Směrnice č. 3/2017 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích ORGANIZACE STÁTNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY A OBHAJOBA KVALIFIKAČNÍ PRÁCE Datum vydání: 20. 2. 2017 Účinnost od: 20. 2. 2017 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE003243/2017 Počet stran: 7 Počet příloh: 2 Informace o změnách Ruší předpis Směrnice č. 1/2016 Státní závěrečná zkouška u bakalářského studia a obhajoba bakalářské práce Směrnice č. 2/2016 Státní závěrečná zkouška u navazujícího magisterského studia a obhajoba diplomové práce Směrnice č. 13/2013 Organizace SZZ Opatření č. 25/2013 ke Studijnímu a zkušebnímu řádu VŠTE Nadřízené předpisy Studijní a zkušební řád VŠTE Související předpisy Podřízený předpis Rozdělovník Akademická obec VŠTE Vypracoval: Ing. Kristýna Janoušková, v.r. Garant: Ředitel pro administraci studia a celoživotní vzdělávání Podpis: Podpis: Ing. Zuzana Rowland, v.r. Formálně ověřil: Ing. Jaroslav Staněk, v.r. Schválil: Rektor Podpis: Podpis: doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. 1 Článek 1 Úvodní ustanovení (1) Tato směrnice stanoví organizační principy a postupy pro průběh státní závěrečné zkoušky (dále jen „SZZ“) a zadávání, zpracování, odevzdání a obhajobu kvalifikační práce (dále jen „KP“) na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“). (2) Tato směrnice je speciální právní normou vůči Studijnímu a zkušebnímu řádu VŠTE (dále jen „SZŘ“), který problematiku SZZ a obhajoby kvalifikačních prací obecně upravuje. (3) Tato směrnice je závazná pro všechny studijní programy VŠTE. Článek 2 Termín konání SZZ (1) Termín konání SZZ je stanoven zástupcem ředitele ústavu pro pedagogickou činnost (dále jen „ZŘÚPPČ“). SZZ se konají min. 2x ročně a jejich termín je stanovován vždy s ohledem na zkouškové období v daném semestru. Termíny konání SZZ jsou stanoveny Harmonogramem akademického roku. (2) Student se k SZZ přihlašuje přes Informační systém VŠTE (dále jen „IS“) přes sekci Student/Rozpisy témat/Státní závěrečné zkoušky, kde si vybere, na jakou SZZ se chce přihlásit. Balíky SZZ nejsou kapacitně omezeny a každá SZZ má v balíku vydefinovanou prerekvizitu, kterou určuje garant programu. (3) Uzávěrka pro přihlašování a odhlašování k SZZ je vyhlášena minimálně 90 dnů před termínem konání SZZ. (4) V případě, že se student přihlášený nebo zařazený k výkonu SZZ nedostaví ve stanoveném termínu a neomluví-li přijatelně svou neúčast do pěti dnů po uplynutí termínu u ředitele pro administraci studia a celoživotní vzdělávání (dále jen „ŘASCŽV“), je u SZZ hodnocen stupněm „nevyhovující“. Článek 3 Obsah SZZ (1) SZZ se skládá z částí a předmětů stanovených akreditačními materiály příslušného programu. (2) Obhajoba KP je ústní. Zkouška z předmětů SZZ je písemná nebo ústní, popřípadě písemná a ústní. (3) SZZ se mohou konat ve stejném termínu i odděleně. (4) Přehledy okruhů zkoušené problematiky jsou zveřejněny příslušným ústavem nejméně 60 dnů před konáním SZZ včetně dostupné studijní literatury v IS v sekci Dokumenty ve složce příslušného ústavu. Garant programu zodpovídá za schválení okruhů ke SZZ v termínu ZŘÚPPČ příslušného ústavu. 2 Článek 4 Průběh SZZ (1) Volba a příprava místností pro SZZ je v kompetenci daných ústavů. Výběr místností však podléhá souhlasu kvestora VŠTE. Za provedení technických úprav pro SZZ odpovídá provozně technické oddělení - Útvar kvestora. (2) Student si otázky SZZ losuje. Článek 5 Výsledky SZZ (1) Vyhlášení výsledků SZZ se řídí zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o VŠ“) a platným SZŘ. Klasifikace SZZ je zaznamenána do protokolu o konání SZZ. Zápis výsledku do IS provádí studijní oddělení na základě protokolu. (2) Studium je řádně ukončeno dnem, kdy student úspěšně vykonal všechny části SZZ. Článek 6 Volba tématu kvalifikační práce (1) Garant programu ve spolupráci s vedoucími kateder a ZŘÚPPČ vybírá osoby, které mohou vést KP, a určuje počet témat na osobu pro daný akademický rok. (2) Předpokladem k vedení prací je povinná účast vedoucího KP na školení, vždy však musí být účast na školení potvrzena a schválena v personálním modulu v souladu se samostatnou vnitřní normou1. Toto školení zajišťuje příslušný ústav a musí se ho zúčastnit každý vedoucí KP, který nebyl v minulosti proškolen. (3) Oddělení ZŘÚPPČ příslušného ústavu vypisuje dle platného harmonogramu ke kvalifikačním pracím do IS témata, která odpovídají profilu absolventa daného programu. Součástí návrhu tématu je název, cíl práce a doporučená literatura. Navržená témata KP schvaluje garant programu. (4) Student si může zapsat téma KP v jakémkoliv semestru studia na VŠTE. Téma KP si volí z nabídky, kterou najde v IS. Přihlášení k tématu student provádí následujícím způsobem: IS → Student → Rozpisy témat→ výběr dle specializace (Bc. studium) nebo výběr dle programu (NMgr. studium). Student má dle zákona o VŠ možnost téma navrhnout sám. Toto téma předkládá vedoucímu práce. Proces schvalovacího postupu se řídí čl. 7, odst. 3 a 4. Student je povinen si zjistit, zda jím navržené téma bylo schváleno. Pokud není navrhované téma schváleno, vybírá si student z jiných schválených témat. (5) Vedoucí KP má povinnost do 5 pracovních dnů potvrdit v IS studentovi přihlášení k tématu nebo studenta odmítnout. Toto potvrzení slouží jako protokol, který potvrzuje, že je student přihlášen k příslušnému vedoucímu KP, že jeho téma KP bylo schváleno včetně cíle a doporučené literatury. 1 Směrnice č. 5/2014 ETMS, článek 8 Modul Personalistika 3 Článek 7 Zpracování KP a její odevzdání (1) KP a její obhajobou student prokazuje svoji schopnost řešit samostatně za metodického vedení daný problém písemně, ústně prezentovat a obhájit vlastní výsledky. Vedoucí práce poskytuje řešiteli konzultace v průběhu tvorby KP. Dává mu podněty, usměrňuje studenta při práci, je mu rádcem při literárních rešerších, doporučuje mu vhodné metody a postupy pro aplikační část práce a tím pro úspěšné dosažení cíle práce. Vedoucí práce není zodpovědný za výsledek práce, jelikož je poradcem studenta-řešitele při aplikaci jeho poznatků ze studia na konkrétní zadání z praxe. (2) Formální úprava KP je stanovena v nejnovějším vydání Metodiky psaní odborných prací na VŠTE, která je dostupná v IS v sekci Dokumenty. (3) Pokud student-řešitel splní cíl a dokončí tím KP, odevzdá KP dle platného harmonogramu, je povinen se do konce následujícího semestru zúčastnit poslední části SZZ (Obhajoba KP). Student odevzdává 2 výtisky KP (minimálně jeden výtisk v pevné vazbě) referentce pro pedagogickou činnost daného ústavu, nejpozději však 50 dnů před obhajobou. Jestliže nedošlo ke splnění cíle (např. student má málo podkladů pro zpracování), může být cíl v kooperaci s vedoucím KP upraven nebo si student volí nové téma (viz čl. 6 odst. 4). (4) Po odevzdání tištěné podoby KP provede referent pro pedagogickou činnost daného ústavu kontrolu souladu tématu a cíle odevzdané práce se schváleným tématem a cílem v IS. Výstupem kontroly mohou být tyto alternativy: a) referent pro pedagogickou činnost daného ústavu neshledá vady b) referent pro pedagogickou činnost daného ústavu shledá vady, pak: i. v případě drobných nesrovnalostí v názvu či cíli práce může ZŘÚPPČ povolit úpravy, a následně studentovi znovu otevře archiv ii. v případě nesouladu tištěné podoby názvu a cíle práce s verzí nahranou v IS je elektronická verze rozhodující, a pokud student neprodleně neuvede obě verze do souladu, práce nebude přijata iii. pokud práce vykazuje zásadní odlišnosti názvu či cíle práce od jejího zadání v IS, není práce přijata a student je informován o nutnosti přepracování či zvolení nového tématu (viz čl. 6 odst. 4). (5) Na základě předchozí úspěšné kontroly převede referent pro pedagogickou činnost daného ústavu téma z balíku a tím umožní otevření archivu. Student je povinen naplnit svůj archiv nejpozději 50 dní před obhajobou. Naplnění archivu zahrnuje následující kroky: a) vyplnit anotaci a klíčová slova v jazyce práce a v anglickém jazyce, b) zvolit jazyk práce a potvrdit, že odevzdaná tištěná verze je shodná s elektronickou verzí, c) nahrát kvalifikační práci ve formátu *.doc nebo *.docx včetně všech příloh, d) nahrát grafickou část své kvalifikační práce ve formátu *.pdf. IS vytvoří z vložených dokumentů automaticky formát souboru *.pdf a *.txt. 4 (6) Referent pro pedagogickou činnost daného ústavu převezme elektronickou verzi KP a následně ji potvrdí. Tímto okamžikem zaniká studentovi možnost cokoliv měnit ve svém archivu v IS. Referent pro pedagogickou činnost daného ústavu informuje vedoucího KP o odevzdaných pracích. (7) Vedoucí KP na základě kontroly „vejce, vejci“ vyloučí plagiátorství (dle platné vnitřní normy) a poté vypracuje posudek. Formulář Posudek vedoucího kvalifikační práce je přístupný v IS a práce je v něm hodnocena dle kritérií uvedených ve formuláři v uvedené hodnoticí škále včetně verbálního posouzení silných a slabých stránek. Celkové hodnocení v rámci posudku není průměrem dílčích hodnocení uvedených kritérií, závisí na osobě hodnotitele, kterým kritériím přidá větší váhu. Vedoucí KP vyplněný formulář z IS vytisknou a podepsaný ho doručí referentovi pro pedagogickou činnost daného ústavu nejpozději do 5 pracovních dnů od obdržení informace o odevzdané práci. (8) Vedoucí práce uděluje studentovi na základě splnění požadavků anotace předmětu zápočet z předmětu Bakalářská práce v případě bakalářského studia. V případě magisterského studia je na základě splnění požadavků anotace předmětu udělen zápočet z předmětu Diplomová práce. Předmět Bakalářská práce je prerekvizitou pro SZZ Obhajoba BP. Předmět Diplomová práce je prerekvizitou pro SZZ Obhajoba DP. Vedoucí práce zapíše studentovi zápočet z předmětu Bakalářská či Diplomová práce až ve chvíli, kdy mu v posudku navrhne jiné hodnocení než F (odst. 9, 10). (9) Ohodnotí-li vedoucí KP předloženou práci stupněm F, nebude studentovi zapsán zápočet z předmětu Bakalářská práce či Diplomová práce. Práce nebude postoupena oponentovi ani doporučena k obhajobě, a tato musí být s ohledem na zjištěné nedostatky přepracována. (10) Druhým hodnotitelem KP je oponent. Oponentem pro danou práci se stává odborník z praxe, který na základě svého vzdělání a profesních zkušeností zaručuje objektivní a odborné zhodnocení práce. V případě právního zaměření KP může být oponentem právník VŠTE. Oponenta volí Útvar ředitele pro vnější vztahy z Registru oponentů. Registr oponentů vede a spravuje ředitel Útvaru pro vnější vztahy. Oponenti musí mít minimálně bakalářský stupeň vzdělání v případě posuzování bakalářské práce a minimálně magisterský stupeň vzdělání v případě posuzování diplomové práce. Oponentem může být zaměstnanec některé z kateder VŠTE, nesmí však jít o docenta či profesora. Formulář pro hodnocení oponenta KP je přístupný v informačním systému školy. Oponent práci hodnotí dle kritérií uvedených ve formuláři v uvedené hodnoticí škále včetně verbálního posouzení silných a slabých stránek. Celkové hodnocení v rámci posudku není průměrem dílčích hodnocení uvedených kritérií, závisí na osobě hodnotitele, kterým kritériím přidá větší váhu. Oponent vyplněný formulář z IS vytiskne a podepsaný ho doručí referentovi pro pedagogickou činnost daného ústavu nejpozději 5 pracovních dnů před obhajobou. Posudky budou zveřejněny v IS nejdéle 8 pracovních dnů před obhajobou. (11) Zveřejnění KP se řídí SZŘ a § 47b zákona o vysokých školách. 5 (12) VŠTE může odložit zveřejnění kvalifikační práce nebo její části po dobu trvání překážky pro zveřejnění podle § 47b odst. 4 zákona o VŠ, nejdéle však na dobu 3 let. Informace o odložení zveřejnění musí být spolu s odůvodněním zveřejněna na stejném místě, kde jsou zveřejňovány kvalifikační práce, tj. v IS VŠTE. VŠTE zašle bez zbytečného odkladu po obhájení kvalifikační práce, jíž se týká odklad zveřejnění, jeden výtisk k uchování MŠMT ČR. (13) Student vloží prezentaci k obhajobě do dokumentového serveru, který bude zpřístupněn všem studentům, kteří budou mít zapsaný předmět Bakalářská práce v případě bakalářského studia a Diplomová práce v případě magisterského studia, a to nejpozději 2 pracovní dny před zahájením státnicového týdne pro daný program, ve tvaru: Prijmeni_Jmeno.pps/ppsx/ppt/pptx/pdf. V případě, že student do stanoveného data prezentaci neuloží, bude svou KP obhajovat bez použití počítačové techniky. K obhajobě je student povinen přinést s sebou průkaz studenta a je doporučeno mít s sebou jeden výtisk práce. (14) Platnost nahrané práce a platnost posudků (od vedoucího a oponenta) jsou stanovené vždy do konce následujícího semestru. Pokud práci student neobhájí ve stanoveném termínu, dojde na základě pokynu ZŘÚPPČ ke smazání archivu včetně posudků, a studentovi bude automaticky zapsán předmět #_r (#=DIS, BAP, BAK, N_DPL, N_DIP), či v případě druhého neúspěšného pokusu o obhajobu KP ve stanoveném termínu bude studentovi automaticky zapsán předmět #_r2 (#=DIS, BAP, BAK, N_DPL, N_DIP) (15) Proces tvorby a odevzdání KP je graficky znázorněn v příloze č. 1. Článek 8 SZZ Obhajoba kvalifikační práce (1) Obhajoby kvalifikační práce se student může zúčastnit tehdy, splnil-li do osmi pracovních dnů před SZZ veškeré náležitosti opravňující ho vykonat tuto SZZ (splnit všechny předměty, získat kredity dle doporučeného studijního plánu a v případě bakalářského studia splnit úspěšně SZZ atd.) Studijní oddělení potvrzuje ústavům na základě kontroly studia v IS oprávněnost studentů přihlášených k SZZ Obhajoba KP, vykonat obhajobu KP. (2) Časový rozpis pořadí studentů u Obhajoby KP s konkrétním místem konání bude zveřejněn nejpozději 5 pracovních dnů před termínem SZZ. (3) Obhajoba KP probíhá před zkušební komisí. Členy komise a jejího předsedu jmenuje na návrh ředitele ústavu Akademická rada vysokoškolského ústavu. Na složení komise se vztahuje § 53 zákona o vysokých školách. Předseda komise určí náplně práce členů komise, řídí průběh obhajoby, odpovídá za činnost komise a seznamuje studenta s výsledkem zkoušky. U obhajoby KP je vždy přítomen tajemník komise, který zajišťuje administrativní úkony a nemá hlasovací právo. Tajemník komise zajišťuje manipulaci s výtisky KP (v den obhajoby je vyzvedává na daném ústavu a po skončení obhajoby předává tištěné práce zpět studentovi) a zpracovává Zápis o SZZ. Předseda komise stvrzuje svým podpisem spolu s členy komise správnost zápisu. Složku studenta se všemi náležitostmi vyzvedává v den obhajoby ZŘÚPPČ u vedoucí Studijního oddělení a po ukončení obhajoby ji řádně vyplněnou vrací zpět). 6 (4) Obhajoby jsou veřejné, tedy právo zúčastnit se mají jak oponent, tak vedoucí práce a jakákoliv veřejnost. Hodnocení ze SZZ Obhajoba KP stanovuje komise v den obhajoby. Hodnotí přitom nejen práci samotnou, ale také schopnost řešitele práci prezentovat, odpovídat na dotazy a obhájit její výsledky. Podkladem pro výsledné hodnocení jsou jak posudky vedoucího práce a oponenta, tak hodnocení členů komise na základě obhajoby. (5) Výsledná známka vychází ze tří hodnocení – společné hodnocení komise, hodnocení vedoucího práce a hodnocení oponenta. a) Pokud komise ohodnotí obhajobu stupněm F, je Obhajoba KP hodnocena výsledným stupněm F bez ohledu na hodnocení vedoucího práce a oponenta. b) Pokud neplatí písmeno a), pak předseda komise dosadí tři známky do vzorce určeného k výpočtu výsledného hodnocení Obhajoby KP: 𝟐 𝒙 𝑲 + 𝟏 𝒙 𝑽𝑷 + 𝟏 𝒙 𝑶 𝟒 kde K je hodnocení komise, VP hodnocení vedoucího práce, O hodnocení oponenta. hodnocení A B C D E F číselná hodnota 1 1,5 2 2,5 3 4 interval 1,0–1,24 1,25–1,74 1,75–2,24 2,25–2,74 2,75–3,49 3,5–4 (6) V případě, že student neobhájil KP a získal výsledné hodnocení F, je stanoven následující postup: a) dokud si student nezvolí jiné téma, zůstává platné jeho téma původní se stejným zadáním i vedoucím KP. V tomto případě se student vrací k bodu Zpracování KP včetně konzultací. b) student si chce zvolit nové téma a vrací se tedy na úplný počátek procesu. c) v obou výše zmíněných procesech je studentovi automaticky zapsán do následujícího semestru volitelný předmět #_r (# = DIS, BAP, BAK, N_DPL, N_DIP). d) pokud student se zapsáním volitelného předmětu #_r (# = DIS, BAP, BAK, N_DPL, N_DIP) úspěšně neobhájí KP, je mu do dalšího semestru zapsán volitelný předmět #_r2 (# = DIS, BAP, BAK, N_DPL, N_DIP). Jestliže ani se zapsáním volitelného předmětu #_r2 (# = DIS, BAP, BAK, N_DIP, N_DPL) student úspěšné neobhájí KP, je mu ukončeno studium. 7 (7) Informace o elektronické archivaci KP v IS VŠTE: a) Pokud vedoucí práce navrhne hodnocení F, je archiv studenta k pokynu ZŘÚPPČ kompletně vymazán (čl. 7 odst. 5) b) V IS zůstávají archivovány KP s výsledným hodnocením SZZ Obhajoba KP A - E. c) Pokud se student nedostavil k obhajobě, a neomluvil přijatelně svou neúčast do pěti dnů po uplynutí termínu ŘASCŽV, je SZZ Obhajoba KP hodnocena stupněm F. Pokud se student omluví, zůstává jeho archiv i s výtisky a posudky v původní verzi připraven pro další termín obhajoby, nejdéle však do konce následujícího semestru (viz čl. 7, odst. 14) d) Pokud student odevzdal referentovi pro pedagogickou činnost daného ústavu 2 výtisky KP, nedostavil se k obhajobě a neomluvil se, je povinen si do 30 dnů po termínu obhajoby KP tyto výtisky u referenta pro pedagogickou činnost vyzvednout. Jestliže tak neučiní, bude práce i s posudky skartována. (8) Proces obhajoby KP je graficky znázorněn v příloze č. 2. Přílohy: Příloha č. 1 – Tvorba a odevzdání KP Příloha č. 2 – Obhajoba KP