaký druh instruktáže nebo školení šlo. b) Za řádné vedení záznamů o instruktážích, školeních a zkouškách zaměstnanců jsou odpovědni všichni vedoucí zaměstnanci VŠTE, ti jsou také povinni zasílat OZO (vedoucímu Provozně-technického oddělení) elektronicky provedené záznamy a poskytovat informace o příslušných změnách na svých úsecích. ČÁST XIV. Ověřování znalostí a vědomostí a) Ověřování a přezkušování znalostí všech druhů instruktáží a školení, vyjma vstupního školení a školení zaměstnanců vybraných profesí se provádí neformálním pohovorem, kterým si přímý nadřízený jako školitel, ověří míru osvojení poznatků a vědomostí u školeného zaměstnance. Pokud není zjištěna odpovídající úroveň, je nutné instruktáž nebo školení zaměstnance opakovat. b) V případě, že vedoucí zaměstnanec a zaměstnanec vybrané profese napoprvé u zkoušky neuspěje, podrobí se po 1 měsíci, nejpozději však do 3 měsíců, zkoušce opravné. c) Pokud by ani opravná zkouška nebyla úspěšná, bude toto hodnoceno jako nesplnění kvalifikačních předpokladů a u tohoto zaměstnance je nutné změnit jeho pracovní zařazení tak, aby odpovídalo jeho znalostem. ČÁST XV. Vystavování a ukládání záznamů o školeních a) PREZENČNÍ LISTINY ŠKOLENÍ vystavuje příslušný vedoucí zaměstnanec. b) PREZENČNÍ LISTINY ŠKOLENÍ musí být za účelem snadné a rychlé kontroly ukládány u příslušných vedoucích zaměstnanců a průběžně elektronicky zasílány OZO (vedoucímu Provozně-technického oddělení). 10 SM4/2018-5 (13)Příloha 5 nově zní takto: „Kategorizace práce – kategorie třetí Označení práce (profese): BRUSIČ Název a umístění pracoviště, kde je práce vykonávána: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice – Centrum odborné přípravy, hala COP. Údaje rozhodné pro zařazení práce do kategorie (jednotlivé dílčí výkony prováděné v rámci práce): Provádí broušení kovů ruční vzduchovou či elektrickou bruskou. Dále rovnání, balení výrobků, manipulační a obslužné práce včetně úklidu pracoviště. Řídí VZV. Délka směny, u vícesměnného provozu režim střídání směn: 8 hod., jednosměnný provoz Počet osob konajících tuto práci: _ Z toho žen: _ Výsledky hodnocení expozice fyzických osob vykonávajících danou práci jednotlivým rozhodujícím faktorům pracovních podmínek v charakteristické směně: Rizikový faktor Kategorie 1 Kategorie 2 Kategorie 3 Kategorie 4 Prach X Chemické látky X Hluk X Vibrace X Neionizující záření a elmag. pole X Fyzická zátěž X Pracovní poloha X Zátěž teplem X Zátěž chladem X Psychická zátěž X Zraková zátěž X Práce s biologickými činiteli X Rizikový faktor – Chemické látky a směsi - práce s chemickými látkami, pro které nejsou stanoveny hodnoty PEL nebo nejvyšší přípustné koncentrace (NPK-P) v pracovním ovzduší. Opatření - používat předepsané OOPP, - zajistit při práci cirkulaci vzduchu, nebo v případě potřeby použít respirátor, - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS. 11 SM4/2018-5 Rizikový faktor – Hluk - práce vykonávaná při nestandardních časových charakteristikách pracovní expozice, jimiž jsou týdenní expozice rozdělená jinak než na 5 osmihodinových směn, jiný počet směn za pracovní týden než 5 a proměnlivý počet hodin za sledované období, tj. týden, 30 kalendářních dnů nebo delší dobu. Opatření - používat při práci ochranu sluchu u strojů a zařízení, dle návodu k použití od výrobce - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS Rizikový faktor – Vibrace - jedná se o pracovní činnosti, při kterých dochází k expozici osob vibracím přenášeným na ruce nepravidelně a jen v některých pracovních dnech, ale vždy po dobu kratší než 20 minut v osmihodinové směně. Hodnota 142 dB hluku a vibrací není překročena o více než 3 dB. Opatření - používat OOPP - dodržovat bezpečnostní přestávky - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS Rizikový faktor – Fyzická zátěž - práce spojená s častou ruční manipulací s břemeny o hmotnosti 15 – 30 kg / event. občasnou ruční manipulací s břemeny o hmotnosti 30 – 50 kg (pro muže) nebo kumulativní hmotnost břemen přenášených za průměrnou směnu je vyšší než 7000 kg, ale nepřekračuje hodnotu 10 000 kg. Opatření - vybavení vhodnými manipulačními pomůckami nebo břemena zdvihat ve dvojici, - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS. Výsledná kategorie práce: 3 12 SM4/2018-5 Označení práce (profese): NOČNÍ VRÁTNÝ Název a umístění pracoviště, kde je práce vykonávána: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice – Recepce, budova D. Pochůzky ve všech budovách a v areálu VŠTE. Údaje rozhodné pro zařazení práce do kategorie (jednotlivé dílčí výkony prováděné v rámci práce): Zajišťuje dozor nad budovami VŠTE v noční době 19.00 do 7.00 hodin. Délka směny, u vícesměnného provozu režim střídání směn: 12 hod., jednosměnný provoz Počet osob konajících tuto práci: _ Z toho žen: _ Výsledky hodnocení expozice fyzických osob vykonávajících danou práci jednotlivým rozhodujícím faktorům pracovních podmínek v charakteristické směně: Rizikový faktor Kategorie 1 Kategorie 2 Kategorie 3 Kategorie 4 Prach X Chemické látky X Hluk X Vibrace X Neionizující záření a elmag. pole X Fyzická zátěž X Pracovní poloha X Zátěž teplem X Zátěž chladem X Psychická zátěž X Zraková zátěž X Práce s biologickými činiteli X Rizikový faktor – Psychická zátěž Práce vykonávaná v nepřetržitém pracovním režimu, jedná se o 12 hod. noční směnu, zaměstnanci pracují ve 12 hodinovém režimu (pouze noční). Zaměstnancům jsou poskytnuty zimní OOPP. Celková doba práce ve venkovním prostředí je nahodilá, tzn., že činnosti nepřekračují více než 2 hodiny průměrné směny. Opatření - dodržování odpočinku mezi směnami - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS. Výsledná kategorie práce: 3“ 13 SM4/2018-6 (14)Příloha 6 nově zní takto: „Kategorizace práce – kategorie druhá Označení práce (profese): SVÁŘEČ Název a umístění pracoviště, kde je práce vykonávána: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice – Centrum odborné přípravy, hala COP. Údaje rozhodné pro zařazení práce do kategorie (jednotlivé dílčí výkony prováděné v rámci práce): Provádí sváření nerezu či kovů svářečkou CO a TIG, dle potřeby rovnání a balení výrobků, manipulační a obslužné práce včetně úklidu pracoviště. Řídí VZV. Délka směny, u vícesměnného provozu režim střídání směn: 8 hod., jednosměnný provoz Počet osob konajících tuto práci: _ Z toho žen: _ Výsledky hodnocení expozice fyzických osob vykonávajících danou práci jednotlivým rozhodujícím faktorům pracovních podmínek v charakteristické směně: Rizikový faktor Kategorie 1 Kategorie 2 Kategorie 3 Kategorie 4 Prach X Chemické látky X Hluk X Vibrace X Neionizující záření a elmag. pole X Fyzická zátěž X Pracovní poloha X Zátěž teplem X Zátěž chladem X Psychická zátěž X Zraková zátěž X Práce s biologickými činiteli X Rizikový faktor – Vibrace - jedná se o pracovní činnosti, při kterých dochází k expozici osob vibracím přenášeným na ruce nepravidelně a jen v některých pracovních dnech, ale vždy po dobu kratší než 20 minut v osmihodinové směně. Hodnota 142 dB hluku a vibrací není překročena o více než 3 dB. Opatření - používat OOPP - dodržovat bezpečnostní přestávky - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS 14 SM4/2018-6 Rizikový faktor - Fyzická zátěž - práce spojená s častou ruční manipulací s břemeny o hmotnosti 15 – 30 kg / event. občasnou ruční manipulací s břemeny o hmotnosti 30 – 50 kg (pro muže) nebo kumulativní hmotnost břemen přenášených za průměrnou směnu je vyšší než 7000 kg, ale nepřekračuje hodnotu 10 000 kg. Opatření - vybavení vhodnými manipulačními pomůckami nebo břemena zdvihat ve dvojici, - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS. Výsledná kategorie práce: 2 15 SM4/2018-6 Označení práce (profese): OBSLUHA STROJŮ Název a umístění pracoviště, kde je práce vykonávána: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice – Centrum odborné přípravy, hala COP. Údaje rozhodné pro zařazení práce do kategorie (jednotlivé dílčí výkony prováděné v rámci práce): Obsluhuje lisy – ohraňovací a bodovací, ohýbačku. Pracuje s ručním nářadím a provádí drobnou údržbu strojů. Dále rovnání, a balení výrobků manipulační a obslužné práce včetně úklidu pracoviště. Řídí VZV. Délka směny, u vícesměnného provozu režim střídání směn: 8 hod., jednosměnný provoz Počet osob konajících tuto práci: _ Z toho žen: _ Výsledky hodnocení expozice fyzických osob vykonávajících danou práci jednotlivým rozhodujícím faktorům pracovních podmínek v charakteristické směně: Rizikový faktor Kategorie 1 Kategorie 2 Kategorie 3 Kategorie 4 Prach X Chemické látky X Hluk X Vibrace X Neionizující záření a elmag. pole X Fyzická zátěž X Pracovní poloha X Zátěž teplem X Zátěž chladem X Psychická zátěž X Zraková zátěž X Práce s biologickými činiteli X Rizikový faktor – Vibrace - jedná se o pracovní činnosti, při kterých dochází k expozici osob vibracím přenášeným na ruce nepravidelně a jen v některých pracovních dnech, ale vždy po dobu kratší než 20 minut v osmihodinové směně. Hodnota 142 dB hluku a vibrací není překročena o více než 3 dB. Opatření - používat OOPP - dodržovat bezpečnostní přestávky - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS Rizikový faktor – Fyzická zátěž - práce spojená s častou ruční manipulací s břemeny o hmotnosti 15–30 kg / event. občasnou ruční manipulací s břemeny o hmotnosti 30–50 kg (pro muže) nebo kumulativní hmotnost břemen přenášených za průměrnou směnu je vyšší než 7000 kg, ale nepřekračuje hodnotu 10 000 kg. 16 SM4/2018-6 Opatření - vybavení vhodnými manipulačními pomůckami nebo břemena zdvihat ve dvojici, - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS. Výsledná kategorie práce: 2 17 SM4/2018-6 Označení práce (profese): KUCHAŘ/POMOCNÍK Název a umístění pracoviště, kde je daná práce vykonávána: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice – Menza – budova C a Nemanická 7, 370 10 České Budějovice Menza – budova N. Údaje rozhodné pro zařazení práce do kategorie (jednotlivé dílčí výkony prováděné v rámci práce): Připravuje nebo se podílí na přípravě pokrmů a jejich výdeji. Provádí naskladňování a vyskladňování zboží, běžný úklid pracoviště. Délka směny, u vícesměnného provozu režim střídání směn: 8 hod., jednosměnný provoz Počet zaměstnanců vykonávajících danou práci: _ Z toho počet žen: _ Výsledky hodnocení expozice fyzických osob vykonávajících danou práci jednotlivým rozhodujícím faktorům pracovních podmínek v charakteristické směně: Rizikový faktor Kategorie 1 Kategorie 2 Kategorie 3 Kategorie 4 Prach X Chemické látky X Hluk X Vibrace X Neionizující záření a elmag. pole X Fyzická zátěž X Pracovní poloha X Zátěž teplem X Zátěž chladem X Psychická zátěž X Zraková zátěž X Práce s biologickými činiteli X Rizikový faktor – Fyzická zátěž - fyzická zátěž spojená s ruční manipulací břemeny: 1. při které se hmotnost ručně přenášených břemen muži pohybuje při občasné manipulaci v rozmezí od 30 do 50 kg a při časté manipulaci v rozmezí od 15 do 30 kg nebo kumulativní hmotnost břemen přenášených za průměrnou směnu je vyšší než 7000 kg, ale nepřekračuje hodnotu 10 000 kg, 2. při které se hmotnost ručně přenášených břemen ženami pohybuje při občasné manipulaci v rozmezí od 15 do 20 kg a při časté manipulaci v rozmezí od 5 do 15 kg nebo je kumulativní hmotnost břemen přenášených za průměrnou směnu vyšší než 4500 kg, ale nepřekračuje hodnotu 6500 kg. Opatření - v případě manipulace s břemeny těžšími než 30 kg pracovat s manipulátory nebo břemena zdvihat ve dvojici - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS Výsledná kategorie práce: 2 18 SM4/2018-6 Označení práce (profese): PRACOVNICE KANTÝNY Název a umístění pracoviště, kde je práce vykonávána: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice – Kantýna, budova C. Údaje rozhodné pro zařazení práce do kategorie (jednotlivé dílčí výkony prováděné v rámci práce): Výdej a prodej jídel, potravin a nápojů, práce s penězi, naskladňování a vyskladňování zboží, drobný úklid pracoviště. Délka směny, u vícesměnného provozu režim střídání směn: 8 hod., jednosměnný provoz Počet osob konajících tuto práci: _ Z toho žen: _ Výsledky hodnocení expozice fyzických osob vykonávajících danou práci jednotlivým rozhodujícím faktorům prac. podmínek v charakteristické směně: Rizikový faktor Kategorie 1 Kategorie 2 Kategorie 3 Kategorie 4 Prach X Chemické látky X Hluk X Vibrace X Neionizující záření a elmag. pole X Fyzická zátěž X Pracovní poloha X Zátěž teplem X Zátěž chladem X Psychická zátěž X Zraková zátěž X Práce s biologickými činiteli X Rizikový faktor – Fyzická zátěž - fyzická zátěž spojená s ruční manipulací břemeny: 1. při které se hmotnost ručně přenášených břemen muži pohybuje při občasné manipulaci v rozmezí od 30 do 50 kg a při časté manipulaci v rozmezí od 15 do 30 kg nebo kumulativní hmotnost břemen přenášených za průměrnou směnu je vyšší než 7000 kg, ale nepřekračuje hodnotu 10 000 kg, 2. při které se hmotnost ručně přenášených břemen ženami pohybuje při občasné manipulaci v rozmezí od 15 do 20 kg a při časté manipulaci v rozmezí od 5 do 15 kg nebo je kumulativní hmotnost břemen přenášených za průměrnou směnu vyšší než 4500 kg, ale nepřekračuje hodnotu 6500 kg. Opatření - v případě manipulace s břemeny těžšími než 30 kg pracovat s manipulátory nebo břemena zdvihat ve dvojici - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS Výsledná kategorie práce: 2 19 SM4/2018-6 Označení práce (profese): UKLÍZEČKA Název a umístění pracoviště, kde je práce vykonávána: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice – kanceláře, učebny, chodby – budovy A, B, C, D, E, F, H, G a Nemanická 7, 370 10 České Budějovice Údaje rozhodné pro zařazení práce do kategorie (jednotlivé dílčí výkony prováděné v rámci práce): Obvyklé činnosti spojené s úklidem (třídy, kanceláře, chodby). Utírání prachu, vysávání koberců, vytírání, zametání, mytí sociálního zařízení, úklid odpadků, mytí oken, žaluzií a technického vybavení budovy. Délka směny, u vícesměnného provozu režim střídání směn: Dvousměnný provoz, pracovní doba nepřekročí 40 hodin týdně. Týdenní pracovní doba je rozvržena rovnoměrně do pětidenního pracovního týdne, tj. na pět pracovních dnů v kalendářním týdnu, kterými jsou pondělí až pátek kalendářního týdne. Nejedná se o práci vykonávanou v noci. Počet osob konajících tuto práci: _ Z toho žen: _ Výsledky hodnocení expozice fyzických osob vykonávajících danou práci jednotlivým rozhodujícím faktorům pracovních podmínek v charakteristické směně: Rizikový faktor Kategorie 1 Kategorie 2 Kategorie 3 Kategorie 4 Prach X Chemické látky X Hluk X Vibrace X Neionizující záření a elmag. pole X Fyzická zátěž X Pracovní poloha X Zátěž teplem X Zátěž chladem X Psychická zátěž X Zraková zátěž X Práce s biologickými činiteli X Rizikový faktor – Fyzická zátěž - práce vykonávaná v charakteristické směně na vnitřním pracovišti. Opatření - v případě manipulace s břemeny těžšími než 30 kg pracovat s manipulátory nebo břemena zdvihat ve dvo- jici - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS Výsledná kategorie práce: 2 20 SM4/2018-6 Označení práce (profese): ÚDRŽBÁŘ Název a umístění pracoviště, kde je práce vykonávána: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Okružní 10, 370 01 České Budějovice – Dílny údržby, budova F, vnitřní a vnější prostory areálu a všech budov VŠTE včetně budovy N – Nemanická 7, 370 10 České Budějovice Údaje rozhodné pro zařazení práce do kategorie (jednotlivé dílčí výkony prováděné v rámci práce): Provádí drobné údržbářské práce charakteru zámečnického, truhlářského, instalatérského, zahradnického a různé pomocné, manipulační a obslužné práce, zajišťuje údržbu a čistotu venkovních ploch a přesuny majetku Délka směny, u vícesměnného provozu režim střídání směn: 8 hod., jednosměnný provoz Počet osob konajících tuto práci: _ Z toho žen: _ Výsledky hodnocení expozice fyzických osob vykonávajících danou práci jednotlivým rozhodujícím faktorům pracovních podmínek v charakteristické směně: Rizikový faktor Kategorie 1 Kategorie 2 Kategorie 3 Kategorie 4 Prach X Chemické látky X Hluk X Vibrace X Neionizující záření a elmag. pole X Fyzická zátěž X Pracovní poloha X Zátěž teplem X Zátěž chladem X Psychická zátěž X Zraková zátěž X Práce s biologickými činiteli X Rizikový faktor - Fyzická zátěž - práce spojená s častou ruční manipulací s břemeny o hmotnosti 15 – 30 kg / event. občasnou ruční manipulací s břemeny o hmotnosti 30 – 50 kg (pro muže) nebo kumulativní hmotnost břemen přenášených za průměrnou směnu je vyšší než 7000 kg, ale nepřekračuje hodnotu 10 000 kg. Opatření - vybavení vhodnými manipulačními pomůckami nebo břemena zdvihat ve dvojici, - pravidelné kontroly u poskytovatele PLS. Výsledná kategorie práce: 2“ 21 Článek 2 Účinnost (1) Tento dodatek nabývá účinnosti dnem 29. 11. 2021. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD. v. r. rektor