Směrnice č. 7/2012 Vnitřní norma Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích BAKALÁŘSKÁ PRÁCE A JEJÍ OBHAJOBA Datum vydání: 12. 1. 2012 Účinnost od: 27. 2. 2012 Účinnost do: odvolání Číslo jednací: VŠTE002721/2012 Počet stran: 5 Počet příloh: 1 Informace o změnách Změny v bodech: vedoucíbakalářské práce, oponent bakalářské práce, obhajoba a hodnoceníbakalářské práce Ruší předpis Směrnice č. 15/2010 ve znění Dodatku č. 1 ze dne 23. 5. 2011 Návaznost Harmonogram pro školitele BP Nadřízený předpis Studijní a zkušební řád VŠTE v Č. Budějovicích ze dne 28. 6. 2011 Podřízený předpis Platné pro Student,vedoucí katedry, vedoucíbakalářské práce, oponent bakalářské práce, zkušební komise, metodik vzdělávání, pedagogické a studijní oddělení Vypracoval: Mgr. Jana Brcková, v. r. Garant: Mgr. Jana Brcková, v. r. Podpis: Podpis: Formálně ověřil: Bc. Eva Pšikalová, v. r. Schválil: Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., v. r. Podpis: Podpis: 1 Článek 1 Obecná ustanovení (1) Tato směrnice stanoví postup při zadávání, zpracování, odevzdání a následné obhajobě bakalářských prací (dále jen „BP“) na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen „VŠTE“). (2) Tato směrnice je speciální právní normou doplňující Studijní a zkušební řád VŠTE, který problematiku BP obecně upravuje. (3) Tato směrnice je závazná pro všechny studijní programy VŠTE. Článek 2 Vymezení pojmů (1) Tématem/variantou BP v Informačním systému VŠTE se rozumí název práce. Student si jej volí na základě příslušné oborové specializace a svého oborového zaměření. Článek 3 Postup (1) Vedoucí katedry vybírá osoby, které mohou vést BP, a určuje počet témat na osobu pro daný akademický rok dle dispozic katedry (max. 15 studentů). (2) Předpokladem k vedení prací je povinná účast vedoucího BP na školení. Toto školení zajišťuje pedagogické oddělení a musí se ho zúčastnit každý vedoucí BP, který nebyl v minulosti proškolen. (3) Vedoucí BP předkládá témata a cíle, které odpovídají profilu absolventa, vedoucímu katedry vždy dle platného harmonogramu k bakalářským pracím. Vedoucí katedry vyhodnocuje předložená témata a cíle, které následně předá metodikovi vzdělávání k schválení/neschválení. (4) Vedoucí práce vypíše do pěti pracovních dnů schválená témata BP včetně cíle práce a doporučené literatury (minimálně 5 zdrojů) do Informačního systému VŠTE (dále jen „IS“). (5) Student si může zapsat téma/variantu BP v jakémkoliv semestru studia na VŠTE. Téma/variantu BP si volí z nabídky, kterou najde v IS. Přihlášení k tématu/variantě student provádí následujícím způsobem: IS→Student→Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat – výběr dané katedry→zvolí si schválené téma/variantu. Student má dle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) možnost téma/variantu navrhnout sám. Toto téma předkládá vedoucímu katedry. Proces schvalovacího postupu se řídí čl. 3, odst. 3 a 4 nebo způsobem, který je znázorněn v algoritmu v Příloze 1. Pokud není navrhované téma schváleno, vybírá si student z jiných schválených témat/variant. Student je povinen si zjistit, zdali jím navržené téma bylo schváleno. 2 (6) Vedoucí BP má povinnost do 5 pracovních dnů potvrdit v IS studentovi přihlášení k tématu nebo studenta odmítnout. Toto potvrzení slouží jako protokol, který potvrzuje, že je student přihlášen k příslušnému vedoucímu BP/školiteli, že jeho téma/varianta BP bylo schváleno včetně cíle a doporučené literatury. (7) Bakalářskou prací student prokazuje svoji schopnost řešit samostatně za metodického vedení daný problém písemně, ústně prezentovat a obhájit vlastní výsledky. Vedoucí práce poskytuje řešiteli konzultace v průběhu tvorby BP. Dává mu podněty, usměrňuje studenta při práci, je mu rádcem při literárních rešerších, doporučuje mu vhodné metody a postupy pro aplikační část práce a tím pro úspěšné dosažení cíle práce. Vedoucí práce není zodpovědný za výsledek práce, jelikož je a) pomocníkem, b) poradcem studenta-řešitele při aplikaci jeho poznatků ze studia na konkrétní zadání z praxe. (8) Formální úprava bakalářské práce je stanovena v nejnovějším vydání Metodiky psaní odborných prací na VŠTE, která je dostupná v IS v sekci Dokumenty/Studijní oddělení/Bakalářské práce. (9) Vedoucí práce uděluje studentovi na základě splnění požadavků anotace předmětu zápočet z předmětu Bakalářská práce/Diplomový seminář, který je prerekvizitou pro SZZ Obhajoba BP. (10) Pokud student-řešitel splní cíl a dokončí tím BP, odevzdává 2 výtisky BP na pedagogické oddělení, nejpozději však 28 dnů před obhajobou. Jestliže nedošlo ke splnění cíle (např. student má málo podkladů pro zpracování), může být cíl v kooperaci s vedoucím BP upraven nebo si student volí nové téma (viz odst. 5 tohoto článku). (11) Po odevzdání tištěné podoby BP provede PO kontrolu souladu tématu a cíle odevzdané práce se schváleným tématem a cílem v IS. Výstupem kontroly mohou být tyto alternativy: a) Pokud je kontrola pedagogického oddělení bez výhrad, umožní studentovi otevřít archiv pro vložení elektronické verze BP. b) Pedagogické oddělení shledá výhrady, pak: I. V případě drobných nesrovnalostí v názvu či cíli práce může metodik vzdělávání povolit úpravy. PO následně otevře archiv. II. V případě nesouladu tištěné podoby názvu a cíle práce s verzí nahranou v IS je elektronická verze rozhodující, a pokud student neprodleně neuvede obě verze do souladu, práce nebude přijata. III. Pokud práce vykazuje zásadní odlišnosti názvu či cíle práce od jejího zadání v IS, není práce přijata a student je informován prostřednictvím PO o nutnosti přepracování či zvolení nového tématu (viz odst. 5). (12) Na základě předchozí úspěšné kontroly převede pedagogické oddělení téma/variantu z balíku a tím umožní otevření archivu. Student je povinen naplnit svůj archiv nejpozději 28 dní před obhajobou: a) anotací a klíčovými slovy v jazyce práce a v anglickém jazyce, b) dále si student volí jazyk práce a potvrzuje, že odevzdaná tištěná verze je shodná s elektronickou verzí, 3 c) nahrává bakalářskou práci ve formátu *.doc nebo *.docx včetně všech příloh, d) nahrává grafickou část své bakalářské práce ve formátu *.pdf. (13) IS vytvoří z vložených dokumentů automaticky formát souboru *.pdf a *.txt. Student má možnost využít kontroly plagiátorství pomocí ikony „vejce, vejci“. (14) Pedagogické oddělení převezme elektronickou verzi BP a následně ji potvrdí. Tímto okamžikem zaniká studentovi možnost cokoliv měnit ve svém archivu v IS. PO informuje vedoucího BP o odevzdaných pracích. Vedoucí práce odpovídá za formální stránku práce a všechny její náležitosti vůči IS VŠTE a šabloně BP. K tomuto účelu vyplní vedoucí práce Posudek pro školitele, kde schvaluje 1. formální úroveň a náležitosti práce, 2. strukturu práce, 3. práci s odbornou literaturou a správnost citací a 4. potvrzuje negativní nález při kontrole plagiátorství (Opatření rektora č.1/2008). Školitelé formulář z IS vytisknou a podepsaný ho doručí na pedagogické oddělení VŠTE nejpozději do 5 pracovních dnů od obdržení informace o odevzdané BP. (15) Ohodnotí-li vedoucí BP některý z předcházejících bodů záporně, práce nebude postoupena oponentům k posudkům ani doporučena k obhajobě a musí být s ohledem na zjištěné nedostatky přepracována. (16) Pokud vedoucí BP neshledá žádné nedostatky, práce postupuje k posouzení oponentům. Bakalářskou práci hodnotí na VŠTE dva oponenti, které potvrdí metodik vzdělávání (viz Studijní a zkušební řád VŠTE, čl. 21, odst. 4). Jedním oponentem je akademický pracovník VŠTE, druhý je volen z Registru oponentů VŠTE. Registr oponentů vede a spravuje prorektor pro praxi a vnější vztahy. Student si může navrhnout oponenta sám (viz zákon). Pokud metodik vzdělávání navrženého oponenta potvrdí, bude tento zanesen do Registru oponentů VŠTE. Oponenti musí mít minimálně bakalářský stupeň vzdělání. (17) Formulář pro hodnocení oponenta BP je přístupný v informačním systému školy. Práce je hodnocena dvěma oponenty. Ti práci hodnotí dle kritérií formuláře v uvedené hodnoticí škále včetně verbálního posouzení silných a slabých stránek. Celkové hodnocení v rámci posudku není průměrem dílčích hodnocení uvedených kritérií, závisí na osobě hodnotitele, kterým kritériím přidá větší váhu. Oponenti formulář z IS vytisknou a podepsaný ho doručí na pedagogické oddělení VŠTE nejpozději 8 pracovních dnů před obhajobou. Posudky budou zveřejněny v IS 5 pracovních dnů před obhajobou. (18) Zveřejnění BP se řídí Studijním a zkušebním řádem VŠTE a § 47b zákona. (19) V případě, že dotčený subjekt vysloví nesouhlas se zveřejněním BP, má student možnost v textu vynechat jednoznačné identifikační znaky dotčeného subjektu či je nahradit fiktivními. VŠTE musí mít k dispozici verzi s vynechanými identifikačními znaky, kterou zveřejní a archivuje, a verzi včetně identifikačních znaků, kterou archivuje bez zveřejnění vedoucí práce. (20) Student má povinnost vložit prezentaci k obhajobě do odevzdávárny v IS, která bude zpřístupněna všem studentům, kteří budou mít zapsaný předmět Diplomový seminář (DIS), a to nejpozději 2 pracovní dny před zahájením státnicového týdne pro daný obor, ve tvaru: Prijmeni_Jmeno.pps/ppsx/pdf. K obhajobě je student povinen přinést s sebou průkaz studenta a jeden výtisk práce. Nejpozději v den obhajoby musí doručit na studijní oddělení potvrzení o vyrovnání závazků. 4 V případě, že student do stanoveného data prezentaci neuloží, bude svou bakalářskou práci obhajovat bez použití počítačové techniky. (21) Obhajoba práce probíhá před tříčlennou zkušební komisí. Předseda komise určí náplně práce členů komise, řídí průběh obhajoby, odpovídá za činnost komise a seznamuje studenta s výsledkem zkoušky. První člen komise zajišťuje manipulaci s výtisky BP, tzn., v den obhajoby je vyzvedává na studijním oddělení a po skončení obhajoby předává tištěné práce zpět studentovi. BP zůstane na VŠTE archivována pouze v elektronické podobě v IS. Druhý člen komise zodpovídá za Zápis o SZZ. Složku se všemi náležitostmi vyzvedává v den obhajoby na studijním oddělení a po ukončení obhajoby ji vyplněnou vrací zpět. Zkušební místnost připravuje katedra, pod jejíž dikci daná obhajoba spadá. (22) Obhajoby jsou veřejné, tedy právo zúčastnit se mají jak oponenti, tak vedoucí práce a jakákoliv veřejnost. Známku ze státní závěrečné zkoušky Obhajoba BP stanovuje komise v den obhajoby. Hodnotí přitom nejen práci samotnou, ale také schopnost řešitele práci prezentovat, odpovídat na dotazy a obhájit její výsledky. Podkladem pro výsledné hodnocení jsou jak posudky oponentů, tak hodnocení členů komise na základě obhajoby (viz Studijní a zkušební řád VŠTE, čl. 21, odst. 2, 4). (23) Výsledná známka vychází ze tří hodnocení – hodnocení komise a hodnocení dvou oponentů. Tyto tři známky předseda komise dosadí do vzorce určeného k výpočtu výsledného hodnocení Obhajoby BP: kdy K je hodnocení komise, O1 = hodnocení oponenta 1, O2 = hodnocení oponenta 2. hodnocení A B C D E F číselná hodnota 1 1,5 2 2,5 3 4 Výsledná hodnota se zaokrouhluje od 0,5 včetně směrem nahoru. (24) V případě, že student neobhájil BP a získal hodnocení F, postupuje takto: a) Dokud si student nezvolí jiné téma, zůstává platné jeho téma původní se stejným zadáním i vedoucím BP. V tomto případě se student vrací k bodu Zpracování BP včetně konzultací (viz Algoritmus). b) Student si chce zvolit nové téma a vrací se tedy na úplný počátek procesu. 5 Článek 4 Obecné ustanovení termínů pro bakalářské práce (1) Obecné stanovení termínů vychází z: a) zákona, b) Studijního a zkušebního řádu VŠTE, c) platného harmonogramu ke státní zkoušce. Přílohy: Příloha č. 1 Algoritmus postupu zpracování BP Zkratky použité v algoritmu: BP – bakalářská práce PO – pedagogické oddělení SO – studijní oddělení VP – vedoucí práce IS – informační systém X Školení zajišťuje ped. oddělení Katedra vybere osoby vhodné pro vedení BP PO zveřejní schválené téma v IS (vč. literatury + cíle) Student navrhne vlastní téma vedoucímu kat. Zpracování BP včetně konzultací Ped. oddělení otevře variantu v IS Informování studenta o neschválení tématu Student po vyzvání PO otevře a naplní archiv (vč. anotace + klíč. slov) VP schvaluje: Práce s o. liter. Disciplinární komise Vypracování posudků oponentů Předání posudků na ped. odd. Zveřejnění posudků v IS Člen komise 1 je povinen zajistit v den obhajoby vyzvednutí tištěných BP na SO, člen komise 2 vyzvedne Zápis oSZZ Metodik potvrdí výběr oponentů OBHAJOBA Úspěšná obhajoba Hodnocení komise Zakončení studia, získání titulu Bc. Shoda tématu tištěné podoby s IS VŠTE? ne ano ano Katedra schválí témata ano ne metodik schválí témata ne ano ano ne Student se přihlásí k jednomu z vypsaných témat ne ano ne Má školení k vedení BP ano Nejdéle 8 pracovních dnů před obhajobou. Student odevzdá 2výtisky BP na pedagogické odd. 28 dnů před obhajobou. 5 pracovních dnů před obhajobou. ne Cíl BP naplněn ne ano metodik povolí téma ne ano 2 pracovní dny před obhajobou. Vedoucí BP chce vypsat témata ano ne Jelikož VP zjistil nedostatky, musí student začít znovu. VP Negativní kontrola plagiátorství VP schvaluje: Struktura práce ano ne ano VP schvaluje: Formální stránka ano ne ne Ped. oddělení informuje VP o odevzdání BP Člen komise 1 předává tištěné BP zpět studentovi Člen komise 2 vrací Zápis o SZZ na SO Do ½ března a do ½ října. Vedoucí BP předkládá témata a cíle BP Do 5 prac. dnů od jeho přihlášení. Student odevzdá prezentaci k obhajobě na IS a zašle odkaz na PO Student chce pokračovat ve zvoleném tématu BP ano ne Vedoucí BP potvrdí studentovi výběr tématu v IS ne ano Nejdéle 5 prac. dnů po informaci PO o odevzdání BP