SM č. 1/2018 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích ÚPLNÉ ZNĚNÍ KE SMĚRNICI č. 1/2018 OBĚH ÚČETNÍCH DOKLADŮ A PRAVIDLA FINANČNÍ KONTROLY Datum vydání: 1. 4. 2018 Účinnost od: 12. 10. 2021 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 1 ze dne: 10. 2. 2020 Účinnost od: 10. 2. 2020 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 2 ze dne: 11. 5. 2020 Účinnost od: 11. 5. 2020 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 3 ze dne: 21. 12. 2020 Účinnost od: 1. 1. 2021 Účinnost do: odvolání Dodatek č. 4 ze dne: 12. 10. 2021 Účinnost od: 12. 10. 2021 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE004077/2018 Počet stran: 25 Počet příloh: 5 Periodicita kontroly aktuálnosti normy Roční Ruší normu Směrnice č. 27/2012 Oběh účetních dokladů a pravidla účetní kontroly Nadřízená norma Statut VŠTE Související normy Stipendijní řád VŠTE v platném znění Směrnici č. 13/2016 Pravidla sestavování dílčích rozpočtů VŠTE Směrnice č. 7/2018 Stipendia VŠTE Směrnice č. 18/2012 Inventarizace a její provedení Směrnice č. 8/2012 Spisový a skartační řád VŠTE Směrnice č. 2/2012 Organizace pracovních cest a výplata cestovních náhrad Směrnice č. 8/2016 Autoprovoz Směrnice č. 2/2009 Statut interního auditu a Manuál interního auditu Směrnice č. 11/2016 Centrální nákupy a veřejné zakázky malého rozsahu na VŠTE Směrnice č. 2/2017 Systemizace pracovních míst TPH Podřízená norma Opatření rektora č. 5/2012 Pokladny a pokladní limity na VŠTE Rozdělovník Zaměstnanci VŠTE Formálně ověřil: Referent Právního oddělení Schválil: Prorektor – statutární zástupce rektora Podpis: Bc. Denisa Plecitá v. r. Podpis: Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. 1 ÚPLNÉ ZNĚNÍ SMĚRNICE č. 1/2018 OBĚH ÚČETNÍCH DOKLADŮ A PRAVIDLA FINANČNÍ KONTROLY VE ZNĚNÍ DODATKU 1, 2, 3 A 4 ČÁST I ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ Článek 1 Obecná ustanovení (1) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“) je veřejnou vysokou školou neuniverzitního typu; hospodaření VŠTE a zacházení s jejím majetkem se řídí příslušnými ustanoveními zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (dále jen „zákon o vysokých školách“), ve znění pozdějších předpisů. (2) Z hlediska platných právních předpisů je VŠTE jako celek účetní jednotkou účtující o stavu a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv, dále o nákladech a výnosech a výsledku hospodaření. (3) Oběh, zpracování účetních dokladů a finanční kontrola na VŠTE vychází z následujících, obecně závazných, platných právních předpisů a respektuje již vydané vnitřní normy VŠTE: a) zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o účetnictví“), b) zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVŠ“), c) zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o finanční kontrole“), d) vyhláška č. 64/2002 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole, e) zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“), f) zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DP“), g) zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“), h) zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „rozpočtová pravidla“), ve znění pozdějších předpisů, i) zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“), j) zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon o podpoře výzkumu“), k) zákon č. 340/2015 Sb. o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), l) § 219, odst. 1 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. 2 (4) Skutečnosti v časových a věcných souvislostech, které jsou předmětem účetnictví, tzn. účetní případy, dokládá VŠTE doklady ve smyslu § 6 zákona o účetnictví. (5) Účetním obdobím je kalendářní rok. (6) Účetnictví je zpracováno v ekonomickém systému iFIS (dále jen „iFIS“). (7) Evidence zaměstnanců a výpočet mezd probíhá v systému Vema. Hospodaření menzy a další dílčí evidence jsou vedeny v systému ISKaM. Data ze systému Vema a ISKaM jsou exportována do systému iFIS. (8) Smlouvou se pro potřeby této normy rozumí smlouva bez ohledu na výši hodnoty předmětu plnění a skutečnosti, které jsou pro smlouvu rozhodné, včetně příloh. (9) Dodatkem ke smlouvě se pro potřeby této normy rozumí dohoda, kterou se již uzavřený smluvní vztah doplňuje, mění, nahrazuje nebo ruší. ČÁST II FINANČNÍ KONTROLA Článek 2 Systém finanční kontroly (1) Systém finanční kontroly na VŠTE tvoří: a) vnitřní kontrolní systém realizovaný vedoucími a dalšími pověřenými zaměstnanci, b) interní audit realizovaný zaměstnancem pověřeným výkonem interního auditu, c) externí audit realizovaný na základě smluvního vztahu, jehož výstupem je Zpráva nezávislého auditora, d) externí kontrola realizovaná externími subjekty. Článek 3 Úkoly a zaměření kontrolní činnosti (1) Ověřování, zda kontrolované činnosti nejsou v rozporu s obecně závaznými předpisy, s resortními předpisy a s vnitřními normami VŠTE. (2) Ověřování správnosti finančních a majetkových operací, hospodárnosti, efektivnosti, účelnosti a účelovosti použití finančních prostředků. Článek 4 Úkoly a zaměření kontrolní činnosti (1) Vnitřní kontrolní systém tvoří: a) předběžná kontrola, která je zajišťována ve fázi před a po vzniku nároku nebo závazku (blíže v článku 8 a 9); b) průběžná kontrola, která je zajištěna operačními postupy popsanými v této směrnici, které slouží ke sledování úplnosti a přesnosti průběhu operací, a to od vzniku pohledávky nebo závazku až do okamžiku ukončení prováděných prací či splnění dodávky zboží nebo služeb v požadovaném rozsahu, včetně vyúčtování a úhrady pohledávek nebo závazků. Systém 3 průběžné kontroly podrobně popisuje článek 10, odst. 9. Obdobná pravidla platí pro všechny vztahy, z nichž vyplývá finanční plnění; c) následná kontrola, která je zajišťována revizními postupy, zpravidla doplněnými o hodnoticí postupy. Vychází se z informací o charakteru zajišťovaných úkolů, zdrojích financování, právních předpisech souvisejících s kontrolovanými operacemi a rizicích spojených s jejich realizací. Následná kontrola je prováděna především Ekonomickým úsekem VŠTE (dále jen „EÚ“). (2) Předběžnou a průběžnou finanční kontrolu zajišťují: a) příkazce operace – odpovídá za ekonomický aspekt účetní operace a za realizaci zadání zakázky v režimu zákona o veřejných zakázkách a vnitřních norem VŠTE; b) správce rozpočtu – kontroluje účetní operace ve vazbě na rozpočet, tedy věcný soulad nákupu s rozpočtem školy a příslušnou legislativou a dále nepřekročení rozpočtu dané jednotky ze strany příkazce operace; c) hlavní účetní – kontroluje formální a finanční správnost účetních dokladů. Pro potřeby předběžné kontroly dle článku 8 a 9 této směrnice, je funkce hlavní účetní sloučena s funkcí správce rozpočtu. (3) Příkazce a správce rozpočtu pro jednotlivé zakázky a nákladová střediska (NS) jsou stanoveni samostatným opatřením, které provádí tuto směrnici. Článek 5 Interní audit (1) Interní audit zajišťuje nezávislé a objektivní přezkoumání majetkových a finančních operací a vnitřního kontrolního systému. Výběrovým způsobem zjišťuje a zkoumá, zda právní předpisy, přijatá opatření a stanovené postupy jsou v činnosti jednotlivých útvarů dodržovány. (2) Při auditu se zjišťuje zejména skutečný stav na kontrolovaném úseku, odchylky skutečnosti od žádoucího stavu. (3) Činnost interního auditu na VŠTE se řídí samostatnou vnitřní normou. Článek 6 Externí audit (1) Externí audit zajišťuje nezávislý a objektivní audit účetní závěrky VŠTE provedený v souladu se zákonem o auditorech a standardy Komory auditorů ČR pro audit, kterými jsou mezinárodní standardy pro audit (ISA), případně doplněné a upravené souvisejícími aplikačními doložkami. (2) Při auditu se zjišťuje zejména skutečný stav účetní závěrky v porovnání s českými účetními předpisy. (3) Činnost externího auditu na VŠTE je upravena smluvním vztahem. 4 Článek 7 Externí kontroly (1) Vnější kontrola je prováděna zejména orgány veřejné správy především jako kontrola nakládání s veřejnými prostředky. (2) Všichni vedoucí zaměstnanci jsou povinni poskytnout součinnost kontrolám prováděným externími orgány, a to dle zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole, v souladu s nařízením vlády č. 248/1998 Sb., a zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a dle vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole. ČÁST III OBĚH ÚČETNÍCH DOKLADŮ Článek 8 Smlouvy (1) Originály veškerých smluv uzavřených jménem VŠTE se ukládají na místech k tomu určených u pověřených zaměstnanců v tomto rozdělení: a) smlouvy upravující pracovně právní vztahy na EÚ; b) rámcové dohody o spolupráci se ukládají na úseku vnějších vztahů (ÚVV) a zároveň jsou vkládány do modulu registr smluv v ekonomickém systému iFIS (dále jen MRS), agendu MRS vede Právní oddělení (PO); c) smlouvy s účastníky celoživotního vzdělávání (CŽV) na úseku Centra celoživotního vzdělávání (CCV); d) smlouvy se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami na Studijním oddělení (SO); e) smlouvy vztahující se k realizaci projektů mimo smluv upravujících pracovně právní vztahy v rámci projektů na právním oddělení (PO); f) finanční dohody Erasmus mobility of individuals (KA1) na Oddělení zahraničních vztahů (OZV); g) ostatní smlouvy a dohody na Právním oddělení (PO); h) smlouvy o ubytování na recepci VŠTE. (2) Smlouvy dle odstavce 1 písm. b) až d) a dále g) tohoto článku se bezodkladně po jejich uzavření vloží do MRS. Vložením smlouvy se rozumí vyplnění základních údajů týkajících se smlouvy a nahrání scanu smlouvy a Protokolu o předběžné kontrole do MRS. Uzavře-li se dodatek ke smlouvě, vyplní se v RS iFIS rovněž číslo dotčené smlouvy, tedy smlouvy, která je tímto dodatkem měněna. Do MRS jsou smlouvy vkládány pověřeným pracovníkem Právního oddělní. (3) V případě, že se jedná o smlouvu, z níž vyplývá plnění vyšší než 500 tis. Kč bez DPH, bude tato smlouva zveřejněna na profilu zadavatele veřejných zakázek nebo podle § 219, odst. 1 Zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. (4) Veškeré smlouvy musí být za VŠTE podepsány primárně rektorem. Vyjma smluv dle odst. 1 písm. a) mohou být smlouvy podepsány také osobou rektorem pověřenou. V případě, že se jedná o jednorázové pověření, musí být smlouva doplněna plnou mocí nebo pověřením rektora, která opravňuje tuto osobu k podpisu dané smlouvy jménem VŠTE. 5 (5) Uzavření smluv, ze kterých vyplývá finanční plnění ze strany VŠTE (závazek VŠTE), musí předcházet výběrové řízení. Za realizaci výběrového řízení odpovídá referent nákupu. Postup pro výběr dodavatele se řídí Směrnicí č. 11/2016 Centrální nákupy a veřejné zakázky malého rozsahu na VŠTE. (6) Právní oddělení přijímá požadavky na uzavření smlouvy, po kontrole právníkem předává prostřednictvím elektronické pošty návrh smlouvy k připomínkování dalším účastníkům předběžné kontroly a zajišťuje podpisy Protokolu o předběžné kontrole jednotlivými účastníky předběžné kontroly, a to následujícím způsobem: a) vedoucí úseku/ústavu nebo jeho pověřený zástupce zašle právníkovi, případně Právnímu oddělení návrh smlouvy: • v elektronické a editovatelné verzi, • společně s informací, kdo má být uveden na protokolu o předběžné kontrole, • včetně informace o nákladovém středisku, případně čísla zakázky, • v případě uzavírání návrhu smlouvy s protistranou ze zahraničí zajistí příkazce překlad a předloží smlouvu v česko-anglické verzi; přičemž platí, že smlouva se řídí českým právem, • Po kontrole návrhu smlouvy bude smlouva za těchto podmínek uza- vřena. b) Návrh smlouvy, musí být předložen primárně bez podpisu smluvních stran a musí být kompletní, tedy musí obsahovat všechny přílohy, které jsou její součástí. V opačném případě bude vrácen předkladateli k doplnění. V případě návrhu smlouvy k projektu může být výjimečně podepsán protistra- nou. c) V případě, že smlouvu právník připomínkuje, tato se vrátí příkazci, který připomínky zapracuje v součinnosti s protistranou do návrhu smlouvy. d) Poté co budou připomínky do návrhu smlouvy řádně zapracovány, Právní oddělení přijme požadavek na uzavření smlouvy, vyhotoví protokol o předběžné kontrole a vyzve účastníky předběžné kontroly k jeho podpisu. e) Protokol o předběžné kontrole je podepsán s dostatečným předstihem, tak aby mohla být smlouva včas odeslána či předložena protistraně k podpisu. Smlouvy budou vytištěny v požadovaném počtu vyhotovení, všechny stejnopisy smlouvy budou opatřeny štítkem s logem VŠTE a štítky budou orazítkovány řádkovým razítkem Právního oddělení. f) Po obdržení podepsané smlouvy od protistrany, budou dokumenty předloženy k podpisu panu rektorovi. Uzavřená smlouva bude založena dle části III, článku 7 této směrnice, druhé, případně další vyhotovení bude zasláno včetně všech příloh na adresu protistrany uvedené ve smlouvě. (7) Smlouvy předkládané rektorovi k podpisu musí být doplněny o Protokol předběžné kontroly, který obsahuje podpisy účastníků předběžné kontroly. Výjimkou jsou smlouvy popsané v článku 8 odst. 1, písm. a) a h) této směrnice. (8) Protokol o předběžné kontrole pro smlouvy uvedené v Článku 8, odst. 1, písm. b)–g) je přílohou č. 3 této směrnice. Účastníky předběžné kontroly pro tyto smlouvy jsou: 6 a) Příkazce operace – jedná se zpravidla o vedoucího úseku hospodařícího s vlastním rozpočtem. Pokud se smlouva vztahuje k projektu, je příkazcem operace manažer projektu. Povinnosti příkazce operace jsou popsány v Článku 4, odst. 2 písm. a) této směrnice. Příkazci jednotlivých úseků hospodařících s vlastními rozpočty jsou definování v samostatné vnitřní normě VŠTE. b) Správce rozpočtu – ředitel EÚ, nebo tajemník ústavu; pro smlouvy vztahující se k projektům je správcem rozpočtu finanční manažer projektu, v některých případech tajemník ústavu. Povinnosti správce rozpočtu jsou popsány v Článku 4, odst. 2 písm. b) této směrnice. c) Kvestor – kontroluje efektivitu, rozsah a přínos dané operace pro VŠTE. Dále kontroluje, zda byla daná operace realizována v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a vnitřními normami VŠTE. d) Právník – připravuje smlouvu a provádí konečnou kontrolu smlouvy, určuje, zda se jedná o smlouvu podléhající zveřejnění v Registru smluv dle článku 8 odst. 12 této normy. e) Osoba odpovídající za věcnou správnost – jedná se o osobu, která je pověřena příkazcem operace zajištěním dané operace. Odpovídá za věcnou a obsahovou správnost operace. f) Referent nákupu – odpovídá za provedení výběrového řízení a kontrolu dodavatele v registru nespolehlivých plátců. (9) Pokud mají účastníci předběžné kontroly připomínky k obsahu smlouvy, zanesou je do Protokolu o předběžné kontrole. (10) Právní oddělení poskytne obdržené připomínky příkazci smlouvy, který je povinen projednat navržené připomínky s protistranou. V případě, že protistrana s připomínkami souhlasí, příkazce zapracuje připomínky do smlouvy a následně zašle na Právní oddělení. Smlouva je následně opětovně předložena účastníkům předběžné kontroly. V případě, že protistrana se zapracováním připomínek nesouhlasí, příkazce připomínky do smlouvy nezapracuje a přiloží výčet těchto připomínek spolu s důvodem nezapracování ke smlouvě. V takovém případě rozhoduje o výsledné podobě smlouvy rektor. (11) V případě smluv uzavíraných v rámci CCV, např. Smluv o poskytování mimořádného studia v rámci celoživotního vzdělávání, Smluv o poskytování studia ve studijním programu Bachelor of Business Administration a Master of Business Administration v rámci celoživotního vzdělávání, Finančních dohod Erasmus mobility of individuals (KA1) či smluv o ubytování, prochází schvalovacím kolečkem pouze vzorová smlouva, která je poté spolu s Protokolem o předběžné kontrole uložena na právním oddělení a elektronicky v registru smluv v iFIS. Jednotlivé smlouvy budou v registru evidovány s odkazem na schválenou vzorovou smlouvu bez Protokolu o předběžné kontrole. a) Ředitel Úseku vnějších vztahů je oprávněn k podpisu Rámcových dohod o spolupráci. b) Vedoucí Oddělení zahraničních vztahů je oprávněn k podpisu bilaterálních dohod a memorand. c) Ředitel Útvaru pro administraci studia a celoživotní vzdělávání a vedoucí CCV jsou oprávněni k podpisu Smluv o poskytování mimořádného studia v rámci celoživotního vzdělávání, Smluv o poskytování studia ve studijním 7 programu Bachelor of Business Administration a Master of Business Administration v rámci celoživotního vzdělávání, případně dalších smluv týkajících se vzdělávacích programů v rámci CŽV. d) Referenti podatelny a recepce jsou oprávněni k podpisu smluv o ubytování. Tyto smlouvy jsou evidovány podle článku 8, odst. 1 a 2. Originál smlouvy v tomto případě nemusí být doplněn pověřením zaměstnance. (12) Smlouvy podléhající zveřejnění v Informačním systému registru smluv (dále také „ISRS“) s hodnotou předmětu plnění od 50 000 Kč bez DPH se uveřejní prostřednictvím MRS bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uzavření. Smlouvy s nižší hodnotou předmětu plnění se v registru smluv neuveřejňují. Za zveřejnění smluv odpovídá Právní oddělení, přičemž příkazce operace a správce rozpočtu zodpovídají za to, že neproběhne dříve předmět plnění smlouvy, než bude smlouva zveřejněná v Registru smluv. (13) Smlouvy uvedené v článku 8, odst. 1 písm. a) upravující pracovně právní vztahy se schvalují ve zvláštním režimu: a) Návrhy na uzavření, změnu nebo ukončení pracovního poměru, dohody o provedení práce (DPP) nebo dohody o pracovní činnosti (DPČ) podávají vedoucí jednotlivých úseků (příkazci) rektorovi, případně řediteli ústavu přenesl-li na něj rektor tuto pravomoc formou písemného pověření. Aktuální podoba návrhů je dostupná na: https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/ekonomicky_usek/form/2056942/?lan g=cs Schválené návrhy předává rektor ke kontrole prostřednictvím příkazců správci rozpočtu. b) Správce rozpočtu postoupí schválený návrh ke zpracování personalistovi, který připraví odpovídající smlouvu a předloží ji prostřednictvím příkazce rektorovi, případně pověřenému řediteli ústavu k podpisu. Poté smlouvu podepisuje zaměstnanec. Jeden stejnopis smlouvy je uložen na EÚ, druhý náleží zaměstnanci. (14) V případě, že se jedná o zřízení nové pracovní pozice, musí být zřízení nové pozice nejprve schváleno rektorem na základě návrhu na změnu systemizace pracovních míst technickohospodářských pracovníků VŠTE, jehož přílohou je pracovní náplň dané pozice. Aktuální podoba návrhu na změnu systemizace a formulář náplně práce je dostupná na: https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/uredni_deska/1905433/3438696/aktualni_pr iloha_c_4_navrh_vedouciho_useku_na_zmenu_systemizace_pracovnich_mist/ (15) Schválený návrh na změnu systemizace se podává prorektorovi – statutárnímu zástupce rektora, který zajistí aktualizaci vnitřní normy Systemizace pracovních míst technickohospodářských pracovníků VŠTE. (16) Je-li obsazována pozice akademického pracovníka (AP), musí obsazení pozice předcházet výběrové řízení dle platného vnitřního předpisu VŠTE. 8 (17) Pozice technickohospodářských pracovníků (THP) mohou být obsazeny bez výběrového řízení. Článek 9 Objednávky (1) O realizaci objednávky rozhoduje příkazce operace. (2) Objednávky se uskutečňují u generálního dodavatele pro danou oblast, který je vybrán v souladu se zákonem o veřejných zakázkách; v případě absence generálního dodavatele je v každé jednotlivé dodávce postupováno v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, zákonem č. 135/2016 Sb. a vnitřní normou VŠTE. Výběr dodavatele provádí příkazce operace nebo osoba jím pověřená. (3) Pokud není daná operace ošetřena smluvním vztahem, realizují se veškeré nákupy na základě předem a písemně vystavených objednávek v iFIS. (4) Na nákup do hodnoty 3 tis. Kč bez DPH, nákup pohonných hmot, drobného provozního materiálu pro potřebu údržby, úhradu parkovného, nákup potravin pro Menzu VŠTE a jiných drobných nákupů, jejichž neodkladná potřeba neumožňuje objednávku předem vystavit, se objednávka nevystavuje. (5) V případě výjimek uvedených v Článku 9, odst. 4 této směrnice je příkazce nebo osoba jím pověřená oprávněna realizovat nákup ve vlastní režii. (6) Průběh administrace nákupu je popsán ve Směrnici č. 11/2016 Centrální nákupy a veřejné zakázky malého rozsahu na VŠTE. (7) Objednávky lze standardně vystavovat do maximální výše 50 tis. Kč bez DPH. Při závazku nad 50 tis. Kč bez DPH je nutné vyhotovit písemnou smlouvu. Ve výjimečném případě může rektor povolit objednávku s hodnotou nad 50 000 Kč. (8) Objednávky nad 50 tis. Kč bez DPH podléhají zveřejnění v ISRS. Referent nákupu v takovém případě vyplní potřebné údaje do iFIS a odešle smlouvu ke zpracování do MRS. V MRS je s touto objednávkou nakládáno stejně jako se smlouvou. Zveřejnění v ISRS přes MRS zajišťuje Právní oddělení. (9) Veškeré objednávky s výjimkou objednávek dle článku 9, odst. 4 této směrnice jsou evidovány v iFIS a návrhy objednávek v listinné podobě s odpovídajícími podpisy účastníků předběžné finanční kontroly na Ekonomickém úseku. (10) Kromě účastníků předběžné finanční kontroly musí být objednávky schváleny referentem nákupu, který odpovídá za kontrolu dodavatele v registru nespolehlivých plátců a za realizaci nákupu v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. (11) Účastníci předběžné finanční kontroly: a) Příkazce operace – povinnosti příkazce operace jsou popsány v Článku 4, odst. 2, písm. a) této směrnice. Příkazci operací jsou dále řešeni samostatnou vnitřní normou „Určení příkazce a správce rozpočtu pro jednotlivé zakázky a nákladová střediska VŠTE“. b) Správce rozpočtu – Povinnosti správce rozpočtu jsou popsány v Článku 4, odst. 2, písm. b) této směrnice. Správci rozpočtů jsou dále řešeni samostatnou vnitřní normou „Určení příkazce a správce rozpočtu pro jednotlivé zakázky a nákladová střediska VŠTE“. 9 (12) Návrh objednávky s hodnotou vyšší než 50 000 Kč bude prostřednictvím prorektora – statutárního zástupce rektora předložen rektorovi k posouzení. (13) EÚ předá schválenou objednávku v elektronické podobě příkazci, případně po dohodě s příkazcem přímo dodavateli. V případě existence schválené objednávky v iFIS je příkazce či pověřený zaměstnanec EÚ oprávněn zastupovat VŠTE ve vztahu vůči dodavateli. Článek 10 Faktury přijaté (1) Veškeré faktury přijaté jsou prostřednictvím podatelny založeny v Elektronickém systému spisové služby (dále jen „ESSS“) v iFIS a do deníku došlých faktur v iFIS. (2) Podatelna doručí zaevidovanou fakturu na EÚ. (3) Odpovědná účetní zkontroluje formální správnost došlé faktury. (4) Každá faktura musí: a) být vystavena dodavatelem na adresu VŠTE; b) mít náležitosti dle platného zákona o DPH; c) obsahovat údaje potřebné k prokázání daňové uznatelnosti nákladů, pokud s nimi souvisejí, ve smyslu platného zákona o daních z příjmu; d) obsahovat číslo objednávky event. smlouvy, ke které se vztahuje (v případě, že se jedná o fakturu v částce vyšší nad 3 000 Kč bez DPH). (5) V případě, že faktura nemá všechny formální náležitosti, bude prostřednictvím pracovníka EÚ vrácena dodavateli za účelem odstranění formálních nedostatků. (6) Odpovědná účetní dále prověří existenci smlouvy či objednávky dle článku 9 odst. 3 a 4 této směrnice. (7) Pokud faktura splňuje parametry uvedené v článku 9 odst. 1 a 2 této směrnice, účetní zaúčtuje fakturu do iFIS a vytiskne podpisovou průvodku faktury. (8) Faktura je dále postupně předávána všem účastníkům průběžné finanční kontroly, a to v pořadí v jakém jsou uvedeni v následujícím odstavci. (9) Účastníci průběžné finanční kontroly, jejichž podpis musí obsahovat průvodní košilka faktury: a) Účetní – kontrola formální správnosti dokladu, zaúčtování a založení dokladu. b) Hlavní účetní – Povinnosti hlavní účetní jsou popsány v Článku 4, odst. 2, písm. c) této směrnice. c) Osoba odpovídající za věcnou správnost – tato osoba nemusí být vždy delegována, podpis osoby odpovídající za věcnou správnost není obligatorní, pokud průvodní košilka obsahuje podpis příkazce. d) Příkazce operace – Povinnosti příkazce operace jsou popsány v Článku 4, odst. 2, písm. a) této směrnice. Příkazci operací jsou dále řešeni samostatnou vnitřní normou „Určení příkazce a správce rozpočtu pro jednotlivé zakázky a nákladová střediska VŠTE“. e) Správce rozpočtu – Povinnosti správce rozpočtu jsou popsány v Článku 4, odst. 2, písm. b) této směrnice. Správci rozpočtů jsou dále řešeni 10 samostatnou vnitřní normou „Určení příkazce a správce rozpočtu pro jednotlivé zakázky a nákladová střediska VŠTE“. f) Hlavní účetní – povinnosti hlavní účetní jsou popsány v Článku 4, odst. 2, písm. c) této směrnice. Ke kontrole dochází vždy před finančním plněním. (10) V případě, že fakturu z nějakého důvodu nepodepíše kterýkoli člen finanční kontroly mimo osoby odpovědné za věcnou správnost, je faktura předána příkazci/osobě odpovědné za věcnou správnost k vyřešení nastalé situace s dodavatelem. Faktura nemůže být uhrazena, dokud není podpisová průvodka kompletní. (11) Ekonomický úsek provede úhradu schválených faktur v termínu splatnosti udané dodavatelem. Článek 11 Faktury vydané (1) Základním předpokladem pro vystavení faktury je příslušná smlouva nebo objednávka evidovaná v ESSS případně v Registru smluv. (2) Faktury vydané vystavuje v iFIS pověřený zaměstnanec EÚ, a to na základě pokynu k fakturaci nebo předávacího protokolu zhotoveného příkazcem operace. (3) Faktury vydané musí obsahovat náležitosti daňového dokladu ve smyslu příslušného ustanovení zákona o DPH. (4) Faktury vydané jsou evidovány v číselných řadách, které jsou předmětem přílohy č. 2 této směrnice. Kopie vydaných faktur jsou archivovány na EÚ. (5) Vystavené faktury vydané podléhají schválení účastníky průběžné finanční kontroly dle článku 10, odst. 9 této směrnice. (6) Schválenou fakturu vydanou odesílá účetní prostřednictvím ESSS odběrateli. (7) Pokud pohledávka není uhrazena ve lhůtě splatnosti, zašle EÚ nejpozději do 15 dnů po termínu splatnosti upomínku. Dále bude postupováno dle samostatné vnitřní normy zabývající se vymáháním pohledávek. (8) Koncem roku zašle odpovědný zaměstnanec EÚ dlužníkům výzvu k odsouhlasení pohledávek. (9) Na pohledávky po splatnosti lze tvořit opravné položky podle platných zákonů. Článek 12 Opravné doklady – dobropisy, vrubopisy (1) Opravné daňové doklady – dobropisy jsou zpracovány stejným způsobem jako faktury přijaté. (2) Opravné daňové doklady – vrubopisy jsou zpracovány stejným způsobem jako faktury vydané. 11 Článek 13 Vnitroobjednávky VŠTE (1) Vnitroobjednávka slouží k objednávání služeb, výrobků nebo zboží mezi jednotlivými úseky VŠTE. Tento dokument je předmětem přílohy č. 4 této směrnice. (2) Vnitroobjednávku sestavují zaměstnanci pověření vedoucím pracovníkem úseku hospodařícího s vlastním rozpočtem. (3) Vnitroobjednávku podepsanou vedoucím pracovníkem předá pověřený zaměstnanec úseku elektronicky (naskenovanou) nebo fyzicky vedoucímu dodavatelského úseku, který potvrdí podpisem akceptaci vnitroobjednávky. (4) Po realizaci objednaného plnění předá vedoucí objednávajícího střediska vnitroobjednávku doplněnou o informaci o poskytnutém plnění na EÚ, kde tato poslouží jako podklad pro přeúčtování vnitro-nákladů a vnitro-výnosů. Článek 14 Doklady majetkové evidence A. Hmotný a nehmotný dlouhodobý majetek: (1) Dlouhodobému majetku je na základě faktury a technické dokumentace majetku založena inventární karta a přiděleno inventární číslo. Inventární karta dlouhodobého majetku je vedena v elektronické podobě v iFIS, v modulu Dlouhodobý majetek. (2) Protokol o zařazení do užívání je vytištěn ze systému iFIS a založen spolu s kopií faktury a technické dokumentace majetku. (3) Účetní doklad o účetních odpisech dlouhodobého majetku je vystavován referentem majetku, vždy k poslednímu dni v měsíci. Doklad je generován v iFIS a podléhá schválení účastníků průběžné finanční kontroly. (4) Majetek, který byl v průběhu roku prodán či darován, je vyřazen z evidence na základě faktury vydané nebo darovací smlouvy. (5) V rámci řádné inventury je na konci roku zkontrolován stav majetku. Dílčí inventarizační komise předkládají likvidační komisi (LIK) návrhy na vyřazení majetku, jehož stav není slučitelný s užíváním. (6) O vyřazení majetku rozhoduje LIK, která vystavuje zápis o vyřazení majetku, na jehož základě je majetek vyřazen z evidence v iFIS (vyřazení účetním dokladem) a vytištěn Protokol o vyřazení majetku. (7) Doklady o zařazení a vyřazení majetku podléhají schválení účastníky průběžné finanční kontroly. (8) Účastníci finanční kontroly: a) Příkazce: rektor b) Správce rozpočtu: ředitel EÚ c) Hlavní účetní: hlavní účetní 12 B. Drobný hmotný a nehmotný dlouhodobý majetek: (1) Je veden v ekonomickém systému v modulu Drobný majetek na inventárních kartách a v účetní evidenci na podrozvahových účtech. (2) Nově nabytý majetek je zařazen do evidence v iFIS a je mu přiděleno inventární číslo. (3) Majetek, který má charakter mobilního elektronického zařízení (mobilní telefon, GPS navigace, fotoaparát, notebook apod.) je svěřován zaměstnancům do užívání na základě „Potvrzení o převzetí svěřených prostředků“, které jsou zaměstnanci povinni podepsat. (4) Účetní toto svěření mobilního zařízení zaznamená do iFIS. (5) V případě vrácení svěřeného majetku obdrží zaměstnanec Potvrzení o vrácení svěřeného zařízení. Zaměstnanec EÚ změní informaci o odpovědné osobě v iFIS. (6) V rámci řádné inventury je na konci roku zkontrolován stav majetku. Dílčí inventarizační komise předkládají likvidační komisi návrhy na vyřazení majetku, jehož stav není slučitelný s užíváním. (7) Majetek, který byl v průběhu roku prodán či darován, je vyřazen z evidence na základě faktury vydané nebo darovací smlouvy. (8) O vyřazení majetku rozhoduje LIK, která vystavuje zápis o vyřazení majetku, na jehož základě je majetek vyřazen z evidence v iFIS a současně odepsán z podrozvahové evidence. (9) Doklady o zařazení a vyřazení drobného majetku, stejně jako inventární karty nejsou evidovány v listinné podobě. Jsou k dispozici pouze v elektronické podobě v iFIS. V listinné podobě je evidován pouze zápis LIK – Protokol o vyřazení majetku. Článek 15 Doklady skladové evidence – Menza VŠTE (1) Menza VŠTE (dále jen „Menza“) vede položkovou skladovou evidenci v systému ISKaM, účetní evidence je vedena v systému iFIS. (2) V systému iFIS jsou zásoby materiálu a zboží evidovány na analytických účtech. (3) Skladové karty zásob jsou vedeny elektronicky v systému ISKaM. (4) V systému ISKaM jsou za tímto účelem zřízeny dva sklady: a) Hlavní sklad – slouží k evidenci surovin; b) Výdejní sklad – slouží k evidenci zboží a hotových výrobků. (5) Vedoucí Menzy sestavuje jídelníček vždy na měsíc dopředu. Jídelníček na další měsíc uveřejňuje nejpozději 10 pracovních dní před začátkem daného měsíce. (6) Vedoucí menzy objednává zásoby materiálu a zboží dle článku 9 této směrnice. (7) Příjem zásob na sklad – vedoucí Menzy kontroluje kvalitu a množství dodaného zboží ve vazbě na objednávku a dodací list/fakturu. V případě, že přijaté zásoby neodpovídají objednávce, jsou vráceny dodavateli. Pokud je zjištěn nesoulad mezi množstvím dodaným a uvedeným na dodacím listě, jedná vedoucí Menzy o opravě dodacího listu s dodavatelem. Jsou-li dodané zásoby v pořádku, vystaví vedoucí Menzy příjemku v ISKaM. Příjemku předává vedoucí menzy na EÚ, 13 kde dojde ke spárování příjemky s došlou fakturou. EÚ kontroluje, zda příjemka souhlasí s fakturou, pokud ne, vrací příjemku vedoucímu Menzy, který zjištěný rozdíl projedná s dodavatelem. Jestliže je příjemka v pořádku, je podle nich zaúčtováno pořízení zásob na sklad v systému iFIS. Přijatá faktura je zpracována dle článku 10 této směrnice. (8) Vratka dodavateli – vystavuje vedoucí Menzy ke zboží nebo materiálu, které bylo již přijato na sklad dle odstavce 5 a teprve až poté byla odhalena vada. Takového zboží je reklamováno a vráceno dodavateli a na základě dobropisu se vystavuje v systému ISKaM doklad Vratka dodavateli. Tento doklad je předáván na EÚ, které ho spáruje s dobropisem a na jeho základě zaúčtuje úbytek materiálu. (9) Vedoucí Menzy: sestavuje plány výroby pro jednotlivé dny na základě předem vytvořeného jídelníčku v ISKaM, provádí kontrolu a úpravy normy produktů, které jsou daný den v plánu výroby. Zjistí, zda jsou všechny potřebné suroviny skladem, případně je převede prostřednictvím převodky. Vytvoří v ISKaM na základě norem spotřeby a plánovaného množství výroby doklady Výdejka do výroby a Příjemka z výroby. Na základě dokladu výdejka do výroby probíhá spotřeba surovin ze skladu. Zaměstnanci Menzy připraví pokrmy dle plánu výroby. Následuje jejich prodej – výdej. Po ukončení prodeje provede určený zaměstnanec uzávěrku odběrů za daný den. Následně je v ISKaM vytvořena výdejka na uzavřené odběry a eventuálně též doklad neprodaná jídla, v případě, že nebyly všechny vyrobené produkty daný den prodány. Produkty Menzy spotřebované v rámci organizace mohou být vydány ze skladu teprve poté, co byl vytvořen doklad o použití. (10) Spotřebu materiálu, výrobu a prodej produktů dokladuje Menza následujícími doklady, které tam zároveň zůstávají uloženy: a) Výdejky do výroby – slouží k odtěžení použitých surovin ze skladů. b) Příjemky z výroby – slouží k přijetí vyrobených výrobků na výdejní sklad. c) Výdejky – slouží k vydání prodaných výrobků ze skladu. d) Doklady neprodaná jídla – slouží k odpisu neprodaných výrobků podléhajících zkáze ze skladu. e) Převodky – slouží k převodu surovin a zboží mezi sklady. (11) Doklad o použití je vystavován v případě spotřeby občerstvení vyrobeného v Menze v rámci VŠTE. Vystavuje ho EÚ na základě příjemky z výroby, kterou vystaví vedoucí Menzy a předá na EÚ a vnitro-faktury, kterou v systému ISKaM vytvoří účetní, aby mohlo být zboží vydáno ze systému ISKaM. Doklad o použití podléhá schválení účastníky průběžné finanční kontroly dle článku 10 odst. 9 této směrnice. Doklad o použití slouží k odvedení DPH a zaúčtování nákladů na příslušné středisko. (12) Na konci každého kalendářního měsíce se provádí inventura skladových zásob. Vedoucí Menzy vytiskne inventurní soupisy bez udání množství zásob skladem. Pověření zaměstnanci Menzy provedou fyzickou kontrolu zásob a zjištěný stav doplní do inventurních soupisů. Vyplněné inventurní soupisy předají vedoucímu Menzy, který skutečně zjištěné stavy zanese do ISKaM. Vedoucí Menzy poté uzavře inventuru. Pokud byly inventurou zjištěny rozdíly, vygeneruje ISKaM doklady Přebytek z inventury, a Manko z inventury. Vedoucí Menzy následně předá informaci o vzniklých dokladech na EÚ. Účetní přezkoumá vzniklý doklad Manko z inventury. V případě, že je inventurou zjištěno manko nad normu 14 (norma spotřeby zásob je stanovena směrnicí VŠTE), je manko nad normu předepsáno k úhradě VŠTE odpovědným zaměstnancům. Předpis manka k úhradě podléhá schválení účastníky průběžné kontroly. Schválený předpis k úhradě manka je předán zaměstnanci a na jeho základě je v iFIS vystavena pohledávka za zaměstnancem. Tento je povinen manko uhradit v hotovosti na pokladně VŠTE. Změna stavu vztahující se k inventurním rozdílům zásob je pak zaúčtována v rámci měsíčních uzávěrek. (13) Na konci každého kalendářního měsíce po provedení inventury se provádí uzávěrka skladů v programu ISKaM. Uzávěrce skladů předchází kontrola všech dokladů vytvořených v ISKaM, kterou provádí určená účetní. Zjistí-li účetní nedostatky, vyzve vedoucího Menzy k jejich odstranění. Účetní pak vytvoří měsíční uzávěrku skladů, na jejímž základě zaúčtuje příjem a spotřebu zboží a surovin do iFIS. Účetní provádí též kontrolu stavu skladů v ISKaM na účty hlavní knihy. (14) V rámci závěrkových prací účetní následně uzavře doklady v ISKaM a přenese data o tržbách do iFIS. Účetní zkontroluje přenesená data, jejich potvrzením vytvoří účetní doklad k tržbám. Na základě tohoto dokladu vypracuje účetní daňový doklad, kterým odvede DPH ze zaúčtovaných tržeb. Oba doklady podléhají podpisu účastníky průběžné finanční kontroly. Článek 16 Doklady skladové evidence – Podatelna – spotřební materiál (1) Zaměstnanci podatelny VŠTE objednávají spotřební materiál dle článku 9 této směrnice. (2) Zaměstnanci podatelny VŠTE provádějí kontrolu dodaného materiálu, a to konkrétně kvalita (v rámci svých možností), cena a množství. Pokud materiál neodpovídá objednávce, vrátí zaměstnanec materiál dodavateli. (3) Zaměstnanci podatelny kontrolují správnost dodacího listu, tedy zda dodací list koresponduje s dodaným materiálem a též, zda doručená faktura koresponduje s dodacím listem. V případě, že je zjištěn nesoulad, jednají zaměstnanci s dodavatelem o opravě dodacího listu případně faktury. (4) Zaměstnanci dále zpracují došlou fakturu dle článku 10 této směrnice. (5) Došlý materiál je následně předán NS, které si tento materiál objednalo a zde je také spotřebován. (6) Jedná-li se o materiál, který zaměstnanci podatelny pořizují na sklad, vyhotoví zaměstnanci podatelny v iFIS příjemku na základě došlé faktury. (7) Materiál ze skladu zaměstnanci podatelny vydávají na základě písemných požadavků jednotlivých NS. (8) Při výdeji objednaného materiálu na základě požadavků jednotlivých úseků vytvoří zaměstnanci podatelny výdejku. Materiál je potom na základě výdejky zaúčtován na příslušné NS úseku. Příkazce operace schvaluje výdej materiálu svým podpisem na výdejce. 15 Článek 17 Doklady skladové evidence – Úsek vnějších vztahů (dále jen „ÚVV“) – reklamní předměty určené k prodeji (1) Evidence zásob reklamních předmětů je vedena pro prodejní zásoby v systému iFIS. (2) ÚVV má pouze jeden sklad, v němž eviduje zboží určené k prodeji. (3) ÚVV vytváří stejné doklady jako Podatelna, článek 16. (4) Inventura zásob na ÚVV se provádí periodická v pololetí a řádná k 31. 12. dle příslušné vnitřní normy VŠTE. Článek 18 Doklady skladové evidence – Knihovna – knihy a skripta určená k prodeji (1) Evidence zásob materiálu Knihovny je vedena pro prodejní zásoby v systému ISKaM. (2) Knihovna má pouze jeden sklad, v němž eviduje knihy, skripta, CD a ostatní výrobky a zboží určené k prodeji. (3) Knihovna vytváří stejné doklady jako Menza, článek 15, vyjma dokladů o převodu zásob ze skladu na sklad a dokladu neprodaná jídla, které knihovna nevytváří. Doklady Příjemka do výroby, Výdejka z výroby a Výdejka nevytváří Knihovna v denním režimu, nýbrž jenom před koncem měsíce. (4) Inventura zásob se v knihovně provádí periodická v pololetí a řádná k 31. 12. dle příslušné vnitřní normy VŠTE. Článek 19 Mzdové doklady (1) Pracovní smlouva, Dohoda o provedení práce (DPP), Dohoda o pracovní činnosti (DPČ), Mzdové výměry, Smlouvy o mzdě jsou pracovně právní listiny, vypracované Ekonomickým úsekem, podepsané rektorem, nebo pověřeným ředitelem ústavu a zaměstnancem. O vzniku pracovněprávních vztahů blíže pojednává článek 8 této směrnice. (2) Výkaz práce je podkladem pro zpracování mezd mzdovou účetní v mzdovém systému. Výkaz práce je generován v docházkovém systému VEMA. Pouze výkaz práce k DPP či DPČ je zpracováván ručně. Aktuální podoba výkazu práce k DPP a DPČ je dostupná na: https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/ekonomicky_usek/form/2056944/2175689/ (3) O výkazu práce blíže pojednává Pracovní řád v platném znění. Výkaz je podepsaný odpovědným vedoucím daného úseku, doplněný příp. dovolenkami, či potvrzeními, resp. rozhodnutími o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance, potvrzením o lékařské prohlídce, kopií cestovního příkazu a všemi dalšími potvrzeními dokládajícími konkrétní změny v docházce, případně jejich kopiemi. Podkladem pro zpracování mezd zaměstnanců pracujících na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP, DPČ) je výkaz práce za zaměstnance pracujícího na dohodu, který může být nahrazen pokynem k proplacení odměny. Výkaz nebo pokyn je podepsaný 16 odpovědným vedoucím daného úseku, pro který zaměstnanec na tuto dohodu pracuje. Tyto doklady jsou uloženy na EÚ. (4) Vnitřní účetní doklady k účtování o mzdách, odvodu pojistného na sociální a zdravotní pojištění, daních ze mzdy a srážkách ze mzdy vypracovává mzdová účetní v mzdovém systému. Data jsou poté exportována do ekonomického systému iFIS, kde dojde k jejich zaúčtování. Účetní doklady o mzdách podléhají schválení účastníky průběžné finanční kontroly. (5) Mzdy jsou vypláceny v hotovosti nebo převodem na bankovní účet (BÚ) zaměstnance. (6) V případě úhrady mezd v hotovosti sestavuje mzdová účetní Výplatní listiny mezd, které předává na pokladnu VŠTE. Pokladna archivuje výplatní listinu a výdajové pokladní doklady, na nichž zaměstnanci potvrzují převzetí mzdy či odměny z dohody. (7) Při výplatě mezd převodem na účty zaměstnanců generuje mzdová účetní Platební příkazy v aplikaci Vema, takto vygenerované příkazy jsou z aplikace Vema importovány do internetového bankovnictví. Současně jsou v listinné podobě předány k podpisu příkazci a správci rozpočtu. Na základě podepsaných platebních příkazů, provede pověřený zaměstnanec EÚ odeslání dávky z internetového bankovnictví. (8) Výplatní listina i Platební příkazy podléhají schválení průběžné finanční kontroly, příkazcem operace je ředitel EÚ. Správnost údajů je potvrzena podpisem mzdové účetní. (9) Výjimečně lze zaslat výplatu mzdy též poštovní poukázkou. Při zasílání výplaty mzdy poštovní poukázkou je dokladem ústřižek od poštovní poukázky potvrzený Českou poštou, s. p. s uvedením data poukázání peněz. Originál ústřižku je založen u výdajového pokladního dokladu, kopie ústřižku zůstává založena na mzdové účtárně. Článek 20 Pokladní operace (1) Limity pokladních hotovostí jsou stanoveny samostatnou vnitřní normou podle potřeby VŠTE. (2) Pokladní kniha slouží k zaznamenávání všech příjmů a výdajů pokladny, vede se pouze v iFIS. (3) Příjmové a výdajové pokladní doklady vystavuje pokladní v iFIS při příjmu nebo výdeji peněz. (4) Příjmový pokladní doklad na úhradu za uskutečněné zdanitelné plnění musí obsahovat veškeré náležitosti zjednodušeného daňového dokladu v souladu s platným zákonem o dani z přidané hodnoty. (5) Při příjmu peněz do pokladny je pracovník podatelny povinen zkontrolovat, zda je v iFIS evidována pohledávka za platící osobou. Následně vystaví příjmový pokladní doklad ve dvou stejnopisech. Po přijetí a kontrole hotovosti, předá pokladní platící osobě jeden orazítkovaný a podepsaný stejnopis příjmového pokladního dokladu. Druhý stejnopis založí pokladní na podatelně do příslušného šanonu. 17 (6) Příjmové doklady rozlišujeme: a) Běžný příjmový doklad – předdefinovaný účel platby určuje, za co plátce platí, využívá se pro opakované platby od mnoha různých plátců, lze též využít v případě, kdy není zřejmé, čeho se přijatá platba týká (neidentifikované platby). b) Příjmový pokladní doklad na úhradu pohledávky – VŠTE eviduje pohledávku za konkrétním plátcem. (7) Při výdeji peněz z pokladny je pokladní povinen zjistit, zda je evidován závazek vůči konkrétnímu zaměstnanci. Pokud závazek vůči zaměstnanci není evidován, pokladní dále prověří, zda se nejedná o výdej peněžních prostředků na základě existujícího účelu platby. Pokud není v iFIS založen odpovídající účel platby, musí zaměstnanec požadující vydání peněžní hotovosti kontaktovat EÚ, které po předložení relevantních dokladů zřídí závazek vůči této osobě v iFIS. Následuje vystavení výdajového pokladního dokladu a jeho předložení k podpisu příjemci peněz a vydání finanční hotovosti. Podepsaný výdajový doklad je uložen do příslušného šanonu. (8) Výdajové pokladní doklady rozlišujeme: a) Výdajový pokladní doklad na úhradu závazků evidovaných v systému iFIS dle článku 10, této směrnice. b) Výdajový pokladní doklad na úhradu závazků k zaměstnanci evidovaných v systému iFIS dle článku 21 této směrnice. c) Běžný výdajový pokladní doklad – na základě předdefinovaných účelů platby – možnost vystavování běžných výdajových dokladů je omezena zřízenými účely platby při výdeji nelze použít neidentifikovanou platbu. Článek 21 Pokladní operace v pokladně ISKAM (1) Limity pokladních hotovostí jsou stanoveny samostatnou vnitřní normou podle potřeby VŠTE. (2) Pokladní kniha slouží k zaznamenávání všech příjmů a výdajů pokladny, vede se v systému ISKAM. (3) Příjmové a výdajové pokladní doklady vystavuje pokladní v ISKAM při příjmu nebo výdeji peněz. (4) O příjmový pokladní doklad se jedná v případě, že se částka nabíjí na konto ISKAM. (5) O výdajový pokladní doklad se jedná v případě, že se částka vybíjí z konta ISKAM. Článek 22 Závazky za zaměstnance (1) Podkladem pro založení závazku vůči zaměstnanci je daňový doklad (zjednodušeným daňovým dokladem), který obsahuje náležitosti daňového dokladu dle zákona o DPH. 18 (2) Při předložení více zjednodušených dokladů k úhradě za hotové peníze musí být tyto doklady očíslovány a doplněny průvodní soupiskou (tj. seznamem dokladů) obsahující popis, částku a součet. (3) Účetní založí na základě předložených dokladů závazek za zaměstnanci do iFIS. Vzniklý účetní doklad musí být podepsán účastníky průběžné finanční kontroly. (4) Teprve po podpisu účastníky průběžné finanční kontroly uvolní účetní v iFIS závazek k proplacení. Zároveň účetní elektronicky informuje zaměstnance o uvolnění závazku k proplacení. (5) V případě, že byla zaměstnanci poskytnuta záloha, provede účetní vyúčtování zálohy proti závazku. Pokud výše poskytnuté zálohy převýší částku doloženou doklady, vzniká pohledávka vůči zaměstnanci, který je povinen na základě výzvy k úhradě pohledávky vzniklou pohledávku uhradit. Článek 23 Zálohy A. Stálé zálohy (1) Stálé zálohy jsou poskytovány vždy začátkem kalendářního roku vedoucímu Provozně-technického oddělení a vedoucímu Menzy. Zálohy jsou poskytovány na základě podané žádosti schválené příkazcem a správcem rozpočtu podle článku 9 odst. 7 této směrnice. (2) Po předložení schválené žádosti jsou stálé zálohy vyplaceny na pokladně, žádost je přiložena k vytvořenému pokladnímu dokladu. (3) Vyúčtování nákupů probíhá průběžně. Výše stálé zálohy se v průběhu roku nemění. (4) Vratka stálé zálohy probíhá opět na pokladně ke konci kalendářního roku. Stálá záloha se vrací ve výši, ve které byla poskytnuta. B. Zálohy na mzdu (1) Zaměstnanec žádá o zálohu na mzdu prostřednictvím „Žádost zaměstnance o zálohu na mzdu“ umístěném na: https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/ekonomicky_usek/form/zadosti_zamestnanci /?lang=cs (2) Žádost o zálohu na mzdu schvaluje mzdová účetní a správce rozpočtu. (3) Schválenou žádost předá zaměstnanec na pokladnu VŠTE, kde mu je záloha vyplacena. (4) Referenti EÚ obsluhující pokladnu VŠTE doplní na žádost datum vyplacení zálohy, číslo pokladního dokladu a svůj podpis. (5) Referenti EÚ (pokladní) předají žádost zpět mzdové účetní k dalšímu zpracování pro potřeby mezd. 19 C. 1 Zálohy na zahraniční služební cestu (1) Žádost o vyplacení zálohy předkládá zaměstnanec vyslaný na služební cestu spolu s podepsaným cestovním příkazem na EÚ nejpozději do 4 pracovních dnů před zahájením služební cesty. (2) Aktuální podoba žádosti o zálohu na služební cestu je dostupná na: https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/ekonomicky_usek/form/2056945/?lang=cs (3) Pověřený pracovník EÚ ověří adekvátnost požadované zálohy svým podpisem. Žádost o zálohu schvaluje správce rozpočtu. (4) Zálohu na služební cestu pak zanese do iFIS. Originál žádosti je založen na EÚ spolu s vytvořeným dokladem. (5) Cestovní příkaz je předán na pokladnu. (6) Finanční účetní EÚ vyzve zaměstnance k vyzvednutí zálohy. (7) Při vyplácení zálohy pokladní zaznamená výši vyplacené zálohy a kurz poskytnuté měny na cestovní příkaz a tento následně vrátí zaměstnanci vyslanému na služební cestu. C. 2 Zálohy na tuzemskou služební cestu (1) Žádost o vyplacení zálohy předkládá zaměstnanec vyslaný na služební cestu na EÚ nejpozději do 4 pracovních dnů před zahájením služební cesty. (2) Aktuální podoba žádosti o zálohu na služební cestu je dostupná na: https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/ekonomicky_usek/form/2056945/?lang=cs (3) Pověřený pracovník EÚ potvrdí svým podpisem adekvátnost výše požadované zálohy a existenci schváleného cestovního příkazu v systému Vema. Žádost o zálohu schvaluje správce rozpočtu. (4) Schválenou žádost předá zaměstnanec na pokladnu VŠTE, kde mu je záloha vyplacena. (5) Referenti EÚ obsluhující pokladnu VŠTE doplní na žádost datum vyplacení zálohy, číslo pokladního dokladu a svůj podpis. (6) Referenti EÚ (pokladní) předají žádost účetní k dalšímu zpracování. D. Zálohy na drobné výdaje (1) Zaměstnanec pověřený provedením nákupu za hotové může za tímto účelem požádat o poskytnutí jednorázové zálohy. (2) Žádost o vyplacení zálohy schvaluje příkazce a správce rozpočtu podle článku 8 odst. 7 této směrnice. (3) Zaměstnanec předá schválenou žádost účetní, která zanese zálohu do iFIS. (4) Záloha může být poté pokladnou proplacena. (5) Vyúčtování záloh na nákup za hotové provedou pověření zaměstnanci do konce příslušného měsíce, nejpozději do 3. pracovního dne následujícího měsíce. (6) Vyúčtování záloh provádí účetní dle článku 17 této směrnice. 20 (7) Účetní informuje prostřednictvím emailu zaměstnance o případných přeplatcích či nedoplatcích, které je tento zaměstnanec povinen vyrovnat na pokladně. Článek 24 Cestovní příkaz A. Cestovní příkaz – zahraniční (1) Cestovní příkaz je vystavován zaměstnancem vyslaným na služební cestu a schvalován vedoucím příslušného úseku VŠTE hospodařícího s vlastním rozpočtem. (2) Aktuální podoba cestovních příkazů je dostupná na: https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/ekonomicky_usek/form/2056945/?lang=cs (3) Zahraniční služební cesty podléhají schválení prorektorovi – statutárnímu zástupci rektora. (4) Použití soukromého vozidla pro účel služební cesty upravuje příslušná vnitřní norma VŠTE. (5) Cestovní příkaz slouží jako podklad k vyúčtování cestovních nákladů služební cesty. Zaměstnanec je povinen odevzdat vyplněný cestovní příkaz spolu s doklady za uskutečněné výdaje a schválený příkazcem u zahraničního cestovního příkazu prorektorovi – statutárnímu zástupci rektora na EÚ nejpozději do 10 pracovních dnů od ukončení pracovní cesty. Cestovní příkaz je následně do 10 pracovních dnů zpracován na EÚ, tím vznikne pohledávka nebo závazek vůči zaměstnanci, které podléhají schválení účastníky průběžné finanční kontroly. (6) Schválené doklady jsou uvolněny k proplacení. Zaměstnanec je o tom e-mailem informován zaměstnancem EÚ. (7) Vyúčtování zahraničních pracovních cest upravuje zákoník práce a příslušné vnitřní normy VŠTE. B. Cestovní příkaz – tuzemský (1) Cestovní příkaz je vystavován zaměstnancem vyslaným na služební cestu a schvalován vedoucím příslušného úseku VŠTE hospodařícího s vlastním rozpočtem. (2) Cestovní příkaz je vystavován zaměstnancem vyslaným na služební cestu a schvalován vedoucím příslušného úseku VŠTE hospodařícího s vlastním rozpočtem. (3) Tuzemský cestovní příkaz je vyplňován elektronicky na portále Vema. Uživatelská příručka je uložena na IS v dokumentech EÚ. (4) Použití soukromého vozidla pro účel služební cesty upravuje příslušná vnitřní norma VŠTE. (5) Cestovní příkaz slouží jako podklad k vyúčtování cestovních nákladů služební cesty. Zaměstnanec je povinen odevzdat vyplněný cestovní příkaz spolu s doklady za uskutečněné výdaje a schválený příkazcem na EÚ nejpozději do 10 pracovních dnů od ukončení pracovní cesty. 21 (6) Cestovní příkaz je zpracován ve finanční účtárně a následně předán do mzdové účtárny k výplatě. (7) Výplata cestovních náhrad je provedena bezhotovostním převodem na účet zaměstnance jako mimomzdové plnění v termínu výplaty mezd. (8) Vyúčtování tuzemských pracovních cest upravuje zákoník práce a příslušné vnitřní normy VŠTE. Článek 25 Dohoda o hmotné odpovědnosti (1) Dohoda o hmotné odpovědnosti je sepsána se všemi osobami, které mají právo nakládat s hotovostí, bankovními účty, kartami CCS, ceninami a zásobami. (2) Zaměstnanci s právem nakládat s hotovostí a ceninami jsou povinni nejméně jedenkrát měsíčně kontrolovat, zda finanční hotovost v pokladně odpovídá záznamům v pokladní knize a zda evidenční stav skladu souhlasí se skutečností. (3) Pokladní hotovost, ceniny i zásoby podléhají provádění periodické inventarizace dle příslušné vnitřní normy VŠTE. (4) Pokud je zjištěno manko v hodnotách svěřených na základě hmotné odpovědnosti, je příslušný zaměstnanec povinen manko uhradit. (5) Manko zjištěné na hodnotách svěřených na základě hmotné odpovědnosti předepisuje k úhradě EÚ, příkazcem operace je ředitel EÚ. Článek 26 Doklady o provozu vozidla (1) Typy a oběh dokladů autoprovozu jsou řešeny samostatnou vnitřní normou VŠTE. Článek 27 Doklady související s výplatou stipendií (1) Poskytování stipendií se řídí Stipendijním řádem VŠTE a příslušnou vnitřní normou VŠTE. (2) Mimořádná stipendia a stipendia v případech zvláštního zřetele hodných, s výjimkou prospěchových stipendií, jsou schvalována na základě podaných návrhů na udělení stipendia. Návrh vedoucího pracovníka na přidělení mimořádného stipendia nebo stipendia v případech zvláštního zřetele hodných jsou umístěna na: https://is.vstecb.cz/auth/do/vste/ekonomicky_usek/form/2056942/?lang=cs Návrhy na udělení stipendia podávají vedoucí pracovníci VŠTE. Návrh podléhá schválení účastníky předběžné finanční kontroly dle článku 9 odst. 11 této směrnice. (3) Schválený návrh u stipendií uvedených v odst. 2 je předán na Právní oddělení, které vyhotoví rozhodnutí o přiznání stipendia. 22 (4) Jeden stejnopis rozhodnutí předá pověřený pracovník Právního oddělení na EÚ jako podklad pro výplatu stipendia, druhý stejnopis v el. podobě zasílá studentovi společně s textem o přiznání stipendia prostřednictvím e-mailu a následně jej předá na Studijní oddělení (dále jen „SO“) k archivaci do složky studenta. (5) EÚ vystaví účetní doklad – závazek na výplatu stipendia. Závazek podléhá schválení účastníků průběžné finanční kontroly. (6) EÚ uvolní schválený závazek k proplacení. (7) Ubytovací, prospěchová a sociální stipendia jsou studentům přiznána na základě podané žádosti za předpokladu splnění všech podmínek stanovených Stipendijním řádem VŠTE a navazujícími vnitřními normami. V takovém případě vystaví SO rozhodnutí o poskytnutí stipendia. (8) SO vytváří hromadný pokyn k vyplacení stipendia. Vedoucí SO předává „Pokyn k vyplacení stipendií“ v listinné podobě, které musí být opatřeny podpisy zaměstnance odpovídajícího za věcnou a formální správnost na EÚ. (9) SO zároveň zašle EÚ identický elektronický příkaz k úhradě. (10) EÚ zaslaný příkaz naimportuje do internetového bankovnictví a odešle k proplacení. EÚ vystaví účetní doklad o přiznání a výplatě stipendií. (11) Účastníci předběžné finanční kontroly: a) Příkazce: rektor b) Správce rozpočtu: ředitel EÚ (12) Účastníci průběžné finanční kontroly: a) Příkazce: rektor b) Správce rozpočtu: ředitel EÚ c) Hlavní účetní: hlavní účetní Článek 28 Ostatní doklady (1) Daňová přiznání vyhotovuje EÚ na základě výstupů z iFIS a dle platného legislativního rámce. Podepisuje je rektor případně ředitel EÚ. (2) Vnitřní přeúčtování a interní doklady vystavuje hlavní účetní, kontroluje je ředitel EÚ a příkazce operace. (3) Inventarizace se provádí na základě písemného příkazu rektora. Postup inventarizace se řídí příslušnou vnitřní normou VŠTE. Z výsledku inventarizace se pořizuje zápis o provedení inventury, který je archivován na EÚ. V případě zjištění manka, škody nebo přebytku je o tomto sepsán protokol, který poté slouží jako podklad pro zaúčtování vzniklého manka, škody nebo přebytku. Protokol předává inventurní komise na EÚ. O předpisu vzniklého manka nebo škody k úhradě rozhoduje ředitel EÚ. (4) Opravy účetních záznamů: a) Opravným účetním zápisem se rozumí oprava zápisu, tj. nesprávný zápis se přeškrtne a doplní novým správným zápisem. Původní zápis musí zůstat čitelný. K opravenému zápisu připojí zaměstnanec, který opravu provedl, datum a svůj podpis. 23 b) Opravným účetním dokladem se rozumí oprava dokladu, tj. vyhotoví se nový účetní doklad, na základě kterého se opraví původní nesprávný účetní zápis. c) Stornem účetního dokladu se rozumí operace, při níž se původní doklad stornuje a zaúčtuje se nový účetní doklad. Článek 29 Kalkulační vzorec pro kurzy v rámci CŽV (1) Kalkulační vzorec (Příloha č. 5) pro kurzy celoživotního vzdělávání zachycuje výpočet ceny nového kurzu bez DPH na jednu osobu či více osob s pomocí vyčíslení nákladů, jednotlivých režií a zisku pro jednotlivé útvary, úseky a ústavy. (2) Prvotní náklad zachycuje náklad ústavu, jež kurz vytváří, na mzdy, učební pomůcky a další věci nezbytné k přípravě samotného kurzu. (3) Výrobní režie představuje náklady pro ústav (např. přípravné práce na kurzu, nájemné, atp.), je ve výši od 20 % do 30 % z výše prvotního nákladu. (4) Marketingová režie zachycuje náklad na marketingovou komunikaci, je ve výši od 20 % do 30 % z prvotního nákladu a výrobní režie. (5) Režijní náklady představují administrativní úkony s kurzem spojené, fixní výše nákladů je 20 % z prvotních nákladů, výrobní režie a marketingové režie. Režijní náklady se dále rozdělují mezi výše uvedené útvary v poměru 40 % pro útvar Kvestora, 20 % pro Ekonomický úsek, 20 % pro útvar Rektora a 20 % pro ÚŘAS. (6) Výši zisku určí navrhovatel kurzu, a to procentem z výše celkových nákladů zahrnujících prvotní náklad, výrobní a marketingovou režii a režijní náklady. Zisk se dále rozděluje mezi primárního tvůrce kurzu, a to ve výši 60 %, mezi sekundárního tvůrce, a to ve výši 20 %, a mezi ÚŘAS ve výši 20 %. (7) Výpočet režií a zisku se provádí pomocí kalkulačního vzorce v příloze č. 5. V tabulce kalkulačního vzorce lze doplnit tyto hodnoty: a) název kurzu, b) výši prvotního nákladu, c) výši výrobní režie v procentech, d) výši marketingové režie v procentech, e) primárního tvůrce a sekundárního tvůrce. (8) Buňky, které lze doplnit, jsou označeny tučným orámováním. Výše režií musí být ve stanoveném rozmezí. Není-li doplněna hodnota v odpovídající výši, zabarví se buňka režií červenou barvou. Je-li přiřazena hodnota v příslušné výši, buňka režií se změní na barvu zelenou. Další kalkulace probíhají dle zadaného automaticky. ČÁST IV ARCHIVACE ÚČETNÍCH DOKLADŮ (1) Archivace účetních dokladů je prováděna ve smyslu § 31 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě, ve smyslu vyhlášky č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby a platného Spisového a skartačního řádu VŠTE. 24 ČÁST V PODPISOVÉ VZORY, PODPISOVÁ OPRÁVNĚNÍ (1) Podpisové vzory a podpisová oprávnění jsou předmětem samostatné vnitřní normy VŠTE. ČÁST VI ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ (1) Tato směrnice v aktuálním znění nabývá účinnosti dnem 12. 10. 2021. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD. v. r. prorektor – statutární zástupce rektora 25 Seznam použitých zkratek: AP akademický pracovník BÚ bankovní účet CCV Centrum celoživotního vzdělávání CŽV celoživotní vzdělávání DPČ dohoda o pracovní činnosti DPP dohoda o provedení práce EÚ Ekonomický úsek ESSS Elektronický systém spisové služby iFIS Finanční informační systém IS Informační systém VŠTE ISKaM Informační systém kolejí a menz ISRS Informační systém registru smluv LIK likvidační komise NS nákladové středisko PIC Projektové a inovační centrum SO Studijní oddělení VŠTE ÚVV Úsek vnějších vztahů THP technickohospodářský pracovník ETMS Excellent Top Manager System – manažerský systém ZVŠ zákon č. 111/1998 o vysokých školách ve znění pozdějších předpisů MRS modul registru smluv v ekonomickém systému iFIS Seznam příloh: Příloha č. 1 Číselné řady Příloha č. 2 Likvidační list Příloha č. 3 Protokol o kontrole smlouvy Příloha č. 4 Vnitroobjednávka VŠTE Příloha č. 5 Kalkulační vzorec