Směrnice č. 13/2012 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích BAKALÁŘSKÁ PRÁCE A JEJÍ OBHAJOBA Datum vydání: 23. 3. 2012 Účinnost od: 23. 3. 2012 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE003489/2012 Počet stran: 5 Počet příloh: 1 Informace o změnách Změny v bodech: vedoucí bakalářské práce, oponent bakalářské práce, obhajoba a hodnocení bakalářské práce Ruší předpis Směrnice č. 15/2010 ve znění Dodatku č. 1 ze dne 23. 5. 2011 Návaznost Nadřízený předpis Studijní a zkušební řád VŠTE Podřízený předpis Platné pro Student, vedoucí katedry, vedoucí bakalářské práce, oponent bakalářské práce, zkušební komise, metodik vzdělávání, pedagogické a studijní oddělení Vypracoval: Mgr. Jana Brcková, v.r. Garant: Mgr. Jana Brcková, v.r. Podpis: Podpis: Formálně ověřil: Bc. Eva Pšikalová, v.r. Schválil: Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v.r. Podpis: Podpis: 1 Článek 1 Obecná ustanovení (1) Tato směrnice stanoví postup při zadávání, zpracování, odevzdání a následné obhajobě bakalářských prací (dále jen „BP“) na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“). (2) Tato směrnice je speciální právní normou doplňující Studijní a zkušební řád VŠTE, který problematiku BP obecně upravuje. (3) Tato směrnice je závazná pro všechny studijní programy VŠTE. Článek 2 Vymezení pojmů (1) Tématem/variantou BP v Informačním systému VŠTE se rozumí název práce. Student si jej volí na základě příslušné oborové specializace a oborového zaměření. Článek 3 Postup (1) Vedoucí katedry vybírá osoby, které mohou vést BP, a určuje počet témat na osobu pro daný akademický rok dle dispozic katedry. (2) Předpokladem k vedení prací je povinná účast vedoucího BP na školení. Toto školení zajišťuje pedagogické oddělení a musí se ho zúčastnit každý vedoucí BP, který nebyl v minulosti proškolen. (3) Vedoucí BP předkládá témata a cíle, které odpovídají profilu absolventa, vedoucímu katedry vždy dle platného harmonogramu k bakalářským pracím. Vedoucí katedry vyhodnocuje předložená témata a cíle, které následně předá metodikovi vzdělávání k schválení/neschválení. (4) Vedoucí práce vypíše do pěti pracovních dnů schválená témata BP včetně cíle práce a doporučené literatury (minimálně 5 zdrojů) do Informačního systému VŠTE (dále jen „IS“). (5) Student si může zapsat téma/variantu BP v jakémkoliv semestru studia na VŠTE. Téma/variantu BP si volí z nabídky, kterou najde v IS. Přihlášení k tématu/variantě student provádí následujícím způsobem: IS → Student → Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat – výběr dané katedry → zvolí si schválené téma/variantu. Student má dle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) možnost téma/variantu navrhnout sám. Toto téma předkládá vedoucímu práce. Proces schvalovacího postupu se řídí čl. 3, odst. 3 a 4. Student je povinen si zjistit, zda jím navržené téma bylo schváleno. Pokud není navrhované téma schváleno, vybírá si student z jiných schválených témat/variant. (6) Vedoucí BP má povinnost do 5 pracovních dnů potvrdit v IS studentovi přihlášení k tématu nebo studenta odmítnout. Toto potvrzení slouží jako protokol, který potvrzuje, 2 že je student přihlášen k příslušnému vedoucímu BP, že jeho téma/varianta BP bylo schváleno včetně cíle a doporučené literatury. (7) Bakalářskou prací a její obhajobou student prokazuje svoji schopnost řešit samostatně za metodického vedení daný problém písemně, ústně prezentovat a obhájit vlastní výsledky. Vedoucí práce poskytuje řešiteli konzultace v průběhu tvorby BP. Dává mu podněty, usměrňuje studenta při práci, je mu rádcem při literárních rešerších, doporučuje mu vhodné metody a postupy pro aplikační část práce a tím pro úspěšné dosažení cíle práce. Vedoucí práce není zodpovědný za výsledek práce, jelikož je poradcem studentařešitele při aplikaci jeho poznatků ze studia na konkrétní zadání z praxe. (8) Formální úprava bakalářské práce je stanovena v nejnovějším vydání Metodiky psaní odborných prací na VŠTE, která je dostupná v IS v sekci Dokumenty/Skripta a metodické příručky/Metodické příručky. (9) Vedoucí práce uděluje studentovi na základě splnění požadavků anotace předmětu zápočet z předmětu Bakalářská práce/Diplomový seminář, který je prerekvizitou pro SZZ Obhajoba BP. Vedoucí práce zapíše studentovi zápočet z předmětu Bakalářská práce/Diplomový seminář až ve chvíli, kdy mu v posudku navrhne jiné hodnocení než F (odst. 14, 15). (10) Pokud student-řešitel splní cíl a dokončí tím BP, odevzdává 2 výtisky BP na pedagogické oddělení, nejpozději však 50 dnů před obhajobou. Jestliže nedošlo ke splnění cíle (např. student má málo podkladů pro zpracování), může být cíl v kooperaci s vedoucím BP upraven nebo si student volí nové téma (viz odst. 5 tohoto článku). (11) Po odevzdání tištěné podoby BP provede PO kontrolu souladu tématu a cíle odevzdané práce se schváleným tématem a cílem v IS. Výstupem kontroly mohou být tyto alternativy: a) Pedagogické oddělení neshledá výhrady. b) Pedagogické oddělení shledá výhrady, pak: i. V případě drobných nesrovnalostí v názvu či cíli práce může metodik vzdělávání povolit úpravy. PO následně otevře archiv. ii. V případě nesouladu tištěné podoby názvu a cíle práce s verzí nahranou v IS je elektronická verze rozhodující, a pokud student neprodleně neuvede obě verze do souladu, práce nebude přijata. iii. Pokud práce vykazuje zásadní odlišnosti názvu či cíle práce od jejího zadání v IS, není práce přijata a student je informován prostřednictvím PO o nutnosti přepracování či zvolení nového tématu (viz odst. 5). (12) Na základě předchozí úspěšné kontroly převede pedagogické oddělení téma/variantu z balíku a tím umožní otevření archivu. Student je povinen naplnit svůj archiv nejpozději 50 dní před obhajobou: a) anotací a klíčovými slovy v jazyce práce a v anglickém jazyce, b) dále si student volí jazyk práce a potvrzuje, že odevzdaná tištěná verze je shodná s elektronickou verzí, c) nahrává bakalářskou práci ve formátu *.doc nebo *.docx včetně všech příloh, d) nahrává grafickou část své bakalářské práce ve formátu *.pdf. IS vytvoří z vložených dokumentů automaticky formát souboru *.pdf a *.txt. 3 (13) Pedagogické oddělení převezme elektronickou verzi BP a následně ji potvrdí. Tímto okamžikem zaniká studentovi možnost cokoliv měnit ve svém archivu v IS. PO informuje vedoucího BP o odevzdaných pracích. Vedoucí BP na základě kontroly „vejce, vejci“ vyloučí plagiátorství (Opatření rektora č.1/2008) a poté vypracuje posudek. Posudek vedoucího bakalářské práce je přístupný v IS a práce je v něm hodnocena dle kritérií formuláře v uvedené hodnoticí škále včetně verbálního posouzení silných a slabých stránek. Celkové hodnocení v rámci posudku není průměrem dílčích hodnocení uvedených kritérií, závisí na osobě hodnotitele, kterým kritériím přidá větší váhu. Vedoucí BP vyplněný formulář z IS vytisknou a podepsaný ho doručí na pedagogické oddělení VŠTE nejpozději do 5 pracovních dnů od obdržení informace o odevzdané práci. (14) Ohodnotí-li vedoucí BP předloženou práci stupněm F, nebude studentovi zapsán zápočet z předmětu Bakalářská práce/Diplomový seminář, práce nebude postoupena oponentovi ani doporučena k obhajobě a musí být s ohledem na zjištěné nedostatky přepracována. (15) Druhým hodnotitelem bakalářské práce je oponent. Oponentem pro danou práci se stává odborník z praxe, který na základě svého vzdělání a profesních zkušeností zaručuje objektivní a odborné zhodnocení práce. Oponenta volí Pedagogické oddělení z Registru oponentů, který vede a spravuje prorektor pro praxi a vnější vztahy. Student si může v krajním případě navrhnout oponenta sám (viz zákon). Pokud metodik vzdělávání navrženého oponenta potvrdí, bude tento zanesen do Registru oponentů VŠTE k další spolupráci. Oponenti musí mít minimálně bakalářský stupeň vzdělání. Formulář pro hodnocení oponenta BP je přístupný v informačním systému školy. Oponent práci hodnotí dle kritérií formuláře v uvedené hodnoticí škále včetně verbálního posouzení silných a slabých stránek. Celkové hodnocení v rámci posudku není průměrem dílčích hodnocení uvedených kritérií, závisí na osobě hodnotitele, kterým kritériím přidá větší váhu. Oponent vyplněný formulář z IS vytiskne a podepsaný ho doručí na pedagogické oddělení VŠTE nejpozději 8 pracovních dnů před obhajobou. Posudky budou zveřejněny v IS nejdéle 5 pracovních dnů před obhajobou. (16) Zveřejnění BP se řídí Studijním a zkušebním řádem VŠTE a § 47b zákona. (17) V případě, že dotčený subjekt vysloví nesouhlas se zveřejněním BP, má student možnost v textu vynechat jednoznačné identifikační znaky dotčeného subjektu či je nahradit fiktivními. VŠTE musí mít k dispozici verzi s vynechanými identifikačními znaky, kterou zveřejní a archivuje, a verzi včetně identifikačních znaků, kterou archivuje bez zveřejnění vedoucí práce. (18) Student vloží prezentaci k obhajobě do dokumentového serveru, který bude zpřístupněn všem studentům, kteří budou mít zapsaný předmět Bakalářská práce/Diplomový seminář, a to nejpozději 2 pracovní dny před zahájením státnicového týdne pro daný obor, ve tvaru: Prijmeni_Jmeno.pps/ppsx/pdf. V případě, že student do stanoveného data prezentaci neuloží, bude svou bakalářskou práci obhajovat bez použití počítačové techniky. K obhajobě je student povinen přinést s sebou průkaz studenta a jeden výtisk práce. Po úspěšné obhajobě je nutné podat žádost v IS – Úřadovna na vyrovnání závazků. (19) Obhajoba práce probíhá před tříčlennou zkušební komisí. Předseda komise určí náplně práce členů komise, řídí průběh obhajoby, odpovídá za činnost komise a seznamuje studenta s výsledkem zkoušky. Jeden člen komise zajišťuje manipulaci s výtisky BP (v den obhajoby je vyzvedává na studijním oddělení a po skončení obhajoby předává tištěné práce zpět studentovi) a zodpovídá za Zápis o SZZ (složku se všemi náležitostmi 4 vyzvedává v den obhajoby na studijním oddělení a po ukončení obhajoby ji vyplněnou vrací zpět). Zkušební místnost připravuje katedra, pod jejíž dikci daná obhajoba spadá. (20) Obhajoby jsou veřejné, tedy právo zúčastnit se mají jak oponent, tak vedoucí práce a jakákoliv veřejnost. Známku ze státní závěrečné zkoušky Obhajoba BP stanovuje komise v den obhajoby. Hodnotí přitom nejen práci samotnou, ale také schopnost řešitele práci prezentovat, odpovídat na dotazy a obhájit její výsledky. Podkladem pro výsledné hodnocení jsou jak posudky vedoucího práce a oponenta, tak hodnocení členů komise na základě obhajoby (viz Studijní a zkušební řád VŠTE, čl. 21, odst. 2, 4). (21) Výsledná známka vychází ze tří hodnocení – společné hodnocení komise, hodnocení vedoucího práce a hodnocení oponenta. a) Pokud komise ohodnotí obhajobu stupněm F a toto hodnocení je totožné s hodnocením oponenta (F), pak je Obhajoba bakalářské práce hodnocena výsledným stupněm F bez ohledu na hodnocení vedoucího práce. b) Pokud neplatí a), pak předseda komise dosadí tři známky do vzorce určeného k výpočtu výsledného hodnocení Obhajoby BP: kde K je hodnocení komise, VP hodnocení vedoucího práce, O hodnocení oponenta. hodnocení A B C D E F číselná hodnota 1 1,5 2 2,5 3 4 interval 10–1,24 1,25– 1,74 1,75– 2,24 2,25– 2,74 2,75– 3,49 3,5–4 (22) V případě, že student neobhájil BP a získal výsledné hodnocení F, postupuje takto: a) Dokud si student nezvolí jiné téma, zůstává platné jeho téma původní se stejným zadáním i vedoucím BP. V tomto případě se student vrací k bodu Zpracování BP včetně konzultací (viz Algoritmus). b) Student si chce zvolit nové téma a vrací se tedy na úplný počátek procesu. (23) Informace o elektronické archivaci bakalářských prací v IS VŠTE: a) Pokud vedoucí práce navrhne hodnocení F a práce nepostupuje k oponentovi ani k obhajobě, je studentův archiv (odst. 12) vymazán. b) V IS zůstávají archivovány BP s výsledným hodnocením SZZ Obhajoba bakalářské práce A-F. c) Pokud se student nedostavil k obhajobě a neomluvil se (Studijní a zkušební řád čl. 20 odst. 7), je SZZ Obhajoba BP hodnocena stupněm F. Pokud se student 5 omluví, zůstává jeho archiv i s výtisky a posudky v původní verzi připraven pro další termín obhajoby. (24) Informace o výtiscích BP: a) Pokud student odevzdal na PO 2 výtisky BP, nedostavil se k obhajobě a neomluvil se, je povinen si do 30 dnů po termínu Obhajoby BP tyto výtisky na PO vyzvednout. Jestliže tak neučiní, bude práce i s posudky skartována. Článek 4 Obecné ustanovení termínů pro bakalářské práce (1) Obecné stanovení termínů vychází z: a) zákona, b) Studijního a zkušebního řádu VŠTE, c) platného harmonogramu ke státní zkoušce. Přílohy: Příloha č. 1 Algoritmus postupu zpracování BP Zkratky použité v algoritmu: BP – bakalářská práce PO – pedagogické oddělení SO – studijní oddělení VP – vedoucí práce IS – informační systém Školení zajišťuje ped. oddělení Katedra vybere osoby vhodné pro vedení BP PO zveřejní schválené téma v IS Student navrhne vlastní téma vedoucímu kat. Zpracování BP včetně konzultací PO otevře studentovi v IS archiv Neschválení tématu Student po vyzvání PO otevře a naplní archiv (vč. anotace + klíč. slov) VP vypracuje posudek Postup dle aktuálně platné vnitřní normě k Odevzdávání, kontrole a archivaci studentských prací na VŠTE Oponent vypracuje posudek Předání posudku na ped. odd. Zveřejnění posudků v ISČlen komise vyzvedne v den obhajoby na SO tištěné BP a Zápis o SZZ Metodik potvrdí výběr oponenta z Registru oponentů OBHAJOBA Úspěšná obhajoba Hodnocení komise Zakončení studia, získání titulu Bc. Shoda tématu tištěné podoby s IS VŠTE? ne ano ano Vedoucí katedry schválí témata ano ne metodik schválí témata ne ano ne Student se přihlásí k jednomu z vypsaných témat ne ano ne Má školení k vedení BP ano Nejdéle 8 pracovních dnů před obhajobou. Student odevzdá 2výtisky BP na pedagogické odd. 50 dnů před obhajobou. VP hodnotí práci F Cíl BP naplněn ne ano metodik povolí téma ne ano 2 pracovní dny před obhajobou. Vedoucí BP chce vypsat témata ano ne Jelikož VP zjistil nedostatky, musí student začít znovu. VP hodnotí práci A-EVP Negativní kontrola plagiátorství ano ne Ped. oddělení informuje VP o odevzdání BP Člen komise předává tištěné BP zpět studentovi a vrací Zápis o SZZ na SO Do ½ března a do ½ října. Vedoucí BP předkládá témata a cíle BP Do 5 prac. dnů od jeho přihlášení. Student vloží prezentaci k obhajobě do IS Student chce pokračovat ve zvoleném tématu BP ano ne Vedoucí BP potvrdí studentovi výběr tématu v IS ne ano Do 5 prac. dnů od informace PO jeho přihlášení.